19 Høyesterettsdommene i Selbusaken og Svartskogensaken
Det har i løpet av det siste året blitt avsagt
to dommer av Høyesterett som begge er av betydning for
samiske rettsforhold. Den første dommen gjaldt en konflikt
om beiterettigheter for rein hjemmehørende i Essand og
i Riast/Hyllingen reinbeitedistrikter i deler av Selbu kommune
i Sør-Trøndelag. Den andre dommen gjaldt en tvist
mellom beboerne i Manndalen i Kåfjord kommune og staten
om eiendomsrett til et utmarksområde på ca. 120 km2
;
benevnt som Svartskogen.
Regjeringen vil vurdere begge dommene grundig i forbindelse med
den kommende lovproposisjonen om rettsforhold og grunnforvaltning
i Finnmark. Hvorvidt dommene vil ha noen betydning for samerettsutvalgets arbeid
med områdene sør for Finnmark, vil utvalget selv
måtte ta stilling til, sammen med øvrig relevant rettspraksis.
I det følgende gis det en redegjørelse for
hovedpunktene i de to sakene, og for regjeringens vurderinger av
dommene.
19.1 Selbusaken
19.1.1 Innledning
Høyesterett avsa 21. juni 2001 dom i den såkalte
Selbusaken. Dommen ble avsagt i plenum etter først å ha vært
behandlet på vanlig måte i avdeling med fem dommere.
Lov av 25. juni 1926 nr. 2 gir adgang til plenumsbehandling
når særlige grunner gjør
det ønskelig
, jf. § 4 første
ledd, jf. § 3.
Saken gjaldt utstrekning av reinbeiterett på privat grunn
i Selbu kommune i Sør-Trøndelag fylke, innenfor
reinbeitedistriktene Essand og Riast/Hylling. Grunneierinteresser
hadde gått til sak mot reindriften i området med
påstand om at det ikke forelå rett til reindrift
på deres eiendommer. Tvisteområdet utgjorde ca. 320
kvadratkilometer i Essand og ca. 92 kvadratkilometer i
Riast/Hylling, i alt ca. 412 kvadratkilometer. Distriktenes
totalareal er henholdsvis 2300 og 1900 kvadratkilometer. (I tillegg
kommer vinterbeite i Femund reinbeitedistrikt lenger sør.)
Distriktene har hver 10 driftsenheter og om lag 4500 rein i vårflokk (før
kalving).
Etter å ha tapt saken i herredsretten og lagmannsretten
(dissenser) vant grunneierne heller ikke fram med sine anførsler
i Høyesterett. Høyesterett delte seg i et flertall
og et mindretall (9–6), men også mindretallet
ga reindriften for en vesentlig del medhold.
Reindriftsrettens geografiske utstrekning er et tema som har
stått sentralt i de senere år.
Oppmerksomheten omkring disse spørsmål har mye
sin bakgrunn i Høyesteretts avgjørelse i
Korssjøfjellsaken,
Rt. 1988 side
1217. Fram til da hadde det gjennom flere tiår vært
lagt til grunn både fra reindriftens og reindriftsforvaltningens
side at innenfor grensene for de samiske reinbeiteområdene,
jf. reindriftsloven § 2, var det klare utgangspunktet
at rett til å utøve reindrift forelå.
Høyesterett kom imidlertid i Korssjøfjelldommen
til, etter en konkret bevisvurdering basert på alminnelige
tingsrettslige prinsipper, at det på et nærmere
angitt område innenfor forvaltningsgrensene ikke var etablert
reindriftsrett gjennom alders tids bruk.
Høyesterett tok også avstand fra oppfatningen
om at det foreligger en presumsjon for reindriftsrett på utmark
innenfor forvaltningsgrensene.
I stortingsmelding nr. 28 (1991–92)
En bærekraftig reindrift
ble
dette forhold viet betydelig oppmerksomhet, og det ble foreslått
endringer i reindriftsloven § 2 som skulle gi
reindriftssamene et bedre rettighetsmessig vern. Dette ble fulgt
opp gjennom Ot.prp. nr. 28 (1994–95) med et forslag
til et nytt tredje punktum i § 2 første
ledd som ble vedtatt av Stortinget i 1996 (lov 23. februar
1996 nr. 7).
Høyesterett avsa dom i
Aursundensaken
i
1997, Rt. 1997 side 1608. Problemstillingen var her den samme, og
Høyesterett kom også her til, etter en tilsvarende bevisvurdering
som i Korssjøfjellsaken, at det på et område
innenfor forvaltningsgrensene for det samiske reinbeiteområdet
ikke var etablert reindriftsrett. Endringen i reindriftsloven § 2
ble ikke tillagt særlig vekt.
Disse dommene etterlot et inntrykk av at det for reindriften
var svært vanskelig å vinne fram med sine anførsler
om rettsstiftende bruk, noe som igjen skapte en grunnleggende usikkerhet
i de sørsamiske områdene om hvor reindriftsretten
gjelder.
