Artikkel i boka Samisk skolehistorie 2. Davvi Girji 2007.
Lydolf Lind Meløy som skoledirektør på inspeksjon på Skoganvarre skole på 1960-tallet.
|
I tida 1958–60 ga Kirke- og undervisningsdepartementet ut fire hefter i serien Unna girjážat sámiide – Samiske småskrifter. Serien var redigert av Asbjørn Nesheim og Hans J. Henriksen. Denne teksten er tatt fra hefte nr. 1: Joatkaskuv'la - Framhaldsskolen. Artikkelen blei skrevet i 1956, men først trykt i 1958, da det allerede var klart at framhaldsskolen etter hvert ville bli erstatta av den 9-årige ungdomsskolen. Derfor har også forfatteren lagt til et etterord om dette.
Lydolf Lind Meløy (1908–1999) var oppvokst i Vesterålen og kom som lærer til Kautokeino i 1937. Da han skreiv denne artikkelen var han skoleinspektør i Karasjok og leder for Skolerådet for Indre Finnmark. Seinere blei han formann i Norsk lærerlag og i 1968–78 var han skoledirektør i Finnmark. Meløy skreiv ei rekke bøker om skolespørsmål, bl.a. Internatliv i Finnmark og historia til Norsk lærerlag og lærerlaga i Finnmark, Troms og Nordland. |
Skole er bra, sier mange. Andre ser på skolen bare som en plikt. La oss da først få klart for oss at skolen først og fremst er en rett – barnets rett og de unges rett –, et gode akkurat som barnetrygd. Trygdene bruker vi opp til mat og klær. Kunnskapene vi får på skolen, kan brukes så lenge vi lever. Kunnskapene er redskaper som skal brukes i livsstriden, men de er også noe mer. De skal gi oss et oversyn over den verden vi lever i. Skolegangen skal gjøre oss til bedre mennesker, og den skal hjelpe oss til å finne fram til det yrket som høver best for oss.
Framhaldsskoleloven sier det slik: «Framhaldsskolen skal arbeide for å gjera elevane til dugande menneske både åndeleg og kroppsleg». Ja, dette er formålet med den skolearten som vi skal se litt nærmere på i dette lille skriftet.
De samme omsyn må også skolemyndighetene i Kautokeino ta. Framhaldsskolen for flyttsamene må også der være om vinteren. På grunn av mangel på skolerom og innlosjeringsplass, har ingen barn i dag mer enn 18 veker framhaldsskole i denne kommunen.
Vi ser etter dette at det er langt igjen før kommunene når det mål som skolerådet for Indre Finnmark har satt opp – en toårig linjedelt framhaldsskole for alle som ikke tar høgre utdanning. Skolemyndighetene og kommunestyrene i de tre kommunene har sagt seg enig i denne målsettingen fordi de mener at det er nødvendig med så mye skolegang dersom ungdom fra samisktalende heimer skal kunne tevle på like vilkår med annen ungdom i landet.
Mens det andre steder på landsbygda er naturlig med to linjer i framhaldsskolen – en praktisk linje med hovedvekten lagt på sløyd, handarbeid og husstell, og en boklig linje (teoretisk linje) med hovedvekt lagt på boklige fag, må vi i Kautokeino og Karasjok regne med en tredje linje for flyttsameelever.
Denne har sin grunn både i de særlige omsyn som må tas til flyttsamenes behov, og fordi flyttsameframhaldsskolen må legges mellom de to flyttetidene. Flyttsameframhaldsskolen må etter dette bli en praktisk linje tilpasset flyttsameyrket.
I det følgende skal vi se nærmere på de tre linjene. En del av det som blir nevnt av planer er allerede heilt eller delvis satt i verk, mens noe enda er under utforming. På alle linjer må det tas omsyn til det spesielt samiske, og til de vansker som elever med to-språklig opplæring har. De fleste fag er felles for de tre linjer og kan drøftes under ett, enda timetallet kan være ulikt. Dette gjelder fag som norsk, regning med bokføring, samfunnslære, helselære, økonomisk geografi, kristendomskunnskap og grammatikk. I noen monn gjelder dette også husstell, handarbeid og sløyd, mens flyttsamekunnskap får sin plass bare på flyttsame-linjen og engelsk på den teoretiske linjen. I den to-årige framhaldsskole bør det også bli plass for samisk kulturhistorie og samisk språk – hovedsakelig muntlig.
De fleste foreldre har sikkert lagt merke til at den folkeskole de sjøl og barna deres har, ikke strekker til for de krav livet stiller i dag. Derfor er det også at framhaldsskolen er innført. Den skal både lære de unge noe nytt, og holde ved like det som allerede er lært og innøvd.
