Videreutdanning for lærere

OAP Andrespråkspedagogikk 2017/18

  • Faglig ansvarlig: Samisk høgskole
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Informasjon om søknad og finansiering finner her.
    • Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars. Du søker opptak via Utdanningsdirektoratet (udir.no).
  • Studieplan
  • Samlingsplan

Innhold
Kurset er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert og vil gå over to semester. Det skal være 3 samlinger, hvert semester á 3 dager (onsdag-fredag: 21 forelesningstimer). Dette kurset tar sikte på å styrke din kompetanse ved å gi deg en innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, forskningsarbeider og pedagogisk metodiske idéer. Slik vil du bli i stand til å forstå og arbeide med andrespråkspedagogiske problemstillinger vedrørende minoritetsbarn/ minoritetselever med ulik språklig, kulturell og etnisk bakgrunn.

Dette er et nasjonalt videreutdanningstilbud for lærere. Tilbudet vil sette deg i stand til å møte utfordringene som bl.a. flyktningestrømmen skaper for deg som lærer i skolehverdagen.

 

Kursets formål
Dette kurset tar sikte på å styrke din kompetanse ved å gi deg en innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, forskningsarbeider og pedagogisk metodiske idéer. Slik vil du bli i stand til å forstå og arbeide med andrespråkspedagogiske problemstillinger vedrørende minoritetsbarn/minoritetselever med ulik språklig, kulturell og etnisk bakgrunn.

Hovedtemaene I kurset vil være følgende:
  • Språkfunksjoner
  • Språklæring
  • Andrespråkslæring i lys av ulike vitenskapelige disipliner
  • Kommunikasjon på andrespråk
  • Kontrastiv språkanalyse,
  • To-/flerspråklighet,
  • Pedagogiske prinsipper for andrespråksundervisning
  • Metoder for andrespråksopplæring
  • Språkpedagogiske ideer for utvikling av leseferdigheter og læring på andrespråk

 

Læringsutbytte

Kunnskapsmål
Etter fullføring av kurset skal du

  • kunne gjøre rede for sentrale begreper som språk, språkfunksjoner, kommunikasjon, andrespråk, fremmedspråk og ulike varianter av tospråklig utvikling
  • ha kjennskap til innholdet i aktuelle lover, forskrifter, læreplaner, rettningslinjer og rundskriv som handler om opplæringen av barn/elever med minoritetsbakgrunn/to-/flerspråklig bakgrunn
  • kunne analysere sentrale begreper, teorier og metoder som handler om andrespråkslæring
  • kunne diskutere mulige språklige, faglige og sosiale vanskeligheter som barn-/elever med minoritetspråklig / tospråklig bakgrunn kan møte i og utenfor institusjoner som barnehage og skole
  • kunne beskrive, analysere og vurdere andrespråkspedagogiske tiltak som er tilpasset til barn/elever med ulike språklige, sosiale og kulturelle forutsetninger og behov
  • kunne redegjøre for, sammenligne og kritisk vurdere ulike andrespråkspedagogiske teorier, prinsipper og metoder

Ferdighetsmål
Etter fullføring av kurset skal du

  • kunne forstå ulike utfordringer som andrespråkselever møter når de lærer norsk som andrespråk
  • kunne anvende ulike andrespråkspedagogiske prinsipper og metoder i samsvar med målgruppens utgangspunkt
  • Kunne formidle andrespråkspedagogiske prinsipper I det fagmiljøet der du arbeider
  • kunne ta initiativ til og begrunne ulike organisatoriske tiltak når det gjelder andrespråksundervisning på din arbeidsplass
  • kunne reflektere over og vurdere din egen andrespråkspedagogiske praksis


Generell kompetanse
Etter fullføring av kurset skal du

  • kunne formulere og drøfte andrespråkspedagogiske problemstillinger ved hjelp av teoretiske begreper som du har lært på kurset
  • kunne analysere og syntesere ulike teoretiske tilnærminger til andrespråkslæring og undervisning
  • beskrive og begrunne organisatoriske og andrespråkspedagogiske tiltak for minoritetsspråklige barn med ulike forutsetninger og/eller vansker
  • kunne velge ut tilpassete andrespråkspedagogiske metoder, læremidler og nettbaserte læringsressurser


Læringsformer 

Kurset er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert. Kurset vil gå over to semester. Det skal være 3 samlinger hvert semester á 3 dager (onsdag-fredag: 21 forelesningstimer)
Undervisningen består av forelesninger, seminarer og arbeid med muntlig presentasjon av oppgaver i løpet av kurset. 
Det forventes aktiv deltakelse.

Videreutdanningskurset benytter seg også av nettbaserte aktiviteter.

Hver student får tilgang på Samisk høgskoles nettbaserte læringsportal og kursets rom. Studentene forventes å delta i læringsaktiviteter i form av gruppearbeid, diskusjonsgrupper, utvikling og utveksling av andrespråkspedagogiske ideer og erfaringer.
Det er 80% obligatorisk frammøteplikt på kurset.
Det er obligatorisk oppmøte første undervisningsdag.

Hvis du ikke møter mister du plassen på kurset. Dersom du blir syk, eller på annen måte forhindret fra å møte første gang, må du ta kontakt med kursets administrative kontaktperson på forhånd og gi beskjed.

Opptakskrav

  • Du må ha allmennlærer eller faglærer eller tilsvarende bakgrunn og undervisningskompetanse for å kunne få opptak til dette kurset.
  • Anbefalte forkunnskaper Minst 30 stp i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap og 30 stp i norsk eller 30 stp i samisk fra din lærerutdanning.
  • Søkerne må være ansatt i skolen slik at de kan gjennomføre arbeidskrav i en klasse og i et lærerkollegie.