Hildur Haraldsen har aldri snakket samisk i sitt lange liv. Det vil hun endre på nå og har fått seg lærebøker i lulesamisk. -Det er aldri for sent å lære noe nytt, smiler hun. Avdelingssykepleier Pernille Krogh har hjulpet til med å skaffe lærebok.

Fra nordnorsken til pugging av samiske gloser

Hildur Haraldsen har gjennom sitt lange liv brynt seg på mang en utfordring, ikke minst kunstnerisk med sine billedtepper. Nå lærer 86-åringen seg samisk på egenhånd.

20. mai, 2012 klokken 08:00

Publisert: 20. mai, 2012 klokken 08:00

Haraldsen, som opprinnelig er fra Valdres, flyttet tidlig nordover, hvor hun bodde 40 år i Sandessjøen før hun flyttet til Tysfjord sammen med sin mann, Harald Haraldsen, som var født og oppvokst i Tysfjord. I dag bor Hildur på Dragstunet.

-Hildur er ei solstråle her på Dragstunet, forteller avdelingssykepleier Pernille Krogh.

Etter at Hildur kom over ei samisk lærebok som institusjonen har for beboerne, fikk hun lyst til å sette seg mer inn i språket. Og ønsket om å ha egne læremidler var stort.

-Jeg var på Árran og tigget om å få samiske lærebøker til Hildur, noe hun er veldig takknemlig over å ha fått, sier Krogh.

I fjor hadde Hildur utstilling på Árran (og senere i Gallivare) sammen med sin datter Åse Haraldsen og sitt barnebarn Ingri. Tema for utstillingen var vekst/utvikling. Og for denne damen ser det ikke ut til at alder er noen hindring for nettopp vekst og utvikling.

-Vi er jo veldig stolte av mor og at hun står på og ikke resignerer, sier datter Åse Haraldsen.

-Hun er så glad i naturen og kan navnet på de fleste fugleartene og sant så å si alle de ville vakre blomstene. Før vevde hun store billedtepper til utsmykning av offentlige steder. Nå i det siste har hun vevd små vevnader til barnebarna med dyr- eller fuglemotiv, forteller datteren.

-Hvorfor vil du lære deg samisk?

-Mannen min, Harald Haraldsen var lege og oppvokst i Tysfjord. Svigerfar vokste opp i "Svartholla". De snakket aldri samisk på grunn av skammen, forteller Hildur, som innrømmer at det er litt vanskelig å lære seg et nytt språk. Men som seksbarnsmor, bestemor og oldemor har hun i sitt lange og arbeidsomme liv vært vandt til å bryne seg.

-Og så er det god hjernetrim å lære nye ting, smiler hun.

Ved Dragstunet er det flere pleiere som snakker samisk, så Hildur kan benytte seg av kompetansen fra dem.

-Det er veldig populært når barnehagen og skolen kommer til oss og synger på både norsk, engelsk og samisk. Andre beboere synger da også med i sangen, forteller Krogh.

Og således må man vel kunne si at Hildur Haraldsen er et forbilde for mange. Det er aldri for sent å lære seg noe nytt.

Diskutér "Fra nordnorsken til pugging av samiske gloser" på Facebook