stoetter-verddestallan-prosjekt.html.xml
Sametingsrådet gir 320.000 kroner til Kautokeino ungdomsskole, som skal samarbeide med en verddesiida for å lære elevene om reindrift og verddestallan. Sámedikkeráde juollot 320.000 kråvnå Guovdagæjno nuorajskåvllåj mij galggá aktan barggat avtastallamsijdajn (verddesiida) oahppijt åhpadittjat boatsojsujto ja avtastallama birra. Kautokeino ungdomsskole planlegger å opprette et samarbeid med en verddesiida (reindriftssiida). Guovdagæjno nuorajskåvllå ájggu ásadit aktisasjbargov avtastallamsijdajn (boatsojsujttosijdajn). Siidaen skal bli en permanent verddesiida for skolen, dit elever sammen med lærere kan reise til for å lære om reindrift og verddestallan og lære hva en verdde bidrar med i reindriftssammenheng. Sijdda galggá sjaddat stuoves avtastallamsijddan skåvllåj, gåsi oahppe aktan åhpadiddjij bessi mannat boatsojsujto ja avtastallama birra oahppat, ja oahppat majda dakkir «boatsojsujttorádna» (nuorttasábmáj verdde) la viehkken boatsojsujttobargon. Elever skal delta i flesteparten av reindriftens gjøremål og oppgaver som naturlig følger reindriften gjennom et reindriftsår. Oahppe galggi oassálasstet ienemus bargojda ja dahkamusájda boatsojsujton, sæmmi láhkáj duot dát dahkamus luondulattjat boatsojsujtov jagev miehtáj tjuovvu. Prosjektets gjøremål og aktiviteter skal filmes og utvikles til å bli læremidler, som samtidig også blir en dokumentasjon på hvordan opplæringsarena kan flyttes fra klasserommet. Prosjevta dahkamusá ja dåjma galggi filmmiduvvat ja åvddånahteduvvat oahpponævvon, ma sæmmi bále sjaddi duodastussan man láhkáj åhpadusariedná máhttá klássalanjás sirdeduvvat. Duodji inn i de fleste fag Duodje ienemus fágajda Kautokeino ungdomsskole skal også få elevene til å bli kjent med ulike duodjimåter fra både nord-, lule- og sørsamiske områder. Guovdagæjno nuorajskåvllå galggá aj oahppijt oahpásmahttet duon dán duodjuhimvuohkáj nuortta,- julev- ja oarjjelsámeguovlos. Lærere skal bli kjent med og begynne å verdsette duodjiopplæring i alle fag, for å fremme den samiske skolens innhold og elevenes tradisjonell kunnskap. Åhpadiddje galggi oahpástuvvat ja árvvon adnegoahtet duodjeåhpadusáv gájkajn fágajn åvdedittjat sáme skåvlå sisanov ja oahppij árbbediedov. Duodjiopplæring skal få plass i flesteparten av skolefagene, for eksempel skal elevene lære matematikk gjennom duodji. Duodjeåhpadus galggá oassen ienemus skåvllåfágajn sjaddat, duola dagu galggi oahppe matematihkav dádjadit duoje baktu. – Viktig at tradisjonell kunnskap styrkes i skolen – Ájnas la árbbediedov skåvlån nannit Sametingsråd Juhána Biera Biret Márjá/Berit Marie P.E. Eira sier at begge prosjektene er viktige bidragsytere til hvordan videreføre tradisjonell kunnskap i skolen. Sámedikkerádesebrulasj Juhána Biera Biret Márjá/Berit Marie P.E. Eira javllá, goappátja prosjevta li ájnas viehkken man láhkáj árbbediedov máhttá skåvlån joarkket. Prosjektene er med på å fremme utvikling av samisk språk, identitet og overføring av tradisjonell kunnskap, da elever gjennom praktiske oppgaver og aktiviteter lærer samiske termer innen samisk reindrift. Prosjækta l siegen åvddånahttemin sámegielav, iesjdåbdov ja árbbediedov vaddet, gå oahppe praktihkalasj dahkamusáj ja dåjmaj baktu oahppi sáme termajt sáme boatsojsujton. Eira sier at samiske skoler skal ha et samisk innhold, hvor elevene skal kunne gjenkjenne og identifisere seg med sin samiske kulturarv og språk. Eira javllá, sáme skåvlåjn galggá sáme sisadno gånnå oahppe bessi dåbddåt ietjasa sáme kulturárbev ja sáme gielav. – Det er når elevene jobber med slike prosjekter at de lærer å bli stolt av sin samiske identitet og kulturarv, og de blir trygge på sin identitet, sier Eira. -Jur gå oahppe dákkir prosjevtajn barggi, oahppi mihástallat ietjasa sáme iesjdåbdos ja sáme kulturárbes, ja dåbdijdi jasskavuodav ietjasa iesjdåbdojn, javllá Eira. For spørsmål eller intervju, kontakt sametingsråd Juhána Biera Biret Márjá/Berit Marie P.E. Eira, mob. +47 913 28 626. Gatjálvisá jali ságájdahtátjit, guládalá sámedikkerádijn Juhána Biera Biret Márjájn/Berit Marie P.E. Eirajn, mob. +47 913 28 626.