Artikkel i boka Samisk skolehistorie 6. Davvi Girji 2013.
Karen Marie Eira Buljo (til høyre) sammen med Elle Márjá Turi Gaup på internasjonal reindriftskonferanse i Kautokeino 2009. |
Karen Marie Nilsdatter Eira Buljo er født i 1956 og oppvokst i reindriftsnæringa i Kautokeino. Hun har gått 9-årig grunnskole i Kautokeino. Hun har ikke gått videregående skole, og har ikke fått noen formell utdanning i samisk språk, men sjøl lært seg å skrive samisk. Hun tok samiskeksamen for å komme inn på Samisk høgskole, der hun 2007/08 studerte læremiddelpedagogikk. Ellers har hun lært tradisjonell samisk kunnskap av foreldrene, i naturen og gjennom praktisk arbeid. Karen Maries mor, Marit Sara Eira, var svært opptatt av å formidle tradisjonell kunnskap i reindrift og duodji til kommende generasjoner, og i Samisk skolehistorie 5 er hennes skriv om hva reindriftsungdommen bør kunne, trykt. Karen Marie har arbeida i reindrifta og med duodji og hun har ført videre det arbeidet som foreldrene hennes har lært henne. Hun har vært med på å starte og lede Reindriftsamekvinnenes nettverk i Kautokeino. Her forteller hun om et prosjekt som nettverket gjennomførte: «Tradisjonell reindriftsopplæring fra mor til barn». Karen Marie har laga et bilde av samiske tradisjonelle vevde og fletta band, som har blitt laga plakat og postkort av. Hun har skrevet fagbøkene Gámagoarrun (om skallesøm) og Goađástallan ja luondduávdnasat (om bruk av lavvu og naturmaterialer) og barneboka Vulgot Inga Karine mielde ealu lusa, som hun sjøl har oversatt til norsk med tittelen Bli med Inga Karine til reinflokken. Hun har vært aktiv i næringsorganisasjoner og politisk arbeid, og i perioden 1997-2001 var hun vararepresentant til Stortinget for Kristelig folkeparti. |
Samtidig har det vært store endringer i reindrifta. I 1978 kom en ny reindriftslov, som ødela og splitta familien, der alle hadde arbeida i lag og alle hadde hatt samme status og samme rettigheter. Da blei det bestemt at reineieren måtte ha såkalt «driftsenhet», som da vanligvis hørte til mennene. Dette tok bort kvinnenes likeverd og menneskeverd. Tenk at den samme dagen som Likestillingsloven kom, 02.06.1978, blei Reindriftsloven vedtatt, som fjerna den likestillinga som vi hadde. De norske kvinnene fikk, fra oss blei det tatt bort. Kvinnene blei skjøvet ut fra sine egne arbeidsplasser og sin barndoms næring og måtte søke seg annet arbeid. De hadde ikke lenger mulighet til å opprettholde tradisjonell reindriftskunnskap eller føre denne videre til sine barn.
Mange tradisjoner er allerede forsvunnet, da mødre og barn måtte bort fra samisk tradisjonelt næringsarbeid, og denne kunnskapen er ikke dokumentert gjennom skrift og film. Et eksempel: Bestemor mi kunne lage medisin av planter og hun hadde mye kunnskap om planter. Hun brukte å fortelle navna på plantene og hvilke som folk i gamle dager brukte til medisin, hun fortalte dette til voksne når de snakka sammen. Vi barna klarte ikke å tilegne oss denne kunnskapen, da vi ikke kjente alle plantene som hun fortalte om til sine svigerdøtre. Slik har jeg og min generasjon mista denne dyrebare kunnskapen og mye annet. Dette eksempelet har blitt igjen bare som et barndomsminne. Det jeg vet og kan om de gamle medisinplantene er bare en liten del av det de gamle kunne.
