3 Sametingets årsmelding 2003
Kapitlet består av Sametingets årsmelding 2003. Kapittel
4 – Sametingets regnskap – følger som vedlegg.
3.1 Innledning
I følge samelovens § 1–3 skal
Sametingets årsmelding oversendes Kongen. Ved opprettelsen
av Sametinget vedtok Stortinget etter forslag fra Stortingets justiskomité at
(jf. Inst O nr. 79 (1986–87) punkt 7 s. 16):
«Regjeringen fremlegger inntil videre for
Stortinget årlig stortingsmelding om Sametingets virksomhet.
En gang i hver stortingsperiode framlegges melding om de tiltak
som foretas for å sikre og utvikle samenes språk,
kultur og samfunnsliv.»
Denne forpliktelsen melder Regjeringen å ville følge
opp i meldingen om Norsk Sameråds og Sametingets virksomhet
i 1989 (jf. St.meld. nr. 29 (1990–91) punkt 1
s. 4). Dette systemet er ikke endret siden.
Etter Sametingets syn framlegges ikke lenger Sametingets årsmelding
for Stortinget i den årlige stortingsmeldingen om Sametingets
virksomhet, men derimot Regjeringens syn på Sametingets årsmelding
og på Sametingets vedtak i saker som er behandlet i perioden
for årsmeldingen, samt Regjeringens egne tiltak ovenfor
Sametinget og det samiske folk. Sametingets egen årsmelding
er kun et vedlegg til Regjeringens stortingsmelding, og ikke lenger
en inkludert del i form av et eget kapittel.
Sametingsrådet har i brev til kommunalkomiteen bedt
om at Stortinget bevirker til at Sametingets årsmelding
behandles som den er i utgangspunktet av Stortinget, da dagens behandlingsmåte ikke
er tilfredsstillende for Sametinget. Sametinget har mottatt brev
datert 2. april 2004 fra politisk ledelse i kommunaldepartementet,
hvor det fremkommer følgende:
«Vi ønsker derfor nå en
avklaring av hvordan Sametinget ønsker meldingen presentert
slik at oppmerksomheten kan konsentreres om de substansielle spørsmål
i Sametingets årsmelding, og ikke i så stor grad
om redigeringsspørsmål. Departementet vil ta kontakt
om dette før planleggingen av arbeidet med neste årlige
stortingsmelding»
Sametinget har de siste to årene behandlet sin årsmelding
i mai, og ikke i februar som tidligere. Endringen ble foretatt for
at Sametinget skulle kunne behandle årsregnskapet samtidig
med årsmeldingen. For at årsmeldingen skal bli
ferdig så tidlig som mulig går Sametinget tilbake
til tidligere praksis med behandling av Sametingets årsmelding
i februarplenum.
3.2 Utfordringer i 2004
Sametinget har en rekke utfordringer i 2004, men har valgt å prioritere
noen hovedutfordringer i denne årsmeldingen.
3.2.1 Konsultasjoner og forhandlinger
Staten har konsultasjonsplikt overfor samene, og på visse
områder også forhandlingsplikt. Det er viktig å understreke
at i følge ILOs-ekspertkomité for urfolk er Regjeringen
folkerettslig forpliktet til konsultasjoner (jf. ILO-rapport mars
2004). Konsultasjons- og forhandlingsplikten følger av
ILO-konvensjonens nr. 169 (artiklene 2, 4, 6, 7 og 15), FN
konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (artikkel 1 og 27),
og Grunnlovens § 110a.
Fram til i dag har det ikke vært foretatt konsultasjoner
eller forhandlinger iht. internasjonal urfolksrett og Grunnlovens § 110a.
Det har ved flere anledninger vist seg at dette har vanskeliggjort
den politiske behandlingen av stortingsproposisjoner, stortingsmeldinger
og politikkutforming av betydning for samisk kultur og samfunn. Ordninger
for konsultasjoner og forhandlinger vil virke til å unngå slike
situasjoner. Det vil også virke til å utvikle
en felles forståelse for status og utviklingsbehov i samiske
samfunn, noe som vil være en styrke i seg selv.
Sametinget og Kommunal- og regionaldepartementet er i dialog,
og er blitt enige om å igangsette en prosess for å få etablert
prosedyrer for konsultasjoner og forhandlinger. Det er et åpenbart behov
for å gjennomføre en skikkelig prosess for utforming
av ordninger og prosedyrer, dette følger også av
ILO-konvensjonens nr. 169 artikkel 2 (1). Vi er blitt enige
om å etablere en felles administrativ arbeidsgruppe som
får i oppgave å utarbeide en rapport som klargjør
grunnlaget for konsultasjoner og forhandlinger,
og
mål og forslag til prosedyrer for gjennomføring av
konsultasjoner og forhandlinger.
Sametinget har forventninger til at Regjeringen positivt virker
til at konsultasjons- og forhandlingsprosedyrer blir etablert innefor
udiskutable folkerettslige rammer.
Samtidig som det etableres klare prosedyrer ser Sametinget det
som nødvendig at en har et dynamisk syn på hvordan
slike ordninger kan utvikles.
3.2.2 Selvbestemmelse
Sametinget arbeider med å videreutvikle innholdet i
samisk selvbestemmelse. Den samiske forståelsen av selvbestemmelse
bygger på internasjonale normer og den utviklingen som
har funnet sted både rettslig og politisk i internasjonale
fora. Sametinget er opptatt av at samisk selvbestemmelse bærer
preg av det samiske folks egne verdier og levesett.
Sametinget krever at urfolks rettigheter på nasjonalt
og internasjonalt nivå styrkes. Arbeidet med å konkretisere
og videreutvikle Sametingets rettighetspolitikk på bakgrunn
av den internasjonale rettsutsviklingen, og de rettsprinsippene
som gjelder for urfolks rettigheter både nasjonalt og folkerettslig,
videreføres.
De utfordringer Sametinget ser i forhold til nært forestående
lovarbeid som berører samiske interesser og som antagelig
ikke kan utsettes til konsultasjons- og forhandlingsordningen, må sees i
forhold til de forpliktelser staten har overfor Sametinget, både
på nasjonalt og internasjonalt nivå. Dette gjelder
lover som finnmarksloven, mineralloven, reindriftsloven m.fl.
Det videre arbeidet med finnmarksloven er en av de viktigste
utfordringene for Sametinget i 2004. Sametinget vektlegger at en
framtidig finnmarkslov må være innenfor udiskutable
folkerettslige rammer. Loven må uttrykkelig slå fast
at folkerettens bestemmelser har forrang og må identifisere og
anerkjenne samenes rettigheter, bruksmåter og rettstradisjoner.
Sametinget vil følge opp arbeidet til det nye Samerettsutvalget
for Troms, Nordland og sørsameområdet.
Samene har rettigheter knyttet til mineralforekomster i samiske
ressursområder, noe som innebærer at Sametinget
krever rett til å være med på å bestemme
over disse ressursene. Det er derfor nødvendig med forhandlinger
om rådighet over og utnyttelse av forekomstene i disse
områdene. Sametinget krever at Norge også tar
et hovedansvar for å bevare og utvikle urfolksdimensjonen
i tilknytting til petroleumsvirksomheten i nord.
Konsultasjoner med Sametinget i enkeltsaker er ikke tilstrekkelig
til å oppfylle folkerettens krav om involvering og selvbestemmelse.
3.2.3 Rettigheter
Det pågår utredningsarbeid og lovarbeid innefor flere
ressurslover som er av direkte betydning for det materielle grunnlaget
for samisk kultur. Det er grunn til å påpeke at
dagens forvaltningsordning av naturressurslovene ikke er i tråd
med ILO-konvensjonen nr. 169 art. 15 hva gjelder urfolks
deltakelse i forvaltningen. Lovenes innhold og lovprosessene må oppfylle
de folkerettslige krav, og Sametinget forventer at organiseringen
av dette forvaltningssystemet, som også innbefatter kulturminneforvaltningen,
må vurderes på nytt.
Rike naturressurser i de samiske områdene utgjør
fortrinn som kan utnyttes sterkere i næringsutvikling og
verdiskaping. Uavklarte rettighets- og forvaltningsforhold, institusjonelle begrensninger
og kryssende brukerinteresser er relevante hinder for generell positiv
næringsutvikling. Sametinget har derfor i sin politiske
virksomhet sterkt understreket det samiske perspektivet for tilrettelegging
og forvaltning av for eksempel reindrift, jordbruk og fiske.
Forvaltningen av fiskeressursene må skje på samenes
premisser og i tråd med nasjonale og internasjonale urfolksforpliktelser.
Sametinget vil prioritere tilbakeføring av fiskerettigheter
til samiske kyst- og fjordområder. I tillegg vil Sametinget
prioritere innføring av lokale forvaltningsmodeller hvor
nærhets- og avhengighetsprinsippet legges til grunn.
Sametinget deltar i utarbeidelse av en havressurslov som bl.a.
skal erstatte lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske
m.v. (saltvannsfiskeloven). Loven skal blant annet inkludere urfolksdimensjon
i forvaltning av marine ressurser og gjenspeile Norges urfolksforpliktelser
i forvaltningen.
En av de største arealbruksutfordringene i 2004 vil
være de enorme planene om vindkraftutbygging i samiske
områder. Sametinget har aldri blitt spurt om vindkraft
som energisatsingsområde. Når det nå viser
seg at det er samiske områder som er mest utsatt for slike
tiltak, er det grunn til å spørre seg om Regjeringen
og Stortinget hadde et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag når
det i sin tid ble vedtatt en satsing på vindkraft. Det
kan ikke på noen måte aksepteres videre vindkraftbygginger
i samiske områder før de samiske landrettighetene
er anerkjent. Sametinget mener at det dermed må foretas
en helhetlig konsekvensutredning av vindkraftutbygging i samiske
områder der alle etablerte og planlagte anlegg sees under
ett.
Det er viktig å arbeide for at rettighetene for samiske
barn i barnehagen ivaretas i forhold til deres morsmål,
kulturelle bakgrunn og identitet. Sametinget vil fortsette å arbeide
for at samiske elever får en individuell rett til opplæring
i og på samisk uansett hvor i landet eleven bor.
Det er nødvendig å arbeide for at elevene får
de rettighetene som i dag er hjemlet i opplæringsloven.
Det er viktig at informasjon om rettighetene når ut, ikke
bare til elever og foresatte, men også til politikere og
skolemyndigheter.
Sametinget arbeider for å styrke de samiske pasientenes
faglige, kulturelle og språklige rettigheter. Erfaringer
så langt viser at de samiske brukernes rettigheter ikke
blir tilstrekkelig ivaretatt i de nye helseforetakene. Sametinget
vil derfor foreslå et samarbeidsorgan mellom Sametinget
og de regionale helseforetakene. Sametinget vil arbeide for samiske
pasienters rett til å bruke samisk i møte med
helse- og sosialvesenet. Innen forvaltningsområdet er denne
retten lovfestet i samelovens § 3–5.
