4 Regjeringens arbeid med samepolitiske saker og oppfølging av
saker i Sametingets årsmelding
4.1 Samiske barn og unge
4.1.1 Barnehager
Sametinget tildeles midler til tilskudd til samiske barnehager
og til informasjons-, veilednings- og utviklingsarbeid i samiske
barnehager og barnehager med samiske barn. Formålet med
tilskuddet til samiske barnehager er å tilrettelegge for
at samiske barn skal få utvikle sitt språk og
sin kulturbakgrunn i barnehagen. Sametinget har utarbeidet egne
retningslinjer for tilskuddet. Se Sametingets årsmelding
kap. 3.3.14.1 for utfyllende opplysninger. Sametinget viser
i sin årsmelding (kap. 3.2.8.) til at det er fordelt
midler til 45 samiske barnehager (70 avdelinger) i 2003. Det er
videre tildelt midler til samiskopplæring i barnehagen
til 16 norske barnehager. Sametinget arrangerer nasjonale konferanser
og nettverksamlinger for bamehageansatte og gir støtte
til ulike prosjekter, bl.a. innenfor det sørsamiske området.
Sametinget har gjennomført en rekke besøk til
kommuner som har samiske barnehager og barnehager med samiske barn.
Målet har vært å identifisere hvilke
utfordringer disse barnehagene står overfor. Sametinget
skal høsten 2004 arrangere en nordisk oppvekstkonferanse
med særlig fokus på utfordringer i barnehagesektoren.
Lov om barnehager er under revisjon.
1
Odelstingsproposisjon
om endringer i loven skal legges frem for Stortinget våren
2005. Sametinget er en viktig samarbeidspart for Barne- og familiedepartementet
i arbeidet med lovrevisjonen. Sametinget blir også konsultert
når det gjelder ny rammeplan for barnehager.
Barne- og familiedepartementet har jevnlige møter med
Sametinget på administrativt plan for å drøfte
utfordringer. Sametinget har pekt på behovet for økt
fokus mot områder utenfor samiske kjerneområder.
Disse områdene er ofte i en revitaliseringsfase og trenger
særlig veiledning og informasjon i tilrettelegging og oppfølging
av barnehagetilbud for samiske barn. Utfordringen ligger også i å rekruttere
personale med samiskspråklig kompetanse.
4.1.2 Styrking av tilbudet til samiske barn og ungdom i
kommunene
Sametinget og Barne- og familiedepartementet samarbeider om å styrke
tilbudet til samiske barn og ungdom i kommunene. Samarbeidet om
utgivelse av et hefte om samisk oppvekst og tilbudene i kommunene
ble sluttført i 2003.
Departementet har siden 1999 hatt et utviklingsprogram for å styrke
oppvekstmiljøet.
2
Tana kommune har deltatt i første
del av programperioden, som en av ti kommuner. Kautokeino kommune
deltar nå som en av åtte kommuner, fram til og
med 2004. Målet for programmet er å styrke innsatsen
mot vold, mobbing, kriminalitet, rus og rasisme.
Ett av tiltakene Europarådet gjennomfører på det
ungdomspolitiske området er en internasjonal vurdering
av den nasjonale ungdomspolitikken i Europarådets 45 medlemsland.
Norge ble vurdert i annet halvår 2003. I den forbindelse
hadde den internasjonale gruppen, som innhentet opplysninger til
rapporteringen, et møte med Sametingets ungdomspolitiske
utvalg. Gruppa møtte ulike departementer og statlige myndigheter
som arbeider med ungdomspolitiske spørsmål, kommuner og
fylkeskommune, samt representanter for den frivillige sektoren.
Barne- og familiedepartementet ga i 2003 økonomisk støtte
til Barnevernets Utviklingssenter i Nord-Norge til å utforme
fire temahefter om barnevern i samisk kontekst til bruk i praksisfeltet
og innenfor ulike utdanninger. Arbeidet med temaheftene skal etter
planen avsluttes i 2004.
4.1.3 Barnevern og familievern
Sametinget har i sin melding tatt opp behovet for en synliggjøring
av samiske barns behov i den nye forvaltningsreformen for barnevern
og familievern.
