Artikkel i boka Samisk skolehistorie 1. Davvi Girji 2005.
Jonar Thomasson, Røyrvik 2003 |
Jonar Thomasson er født i Vilhelmina (sørsamisk område på
svensk side) i 1947 og vaks opp i Røyrvik i Nord-Trøndelag. Han
fortel her om oppvekst og skolegang, særlig frå sameskolen i
Hattfjelldal og Den samiske folkehøgskolen i Karasjok. I dag bur
Jonar Thomasson på garden Vektarlia nokre kilometer nord for
Røyrvik sentrum. Vektarlia ligg ved Vektaren (sørsamisk: Vuaktere),
som er eit av dei fire vatna i kommunen som er regulerte. Sjølv
arbeider han som elektrikar ved kraftverka.
Denne artikkelen er bygd på minne som Jonar Thomasson sjølv har skreve ned og på samtalar med Svein Lund. |
- Det var svært lite eg kunne av norsk da eg byrja på skolen i 1954. Eg hadde til da budd i eit heilt samisk miljø, men på skolen var alt norsk, sjølv om det var ein sameskole. At det likevel gikk såpass bra, skuldast i stor grad at eg var så heldig å få ein sørsamisk lærar i første klasse. Ho omsette og forklarte for meg når ho så at eg ikke forsto.
Mor mi var her fra Røyrvik, mens far min var frå svensk side. Eg er født i Sverige, og det var meininga vi skulle bli buande der. Men da eg var knapt eit år gamal, omkom morfar min, Jonas Marsfjell, i Dunderlandsulukka 1948. [I 1948 blei Norges reindriftsamers landsforening (seinare: Norske reindriftsamers landsforbund) stifta på eit møte i Tromsø. Dei sørsamiske representantane på dette møtet hadde leigd buss og kjørte samla nordover. På vegen tilbake kjørte bussen utafor vegen og rett i Dunderlandselva, og heile 16 omkom. Denne ulukka var ein stor tragedie, ikkje bare for dei familiane som blei ramma, men for sørsamisk reindrift og organisasjonsarbeid. Særlig hardt blei Røyrvik ramma, for 7 av dei omkomne var herifrå.] Han var den første av samane i Røyrvik som kjøpte gard og kombinerte gardsdrift og reindrift. Da mormor blei aleine saman med onkel, ba ho foreldra mine komme og hjelpe henne, og vi flytta til Røyrvik.
Før eg byrja på skolen var eg mest saman med eldre samar som bare snakka samisk. Husmora på sameskolen i Hattfjelldal sa ein gong til mor mi: "Du må lære ungen norsk før han byrjar på skolen, så han ikkje får det så vanskelig." Eg hugsar ikkje kva mor mi svarte, men eg trur ikkje ho brydde seg så mye om det.
I alle fall var det svært lite eg kunne av norsk da eg byrja på skolen i 1954. Eg hugsar enno første kvelden. Ei jente frå Røyrvik som allereie hadde gått der eit par år, hadde fortalt meg at vi skulle bu på hotell. Og det var forsåvidt sant. Bygget var bygd under krigen som tysk offiserskaserne. Etter krigen blei det hotell og det var det fortsatt i sommarsesongen.
Det var mange elevar frå Røyrvik, blant anna søstra mi og fleire andre slektningar. Derfor kjente eg det ikkje som spesielt vanskelig å skulle bu på internat. Eg var så heldig å få Ella Joma (seinare Ella Holm Bull) som lærar i første klasse. Ho var da heilt nyutdanna frå lærarskolen. Ella omsette for meg og forklarte på samisk når ho såg at eg ikkje forsto på norsk. Men vi fikk bare ha henne i eitt år. Det var veldig synd at vi ikkje fikk ha henne lengre. Deretter var det bare norsktalande lærarar resten av skoletida mi.
Middag på internatet i 1953.Husmor Maja Staven til
høyre. (Foto: Sigrid Bergli Sørnes) |
Dei to første åra på skolen i Hattfjelldal hadde vi ikkje anna oppvarming av romma enn ved- og koksfyring. Elevane var sjølve med å bære ved og stable på romma og å halde varmen ved like. Enkelte gongar når omnen var slokna på eit rom, måtte vi springe til eit anna rom for å låne eld med ei never i handa. Det hendte at det blei fyrt i det meste laget, men det gikk bra, vi var godt vant med vedfyring heimafrå. Seinare blei det installert sentralvarme.
Også seinare om åra for vi mye på eventyr rundt omkring i bygda, blant anna fann vi mange gamle bilvrak langs vegane. Vi plukka ut kulene på lagra. Desse ga vi til jentene, som brukte dei til klinkekuler og femstein. Om laurdagskveldane dansa vi ringleikar. Da var læraren og hushjelpene ("pigene") med, ofte var rektor og husmora også med på leiken. Det at vi kunne gjøre forskjellige ting i lag sveisa oss saman til ein stor familie.
På våren ble det spilt mye fotball. Dei voksne spelarane brukte treningsoverallar. Dette blei vi inspirert av, men vi hadde ikkje slike. Da fant vi på at natt-pyjamasene kunne gjøre samme nytta, så vi troppa opp med desse ein gong vi skulle spele fotball. Dette fikk rektor sjå, så vi fikk marsjordre inn igjen for å ta av oss pyjamasane.