Sametinget legger vekt på å delta aktivt i
det internasjonale arbeidet med urfolksspørsmål. Målet
er å være med å påvirke den
internasjonale urfolkspolitikken og dermed legge rammene for utviklingen
i det samiske samfunnet. Sametinget vil derfor fremover prioritere
innsats overfor organer som fastsetter internasjonale rettsstandarder. Sametinget
arbeider for at også urfolks parlamenter og andre folkevalgte
organer skal kunne delta på selvstendig grunnlag i FN sammenheng.
Økt aksept for samiske rettigheter til land og vann
og økt registrering i samemanntallet er de mest sentrale
mål for Sametingets informasjonsarbeid i tiden framover.
Dette er særlig aktualisert ved det kommende sametingsvalget
i 2005 og Stortingets behandling av Regjeringens forslag til finnmarkslov.
3.2.4 Samemanntallet og valg
Det er viktig å bidra til økt oppslutning om
samemanntallet. Målet er å bidra til faktisk kunnskap
og oppmerksomhet omkring selve manntallsordningen, og slik bidra
til å øke antall registrerte i samemanntallet.
Et virkemiddel er å bidra til økt og mer aktiv
informasjon om Sametingets mangeartede virksomhet som berører
lokalsamfunn og enkeltpersoner og det samiske samfunnet i sin helhet.
Sametinget har etter endring i sameloven overtatt ansvaret for
den sentrale føring av samemanntallet. Målet for
sentral føring av samemanntallet er en effektivisering,
samordning og kvalitetssikring av arbeidet knyttet til manntallsføringen.
Sametinget ønsker gjennom dette å gi en økt
brukerorientering og service overfor den samiske befolkning samt
sikre samenes demokratiske rettigheter.
Det gjennomføres i 2004–2005 ytterligere tiltak rettet
spesielt mot kvinner og unge for å motivere til økt
registrering i samemanntallet. Det er behov for å videreføre
forskning om kjønn i det samiske samfunnet og i denne sammenhengen
vurdere både valgreglene og Sametinget som en politisk arena.
Kvinnerepresentasjonen på Sametinget har gått
ned fra 33 til 18 % fra 1989
til 2001. Sametinget viser til Ot.prp.nr. 33 (1986/87)
hvor det fremkommer at det den gangen ble vurdert utjamningsmandater
til Sametinget (blant annet på grunn av kjønn),
men gikk bort fra dette med følgende begrunnelse:
«Utjamningsmandater må sees på som
en «nødløsning» for å bøte
på de skjevheter valgordningen ellers medfører.»
Sametinget har bedt Stortinget innføre utjamningsmandater
som kan komme det underrepresenterte kjønn til gode. Regjeringen
har valgt å utsette innføring av utjamningsmandater
til ekspertutvalget, som Sametinget har bebudet, er ferdig med sitt
arbeid. Ekspertutvalget har ennå ikke har kommet i gang
med sitt arbeid av økonomiske årsaker og det vil
ta tid før utvalget er ferdig med arbeidet.
Sametinget kan ikke se at det er nødvendig å avvente
ekspertutvalgets innstilling og ber Stortinget påse at
Regjeringen følger opp Sametingets vedtak i denne saken,
slik at vi kan sikre, beholde og ikke minst styrke kvinnerepresentasjon
i Sametinget ved valget i 2005. Sametinget er glad for at Kommunal-
og regionaldepartementet i brev av 2. april 2004, signaliserer
at de er innstilt på å gå videre med
noen av de aktuelle valgordningsspørsmålene, slik
at eventuelle endringer kan gjennomføres med virkning for
valget i 2005.
3.2.5 Likestillingspolitiske utfordringer
Sametinget ønsker en bred debatt om kjønnsroller og
likestilling i det samiske samfunnet. Med bakgrunn i dette vil Sametingsrådet
legge vekt på holdingsendringer som hovedtema i sin likestillingspolitiske
redegjørelse som fremmes i februarplenum.
Det er viktig å drøfte likestilling i Sápmi
med en samisk kulturforståelse. Sametinget peker på at både
Barne- og familiedepartementet, Likestillingsombudet og Likestillingssenteret
har et selvstendig ansvar for den samiske befolkningen. Institusjonene
må bygge opp en samisk kulturkompetanse og etablere kontakt
med tilsvarende organer i Finland og Sverige for å bedre
likestillingen mellom kvinner og menn i de samiske områdene. Sametinget
peker på at Kompetansesenteret for urfolksrettigheter i
Kautokeino bør være en viktig bidragsyter i dette
arbeidet, og har bedt om at det etableres en stilling som arbeider
med likestilling mellom kjønnene på Kompetansesenteret
for urfolk, jf. vår høringsuttalelse i forbindelse
med et felles håndhevingsapparat mot diskriminering.
3.2.6 Samisk språk
Det er nødvendig å styrke samarbeidet på tvers
av landegrensene slik at terminologiarbeidet i alle samiske språk
kan koordineres. Terminologiarbeidet skal først og fremst
gjøres i de sektorene hvor det er spesielt behov for det.
Eldre terminologi må sikres slik at den ikke forsvinner.
Sametinget vil ha en felles samisk språkpolitikk i Norden
og vil delta i arbeidet med etablering av en felles nordisk samisk
orddatabank. Sametinget vil fornye og utvide samisk orddatabank
i denne perioden, slik at man kan sette inn lule- og sørsamiske
ord. Korrekturprogrammer for tekstbehandling vil være et stort økonomisk
løft for de samiske språkene framover. Det er
også mulig å utvikle en talesyntese for de samiske
språk. Erfaring viser at bruk av talesyntese støtter
lese- og skriveprosessen og at syntetisk tale gjør at de
som ikke har lært seg å skrive på samisk
kan begynne med det.
3.2.7 Kulturminnevern
Det er svært store utfordringer for en framtidsrettet
kulturminneforvaltning. Det samiske kulturminnevernet er påfallende
sterkt underprioritert i forhold til det øvrige kulturminnevernet
både i forhold til dokumentasjonsgrunnlag, forskning, formidling,
tilskudd til restaurering, vedlikehold og tilrettelegging, og til
forvaltningsressurser i arealplansammenheng. Skal Sametinget fortsette å ta
et aktivt forvaltningsansvar for den samiske kulturarven, må regjeringen
signalisere klar vilje til en betydelig styrking av det samiske
kulturminnevernet. I løpet av 2004 må det bli
etablert en forvaltningsordning som trygger et godt samisk kulturminnevern
og et sameting med størst mulig grad av selvbestemmelse
i samiske kulturminnesaker.
3.2.8 Barnehage og opplæring
I arbeidet for et fullverdig samisk barnehagetilbud er den største
utfordringen å sikre samisk språkkompetanse i
barnehagen. Spesielt er situasjonen i kystområdene, lule-
og sørsamisk område vanskelig.
Utarbeiding av læreplaner vil være en stor
og viktig oppgave i kvalitetssikringen av samisk skole. De tre nordiske
lands sameministere er enige om at det bør tas sikte på å utarbeide
felles målsettinger i de enkeltes læreplaner.
Dette kan føre til et nærmere samarbeid om samiske
læremidler. Det er viktig at systemet, ordninger og organisering ikke
er til hinder for samiske barns rett til likeverdige opplæringsmuligheter.
Sametinget vil fortsatt arbeide for å forbedre rammebetingelser
i forhold til samisk opplæring. Det er stort behov også for samiske
digitale læremidler, og da spesielt tilpasset fjernundervisning.
Det vil være ressursbesparende med et nordisk samarbeide
om læremiddelproduksjon.
3.2.9 Høgere utdanning og forskning
Sametinget vil arbeide for at det etableres desentraliserte tilbud
innenfor høyere utdanning til de ulike samiske områdene.
Det er behov for å få utviklet en samisk lærerutdanning
for hele Sápmi, som også ivaretar både
nord-, lule- og sørsamisk dimensjon.
Det er fortsatt et stort behov for forskning innenfor de fleste
samiske samfunnsområder, og derfor er det viktig at offentlige
myndigheter utvikler et tiårige program og øker
bevilgninger til samisk forskning.
3.2.10 Kultur og næringsliv
Sametinget er opptatt av at samiske kunstnere får tilfredsstillende
arbeids- og rammevilkår. Sametinget anser det igangsatte
arbeidet med å få på plass en samarbeidsavtale
med samiske kunstnere som viktig.
Sametinget har de siste årene opplevd stagnasjon både
når det gjelder politikkutvikling og ressurser til samiske
kulturformål. St.meld. nr. 48 (2002–2003)
Kulturpolitikk frem mot 2014
mangler kulturpolitiske
visjoner for samisk kultur. Dette kan ikke være i tråd
med statens forpliktelser, og Sametinget viser igjen til statens
ansvar for samisk kultur, først og fremst gjennom Grunnlovens § 110a.
Næringslivet er preget av en høy andel små bedrifter
med få ansatte. Utfordringene er store innenfor det private
næringslivet hvor innovasjon, nyskaping og produktutvikling
står sentralt for å sikre salg og markedsandeler
som grunnlag for en positiv bedriftsøkonomisk utvikling.
Mange bedrifter har ikke ressurser å tilegne seg nødvendig
kompetanse for egen bedriftsutvikling. Kompetanse er en avgjørende
faktor for å styrke næringslivets konkurransekraft.
For å kunne innhente kunnskap, læring og kompetanse må en
skape lokale bedriftsnettverk for å stimulere til utvikling
og innovasjon i næringslivet. Lokale bedriftsnettverk må deretter
kobles opp mot høgskoler, kunnskaps- og forskningsmiljøer
som gjennom et tettere samarbeid kan dekke behov for kompetanse
som trengs for nyskaping og næringsutvikling. Det er til
nå brukt lite midler til forskning og utvikling (FoU).
Utfordringen må være å få FoU-miljøene
til å fange opp de utfordringene og behovene næringslivet
har. Det fordres derfor en sterkere samhandling mellom fag- og bedriftsmiljøene,
finansieringsinstansene og myndighetene enn tilfellet er i dag.
Rammene for utvikling av næringslivet i samiske områder
fastsettes i stor grad av sentrale myndigheter. Det er derfor av
avgjørende betydning av Sametinget kan delta på et
tidlig tidspunkt i saker som har med politikkutvikling, lovgivning
og forvaltning av ressursene i samiske områder. Sametinget
deltar i dag som observatør i reindriftsforhandlingene.
Denne rollen må endres slik at Sametinget får
en reell påvirkningsmulighet – dette gjelder både
i jordbruks- og reindriftsforhandlingene.
3.2.11 Meldinger som fremmes i 2004
I løpet av 2004 vil Sametingsrådet fremme eller påbegynne
arbeidet med følgende meldinger:
Melding om Sametingets språkpolitikk
Melding om Sametingets kulturpolitikk
Melding om Sametingets fiskeripolitikk
Melding om samiske museer
Melding om Sametingets helse- og sosialpolitikk
I meldingene legges det frem utfordringer og prioriteringer av
fremtidige tiltak.
