Dersom læreren lagrer et tomt dokument som en mal, kan han eller hun bruke den til å lage tilsvarende øvinger senere. For å opprette en tom mal som fylles ut senere, brukes lagringsmuligheten Lagre som -> filtype: Regneark-mal.
- Åpne en ny tom arbeidsbok i et regnearkprogram
- 2. Fyll inn nødvendig informasjon i cellene. Disse rutene bør ikke ha kantlinjer fordi cellene må være gode å lese.
a. Celle A1: Skriv inn en passende overskrift, for eksempel “Bøy verbet”.
b. Rad 2 skal være tom.
c. Celle A3: Dette er et felt hvor eleven skriver inn navnet sitt. Elevene skriver i celle B3. Denne ruten kan gjerne fargelegges.
d. Celle D3: Her skrives dato dersom det er ønskelig. Bruk gjerne funksjonen ‘Sett inn dato’. Den finnes under fanen ”Sett inn”.
e. Rad 4 er tom. Dersom læreren er avansert bruker, kan også denne slettes. Han eller hun kan regulere radhøyden på 5. rad.
f. Celle A5: Sett inn setningen “Hvilket verb skal du bøye?” Skriv inn infinitivsformen av verbet som skal bøyes i celle D3. Ruta med verbet kan gjerne fargelegges.
g. Kolonne C skal senere skjules. Derfor må ikke stoff som skal vises for elevene, skrives i denne ruta. Hvordan kolonnen skjules, er beskrevet senere.
Nå kommer det som har virkelig relevans for drilløvelsen.
- Marker cellene mellom A6 og E16. Velg ”Kantlinjer”, og sett kantlinjer rundt alle cellene. Da er det lettere for elevene og læreren å se hva som er hva.
- Juster kolonnebredder slik at de passer til tekstlengdene. Dette kan gjøres både før arbeidet starter eller senere.
- Rad 6 brukes til overskrifter i tabellen som elevene skal fylle ut:
a. Celle A6 er tom
b. Celle B6: Skriv inn “Presens” eller “Preteritum” eller et annet ord som beskriver verbets tid.
c. Celle C6: Skriv inn “Fasit” eller et annet passende ord. Denne raden skal ikke elevene se, overskriften er mest for inntasteren.
d. Celle D6: Skriv “Resultat”.
e. Celle E6: Skriv ”Poeng”.
- Fyll inn de personlige pronomenene fortløpende nedover i kolonne A.
- Kolonne B er kolonnen elevene skal skrive inn i. Denne skal være tom.
- Kolonne C er fasiten. Læreren skriver inn de riktige verbbøyningene. Dette brukes som grunnlag for tilbakemeldingen til elevene. Det er helt avgjørende at fasiten er riktig.
- Kolonne D er formelkolonnen. Her skrives denne formelen inn i celle D7:
=HVIS(B7=C7;"Bra!";"Prøv en gang til.")
- For å gjøre dette raskere kan læreren kopiere cellen D7 og lime inn i de påfølgende radene i kolonne D.
- Kolonne E: Her får eleven ett poeng for rett svar, 0 poeng for galt svar. Dette er valgt for å gjøre formelen enkel.
- Summer kolonnene i E, formel: =SUMMER(E6:E22)
- Skjul Kolonne C ved å markere kolonnen. Klikk på C øverst i kolonnen. Kolonnen skal da skifte farge. Hold markøren inne på kolonnen. Høyreklikk, og velg ”Skjul”.
- Du kan også låse celler