Kompetanse for kvalitet
Gjennom strategien «Kompetanse for kvalitet» får lærere tilbud om videreutdanning i ulike fag frem mot 2025. Videreutdanning for lærere skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring og ruste dem godt for livslang læring, fremtidig arbeidsliv og aktiv deltakelse i samfunnet. Det er anledning til å søke om vikar- eller stipendordning både for å delta på KFK-studietilbud som er presentert lenger ned på denne siden (se liste over studietilbud), og for å delta på institusjonens «andre studietilbud/ regionale tilbud». For KFK-tilbudene holder det i første omgang å sende søknad om studieplass og deltakelse i stipend- eller vikarordningen på http://udir.no/videreutdanning . For andre studietilbud/regionale tilbud må du både søke om studieplass direkte til institusjonen og om deltakelse i vikar- eller stipendordningen på http://udir.no/videreutdanning .
Studieåret 2016/2017 har Sámi allaskuvla / Samisk høgskole følgende tilbud innenfor strategien:
- Andrespråkspedagogikk (30 stp)
- Samisk språk og litteratur (30 stp) (På samisk)
Studiet er tilpasset lærere som underviser i nordsamisk på barnetrinnet.
Studiet gir en grunnleggende kunnskap i samisk barnelitteratur og muntlig tradisjon. Det gir også gir en fordypning i morfologi og i lærerens rolle i å styrke samisk som skriftspråk.
I tillegg gis en fordypning i lesing og skriving på barnetrinnet samt hvordan læreren må ta hensyn til språkbevaring og elevenes dialektbakgrunn.
- Samisk språk og litteratur (60 stp) (På samisk)
Studiet er tilpasset lærere som underviser i nordsamisk på ungdomstrinnet.
Studiets innhold er fortelling og samisk muntlig tradisjon og en fordypning i unges skriftkultur, litteratur og tekstarbeid.
Studiet gir en fordypning i dialekter, samisk samfunnsforhold og flerspråklighet.
- Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen, inkludert barn med norsk som andrespråk (30 stp)
Barnehagelærere (Studiestart vår 2017)
Viktige datoer:
1. februar - 1. mars:
Søknadsskjemaet tilgjengelig
1. mars:
Søknadsfrist
15. mars:
Skoleeier har behandlet søknaden.
Innen utgangen av april:
Frist for Udir på å fordele søkere.
Det endelige opptaket har universitetene og høgskolene ansvar for.