3.3 Arbeidet i Sametinget i år 2003
3.3.1 Ny politisk organisering
Sametinget i plenum ønsker å prøve
ny politisk organisering ut valgperioden. Det er opprettet fire komiteer:
Plan- og finanskomité, Oppvekst- og utdanningskomité,
Nærings- og kulturkomité og Kontroll- og konstitusjonskomité.
Figur 3.1 Kjønnsfordeling på stillingskategorier i
Sametingets administrasjon.
3.3.2 Personal og lønn
I 2003 hadde Sametinget 112 ansatte, 78 kvinner og 34 menn. I
lederteamet er det 5 kvinner og 3 menn. Det er store variasjoner
mellom avdelingene når det gjelder antall kvinner og menn.
Språkavdelingen, Opplæringsavdelingen, Bibliotek-
og informasjonsavdelingen og Samfunnsavdelingen er kvinnedominert
med mellom 79–100 % kvinner.
Kultur- og næringsavdelingen og Miljø- og kulturvernavdelingen
har en jevn fordeling, mens det i Plan- og administrasjonsavdelingen
er 36 % kvinner. Av den totale
lønnsmassen gikk 68 % til
kvinner og 32 % til menn.
For tiden er det 5 ansatte på deltid, det utgjør 4,4 % av
arbeidsstokken. Det har vært en utjevning av lønnsnivået
mellom kvinner og menn i perioden 2000 til 2003. Figur 3.1
viser andelen av kvinner og menn i de ulike stillingskategoriene.
3.3.3 Samisk statistikk
Nordisk Samisk Institutt og Sametinget arbeider med å få samisk
statistikk forankret hos institusjoner med nasjonale oppgaver. Målsetningen
er at det i løpet av 2005 skal være etablert en
permanent ordning for utarbeiding og formidling av samiskrelatert
statistikk. Aktivitetsnivået i 2003 ble noe lavere enn
planlagt. Det teoretiske og sammenfattende arbeidet med spørsmål
knyttet til prosjektets grunnforutsetninger har vist seg å være
mer krevende enn antatt. Prosjektet fikk ikke finansiering fra departementsnivå som
forutsatt, noe som medførte at Sametinget har gått
inn med mer midler enn det i utgangspunktet var forutsatt i finansieringsplanen.
3.3.4 Tiltakssonen for Nord-Troms og Finnmark
Sametinget har kommet med innspill til meldingen om tiltakssonen
for Nord-Troms og Finnmark. For å styrke tiltakssonen som
et betydelig og aktivt distriktspolitisk virkemiddel har Sametinget
signalisert at tiltakssonen også defineres som en urfolkssone
og at urfolksperspektivet kan nyttes for å få gjennomslag
for ordninger som ellers kan bryte med internasjonale regler for
offentlig støtte og særordninger. Dette er argumenter
som kan fremmes i tillegg til spredt bosetting, harde klimatiske forhold
og lange avstander til markeder. Sametinget avholdt et seminar om
ordninger i tiltakssonen, der næringslivet var sterkt representert.
3.3.5 Ungdomspolitisk arbeid
Sametinget vedtok mandat og organisering for Sametingets ungdomspolitiske
utvalg (SUPU) i plenum i februar 2003. Nye medlemmer til SUPU ble
oppnevnt våren 2003. Det er avholdt 5 møter i 2003,
samt et møte med Sametingsrådet og møter med
sametingsgruppene til AP, NSR og SVF. Utvalget har fått
orientering om Sametingets virksomhet, med hovedvekt på den
administrative/forvaltningsmessige delen. SUPU har deltatt
på ulike konferanser og på den 2. sesjonen i FNs
permanente forum for urfolkssaker. Videre har SUPU møtt
Europarådets komité for vurdering av norsk ungdomspolitikk.
De har fulgt deler av Sametingets plenumssamlinger, arbeidet i ulike
referansegrupper, engasjert seg i finnmarksloven, kommet med innspill
i ulike saker, med mer.
Sametingets ungdomskonferanse «Arven etter far din,
målet etter mor di» ble arrangert i Gratangen
16.–17. november 2003. Konferansen samlet ca. 50
ungdommer i alderen 14–28 år fra ulike samiske
områder. Det ble vedtatt tre uttalelser fra ungdomskonferansen;
om forholdet mellom generasjonene og om finnmarksloven, om «Sametingets
spørretime» og om ungdomssatsning. Konferansen
ble gjennomført som et rusfritt arrangement.
3.3.6 Likestilling
Kvinner er underrepresentert både på Sametinget og
i manntallet. I det pågående 2-årige
manntallsprosjektet er kvinner prioritert målgruppe og også kommunikasjonsstrategien
i forbindelse med valgarbeidet legger spesiell vekt på å nå kvinnene. Det
er laget et eget informasjonsbilag for kvinner og gitt støtte
til 2 prosjekter.
Sametinget har prioritert økt kompetanse på likestilling
i Sápmi. Undersøkelsen
Vil
de ikke – eller slipper de ikke til?,
av Nordisk
Samisk Institutt/Samisk høgskole, som ble gjort
i 2002, ligger til grunn for det videre arbeidet med å øke
kvinnerepresentasjonen i Sametinget. Sametinget har også oppnevnt
en referansegruppe til prosjektet
Sametinget
som likestillingspolitisk arena,
som eies av Norut NIBR Finnmark.
Sametinget deltar i Arktisk Råds prosjektet
Women’s participation in decision making
processes in Artic fisheries management
. Sametinget utfører
et av delprosjektene
Sámi women’s
an indigenous people’s participation in the (national)
fishery management
. Målsetningen med dette prosjektet
er å undersøke urfolks- og kvinners muligheter
til å påvirke nasjonal fordelingspolitikk av fiskeressurser.
I 2003 er det lagt vekt på kontakt og samarbeid med
de samiske kvinneorganisasjonene. Det er også etablert
kontakt med Likestillingssenteret og Senter mot etnisk diskriminering
(SMED).
Samisk parlamentarisk råd holdt en likestillingskonferanse
i Kiruna våren 2003 og arbeider nå med en strategiplan
for likestilling.
Likestillingsarbeidet vil fortsatt baseres på todelt
strategi med særskilte tiltak for kvinner og integrering
på alle politikkområder. Likestillingsarbeidet
i Sametinget har hittil vært finansiert som prosjekter
der det er søkt om ekstern finansiering. Det er nødvendig
at Stortinget bevilger midler over statsbudsjettet til likestillingsarbeidet
i Sametinget for å få forutsigbarhet i arbeidet.
3.3.7 Lover og rettigheter
3.3.7.1 Finnmarksloven
Sametingets arbeid i forhold til Ot.prp. nr. 53 (2002–2003)
lov om rettsforhold og forvaltning av grunn og naturressurser i
Finnmark (finnmarksloven) har vært omfattende i 2003, og
har også vært den viktigste saken for Sametinget
i 2003. Omfanget av en årsmelding vil ikke tillate at alle
punkter i denne saken blir berørt.
Sametingspresidenten har i brev av 05.03.03 til justisministeren
fremmet Sametingets krav i forbindelse med forslag til finnmarkslov.
Statsråden svarte på brevet og viste til at han
synes det er viktig å få et klart svar fra Sametinget
angående de vanskelige spørsmålene som
knytter seg til lovforslaget. Han understreket at det er lagt stor
vekt på urfolksrettighetene i lovarbeidet. I brevet uttrykker
statsråden ønske om et eget møte med
sametingspresidenten og fylkesordføreren før saken legges
fram i statsråd. Statsråden lovte å ta
kontakt med Sametinget i forbindelse med dette møtet. Sametingspresidenten
og fylkesordføreren ble ikke innkalt til møte
slik som lovet, og regjeringen offentliggjorde forslaget til finnmarkslov
den 4. april 2003.
Sametinget behandlet forslaget til finnmarkslov i plenumsmøte
19.- 23. mai 2003, jf. sak 21/03. Sametinget uttalte
at Regjeringens lovforslag ikke kan godtas slik det foreligger,
og at det kreves store endringer før man kan godta lovforslaget.
I Sametingets vedtak vektlegges at en framtidig finnmarkslov
må være innenfor udiskutable folkerettslige rammer.
Loven må uttrykkelig slå fast at folkerettens
bestemmelser har forrang for lovens bokstav ved konflikt. Loven
må identifisere og anerkjenne samenes rettigheter, bruksmåter
og rettstradisjoner. Det må etableres et system eller en
kommisjon for å undersøke, vurdere og avgjøre rettskrav
som er bygd på sedvane, alders tids bruk, urfolksrettslige
grunnlag mv.
Regjeringens forslag til lov bygger i liten grad på den
omfattende og grundige politiske og faglige prosess som Sametinget
har forholdt seg til i Samerettsutvalget. Lovproposisjonen sier
svært lite om forhold til andre lover som har stor betydning
for samiske rettigheter (elvevassdrag, fiskeri, minerallov mv.).
Dette er grundig utredet og belyst i Samerettsutvalgets innstillinger.
Sametinget deltok i høringene til Stortingets justiskomité den
16.06.03 og la fram sine krav i denne saken.
Stortingets justiskomité ba Justisdepartementet granske
de folkerettslige sidene ved finnmarksloven. Justisdepartementet
ga professorene Geir Ulfstein og Hans Petter Graven i oppgave å utrede de
folkerettslige sidene ved Regjeringens forslag til finnmarkslov.
Konklusjonen var at forslaget til ny lov om rettsforhold og forvaltning
av grunn og naturressurser i Finnmark ikke oppfyller Norges folkerettslige
forpliktelser. Folkerettsekspertenes konklusjon er i tråd
med Sametingets vedtak i saken.
Ved utgangen av 2003 lå forslag til ny finnmarkslov
til behandling i Stortingets justiskomité. Justiskomiteen
har i brev av 24.10.03 signalisert at den ønsker samarbeid
med Sametinget i arbeidet med finnmarksloven. Justiskomiteen har
også i brev av 18.12.03 til Justisministeren stilt omfattende
spørsmål til statsråden vedrørende
Regjeringens syn på det videre arbeidet med finnmarksloven.
Arbeidet med finnmarksloven blir en av de viktigste oppgavene
for Sametinget også i 2004.
3.3.7.2 Mineralloven
Sametinget har i sak 32/03 gitt høringsuttalelse
til forslag til ny lov om erverv av og drift på mineralressurser
(mineralloven). Sametinget understreker at det ikke kan godkjennes
noen typer inngrep eller tiltak som omfatter mineralforekomster
før samenes rettigheter i Finnmark er avklart og anerkjent.
Sametinget har derfor bedt om at Stortinget må behandle
finnmarksloven før regjeringen fremmer forslag til minerallov
for Stortinget. Sametinget presiserer at tinget ikke er i mot bergverksvirksomhet
som sådan, men legger stor vekt på at slik virksomhet
ikke kun skal skje på majoritetssamfunnets premisser, men
også ta hensyn til det grunnlovsvern samene som urfolk
og minoritet har etter Grunnlovens § 110a og de
folkerettslige og internrettslige reglene om urfolks- og minoritetsvern.
