- Norsk økonomi har klart seg godt etter tilbakeslaget under finanskrisen. Verdiskapingen har nå økt i ni kvartaler på rad. Sysselsettingen er høyere enn toppnivået i 2008, og arbeidsledigheten holder seg lav. Med Regjeringens forslag til revidert budsjett legger vi til rette for at den gode utviklingen i norsk økonomi kan fortsette, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
- Samtidig opplever flere av våre handelspartnere nedgangstider med økende arbeidsledighet. Høy statsgjeld, lav økonomisk vekst og utsatte banker har ført til ny uro i finansmarkedene den senere tiden. Dette gir utfordringer også for virksomheter i Norge, sier Johnsen.
- Vi foreslår å redusere bruken av oljeinntekter med 6 milliarder kroner sammenliknet med vedtaket fra i fjor høst. Forslaget innebærer at bruken av oljepenger bringes 16 milliarder kroner under 4-prosentbanen, sier Johnsen.
Skatteinntektene er justert noe opp, mens utgiftene i folketrygden er justert noe ned. Av hensyn til kronekurs og konkurranseutsatt sektor har Regjeringen lagt vekt på at økte inntektsanslag og reduserte utgiftsanslag i hovedsak benyttes til å styrke budsjettbalansen.
- Vi følger handlingsregelen. Det betyr at vi må holde igjen på pengebruken når økonomien går godt, slik at vi kan bruke mer i dårlige tider. Denne handlefriheten var god å ha under finanskrisen. Når vi nå holder igjen, demper vi også presset på kronekursen og konkurranseutsatte næringer, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
Hovedtrekk i Regjeringens forslag til revidert budsjett for 2012
-
Bruken av oljeinntekter er 116,2 milliarder kroner i 2012. Det er 6 milliarder kroner mindre enn lagt opp til sist høst. Det brukes 16 milliarder kroner mindre enn den forventede normalavkastningen i Statens pensjonsfond utland i år (4-prosentbanen). Bruken av oljeinntekter er her målt ved det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet.
-
Finanspolitikken virker omtrent nøytralt på etterspørselen etter varer og tjenester i de to årene 2011 og 2012 sett under ett, slik det også var sist høst, men budsjettet for inneværende år framstår nå som noe mer ekspansivt. Målt ved endringen i det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge, anslås budsjettet å gi en positiv etterspørselsimpuls i 2012 på ¾ prosentenhet.
-
Statsbudsjettets utgifter anslås å vokse med 3,1 prosent reelt eller med 26,5 milliarder kroner i år. Utgifter til statlig petroleumsvirksomhet, dagpenger til arbeidsledige og renteutgifter er da holdt utenom. Den nominelle veksten anslås til 6,2 prosent.
Tabell 1 Hovedtall på statsbudsjettet og i Statens pensjonsfond. Mrd. kroner
|
Regnskap
|
Anslag
|
|
2010
|
2011
|
2012
|
Totale inntekter
|
1 064,8
|
1 223,5
|
1 268,3
|
1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet
|
296,1
|
372,2
|
403,7
|
1.1 Skatter og avgifter
|
159,2
|
209,7
|
227,4
|
1.2 Andre petroleumsinntekter
|
136,9
|
162,6
|
176,3
|
2 Inntekter utenom petroleumsinntekter
|
768,7
|
851,3
|
864,6
|
2.1 Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
|
713,5
|
777,5
|
807,4
|
2.2 Andre inntekter
|
55,1
|
73,7
|
57,2
|
Totale utgifter
|
892,9
|
952,1
|
1 002,3
|
1 Utgifter til petroleumsvirksomhet
|
20,1
|
21,4
|
26,0
|
2 Utgifter utenom petroleumsvirksomhet
|
872,7
|
930,7
|
976,3
|
Overskudd på statsbudsjettet før overføring til Statens pensjonsfond utland
|
171,9
|
271,4
|
