Samisk som andrespråk: veiledende nasjonale kjennetegn på måloppnåelse for standpunktvurdering etter nivå 6 Kjennetegn på måloppnåelse beskriver kvaliteten på kompetanse i faget. Kjennetegnene er utformet på tvers av hovedområdene i faget og med utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen. De må derfor brukes sammen med læreplanen. Kjennetegn på måloppnåelse er ment å være til hjelp ved standpunktvurderingen av elevens samlede kompetanse i faget. Standpunktkarakteren skal uttrykke den kompetansen eleven har i faget ved avslutningen av opplæringen. Kjennetegnene er utformet slik at de skal gi muligheter for konkretisering og tilpasning. Du kan lese mer om vurdering på nettsidene til Utdanningsdirektoratet: www.udir.no/Vurdering/Standpunktvurdering-i-fag/ Kjennetegnene er inndelt i to: samisk som andrespråk muntlig og samisk som andrespråk skriftlig. Hovedområdet språk, kultur og litteratur er integrert i de to delene. Kjennetegnene er utformet på tre nivåer. Tabellen må leses horisontalt for å lese progresjonen mellom de ulike nivåene og vertikalt for å finne elevens samlede kompetanse. SAMISK SOM ANDRESPRÅK - NIVÅ 6 - MUNTLIG Karakteren 2 Eleven ... - bruker et ordforråd som i noen grad dekker behovet for å uttrykke opplevelser, følelser, erfaringer, kunnskap og egne meninger - samhandler i noen grad for å forstå og gjøre seg forstått i samtaler og presentasjoner - lytter og gjengir konkret innhold, gir eksempler på enkelte sider av tekster og uttrykker egne meninger på en enkel måte - presenterer noe fagstoff på en forståelig måte og kan bruke enkelte presentasjonsverktøy Karakteren 3 og 4 Eleven ... - bruker et ordforråd som stort sett dekker et behov for å uttrykke opplevelser, følelser, erfaringer, kunnskap og egne meninger - samhandler nokså godt for å forstå og gjøre seg forstått i samtaler og presentasjoner - lytter og forstår deler av innholdet av lengre tekster og uttrykker egne meninger om enkelte sider ved tekster - presenterer faglige emner på en nokså god måte og kan bruke digitale verktøy og medier til en viss grad tilpasset formålet Karakteren 5 og 6 Eleven ... - bruker et ordforråd som kan uttrykke opplevelser, følelser, erfaringer, kunnskap og egne meninger - samhandler godt for å forstå og gjøre seg forstått i samtaler og presentasjoner - lytter og forstår hovedinnholdet av lengre tekster og reflekterer over ulike sider ved tekster - presenterer ulike faglige emner formålstjenlig og bruker digitale verktøy og medier formålstjenlig SAMISK SOM ANDRESPRÅK – NIVÅ 6 - SKRIFTLIG Karakteren 2 Eleven ... - leser og gjengir noe av hovedinnholdet eller enkeltdeler i tekst - leser og reflekterer over enkelte sider ved utvalgte sjangre - skriver tekster med enkelt ordforråd og setningsbygning, og mestrer til en viss grad grunnleggende grammatikk - skriver ulike typer tekster med enkelte kjente virkemidler, og tilpasser tekstene til en viss grad til formålet med tekstene - bruker enkelte kilder i arbeid med egne tekster og oppgir kildene Karakteren 3 og 4 Eleven ... - leser og refererer hovedinnholdet i tekst - leser og reflekterer over innhold og form i enkelte sjangre - skriver tekster med dekkende ordvalg og enkel setningsbygning, og mestrer stort sett grunnleggende grammatikk - skriver ulike typer tekster med noen virkemidler, og tilpasser tekstene til formålet med tekstene - bruker stort sett relevante kilder i arbeid med egne tekster og oppgir kildene Karakteren 5 og 6 Eleven ... - leser, refererer og oppsummerer hovedinnhold i tekst - leser og reflekterer over innhold og form i ulike sjangre - skriver tekster med variert ordvalg og variert setningsbygning, og mestrer grunnleggende grammatikk - skriver ulike typer tekster med forskjellige virkemidler tilpasset til formålet med tekstene - bruker relevante kilder i arbeid med egne tekster bevisst og oppgir kildene på en etterprøvbar måte slik at leseren kan finne fram til dem