I framhaldsskolen vil elevene i dag få lære å løse praktiske oppgaver fra arbeidslivet. De vil få mer kjennskap enn folkeskolen kan gi til regning med prosent, promille, rabatt, rente og diskonto. Mynt, mål og vekt fra grannelanda og land vi handler med, er det viktig å lære. Det samme gjelder flateregning og romregning. Bokføring har til mål å lære elevene å føre tilsyn med egne inntekter og utgifter slik at dette også kan danne grunnlag for melding til likningsnemda. Denne lærdommen vil også bli til stor nytte for mange foreldre som har liten skolegang. Under regning og bokføring tar en ellers med utfylling av skjemaer og blanketter som følgebrev, posttilvisninger, postgiroblanketter osv. Regningen vil i det heile bli lagt nært opp til arbeidslivet i bygda. Gardbrukeren og flyttsamen har ikke bruk for det samme, men begge må få en opplæring som høver for dem.
Samfunnslæren skal i det heile være med på å gjøre de unge til nyttige samfunnsborgere. Elevene skal lære både om det samfunnet gir, og det samfunnet krever.
Hovedsaken med faget er ikke å gi så mye mer kunnskap enn folkeskolen kan gi, men timene skal gi høve til samtale om kristelige og moralske emner. Elevene skal gjøre seg bedre kjent i Bibel og salmebok og med livshistorien til kjente kristne personer. I denne sammenhengen bør også Læstadius få sin plass. En naturlig avslutning på skolegangen og kristendomsopplæringen vil det være om konfirmasjonen kommer ved slutten av framhaldsskolekurset – en ordning som er prøvd i Karasjok fra skoleåret 1955-56.
Meløy skriver at Læstadius må få sin plass i kristendomsundervisningen. Altertavla i Jukkasjärvi kirke viser Læstadius virke blant samene.
(Altertavle: Bror Hjorth, Foto: Svein Lund) |
Den teoretiske opplæringen i husstell tar med utregning av hva et måltid mat koster, og det næringsinnhold et måltid har. Elevene skal også sette opp et husholdningsbudsjett og føre et husholdningsregnskap. Lengden på kurset avgjør hvor grundig en kan ta de forskjellige emner.
Jentene må naturligvis lære vanlig handarbeid. Det gjelder både sying og strikking av de vanlige ting, men i tillegg til dette kommer så det samiske handarbeidet. Fletting av band kan en ta allerede i folkeskolen, og i framhaldsskolen høver det å ta med luesying og frynsing av tørkle. Å gi seg av med å sy kofter vil trulig bli for svært og for vanskelig. Det samme kan en kanskje si om skallesying, men noe arbeid i skinn bør også læres, om ikke annet så lapping av skaller. Veving av belter og samisk mønstertegning må elevene også ha en del av.
I sløyd får elevene som ellers i landet arbeide i tre. For alle – og særlig for flyttsameelevene – blir det lagt vekt på å lære å bruke kniven. Flyttsamene vil også ha stor nytte og glede av arbeid utført i bjørk, f.eks. trekopper og fat. Vanskelige ting, som bogtrær, greier framhaldsskoleelever også å lage, og mange vil nok greie å lage sin egen pulk eller slede. Til dette kommer så arbeid i horn og bein, der eleven f.eks. må få høve til å lage knivskaft, papirkniver og beltespenner. Når det gjelder all sløyd og alt handarbeid, vil det bli lagt stor vekt på å lage ting som elevene eller heimene har bruk for, eller som de vil ha hygge og glede av. Alle elever får derfor ikke akkurat det samme, men får velge mellom forskjellige ting. Det er likevel viktig at hver elev får utført alle slags sammensetninger som skal læres.
I geografi vil en da særlig legge vekt på næringsvegene i vårt eget land og handelen med andre land. Videre vil en kunne gi elevene oversyn over hvor i verden de forskjellige varer blir produsert, og hvor de ymse råstoff fins. Folkeraser og busetning bør også være emne for noen timer.
I historie gjelder det først og fremst å orientere elevene om hvordan samfunnet har vokst fram til i dag. Hovedvekten må derfor legges på historien fra det 19. og 20. hundreåret. Vår egen historie må sees i sammenheng med verdenshistorien. Framhaldsskoleplanen legger vekt på at den historiske framstilling skal samle seg omkring enkelte personer og hendinger.
Naturfag. Under helselære og husstell har en allerede tatt med noe av det stoffet som kommer inn under naturfag. Dessuten vil en så langt det er råd gi elevene kjennskap til de viktigste lovene både i fysikk og kjemi. Likeså bør en så langt elevene har forutsetninger for det, la dem få kjennskap til nyere oppfinninger.
Opplæring i reindrift bør starte tidlig.
