OAP Andrespråkspedagogikk 2017/18
- Faglig ansvarlig: Samisk høgskole
- Undervisningsspråk: Norsk
- Informasjon om søknad og finansiering finner her.
- Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars. Du søker opptak via Utdanningsdirektoratet (udir.no).
- Studieplan
- Samlingsplan
Innhold
Kurset er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert og vil gå over to semester. Det skal være 3 samlinger, hvert semester á 3 dager (onsdag-fredag: 21 forelesningstimer). Dette kurset tar sikte på å styrke din kompetanse ved å gi deg en innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, forskningsarbeider og pedagogisk metodiske idéer. Slik vil du bli i stand til å forstå og arbeide med andrespråkspedagogiske problemstillinger vedrørende minoritetsbarn/ minoritetselever med ulik språklig, kulturell og etnisk bakgrunn.
Dette er et nasjonalt videreutdanningstilbud for lærere. Tilbudet vil sette deg i stand til å møte utfordringene som bl.a. flyktningestrømmen skaper for deg som lærer i skolehverdagen.
Hovedtemaene I kurset vil være følgende:
- Språkfunksjoner
- Språklæring
- Andrespråkslæring i lys av ulike vitenskapelige disipliner
- Kommunikasjon på andrespråk
- Kontrastiv språkanalyse,
- To-/flerspråklighet,
- Pedagogiske prinsipper for andrespråksundervisning
- Metoder for andrespråksopplæring
- Språkpedagogiske ideer for utvikling av leseferdigheter og læring på andrespråk
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
Etter fullføring av kurset skal du
- kunne gjøre rede for sentrale begreper som språk, språkfunksjoner, kommunikasjon, andrespråk, fremmedspråk og ulike varianter av tospråklig utvikling
- ha kjennskap til innholdet i aktuelle lover, forskrifter, læreplaner, rettningslinjer og rundskriv som handler om opplæringen av barn/elever med minoritetsbakgrunn/to-/flerspråklig bakgrunn
- kunne analysere sentrale begreper, teorier og metoder som handler om andrespråkslæring
- kunne diskutere mulige språklige, faglige og sosiale vanskeligheter som barn-/elever med minoritetspråklig / tospråklig bakgrunn kan møte i og utenfor institusjoner som barnehage og skole
- kunne beskrive, analysere og vurdere andrespråkspedagogiske tiltak som er tilpasset til barn/elever med ulike språklige, sosiale og kulturelle forutsetninger og behov
- kunne redegjøre for, sammenligne og kritisk vurdere ulike andrespråkspedagogiske teorier, prinsipper og metoder
Ferdighetsmål
Etter fullføring av kurset skal du
- kunne forstå ulike utfordringer som andrespråkselever møter når de lærer norsk som andrespråk
- kunne anvende ulike andrespråkspedagogiske prinsipper og metoder i samsvar med målgruppens utgangspunkt
- Kunne formidle andrespråkspedagogiske prinsipper I det fagmiljøet der du arbeider
- kunne ta initiativ til og begrunne ulike organisatoriske tiltak når det gjelder andrespråksundervisning på din arbeidsplass
- kunne reflektere over og vurdere din egen andrespråkspedagogiske praksis
Generell kompetanse
Etter fullføring av kurset skal du
- kunne formulere og drøfte andrespråkspedagogiske problemstillinger ved hjelp av teoretiske begreper som du har lært på kurset
- kunne analysere og syntesere ulike teoretiske tilnærminger til andrespråkslæring og undervisning
- beskrive og begrunne organisatoriske og andrespråkspedagogiske tiltak for minoritetsspråklige barn med ulike forutsetninger og/eller vansker
- kunne velge ut tilpassete andrespråkspedagogiske metoder, læremidler og nettbaserte læringsressurser
Læringsformer
Kurset er delvis samlingsbasert og delvis nettbasert. Kurset vil gå over to semester. Det skal være 3 samlinger hvert semester á 3 dager (onsdag-fredag: 21 forelesningstimer)
Undervisningen består av forelesninger, seminarer og arbeid med muntlig presentasjon av oppgaver i løpet av kurset.
Det forventes aktiv deltakelse.
Videreutdanningskurset benytter seg også av nettbaserte aktiviteter.
Hver student får tilgang på Samisk høgskoles nettbaserte læringsportal og kursets rom. Studentene forventes å delta i læringsaktiviteter i form av gruppearbeid, diskusjonsgrupper, utvikling og utveksling av andrespråkspedagogiske ideer og erfaringer.
Det er 80% obligatorisk frammøteplikt på kurset.
Det er obligatorisk oppmøte første undervisningsdag.
Hvis du ikke møter mister du plassen på kurset. Dersom du blir syk, eller på annen måte forhindret fra å møte første gang, må du ta kontakt med kursets administrative kontaktperson på forhånd og gi beskjed.
Opptakskrav
- Du må ha allmennlærer eller faglærer eller tilsvarende bakgrunn og undervisningskompetanse for å kunne få opptak til dette kurset.
- Anbefalte forkunnskaper Minst 30 stp i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap og 30 stp i norsk eller 30 stp i samisk fra din lærerutdanning.
-
Søkerne må være ansatt i skolen slik at de kan gjennomføre arbeidskrav i en klasse og i et lærerkollegie.