Bruken av land og ressurser over lang tid nedfeller seg i eiendoms-, besittelses- og bruksrettigheter til landområder og ressurser.
En helt sentral bakgrunn for striden om utbyggingen av Altavassdraget var mangelen på anerkjennelse av samiske land- og ressursrettigheter. Ett utfall av denne striden var derfor at regjeringen i 1980 nedsatte et samerettsutvalg som skulle utrede ”…spørsmålene omkring den samiske befolknings rettslige stilling når det gjelder retten til og disponeringen og bruken av land og vann”. Samerettsutvalget kom med sin første innstilling om dette i 1997 og den andre i 2007. Anerkjennelsen av land- og ressursrettighetene knytter seg i hovedsak til hva som kan omtales som private rettighetsforhold. Dette til forskjell fra offentligrettslige tiltak som regulerer bruken av land- og ressurser, og som også skal sikre det materielle grunnlaget for samisk kultur.
NOU 1997: 4 Naturgrunnlaget for samisk kultur http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/1997/nou-1997-4.html?id=140720
NOU 2007: 13 Den nye sameretten Utredning fra Samerettsutvalget http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2007/nou-2007-13.html?id=491883
Sametinget arbeider som:
Fordeling av midler til Oppfølging av samiske rettigheter til arealer og ressurser 2015
Søker | Innvilget tilskudd 2015 |
Saemien Sijte | 250 000 |
Bivdi - Sjøsamisk fangst- og fiskeriorganisasjon | 100 000 |
Zorrostiftelsen | 100 000 |
Samerådet | 450 000 |
Stiftelsen Protect Sápmi | 450 000 |
Samarbeidsgruppa mot Kalvvatnan vindkraftverk | 100 000 |
Nesseby bygdelag | 200 000 |
SUM | 1 650 000 |