Målet for barneverntjenesten i årene framover er å skape
et godt og helhetlig tiltaksapparat for barn og ungdom på kommunalt
og statlig nivå. Målet er at barn og ungdom skal
få nødvendig og rett hjelp og støtte
til rett tid til barnets beste. Dette innebærer bl.a. et
barnevern som har som mål å videreutvikle og ta
i bruk hjelpe- og omsorgstiltak som er familie- og nærmiljøbaserte,
med vekt på framheving av ressurser hos familiemedlemmene og
viktige instanser og støttespillere i lokalmiljøet. Målet
om et barnevern til barnets beste innebærer et barnevern
til samiske barns beste der også samisk språk
og kultur oppleves som viktig og likeverdig. For å nå dette
målet er det behov for å øke den flerkulturelle
kompetansen i barneverntjenesten.
Familierådslag er en familie- og nærmiljøbasert metode
hvor målet er å bygge opp støttetiltak
for utsatte barn og familier i deres nærmiljø.
Metoden innebærer at den utvidede familie (slekt og nære andre)
samles og kommer fram til tiltak for barnet og familien. Barne-
og familiedepartementet har støttet et nasjonalt prosjekt
for implementering, utvikling av og opplæring i metoden.
Det er gjennomført opplæring i familierådslag
i Finnmarkskommunene.
Sametinget mener at det må gjøres mer for utsatte
barn og unge med samisk bakgrunn. Det må videre fokuseres
på at tiltak for samiske barn og unge som plasseres utenfor
hjemmet må ivareta barnets språk og kultur. Sametinget
er blitt orientert av Barne- og familiedepartementet om etableringen
av Barne-, ungdoms- og familieetaten.
Barne- og familiedepartementet har gjennom Program for foreldreveiledning
utviklet materiell til foreldre og til bruk på helsestasjoner
som skal gi støtte til foreldre i omsorgs- og oppdragerrollen. Noe
av dette materiellet er oversatt til samisk. For mer informasjon,
se www.foreldreveiledning.dep.no
Barne- og familiedepartementet yter driftstilskudd til Barnevernets
utviklingssenter i Nord-Norge. Senteret satser bl.a. på forsknings-
og utviklingsarbeid knyttet til barnevernets møte med det flerkulturelle
samfunnet, med vekt på barnevern i samisk kontekst. Barne-
og familiedepartementet gav i 2003 midler til Barnevernets Utviklingssenter i
Nord-Norge til å utforme fire temahefter om barnevern i
samisk kontekst til bruk i undervisningsopplegg for studenter i
grunn- og videreutdanningene og for ansatte i barneverntjenesten.
Heftene vil foreligge i 2004.
Med midler fra Sametinget har Indre Finnmark familievernkontor
gjennomført prosjektet «Metodeutvikling og kompetanseheving
i arbeid med par og familier med rusrelaterte problemer i Sápmi». Prosjektet
er nå i en avslutningsfase med utskriving av rapport. Man
har fått nyttige erfaringer som kan brukes i førstelinjetjenesten,
og prosjektet kan ha overføringsverdi til arbeid med tabubelagte
problemområder også i andre kulturer.
Det arbeides fortløpende med iverksetting av ulike prioriterte
tiltak ut fra rapporten «Kompetansetiltak for familievernet».
Et viktig satsingsområde er styrking av tilbudet til minoritetsetniske familier,
deriblant tilbudet til den samiske befolkning.»
4.2 Samisk språk, informasjon og synliggjøring
4.2.1 Mer aktiv bruk av samisk s
p
råk
Regjeringen anser språkspørsmålet
for å være et av de viktigste saksområdene
i samepolitikken. Regjeringen ønsker at samisk skal være
et levende språk som blir brukt også i offentlig
sammenheng.
Kultur- og kirkedepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet
og Kommunal- og regionaldepartementet tildelte i 2004 6 mill. kroner
til utvikling av et samisk korrekturprogram for elektronisk saksbehandling.
3
Arbeidet skal drives
av Sametinget, som har tildelt 5,3 mill. kroner til prosjektet.
Det betyr en samlet tildeling på kr. 11.3 mill.
Denne teknologien med grammatikk og stavekontroll, orddelingsprogram
og synonymordbok vil være et svært viktig hjelpemiddel
i arbeidet med utvikling av samisk språk.
I 2003 lanserte Kommunal- og regionaldepartementet sine samiskspråklige
sider på ODIN, regjeringens informasjonskanal.
4
I
løpet av 1. halvår i 2005 skal alle departementer
og Statsministerens kontor ha samiskspråklig informasjon
på ODIN.