Sametinget fremmet saken for statsråden i Nærings-
og Handelsdepartementet 03.11.03. Det ble ikke gitt løfter
om utsettelse av minerallovforslaget før samiske rettigheter
til land og vann i Finnmark er avklart. I brev til Sametinget av 08.12.03
viser statsråden til møtet med Sametinget 03.11.03,
og skriver at departementet vil ta initiativ til et møte
for å drøfte de problemstillingene Sametinget
er opptatt av i forslaget til ny minerallov.
3.3.8 Informasjon
Sametinget og Kommunal- og regionaldepartementet samarbeidet
i 2003 om en kampanje for å motvirke negative holdninger
til samer og bidra til økt registrering i samemanntallet.
Prosjektet hadde en ramme på 1,2 millioner kroner, hvorav
1 million fra Kommunal- og regionaldepartementet.
I hele 2003 var det 273 personer som begjærte seg registrert
i samemanntallet. 171 av begjæringene kom inn høsten
2003 mens kampanjen pågikk. Fremdeles er det slik at flertallet
av nyregistrerte er menn, men kvinneandelen er høyere blant
nyregistreringene enn det er for manntallet. Kvinneandelen er ikke
så høy som ønsket blant nyregistreringene,
men vi ser en klar tendens til at samer utenfor Indre Finnmark ønsker å registrere seg
i samemanntallet. Dette i seg selv indikerer at det har funnet sted
en holdningsendring. Kampanjen anses derfor å være
vellykket.
3.3.9 Samiske bibliotektjenester og samisk arkiv
Sametinget har vedtatt fire hovedsatsingsområder for
utvikling av samiske bibliotektjenester.
Disse er å styrke tjenestefunksjonene i biblioteket,
videreutvikle det samiske bokbusstilbudet, arrangere konferanse
med samiske bibliotektjenester som tema og etablere støtteordning
for å bygge opp bibliotekenes samiske samlinger. Stedlige
bibliotek bør i større grad ta ansvar for tjenesteutvikling
i forhold til sine samiske brukere. Sametinget har derfor bevilget
kr 200 000 til oppbygging av samlinger med samisk bibliotekmateriale
i tilknytning til folke- og skolebibliotekene. Midlene er ment å stimulere
stedlige bibliotek til selv å bygge opp kildesamlinger
og andre tjenester rettet mot den samiske befolkningen. Tiltaket
skal samtidig bidra til at litteratur om samiske forhold blir bedre
tilgjengelig for den øvrige befolkningen.
Sametinget har vedtatt å arbeide for at Samisk arkiv
i Kautokeino etableres som et eget samisk statsarkiv under Riksarkivaren.
Dette innebærer at det framtidige samiske arkivet ikke
vil være under Sametingets direkte styring. Det forutsettes
likevel at Sametinget gis anledning til å legge premissene
for arkivets ansvarsområde både under etableringen
og oppbyggingen av institusjonen. Det er ønskelig at de
samiske fagmiljøene tas med i planleggings- og oppbyggingsarbeidet.
Sametinget vil ta initiativ overfor regjeringen for å få i
gang planleggingen av oppbygging og finansiering av Samisk arkiv
i Kautokeino som et samisk statsarkiv underlagt Riksarkivaren. Det
må også gjennomføres en prosess som gir
statsarkivet det romareal som det er behov for i det planlagte vitenskapsbygget
i Kautokeino.
Sametinget, Riksarkivaren og Kulturdepartementet må dessuten
forplikte seg til en prosess som sikrer den samiske befolkningens
innflytelse over den nye institusjonens arbeidsområde og virksomhet.
3.3.10 Samisk språk
Sametinget har delegert det faglige språkarbeidet til
eget språkstyre. I 2003 har arbeidet med samiske stedsnavn,
skilting på samisk og situasjonen til lule- og sørsamisk
språk, vært prioritert. Det er godkjent 4 ordlister
med ny terminologi. Høsten 2003 var språkstyret
i Wales for å se hvordan man der jobber med språkvitalisering
og språkutvikling. Arbeidet med meldingen om Sametingets
språkpolitikk er igangsatt. Sametinget anser det som svært
viktig og nødvendig at det utvikles elektroniske hjelpemidler
som korrekturprogram, orddatabanker ol., og vil arbeide for å finansiere
de oppstartede prosjektene slik at de gjennomføres så snart
som råd. Det er naturlig at dagens orddatabank utvides
og utvikles i den forbindelse.
I den nye orddatabanken, som forventes å være ferdig
våren 2004, skal man også kunne sette inn lule-
og sørsamiske ord. Det nordiske samarbeidet om samisk språk
må prioriteres. Dette er nødvendig for at arbeidet
med samisk terminologi og annet språksamarbeid kan samordnes,
samt at økonomiske og språklige ressurser kan
utnyttes på en best mulig måte.
Det er bevilget kr 34 500 000 til samisk språkutvikling.
I denne summen er tilskudd til kommuner, språksentre og
prosjekter inkludert.
Sametinget arbeider for at sør- og lulesamer får mulighet
til å bruke og utvikle språket sitt. Det er viktig
at offentlige institusjoner jobber sammen for å fremme
bruk av disse språkene. I denne sammenhengen vil Sametinget
vurdere å inngå et samarbeid med offentlige institusjoner
i lule- og sørsamiske områder for å lage
et felles språkmålsettingsprogram og en språkopplæringsplan
for lule- og sørsamisk. Sametingets språkmotiveringsprosjekt
i Elgå viser nå positive resultater, der det nå er
elever som har samisk som første språk. Dette er
svært gledelig. I forbindelse med prosjektet har det vært
utført en test for å kartlegge de samiske språkkunnskapene
til barna. Sametinget oppfordrer myndighetene til å legge
forholdene til rette slik at de som ønsker å ta
høyere utdanning innen lule- eller sørsamisk språk
kan gjøre det innenfor et normalt utdanningsløp.
Sametinget vil arbeide for at det opprettes en stipendordning for
de som vil studere lule- eller sørsamisk språk.
Sametinget behandler kontinuerlig navnesaker etter stadnamnlova.
Arbeidet består av rådgivning til myndigheter
samt andre som har spørsmål om samiske stedsnavn,
granske samiske stedsnavn i bokmanus, dele ut informasjon om samiske
stedsnavn og om stadnamnlova, og se til at stadnamnlovas del om
samiske stedsnavn oppfylles.
Samelovens språkregler har vært i kraft siden 1992
og Sametingets plenum vedtok i sak 02/03 at språkreglene
må evalueres. Sametinget har bedt Kultur- og kirkedepartementet
om å gjennomføre evalueringen så snart
som mulig.
Det er flere kommuner som viser interesse for å komme
inn under forvaltningsområdet for samisk språk,
og Tysfjord kommune har gjort et konkret vedtak om at de ønsker å bli
innlemmet. Sametinget ba Kultur- og kirkedepartementet om å fremme
en lovendring til Stortinget slik at nye kommuner kan innlemmes
i forvaltningsområdet for samisk språk og forutsetter
at staten øker bevilgningene til tospråklighet
etter hvert som forvaltningsområdet for samisk språk
utvides.
3.3.11 Areal-, miljø- og kulturvern
Sametinget ga i 2003 en grundig høringsuttalelse til
regjeringens utkast til nasjonal handlingsplan for bærekraftig
utvikling. Sametinget ønsker å delta på mest
mulig like vilkår med de sentrale myndighetene for å oppnå en
mer miljøvennlig og bærekraftig utvikling. Sametinget
er derfor positiv til Regjeringens nasjonale handlingsplan.
Regjeringen har i handlingsplanen sterkt signalisert at den vil
integrere samiske perspektiver i politikken for en bærekraftig
utvikling, og at den vil utvikle konstruktive samarbeidsformer med Sametinget
på grunnlag av internasjonal urfolksrett. Det er imidlertid
ikke tatt et eneste konkret initiativ fra Regjeringen for at dette
skal skje i praksis. Heller ikke etter direkte utfordringer fra
Sametinget. Det er derfor en svært stor utfordring å involvere
det samiske folk i et reelt arbeid for miljø og bærekraftig
utvikling.
3.3.11.1 Arealvern og arealforvaltning
Det er behandlet 1845 enkeltsaker i forhold til kulturminneloven
og plan- og bygningsloven i 2003. Dette er en liten nedgang i forhold
til 2002 og 2001. Nedgangen skyldes at det i Finnmark var færre små fradelings-
og dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven. Samtidig har
det vært en markert økning i større og
mer tidkrevende arealsaker som konsekvensutredninger, kommuneplaner
og reguleringsplaner. 12,5 % av
alle innkommende arealsaker på høring ble i 2003
befart for kulturminner før det ble avgitt endelig uttalelse.
6,5 % av det totale antall
saker og 52 % av de sakene
som ble befart medførte utgifter for tiltakshaverne (kommunen
eller privat tiltakshaver), fordi de måtte dekke befaringsutgiftene
ihht kulturminneloven § 10. Det vises for øvrig
til kap. 2 om kulturminnevern.
Det statlige arbeidet med opprettelse og utvidelse av nasjonalparker
har fortsatt i 2003. Av 50 planlagte, pågående
og gjennomførte verneplanprosesser er 18 i samiske bruks-
og bosettingsområder.
Sametinget har uttrykt motstand mot at verneplanarbeidet skjer
uten at internasjonal miljørett og internasjonal urfolks
rett sees i en nødvendig og helhetlig sammenheng. Vern
i samiske områder må innebære en likeverdig
deltakende verneprosess, et verneinnhold og forvaltningsregimer
som ikke virker fremmedgjørende, men styrkende for samisk
kultur med næringer og samfunnsliv. Sametinget har også bedt
om at det utarbeides klare retningslinjer for hvordan verneprosesser skal
gjennomføres for å sikre en likeverdig samisk deltakelse.
I 2003 har flere store vindkraftplaner blitt sendt Sametinget
for høring av utredingsprogram. I løpet av de
to siste årene har det vært en økende
interesse for vindkraftutbygging i samiske områder og da
særlig i Finnmark. Status i Finnmark er at en vindpark
er utbygd, og det er gitt konsesjon for ytterligere en park. Denne
konsesjonen er anket av reindrifta. I følge NVEs kart over
vindkraft i Finmark er det ytterligere 12 parker det er søkt
om konsesjon for. Den søknaden som omfatter det største
området er Båtsfjordfjellet vindpark med to delområder
på til sammen 150 km2
.
De andre vindparkene omfatter ikke like store arealer men det er like
fullt snakk om svært store områder. I tillegg arbeider
man allerede med å få bygge en svært stor
kraftledning fra Målselv til Varangerbotn. Dette for å kunne
føre vekk kraften fra alle de planlagte vindmølleparkene.