Det var mange samar på besøk på skolen i Hattfjelldal. Han fungerte som eit samlingspunkt for samar, og vi elevane syntest alltid det var stas at det kom gjester.
Jonar som elev ved DSF (Foto: Hans Lindkjølen) |
Etter DSF gikk eg vaksenopplæringskurs for sjømenn, og deretter jobba eg eit halvt år på Hurtigruta. Seinare jobba eg på ysteri før eg fikk jobb i eit entreprenørfirma. Men da eg hadde frose meg gjennom ein vinter som bygningsarbeidar, fant eg ut at det ville eg ikkje gjøre ein vinter til. Da søkte eg meg på yrkesskolen for å bli elektrikar. Og det har eg vore sidan 1975. Først arbeida eg 18 år i gruveindustrien, før eg begynte i kraftverksbransjen.
Det fins enno nokre eldre samar her i Røyrvik som har lært seg samisk frå barnsbein av og snakkar det godt, men dei er ikkje mange, ikkje fleire enn at dei kan tellast på ei hand. Det er også nokre i min alder og yngre som beherskar det brukbart. Problemet er at språket ikkje lenger blir brukt aktivt blant samane her i Røyrvik. Språkbruken avgrensar seg til ein del terminologiske uttrykk som ikkje er dekkande på norsk, særlig innafor reindrifta. Vi står ikkje i ein særstilling, det er stort sett slik over heile det sørsamiske området. Ein kan vel alltids spekulere i kva som er årsaka til dette, men det går ikkje an å komme med nokon eintydig årsak til problemet. Men slik eg ser det, er ei av dei største årsakene at styresmaktene alt for lenge ikkje tillot språkopplæring i skolen. Dermed blei det heller ikkje fart i arbeidet med utviklinga og tilpasninga av det sørsamiske språket mens det enno var i aktivt bruk og mens det enno levde mange eldre samar som verkelig kunne språket og som kunne ha vore med på å utvikle det til dagens behov. Slik det er i dag, må ein nærmast ta sekken på ryggen og gå til fjells hvis ein vil bruke språket utan å måtte drive å kodeveksle. Sørsamisk er blitt eit språk som ein snakkar på kurs og som ein brukar i liturgiske handlingar i sørsamiske gudstjenester. Heldigvis er det i dag ein del ungdommar som er villige til å lære språket og har deltatt på språkkurs og prøvar å bruke det i den utstrekning dei har høve til.
I dag blir det gjort forsøk på å revitalisere det sørsamiske språket, men det blir liksom ikkje det samme. Den sørsamiske syntaksen og språkmelodien held på å forsvinne, det blir for mye influert av norsk.
Dessutan er det lite av dei sørsamiske dialektane som har fått ein grundig vitskapelig dokumentasjon. Her i Noreg er det bare rørossamisken og vefsensamisken som er grundig dokumentert, vefsendialekten på 1920-talet og rørosdialekten på 1940-talet. Trass i at områda her i indre Namdalen var eit samisk kjerneområde, så blei det ein kvit flekk på kartet. Det lå for avsides og langt vekk frå allfarveg, det var ingen språkforskar som gadd reise så langt i veglaust terreng. Det var ikkje før på 50- og 60-tallet at det blei gjort enkelte lydbandopptak av gamle samiske historier, nokre registreringar av stadnamn osv. Det var stort sett det heile. Dessutan var det i seinaste laget.
Men vi skal ikkje bare skulde på andre for at det har gått som det har gjort. Vi sjølve har vore for lite flinke til å lære bort det vi har beherska til yngre generasjonar. For å snakke for min eigen del, så må eg ta sjølvkritikk på det.
Etter samisk munnlig tradisjon visste vi at storparten av dei eldste samiske buplassene blei øydelagt i samband med nydyrkinga på byrjinga av 1800-tallet. Derfor meinte vi at no måtte det gjørast noko for å få dokumentert det som var igjen av kulturspor etter samane, og vi måtte gjøre det sjølve. Det hasta også å gjøre det mens det enno levde eldre samar og bumenn som hadde kunnskapar om desse tinga. Vi tok kontakt med Saemien Sijte i Snåsa, og det resulterte i at vi starta eit pilotprosjekt i registrering av samiske kulturminner i Røyrvik og Namskogan kommunar. Før vi kunne begynne med registreringane dro eg rundt og snakka med eldre samar og bønder i området. Det viste seg at det enno fantes store kunnskaper om samiske kulturminner rundt omkring. Det fantes mye meir kulturminner enn vi hadde håpa på.
Seinare ut på 1980-talet blei det starta eit større registreringsprosjekt i regi av Saemien Sijte over heile det sørsamiske området. Områda blei delt inn etter reinbeitedistrikta, og det var lokalkjente samar som fikk ansvaret for dei enkelte områda. Eg hadde ansvaret for registreringane innafor Østre Namdal reinbeitedistrikt. Registreringsarbeidet varte i 4-5 veker kvar sommar over 3-4 år. Dette arbeidet var svært viktig. Vi kunne dokumentere at vi har vore tilstades i området. Det har stor betydning i diskusjonen om retten til land og vatn, og det har styrka sjølvbiletet vårt. Det var ikkje bare registreringane av dei einskilde objekta som var viktig, men også å få dokumentert historia til dei kulturminna og dei menneska som brukte dei. Det er og viktig å få belyst kontinuiteten av kulturminnetypene frå steinalderen og fram til nyare tid.