For å gjøre det enklere for offentlige virksomheter å ta
i bruk samisk er Kompetansebasen for samisk språk og IT
nå etablert
5
, www.samit.no, «samIT» er
et element i regjeringens arbeid rettet mot statlige etater, der
målet er å legge til rette for bruk av samisk
i IT-sammenheng og informere om statlig virksomhet på samisk.
Den viktigste utfordringen framover er å gjøre «samIT» mer
kjent og synlig i forvaltningen, noe som også skal knyttes
til det generelle arbeidet departementet gjør for å styrke
samisk språk i forvaltningen.
Regjeringen ønsker at flere lover og forskrifter skal
oversettes til samisk. Forvaltningsloven og offentlighetsloven er
på oppdrag fra Justisdepartementet oversatt til samisk.
Oversettelsene er lagt ut på Justisdepartementets sider
på Odin. I tillegg finner man oversettelsene på Kommunal-
og regionaldepartementets samiskspråklige sider. I tillegg skal
alle departementene gjennomgå lover og forskrifter og lage
en plan for oversettelse innen 1. mars 2005. Også underliggende
etater skal oppfordres til å oversette flere forskrifter
og kunngjøringer. Pasientrettighetsloven med forskrifter
er etter oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet oversatt til samisk
i 2004.
Regjeringen ønsker å bedre tilgang til tolker innen
offentlig sektor. Som bidrag til å oppnå dette målet,
har Samisk høgskole i løpet av 2004 utviklet studiemoduler
for utdanning av tolker i samisk.
4.2.2 Nordisk samisk språkpris – Gollegiella
Sameministrene i de nordiske landene og sametingspresidentene
har, etter initiativ fra Kommunal- og regionaldepartementet i Norge,
opprettet en nordisk samisk pris som en anerkjennelse og synliggjøring
av innsats og arbeid for samisk språk. Prisen skal kunne
tildeles enkeltpersoner, grupper av enkeltpersoner, organisasjoner
eller institusjoner i de land der samene bor. Prisen ble utdelt
første gang høsten 2004.
4.2.3 Indre Finnmark tingrett og samisk juridisk terminologi
Stortinget vedtok våren 2001 at det skulle opprettes
en ny domstol, Indre Finnmark tingrett (Sis-Finnmárkku
diggegoddi).
6
Domstolen ligger
i den samiske kommunen Tana og har vært i drift siden 1. januar
2004. Den er en ordinær førsteinstansdomstol som
skal betjene alle innbyggere innenfor sin rettskrets. Rettskretsen
består av
kommunene Karasjok,
Kautokeino, Nesseby, Porsanger og Tana. Disse kommunene omfattes
av forvaltningsområdet for samisk språk, og Indre
Finnmark tingrett er landets første tospråklige
domstol. Den nye sorenskriveren kommer fra Tana kommune og er samisktalende.
Det skal også utarbeides et nytt saksbehandlingssystem
i domstolene, hvor det blir tilrettelagt for bruk av samisk skriftspråk.
Opprettelsen av Indre Finnmark tingrett vil dessuten være
en god anledning til å videreutvikle samisk språk.
I regi av Justisdepartementet og Tana kommune er det satt i gang
et prosjekt som skal utvikle en samisk juridisk terminologi. I den
forbindelse er det nedsatt faggrupper som arbeider med innsamling
og systematisering av terminologi. I 2002 tildelte Justisdepartementet
250 000 NOK til dette prosjektet. Samme beløp
ble tildelt også i 2003. Kommunal- og regionaldepartementet
tildelte også 300 000 NOK til prosjektet i 2003.
Målet med opprettelsen av Indre Finnmark tingrett og
språkutviklingsprosjektet er at den samiske befolkningen
skal oppleve at rettsvesenet blir mer tilgjengelig, og at rettsvesenets
kunnskap om samiske sedvaner og rettsoppfatninger skal øke.
Opprettelsen kan også ses på som en lojal oppfølging
av merknader i tilknytning til Norges ratifisering av Europarådets
minoritetsspråkpakt.
4.2.4 Forvaltningsområdet for samisk språk
Samisk og norsk er likeverdige språk, jf. sameloven
kap. 3. Innenfor forvaltningsområdet for samisk
språk (kommunene Kåfjord, Kautokeino, Karasjok,
Nesseby, Porsanger og Tana) er samisk og norsk likestilte språk.