Inngrepene er i sum mye større enn hva Altautbyggingen
i sin tid var, men skjer stykkevis og delt. Oppsummert kan en si
at disse planene, hvis de gjennomføres, kan sammenlignes
i størrelse med tiltak som utbygging av det samlete eksisterende
veinettet i Finnmark fylke. Konsekvensene er store for samiske næringer, som
reindrift, utmarkhøsting, fiske, kulturutøvelse mv.
Planarbeidet for disse utbyggingene skjer uten at samiske landrettigheter
er avklart, og uten at der foretas en samlet og helhetlig konsekvensutredning
av tiltakene. Sametinget vil følger dette opp overfor Regjeringen
og Stortinget i 2004.
3.3.11.2 Kulturminner, kulturminnevernområder og kulturminneverntiltak
Forvaltningsplan for Skoltebyen kulturmiljø ble vedtatt
i 2003. Planen skal i størst mulig grad følges opp
av det nyetablerte Østsamisk museum. Forslag til forvaltningsplan
for Mortensnes kulturminneområde ble sendt på høring
i 2003 og vil bli sluttbehandlet i 2004. Várjjat Sámi
Musea vil måtte ha en sentral rolle i den praktiske oppfølgingen
av planen. Rapporten Vern og forvalting av samiske byggverk ble
også sluttbehandlet i 2003. Rapporten peker på mange
store utfordringer for å oppnå et aktivt samisk
bygningsvern. Det ble gjennomført et forprosjekt for en
skjøtselsplan for hellemaleriene i Ruksebákti
i 2003. Dette arbeidet la stor vekt på dialog og deltakelse
med lokalbefolkningen både gjennom intervjuer, samtaler
og felles møter. Det planlegges oppfølging av
dette forarbeidet i 2004.
I 2003 ble det i Geisvik i Narvik kommune, på et avgrenset
kulturmiljøområde, dokumentert 26 urgraver, 4
offerplasser/steder, 3 strukturer med ukjent funksjon og
1 helle. Antallet urgraver registrert i Geisvik er det største
utenom Finnmark. I tillegg ble det i Vassdalen i Narvik kommune
registrert 4 urgraver. Det ble utarbeidet en fyldig rapport for
disse registreringene i 2003.
I 2003 ble det behandlet 45 søknader om tilskudd til
samiske kulturminnetiltak, mot 50 i 2002. Det er bevilget støtte
til tiltak innenfor registrerringer, skjøtsel og dokumentasjon
av samiske kulturminner, og til restaurering og vedlikehold av samiske
bygninger.
Sametinget deltar i et Interreg prosjekt om bergkunst kalt Rock
Art in Nothern Europe (RANE).
Bergkunst er en kulturminnetype som vies stor oppmerksomhet fra
mange. Bergkunsten er lett å gi symbolsk mening og innhold
i dagens samfunn. Bergkunst er et felt innenfor kulturminnevernet som
i store deler av verden aktivt knyttes til urfolk. I land som Australia
og Sør-Afrika er det en selvfølge at det deltar
urfolk i dokumentasjon, forvaltning og formidling av bergkunsten.
I Norden er det imidlertid fremdeles en stor utfordring å få forståelse
for at samene skal ha en selvsagt plass i bergkunstforvaltningen.
For Sametinget er det derfor en stor utfordring å delta
i det nordiske samarbeidet om bergkunst. Det er imidlertid et svært
tids- og ressurskrevende arbeid. Sametinget burde derfor vært
gitt ressursmessige muligheter til å arbeide med dette
feltet opp mot samiske samfunn på en langsiktig og systematisk
måte.
3.3.12 Museumsarbeid
Sametinget har i 2003 igangsatt et arbeid med å knytte
sammen de samiske museene i færre og større enheter
med felles driftstyre, felles økonomiforvaltning og felles
arbeidsgiveransvar. Lokalmuseene skal være lokalisert der
de er i dag med fortrinnsvis styrket aktivitet. Prosessen for etablering
av noen større felles enheter er basert på frivillighet
og samarbeid med museenes eiere (kommuner/stiftelser).
Museene og eierne av museene har uttrykt en positiv grunnholdning
til dette arbeidet. Det tas i første omgang sikte på å komme
fram til intensjonsavtaler om mål og ansvarsforhold ved konsolideringen,
for noen områder allerede i 2004. Prosessene har kommet
lengst i Finnmark der det drøftes løsninger med
en enhet i vest (Sámiid Vuorká-Dávvirat,
Guovdageaidnu giliššilju,
Kokelv sjøsamiske museum og Porsanger museum), og en enhet
i øst (Várjjat Sámi Musea, Deanu Musea, Østsamisk museum
og Saviomuseet). I det sørsamiske området er det
igangsatt en dialog med Saemien Sijte om organisasjonsendring fra
dagens museumsforening til en stiftelse.
Bakgrunnen for arbeidet med konsolideringen av samiske museer
er St.meld. nr. 22 (1999–2000) Kjelder til kunnskap
og oppleving hvor det framkommer som et klart mål å etablere
et mindre antall konsoliderte museumsenheter. Formålet
er å styrke regionene for å oppnå en
faglig kvalitetsheving. Konsolideringen er et virkemiddel for å utvikle
bedre og sterkere museer, som også skal delta i ulike museumsnettverk
over hele landet.
En forutsetning for en organisasjonsendring av de samiske museene
er at de styrkes økonomisk. Stortinget og Regjeringen har
så langt ikke imøtekommet de økonomiske
behovene. De siste tre årene er museumssektoren styrket
med om lag 100 mill kr hvorav 1 mill kr har tilkommet de samiske
museene. Dette er beklagelig tatt i betraktning det usedvanlige
vanskelige utgangspunktet de samiske museene har.
Siden Sametinget overtok det statlige styringsansvaret overfor
de samiske museene i 2002 har Porsanger kommune vedtatt at Porsanger museum
bør være en del av de samiske museene, noe de
ble fra 2004. Sør-Varanger kommune har vedtatt at de ønsker
at museet skal være en del av de samiske museene. Sametinget
er innstilt på å inkludere Sør-Varanger
Museum i arbeidet for de samiske museene. Ordningen viser at Sametinget evner å være
inkluderende overfor kommunene, og at kommunene selv ser nødvendigheten
av å forholde seg aktivt til Sametinget når det
skal arbeides med sikring, dokumentasjon, forskning og formidling
av kulturhistorien.
Sametinget oppnevnte i 2003, i samforståelse med Sør-Varanger
kommune, et styre for Østsamisk museum. Dette styret vil
være midlertidig til en ny organisasjonsstruktur for de
samiske museene i Øst Finnmark er på plass. Tomt
for bygging av østsamisk museum er fastsatt. Det er gjennomført
en arkitektkonkurranse for østsamisk museumsbygg og byggeprosjekt
er valgt. Sametinget og Sør-Varanger kommune sitter i kontaktutvalget
for østsamisk museumsbygg med Kultur- og kirkedepartementet
og Statsbygg. I statsbudsjettet for 2004 utsatte regjeringen byggingen
av Østsamisk museum. Sametinget er svært skuffet
over at det samiske 1000-års stedet ikke blir ferdig til
100 års markeringen for Norges selvstendighet i 2005.
3.3.13 Kultur og næringer
3.3.13.1 Kulturtiltak og tiltak for barn og unge
En av Sametingets målsettinger er å skape gode oppvekstvilkår
for samiske barn og unge og utvikle deres samiske identitet. I virkemiddelbruken
har en prioritert denne målsettingen gjennom tildeling av
tilskudd til ulike tiltak for, av og med barn og unge. Videre har
Sametinget i sin kulturstøttevirksomhet lagt vekt på at
likestillingsaspektet mellom kjønnene blir ivaretatt. Sametinget
mottar stadig flere søknader fra skoler og andre tiltak
i forbindelse med «de samiske stolpene» i L97,
Den kulturelle skolesekken, skole- og studiereiser og lignende,
men har ikke prioritert støtte til slike formål.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2005 har Sametinget fremmet
innspill om en egen avsetning til Sametinget fra midlene satt av
til Den kulturelle skolesekken.
I teatersammenheng er det lagt vekt på støtte
til scenekunst som har hatt barn og unge som deltakere og målgruppe.
I tillegg har amatørteatervirksomhet og teater i sørsamisk
område vært prioritert. Prosjektet «Gállanuoraid
teaterviessu» et samisk teatersenter for barn og unge som
er lokalisert i Kautokeino, fikk støtte til videreføring
av prosjektet og til LOLA – samisk Idol.
I påvente av en løsning for finansiering av
permanent drift av Åarjelhsaemien teater/Sydsamisk teater
over Interreg, har Sametinget gitt tilskudd til drift og annen virksomhet
i 2003. Det forventes en avklaring når det gjelder Interreg-finansiering
i løpet av første halvår av 2004. Driftsstøtten
til Beaivváš sámi teáhter
er videreført i 2003.
Sametingets mål i festivalsammenheng er å ivareta
og heve interessen for samiske artister, stimulere og utvikle samiske
kunstneriske og kulturelle uttrykk og sikre arenaer for formidling
av dette. Det er bevilget festivalstøtte til fire faste
samiske festivaler i 2003; Riddu Riđđu
i Kåfjord, Samisk musikkfestival i Kautokeino, Påskefestivalen
i Karasjok og Márkomeannu i Skånland/Evenes.
I tillegg er det gitt prosjekttilskudd til andre samiske og urfolksfestivaler
og til festivaler med samiske arrangement.
Når det gjelder avsetningen til musikk har denne vært
på samme nivå over flere år, mens antall
søknader har økt år for år.
Dette har resultert i et misforhold mellom samlet søknadssum
og midler avsatt til musikkformål. Det ble gitt støtte
til 5 CDer. Ellers ble det gitt prosjektstøtte til konserter,
ulike musikkfestivaler, kor virksomhet og andre musikktiltak.
Kunstinnkjøpsordningen er videreført. Det ble avsatt
kr 250 000 til innkjøp av kunst og duodji. Sametinget
ga kr 200 000 i støtte til Sør-Varanger kommune
til innkjøp av Saviokunst. I tillegg ble det gitt tilskudd
til utstillinger, seminar og kunstkataloger. Sametinget overtok
ansvaret for kunstnerstipend-ordningen fra 2002. Det er delt ut
seks arbeidsstipend, hvorav to av stipendene er tildelt yngre nyetablerte
samiske kunstnere. Videre er det delt ut to etableringsstipend,
tre materialstipend, tre reise- og studiestipend og to vikarstipend. Sametinget
har henvendt seg til statlige myndigheter med anmodning om å få økt
kvotene på stipend til samiske kunstnere.
I 2002 tildelte Sametinget litteraturstipend til åtte
unge som skriver på samisk. Både sør-,
lule- og nordsamiskspråklige var representert blant de som
fikk tilbud om stipend. Stipendmottakerne har i løpet av
2003 gjennomført et skrivekurs i regi av Sámi
girječálliid searvi/Samisk
forfatterforening. Skrivekurset ble avsluttet med en minneverdig
presentasjon for Sametingets plenum i november 2003.