Med
Selbusaken
er bildet blitt mer
nyansert, og vilkårene for rettsstiftende bruk ved samisk
reindrift mer klarlagt.
19.1.2 Nærmere om dommen
Med utgangspunkt i førstvoterendes gjennomgang skal
en del av de prinsipielle sidene ved flertallets avgjørelse
vies oppmerksomhet i det følgende.
Folkerettslige spørsmål
Som ny anførsel for Høyesterett påberopte
reinbeitedistriktene seg Norges folkerettslige forpliktelser. Det
ble anført at dersom ikke alders tids bruk etter tradisjonell
tolking beskytter samenes reindrift, som er grunnlaget for opprettholdelse
av samisk kultur, i områder hvor reindriften tradisjonelt
har vært utøvd, kan de påberope seg disse
konvensjonene også i en tvist med private grunneiere. De
konvensjoner det her dreier seg om er FN-konvensjonen om sivile
og politiske rettigheter av 16. desember 1966 artikkel
27, jf. lov av 21. mai 1999 nr. 30 om styrking
av menneskerettighetenes stilling i norsk rett, og ILO-konvensjon nr. 169
om urfolk og stammefolk i selvstendige stater. Det ble videre vist
til Grunnloven § 110 a.
Førstvoterende sier følgende i tilknytning
til spørsmålet om ILO-konvensjon nr. 169
artikkel 14 nr. 1 annet pkt. kommer til anvendelse:
«Historikerne er uenige om samene kom til
de indre delene av Sør-Trøndelag før
eller etter at bøndene hadde ryddet sine gardsbruk der. Denne
diskusjonen har ingen betydning for spørsmålet
om samene kan påberope seg den aktuelle bestemmelsen i
Selbu.»
Førstvoterende viser så til definisjonen av
hvem konvensjonen gjelder for i artikkel 1 nr. 1 bokstav
b i ILO-konvensjonen, og slår fast:
«Det er ikke tvilsomt at samene etter denne definisjonen
har status som urfolk i Norge, og at våre folkerettslige
forpliktelser overfor dem etter konvensjonens artikkel 14 også gjelder
i Sør-Trøndelag.»
Avslutningsvis sier førstvoterende:
«Jeg finner det ikke nødvendig å gå nærmere inn
på de konvensjonene, forholdet mellom dem og anvendelsen
i tvister mellom private parter. Slik jeg ser det, er de norske
rettsreglene om alders tids bruk, basert på tradisjonelle
norske rettskilder og med den tilpasningen som må gjøres
for reindriften, tilstrekkelige til å begrunne beiterett
i tvisteområdene.»
Reindriftsloven § 2
første ledd tredje punktum
Bestemmelsen har etter endringen i 1996 slik ordlyd:
«De utmarksstrekninger (jf. § 11)
som inngår i reinbeiteområdene er å anse
som lovlig reindriftsareal med slike særlige rettigheter
og plikter som nevnt første punktum, med mindre annet følger
av særlige rettsforhold.»
Som lovforslag var bestemmelsen svært omstridt i Stortinget,
og foranlediget blant annet to gangers behandling i odelsting og
lagting. Det springende punkt var om en bestemmelse som denne kom
i konflikt med Grunnloven § 105. Det ble fra noen
hold hevdet at en slik bestemmelse etter sin ordlyd kunne innebære
et inngrep i grunneierens eierrådighet ved at det etter
omstendighetene kunne tenkes at det ble etablert reindriftsrett
der slik rett ikke tidligere forelå. I forbindelse med
Stortingets behandling ble spørsmålet forelagt
Justisdepartementets lovavdeling som la til grunn at bestemmelsen
måtte anses som en ren presumsjonsregel (bevisbyrderegel)
som fikk anvendelse der hvor domstolen etter bevisføringen
anser det like sannsynlig at beiterett eksisterer som ikke eksisterer.
I så fall skulle avgjørelsen gå i favør
av den som hevder at beiterett foreligger. Med en slik tolking fant
lovavdelingen at forslaget ikke var i strid med Grunnloven § 105.
Saksordfører ga under annen gangs behandling i Odelstinget
uttrykk for at bestemmelsen, i tråd med Lovavdelingens
uttalelse, måtte anses som en
svak presumsjonsregel
.
Om dette spørsmålet sier førstvoterende:
«Dersom lovens ordlyd leses isolert, tilsier den
at det må påvises et særlig rettsgrunnlag som
fører til at det ikke består noen rett til reindrift
i utmarksstrekninger innenfor reinbeiteområdene. Men på bakgrunn
av de uttalelsene om tolkingen som forelå ved vedtakelsen,
og som må antas å ha vært motiverende,
må bestemmelsen gis en mer begrenset rekkevidde. Det er
uheldig at ordlyden ikke gir uttrykk for bestemmelsens reelle innhold, men
den må forstås slik at den pålegger grunneierne
en bevisbyrde i reinbeiteområdene. Beviskravet er imidlertid
ikke strengere enn at det kreves sannsynlighetsovervekt for at bruken
ikke har hatt et tilstrekkelig omfang til at arealet er lovlig reindriftsareal.
