Egen mineralveileder for undersøkelser og drift på mineralressurser

Egil Olli

Sametingetsrådet fremmer forslag til Sametingets plenum om  en egen mineralveileder for undersøkelser og drift på mineralressurser i samiske områder. -Mineralveilederen legger til rette for å sikre at verdiskapningen blir igjen i lokalsamfunnene, sier sametingspresident Egi Olli.

Publisert av Østby, Jan Roger. Sist endret 04.05.2010

-Her har Sametingsrådet utarbeidet forslag til et klart og kortfattet rammeverk for hvordan vi ønsker å gå fram, sammen med mineralselskaper som ønsker å undersøke og drifte på mineraler i våre områder. Dette altså for å finne gode løsninger og etablere den enigheten slik virksomhet trenger. Sametingsrådet tilbyr et rammeverk for direkte dialog som ender i klare avtaler. Derfor har vi også kalt det for forhandlinger. Denne veilederen erstatter ikke saksbehandlingsregler og tillatelser som må gis etter lovverket. Det skal både vi i Sametinget og mineralselskapene selvsagt forholde seg til. Vårt forslag til mineralveileder vil imidlertid lette prosessene, styrke rettssikkerheten og skape forutberegneligheten både for mineralselskapene, direkte berørte samiske interesser, lokalsamfunn og Sametinget, sier sametingspresident Egil Olli.

Helhetlig mineral- og næringspolitikk

Mineralveilederen skal klargjøre Sametingets rolle ved undersøkelser, utvinning og drift i hele det tradisjonelle samiske området. Dette omfatter både metaller, som staten hevder eiendomsretten til, og industrimineraler, byggeråstoff og naturstein, som er grunneiers mineraler. Mineralveilederen har i tillegg som særlig formål å sikre rettssikkerheten og forutberegneligheten for berørte samiske interessene ved forvaltning og utnyttelse av mineraler i samiske områder.

Forhandlinger

Samene skal, gjennom Sametinget, kunne forhandle om undersøkelser og drift på mineralressurser for å kunne ta del i fordelene ved slik virksomhet. Ingen mineralvirksomhet kan skje uten et på forhånd fritt informert samtykke fra direkte berørte samiske interesser, og særlig Sametinget som samenes representative organ.

-Sametingsrådet er ikke i mot mineralvirksomhet i samiske områder, men verdiskapningen må komme lokalsamfunnene til gode, sier sametingspresident Egil Olli. Mineralvirksomhet må ikke ødelegge for tradisjonelle samiske næringer og tradisjonell samisk kulturbasert høsting. Vi må finne gode løsninger slik at mineralvirksomhet og tradisjonelle næringer kan eksistere sammen, sier Olli

Sametinget vil aktivt bidra til dialog med næringsliv, samiske interesser, og lokale, regionale og sentrale myndigheter for å styrke oppmerksomheten mot mineralressursene og ulike aktørers ansvar for å sette seg inn i og opptre i samsvar med internasjonale standarder for urfolks rettigheter.

Mineralveilederen

1 Formål

•1.1   Denne veilederen skal legge til rette for at hensynet til samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv vektlegges og ivaretas ved planer om bruk av mineralressurser.

•1.2   Veilederen fastsetter Sametingets forventninger til selskaper og samarbeidsform med selskaper som ønsker å etablere enighet med Sametinget om faktiske undersøkelser, prøveuttak og planer om søknader om driftskonsesjon på mineralressurser.

•1.3   Veilederen er ment å sikre at den retten samene har i henhold til folkerettens regler om urfolk og minoriteter etterfølges.

2 Virkeområde

•2.1   Veilederen anvendes ved faktiske undersøkelsesarbeider, prøveuttak og planer om søknad om driftskonsesjon av metaller.

•2.2   Veilederen anvendes for industrimineraler, byggeråstoffer og naturstein i tradisjonelle samiske områder hvor samiske landrettigheter ikke er anerkjent og hvor Statskog SF i dag disponerer grunnen.

•2.3   Veilederen gjelder for det tradisjonelle samiske området som omfattes av Finnmark, Troms, Nordland og Nord-Trøndelag, samt kommunene Osen, Roan, Åfjord, Bjugn, Rissa, Selbu, Meldal, Rennebu, Oppdal, Midtre Gauldal, Tydal, Holtålen og Røros i Sør-Trøndelag fylke, Engerdal og Rendalen, Os, Tolga, Tynset og Folldal kommuner i Hedmark fylke og Surnadal, Rindal og Sunndal kommuner i Møre og Romsdal fylke.

•3      Opplysninger og vurderinger av samiske interesser

•3.1   Den som er gitt undersøkelsesrett etter mineralloven § 13 utarbeider rapport med opplysninger og vurderinger av samiske interesser som kan bli direkte berørt av faktiske undersøkelsesarbeider og eventuelle prøveuttak etter minerallovens §§ 19 og 20.

•3.2   Den som er gitt utvinningsrett etter mineralloven §§ 29 og 30 utarbeider en konsekvensutredning etter plan- og bygningslovens kapittel 4 og 14 og Sametingets planveileder før søknad om drift etter minerallovens § 43.

•3.3   Når Statskog SF vurderer å inngå avtale om undersøkelser på industrimineraler, byggeråstoff og naturstein bør de se til at det blir utarbeidet rapport med opplysninger og vurderinger av samiske interesser som kan bli berørt av undersøkelser, eventuell prøveuttak og drift.

•3.4   Utarbeidet rapport og konsekvensutredning foreligger som grunnlag for forhandlinger om henholdsvis faktiske undersøkelser og drift, jf. denne veilederens punkt 4.

•4      Forhandlinger

•4.1   Den som vil foreta faktiske undersøkelsesarbeider og prøveuttak, og den som vil søke om driftskonsesjon etter minerallovens §§ 13, 20 og 43, kontakter Sametinget for å avtale nærmere om gjennomføring av forhandlinger om dette.

•4.2   Det gjennomføres egne forhandlinger for faktiske undersøkelsesarbeider, for planer om søknad om prøveuttak, og for planer om søknad om driftskonsesjon. Ved planer om søknad om utvinningsrett utarbeides felles dokument om at forhandlinger gjennomføres i forkant av eventuell søknad om driftskonsesjon.

•4.3   Det gjennomføres egne konsultasjoner med Statskog SF om de vurderes å inngå avtaler med selskap om undersøkelser, prøveuttak eller drift av industrimineraler, byggeråstoff og naturstein.

•4.4   Sametinget kan avklare med direkte berørte samiske interesser om deltakelse i slike forhandlinger. Etter på forhånd informert samtykke kan Sametinget ivareta direkte berørte samiske interesser i forhandlingene.

•4.5   Den som vil foreta arbeider i henhold til veiledningspunkt 4.1 kan bes å dekke de faktiske kostnader ved gjennomføring av forhandlinger.

•5      Avtale, protokoll og innhold

•5.1   Avtale om faktiske undersøkelsesarbeider og avtale om at det kan søkes prøveuttak kan omfatte omfang, undersøkelsesperiode, aktivitetstidspunkt, atkomst, lagring av utstyr mv., og tiltak for å hindre skader eller ulemper for eksisterende og tradisjonell bruk.

•5.2   Avtale om at det søkes driftskonsesjon kan omfatte utvinningsområde, utvinnings- og driftsplan, bortfall av avtale om drift ikke igangsettes etter en viss tid eller innstilles over en lengre periode. Avtalen kan omfatte tiltak for å hindre skader eller ulemper for eksisterende og tradisjonell bruk.

•5.3   Det utarbeides protokoll fra konsultasjoner med Statskog SF der det framkommer om og hva en er enig om skal inngå i opsjons- og driftsavtaler med selskap.

•5.4   I avtaler om undersøkelsesarbeider og søknader om prøveuttak og driftskonsesjon skal det kunne settes vilkår om kompensasjon til fordel for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv i form av arbeidsplasser, språkstyrking, kompetanse- og kapasitetsbygging mv.

•5.5   I avtaler om søknad om driftskonsesjon skal det kunne settes vilkår om og ordninger for økonomisk vederlag som utgjør del av nytteverdien ved utvinning og drift.

•5.6   Det kan settes vilkår om revidering av avtalen etter en nærmere angitt tid. Avtalen skal revideres før revidering av konsesjon etter mineralloven § 43.

•5.7   Om det ikke inngås avtale om planlagte arbeider og søknader, skal det utarbeides en forhandlingsprotokoll som partene godkjenner.