Tysfjord kommune har søkt om å bli innlemmet i
det samiske forvaltningsområdet. Sametinget behandlet saken
i 2002 og har bedt Kultur- og kirkedepartementet gjøre
endringer i samelovens språkregler slik at kommunen kan
komme inn under forvaltningsområdet.
7
Regjeringen vil følge opp vedtaket i løpet
av høsten 2004 ved å fremme en odelstingsproposisjon
om endringer i samelovens regler om forvaltningsområdet
for samisk språk.
Departementene har også mottatt søknad fra Snåsa
kommune om å bli innlemmet i forvaltningsområdet
for samisk språk.
4.2.5 Evaluering av samelovens språkregler
Sametinget har bedt Kultur- og kirkedepartementet om å gjennomføre
en evaluering av samelovens språkregler.
8
Departementet
har innledet samtaler med Sametinget og Kommunal- og regionaldepartementet
om utarbeidelse av mandat for evalueringen. Det tas sikte på å gjennomføre
evalueringen i løpet av 2005.
4.2.6 Stedsnavnloven
Kultur- og kirkedepartementet arbeider nå med en odelstingsproposisjon
med forslag til endringer i stedsnavnloven. Det tas sikte på fremleggelse
av proposisjonen innen utgangen av 2004.
9
4.2.7 Samiske veivisere
Gjennom et prosjekt med «samiske veivisere» ønsker
regjeringen å gi samiske ungdommer i oppgave å informere
om samisk språk, kultur og samfunnsliv.
10
Det tas sikte
på at veiviserne skal besøke skoler over hele
landet. Tre veivisere ble utnevnt under Riddu-Riđđu-festivalen i
2004. Ungdommene vil bli administrativt knyttet til Samisk Høgskole
i Kautokeino, som vil være ansvarlig for den praktiske
gjennomføringen av prosjektet. Dette vil i første
omgang være et tre-årig prøveprosjekt.
Det vil så bli evaluert med sikte på vurdering
av en eventuell videreføring.
4.2.8 6. februar som offisiell flaggdag
Regjeringen har bestemt at Samefolkets dag skal være
offisiell flaggdag.
11
Stadig flere offentlige institusjoner
velger å markere Samefolkets dag ved å flagge
enten med det nasjonale eller det samiske flagget. 6. februar
2004 ble markert ved et større kulturelt arrangement i
regjeringskvartalet. Arrangementet ble åpnet av Statsråd
Erna Solberg. Offisiell flagging på samefolkets dag bidrar
til en verdig markering av dagen og synliggjør og skaper oppmerksomhet
om samer og samiske forhold.
4.3 Utdanning
Det vises til Sametingets årsmelding kap. 3.2.9
og 3.3.14.5.
4.3.1 Organisatoriske endringer i sentraladministrasjonens behandling
av saker om grunnopplæring i og på samisk
Som et ledd i omorganiseringen av den sentrale statlige skoleadministrasjonen
er det blitt opprettet et direktorat for utdanning. Utdanningsdirektoratet
skal være et utøvende organ under departementet
med hovedvekt på oppgaver av faglig og forvaltningsmessig
karakter. Hovedhensikten med en slik institusjon er at den skal
være et styringsorgan for utviklingen av kvalitet i norsk
grunnopplæring. Det tidligere Læringssenteret
og Statped er integrert i Utdanningsdirektoratet. Dessuten er det
en del medarbeidere i Utdannings- og forskningsdepartementet som
er flyttet over til direktoratet.
Arbeidets art kan i store trekk karakteriseres slik:
Direktoratet skal på selvstendig grunnlag og i samarbeid
med lokale instanser og Sametinget også ha ansvaret for
kvalitetsutviklingen i den samiske skolen. Det er viktig at arbeidet
med samisk opplæring får en like sentral plass
som tilsvarende oppgave for majoritetsbefolkningen slik at det statlige
virkemiddelapparatet blir sett i sammenheng. For å styrke
direktoratets kompetanse på samisk opplæring er
departementets spesifikke fagkompetanse på området
overført til direktoratet.
4.3.2 Vedrørende likestilling
Det er i dag stor forskjell i utdanningsnivået til samiske
kvinner og menn. Mange kvinner velger høyere utdanning,
mens menn i stor grad sikter seg inn på de tradisjonelle
samiske næringene. Høsten 2003 var 148 av de 177
studentene ved Samisk høgskole kvinner. Det er en likestillingspolitisk
utfordring at samiske menn velger bort høyere utdanning.
