Som pasient har man mange rettigheter. Disse pasientrettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven.
Loven gir regler om forholdet mellom pasient og helsetjeneste/helsepersonell og setter fokus på pasienten og pasientens behov.
Loven må imidlertid sees i sammenheng med andre lover som berører helsetjenesten, som for eksempel:
- helsepersonelloven
- spesialsithelsetjenesteloven
- kommunehelsetjenesteloven
- lov om psykisk helsevern
Pasientrettighetsloven
Pasientrettighetsloven gjelder for all helsetjeneste i Norge, både den offentlige og den private helsetjenesten.
Den offentlige helsetjenesten kan deles inn i tre tjenesteområder: kommunehelsetjenesten (også kalt primærhelsetjenesten), spesialisthelsetjenesten og tannhelsetjenesten.
Pasientrettighetsloven gir blant annet regler om:
- Retten til å bli pasient – retten til å få vurdert sin helsetilstand og til å få nødvendig helsehjelp innen en individuelt fastsatt frist
- Retten til å medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen og til å få informasjon
- Retten til taushet om personlige opplysninger
- Retten til innsyn i egen journal
- Retten til å klage og andre saksbehandlingsregler som skal sikre at pasienten oppnår sine rettigheter
- Samtykke til helsehjelp
Les mer om pasienters rettigheter på Helsedirektoratets sider:
(Oppdatert 3. desember 2009)