Artikkel i boka Samisk skolehistorie 1. Davvi Girji 2005.
Først på 1950-talet var Ivar Skotte som ein av svært få i Polmak eigar av ein flott bil. |
Ivar Skotte var frå 1951 til 1953 lærar ved Polmak skole i dåverande Polmak kommune, no del av Deatnu gielda / Tana kommune. Han er født i
Lesja i Oppland i 1927, tok artium i Molde 1948 og lærarprøva i Volda 1951.
Etter at Ivar Skotte dro frå Polmak har han tatt vidareutdanning i kroppsøving, pedagogikk, engelsk og landbruk. Han har arbeida i grunnskulen i Skien og Fron i Gudbrandsdalen. |
Eg gjekk ut frå studentlina ved Volda lærarskule våren 1951. Det siste halvåret var det mykje snakk om kvar vi ville søkja arbeid. Etter 14 års skulegang var vi veldig motiverte for å koma ut i arbeid – og for å tena pengar. Eg var heilt sikker på kvar eg ville arbeida – nord i landet, i Finnmark. Eg hadde lese ein del om evakueringa og brenninga av landsdelen hausten og vinteren 1944.
Internatet var ei imponerande bygning. Med sine tre fulle etasjar på høg grunnmur ruvde ho godt i terrenget. Huset var ferdig i 1938 og hadde overlevd krigen og brenninga i 1944. Bygda hadde ikkje elektrisk straum, men internatet hadde eigen lysmotor kalla Sakkeus. Kvifor, veit eg ikkje. I rommet ved sida av motoren var det eit rom med akkumulatorar. Systemet var slik at lysmotoren skulle lade opp batteria. Når dei var fullada, skulle vi ha nok til lys på skulesalane, sovesalane og elles på alle romma i huset, men ikkje til koking og oppvarming. Eg vart fort klar over at stellet av Sakkeus og akkumulatorane vart eit hovudtema i arbeidet som internatstyrar.
Anlegget var meir enn 15 år gamalt, og temmeleg nedslite. Det skulle ikkje kostast på noko, for bygda venta på kraft. Kraftlaget hadde alt starta med stolpereising både til høgspent og fordelingsnett. Internatet hadde anlegg for sentralvarme, som kunne fyrast både med ved og koks. Når vi fyra med ved, måtte eg opp ein gong om natta for å fylla omnen, elles vart det dårleg med varmvatn om morgonen, og det vart kaldt på sovesalar og klasserom. Koks fekk vi tilkøyrd når isen på Tana var sterk nok.
Til vedkapping og anna arbeid som kunne vera farleg, vart det leigd folk frå nabolaget. Elevane hadde ansvaret med å leggja opp veden og til kvar tid ha ansvaret for at det var nok ved på kjøkenet og i fyrrommet. Eg kan ikkje nå minnast at det var problemer knytt til dette arbeidet. Som i ein annan heim, var det naturleg at borna hjalp til med forefallande arbeid. Dette var eg vel vant med frå heime på garden der eg vaks opp.
Like før skulen starta, mangla vi ein lærar. Skulestyret gjorde skuledirektøren merksam på at ein ungdom frå bygda som snakka samisk, kunne tenkja seg å vera lærar på skulen. Han var student med eit par års praksis som lærar. Men skuledirektøren sa nei. Nokre dagar seinare kom ein ung kvinneleg student frå Oslo. Ho hadde teke artium om våren og kunne sjølsagt ikkje samisk. Dette fortel korleis skulepolitikken i samiske område var på denne tida. All undervisning skulle gå føre seg på norsk.
17. mai blei blant anna feira med potetløp. (Foto: Ivar Skotte) |
Ein del elevar i dei lågare klassene skjøna lite av undervisninga. I storskulen var det noko betre, men der og skorta det mykje på norskforståinga. Slik var det og i den vaksne del av befolkninga. Ei sjølopplevd historie klårgjer dette: Skulestyret bestemte samrøystes at det skulle undervisast i forplantningslære i 7. klasse. Eg skulle undervisa gutane, medan den eldste av dei kvinnelege lærarane skulle undervisa jentene. Vi hadde fått tak i dei plansjane som skulle nyttast. Eg hadde fått innføring i stoffet på lærarskulen. Saman la vi ein enkel og grei plan for undervisninga. Vi syntes vi hadde gjort eit brukbart arbeid. Men ei tid seinare fekk vi nyss om at det gjekk ei protestliste i bygda mot denne undervisninga. Ein av underskrivarane – som og var medlem av skulestyret – møtte eg ein dag og lurte på kvifor. Var det vår måte å undervisa på som var problemet? Å nei, sa han. Dei forstod ikkje ordet forplantningslære.
Først på 50-talet kom Margarethe Wiigs samiske ABC-bok. Først i boka låg den samiske teksta på ei side med den norske teksta på sida rett i mot. Dei to språka hadde kvar si farge. Seinare i boka kom tekstene på same sida. Etter kvart utetter i boka flaut tekstene meir og meir saman. Sist i boka kom det samanhangande tekster på norsk og samisk, men fortsatt i farger. Eg veit at boka seinare er komen i nye opplag. Dette var vel eit teikn i tida at samisk burde brukast som hjelpespråk i norskopplæringa.
Det var mange statsinternat i Finnmark. På alle var det ei husmor som rådde for maten og matbudsjettet. For dei var det ei æressak å driva internatet så billeg som mogeleg. Skuledirektøren sørga for at vi alle fekk greie på kostprisen pr. dag pr. elev. Den som kunne driva billegast, fekk ros. Dette kunne gi seg komiske utslag: Vi var fire vaksne og eit barn som skulle bu på internatet i jula. Eg meinte at vi skulle kjøpa inn litt ekstra juleknask og anna, slik vi var vane med. Men nei, sa husmora, det ville få matbudsjettet til å stiga for mykje. Eg tok da dei ekstrautgiftene på vedlikehaldsbudsjettet. Det hadde eg hand om.
