lehdistotiedote_31032010.pdf.xml
Saamelaisnuorten musiikki saapuu Rovaniemelle Sámenuoraid musihkka boahtá Roavvenjárgii
- yli 300 nuorta saamelaisnuorten taidetapahtumaan - badjel 300 nuora sámenuoraid dáiddadáhpáhussii
Rovaniemen kaupungin nuorisotila Mondella lauletaan, joikataan ja musisoidaan pohjois-, inarin- ja koltansaamen kielillä pääsiäisen jälkeen. Roavvenjárgga gávpoga nuoraidbáiki Mondes lávlojuvvo, juigojuvvo ja loaiddastuvvo davvisáme-, anáraš- ja nuortalašgielaiguin beassážiid maŋŋá.
Saamelaisnuorten taidetapahtuma (Sámenuoraid dáiddadáhpáhus) kokoaa yli 300 saamelaisnuorta Rovaniemelle 7.-8. huhtikuuta. Sámenuoraid dáiddadáhpáhus čohkke badjel 300 sámenuora Roavvenjárgii cuoŋománu 7.-8. beaivve.
Taidetapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa saamelaisalueen ulkopuolella. Dáiddadáhpáhus lágiduvvo dál vuosttas háve sámeguovllu olggobealde.
Taidetapahtuma haluttiin järjestää Rovaniemellä, koska kaupungissa asuu huomattavan paljon saamelaisnuoria, jotka eivät aikaisemmin ole osallistuneet taidetapahtumaan ja vain harvat ovat saaneet saamen kielen opetusta koulussa. Dáiddadáhpáhus háliiduvvui lágiduvvot Roavvenjárggas, go gávpogis ásset mearkkašahtti olu sámenuorat, geat eai ovdal leat oassálastán dáiddadáhpáhussii ja dušše muhtimat leat ožžon sámegiela oahpahusa skuvllas.
Saamelaisnuorten taidetapahtumia on järjestetty 1970-luvulta lähtien. Sámenuoraid dáiddadáhpáhusat leat lágiduvvon 1970-logu rájes.
Pääjärjestäjä saamelaiskäräjät haluaa, että taidetapahtuma on mahdollisimman monien saamelaisnuorten ulottuvilla. Váldolágideaddji sámediggi hálida, ahte dáiddadáhpáhus lea nu máŋggaid sámenuoraid olánmuttos go vejolaš.
Tapahtuman yhtenä tarkoituksena on myös kannustaa saamen kielen opiskeluun. Dáhpáhusa oktan dárkkuhussan lea maiddái movttiidahttit sámegiela lohkamii.
Taidetapahtuma tukee siten sekä nuorten taideharrastuksia että saamen kielen käyttöä. Dáiddadáhpáhus doarju nu nuoraid dáiddalaš áiggeájiid go sámegiela geavaheami.
Monet tunnetut saamelaistaiteilijat ovat saaneet ensimmäiset esiintymiskokemuksesa juuri tästä tapahtumasta. Máŋggat beakkán sámedáiddarat leat ožžon vuosttas loaiddastanvásáhusaid justa dán dáhpáhusas.
Tapahtuma on ainoa jokavuotinen saamenkielinen nuorisotapahtuma Suomessa. Dáhpáhus lea áidna juohkejahkásaš sámegielat nuoraiddáhpáhus Suomas.
Teemana musiikki Temán musihkka
Saamelaisnuorten taidetapahtuman teemana on tänä vuonna musiikki eri lajeissaan. Sámenuoraid dáiddadáhpáhusa temán lea dán jagi musihkka sierra šlájaiguin.
Tapahtumaan on ilmoittautunut 22 musiikin esittäjää tai ryhmää, joissa on yhteensä 150 kilpailuun osallistujaa. Dáhpáhussii leat almmuhan 22 musihka loaiddasteaddji dahje joavkku, main leat oktiibuot 150 gilvui oassálasti.
Esitykset edustavat pohjois-, inarin- ja koltansaamen kieliä. Loaiddasteamit ovddastit davvisáme-, anáraš- ja nuortalašgielaid.
Nuoria tulee tapahtumaan lähes kaikista saamelaisalueen kouluista. Nuorat bohtet dáhpáhussii measta buot sámeguovllu skuvllain.
Rovaniemeltä mukaan on ilmoittautunut kolme ryhmää / esiintyjää. Roavvenjárggas fárrui leat almmuhan golbma joavkku / loaiddasteaddji.