I februar 2003 ble nye satser for utgivelse av samisk skjønnlitteratur
vedtatt etter at forhandlinger med berørte organisasjoner
var gjennomført. Det ble tildelt støtte til i
alt 20 litteraturrelaterte prosjekt. Det ble registrert litteratursøknader
for til sammen 8,7 mill. kr mens avsetningen fra Samisk kulturfond
var på 1,738 mill. kr. Dette tilsier at det er et stort
press når det gjelder finansiering av litteraturprosjekt,
og mange gode litteraturprosjekt må vente i årevis
før de kan realiseres.
Sametinget utvidet sin grunnstøtte til samiske publikasjoner
i 2003 til å omfatte kvinnebladet Gába, barnebladet
Leavedolgi og det kristne bladet Nuorttanaste. Leavedolgi ble imidlertid
ikke utgitt i 2003. Det er gitt prosjekttilskudd til utgivelse av ungdomsmagasinet Š også i
2003. Den økonomiske situasjonen for de samiske publikasjonene
har vært lite tilfredsstillende i flere år. Det
er fortsatt behov for å styrke utgivelsene av disse slik at
de kan utgis med ønsket kvalitet og med flere utgivelser
i året.
Det registreres en økning i antallet forlag som utgir
samisk litteratur, læremidler og musikk. Det var fem forlag
som oppnådde forlagsstøtte i 2003. Det er gitt
driftsstøtte til ni kulturinstitusjoner. Gamtofta i Sørreisa
kommune og Pitesamisk hus i Beiarn kommune kom for første
gang med under denne ordningen i 2003. Videre ble det gitt driftsstøtte
til Saviomuseet i Sør-Varanger kommune over Samisk kulturfond.
Det ble gitt støtte til ti kulturorganisasjoner i 2003.
Når det gjelder filmsektoren har det vært en merkbar økning
i aktiviteten i de siste årene. Kautokeino arrangerte Samisk
filmfestival i 2003. Antallet samiske video- og filmaktører
har økt, og dermed også antallet søknader
om støtte til filmformål.
Det har pågått et intenst arbeid for å realisere utbygging
av Ája samisk senter i Kåfjord kommune. Sametinget
bevilget 2 mill. kr. i investeringsstøtte til prosjektet.
Sámi dáiddaguovddáš/Samisk
kunstnersenter har lagt frem planer om flytting av senteret til
en mer sentral plass i Karasjok. Sametinget har tatt opp disse planene
med Kultur- og kirkedepartementet. Sametinget har sammen med Troms
fylkeskommune, Universitetet i Tromsø og Storfjord kommune
dannet stiftelsen Lássigámmi med tanke på å ta
vare på den kunsten som Nils Aslak Valkeapää etterlot
seg.
Det er stor aktivitet innen samisk idrett og behovet for midler
til idrettsaktivitet og til organisering av denne aktiviteten har økt.
Arbeidet med tanke på overføring av spillemidler
til samisk idrett har foreløpig ikke ført til
konkrete resultater, men Sametinget har en forventning om at det
skal kunne finnes en løsning på dette. Sámiid valáštallan
lihttu (SVL) er invitert til Arctic Winter Games i Canada i 2004.
Sametinget ga støtte til forarbeidet til disse lekene,
og vil i 2004 følge opp med å støtte
deltakelsen i lekene.
3.3.13.2 Næringsutvikling
Et viktig virkemidler for å nå politiske mål
om et allsidig og fleksibelt næringsliv er de økonomiske
virkemidler i Samisk utviklingsfond. Retningslinjene for Samisk
utviklingsfond ble endret i 2003 for bl.a. å styrke kvinners
deltagelse og likestilling i næringslivet. De økonomiske
virkemidlene har i 2003 i større grad en tidligere gått
til kvinner og kvinnerelaterte arbeidsplasser. Kvinneandelen har økt
fra 30 % i 2002 til 46 % i
2003. Det er spesielt innen reiseliv økningen av kvinneandelen
har vært størst. Utviklingen i kvinneandelen er
tilfredsstillende.
Fondet har finansiert flere prosjekter som skal tilrettelegge
for ny næringsvirksomhet i fjordområder – dette
gjelder spesielt i Storfjord, Porsanger og Tana. Sametinget deltar
også i referansegruppen for omstillingsarbeidet i Kautokeino
kommune.
Situasjonen for duodjiutøverne er fortsatt vanskelig.
Det er blitt gjennomført en utredning for å se
på mulighetene for å etablere en næringsavtale for
duodji og et forprosjekt for å avklare behov, organisering
og finansiering av veilederstillinger og verksteder. Det har vært
en markert økning i støtten til duodjinæringen,
hovedsakelig som følge av gjennomføringen av duodjiprogrammet.
Fondet har gitt støtte til kompetansehevende kurs, rettsvern,
fagopplæring i Troms, markedsføring og investering
av produksjonsutstyr til verksteder i Snåsa og Troms.
Driftsstøtten til næringskombinasjoner har økt betraktelig
i 2003 i forhold til 2002. Mesteparten av støtten gikk
til Indre-Finnmark. Litt over 2/3 av tilskuddene gikk til
menn. Det var kombinasjoner der duodji og reindrift inngikk som
fikk mest støtte. Sametinget har vedtatt å avvikle
ordningen med driftsstøtte til næringskombinasjoner
med virkning fra 2005.
Den viktigste saken for reindriftsnæringen på lang
sikt er arealvern. Uten et bedre arealvern som sikrer reinbeitearealene
mot inngrep, er reindriftens framtid truet. Sametinget har i forbindelse med
planene om vindkraftutbygging krevd en helhetlig konsekvensanalyse,
slik at de samlede konsekvensene for reindriftsnæringen
avklares før det gis konsesjon. I møter med Landbruksdepartementet
har Sametinget tatt opp sikring av reindriftsinteressene i området
nord for Aursunden, tiltak for å løse manglende
muligheter for levering av reinslakt i Vest-Finnmark, strukturtiltak
for å sikre en planmessig rekruttering til reindriftsnæringen og
likestillingsutfordringene i næringen.
Samene som urfolk i Norge, får ikke oppfylt de fundamentale
rettighetene når det gjelder forvaltning og mulighet til
fangst av fisk. Dette gjelder i første rekke forvaltningsordninger
som fører til at fiskere taper sine historiske fiskerettigheter.
Sametinget har også vist til manglende forvaltningsordninger
som gjør at lokalbefolkningen kan dra nytte av de komparative
fordelene det er å bo i nærheten av ressursene,
dvs. at nærhets- og avhengighetsprinsippet legges til grunn
ved forvaltning.
I Reguleringsrådet har Sametinget fremmet en rekke forslag
for å sikre fangstrettighetene for kyst- og fjordflåten,
noe det er vanskelig å få gjennomslag for. Forslagene
har gått ut på skjerming av de minste flåtegruppene
ved reguleringen av norsk kysttorsk, tildeling av større
andeler av torsk, hyse-, sei- og vårgytende sildekvoter
til kystflåten, videreføring av ungdomkvoteordning
og innføring av rekrutteringskvoter i kyst- og fjordfiske.
Norge og Russland er blitt enig om å innføre
en vestlig grense ved 26 grader Ø. for en felles, bærekraftig
forvaltning av kongekrabbe. Vest for denne grensen har Norge besluttet å gjennomføre
en forvaltning og en fangst som går ut på at krabben
skal utryddes. Når det gjelder kongekrabbefiske øst
for grensen så har Sametinget gått inn for at
alle båter under 15 meter som er plaget av kongekrabbe – som
bifangst i garnfiske etter rognkjeks, flyndre, torsk og kveite – skal
få mulighet til å fiske kongekrabbe. Utryddelsesfiske
etter kongekrabbe vest for grensen må gjennomføres
på en måte som gir alle som vil mulighet til å delta,
slik at fangsten bli så stor som mulig og spredningen av
kongekrabben begrenses i h.h.t. FN-konvensjonen om biologisk mangfold
av 1992, artikkel 8.
Etter at Sametinget hadde fokusert på den vanskelige
situasjonen som den norsk kysttorskbestanden er i, har Fiskeridepartementet
besluttet å oppnevne et eget arbeidsutvalg som skal fremme konkrete
forslag til forvaltning og fangst av norsk kysttorsk. Det skal legges
til grunn en langsiktig og bærekraftig forvaltning av norsk
kysttorsk. I denne forbindelsen har Sametinget foreslått
innføring av forbud mot å fiske med trål
innenfor 12 nautiske mil, at alt fiske med fartøy over
21 meter må foregå utenfor 4 nautiske mil og at
alt fiske med fartøy over 15 meter må foregå utenfor
grunnlinja. Forslaget innbefatter at de minste fiskebåtene
ikke skal omfattes av reguleringen på dette tidspunkt.
Sametinget støttet ikke innføring av nye regler for
flytting av oppdrettsanlegg ettersom en liberalisering av tidligere
regelverk vil føre til økt forurensning. En storstilt
samlokalisering av oppdrettsanlegg resulterer i at oppdrettskonsesjonene
flyttes og viktige arbeidsplasser går tapt i lokalsamfunnene.
Sametinget utvidet målgruppen for støtte til jordbruket
til også å omfatte større bruk med over 1,5 årsverk
i 2003. Bakgrunnen for det er å sikre levedyktige gårdsbruk
i samiske områder. Tilskudd til tiltak innen jordbruket
er gått ned betraktelig i forhold til 2002 og 2001. Nedgangen
i antall bruk fortsetter også i de samiske områdene
til tross for at økonomien i de gjenværende brukene har
bedret seg de siste årene. Et annet positivt trekk i jordbruket
i samiske områder er at de gjenværende brukene
er veldrevne og at gjennomsnittsalderen blant gårdbrukerne
er gått ned. En gjennomgående tendens for de bruk
som legges ned er at disse brukene må opprustes for store summer
uten at driftsøkonomien av den grunn blir bedre. Både
nasjonale og internasjonale trender i landbrukspolitikken fører
til at det er en avventende holdning til en økt satsning
på jordbruket.
Sametinget anbefalte at Norge legger de økte petroleumsaktivitetene
i NV-Russland, som Norge ikke kan påvirke, til grunn for
de politiske valg når det gjelder den norske deltakelsen
i helårig petroleumsvirksomhet i nordområdene.
Norge vil uansett stå overfor meget store utfordringer
når det gjelder teknologi, miljø, beredskap, sikkerhet
og urfolkshensyn. Sett i et slikt perspektiv, mener Sametinget at
det er bedre at Norge deltar aktivt i de framtidige planleggingen
av petroleumsvirksomheten i nordområdene, enn at Russland
gjør det alene. Ved å delta vil man kunne påvirke
og finne fram til standarder og legge føringer på den internasjonale
utviklingen for petroleumsvirksomhet i nordområdene. Hensynet
til urfolkene, fiskeriinteressene og miljøvern veier tungt
for Sametinget i denne sammenheng. Derfor er det også viktig at
norske oljeselskaper legger til grunn disse hensynene i sin deltakelse
i petroleumsaktivitetene i nordområdene.
