Det praktiske med Styreleder i Árran Sonja Steen, mannekengene Lis Mari Hjortfors og Viktor Paulsen sammen med gullsmedmester Inger-Lise Kolsrud ved en av installasjonene kalt ”Beskytt meg”. Komsa, Maria-symbolet og symboler fra runebomma.

Pynten tilbake

Gullsmedmester Inger-Lise Kolsrud fra Valdres, nå bosatt på Storjord i Tysfjord, åpnet forrige onsdag sin smykkedesignutstilling på Árran.

04. april, 2012 klokken 08:00

Publisert: 04. april, 2012 klokken 08:00
Oppdatert: 03. april, 2012 klokken 18:48
artikkel
Ikke spesielt mye influensa

Kommuneoverlege i Steigen - og smittevernlege - Johan Granlund kan ikke si at det har vært ekstra mange influensatilfeller i Steigen i år, men så har han bare ett år å sammenligne med.

Utstillingen ble åpnet av styreleder i Árran, Sonja Steen.

-Inger-Lise har foretatt en spennende reise fra norsk folkemuseum til Storjord og til Árran. Hun har tidligere rekonstruert sølv fra 1600-tallet, som man finner på Norsk Folkemuseum. I den nye utstillingen er det både videreføring og nyskaping, sa Steen.

Kolsrud har tatt med seg edle metaller fra Østlandet til Tysfjord og har latt seg inspirere av folk og natur. Det har gitt spennende kombinasjoner av sølv, glass, perler, dyrepels og margbein.

- Interessen min for spesielt lulesamiske smykker startet etter å ha studert boken av slektningen min Knut Kolsruds etnografiske studier i ”Finnfolket fra Ofoten”. Her beskriver han blant annet detaljert om smykkebruken til kofta. Den samiske befolkningen sto for en stor del av smykkebruken i området i forhold til som han beskriver som bumenn, og dette synes jeg var så interessant og ville ta tak i emnet. Det tradisjonelle sølvet er omtrent helt borte her i området, men på svensk side bugner det av flott tradisjonelt sølv og andre smykker, forteller Kolsrud.

Hun har tilbrakt en del studietid på svensk side. Med forankring i det gamle mestrer hun å bruke spennende naturmaterialer som kanin- og ekornpels samt margbein fra rein og på den måten skaper noe nytt for fremtida. Og for anledningen var det også mannekengoppvisning med Lis Mari Hjortfors og Viktor Paulsen, som bar spennende smykker rundt halsen.

- Jeg har hatt god hjelp av Lisa på Tysfjord ASVO som har hjulpet meg å sette sammen pels og smykkene, så takk til henne. Smykkene er både for menn, kvinner og barn og også ungdom har jo blitt svært så bevisste på smykkebruk i kombinasjon med naturmaterialer, sa Kolsrud, før hun inviterte publikum med på en vandring og visning.

Produktene kan bestilles direkte fra designeren for de som er interessert i å kjøpe.

Diskutér "Pynten tilbake " på Facebook