Tapahtumaan järjestetään linja-auto kuljetukset kaikkialta saamelaisalueelta. Dáhpáhussii lágiduvvojit linnjabiila sáhtut birra sámeguovllu.
Tapahtuma alkaa keskiviikkona 7. huhtikuuta Nivavaaran ala-asteen koululla klo 18.30 Kiirunan saamelaisteatterin esityksellä Ovtta guovvamánoija (Yhtenä helmikuun yönä). Dáhpáhus álgá gaskavahku cuoŋománu 7. beaivve Nivavaara vuolledási skuvllas dmu 18.30 Giron sámeteáhtera čájáhusain Ovtta guovvamánoija (Yhtenä helmikuun yönä).
Ilta jatkuu nuorisotila Mondella klo 20.00 järjestettävällä saameksi rokkaavan SomByn konsertilla. Eahket joatkašuvvá nuoraidbáiki Mondes dmu 20.00 lágiduvvon konserttain, gos sámegillii rokkaa SomBy.
SomBy on niittänyt mainetta Suomen lisäksi Norjassa ja Ruotsissa. SomBy lea beakkán Suoma lassin Norggas ja Ruoŧas.
Viime syksynä se toi eurooppalaisten vähemmistöryhmien laulukilpailusta Liet internationaalista voiton Saameen. Diimmá čavčča dat buvttii eurohpalaš vehádatjoavkkuid lávlungilvvus Liet internationaalis vuoittu Sápmái.
SomBy starttaa Rovaniemen tapahtumassa debyyttialbuminsa Álas eana (alaston maa) julkistamiskiertueelle. SomBy álggaha Roavvenjárgga dáhpáhusas debyyttialbumi Álas eana (alaston maa) almmustahttinturnea.
Tapahtuman aikana voi myös tutustua saamelaiseen musiikkiin, kirjallisuuteen ja käsitöihin. Dáhpáhusa áigge sáhttá maiddái oahpásmuvvat sámemusihkkii, girjjálašvuhtii ja dujiide.
Saamelaisten käsityöntekijöiden yhdistys Sámi Duodji ry osallistuu tapahtumaan esittelemällä ja myymällä tuotteitaan. Sámi Duodji ry - duodjesearvi oassálastá dáhpáhussii doppe čájehemiin ja vuovdimiin buktagiid.
Saamelaisnuorten taidetapahtuma kuuluu valtakunnalliseen Nuori Kulttuuri tapahtumaan, jota ei järjestetä tänä vuonna. Sámenuoraid dáiddadáhpáhus gullá riikkaviidosaš Nuorra Kultuvra dáhpáhussii, mii ii lágiduvvo dán jagi.
Opetusministeriö rahoittaa kuitenkin saamelaisnuorten taidetapahtuman myös tänä keväänä. Oahpahusministeriija ruhtada goittotge sámenuoraid dáiddadáhpáhusa maiddái dán giđa.
Tapahtuman järjestävät Saamelaiskäräjät, Saamelainen lastenkulttuurikeskus, Rovaniemen kaupunki ja Rovaniemen saamelaisyhdistys Mii ry.. Dáhpáhusa lágidit sámediggi, sámi mánáidkulturguovddáš, Roavvenjárgga gávpot ja Roavvejárgga sámesearvi Mii ry..
Luvassa on hauska ja värikäs saamelaisnuorten juhla, kun lapinpukuiset saamelaisnuoret ilmestyvät Rovaniemen katukuvaan ! Lobis lea suohtas ja ivdnás sámenuoraid ávvudeapmi, go sámegávttat sámenuorat almmustuvvet Roavvenjárgga gáhttagovvii !
Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy. Buot dáhpáhusaide lea friija sisabeassan.
Lisätietoja: Kaisa Tapiola kaisa. 2 (2) Lassidieđut: Kaisa Tapiola kaisa.
tapiola (at) samediggi. tapiola (at) samediggi.
fi puh. 010 839 3132, 050 435 0177 fi tel. 010 839 3132, 050 435 0177
www.samediggi.fi http://www.samiteahter.org / www.tuuparecords.fi http://www.myspace.com/sombyfinland http://www.rovaniemi.fi/suomeksi/Palveluhakemisto/Nuoret/Nuorisotilat.iw3 Mielddusin:
Saamelaisnuorten taidetapahtuman juliste, jonka on suunnittellut kolttasaamelainen taideopiskelija Tanja Sanila Tapahtuman yleinen ohjelma ja esiintymisjärjestys Sámenuoraid dáiddadáhpáhusa plakáhta, man lea plánen nuortalaš dáiddastuđeanta Tanja Sanila.