FoU-midler innen tilpasset opplæring - Retningslinjer

Disse retningslinjer gjelder fra 1. januar 2004, og erstatter retningslinjer fra 16. mars 2002. Retningslinjene er delt inn i to deler: Del I omfatter de nye ”skal-kravene” i Bestemmelser i statlig økonomistyring. Del II omfatter andre forhold.
Publisert av Hivand, Pål. Sist endret 21.05.2007
DEL I

1. Mål for bruk av midlene

Hovedmålet er å utvikle og utprøve ny kunnskap innen tilpasset opplæring, og å gjøre resultatene fra FoU-arbeidet tilgjengelig for fagmiljøer og andre interesserte gjennom rapporter/skriftlig materiale fra forsknings-, forsøks- og utviklingsarbeid.

2. Kriterier for måloppnåelse

Sametinget vil undersøke om tilskuddsmottakere har gjennomført de tiltak de har fått tilskuddsmidler til. Sametinget vil opplyse om rapporteringskrav i tilskuddsbrevet.

3. Tildelingskriterier

Sametinget fastsetter mål, strategi og tiltak i sitt årlige budsjett. Budsjettvedtaket gir overordnede prioriteringer for støtteordningen. Mangfold, likestilling og et helhetlig perspektiv skal være viktige grunnprinsipper for Sametinget.

Fagpersoner og fagmiljøer som arbeider med problemstillinger innen tilpasset opplæring kan søke om støtte. Søkeren må i prosjektperioden være faglig eller administrativt knyttet til en offentlig institusjon eller en organisasjon som arbeider med barn. Tildeling av støtte skal skje på basis av søknader, jf. del II hva søknaden skal inneholde.

Sametingets tilskuddsstyre kan fastsette ytterligere kriterier for støtte. Kriteriene skal være i samsvar med målet for bruken av midlene.

4. Oppfølging og kontroll

Tilskuddsmottakere skal sende inn rapport til Sametinget. Rapporten skal vise at tiltaket/prosjektet er gjennomført, eventuelt en avvikrapport i forhold til planen med forklaringer til hvorfor planen ikke ble gjennomført, en oppstilling av hvordan midlene er brukt (regnskapsoppstilling) og om prosjektet har vært vellykket eller ikke slik at man kan fange opp gode og dårlige erfaringer fra prosjektet som andre kan ha nytte av.
De som får tilskudd på over kr 100 000 skal levere et revisorattestert regnskap.

Når tilskuddsbeløpet deles opp i flere terminer, skal tilskuddsmottaker sende inn rapport som viser hva som er gjort så langt, og om prosjektet er i tråd med det som var oppgitt i søknaden. Avvik skal forklares. Disse rapportene skal være grunnlaget for utbetalinger til tilskuddsmottaker. Rapporten skal signeres av to personer.

Sametingets kontroll av rapportene baseres på risiko- og vesentlighetsvurderinger.


5. Evaluering

Den viktigste resultatkontrollen med tilskuddsmidlene gjøres i evalueringene. Tilskuddsordninger skal evalueres med jevne mellomrom og skal tilpasses hver enkel tilskuddsordning. Departementet og tilskuddsforvalter skal sørge for at det gjennomføres evalueringer for å få informasjon om tilskuddsordningene er effektive i forhold til ressursbruk, organisering og fastsatte mål, jf Bestemmelser om statlig økonomistyring kap. 6.5.

Likestillingsloven, § 1a. Plikt til å arbeide for likestilling, forplikter offentlige myndigheter til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder. Evalueringen skal gi svar på om eller i hvilken grad det eksisterer forskjellsbehandling og eventuelle skjevheter mellom menn og kvinner.

DEL II

6. Kunngjøringer

Kunngjøring av ordningen må foretas slik at den aktuelle målgruppen nås (media, Sametingets hjemmeside). Kunngjøringen skal minimum beskrive målet med støtteordningen, tildelingskriterier, hvilke opplysninger søkeren må gi i søknaden, søknadsfrist og veiledningen for tilskuddsordningen. De årlige satsningsområdene innenfor FoU tiltak vil framgå av kunngjøringen.

7. Krav til søknadens innhold og form

Støtte fra tilskuddsordningen tildeles på grunnlag av søknad. Søknaden skal inneholde søkers navn og adresse, telefon- og faksnummer, e-postadresse, organisasjonsnummer (eventuelt personnummer), målsetting med prosjektet og hva resultatene skal benyttes til, beskrivelse av prosjektansvarlig og samarbeidspartnere og deres erfaring og bakgrunn, søknadssum og budsjett, framdriftsplan med milepæler, kostnadsoverslag og finansieringsplan. Det må søkes på særskilt søknadsskjema og innenfor kunngjorte søknadsfrister. Søkeren har opplysningsplikt og plikter til å melde fra om avbrudd i utdanningen.

8. Søknadsbehandling og klagebehandling

Tildeling av støtte skal skje på basis av søknader. Sametingets tilskuddsstyre kan delegere behandling av søknader til Sametingets administrasjon. Avgjørelser om tildeling skal være skriftlig dokumentert. Innvilget søknad skal bekreftes med tilskuddsbrev som sendes hver enkelt mottaker. Tilskuddsbrev skal inneholde de kravene som går frem av Bestemmelser om statlig økonomistyring, pkt 6.3.3.

For klagebehandling gjelder forvaltningsloven av 10. februar 1967. Enkeltvedtak kan påklages til tilskuddstyret eller den tilskuddstyret har gitt fullmakt. Dersom tilskuddsstyret ikke omgjør opprinnelig enkeltvedtak, går saken til endelig klagebehandling i Sametingsrådet.

9. Utbetaling og tilbakebetaling

Tilskuddsbeløp utbetales etter hvert som mottakeren har behov for å dekke sine utgifter, normalt i fra 2 til 4 terminer. For store beløp skal det foreligge en (foreløpig) rapport før siste utbetaling.
Tilbakebetaling til Sametinget kan kreves dersom mottaker ikke sender inn rapporter som forutsatt i tilskuddsbrevet, oppgir uriktige opplysninger, tilskuddet ikke er benyttet i henhold til intensjonen med tildelingen, eller ved for mye utbetalt tilskudd. Ubenyttede midler skal tilbakebetales. Dersom mottaker ikke betaler tilbake tilskuddet, vil Sametinget vurdere rettslig skritt for å få tilbakebetalt sitt tilgodehavende.

10. Overordnet kontroll

Sametinget skal etablere et forsvarlig og hensiktsmessig system for tilskuddsforvaltningen som sikrer korrekt saksbehandling fra søknader kommer inn og til endelig sluttutbetaling. Basert på risiko- og vesentlighetsbetraktninger skal Sametinget kontrollere at tilskuddsforvaltningen fungerer kvalitativt som det skal.

Departementets ansvar er å påse at Sametinget har et system for tilskuddsforvaltningen som er i samsvar med økonomiregelverket og at retningslinjene følges.

I samsvar med Bevilgningsreglementets § 17 kan Sametinget, departementet og Riksrevisjonen iverksette kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene.