For reindrifta dreier saken seg om muligheten til å bruke de beiteområdene som faller naturlig for reinen å beite på, samt er de beste med tanke på årstid, typografi og klimatiske forhold. Når et slikt grunnleggende behov for valg av beite, må bli satt til side pga fare for tog påkjørsler, så er dette i utgangspunktet et umulig valg for reineierne som har ansvaret for å skjøtte sine reins velferd.
I tillegg kommer disse tapene på toppen av svinnet man har grunnet rovvilt og andre uforutsette tap. Disse påkjørslene har menneskelige og økonomiske konsekvenser for reineierne som opplever disse dyretragediene med jevne mellomrom.
- Jeg har holdt meg orientert om utviklingen i denne saken blant annet gjennom dialog med reineierne dette gjelder, samt gjennom kommunikasjon med Samferdselsministeren sier rådsmedlem Ellinor Marit Jåma.
Sametingsråd Jåma registrerer at det er gjort en del tiltak for å forhindre tap på Nordlandsbanen, og for å sikre at påkjørte dyr bli tatt hånd om på en forsvarlig måte. I tillegg er det igangsatt prosesser for å forhindre faren for påkjørsler.
Nå har arbeidsgruppa som hadde i oppdrag å anbefale langsiktige tiltak som reduserer reinpåkjørslene, lagt frem sin rapport. Strektingen Steinkjer - Bodø har vært den mest belastede strekningen de senere ti år. Rapporten er begrenset til Saltfjellet, men Sametingsråd Ellinor Marita Jåma ønsker at nødvendige tiltak også settes i gang i områdene sør for Saltfjellet snarest.
- Jeg er svært glad for at dette arbeidet nå er avsluttet og støtter tilrådningen i rapporten, sier en fornøyd Jåma og påpeker videre at det nå er viktig at det gjøres lignende prosesser for andre berørte områder der det er samisk reindrift.
Sametingsråd Ellinor Marita Jåma understreker avslutningsvis at Sametinget vil holde seg orientert om dette arbeidet, og følge dette opp der det er naturlig for Sametinget å bistå.