Spørsmålet i vår sak er dermed om
grunneierne har sannsynliggjort at Essand og Riast/Hylling
reinbeitedistrikter ikke har rett til beite for rein i tvisteområdene.»
Andre rettslige utgangspunkter
Førstvoterende fastslår at reindriftsretten
er en selvstendig rett hvor rettsgrunnlaget er alders tids bruk. Det
dreier seg ikke bare om en tålt bruk. Rettserverv ved alders
tids bruk forutsetter en viss bruk, som må ha funnet sted
i lang tid, og ha skjedd i god tro. Ved et slikt ervervsgrunnlag
må det legges vekt på rettighetens art, og når
saken gjelder beiterett for rein, må det tas hensyn til
de særlige forholdene innen reindriften. Kravene må tilpasses
samenes og reinens bruk av området. Det må tas
hensyn til at samene har hatt en nomadisk livsform. Momenter som
har vært framhevet for andre beitedyr, kan ikke uten videre
overføres til reinbeite.
Av konkrete momenter framhever førstvoterende at reindriften
er svært arealkrevende, og at arealbruken varier fra år
til år avhengig av vær, vind og beitenes beskaffenhet.
Det kan ikke kreves at reinen har beitet i et bestemt område
hvert år. Både av denne grunn og på grunn
av samenes nomadiske livsform, kan avbrudd ikke hindre rettserverv
selv om det har atskillig lengde. Konsekvensen av at det tas hensyn
til reinens natur, er at det må legges vekt på beitemønsteret.
Reinen tar store områder i bruk, og omgivelsene, topografi, næringsforhold,
vær og vind mv. avgjør områdebruken.
Et typisk beitemønster er at den streifer. At reinen har
visse kjerneområder for f.eks. kalving, betyr ikke at bruksområdet
ikke er betydelig større. Rettserverv kan dermed ikke være
avskåret utelukkende fordi det er såkalt «streifbeiting» som
har funnet sted.
Særlige metodespørsmål
Førstvoterende konstaterer at man i saker av denne art står
overfor et særlig metodespørsmål.
Ut fra sin økonomiske tilpasning og sosiale struktur
hadde reindriftssamene ikke noe sterkt behov for å ta skriftspråket
i bruk. På den annen side hadde selvsagt samene, i likhet
med de fastboende, muntlige overleveringer. Slike overleveringer
må vurderes nøye, men kan ikke generelt avvises.
Og dersom de støttes av andre opplysninger, kan de få økt
vekt.
Det vises til at da samene var nomader og stort sett brukte organiske
materialer som går i forråtnelse, vil det også kunne
være vanskelig å finne fysiske spor etter reindriften.
Videre sier førstvoterende:
«Disse forhold tilsier varsomhet med å trekke slutninger
av at man mangler konkrete opplysninger om samenes tilstedeværelse
i et område. Dette gjelder ikke minst i Selbu hvor undersøkelsene
etter samiske kulturminner har hatt et svært beskjedent
omfang.
Det må også tas hensyn til at det i kommunikasjon
mellom nordmenn og samer kan oppstå misforståelser
fordi språklige og kulturelle forskjeller kan medføre
at man oppfatter hverandre på en uriktig måte.»
Lappekommisjonen
Sentralt i bevisvurderingen i de saker som Høyesterett har
behandlet har
Lappekommisjonens
innstilling
stått. Lappekommisjonen ble nedsatt i 1889 og ble gitt
i mandat «… at undersøge Lappeforholdene
i Hedemarkens, Søndre- og Nordre Trondhjems Amter og at afgive
Forslag til Faststettelse af Grændserne for Lappernes Betesret
samt til Ordning forøvrigt af Forholdet mellom disse fastboende
i de nevnte Amter.» Innstillingen ble avgitt i 1892, og
på bakgrunn av dens grundige arbeid og nærhet
til de aktuelle problemstillinger har det vært lagt stor
vekt på denne. Det har imidlertid også vært
en oppfatning at den har vært farget av sin samtid, som
ikke var spesielt samevennlig, og at det i dag ikke kan legges avgjørende
vekt på dens konklusjoner.
Førstvoterende fastslår at det materialet Lappekommisjonen
etterlot seg, sammenholdt med topografi, reinens natur mv., gir
et godt grunnlag for å etterprøve Lappekommisjonens
standpunkter.
Med hensyn til beiterettens utstrekning i Riast/Hylling
reinbeitedistrikt uttaler førstvoterende:
«Når forklaringene sammenholdes med
topografien i området, svekkes kommisjonens beskrivelse
av samenes bruk av tvisteområdet ytterligere.»