I arbeidet med å utvikle nye studietilbud, vil Samisk høgskole
legge vekt på å utvikle studier som rekrutterer
mannlige studenter. Samisk høgskole har i 2004 fått
tildelt midler til arbeid med rekruttering av studenter.
4.4 Samisk forskning
Ansvaret for samisk forskning er sektorovergripende. St.meld.
nr. 34 (2001–2002) Kvalitetsreformen – om
høyere samisk utdanning og forskning tok til orde for å styrke
samisk forskning og rekrutteringen til samisk forskning. I forbindelse
med oppfølging av meldingen, ble Norges Forskningsråds
program for samisk forskning økt fra 4,6 mill. kroner til
8,2 mill. kroner over statsbudsjettet for 2003. Bevilgningen på 8,2
mill kr ble videreført i 2004. I tillegg ble det for 2004
tildelt 1 mill kr ekstra over Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett til Norges forskningsråds samiske program for å styrke
samisk som orginalspråk i samisk forskning.
Regjeringen ser det som viktig å styrke samisk som forskningsspråk
For 2005 har Regjeringen derfor foreslått at bevilgningen økes
med 1 mill kr over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett,
slik at den samlede bevilgning blir på 9,2 mill kr.
Hovedmålet for programmet er å rekruttere forskere
og stimulere til forsking som kan gi ny kunnskap og nye perspektiv,
medvirke til å utvikle samisk som vitenskapsspråk
og stimulere til tverrfaglig og flerinstitusjonelt samarbeid innenfor samisk
forsking på nasjonalt, nordisk og internasjonalt nivå.
Når programperioden er over, vil Forskningsrådet
vurdere målsetningen for programmet og innsatsen i dialog
med samepolitiske og samiskfaglige miljø, og deretter videreføre
programmet i den nåværende formen eller eventuelt justere
programplanen. I prinsippet er Forskningsrådet også pliktig
til å vurdere om samiske problemstillinger er relevante å forske
på innenfor andre forskingsprogram.
4.5 Kultur, idrett, media
4.5.1 Samarbeidet mellom regjeringen og Sametinget på kulturområdet
Kultur- og kirkedepartementet og Sametinget har etablert et system
med kontaktmøter på administrativt nivå to
ganger i året for å sikre en god dialog.
12
Kultur-
og kirkedepartementet overførte fra 2002 forvaltningsansvaret
for en rekke kulturinstitusjoner og tiltak til Sametinget, deriblant
Samisk spesialbibliotek, mobil bibliotektjeneste, samisk kunstnerstipend,
utstillingsvederlag til samiske kunstinstitusjoner, stedsnavntjenesten
og oppfølging av samisk språklov, samiske museer,
samisk arkiv, samiske musikkfestivaler og Beaivvas Sami Teahter.
Sametinget forvalter nå en rammebevilgning til kulturformål,
og det er opp til Sametinget å prioritere innenfor denne
rammen.
4.5.2 Samisk kultur
For en helhetlig gjennomgang av regjeringens språk-
og kulturpolitikk vises det til St.meld. nr. 48 (2002–2003)
Kulturpolitikk fram mot 2014
. Meldingen
tar opp den samlede språk- og kulturpolitikken for de neste
ti årene, inkludert samisk kultur og språk.
Sametinget vedtok i 2004 å be Kultur- og kirkedepartementet
om å overføre forvaltningsansvaret for samisk
arkiv til Riksarkivaren, slik at samisk arkiv blir en del av det
statlige arkivverket.
13
I budsjettet for 2005
foreslås det en overføring på 0,7 mill
kr for samisk arkiv til det statlige Arkivverket.
4.5.3 Samiske kulturbygg
14
Utbyggingen av byggetrinn II ved Árran lulesamiske senter
i Tysfjord ble sluttført høsten 2003. I forbindelse
med revidert budsjett 2002 ble det tildelt 5 mill. kr til dette,
bl.a. som oppfølging av merknader fra Kommunalkomiteen
(jf. B.innst. S. nr. 5 (2000–2001) og B.innst.