Kosthaldet til dagleg var enkelt. Elevane åt godt og klaga lite. Det var fortsatt rasjonering på ein del matvarer, men vi greidde oss bra. Til tider var det mangel på mjølk. Det var inga mjølkelevering til meieriet, og da produserte ikkje folk meir mjølk enn dei brukte sjølve. Men vi kjøpte sekkar med tørrmjølk og kokte kakao.
Til frukost var det påsmurde brødskiver med mjølk eller kakao til. Det same etter tredje timen. Middag var det rett etter skulen var slutt. Da vart det servert suppe, kjøt eller fisk i ymse fasongar. Tran skulle elevane ha i vintermånadene. Det var eit stort søl. Så fann vi på å setja tranflaskene på middagsbordet slik at dei brukte tran som "saus" på fisken. Det gjekk greitt. Så var det ei eller to skiver rett før lekselesinga byrja klokka fem. Kveldsmaten kom rett etter at lekselesinga var ferdig klokka sju. Da kunne det og koma oppvermde middagsrester. Om kosthaldet var enkelt, var det sundt og nærande. Vi må sjå det på bakgrunn av rasjoneringa, at bygda var utan vegsamband og at økonomien var begrensa. Om vintrane kjøpte vi ein del reinkjøt. Om somrane hende det vi fekk tak i rimeleg laks. Elles kjøpte vi tønner med saltfisk. Det var vanskeleg å få tak i grønsaker. Det var truleg det største saknet – for meg.
Tida mellom kveldsmaten og leggjetid var ei fin tid til inneaktivitetar. Vi hadde sangkor på skulen. Elevane var glade i - og flinke til å syngja. Elevane hadde aldri radio med seg. Dei færraste heimar hadde radio i den tida. Ein gong song vi i kyrkja under ei gravferd. Ein elev døydde i den perioda han var heime, og foreldra ville at vi skulle syngja. Det var ein god måte - også for elevane - til å få ta farvel med ein venn og skulekamerat.
Mellom klokka fem og sju var det lekselesing for alle. Ein av lærarane skulle vera til stades for å halda ro, og for å hjelpa dei som hadde behov for det. Vi var bestemte på at alle måtte vera inne desse to timane. Dei som vart fort ferdige med leksene sine, fekk andre ting å gjera. Det var mange som trengde hjelp. Eg meiner å hugsa at dei eldre elevane var flinke til å hjelpa dei yngre. Eg hugsar spesielt ei jente i sjuande klasse som hadde to yngre syskjen på internatet. Ho var som ei mor for dei. Og det kunne saktens trengjast. Eg hugsar vel gråten frå førsteklassingar når dei stod att åleine etter at foreldra var gått. Men heldigvis hadde vi samiske hushjelper som kunne snakka med dei på eit målføre dei forstod. Men korleis var det å vera lærar for desse barna som ikkje skjøna språket det vart undervist på? Nå var det ein del elevar som snakka og forstod både norsk og samisk. Dei vart ofte nytta som tolk. Ein måtte ta i bruk alle dei pedagogiske rådgjerder ein visste om. Det hende vel og at ein måtte ta i bruk utradisjonelle metodar.
Vi hadde eit problem haust og vår når isen på Tana var utrygg å ferdast på. Polmak tettstad låg på den andre sida av elva enn skulen og internatet. Da måtte elevane derifrå bu på internatet. Det var umogleg på førehand å veta kor lenge vi kom til å bli isolerte. Vi måtte ha rikeleg med mat innomhus. Vi kunne ikkje koma korkje til butikken, posten eller dei kommunale kontora. Når isen var trygg om hausten, eller når isen var gått om våren, kunne vi leva normalt att. Når isen gjekk opp om våren, var det folkefest. Da kunne folka ta ut båten, og snart kom laksen! Vi på skulen var spent på om elva vart farbar til syttande mai slik at heile bygda kunne feira dagen saman.
Kva vi vaksne gjorde på fritida? Lensmannen og kona hans var musikkinteresserte, og dei fekk laga ein slags kvartett. Dette hadde vi mykje glede av. Lensmannen sjølv trakterte trekkspel, mandolin og trompet. Kona spelte gitar. Styraren på samvirkelaget spela trekkspel, og eg stilte med gitar. Vi debuterte i syttandemai-toget. Eg meiner å hugsa at vi i samband med private tilstelningar spelte til dans. Elles var det eit levande bridgemiljø i bygda. Vi var 16 spelarar fordelt på fire bord. Sjølv var eg nybyrjar på dette området, men eg hadde ein tålmodig og flink makkar. Det var morosamt og veldig sosialt.
Skuleposten i Polmak var den første eg hadde etter endt utdanning. Eg hadde ikkje praktisk røynsle i å takle problema som kunne oppstå. Nå, etter meir enn 40 års røynsle frå første til tiande klasse, kan eg sjå ting på ein annan måte. Skule med internat var nytt for meg. Eg såg heller ikkje noko anna alternativ for ein kommune utan vegsamband. Det var for langt for elevane å gå. Eg veit at i enkelte grisgrendte strok var det nytta privat innkvartering. Det var neppe noko alternativ for Polmak. Ein må vel ha lov til å seia at skule med innkvartering på internat var beste løysinga for å gi borna ein tilnærma normal skulegang.
Flere artikler fra Samisk skolehistorie 1