Mellomtrinnet 5.-7. klasse




  Logg inn i Learoevierhtieh
  Gorredh gïelem

Mai   2015
uke m t o t f l s
18     1 2 3
19 4 5 6 7 8 9 10
20 11 12 13 14 15 16 17
21 18 19 20 21 22 23 24
22 25 26 27 28 29 30 31

Nyheter

Smink deg på samisk
Foto: Bent Johansen
Nordlys 11.12.2006 12:08:29

«Postkortene» filmes
Altaposten 11.12.2006 11:13:09

Halvt norske nordmenn
Norske aner er spredt rundt om i verden. Her er et knippe halvnordmenn du kan være stolte av. Eller ikke.
TV 2 Nettavisen 10.12.2006 11:47:19

Nye kjempeparker
Aftenposten 8.12.2006 01:07:25

Kvinner på topp! - Dagbladet.no
Dagbladet 7.12.2006 06:09:08

Skuffet over Sametinget
Det er arrogant av flertallet på Sametinget å si nei til å bruke 100.000,- kroner på et samarbeid med kvenene, mener Willy Ørnebakk (Ap).
Harstad Tidene 5.12.2006 13:06:26

Urfolk snytt for bistandsmidler
Bare 19 prosent av 935 millioner kroner som regjeringen skulle gi til urfolk, er brukt til formålet.
Dagsavisen 5.12.2006 09:10:38

Kritiserer norsk bistand til urfolk
Bare en liten del av pengene regjeringen skryter av at Norge gir til verdens urbefolkning går dit det blir hevdet. Nå krever Regnskogfondet en umiddelbar gransking.
VG 5.12.2006 07:06:10

Lyver om hjelp til urfolkbistand - Dagbladet.no
Dagbladet 5.12.2006 07:01:27

– Visste hva de gikk til
Altaposten 4.12.2006 15:20:43

Mål og hovedmomenter

Mål for mellomtrinnet, 5. – 7. klasse

Lytte og tale

Elevene skal utvikle sitt muntlige språk, slik at de kan bruke språket aktivt i ulike språksituasjoner og i ulike aktiviteter. Elevene skal ha kjennskap til samisk litteratur og samiske fortellertradisjoner.

Lese og skrive

Elevene skal utvikle sin skriftlige framstillingsevne og utvide sine muligheter til å nyttiggjøre seg skriftlig materiale og kunne bruke et utvalg av tekster som inspirasjon og mønstre for egen skriving. Elevene skal kjenne til skriftspråkets oppbygning og kunne bruke språket i skrift og tale.

Kunnskap om språk og kultur

Elevene skal ha noe kjennskap til eget språk og språkutvikling og få oppleve glede og språklig selvtillit ved bruk av språket.

Hovedmomenter for 5. – 7. klasse

5. klasse

Lytte og tale

I opplæringen skal elevene

  • Gi muntlig uttrykk for egne meninger og standpunkter.
  • Framføre ulike tekster og få øvelse i å gjenfortelle historier.
  • Lytte til høytlesning av eldre samisk litteratur.
  • Øve seg i å lese høyt og trene på å variere stemmen, bruke pauser og framheve hovedord.
  • Observere og diskutere hvordan talemålet og kroppsspråket blir brukt i ulike situasjoner som for eksempel diskusjoner, krangel, mobbing, erting og forsoning.

Lese og skrive

I opplæringen skal elevene

  • Arbeide med ordklassene.
  • Øve seg i å lese og tolke enkle tekster.
  • Arbeide med å utforme skriftlige meddelelser beregnet på ulike mottakere, for eksempel offentlige og private brev og leserinnlegg.
  • Lese barne- og ungdomslitteratur av nyere forfattere og finne ut hvordan de skaper for eksempel spenning, humor og skildrer personer.
  • Skrive dikt og arbeide med lyriske virkemidler.
  • Beskrive og skildre og på den måten bli oppmerksom på hvordan språket kan variere gjennom ordvalg og syntaks.
  • Øve seg i å bruke ordbøker og oppslagsverk og søke informasjon.
  • Arbeide med å gi grunngitt respons på skriftlig materiale.
  • Bruke tekstbehandling og relevante dataprogrammer i arbeid med ulike tekster.

Kunnskap om språk og kultur

I opplæringen skal elevene

  • Arbeide med diftongendringer og vokalforandring ved bøyning av verb.
  • Vurdere innhold og form i radio- og tv-programmer.
  • Utforske og sammenligne bruk av språket i ulike språksituasjoner.
  • Undersøke noen trekk ved samisk setningsbygning og sammenligne skriftlige og muntlige uttrykksmåter.
  • Snakke om opphavet til ulike sagn og fortellinger innenfor de samiske samfunn.

