Artikkel i boka Samisk skolehistorie 5. Davvi Girji 2011.
Betty Kappfjell, Majavatn, 2009. |
Betty Kappfjell er fødd i 1954, som nest yngste av fem søsken i ein reindriftsfamilie. Ho blei fødd ved Røssvatnet, på garden Engås, nær familien sitt sommarbeite. Hovudbuplassen var i Haustreis (Hirksrissie) i Grane kommune, lengst sør i Nordland.
Betty har gått grunnskolen på Trofors, handelsskole og reindriftsskole og har arbeida på internatet ved Sameskolen for Midt-Norge sidan 1974. Ho har også vore medlem av styret for Sameskolen, der ho har representert både dei tilsette og foreldra. Her fortel ho om sin eigen skolegang og om arbeidet på internatet. Forteljinga er nedskrive i 2008. |
Fram til 1958 var det skole på Grane. Men da denne blei lagt ned var næraste skolen for oss Vegset skole på Trofors. Eg byrja der i 1962 og der gikk eg alle mine 9 år. Vi var dei første som fikk 9-årig skole her.
Det var da bygd veg frå Grane opp til Haustreis i samband med kraftutbygginga ved Røssvatnet. Men det var inga skoleskyss derifrå, så vi måtte gå 5 kilometer ned til hovudvegen (E6). På vinteren kunne det vere tungt å komme fram, det var gjerne dårlig med brøyting. Frå Grane var det skoleskyss til Trofors, men det blei for hardt å først gå 5 kilometer og så vel ei mil med buss. I tillegg kom at mor var like mye i fjellet og jobba med rein som far, og det var ikkje alltid nokon heime til å ta seg av oss. Så dei første åra budde eg hos familiar på Trofors. Til saman budde eg på tre forskjellige gardar. Det var foreldra mine som måtte finne ein plass å bu for oss, eg trur dei og betalte for det. På desse gardane var det rimelig greitt, det var snille folk, vi fikk mat og vi fikk og hjelp med lekser og slikt når vi trengte det. Det var likevel ikkje alltid lett å finne nokon å bu hos, det hendte vi ikkje hadde nokon avtale da skolen byrja på hausten, da måtte vi søskena bu aleine heime og sykle til skolen inntil foreldra mine hadde funne ein plass til oss. Dei siste åra fikk ein mann betalt for å kjøre oss ned til hovudvegen, der vi tok skolebussen. Så da kunne bu heime mens vi gikk på skolen.
Det var i grunnen betre forhold mellom bøndene og reindrifta da enn det har vore i seinare år. Det kunne jo hende at reinen kom inn på jordet, men ein gjorde ikkje noko stor sak av det. Vi blei jo kalla for finnungar, men det var liksom naturlig. Vi hadde lært at vi skulle vere dei vi var, og ville ikkje skjule oss. Når det var skoleavslutning kledde eg på meg samekofta. Det var i første rekke den ballasten vi hadde med oss frå mor som gjorde at vi ikkje tok oss nær av erting, men heva oss over det. Frå lærarane merka vi ikkje noko forskjellsbehandling.
På skolen var det så godt som ingenting om samiske forhold. Det einaste eg hugsar var at i Thorbjørn Egners lesebok var det eit lesestykke om flyttsamar som flytta mellom Karesuando og Uløya i Troms. Dette stykket nærast adopterte eg og det hugsar eg enno, for det var det einaste i boka som eg kunne kjenne meg igjen i.[1]
Vi hadde jo eit fag som heitte heimkunnskap, men der var det overhovud ingenting om det lokale. Historiefaget var om dei gamle kongane, det såg eg inga nytte i, så eg var ikkje flink i det faget.
Det vi derimot lærte mye av var når vi var på reinforsøksstasjonen på Lødingen. Eg hugsar dei heldt da på og forsøkte å krysse svalbardrein og vanlig rein, men veit ikkje kva som kom ut av det.
Så venninna mi og eg fann ut at dette var det inga framtid i. Vi sette oss ned og skreiv til alle hotella i Finnmark og spurte om dei hadde jobb til oss, og fikk napp på Kautokeino turisthotell. Direktøren var sørfrå og ikkje særlig samevennlig. Han ga oss ordre om at vi ikkje skulle sleppe inn koftekledde samar. Dette var i påska (1974) og det hadde vore konsert på plasthallen, og etterpå var det mange som trakk til hotellet. Eg kunne sjølvsagt ikkje følgje ein slik ordre, så eg slapp jo folk inn. Da kom direktøren sjølv og kjefta og forsøkte å kaste dei koftekledde ut. Men så var det eit finsk TV-team som hadde filma konserten, og dei kom til hotellet akkurat da. Så dei filma direktøren sitt forsøk på å kaste ut samane, og det blei visstnok sendt på TV i Finland.