Og videre:
«Min konklusjon er at de opplysningene Lappekommisjonen
hadde, sammenholdt med topografi, reinens natur og beitemønster
mv. viser at samene i alders tid mest sannsynlig har benyttet hele
området til beite, og at det ikke var grunnlag for kommisjonens
begrensning i beskrivelsen av beitingen.»
For så vidt gjaldt Essand reinbeitedistrikt har førstvoterende
liknende betraktninger.
Annet
Vi skal ikke her gå inn på den konkrete bevisvurderingen
for øvrig, men det kan være grunn til å framheve noen
av uttalelsene vedrørende rettsstiftende bruk i ytterkant
av tvisteområdet.
Førstvoterende sier om dette for så vidt gjelder
beiterettens utstrekning i Essand reinbeitedistrikt:
«På bakgrunn av ovenstående
legger jeg til grunn at reinen har beitet helt fram til Selbusjøen.
Men beitingen i de vestligste områdene har ikke vært
like intensiv som lenger øst i tvisteområdet.
Dette reiser spørsmålet om beitingen i de vestligste
områdene har hatt et tilstrekkelig omfang til å danne
grunnlag for rettserverv ved alders tids bruk, eller om det må trekkes en
grense i tvisteområdet i Essand. Ved denne vurderingen
må man etter min mening akseptere rettserverv med noe lavere
beiteintensitet i yttersonen – randsonen – av
de områdene hvor beitingen er tilstrekkelig intensiv til å alene å kunne
begrunne rettserverv ved alders tids bruk. I motsatt fall vil samene,
om de skal unngå å gjøre seg skyldig
i ulovlig beiting med de konsekvenser det har, bli presset tilbake
fra de områdene hvor de tradisjonelt har beitet.
Etter min mening kan man derfor ikke avskjære rettserverv
ved alders tids bruk i denne randsonen fordi bruken av den har vært i
underkant av hva som kreves for beiterett om randsonen vurderes
isolert.»
Førstvoterende understreker imidlertid at den mer begrensede
bruken av de vestligste områdene til beite vil kunne ha
betydning for de interesseavveiningene som etter reindriftsloven § 15,
som regulerer nærmere forholdet mellom grunneierinteressene
og reindriften, skal foretas mellom grunneiernes og samenes bruk
av området.
Videre framheves at de rettighetene som etter reindriftsloven §§ 10–14
følger av reindriftsretten gjelder så langt noe
annet ikke følger av
særlige
rettsforhold
, jf. lovens § 9. Det utelukkes
ikke at denne begrensing kan ha betydning for de vestligste delene
av tvisteområdet.
Det bør også pekes på følgende
uttalelse når det gjelder kravet til god tro:
«Jeg tilføyer at når det
som i vår sak er tale om rettserverv for en næring,
kan det ikke kreves at samtlige samer innenfor næringen – eller en
sektor av den – har vært i aktsom god tro. Det
samme gjelder for øvrig også i andre sammenhenger
hvor det er tale om rettserverv for en større krets av
personer, jf. Brækhus/Hærem: Norsk tingsrett
side 612 og Falkanger: Tingsrett, 5. utgave side 319.
19.2 Svartskogensaken
19.2.1 Innledning
Denne saken omhandlet spørsmålet om statens
eiendomsrett til et utmarksområde på 116 km2
i
Manndalen i Kåfjord kommune, Troms fylke. Selve tvisteområdet omtales
i det følgende som Svartskogen. Saken kom opp for Høyesterett
etter anke fra grunneiere og rettighetshavere i Manndalen over Utmarkskommisjonens dom
i saken av 5. mars 1999. Høyesteretts dom ble avsagt 5.
oktober 2001. De private grunneiere og rettighetshaverne vant fram
i Høyesterett med sin påstand om eiendomsrett
til området, og det er således ikke lenger staten
som er grunneier. Som en skal komme tilbake til er eiendomsspørsmålet
avgjort ut i fra en vurdering av alders tids bruk som ervervsgrunnlag
og under hensyn til at brukerne av området har vært
og i det vesentlige fortsatt er samer. Dommen er enstemmig.
19.2.2 Tvistefeltet – forhistorien
Manndalen går inn fra Kåfjordens sørlige
side, noen kilometer før fjorden munner ut i Lyngenfjorden. Manndalen
er ca. 20 km lang og går rett
sørover. Tvisteområdet i saken – Svartskogen – er
den sørligste og høyest beliggende del av dalen,
og omfatter både selve dalen og de tilliggende fjellområdene.
Når det gjelder eiendommens historie; viser Høyesterett
til at området, som var en del av krongodset i Tromsø fogderi,
i 1666 ble solgt fra kong Fredrik III til Joachim Irgens. Området
hadde så skiftende private eiere fram til Ovida Lyng, som
døde i 1848. På skiftet etter Lyng overtok Foreningen
til Ophævelse av Leilendingsvæsenet i Skjervø det
såkalte «Skjervø-godset», som
også omfattet Manndalen. Foreningen satt som eier fram
til staten kjøpte området i 1885.
