Retningslinjer for stipend til studier i spesialpedagogikk

Disse retningslinjer gjelder fra 1. januar 2004, og erstatter retningslinjer av 1. januar 2002. Retningslinjene er delt inn i to deler: Del I omfatter de nye ”skal-kravene” i Bestemmelser i statlig økonomistyring. Del II omfatter andre forhold.
DEL I

1 Mål for bruk av midlene

Hovedmålet er å bedre det spesialpedagogiske tilbudet til samiske barn med spesialpedagogiske behov. Et virkemiddel er å stimulere samisktalende fagfolk til å ta grunn- og videreutdanning i spesialpedagogikk.

2 Kriterier for måloppnåelse

Sametinget vil undersøke om tilskuddsmottakere har gjennomført de tiltak de har fått tilskuddsmidler til. Sametinget vil opplyse om rapporteringskrav i tilskuddsbrevet.

3 Tildelingskriterier

Sametinget fastsetter mål, strategi og tiltak i sitt årlige budsjett. Budsjettvedtaket gir overordnede prioriteringer for støtteordningen. Mangfold, likestilling og et helhetlig perspektiv skal være viktige grunnprinsipper for Sametinget.

Hovedmålgruppen for stipendet er samisktalende fagfolk i Norge som tar utdanning i spesialpedagogikk og som arbeider med samisktalende barn, unge og voksne med behov for spesialpedagogisk tilrettelegging. Det kan gjøres unntak fra språkkravet for søkere fra området med få barn, unge og voksne med samisk som førstespråk.

Sametinget prioriterer søkere som tar utdanning innenfor Sametingets prioriterte satsningsområder. De årlige satsningsområdene innenfor kompetanseheving vil framgå av kunngjøringen.

Den spesialpedagogiske utdanningen må være på høgskole- eller universitetsnivå. Som videreutdanning må omfanget være på minst 30 studiepoeng fordypning i spesialpedagogikk. Som grunnutdanning må omfanget være på minst bachelorgrad, 180 studiepoeng. I det nordsamiske området vil søknader på andre avdelingsnivå og høyere prioriteres.

Det kan søkes stipend til bachelorgrad (180 studiepoeng), første avdeling (30 studiepoeng) og andre avdeling (60 studiepoeng), mastergrad (120 studiepoeng) eller embetsstudie. Sametinget tildeler ikke stipend mer enn en gang til hvert nivå, men samme søker kan bli tildelt stipend til to ulike nivå. Det samme vil gjelde for søkere som tar spesialpedagogikk som grunnutdanning.

Sametingets tilskuddsstyre kan fastsette ytterligere kriterier for støtte. Kriteriene skal være i samsvar med målet for bruken av midlene.

4 Oppfølging og kontroll

Stipendmottakeren skal under studieperioden, hvert år sende inn rapport til Sametinget. Rapporten skal vise hvordan midlene er brukt og en bekreftelse fra læreinstitusjonen på at stipendmottakeren er elev ved skolen.

Sametingets kontroll av rapportene baseres på risiko og vesentlighetsvurderinger.

5 Evaluering

Den viktigste resultatkontrollen med tilskuddsmidlene gjøres i evalueringene. Tilskuddsordninger skal evalueres med jevne mellomrom og skal tilpasses hver enkel tilskuddsordning. Departementet og tilskuddsforvalter skal sørge for at det gjennomføres evalueringer for å få informasjon om tilskuddsordningene er effektive i forhold til ressursbruk, organisering og fastsatte mål, jf Bestemmelser om statlig økonomistyring kap. 6.5.

Likestillingsloven, § 1a. Plikt til å arbeide for likestilling, forplikter offentlige myndigheter til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder. Evalueringen skal gi svar på om eller i hvilken grad det eksisterer forskjellsbehandling og eventuelle skjevheter mellom menn og kvinner.

DEL II

6 Kunngjøringer

Kunngjøring av ordningen må foretas slik at den aktuelle målgruppen nås (media, Sametingets hjemmeside). Kunngjøringen skal minimum beskrive formålet med støtteordningen, satsingsområder, tildelingskriterier, hvilke opplysninger søkeren må gi i søknaden og søknadsfrist. De årlige satsningsområdene innenfor kompetanseheving vil framgå ved kunngjøringen.

7 Krav til søknadens innhold og form

Søknaden må inneholde opplysninger om samisk språkkompetanse, arbeidssted og ansettelsesforhold, bekreftelse på studieplass, studiested, fulltids- eller deltidsstudie og opplysninger om økonomiske forhold som studieavgift, reisekostnader og utgifter til utstyr som er en forutsetning for studiedeltakelse. Søknaden må også inneholde opplysninger om eventuell lønn under studietiden, støtte fra offentlig trygdeordning eller stipend fra andre kilder enn Lånekassen. Søkere som tar andre avdeling eller høyere må legge ved bekreftelse på bestått 1. avdeling eller bachelorgrad. Søknaden må også inneholde opplysninger om søkeren har mottatt stipend fra Sametinget til samme studiet tidligere, eventuelt på hvilket nivå.

Det må søkes på særskilt søknadsskjema og innenfor kunngjorte søknadsfrister.

Søkeren har opplysningsplikt og plikter til å melde fra om avbrudd i utdanningen.

8 Søknadsbehandling og klagebehandling

Tildeling av støtte skal skje på basis av søknader. Sametingets tilskuddsstyre kan delegere behandling av søknader til Sametingets administrasjon. Avgjørelser om tildeling skal være skriftlig dokumentert. Innvilget søknad skal bekreftes med tilskuddsbrev som sendes hver enkelt mottaker. Tilskuddsbrevet skal inneholde de kravene som går frem av Bestemmelser om statlig økonomistyring, pkt 6.3.3.

For klagebehandling gjelder forvaltningsloven av 10. februar 1967. Enkeltvedtak kan påklages til tilskuddstyret eller den tilskuddstyret har gitt fullmakt. Dersom tilskuddsstyret ikke omgjør opprinnelig enkeltvedtak, går saken til endelig klagebehandling i Sametingsrådet.

9 Utbetaling og tilbakebetaling

Stipendet utbetales hvert halvår. Tilbakebetaling til Sametinget kan kreves dersom mottaker ikke sender inn rapporter som forutsatt i stønadsbrevet, oppgir uriktige opplysninger, studier ikke fullføres slik det er forutsatt, søker har misligholdt sin opplysningsplikt, stønaden ikke er benyttet i henhold til intensjonen med tildelingen, eller ved for mye utbetalt stønad. Dersom mottaker ikke betaler tilbake i slike tilfeller, kan Sametinget vurdere rettslig skritt for å få utbetalt tilgodehavende.

10 Overordnet kontroll

Sametinget skal etablere et forsvarlig og hensiktsmessig system for tilskuddsforvaltningen som sikrer korrekt saksbehandling fra søknader kommer inn og til endelig sluttutbetaling. Basert på risiko- og vesentlighetsbetraktninger skal Sametinget kontrollere at tilskuddsforvaltningen fungerer kvalitativt som det skal.

Departementets ansvar er å påse at Sametinget har et system for tilskuddsforvaltningen som er i samsvar med økonomiregelverket og at retningslinjene følges.

I samsvar med Bevilgningsreglementets § 17 kan Sametinget, departementet og Riksrevisjonen iverksette kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene.
Publisert av John-Marcus Kuhmunen. Første gang publisert 10.02.2005