266,1
|
- Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
|
276,0
|
350,8
|
377,7
|
= Oljekorrigert overskudd
|
-104,1
|
-79,4
|
-111,7
|
+ Overført fra Statens pensjonsfond utland
|
109,4
|
84,2
|
111,7
|
= Overskudd på statsbudsjettet
|
5,3
|
4,8
|
0,0
|
+ Netto avsatt i Statens pensjonsfond utland
|
166,6
|
266,6
|
266,1
|
+ Rente- og utbytteinntekter mv. i Statens pensjonsfond
|
90,5
|
103,0
|
115,2
|
= Samlet overskudd på statsbudsjettet og i Statens pensjonsfond
|
262,4
|
374,4
|
381,3
|
Memo:
|
|
|
|
Markedsverdien av Statens pensjonsfond utland1
|
3 080,9
|
3 307,9
|
3 833,8
|
Markedsverdien av Statens pensjonsfond1
|
3 215,7
|
3 437,4
|
3970,5
|
Statens alderspensjonsforpliktelser i folketrygden1
|
4 614
|
4 896
|
5 176
|
1) Ved utgangen av året
Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet
Hovedtrekk og nøkkeltall for den økonomiske utviklingen
Svak vekst i euroområdet og fortsatt stor usikkerhet, men bedring i USA
Veksten internasjonalt ser ut til å bli lavere i inneværende år enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2012. Det er særlig i euroområdet at utviklingen er svak, og aktiviteten faller nå i flere av landene. I USA har økt økonomisk aktivitet bidratt til en viss bedring i arbeidsmarkedet. Veksten i BNP avtar noe i Kina og India, men er fremdeles langt høyere enn i de tradisjonelle industrilandene. Samlet sett anslås veksten i BNP for Norges viktigste handelspartnere til 1,3 prosent i 2012, en halvering fra i fjor og 1 prosentenhet lavere enn lagt til grunn i fjor høst. For neste år er det utsikter til at veksten kan gå noe opp igjen, men usikkerheten er stor.
Veksten i industrilandene er for svak til å øke sysselsettingen i vesentlig grad, og arbeidsledigheten har økt i flere land fra allerede høye nivåer. Særlig i de kriserammede eurolandene har oppgangen vært stor. For euroområdet sett under ett har arbeidsledigheten økt til nærmere 11 prosent, og i noen av landene ventes ytterligere oppgang. Samlet sett anslås ledigheten hos våre handelspartnere til knapt 8 prosent i 2012.
Store utlån fra Den europeiske sentralbanken til europeiske banker i desember og februar bidro til å stabilisere finansmarkedene. Senere har imidlertid uroen tiltatt igjen. Rentene, særlig på spansk statsgjeld, har økt på nytt. Uroen bunner i en krevende kombinasjon av høy og økende statsgjeld og lav og fallende økonomisk vekst. I markedene stilles det spørsmål ved den politiske evnen til å håndtere situasjonen. For enkelte land, særlig Spania, har det også vært økt bekymring for bankenes finansielle situasjon.
Risikoen for et markert tilbakeslag i internasjonal økonomi framstår som litt mindre enn i fjor høst og vinter, men situasjonen er fortsatt skjør. På kort sikt er usikkerheten særlig knyttet til at krisen i euroområdet igjen kan blusse opp. I Kina og India er tegnene til avtakende vekst blitt noe tydeligere.
God vekst i norsk økonomi
Lavere aktivitet hos handelspartnerne ga fall i den tradisjonelle vareeksporten mot slutten av fjoråret. Norske husholdninger ble mindre optimistiske og holdt igjen i sin forbruksetterspørsel. Sterk vekst i etterspørselen fra petroleumsvirksomheten og i boliginvesteringene bidro likevel til å holde veksten i norsk fastlandsøkonomi oppe. På årsbasis økte BNP for Fastlands-Norge med 2,6 prosent i 2011, litt i underkant av anslaget fra i fjor høst, jf. tabell 2.