Om dalens beboere bemerker Høyesterett bl.a. at de første
kjente oppsittere framgår av prøvematrikkelen
av 1723, hvor det er registrert to oppsittere med lik matrikkelskyld.
Høyesterett mener imidlertid det må ha vært
fastboende i Manndalen en god tid før 1723. Framover mot
vår tid har befolkningen økt til ca. 1000 personer
i 1970. I 1996 hadde Manndalen ca. 800 innbyggere. Befolkningen
har i det vesentlige vært samisk og samisktalende, og bevisstheten
om den samiske tilhørighet har holdt seg på et
relativt høyt nivå gjennom hele 1900-tallet.
Etter kjøpet av Skjervøygodset i 1850, startet
Foreningen opp med salget av de enkelte leilendingsgårdene
til leilendingene. I Manndalen ble den første eiendommen
solgt i 1863, og de fleste eiendommene var solgt rundt århundreskiftet.
På tiden for salgene var det et noe konfliktfylt forhold
mellom deler av de fastboende i Troms og reindriften, noe som i
følge Høyesterett synes å ha sammenheng
med at grensen mot Finland i 1852 ble stengt for rein slik at mange
Kautokeino-samer søkte til nye områder for sommerbeite. En
komité ble nedsatt for å undersøke forholdene,
og det framkom forslag om at staten skulle kjøpe inn enkelte
eiendommer for reindriftsnæringen. Forslaget omfattet ikke
Manndalen, men spørsmålet om kjøp av den
indre del av dalen ble tatt opp fra lokalt hold i 1874. Salg til
staten kom i stand i 1885, og det var også meningen på dette
tidspunktet å oppføre et reingjerde nederst i
Svartskogen. Noe gjerde ble imidlertid aldri oppført, og
Høyesterett uttaler at det likevel ikke er opplyst om noen
nevneverdig brukskonflikt mellom de fastboende og reindriften.
Høyesterett viser også til at etter statens
erverv i 1885, har all bruk av Svartskogen, med unntak for reindriftens
bruk, vært utøvet av befolkningen i Manndalen.
Fra statens side ble det gjort enkelte framstøt for å regulere
bruken. Det ble fastsatt forbud mot avvirkning og høsting
av slåtter og det ble inngått forpaktningsavtaler,
men dette ble ikke respektert. I 1921 og 1946 ble det også inngitt
anmeldelser. Sakene ble imidlertid henlagt fordi rettighetsforholdene
syntes uklare. Det ble den gang heller ikke tatt skritt i retning av
en sivilrettslig avklaring av rettighetsforholdene. Høyesterett
bemerker at bruken av Svartskogen fortsatte, uten noen regulering
fra statens side, og fra begynnelsen av 1950-tallet ble det også iverksatt setring
i den nedre delen av dalføret.
Fra statens side ble Svartskogen den første tiden forvaltet
av Skogforvalteren i Troms, men fra 1936 av Lappevesenet, og fra
1980 av Statskog. Fra slutten av 1970-tallet, og særlig
etter at Statskog overtok, ble statens forvaltning mer synlig og
befolkningen forholdt seg i større grad til staten. I 1993
reiste så staten ved Landbruksdepartementet sak for Utmarkskommisjonen
for Nordland og Troms for å få fastslått
grensene mellom statens eiendom og privat grunn, og dessuten få fastslått
om det forelå bruksretter, herunder allmenningsretter på statens
grunn, jf. lov av 7.6.1985 nr. 51 § 2. Saken ble
delt under Kommisjonens behandling og behandlingen av Kåfjord-delen
av feltet ble utsatt på bakgrunn av behovet for nærmere
undersøkelser, særlig vedrørende Svartskogen.
19.2.3 Utmarkskommisjonens dom i saken
Utmarkskommisjonen avsa dom i saken 5. mars 1999. Kommisjonen
la til grunn at staten var eier av Svartskogen-området,
og viste til at den alminnelige oppfatning blant oppsitterne i Manndalen
var at de utøvde sin bruk i Svartskogen i kraft av bruksrett.
Grensene for statens eiendom ble trukket i samsvar med statens påstand.
I vurderingen av bruksrettene la kommisjonen til grunn at det ut
i fra det bruksmønsteret som hadde utviklet seg, forelå en
hogstrett basert på en lokal sedvane. Beitebruken ble ansett
opprettholdt som en typisk allmenningsbruk. Om retten til hogst
og beite uttaler kommisjonen:
«Disse rettighetene til hogst og beite – slik
de er utøvet i Manndalen – er også i
samsvar med bruksutøvelse som er gitt vern i ILO-konvensjon
nr. 169 om urbefolkninger».
For øvrig ble det ikke tilkjent bruksretter i Svartskogen.