Lenge fikk skolen bare drive eitt år av gangen, og framtida var svært usikker. Men frå 1977 fikk vi eige bygg, da blei det noko betre. Vi ønska å vere under staten, men blant sørsamar var og er det delte meiningar om sameskolar bør vere under stat eller kommune. Det er bakgrunnen for at vi i dag har to skolar, ein kommunal og ein statlig.
Sameskolen for Midt-Norge var lenge det einaste statsinternatet utanom Finnmark. Alle statlige grunnskoleinternat var underlagt særbidragskasseraren [2] i Vadsø, Birger Johnsen. Kvar vår var vi som jobba på internata i kurs i regi av han. Etter kvart blei denne ordninga nedlagt, ettersom det nesten ikkje var fleire internat igjen, og vi blei underlagt Statens utdanningskontor i Nordland.
Før var det ikkje ein reell sameskole. Men på dei 34 åra eg har jobba på internatet i Hattfjelldal har det skjedd store endringar. Det viktigaste er at samisk har blitt eit obligatorisk fag. Sørsamisk har blitt etablert som skriftspråk og her er lærarar som kan samisk. Lærarane kan ta opp samiske emne i alle fag.
Vi byrjar å sjå resultata av arbeidet med sameskolen. Skolen har bidratt mye både til å styrke sørsamisk språk og til at vi no byrjar å få ganske mange sørsamar med høgare utdanning.
Betty Kappfjell i arbeid som husmor ved Sameskolen i Hattfjelldal, 2002. (Foto: Basia Głowacka) | Fra spisesalen ved Sameskolen i Hattfjelldal, 2002. (Foto: Basia Głowacka) |
Men dette tilbodet har igjen ført til at sameskolen har fått mye færre ordinære elevar. Vi har vore heilt nede i seks elevar, som er sett som minstegrense for å drive skolen vidare. Siste året (2007/08) har vi hatt 10 elevar, dette ser no ut til å gå opp til 15.
Av elevane ved skolen 2007/08 er det tre som har samisk som førstespråk. Ingen av integreringselevane har samisk førstespråk.
Fleire og fleire foreldre vel å snakke samisk til barna. Dei vel som regel ikkje å sende barna til sameskolen.
Tidligare var det stort sett bare reindriftsbarn som gikk på sameskolen, kanskje 90 % kom frå reindrifta. Blant dei som har tilknyting til skolen i dag, enten som faste elever eller på integrering, er det under 50 % som hører til reindrifta.
Eit internat kan aldri fullt ut erstatte ein heim, men vi forsøker i alle fall å vere meir heim enn institusjon. For vel 20 år sidan kom foreldra med eit ønske om at dei skulle ha ein fast hovudperson som bindeledd på internatet. Men ingen av oss kunne sjølvsagt jobbe døgnet rundt heile tida. Så vi ordna det slik at vi blei to som deler husmorjobben. Vi bur begge på Majavatn, omlag 80 km frå Hattfjelldal, og vi har no ei slik ordning at vi jobbar ei veke av gangen, så har vi ei veke fri. Og når vi er på jobb er det lange dagar i sju dagar på rad. Det er ei ordning som både elevane, foreldra, vi sjølve og familiane våre er nøgde med. Til saman er vi seks tilsette på internatet, dei andre har vanlig turnus.
Eg har to døtrer og begge har lært samisk. Den eldste (Kirsten Appfjell Eira) var blant dei første som fikk samiskundervisning på sameskolen i Hattfjelldal etter godkjent rettskriving og som gikk opp til eksamen i samisk. Det var så seint som i 1988. Ho har seinare studert sørsamisk og gjort språket til eit levebrød. Ho underviser i sørsamisk gjennom fjernundervisning og har også etablert sitt eige firma, «Sørsamiske språktjenester». Ho er gift med ein nordsame og busett i Karasjok og snakkar sørsamisk til barna sine, slik at dei veks opp med både sør- og nordsamisk. Den yngre dottera mi arbeider i reindrifta.
Eg ser at no har utviklinga snudd og eg er ikkje samd med dei pessimistane som trur at det sørsamiske språket vil døy ut.
[1]
Flere artikler fra Samisk skolehistorie 5
[2]