Hvordan man lager et regneark-skjema for å drille ordbøying

Hovedinnhold

Dersom læreren lagrer et tomt dokument som en mal, kan han eller hun bruke den til å lage tilsvarende øvinger senere. For å opprette en tom mal som fylles ut senere, brukes lagringsmuligheten Lagre som -> filtype: Regneark-mal.

  1. Åpne en ny tom arbeidsbok i et regnearkprogram
  2. 2. Fyll inn nødvendig informasjon i cellene. Disse rutene bør ikke ha kantlinjer fordi cellene må være gode å lese.
    a. Celle A1: Skriv inn en passende overskrift, for eksempel “Bøy verbet”.
    b. Rad 2 skal være tom.
    c. Celle A3: Dette er et felt hvor eleven skriver inn navnet sitt. Elevene skriver i celle B3. Denne ruten kan gjerne fargelegges.
    d. Celle D3: Her skrives dato dersom det er ønskelig. Bruk gjerne funksjonen ‘Sett inn dato’. Den finnes under fanen ”Sett inn”.
    e. Rad 4 er tom. Dersom læreren er avansert bruker, kan også denne slettes. Han eller hun kan regulere radhøyden på 5. rad.
    f. Celle A5: Sett inn setningen “Hvilket verb skal du bøye?” Skriv inn infinitivsformen av verbet som skal bøyes i celle D3. Ruta med verbet kan gjerne fargelegges.
    g. Kolonne C skal senere skjules. Derfor må ikke stoff som skal vises for elevene, skrives i denne ruta. Hvordan kolonnen skjules, er beskrevet senere. 

Nå kommer det som har virkelig relevans for drilløvelsen.

  1. Marker cellene mellom A6 og E16. Velg ”Kantlinjer”, og sett kantlinjer rundt alle cellene. Da er det lettere for elevene og læreren å se hva som er hva.
  2. Juster kolonnebredder slik at de passer til tekstlengdene. Dette kan gjøres både før arbeidet starter eller senere.
  3. Rad 6 brukes til overskrifter i tabellen som elevene skal fylle ut:
    a. Celle A6 er tom
    b. Celle B6: Skriv inn “Presens” eller “Preteritum” eller et annet ord som beskriver verbets tid.
    c. Celle C6: Skriv inn “Fasit” eller et annet passende ord. Denne raden skal ikke elevene se, overskriften er mest for inntasteren.
    d. Celle D6: Skriv “Resultat”.
    e. Celle E6: Skriv ”Poeng”.
  4. Fyll inn de personlige pronomenene fortløpende nedover i kolonne A.
  5. Kolonne B er kolonnen elevene skal skrive inn i. Denne skal være tom.
  6. Kolonne C er fasiten. Læreren skriver inn de riktige verbbøyningene. Dette brukes som grunnlag for tilbakemeldingen til elevene. Det er helt avgjørende at fasiten er riktig.
  7. Kolonne D er formelkolonnen. Her skrives denne formelen inn i celle D7:
    =HVIS(B7=C7;"Bra!";"Prøv en gang til.") 
  8. For å gjøre dette raskere kan læreren kopiere cellen D7 og lime inn i de påfølgende radene i kolonne D.
  9. Kolonne E: Her får eleven ett poeng for rett svar, 0 poeng for galt svar. Dette er valgt for å gjøre formelen enkel. 
  10. Summer kolonnene i E, formel: =SUMMER(E6:E22)
  11. Skjul Kolonne C ved å markere kolonnen. Klikk på C øverst i kolonnen. Kolonnen skal da skifte farge. Hold markøren inne på kolonnen. Høyreklikk, og velg ”Skjul”.
  12.  Du kan også låse celler


 

Lukk X

Gi tilbakemelding om denne siden

Takk for hjelpen!

Vi vil gjerne ha din hjelp til å gjøre udir.no bedre. Fant du det du trengte på denne siden? Er den bra eller kan den bli bedre?

Vi kan ikke svare på denne meldingen. Send en e-post til redaksjon@udir.no hvis du har spørsmål.

Avbryt Send