Overordnete retningslinjer for Sametingets søkebaserte tilskuddsordninger

Publisert av Kuhmunen, John-Marcus. Sist endret 27.08.2010

Fastsatt av Sametinget 27. september 2007, med ikrafttreden 1. januar 2008.


Regelverk for Sametingets søkerbaserte tilskuddsordning
1. Formålet med tilskuddsordningene Tilskuddsordningene skal bidra til å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe i Norge kan sikre, styrke og utvikle det samiske samfunn bygd på prinsipper om mangfold, likestilling og helhetlig perspektiv.

Sametinget skal gjennom målrettet bruk av tilskuddsordningene sørge for å oppnå tilfredsstillende bruker- og samfunnseffekter fastsatt gjennom årlige budsjettvedtak på de ulike sektorer.

I Sametingets årlige budsjettvedtak er et angitt beløp avsatt til hvert formål. Budsjettvedtaket skal inneholde mål for tilskuddsordningen, målgruppedefinisjoner, kriterier for måloppnåelse, prioriteringer for tilskudd, tildelingskriterier som følger av målgruppedefinisjon og andre formaliakrav og øvrige beregningsregler for støttesatser og beløpsstørrelser

2. Bestemmelser om kunngjøring Kunngjøring av ordningene skal foretas slik at den aktuelle målgruppen nås gjennom media og på Sametingets hjemmeside.
Kunngjøringen skal beskrive formålet med tilskuddsordningen og tildelingskriterier.
Videre skal det opplyses om krav til søknaden og søknadsfrist og hvor søknaden skal sendes.

3. Mål og kriterier for måloppnåelse Mål og kriterier for måloppnåelse for ordningene fastsettes i Sametingets årlige budsjettvedtak.

4. Krav til søknadens innhold og form Tilskudd gis på grunnlag av signert søknad som skal inneholde søkernes navn og postadresse, telefon- og faksnummer, organisasjonsnummer for foretak, næringsdrivende og foreninger, personnummer for privatpersoner, bankkontonummer, hva det søkes støtte til, begrunnelse for søknaden, søkers erfaring og bakgrunn, prosjektbeskrivelse, søknadssum og budsjett, aktuelle samarbeidspartnere, framdriftsplan alternativt plan over bruken av midlene, kostnadsoverslag og finansieringsplan.
Ytterligere krav til søknaden kan fastsettes for den enkelte tilskuddsordning.

Søknad må sendes innenfor kunngjorte søknadsfrister.

Søknader til igangsatte og gjennomførte tiltak behandles ikke.

Søkere registrert i foretaksregisteret skal alltid legge ved attest for skyldig skatt, skattetrekk og merverdiavgift som ikke er eldre enn 2 måneder.

Søkerens virksomhet skal drives i samsvar med gjeldende lover og regler, herunder skatte- og avgifts- og regnskapslovgivningen.

Privatpersoner skal levere attest for skyldig skatt.

5. Behandling av søknader For all saksbehandling gjelder Forvaltningslovens bestemmelser, særskilt kapitlene om ugildhet, veiledningsplikt, saksbehandlingstid og taushetsplikt, samt begrunnelsesplikt for enkeltvedtak.

Avgjørelser om tildeling av tilskudd skal være skriftlig dokumentert.

Søknader om tilskudd må være Sametinget i hende før planlagte tiltak igangsettes.
Søknader om tilskudd til gjennomførte tiltak behandles ikke.

Søknader om tilskudd til igangsatte tiltak kan behandles dersom Sametinget har mottatt søknaden før tiltaket igangsettes. Dette gjelder likevel bare dersom ordningen har som formål å styrke lønnsomheten gjennom å bidra til en gunstigere finansiering.

