Kunnskapsløftet og Kunnskapsløftet samisk skal fornyes. Dagens fag skal beholdes, men skal fornyes og innholdet skal prioriteres og gjøres mer relevante for elevene i framtida.
Siden sommeren 2017 har arbeidsgrupper i de ulike fagene laget forslag til det viktigste innholdet og disse kalles for kjerneelementer. Kjerneelementene er de viktigste temaene i fagene, som elevene må kunne for å mestre faget. Kjerneelementene er felles for både den samiske og norske skolen.
Arbeidet med kjerneelementene er nybrottsarbeid. Norge har ikke hatt denne typen tekst i de tidligere læreplanverkene. Sametinget har ansvar for å lage læreplaner for samiskfaget og for samisk innhold i alle de andre fagene. Overordnet del- verdier og prinsipper i grunnopplæringen fastslår at skolen skal ta vare på samisk språk og kulturarv.
For Sametinget har det vært viktig å synliggjøre og sikre det samiske innholdet i fagene. Samiske barn skal lære det samme som alle andre barn i Norge, men ut fra samisk ståsted - ut fra samiske kulturverdier. Sametinget har i løpet av prosessen gitt innspill om samisk innhold til forslag til kjerneelementene i fagene.
Gruppene avsluttet sitt arbeid desember 2017 og har kommet frem til prioriteringer i fag som læreplangruppene skal bruke når de skal jobbe videre med kompetansen i fagene.
Forslag til kjerneelementene er lagt ut på Utdanningsdirektoratets sider. Sametinget er spesielt interessert i høre om forslagene dekker det som er det aller viktigst for samiske barn å lære og hva alle barn i Norge skal lære om samene.
Sametinget oppfordrer skoleeiere, skoleledere, lærere, foreldre, foresatte og alle som bryr seg om skole om si hva dere mener er det aller viktigste å lære på skolen.
Du kan gi innspill på Utdanningsdirektoratets nettside. Der kan du gi innspill til ett eller flere fag og temaer. Fristen er 17. april 2018.