Kulturnæringer er et av landets mest spennende og rasktest voksende næringer. I det samiske samfunnet er dette en næring med lange tradisjoner, og en næring med stort potensial. I dag består den av utøvere fra hele landet som ønsker å skape et virke av sitt kunst- og kulturuttrykk.
Om kulturnæringer:
Sametingets definisjon av næringen er som følger: Private bedrifter som fremstiller og selger kulturelle produkter i form av varer eller tjenester. Denne definisjonen rommer alt fra små enkeltmannsforetak til større foretak. Kulturnæringsaktører lever av å selge sine produkter til et marked og har et ønske om å drive - eller driver i dag sitt virke som en lønnsom næring. Deler av inntektsgrunnlaget kan også komme fra offentlig tilskudd eller annet bidrag. Reiseliv sees på som en egen næring, hvor samiske kulturelementer utgjør en sentral del av bedriftenes virksomhet.
I Sametingets kulturmelding er følgende mål og strategier satt opp for samisk kulturnæring:
Hovedmål:
Delmål:
Strategier:
Sametinget jobber i 2013 med en handlingsplan for samiske kulturnæringer.