6. klasse

Lytte og tale

I opplæringen skal elevene

  • Lytte til høytlesning av eventyr og fortellinger og bli kjent med ulike dialekter i egen landsdel.
  • Øve seg i å bruke språket i ulike språksammenhenger.
  • Øve seg på å ta ordet i diskusjoner om aktuelle saker og på å utforme og komme med egne synspunkter.
  • Arbeide med å gi velbegrunnede uttrykk for egne meninger.
  • Få erfaring med å framføre ulike tekster for en større gruppe.
  • Oppsøke representanter fra lokalmiljøet og bli kjent med særegne samiske stedsnavn, landskapsbenevnelse og termer for vær og vind, snø og ulike naturfenomen.

Lese og skrive

I opplæringen skal elevene

  • Arbeide med å utforme korte fortellinger.
  • Arbeide med å gi respons på skriftlig materiale.
  • Skrive tekster i ulike sjangrer både i nen skjønnlitteratur og sakprosa, for eksempel fortellinger, referater og rapporter.
  • Arbeide med innholdet i en tekst fra uklare ideer til ferdig produkt og øve seg på å gi positiv og kritisk tilbakemelding.
  • Lese tekster av nyere norske forfattere i ulike sjangrer. De skal selv velge ut bøker og tekster de vil lese, og få mulighet til å fordype seg i bøker (leseprosjekt) i sin egen lesetakt.
  • Skape tekster for ulike formål.
  • Bruke ordbøker og andre oppslagsverk i arbeid med egne tekster.
  • Bruke tekstbehandling og elektronisk ordbok i eget arbeid og få erfaring med å sende e-post.
  • Bruke datamaskin og multimedia i arbeid med klasse- eller skoleavis.

Kunnskap om språk og kultur

I opplæringen skal elevene

  • Arbeide med ordklasser, diftongendringer og vokalforandring ved bøyning av verb og nomen.
  • Utforske likheter og forskjeller i samisk og norsk språk.
  • Samle og systematisere historier og fortellinger i lokalmiljøet.
  • Diskutere ulike virkemidler i noen muntlige sjangrer som foredrag og intervju.
  • Diskutere kriterier for gode tilbakemeldinger på uferdige tekster.
  • Lære noe om hvordan språk varierer etter situasjon, tid og sted, og observere noen særtrekk ved samiske dialekter og sosiolekter.
  • Arbeide med roller og replikker i en dramatisk tekst, vurdere verdien av stemmebruk og kroppsspråk og få noe erfaring med enkel bruk av rekvisitter.
  • Samtale om hva som gjør en muntlig framføring god, og vurdere det språket de bruker når de argumenterer.

7. klasse

Lytte og tale

I opplæringen skal elevene

  • Lytte til ulike språk innenfor Sápmi, for eksempel ved hjelp av radio- og tv-programmer.
  • Arbeide med å gi tilbakemelding og respons på framføring av tekster.
  • Bruke språk og kunnskaper om språk gjennom skapende virksomhet, som for eksempel ved å framføre teater og revy.
  • Vinne erfaring ved å ta ordet i forsamlinger og delta i diskusjoner, lytte til andre, komme med egne synspunkter og begrunne dem.

Lese og skrive

I opplæringen skal elevene

  • Øve seg i å skrive korte fortellinger.
  • Arbeide med å presentere sitt syn gjennom skriftlig arbeid.
  • Lese et utvalg av tekster, for eksempel faktastoff, instruksjoner, aviser og kartverk.
  • Bruke tekstbehandling, elektronisk ordbok og elektronisk post for å komme i kontakt med samiske elever i andre land.
  • Arbeide med å skrive tekster for ulike former for framføringer, for eksempel foredrag og kåseri.
  • Få hjelp til å utvikle skriveferdighet gjennom å få relevant tilbakemelding på tekst, gjerne gjennom loggføring. Elevene skal arbeide grundig med en tekst, både med rettskriving, tegnsetting og komposisjon, før den går til mottakeren .
  • Gjøre seg kjent i tilgjengelige offentlige bibliotek og selv finne fram til fagbøker og skjønnlitterære bøker de vil lese. De skal skrive bokmelding

Kunnskap om språk og kultur

I opplæringen skal elevene

  • Arbeide med diftongendringer og vokalforandring ved bøyning av nomen.
  • Arbeide med ordklasser og enkel setningslære.
  • Utforske ulike samiske dialekter.
  • Bli kjent med hvordan språket har utviklet seg over tid.
  • Arbeide med virkemidler i ulike medier som for eksempel film, radio og tv.
  • Lære mer om sammenhengen mellom språk og situasjon og om språkbruk i formelle og uformelle situasjoner.
  • Finne fram til lokale forfattere og undersøke hva de har skrevet.
Fylkesmannen i Nordland © 2005 - Design og løsning © Seria