Dette ble for slåttingens vedkommende begrunnet med at
denne bruksformen var bortfalt som urasjonell etter «tida
og tilhøva». For andre bruksformer, som setring,
forelå det ikke noe rettslig grunnlag. Heller ikke særskilt
rett til jakt og fiske ble tilkjent.
I utgangspunktet var de reinbeiteberettigede, ved reinbeitedistrikt
nr. 36 og 37, parter i saken. Staten og de reinbeitedistriktene
inngikk imidlertid forlik under kommisjonens behandling, slik at
saken ble hevet for de reinbeiteberettigedes vedkommende. Forliket
går ut på at statens søksmål
ikke gjelder i forhold til reindriften, og at dommen ikke får
rettskraftsvirkninger for reindriften. Dersom reindriften ønsker å få sin
rettsstilling prøvet for domstolene, har den i behold sin
prosessuelle adgang til dette.
19.2.4 Høyesteretts behandling av anken
Fra de ankende private parters side ble det for Høyesterett,
som for Utmarkskommisjonen, anført at de fastboende i Manndalen
ved hevd eller alders tids bruk hadde ervervet eiendomsrett. Etter
de ankende parters oppfatning måtte en eksklusiv og altomfattende
bruk gjennom mer enn hundre år være nok til at
vilkårene for begge disse ervervsformer var oppfylt. Subsidiært ble
anført at FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter
av 1966 artikkel 27, sammenholdt med ILO-konvensjon nr. 169 artikkel
14 nr. 1 første punktum, måtte medføre
at en eventuell eiendomsrett for staten til Svartskogen ikke er
forenlig med Norges folkerettslige forpliktelser overfor urfolk.
Dersom det ikke kunne bygges direkte på konvensjonsforpliktelsene,
måtte de i alle tilfelle tillegges vekt ved vurderingen
av om vilkårene for rettserverv ved hevd eller alders tidsbruk
er oppfylt.
For Høyesterett var statens påstand at Utmarkskommisjonens
dom måtte stadfestes så langt den var påanket.
Det ble anført at eiendomsrett måtte anses avskåret
fordi bruken av området hadde vært utøvet med
den oppfatning at det var tale om bruksrett, ikke eiendomsrett.
Statens kjøp av Svartskogen i 1885 skjedde for å beskytte
de fastboendes interesser mot reinen. Ervervet burde derfor være
kjent for oppsitterne, og noen samstemmig oppfatning om kollektiv eiendomsrett
forelå ikke. Kravet til brukstid i god tro kunne ikke anses
oppfylt i forhold til verken hevd eller alders tids bruk. De ble
også bestridt at de påberopte konvensjonene kunne
gi grunnlag for å frakjenne staten eiendomsretten til tvisteområdet.
Ettersom de ankende parter påberopte bruk i mer enn
100 år, vurderte Høyesterett først om
den påståtte bruken ga grunnlag for rettserverv
ved alders tids bruk. Dette ervervsgrunnlaget forutsetter at det
har foregått en viss bruk, at bruken har foregått
i lang tid, og at den har skjedd i god tro. Høyesterett
kom til at denne anførselen førte fram.
Den bruk som har foregått i Svartskogen har variert
noe over tid. Bruken bestod i den første tiden av hogst
og slått. Slåttebruken opphørte etter
hvert og ble på 1950-tallet avløst av setring.
Også beitebruk har vært utøvet. Førstvoterendes
oppsummering med henhold til bruken er slik:
«Konklusjonen blir etter dette at nesten helt siden
utskiftningen i 1879 har befolkningen i Manndalen, med unntak for
reindriften, utnyttet alle de bruksmåtene Svartskogen gir adgang
til. Personer fra alle gårdsnumre har deltatt, selv om
ikke alle har utnyttet området like intensivt. Og oppfatningen
har vært at ingen enkeltbruk har større rett enn
andre. Internt mellom befolkningen i dalen har det dessuten vært
få konflikter om bruken, og ved uenighet har man lokalt
funnet løsninger. Jeg understreker også at utnyttingen
har skiftet karakter i samsvar med hva som har vært naturlig
utnyttelse i de ulike periodene. I stikkords form preges bruken
av kontinuitet, at den har vært altomfattende og intensiv,
og av fleksibilitet. Kravet både til brukens omfang og
varighet for erverv av eiendomsrett er etter dette oppfylt.»
Også vilkåret om god tro anses oppfylt. Vilkåret drøftes
i forhold til ulike begivenheter, bl.a. statens kjøp i
1885, politianmeldelsene i 1921 og 1946, inngåtte slåtte-
og hogstavtaler, samt en del andre hendelser. Førstvoterende
oppsummerer slik:
«Fra slutten av 1970-tallet har derimot befolkningen
i noen større utstrekning forholdt seg til staten – særlig
etter at Statskog overtok forvaltningen i 1980. Jeg finner det imidlertid
ikke nødvendig å drøfte om vilkårene
for rettserverv ved alders tids bruk nå ikke lenger er
oppfylt. Siden salget i 1885 hadde det forut for denne perioden
i nærmere 100 år vært utøvd
en bruk som omfatter alt området har kunnet nyttes til.