6. Tilskuddsbrev Innvilget søknad skal bekreftes med tilskuddsbrev som sendes hver enkelt mottaker.

Tilskuddsbrevet skal beskrive: • mottakers navn, postadresse, organisasjonsnummer og kontonummer som benyttes til utbetaling av tilskuddet
• formål og hva slags tiltak tilskuddet forutsettes benyttet til
tilskuddsbeløp
• utbetalingsordning
• vilkår for bruken av midlene fastsatt i Sametingets budsjettvedtak og frist for mottakeren til å akseptere vilkårene
• krav til rapportering
• kontrolltiltak som kan bli iverksatt, med henvisning til bevilgningsreglementet § 10 annet ledd
• reaksjonsformer dersom mottaker ikke opptrer i samsvar med forutsetningene for tilskuddet, herunder tilbakebetalingsregler

7. Utbetalingsrutiner Utbetalingsrutiner fremkommer av Sametinget økonomireglement og særskilte vilkår for de enkelte ordninger.

8. Klageadgang For klagebehandling gjelder Forvaltningsloven av 10. februar 1967.

Enkeltvedtak kan etter reglene i Forvaltningsloven påklages til Sametingets klageorgan; klageorgan for de enkelte ordninger framkommer i Sametingets årlige budsjettvedtak.

9. Rapporteringskrav Tilskuddsmottaker skal rapportere til Sametinget om tiltakets måloppnåelse. Det skal skje i tråd med krav stilt i tilskuddsbrev og innen oppgitt frist.

10. Oppfølging og kontroll For å sikre korrekt saksbehandling ved tildeling og utbetaling av tilskudd, skal
Sametinget etablerer systemer, rutiner og tiltak som blant annet har til oppgave å
forebygge, avdekke og korrigere feil og mangler, jf. pkt. 2.4 i Bestemmelser om økonomistyring i staten, om intern kontroll.

Tiltakene skal bidra til å sikre korrekt: • registrering av faste data
• søknadsbehandling, herunder dokumentasjon av beregningsresultater
• registrering av gitte tilsagn om tilskudd
• utbetaling av tilskudd til rett mottaker og til rett tid
• registrering i regnskapet
• behandling av dokumentasjon fra tilskuddsmottaker

Kontroll av informasjon fra tilskuddsmottaker Sametinget skal kontrollere informasjonen mottakeren sender inn som har betydning for Sametingets beregning av tilskuddsbeløp og tildeling. Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres på en tilfredsstillende måte. Sametinget skal videre kontrollere rapporter som tilskuddsmottakeren senere sender inn om måloppnåelsen, jf. pkt. 6.3.6 i Bestemmelser om økonomistyring i staten.

Kontrollen skal tilpasses den enkelte tilskuddsordning og skal vurderes i forhold til målet
med ordningen. Kontrollen skal ha et rimelig omfang i forhold til nytten og kostnadene ved kontrollen.

Sametinget skal kartlegge henholdsvis risiko for at det oppstår feil på grunn av
problemer med fortolkning av tilskuddsvilkårene og risiko for uregelmessigheter. Ut fra en vurdering av det samlede risikonivå og hva som er de vesentligste risikomomentene, skal det fastsettes hvilke kontrollpunkter som er mest aktuelle, og hvem som skal foreta kontrollen.

Sametinget kan bestemme i hvilken utstrekning informasjon i rapporter fra
tilskuddsmottaker skal være attestert av statsautorisert eller registrert revisor, eventuelt om
andre kontrollmeldinger skal innhentes.

11. Tilbakebetalingsregler Tilbakebetaling av tilskudd til Sametinget kan kreves dersom mottaker ikke oppfyller vilkår som forutsatt i tilskuddsbrevet, oppgir uriktige opplysninger eller tilskuddet ikke er benyttet i henhold til formålet med tildelingen eller ved for mye utbetalt tilskudd.
Ubenyttede midler skal tilbakebetales.

Dersom mottaker ikke betaler tilbake i slike tilfeller, kan Sametinget iverksette rettslig skritt for å få utbetalt tilgodehavende.

12. Evaluering Sametinget skal sørge for at det jevnlig gjennomføres evalueringer for å få
informasjon om tilskuddsordninger er effektive i forhold til ressursbruk, organisering og
fastsatte mål.

13. Øvrige bestemmelser Øvrige bestemmelser fremgår av Sametinget årlige budsjettvedtak og Reglement for økonomistyring i staten. I samsvar med Stortingets bevilgningsreglement § 10 kan Sametinget iverksette kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene.

14. Ikrafttreden og oppheving Dette regelverk trer i kraft 1.1.2008 og kan kun endres eller oppheves av Sametingets plenum.