ILO-konvensjonen nr. 169 legger begrensninger for Statens
myndighet med hensyn til utnyttelse av naturressurser og gir klare
føringer for involvering av Sametinget i forbindelse med
gjennomføring av utbygginger som har konsekvenser for det
samiske folk. Sametinget ber derfor om at det avklares hvordan regjeringen
vil gjennomføre involveringen av Sametinget i arbeidet,
slik at arbeidet med helårig petroleumsvirksomhet skjer
i samsvar med nasjonale og internasjonale urfolksforpliktelser.
3.3.14 Barnehager, opplæring og forskning
3.3.14.1 Barnehage
Sametinget har tildelt tilskudd til 45 samiske barnehager, midler
til morsmålsopplæring i 15 barnehager og midler
til 6 forsøks- og utviklingsprosjekter i samiske barnehager.
Det er utgitt 2 nummer av fagtidsskriftet Stullan for samiske barnehager. Sametinget
har i 2003, i samarbeid med Fylkesmennene i Troms og Finnmark, avholdt
den årlige barnehagekonferansen i Tromsø. Det
er også avholdt nettverkssamlinger for styrere og språkmedarbeidere
i samiske barnehager i og utenfor forvaltningsområdet.
3.3.14.2 Grunnskole/videregående opplæring:
Sametinget har gitt høringsuttalelse til NOU 2003: 16
I første rekke
og bl.a. påpekt
at kvalitetsreformen også skal omfatte elever som får
opplæring i og på samisk og at lærestoff
om samiske forhold blir obligatorisk for alle landets elever ved
en eventuell revidering av læreplaner. Sametingets spesialpedagogiske
kompetansehevingsplan for 2004 – 2006, har fokus på lese-
og skrivevansker og tospråklighet i lule- og sørsamiske
områder, samt områdene Sør-Troms og Nordre
Nordland.
Sametinget har, sammen med Utdannings- og forskningsdepartementet,
Fylkesmennene i Finnmark og Troms og representanter for kommuner
i forvaltningsområdet for samisk språk, deltatt
i en arbeidsgruppe som utarbeidet ny beregningsmodell for tildeling
av timeressurser til opplæring i og på samisk
i grunnskolen. Sametinget har for øvrig tatt opp med Utdannings-
og forskningsdepartementet problemet med at timesatsen er for lav
og dekker ikke kommunenes reelle utgifter til samiskopplæring.
Sametinget har vedtatt prinsipper og retningslinjer for videregående
opplæring for den samiske befolkningen. Sametinget sier
i sitt vedtak bl.a. at opplæringsloven bør endres
slik at samer i videregående opplæring får
rett til opplæring i og på samisk, i samisk kultur
og samfunnsliv og i spesielle samiske fag og kurs. Sametinget mener
at det må opprettes nasjonale og regionale ressurs- og kompetansesentre
som tilbyr alternativ opplæring i samisk språk,
kultur og samfunnsliv. De statlige samiske videregående
skolene bør utvikles til nasjonale ressurs- og kompetansesentre.
Sametinget mener at de samiske videregående skolene på nåværende
tidspunkt ikke tilknyttes Sametinget.
Temaet for den årlige skolekonferansen var
Samiske verdier i skolehverdagen og i nærmiljøet
. Formålet
var synliggjøring av samiske verdier i skolehverdagen og
i nærmiljøet, implementering av samiske og norske
verdier i et læringsperspektiv for samiske barn og unge,
samt synliggjøring av samisk mangfold. Målgruppe
for konferansen var lærere, skoleledere, skoleeiere, utdanningstilbydere,
ansvarlige myndigheter og andre interesserte. Konferansen ble avholdt
i samarbeid med Fylkesmennene i Troms og Finnmark.
Sametinget vil fortsatt arbeide for å forbedre rammebetingelser
i forhold til samisk opplæring. Staten bør refundere
skoleeiernes utgifter fullt ut slik at samiske elever sikres sine
rettigheter til opplæring i og på samisk.
3.3.14.3 Læremidler og nettressurser
Sametinget har bevilget midler til nyutvikling av 46 ordinære,
9 digitale og 12 særskilt tilrettelagte samiske læremidler.
Det er også bevilget en del midler til nyopptrykk av læremidler
som var gått ut av produksjon.
Forlag og andre læremiddelprodusenter ferdigstilte ca
35 nye samiske læremidler. Forfatterhonoraret for utvikling
av samiske læremidler er økt og indeksreguleres
hvert år. Det er i år delt ut stipend til 440
elever ved videregående skoler som har samisk i fagkretsen,
7 studenter som tar til grunn- og videreutdanning innen spesialpedagogikk
og 8 studenter som tar videreutdanning i læremiddelpedagogikk
ved Samisk høgskole.
I mars arrangerte Sametingene i Norge og Finland og Sameskolestyrelsen
i Sverige læremiddelkonferansen
Samiske
læremidler som nordisk ressurs
, i Kiruna. Målet
med konferansen var å synliggjøre læremidler
som er utgitt i de 3 landene, fremme utveksling av samiske læremidler
over landegrensene og motivere for utarbeiding av felles nordiske
l��replaner og læremidler. Sametinget har, i samarbeid
med Sametinget i Finland og Sameskolestyrelsen i Sverige, utgitt
felles nordisk læremiddelkatalog.
Sametinget har opprettet nettstedet
Sámi
oahpponeahtta
for å nå ut med informasjon
og veiledning for samiske lærere, førskolelærere,
foreldre og elever. Læringssenteret har opprettet en database
med informasjon om læremidler for barn, unge og voksne
med særskilte behov. I denne basen kan Sametinget legge
inn informasjon om samiske særskilt tilrettelagte læremidler.
Sametinget har i samarbeid med fylkesmannen i Troms og Finnmark
utarbeidet informasjonsbrosjyren
Opplæring
i samisk i grunnskolen utenom forvaltningsområdet for samisk
språk
.
Læringssenteret tildelte kr 250 000 til delprosjekter
innenfor prosjektet
Samiske verdier i skolehverdagen
.
Fylkesmennene i Finnmark og Troms, i samarbeid med Sametinget og
Samisk høgskole, fikk i oppgave å fordele disse
midlene til skoler i områder der det bor samer. Midlene
skulle brukes som stimuleringsstøtte for å synliggjøre
samiske verdier i skolehverdagen og implementere samiske og norske
verdier i et læringsperspektiv for samiske barn og unge.
Med de bevilgningene som har vært hittil, har det ikke
vært mulig å gjøre en større
innsats innen IKT i samisk skole. Det er stort behov for samiske digitale
læremidler, og da spesielt tilpasset fjernundervisning.
Det vil være ressursbesparende å samarbeide nordisk
om læremiddelproduksjon. Det er planer om å få utviklet
en felles samisk nordisk elektronisk læremiddelbase. Et
annet tiltak som Sametinget ser på som viktig innen IKT
er utvikling av retteprogram for databehandling. Det er også behov
for å videreutvikle samisk læringsnett.
3.3.14.4 Lese- og skriveferdigheter og matematikk opplæring
Det samisk begynneropplæringsprosjektet er nå i sin
tredje fase. Generell målsettingen i denne fasen er å finne
fram til metoder og metodikk som fremmer leseforståelse
på samisk.
Gi rom for lesing!
er en landsdekkende
tiltaksplan for å stimulere elevers leseglede og leseferdigheter
og øke kompetansen i bruk av skolebibliotek. Sametinget,
Fylkesmennene i Finnmark og Troms og Samisk høgskole har
sammen tatt initiativ til å igangsette prosjektet
Gi rom for lesing – Samisk
for å fremme
og utvikle leseinteressen og øke leselysten blant samiske
barn og unge.
Å sikre kvalitet i matematikkfaget for samiske elever
vil være en stor utfordring. Her vil man kunne nyttiggjøre
seg av de resultater
Kvalitet i matematikk-KIM – prosjektet
kom
frem til, bl.a. å videreutvikle mattematikkfaget slik at
det blir mer tilpasset samiske barn. Det er behov for å fortsette arbeidet
med termutvikling. Utarbeiding av læremidler, også digitale,
må videreføres. Å høyne lærerens
kompetanse i matematikk må også være et
av målene. Sametinget må få ressurser
til fremtidige satsingsområder som for eksempel stipend
til elever og studenter i realfagene.
3.3.14.5 Høyere samisk utdanning og forskning
Sametinget har initiert opprettelse av samarbeidsnettverk mellom
Samisk høgskole og Høgskolen i Bodø og
Høgskolen i Nord-Trøndelag som gir lærerutdanning
med samisk språk og/eller samisk innhold. Det
er utarbeidet en rammeplan i samisk og duodji for allmennlærer-
og førskolelærerutdanning
Det er et stort behov for økt forskning og flere samiske
forskere. Et samisk forskningsråd vil kunne være
et svært viktig instrument for å øke innsatsen
på dette feltet også. Samtidig er det viktig at
Utdannings- og forskningsdepartementet og Norges forskningsråd øker
innsatsen for samisk forsking.
3.3.15 Helse- og sosialsatsing
Tiltakene i Regjeringens handlingsplan «Mangfold og
likeverd», forutsetter et nært samarbeid mellom
Sametinget og sentrale myndigheter. Sametinget har lagt vekt på å være
premissleverandør til regionale og sentrale instanser i
saker som angår samisk helse- og sosialsatsning.
Tjenestetilbudet til samiske barn opptar Sametinget. Vi har derfor
arbeidet for å opprettholde og styrke Seidajok barnepsykiatriske
behandlingshjem i Tana. Dette er en sak som krever videre oppfølging
i 2004. Likeledes har Sametinget tatt initiativ til å synliggjøre
samiske barns behov i den nye forvaltningsreformen for barne- og
familievern.
Sametinget tok opp forholdene for samiske pasienter både
i primær- og spesialisthelsetjenesten med helsedepartementet.
Det er viktig at rettighetene samiske pasienter har til å bli
møtt med språk- og kulturkompetanse påpekes
overfor sentrale helsemyndigheter. Sametinget fordeler hvert år
prosjektmidlene til oppfølging av NOU 1995: 6
Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkning
i Norge
. Vi har i 2003 søkt å fordele midlene
etter vedtatte satsningsområder og med geografisk spredning.
Vi har imidlertid sett at det er en utfordring å tilrettelegge
for helse- og sosialprosjekter i lule- og sørsamiske områder.
Dette må vi arbeide videre med.
Satsningsområdene vil bli evaluert i løpet
av 2004. Formålet med evalueringen er å se hvilken effekt
midlene har hatt i samisk helse- og sosialtjeneste.