Og etter min mening er denne bruken utøvd i god tro. Rett nok
forsøkte staten etter ca 35 og 60 år å stanse
den blant annet ved politianmeldelser. Men i begge tilfeller ble
sakene henlagt, og staten trakk seg tilbake. Når bruken
med unntak for to korte perioder har skjedd uten statlig innblanding,
må den kunne gi grunnlag for rettserverv ved alders tids
bruk».
Førstvoterende viser så til at påstanden
fra de ankende parter er at staten ikke eier Svartskogen. Påstanden
innebærer implisitt at området tilligger Manndalens
befolkning i fellesskap som en form for bygdesameie. Dette reiser
da spørsmålet om det kan erverves eiendomsrett
når befolkningen i stor grad bare har gitt uttrykk for
de har bruksrett. Det finnes imidlertid eksempler på andre
formuleringer, som «gemensam egendom» og «bygdeallmenning».
Førstvoterende mener det ikke kan være avgjørende
at det har vært bruk noe ulike formuleringer, og at «bruksrett» synes å ha
vært den mest brukte formuleringen. Førstvoterende
oppsummerer sitt syn på saken slik:
«Utmarkskommisjonen som også kom
til at anmeldelsene på 1920- og 1940-tallet ikke berøvet
befolkningen deres gode tro, fant som nevnt ikke rettslig grunnlag
for å tilkjenne mer enn hogst- og beiterett. Etter min
mening må den altomfattende bruken som er beskrevet foran,
få større rettslige konsekvenser: Hadde en tilsvarende
bruk vært utøvd av personer med en annen bakgrunn,
ville det avspeilt at de mente å eie området.
Samene, som har utgjort den dominerende del av Manndalens befolkning,
har derimot med sin kollektive ressursutnyttelse ikke samme tradisjon
for å tenke på eiendomsrett. Likevel finnes det
som påpekt en del eksempler på at de har anvendt
formuleringer som gir en sterk indikasjon på en oppfatning
om eiendomsrett. Skulle det hindre rettserverv ved alders tids bruk
at det finnes flest eksempler på at de har talt om bruksrett,
ville deres rådighetsutøvelse, som i innhold tilsvarer
utøvelse av eiendomsrett, bli satt i en ugunstig særstilling i
forhold til befolkningen for øvrig.
Av samme grunn kan det heller ikke være avgjørende
at den retten Manndalens befolkning har ervervet ikke helt tilsvarer
det som gjelder for bygdeallmenninger. Kretsen av berettigede er
videre i Manndalen, og forvaltningen forskjellig. I lov om bygdeallmenninger
av 19. juni 1992 nr. 59 § 1–1
er bygdeallmenning definert som «allmenning hvor eiendomsretten
tilligger minst halvparten av de jordbrukseiendommer som fra gammel
tid har bruksrett i allmenningen». Bygdeallmenninger tilligger
således jordbrukseiendommer, mens bruken av Svartskogen
avspeiler en dominerende lokal oppfatning om at alle oppsitterne
i dalen er berettiget. Hvordan disse spørsmål
skal løses internt, og hvordan området skal forvaltes
i fremtiden, skal ikke avgjøres i denne saken.»
Om forholdet til folkeretten uttales:
«Uavhengig av Norges folkerettslige forpliktelser
tilsier dette at bruken gir grunnlag for rettserverv ved alders
tids bruk, og at statens eiendomsrett til Svartskogen ikke er forenlig med
de rettigheter som Manndalens befolkning har ervervet. Det støtter
imidlertid det standpunkt jeg har kommet til, at det er i godt samsvar
med reglene i ILO-konvensjon nr. 169 fra 1989 om urbefolkninger
og stammefolk i selvstendige stater artikkel 14 nr. 1 første
punktum og de hensyn denne regelen skal ivareta.»
19.3 Regjeringens merknader
19.3.1 Selbusaken
Høyesterett finner interne norske regler tilstrekkelige for å begrunne
reindriftsrett i området. Det var altså ikke nødvendig å trekke
inn folkerettslige regler. Høyesterett slår likevel
fast at det ikke er tvilsomt at samene har status som urfolk i Norge,
og at våre folkerettslige forpliktelser etter artikkel
14 i ILO-konvensjon nr. 169 kommer til anvendelse også for
samer i Sør-Trøndelag.
I vurderingen av om kravene til alders tids bruk er oppfylt,
legger Høyesterett til grunn at det skal tas hensyn til
de særlige forholdene som gjør seg gjeldende i reindriften.
Kravene må derfor tilpasses samenes og reinens bruk av
området, og det må tas hensyn til at samene har
hatt en nomadisk livsform. Momenter som har vært framhevet
for andre beitedyr kan ikke uten videre overføres til reinbeite.
