Nødmeldetjenesten konsulteres i dag

Nødmelding og varsling i forhold til samiske brukere fungerer ikke tilfredsstillende i dag. Dette gjelder alle nødmeldingssentralene (110, 112, 113). Sametinget er opptatt av at det er en nasjonal beredskap som også tar høyde for samiske behov og rettigheter. I dag konsulterer Sametinget med Justis- og politidepartementet om nødmeldetjenesten.

Publisert av Magga, Sara Marja. Sist endret 26.08.2009

- Sametinget har mottatt flere tilbakemeldinger på at dette kan få dramatiske konsekvenser for den enkelte, sier sametingsråd Jørn Are Gaski. Og legger til; - Erfaringer viser at det i nødsituasjoner er viktig å bruke sitt morsmål. Ved ikke å ha denne kompetansen tilstede kan det oppstå uklarheter og manglende kommunikasjon, som kan få alvorlige konsekvenser.

Ikke tilfredstillende med samisk tolketjeneste
Å ha en samisk tolketjeneste på nødmeldesentralen erfares ikke å være en god løsning. Viktig og avgjørende tid går med på å koble opp tolketjenesten og faren for å ikke kunne nødvendig hjelp til riktig tid er stor. Det er også nødvendig at nødoperatøren har kjennskap til samiske stedsnavn og kan lokalisere disse. Det er derfor nødvendig at nødmeldesentralen er betjent til enhver tid av en samisktalende nødoperatør.