tiedote_09012008_anaras.pdf.xml
Saamelaisnuorten taidetapahtuma pidetään Enontekiön Hetassa 27.3.2008. Säminuorâi taaidâtábáhtus tuálloo Iänuduv Hettaast 27.3.2008.
Valtakunnallinen teema on TANSSI. Väldikodálâš teema lii TANSSÂ.
Erityisenä saamelaisena lajina on KIRJA, jonka luokka tai ryhmä tekee yhdessä. Eromâš sämmilâš šlaaijân lii KIRJE, mon luokka tâi juávkku ráhtá oovtâst.
Kirjan voi tehdä myös yksin jos haluaa. Kirje puáhtá rähtiđ meiddei ohtuunis jis haalijd.
Se voi olla perinteinen paperikirja, tai tietokoneella valmistettu CD-kirja, joka esitetään Taide-tapahtumassa. Tot puáhtá leđe ärbivuáválâš pävirkirje, tâi tiäturáin rahtum CD-kirje, mii oovdânpuáhtoo Taai-dâtábáhtusâst.
Kirjan koon ja sivumäärän voi päättää itse. Kirje stuáruduv já sijđomere puáhtá jieš meridiđ.
CD-kirjan tekemisessä voi hyödyntää kaikkia tekniikan hienouksia. CD-kirje rähtimist puáhtá ávhástâllâđ puohâin tekniik fijnoduvâiguin.
Kirjan teema on vapaa, mutta aiheen tulee jotenkin liittyä Saamenmaahan tai saamelaisyhteisöön. Kirje teema lii rijjâ, mutâ fáddá kalga mahtnii lohtâsiđ Sáámán tâi sämmilâšsiärvádâhân.
Kirjat tulee toimittaa Saamelaiskäräjille Inariin viimeistään viikolla 12, ennen pääsiäis-tä ! Kiirjijd kalga toimâttiđ Sämitiigán Anarân májemustáá ohhoost 12, ovdil pessijái !
Vuoden 2009 pääteemana on teatteri, ja saamelaisena lajina silloin tulee olemaan elokuva. Ive 2009 válduteeman on teatter, já sämmilâš šlááijân šadda talle leđe elleekove.
Elokuvan tekemiseen tarvittavaa koulutusta tarjoaa Saamelaislasten media-kirjeitä maailman lapsille – projekti, joka järjestää saamelaisalueen lapsille ja nuorille vähintään 6 koulutustilaisuutta vuosina 2008-2009. Elleekove rähtimân tárbulâš škovliittâs fáálá Sämipárnái mediareeivah maailm párnáid – proojeekt, mii uárnee sämikuávlu párnáid já nuoráid ucemustáá 6 škovlimtilálâšvuođâ iivijn 2008-2009.
Lisätietoja aiheesta tulee kouluille myöhemmin. Lasetiäđuh ääšist puátih škovláid maŋeláá.