Gjennom plenumsdommen fastslås det også at reindriftsloven § 2
første ledd tredje punktum skal anses som en svak bevisbyrderegel.
Dette innebærer at bestemmelsens praktiske betydning blir
temmelig begrenset.
Det er videre grunn til å merke seg at Høyesterett stiller
seg friere i forhold til Lappekommisjonens innstilling enn hva som
tidligere har vært tilfellet, og tar til dels direkte avstand
fra dens konklusjoner.
Når det gjelder eventuelle konsekvenser dommen vil kunne
få framover, er det ikke her grunnlag for å ha bestemte
oppfatninger om dette. Som plenumsavgjørelse framstår
det imidlertid som klart at den vil være en sentral rettskilde
i eventuelle senere tilsvarende saker.
19.3.2 Svartskogensaken
Høyesteretts dom i saken om Svartskogen er spesiell for
så vidt som det er første gang et bygdelag som
i det alt vesentlige består av samer, er tilkjent eiendomsretten
til et større utmarksareal, som bygdelaget har utnyttet
i alders tid.
Det kan reises spørsmål ved hva slags eierform som
nå er etablert gjennom dommen. Høyesterett tar ikke
direkte stilling til dette, men dommen må forstås slik
at det ikke er oppstått en bygdeallmenning. Som det bemerkes
i dommen er kretsen av berettigede videre i Manndalen enn i bygdeallmenningene,
og forvaltningen er også forskjellig. Regjeringen legger
derfor til grunn at bygdeallmenningsloven ikke vil komme til anvendelse
på den framtidige forvaltningen av Svartskogen. Førstvoterende
bemerker imidlertid som nevnt ovenfor at det ligger implisitt i
påstanden fra de ankende parter at Svartskogen tilligger
Manndalens befolkning i felleskap som en form for «bygdesameie».
På bakgrunn av den kompetansebegrensning som følger
av bestemmelsen i Utmarkskommisjonslovens § 2
(det skal avgjøres om
staten er eier
eller ikke
), har Høyesterett ikke tatt stilling til
slike interne forhold, eller hvordan området skal forvaltes
i framtiden. Slik regjeringen ser det blir det nå opp til
innbyggerne i Manndalen å vurdere de interne rettslige
forholdene knyttet til eierformen, og etablere en hensiktsmessig forvaltning
av området for framtiden.
Reindriften i området er bare så vidt nevnt
i dommen. Bakgrunnen for statens kjøp av området
i 1885 var bl.a. oppfordringer fra lokalt hold om å forebygge konflikter
mellom den fastboende samiske befolkningen og den samiske befolkningen
som drev reindrift i området. Reindriftens bruk av området
i den aktuelle tidsperioden er imidlertid ikke omtalt av Høyesterett
i særlig grad. Det er imidlertid klart at retten til å utøve reindrift
i området ikke påvirkes av at dette nå har
private grunneiere. Regjeringen viser til at området fremdeles
inngår i reindriftsområde som omhandlet i reindriftslovens § 2,
og dessuten til reindriftslovens § 9 første
ledd hvor det heter: «Retten til å utøve
reindrift i reinbeiteområde er en bruksrett som uten hensyn
til hvem som eier grunnen og så langt det ikke følger
av særlige rettsforhold, omfatter: … osv».
Regjeringen må derfor kunne forutsette at dommen ikke bør
skape problemer for reindriften i tiden framover.
Regjeringen viser ellers til at staten er fradømt (og Manndalen-befolkningen
derved i realiteten tilkjent) eiendomsretten til Svartskogen på et
tingsrettslig grunnlag, nærmere bestemt befolkningens bruk
og oppfatninger i alders tid. Høyesterett har på denne
bakgrunn ikke funnet det nødvendig å vurdere de
ankende parters subsidiære påstand om at statlig
eiendomsrett ikke vil være forenlig med Norges folkerettslige
forpliktelser overfor urfolk. Høyesterett har imidlertid uttrykt
det slik at avgjørelsen er i godt samsvar med reglene i
ILO-konvensjon nr. 169 artikkel 14 nr. 1 første punktum
og hensynene bak denne bestemmelsen, uten at dette er utdypet i
dommen.
I forhold til det tingsrettlige skal bemerkes at vilkårene
for erverv gjennom alders tid i utgangspunktet er vurdert på vanlig
måte. Vilkårene for erverv gjennom alders tids
bruk er som nevnt ovenfor at det skal ha foregått en viss
bruk av det aktuelle området, bruken skal ha foregått
i lang tid og den skal ha skjedd i god tro. Det spesielle ved dommen
er den vekt det i forhold til spørsmålet om god
tro, er lagt på at oppfatningene om rettigheter skriver
seg fra en samisk befolkningsgruppe. Det at man fra befolkningens
side i mindre grad har brukt uttrykket eiendomsrett, men omtalt
sine rettigheter som bruksrett, skal i følge Høyesterett
ikke tale mot befolkningen i Manndalen.