20.11.2013 present: * Sjur * Linda * Duommá grammar checker project plan !!!Error markup * the word identified as wrong * the span (start + end) of the domain that defines the error * words to be changed * how to change the words * suggestions * error types * error clustering * error span possible frequent errors + possible reasons (R) + possible solutions (S): * postposition and locative: Dás rájes ii leat ovttasge lohpi dadjat sáni "eadni"! - R: no idea - S: partial dependencies of postpositions * agent-less passive + agent (illative case): Oahpaheaddjit, stuorát skuvllain, vásihedje ahte sii ledje máŋgii fillehallojuvvon ohppiide. - R: other passive with agent * nom instead of gen: Oppalaččat sáhttá čuoččuhit ahte buot čuolbmabeali dán kápihttalis ánssášit eanet dutkama. * pl instead of sg: samarbeid med Francis: * meningsfulle kommentarer/hjelpetekstar for brukere * dependenser for å markere alt som hører ihop * chunking? !!!Normeringsgrunnlag åpne spørsmål: * hvem/hvor er normingsinstansen? Giellagáldu, Čállinrávvagat, Nickel, ... * vi må være tydlige på det * visa til normative verk (på heimesidene våre), og til normeringsvedtak Skriftspråkskonvensjonar som ikkje er dokumenterte bør dokumenterast i neste versjon av skrivereglane (Čállinrávvagat). Ta kontakt med Anne Britt Hætta og Risten Turi Aleksandersen (Thomas og Linda). E-post: anne.britt.heatta (ved) samediggi.no & risten.aleksandersen (ved) samediggi.no Normative referansar: * Čállinrávvagat * Nickel 1994 * Nickel&Sammallahti2011 * Nielsen1921 * Sammallahti 2004 (Ordbok) * SGL+Årstal (normeringsvedtak) * Pope&Saara * Svonni (Ordbok) * Svonni (Ordbok) * Kåven,... * Kåven,... * Spiik * Grundström * (Giellalista / Pekka Sammallahti) -- for diskusjon Forslag til format i regelfila: {{{ #R:ČállinrávvagatÅRSTALL, s. }}} Klasser av feil merka med prefiks: * Lex- * Real- Ein annan måte er å laga lister - alle feil som er lista i lag høyrer til same klasse. concrete things to do: * list over error types found until now * documentation on giellawiki (normative references etc.)