Vårflytting med kjørerein 2004. På Vuoldeluoppal nord for Máze. Karen Marie og hennes datter Risten Márjá. (Foto: Máret Rávdná Buljo) |
Kalvemerking på Joalusvárri: Inga Karine, Sara Ellen Anne, Nils Johan, Máret Rávdna, Risten Márjá
(Foto: Karen Marie Eira Buljo) |
Da det blei mulighet for å søke støtte til opplæring i tradisjonell reindriftskunnskap, så var vi to familier som fra først av søkte om prosjektstøtte. Vi starta da et treårig opplæringsprosjekt “mor/barn”.
Det blei stor interesse for “Mor/barn-prosjektet” og mange søkte pengestøtte til den tradisjonelle opplæringa og underviste barna sine i forskjellig slags samisk arbeid. Men da samer ikke har vært vant til å dokumentere skriftlig opplæring i samisk arbeid, så vet jeg ikke om alle har blitt å skrive rapporter. Det har heller ikke vært gitt noen organisert opplæring i reindriftsnæringa som kunne være til hjelp i å skrive rapporter. Vi er også opplært til det at vår egen kunnskap og ferdigheter skal vi holde skjult. Men i denne tida holder ikke det lenger, dersom vår levemåte skal bli bevart og utvikle seg.
I prosjektperioden kom det veldig klart fram at det var store mangler med at reindriftsnæringa ikke hadde noe opplæringssenter. Et senter kunne ha hjulpet til med å utvikle tradisjonell kunnskap, tradisjonell opplæring og læremidler for reindrifta på næringsnivå, både for barn og voksne. For alle distrikter skulle det være læremidler som dokumenterte f.eks. hvor vår- og høstflyttingsveiene er, hvor de enkelte flyttesiidaene krysser elver, vann, daler og andre vanskelige steder. Hvor flokken slår seg til ro under flyttinga og hvor den ikke vil roe seg, hvor stoppestedene er osv. Vi mangler mange læremidler om reindriftssamers eget terreng og levebrød, laga av næringens egne folk.
Karen Marie Eira Buljo har laga denne plakaten som viser tradisjonelle samiske veve- og flettemønster. |
Til opplæringsprosjektet fikk vi ikke så mye støtte som vi hadde søkt om, men såpass at vi kunne gjennomføre det i tidsrommet 2001–04. Siden det var så liten pengestøtte i det siste prosjektåret kunne vi verken lønne eksterne hjelpelærere eller gjennomføre noen større tiltak.
Vi har seks barn, og alle var med i opplæringa. Da vi starta prosjektet var den yngste 7 år, mens den eldste var 23. Slik at noen barn var på grunnskolen, andre i videregående skole og en var heltidselev i prosjektet. Hun fikk da et slags stipend i denne perioden, knytta til opplæringsprosjektet. For grunnskolebarna tok vi seks ukers næringspermisjon per år, ellers blei det bare opplæring i fritida for dem. Jeg bare skreiv at når skolen ikke har mulighet for å undervise i reindriftsarbeid og annen tradisjonell kunnskap, så må vi sjøl ta oss av den undervisninga.
Jeg hadde allerede tidligere til en viss grad lært barna duodji og annet arbeid som hører til reindriftsnæringa. Men da det blei et formelt prosjekt, der vi skulle dokumentere alt vi gjorde, så blei det en helt annen interesse hos barna.
Samtidig som vi hadde opplæringsprosjekt, så hadde vi de vanlige aktivitetene i reindrifta, og vi flytta mellom vinterbeite og sommerbeite. Og når de vanlige aktivitetene i næringa var del av opplæringa, var det naturlig at en stor del av opplæringa også foregikk ved reinflokken, i lavvoen og gjeterhytta. Vi så ofte at det var lettere å lære og undervise der, der det ikke var så mye som kunne forstyrre. Hjemme var det TV, det kunne ofte komme gjester, og det var ikke alltid så lett for barna å prioritere læringa.
Den norske staten har med sin stygge fornorskingspolitikk utarma den sterkeste samiske næringa slik at det ikke har blitt igjen mer enn gjeting, én gjeter, samling i gjerde og kjøttsalg til en dårlig pris. Staten har skjøvet bort kvinnene og ungdommen fra næringa og tilintetgjort rikdommen og levemåten i reinnæringa. Til dette hører bl.a. reinen som transport, arbeidsspråket, naturforståelsen, næringsopplæringa, naturrikdommen som hører til næringa, bruk av reinskinn og horn til fortjeneste. Myndighetene har ødelagt alt, kjøttprisen, pengeverdien av levende rein og verdien av samisk arbeid.