I inneværende år har både tilliten og forbruket til norske husholdninger tatt seg opp. Lave renter, god inntektsvekst og høy sparing gir grunn til å vente at denne utviklingen vil fortsette framover. Samtidig ligger det an til kraftig vekst i petroleumsinvesteringene også i år og mange fastlandsbedrifter rapporterer om bedrede vekstutsikter. Samlet sett anslås veksten i fastlandsøkonomien til 2¾ prosent i 2012. Det er 0,4 prosentenheter lavere enn anslått i Nasjonalbudsjettet i fjor høst, men om lag på linje med gjennomsnittlig vekst de siste 40 årene. Veksten kan gå ytterligere litt opp neste år.
Arbeidsmarkedet har fortsatt å bedre seg. Sysselsettingen passerte i fjor nivået fra før finanskrisen, og viser fortsatt klar vekst. Arbeidsledigheten har holdt seg på rundt 3¼ prosent av arbeidsstyrken. Bedriftene er optimistiske, og ifølge NAV øker tilgangen av ledige stillinger. Veksten i sysselsettingen ligger an til å bli noe sterkere i år enn i fjor, og arbeidsledigheten anslås å holde seg om lag på dagens lave nivå, både i år og til neste år.
Norsk økonomi er ikke skjermet for utviklingen ute. Dersom uroen i finansmarkedene igjen skulle blusse opp og utviklingen internasjonalt forverres, vil lønnsomheten i norske eksportbedrifter med høyt kostnadsnivå komme under ytterligere press. Høy gjeldsbelastning gjør norske husholdninger sårbare for uforutsett inntektsbortfall eller økte lånerenter.
Tabell 2 Hovedtall for norsk økonomi. Prosentvis endring fra året før
|
Mrd kroner2
|
|
|
2011
|
2011
|
2012
|
Privat konsum
|
1 126,5
|
2,2
|
3,5
|
Offentlig konsum
|
585,1
|
1,5
|
1,9
|
Bruttoinvesteringer i fast kapital
|
550,8
|
6,9
|
6,4
|
Herav: Oljeutvinning og rørtransport
|
141,9
|
11,4
|
15,0
|
Bedrifter i Fastlands-Norge
|
181,3
|
3,9
|
3,6
|
Boliger
|
123,7
|
22,0
|
7,0
|
Offentlig forvaltning
|
85,3
|
1,3
|
-1,4
|
Etterspørsel fra Fastlands-Norge3
|
2 101,9
|
3,1
|
3,1
|
Eksport
|
1 141,3
|
-1,1
|
0,8
|
Herav: Råolje og naturgass
|
560,1
|
-4,4
|
1,2
|
Tradisjonelle varer
|
315,9
|
-0,6
|
-1,7
|
Import
|
763,9
|
2,5
|
4,3
|
Herav: Tradisjonelle varer
|
470,3
|
5,4
|
4,5
|
Bruttonasjonalprodukt
|
2 710,7
|
1,6
|
2,4
|
Herav: Fastlands-Norge
|
2 088,0
|
2,6
|
2,7
|
Andre nøkkeltall:
|
|
|
|
Sysselsetting, personer
|
|
1,4
|
1,6
|
Arbeidsledighetsrate, AKU (nivå)
|
|
3,3
|
3,3
|
Årslønn4
|
|
4,2
|
3¾
|
Konsumprisindeksen (KPI)
|
|
1,2
|
0,9
|
KPI-JAE
|
|
0,9
|
1,4
|
Råoljepris, kroner pr. fat5
|
|
621
|
650
|
Driftsbalansen (pst. av BNP)
|
|
14,6
|
13,4
|
Tremåneders pengemarkedsrente6
|
|
2,9
|
2,4
|
Konkurransekursindeksen
|
|
93,9
|
92,9
|
Husholdningenes sparing, pst. av disponibel inntekt
|
|
8,2
|
8,8
|
1) Beregnet i faste 2009-priser der ikke annet er angitt
2) Foreløpige nasjonalregnskapstall i løpende priser
3) Utenom lagerendring
4) Regnskapstallet for 2011 er et foreløpig anslag fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU)
5) Løpende priser
6) Basert på prisingen i terminmarkedet
Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet
__________________
Revidert nasjonalbudsjett 2012
Tallene bak figurene i Revidert nasjonalbudsjett 2012