(Tegning: Liisa Helander) |
Et særskilt avsnitt under faget flyttsamekunnskap må klær og husvære bli. På begge disse felt har det mellom samene i de siste år foregått en stor omlegging – en omlegging som kanskje ikke bare er heldig. Det kan være på sin plass å understreke fordelene med den tradisjonelle flyttsamedrakten med pesk, skaller, komager, bellinger og eventuelt dork i sammenligning med gummifottøy, vindtøyklær og bomullsundertøy. Skolen bør her hjelpe elevene til å finne fram til det beste og vakreste. I denne sammenheng må det være grunn til å ta med noe om samisk mønster og ornamentikk. Flyttsamene har i den siste tid gått mye over til bruk av hus istedenfor telt. Husa som blir brukt, fyller ikke alltid de helsemessige krav. Det kan derfor være nyttig å gå igjennom hva for krav vi skal sette til en bolig for sommerbruk og til en vinterbolig. Kunnskap om de redskapene samene har bruk for i arbeidslivet er nødvendig. Samene har sine særlige redskaper og bruksting som ungdommen både bør lære å lage og lære å stelle. Dette kan det bli tid til i sløyd og handarbeid. Men hvorfor dette skal tas med, og historien til disse tingene, må komme under faget flyttsamekunnskap. Et historisk attersyn må være regelen for de fleste av de emner det her er pekt på. Samla vil det gi en god del kulturhistorie. Likevel bør vi bruke en del timer der det historiske stoffet er hovedsaken. Dette må gjelde både kulturhistorie og den delen av den politiske historien som har hatt særlig tilknytting til samene og Finnmark. Historien om samenes kristning bør komme med her.
I samsvar med det som her er nevnt, blir flyttsamekunnskap kjernefaget i flyttsameframhaldsskolen. De andre fagene skal alle i større eller mindre grad være med og gi flyttsameelevene kjennskap til sitt yrke og sitt folks historie.
Det er ellers god grunn til å ta med det historiske stoffet som er nevnt her, også i de andre framhaldsskoleklassene.
Spørsmålet om samisk i framhaldsskolen har også vært reist. Lesing av samisk vil bli lagt til de fire første skoleår, når de samiske lesebøkerne som nå er under arbeide, blir ferdige. Så vil det bli høve til å bruke samiske lærebøker i kristendomskunnskap i alle klasser i folkeskolen. Dette vil også gi noe leseøving i samisk. Det vil likevel være god mening i å la de samiske elevene få timer i samisk språk i framhaldsskolen. Om dette bør skje før framhaldsskolen blir gjort to-årig, eller lesetida i folkeskolen blir utvidet, er et skjønnsspørsmål. Helst bør vel disse språktimene knyttes til fagene flyttsamekunnskap og kulturhistorie, og tas med under andre års pensum for framhaldsskolen. Hovedvekten må da legges på lesing og gjennomgåing av stoff på samisk.
I det som er sagt foran, er det gjort greie for framhaldsskolen slik den er i dag, og samtidig drøftet en del nye ting som etter hvert vil komme med i undervisningen. Det kunne ha vært sagt mye mer om hvert fag, men formålet har vært å fortelle foreldre og ungdom litt om det framhaldsskolen har å by.
Til slutt vil vi se på hva det koster å gå en slik skole. Denne skolen er tenkt som en skole for all ungdom, og derfor koster den for elevene bare den tid som hver enkelt ofrer ved å gå den. For ett års skolegang seinere i livet, må en regne med et utlegg på minst kr. 2500,-. Skoleåret i framhaldsskolen får en gratis. De som bor i internatet får fri innlosjering. Dette koster minst kr. 200,- pr. måned. Materialet til sløyd og handarbeid har til denne tid vært gratis enda kommunene kan kreve inn betaling for det som dette materialet koster mer enn kr. 10 pr. elev. Alle lærebøkene og skolemateriellet har også vært gratis. Alt i alt ofrer samfunnet mellom 2 og 3 tusen kroner pr. år på hver framhaldsskoleelev som går et årskurs. Til dette kommer så utleggene til bygging av skolehus og internat.
Det elevene og heimene ofrer, er tida som går med til skolegangen. Tid er penger, men det er vel brukte «penger» til lærdom som kommer vel med ut gjennom heile livet. Framhaldsskolen er den billigste skolen som fins for ungdommen i dag. Framhaldsskolen kan mer enn andre skoler legges til rette slik at det blir en god skole for alle elever. De som har tungt for boklige fag, kan få bruke det meste av tida til arbeidsfag. De som har tenkt å ta realskoleeksamen eller artium, kan gå den teoretiske linjen.
Framhaldsskolen er et tilbud fra samfunnet til ungdommen om en god start, og en god start er viktig for å nå målet. Og målet er en dyktig, opplyst og moralsk sterk ungdom. Måtte så framhaldsskolen hjelpe sameungdommen til å nå dette målet.
Lykke til!
De kommuner som setter i gang linjedelt ungdomsskole, vil få niårig obligatorisk skole for alle sine barn. Dette gir da grunnlag for grundigere undervisning i alle fag.
Andre artikler i Samisk skolehistorie 2