Åpen søknadsfrist
Dette kan du få tilskudd til:
Utviklings- og investeringstiltak
Eksempler på utviklingstiltak som kan finansieres:
- Nye salgskanaler (internett, avtale med butikker)
- Produktbilder
- Markedsføringstiltak
- Kundeundersøkelser
- Utvikling av apper som ikke finnes på markedet i dag
- For andre tiltak. Kontakt rådgiver for avklaring
Eksempler på investeringstiltak som kan finansieres:
- Fotoutstyr (fototelt, lys, bakgrunn) til å ta bedre produktbilder
- Butikkinnredning til bruk som stand på messer, markeder eller pop up store
- Ulike dataprogrammer / apper som kan hjelpe bedriften videre
- For andre tiltak. Kontakt rådgiver for avklaring.
Hvem kan få tilskudd:
- Private bedrifter som selger og fremstiller kulturelle produkter i form av varer eller tjenester.
- Etablerere som skal starte opp med kulturnæring
- Andre aktører som driver med kulturnæring.
Så mye kan du få i støtte:
- Inntil 50 % av godkjente kostnader. Med godkjente kostnader mener vi de kostnadene du kan dokumentere med pristilbud.
- Maksimalt tilskudd er kr 500 000
- Nedre grense for tilskudd er kr 30 000
- Sametinget deltar ikke i finansiering av prosjekter som har et kostnadsoverslag over kr 7 500 000
- Samlet offentlig tilskudd kan ikke overstige 60 % av regnskapsførte kostnader
- Eget arbeid kan ikke overstige 20 % av godkjente kostnader.
Kriterier:
- Det må foreligge et organisasjonsnummer
- Du må vite hvem kunden din er
- Det må komme fram i søknaden at du dekker et behov i markedet
- Det må legges ved pristilbud (uten mva.)
- Alle kostnadene må forklares og det må komme frem hvordan du har kommet fram til kostnadene
- Kostnadene i din søknad kan ikke overstige markedspris
Dette ser Sametinget etter:
- Kan du utvikle ideen og videreutvikle bedriften? Bedriften må ha de nødvendige ressurser for å realisere prosjektet, eksempelvis mennesker, rettigheter, kompetanse og kapital. Her vurderer vi også søker sin gjennomføringsevne.
- Hvem er kunden? Bedriften må vite hvem kunden er og om tiltaket dekker et behov i markedet. Dette må dokumenteres gjennom en kundeundersøkelse.
- Kjenner du dine konkurrenter? Bedriften må ha en klar markedsføringsstrategi. Bedriften må kjenne sine viktigste konkurrenter og ha en plan på hvordan være annerledes og mer attraktiv enn konkurrentene.
- Er tiltaket lønnsomt? Markedet må ha et sannsynliggjort volum og en betalingsvilje som gjør det mulig å tjene penger på tiltaket.
- Hvordan er kvaliteten på innholdet i søknaden? I hvor stor grad har søker brukt tid på søknaden. Har søker selv skrevet søknaden og vet søker hva innholdet i søknaden er. Hva vektlegger søker og hvilke refleksjoner har søker gjort.
Kontaktperson: Rådgiver Kirsten Østby, tlf: +47 78 47 41 08