Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen flytter ansvaret fra sykehusene til kommunene, som får flere oppgaver og midler til å utføre helse- og omsorgstjenester. Målet er å forebygge mer, behandle tidligere og samhandle bedre.
Bedre samhandling til beste for innbyggerne
Pasienter og brukere skal få tidlig og god hjelp når de trenger det, nærmest mulig der de bor. De skal få rett behandling til rett tid på rett sted, gjennom et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud. Helhetlige og koordinerte helsetjenester skal blant annet sikres gjennom kompetansebygging, samarbeidsavtaler og avtalte behandlingsforløp med sykehusene. Tjenestene skal ha god kvalitet, ha høy pasientsikkerhet, lav ventetid og være mest mulig tilpasset den enkelte bruker.
Nytt lovverk legger grunnlaget
Samhandlingsreformen er forankret i to lover: folkehelseloven og helse- og omsorgsloven. Begge lovene legger vekt på helsefremmende og forebyggende arbeid. Helsesektoren skal bidra aktivt i folkehelsearbeidet ved å tilby forebyggende tiltak i helsetjenestene og bidra i det brede samfunnsrettede folkehelsearbeidet. Evalueringer undervegs viser at folkehelse har fått større oppmerksomhet i planarbeidet hos kommunene.
Fylkesmannens oppgaver
Fylkesmannen skal følge opp samhandlingsreformen og bidra til at pasientsikkerhet, pasientrettigheter, forvarlighet i tjenestene og trygge pasientforløp blir ivaretatt. Fylkesmannen skal dessuten bidra til å samordne og støtte nasjonale, regionale og lokale aktørers arbeid med å innføre reformen gjennom nettverksbygging og erfaringsutveksling.
Fylkesmannen skal også gi råd og veiledning til regionale og kommunale aktører. Fylkesmannen kan også føre tilsyn med at helseforetak, fylkeskommuner og kommuner oppfyller sine plikter.