Kompetansepolitikk

Verdien av den samlede menneskelige kapitalen i Norge er høy – over seks ganger så høy som verdien av oljeformuen. Målet for kompetansepolitikken er å bidra til at den menneskelige kapitalen forvaltes best mulig.

Kompetanse er kunnskaper og ferdigheter som anvendes for å løse oppgaver og møte utfordringer. Sammenliknet med utdanningspolitikken for øvrig særpreges kompetansepolitikken av et tydeligere anvendelses- og arbeidslivsperspektiv. Kompetansepolitikk er den samlende politikk som påvirker både utvikling og anvendelse av kompetanse i utdanningssystemet, arbeidslivet og i samfunnet. 


Sist publiserte saker om kompetansepolitikken:

Etablering av enhet for nasjonal koordinering av karriereveiledning

Vox gis i dette brevet oppgaven med å etablere en nasjonal koordinerende enhet for karriereveiledning, som skal være i drift fra 01.01.2011. Enheten skal være en integrert del av Vox.

Frafall fra videregående opplæring – konsekvenser for samfunnet

To nye rapporter viser hvilke konsekvenser høyt frafall i videregående opplæring har for samfunnet.

Utdanningsbølgen – oppdaterte tall

SSB har justert sine befolkningsframskrivinger og kommet med nye anslag for vekst i studietilbøyelighet. Kunnskapsdepartementet har derfor oppdatert sine anslag og scenarioer for utdanningsbølgen.

Utdanningslinja_100

Education Strategy

Report No. 44 to the Storting (2008-2009) Education strategy Summary in English

Utdanningslinja- jobb nummer en

St. meld. nr. 44 (2008-2009) ”Utdanningslinja”, tar for seg hele utdanningssystemet, men vektlegger særlig ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæringen. Hensikten er både å forebygge frafall tidlig og sikre fullføring gjennom forbedringer i videregående utdanning.

Høring – forslag om opprettelse av nasjonal enhet for karriereveiledning

Kunnskapsdepartementet har sendt på høring et forslag om opprettelse av en nasjonal enhet for karriereveiledning, som skal fungere som ressurs og støtte for det operative praksisfeltet. Hensikten er å legge til rette for kunnskaps- og kvalitetsutvikling, styrket samarbeid mellom impliserte parter og videre utvikling i det brukerrettede tjenestetilbudet.

Høringsfrist: 1. september 2009
Utdanningslinja_100

Utdanningslinja: Kamp mot frafall er jobb nr. 1

– Det store frafallet i videregående opplæring er en av de faktorene som skaper mest sosial ulikhet i vårt samfunn og de personlige omkostningene er store. Vi må gå løs på frafallsutfordringen med nye grep og vilje til å tenke nytt, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

Rammeverk for grunnleggjande dugleikar for vaksne

Gode grunnleggjande dugleikar er ein føresetnad for all vidare læring og kompetanseutvikling. Det er no utvikla eit rammeverk for grunnleggjande dugleikar med tanke på vaksne.

Digital kompetanse til foreldre gir bedre kommunikasjon

Halvparten av lærerne i grunnskolen bruker IKT til å kommunisere med foreldrene, men mange kan ikke nok til å ha nytte av denne kommunikasjonskanalen. Derfor satte Vox i gang prosjektet "Foreldre og digital kompetanse".

Høring om studieforbundenes rolle og oppgaver

Tronutvalget, som har vurdert studieforbundenes oppgaver og rolle, har blant annet foreslått en ny lov for ikke-formell opplæring i sin utredning. Nå er utredningen "Studieforbund - læring for livet" sendt på høring, med frist 14. januar 2008.

Flere dokumenter om temaet

Kontaktinformasjon

Avdeling for analyse, internasjonalt arbeid og kompetansepolitikk

Telefon: 22 24 75 03
Faks: 22 24 27 32

Adresse:

Postboks 8119 Dep
Akersgata 44
0032 Oslo

Kunnskapsdepartementet

Stortingsmelding om utdanningslinja

Prognosene er entydige, antall studenter øker kraftig. Samtidig er det store frafallet i videregående opplæring en av de faktorene som skaper mest sosial ulikhet i vårt samfunn. I Stortingsmeldingen ”Utdanningslinja” legges grunnlaget for en ansvarlig og framtidsrettet utdanningspolitikk.

Les mer

Tilstandsrapport om livslang læring i Norge

Utviklingen i det moderne samfunnet er så rask, og kravene til kompetanse så høye, at læring ikke lenger kan begrenses til en bestemt livsfase eller til en bestemt sektor. Rapporten redegjør for status innen arbeidet for livslang læring, den peker på de viktigste oppgavene fremover, og presenterer politisk prioriterte innsatsområder.

Les mer

Kompetanse for kunnskapsnasjonen

Norge har som mål å bli en av de ledende kunnskapsbaserte økonomier i verden innenfor de områdene vi har fortrinn. Derfor må vi utvikle og utnytte kunnskapsressursene slik at de fører til økt verdiskapning.

Les mer

Kompetansereformen

Kompetansereformen fra 1999 skal gi den enkelte voksne bedre muligheter for opplæring og kompetanseheving. Reformen er både en utdannings- og arbeidslivsreform.

Les mer

Kontaktinformasjon

Avdeling for analyse, internasjonalt arbeid og kompetansepolitikk

Telefon: 22 24 75 03
Faks: 22 24 27 32

Adresse:

Postboks 8119 Dep
Akersgata 44
0032 Oslo