3.3.16 Samarbeid
3.3.16.1 Regionale utviklingsprogrammer
Sametinget har i mange år vært med i en samarbeidsgruppe
som har hatt til formål å samordne virkemidlene
i Finnmark. I forbindelse med arbeidet med de regionale partnerskapene
har denne gruppen blitt utvidet, og blir i dag kalt RUP-partnerskapet.
Målet med partnerskapet er at aktørene skal forplikte
seg til å følge opp de prioriteringer som ligger
i mål, strategier og tiltak som partnerskapet blir enige
om skal være med i det regionale utviklingsprogrammet.
Det er fylkeskommunen som har det overordnede ansvaret for programmet og
som vedtar programmet.
I 2003 har partnerskapet utarbeidet et fireårig Regionalt
utviklingsprogram, og en årsplan for 2004. I forbindelse
med oppfølgingen av samarbeidsavtalen med Finnmark fylkeskommune, artikkel
5 «regional planlegging og arealforvaltning»,
ble det avholdt et møte den 06.11.03 mellom Finnmark fylkeskommune
og Sametingsrådet, hvor det 4-årige regionale
utviklingsprogrammet for Finnmark 2004 ble drøftet.
I likhet med Finnmark er det også i Troms utarbeidet
et fireårig program for regional utvikling. I samarbeidsavtalen
med Troms er partene blitt enige om at partene årlig skal
sette av midler til gjennomføring av de årlige
regionale utviklingsprogrammene.
3.3.16.2 Samarbeidsavtalene med fylkeskommunene
I 2002 ble samarbeidsavtalen med Troms fylkeskommune undertegnet
og trådte i kraft. I 2003 har arbeidet blitt fulgt opp
med møter både på administrativt nivå og
på politisk nivå og flere av artiklene i samarbeidsavtalen
er blitt fulgt opp. Av konkrete saker nevnes finansiering av utbygging
av Ája og å få til et fungerende samisk
hus på Senja.
Når det gjelder samarbeidsavtalen med Finnmark fylkeskommune ønsket
partene å formalisere det samarbeidet som allerede hadde
foregått mellom partene gjennom flere år. Avtalen
skal være et instrument for nye tiltak og prioriteringer, samt
legge til rette for å utvikle tiltakssonen for Nord-Troms
og Finnmark også til en urfolkssone. Samarbeidsavtalen
ble vedtatt i Finnmark fylkesting i juni og i Sametinget i september
2003.
Når det gjelder Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag,
Nordland og Hedemark fylkeskommuner er partene enige om å utarbeide
forslag til en felles samarbeidsavtale om sørsamiske forhold.
Av de temaer som ble gitt spesiell oppmerksomhet var blant annet,
utvikling av samiske institusjoner, videregående opplæring,
Sametingets deltakelse i fylkeskommunenes regionale planarbeid og samisk
språkutvikling. Det tas sikte på at forslag til samarbeidsavtale
skal foreligge første halvdel av 2004.
Det må være en målsetting at de fylkene
som Sametinget har inngått partnerskap med, etter hvert
kan tilby samisk språk som fag til alle elever som ønsker
det på videregående skoler, og at fylkeskommunene
også kan tilby faget «samisk kulturkunnskap» som
studieretningsfag eller valgfag ved alle videregående skoler
slik at ingen elever skal gå ut av videregående
skole i disse fylkene uten grunnleggende kunnskaper om samiske forhold.
3.3.16.3 Samisk samarbeid
Hovedsatsingsområdet for Samisk parlamentarisk råd
(SPR) i inneværende periode er bevaring og utvikling av
det samiske språket, opplæring, produksjon av
læremidler, likestilling og ungdomsdeltakelse i det samiske
samfunnet. Samisk parlamentarisk råd skal også koordinere
den samiske stemmen ut til andre urfolk og internasjonalt, blant annet
gjennom arbeidet med urfolkssaker i etablerte fora som Barentssamarbeidet,
Arktisk samarbeid, FN og EU. I 2003 har det vært særlig
fokus på likestilling, kartlegging av opplæringssituasjonen
for samiske barn i de nordiske landene og å få formalisert
det samiske språksamarbeidet i SPR.
Sametinget ønsker en utvikling hvor det allsamiske perspektivet
styrkes. Sametinget har derfor prioritert etablering av det parlamentariske samiske
samarbeidet de siste årene. Samisk parlamentarisk råd
har i etableringsfasen i hovedsak arbeidet med saker som angår
samene som et folk, bl.a. samisk språksamarbeid, opplæring
og læremidler for samiske barn etc. Vi ser en utvikling
i Norden hvor de nordiske organene overfører sine institusjoner
til vertslandene, f.eks. innen utdanning og forskning. Dette har
også konsekvenser for samiske institusjoner. Sametinget
vil at flere samiske institusjoner skal bli allsamiske, mens de nordiske
statene og nordiske samarbeidsorganer går i motsatt retning
generelt. Hovedutfordringen for Samisk parlamentarisk råd
er å få finansiert rådets virksomhet.
Samarbeidet mellom regjeringene og sametingene, både
på politisk og administrativt nivå, er godt i
gang, bl.a. gjennom de årlige møtene mellom de
nordiske sameministrene og sametingspresidentene.
3.3.17 Det internasjonale engasjementet
I Sametingets internasjonale engasjementet i 2003 har fokus først
og fremst vært rettet mot arbeidet overfor utvalgte FN-organ
og samarbeidet i nordområdene. Engasjementet har økt
i omfang, noe som også har vært en målsetting
fra Sametingets side, uten at de nødvendige ressurser foreligger. Dette
skaper problemer i forhold til de målsettingene som Sametinget
har for dette arbeidet og i forhold til de forventningene Sametinget
møter fra det samiske samfunnet og medaktører
både på nasjonalt og internasjonalt plan.
Permanent forum for urfolkssaker avholdt sin andre sesjon i New
York i mai, og Sametinget deltok i den norske delegasjonen. Årets
sesjon var viet ungdom, derfor deltok også en representant
fra Sametingets ungdomspolitiske utvalg (SUPU). Ole Henrik Magga
ble gjenvalgt som forumets leder. Sametinget bevilget også i
2003 kr 300 000 til arbeidet i Permanent forum.
I arbeidet med FNs urfolkserklæring har Sametinget deltatt
i den norske delegasjonen på arbeidsgruppens 9. sesjon
i Genève. Arbeidsgruppens mandat er å utforme
et utkast til FNs globale urfolkserklæring. Erklæringen
skal sette en minstestandard for hvilke rettigheter urfolk bør
ha uavhengig hvilket land de er bosatt i. Arbeidsgruppen består
av stats- og urfolksdelegater fra hele verden. Ambisjonen er å vedta
erklæringen innen utgangen av FNs urfolkstiår
i 2004.
Sametinget har representert Barentssamarbeidets urfolk i Barents
regionråd og Regionkomité til høsten
2003. På Regionrådets møte 2. oktober
ble ledervervet i rådet overført fra Nordland
fylkeskommune til Västerbotten län i Sverige.
Samtidig overtok samene i Sverige urfolksrepresentasjonen i Regionrådet
etter samene i Norge. Fra 2003 er det Samisk parlamentarisk råd
(SPR) som oppnevner samenes (Finland, Norge og Sverige) representanter
til Barentssamarbeidets organer. Etter initiativ fra Sametinget
og Arbeidsgruppen for urfolk i Barentssamarbeidet ble urfolkskontoret
i Murmansk åpnet i 2003. Barentssekretariatet har stått for
den praktiske tilretteleggingen, mens Sametinget dekker utgiftene
for kontoret. Den finansielle situasjonen for dekning av urfolkenes
aktivitet i Barentssamarbeidet, samt finansiering av prosjekt rettet
mot urfolksmiljøer i regionen, må vies større oppmerksomhet.
Urfolkene har ikke egne økonomiske midler til rådighet,
men er avhengig av de respektive nasjonalstatenes økonomiske
støtte.
Sametinget deltar i Regjeringens Europapolitiske forum og deltok
på forumets første møte som ble avholdt
9. desember 2003. Sametinget deltar også i den
administrative kontaktgruppen for lokale og regionale myndigheter
samt Sametinget om Europapolitiske spørsmål. For
Sametinget er det fremover et behov for enda større grad
av fokusering på de politiske prosessene innenfor EUs politiske
organer, så vel som på det som skjer innenfor
EUs byråkratiske system. Behovet for spesialkompetanse
i forhold til EU/EØS vil etter hvert vokse, og
Sametinget må settes i stand til å møte
de fremtidige utfordringene også på dette området.
3.3.17.1 Konvensjonen om biologisk mangfold
Som i foregående år har Sametinget i 2003 fulgt opp
det internasjonale arbeidet med Konvensjonen om biologisk mangfold
(CBD), og da særlig CBDs artikkel 8 (j) som omhandler urfolks
tradisjonelle kunnskaper. Sametinget deltok på 8 (j) arbeidsgruppa
sitt møte i Montreal i desember 2003. Et sentralt tema
var her frivillige retningslinjer for konsekvensanalyser av tiltak
som påvirker urfolks landområder og hellige steder,
samt miljømessige, sosiale og kulturelle forhold. Andre
sentrale tema var systemer for bevaring av tradisjonell kunnskap og
styrket samarbeid med Permanent forum for urfolk. Anbefalingen fra
arbeidsgruppens møte legges fram for konvensjonens partsmøte
i februar 2004. Sametinget vil også i 2004 følge
opp det internasjonale arbeidet med Konvensjonen om biologisk mangfold
(CBD). Sametinget har en god dialog med Miljøverndepartementet
i dette arbeidet. Det forventes at Norge inntar en tydeligere holdning
om at urfolks kunnskaper, praksiser og fornyelser for bevaring av
det biologiske mangfoldet, forutsetter at urfolk har reell kontroll
og råderett over sine landområder og ressurser.
3.3.17.2 Interreg-prosjekter
Arbeidet i 2003 har blitt konsentrert om å få frem flere
prosjekter. Dette har man lyktes med i Åarjelsaemien Dajve
delprogram som har hatt en vanskelig start, men som i slutten av
2003 har kommet opp i 9 nye prosjektsøknader som er under
behandling.
Tabellen nedenfor viser hvor mange søknader hvert av
de samiske delprogrammene har hatt inne og hvor mange av disse som
er innvilget. Videre viser tabellen hvor mye som er bevilget av
Sametingets egne budsjettmidler og hvor mye statlige Interreg-midler
(IR-midler) som er gitt til de samiske prosjektene. Kolonnen helt
til høyre viser de totale finansieringene på prosjektene
(inkludert EU-midler og nasjonalfinansiering i EU-landene).
Tabell 3.1 Delprogram | Ant. søkn. totalt | Ant.
innvilget | Sum
Sametinget | Sum
IR-midler | Sum
innvilget totalt |
---|
Sápmi | 28 | 16 | 400 800 | 1 254 750 | 6 756 880 |
Åarjelsaemien Dajve | 13 | 4 | 827 850 | 1 015 214 | 8 341 610 |