Vi måtte sjøl streve med å få i gang tradisjonell opplæring, og «mor/barn-prosjekt», for å gjøre oppmerksom på hva rein og reindriftsnæring virkelig er. Håpet var at vi gjennom opplæring kan vise den rike kunnskapen, som også de samiske politikerne har godtatt at blir skjøvet ut av reindriftsnæringa.
En del av prosjektet var å samle naturressurser, slik som å skjære sennagras, hogge ved, fiske og plukke bær. Av bæra laga vi pålegg, saft og desserter av forskjellige slags bær, og det blei f.eks. gele av tyttebær, blåbær, moltebær og krøkebær. Vi forsøkte også å lage smøring av reinfett, som vi bl.a. brukte til å smøre skinn.
Dersom duodji skal gi inntekt, nytter det ikke å bare sy en og samme slags ting. Det er også behov for å kunne utvikle nye former for duodjiprodukter og nye arbeidsmåter. Derfor har de lært å lage duodjiprodukter for salg. Og det er etter mi mening helt nødvendig å lære at man skal forsøke å lage salgsproduktene skikkelig, slik at man ikke ødelegger handelen. Noen har også funne på å lage forskjellige slags bilder der de har brukt skinnbiter uten og med hår som pynt. Også av tøy- og garn har de laga bilder.
Berit skraper leggskinn til skaller, i gjeterhytta i Njullosávži. (Foto: Karen Marie Eira Buljo) |
Inga Karine syr skaller. (Foto: Karen Marie Eira Buljo) |
I samisk tradisjonelt arbeid har vi våre egne måleenheter, som vi har med oss til enhver tid, slik som goartilat, suorbmamihtut, čorbmamihttu, gardnjilmihttu, salla, lávki og beanagullan.
Vi kunne sjølsagt ha skrevet svært mye om hvordan vi arbeida og hva vi lærte. Men vi valgte i første rekke å bruke fotoapparat til dokumentasjon. Vi fotograferte både arbeidsprosesser og resultat. Og vi fotograferte når det var slike hendinger som ikke er så lett å gjenta når som helst, slik som f.eks. når vi slakta nisterein la vi alle innvollene ut over golvet og skreiv navn på dem. hvor er doggi (løpemage), gahperus (kroktarm), maŋŋebuoidi (endetarm), čeaksa (bladmage), čalmmas (nettmage) og så videre. Og så brukte vi disse bildene til å lære navna på alle reinen sine innvoller.
Til sist fikk barna vitnemål, der det var skrevet alt de hadde lært, om reinen og reingjeterhunden, om matlaging og duodji.
Risten Márjá parterer nisterein. (Foto: Karen Marie Eira Buljo) |
Reinens innvoller med navn på. (Foto: Karen Marie Eira Buljo) |
Av en eller annen grunn hadde Landbruksdepartementet valgt Agderforskning til å lage rapport.2 Jeg vet ikke hvorfor. De har selvfølgelig observert og skrevet med norske øyne, og det er mye som de ikke har forstått. De spurte meg hva jeg hadde gjort. Det var mye som var vanskelig å forklare med ord, særlig på et fremmed språk. Jeg fortalte likevel, men noen av de andre som var med på prosjektet orka ikke fortelle i det hele tatt. Konklusjonen på rapporten var at man ikke lenger bør gi støtte til slike prosjekter. Den rapporten var etter mi mening ikke til noen nytte.
Informasjonsbrosjyre fra Birgen-prosjektet |
Vi vil nå formalisere opplæringa litt mer enn det vi gjorde i mor/barn-prosjektet. Blant annet ser vi behov for å bruke eksterne sensorer, som kan bevitne at elevene har lært. Vi håper nå at dette prosjektet kan føre til ei varig ordning.
Flere artikler fra Samisk skolehistorie 6