Kunnskapsløftet - Samisk

Kunnskapsløftet er den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring. Reformen fører til en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra første trinn i grunnskolen til siste trinn i videregående opplæring.
Det er utviklet egne læreplaner for Kunnskapsløftet - Samisk. Disse planene er likeverdige og parallelle læreplaner for opplæring i samiske distrikt og for elever utenfor samiske distrikt som får samisk opplæring. I fag hvor det ikke er utviklet samiske parallelle læreplaner, gjelder nasjonale fastsatte læreplaner.

Innføring av Kunnskapsløftet
Reformen startet i august 2006 for elevene på 1.- 9. trinn i grunnskolen og på, Vg1, første trinn i videregående opplæring. Fra skoleåret 2007/2008 vil reformen gjelde alle 10 trinn på grunnskolen, Vg1 og Vg2, det vil si første og andre trinn på videregående opplæring. Fra skoleåret 2008/2009 vil Kunnskapsløftet være innført for hele grunnopplæringen, det vil si alle 10 trinn på grunnskolen og alle 3 trinn i videregående opplæring.

Kunnskapsløftet Samisk
Det finnes et eget samisk læreplanverk for Kunnskapsløftet Samisk. Det er utviklet og fastsatt samiske parallelle planer for grunnskolefag og for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring i fagene naturfag, samfunnsfag, musikk, mat og helse, kristendoms-, religions og livssynskunnskap, norsk for elever med samisk som førstespråk og duodji (parallell til kunst og håndverk). I fag hvor det ikke er utviklet samiske parallelle læreplaner, gjelder de nasjonale fastsatte læreplaner.

Det er også egen fag- og timefordeling for elever som har samisk opplæring. Den vil gjelde alle elever i Norge som velger samisk som første- eller andrespråk.

Opplæring i samiske distrikt
Elever i samiske distrikt skal ha opplæring i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet - Samisk. Med samiske distrikt menes følgende kommuner: Kautokeino, Karasjok, Porsanger, Tana, Nesseby, Kåfjord og Tysfjord. Samiske distrikt er definert i opplæringsloven.

Opplæring utenfor samiske distrikt
1) Elever som får opplæring i og på samisk
Elever utenfor samiske distrikt skal ha opplæring i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet - Samisk, hvis de får opplæring på samisk. Dersom minst 10 elever i en kommune utenfor samiske distrikt, krever opplæring på samisk, har de rett til å det tilbudet så lenge det er minst seks elever igjen i gruppa.

2) Elever som får opplæring i samisk språk
Elever som får opplæring i samisk som førstespråk eller samisk som andrespråk, men ikke opplæring på samisk i andre fag, skal ha opplæring i fagene samisk og norsk etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet - Samisk, mens opplæring i de øvrige fagene gis i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapskltet,

Læreplanverket Samisk består av
Læreplanverket består av:
• Generell del
• Prinsipper for opplæring (med samisk læringsplakat)
• Fag - og timefordeling
• Læreplan i samisk som førstespråk
• Læreplan i samisk som andrespråk
• Læreplan i fordypning i samisk
• Læreplan i duodji
• Læreplan i musikk - Samisk
• Læreplan i mat og helse - Samisk
• Læreplan i kristendoms- religions og livssynskunnskap - Samisk
• Læreplan i naturfag - Samisk
• Læreplan i samfunnsfag - Samisk
• Læreplan i historie fellesfag - Samisk
• Læreplan i geografi - Samisk
• Læreplan i religion og etikk - Samisk
• Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk

I fag hvor det ikke er utviklet samiske parallelle læreplaner, gjelder nasjonale fastsatte læreplaner:
• Læreplan i norsk
• Læreplan i fordypning i norsk
• Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte
• Læreplan i norsk tegnspråk
• Læreplan i matematikk
• Læreplan i engelsk
• Læreplan i fordypning i engelsk
• Læreplan i engelsk for døve og sterkt tunghørte
• Læreplan i fremmespråk
• Læreplan i finsk som andrespråk
• Læreplan i kroppsøving
• Læreplan i drama og rytmikk for døve og sterkt tunghørte
• Elevrådsarbeid
• Lokal utarbeiding av læreplaner i programfag til valg på ungdomstrinnet

Prinsippdel og læreplaner skal foreligge ved skolestart 2007/2008.
 
Publisert av John-Marcus Kuhmunen. Sist endret 22.05.2007