S. nr. 5 (2001–2002).
I Kultur- og kirkedepartementets investeringsplan for 2005–2008
(jf. St.prp. nr. 1 (2004–2005) er Østsamisk
museum i Neiden ført opp med 26,2 mill. kroner i tilskudd.
15
Staten
har tidligere gitt 3,8 mill. kroner til byggeprosjektet. Ája
samisk senter i Kåfjord er oppført med et samlet
tilskudd på 21,3 mill. kroner, der det første
tilskuddet er planlagt gitt i 2006 (10 mill. kroner).
16
Til
Samisk Kunstmuseum er det ført opp et planleggingstilskudd
på 1 mill. kroner i 2006 og 10 mill. kroner i 2007. Det
forutsettes at kunstmuseet inngår som en avdeling av De
Samiske Samlinger. Tilskuddsrammen på 30 mill. kroner er
basert på foreløpig estimat. For prosjektene Ája
samisk senter og Samisk kunstmuseum er tallene å anse som
foreløpige plantall, der en må ta forbehold om
den videre bearbeidelsen av prosjektene og den årlige budsjettbehandling.
Kultur- og kirkedepartementet har også bidratt med 1
mill. kroner til delfinansiering av kjøpesummen for boet
etter den samiske multikunstneren Nils-Aslak Valkeapää.
17
4.5.4 Samisk idrett
Sametingets årsmelding 2003 viser til stor aktivitet innen
samisk idrett og et økt behov for midler til idrettsaktivitet
og til organisering av denne aktiviteten. Sametinget og Samenes
idrettsforbund – Norge (SVL-N) har henvendt seg til Kultur-
og kirkedepartementet (KKD) med en anmodning om årlig tilskudd
fra spillemidlene. KKD har bedt Sametinget om å legge fram
en søknad som kan legges til grunn for behandlingen av
saken. Samisk idrett har for øvrig mulighet til å søke
om spillemidler til etablering av nødvendig infrastruktur gjennom
dagens tilskuddsordninger til anlegg. I tillegg kan samiske idrettslag
søke om midler gjennom tilskuddsordningen for lokale lag
og foreninger.
18
4.5.5 Samiske media
Slik Sametinget peker på i kap. 3.3.13.1, ble
grunnstøtten til samiske publikasjoner i 2003 utvidet til å omfatte
kvinnebladet Gába, barnebladet Leavedolgi og det kristne
bladet Nuorttanaste. Sametinget peker på at et er fortsatt
behov for å styrke utgivelsene av disse slik at de kan
utgis med ønsket kvalitet og med flere utgivelser i året.
Ordningen med tilskudd til samiske aviser er videreført
over Kultur- og kirkedepartementets budsjett, og utgjør
til sammen 11,6 mill. kroner i 2004. I regjeringens budsjettforslag
for 2005 er forslaget til bevilgning 12,9 mill kr, en økning
på 11,6 % i forhold
til 2004. Under behandlingen av St.meld. nr. 33 (2001–2002)
Tilleggsmelding til St.meld. nr. 55
(2000–2001) Om samepolitikken
gikk Stortinget bl.a.
inn for å justere tilskuddssatsene for samiske aviser i
favør av de samiskspråklige avisene i ordningen,
samt å vurdere overføring av forvaltningsansvaret
for tilskuddet til Sametinget. Et flertall i kommunalkomiteen ønsket
dessuten å åpne for offentlig støtte
til lulesamisk innstikk i norskspråklig lokalavis. Departementet
arbeider nå med å følge opp forslagene
i stortingsmeldingen. Departementet vil foreslå endringer
i regelverket for tilskuddsordningen som innebærer at den
foreslåtte budsjettøkningen forbeholdes de samiskspråklige
avisene. Videre vil departementet åpne for tilskudd til
innstikk eller lignende på lulesamisk i aviser som i utgangspunktet
faller utenfor forskriftens definisjon av samisk avis. Departementet
har dessuten tatt kontakt med Sametinget for å drøfte
en eventuell overføring av forvaltningsansvaret for tilskuddsordningen
for samiske aviser.
Nordnorsk filmsenter AS mottar i alt 5,9 mill. kroner i 2004.
Bevilgningen gjelder både tilskudd til drift av senteret
og produksjon av kortfilm. Det er en forutsetning for tilskuddet
at det skal produseres minst én samisk film med støtte
fra Nordnorsk filmsenter AS. I budsjettforslaget for 2005 er bevilgningen
redusert med 0,5 mill kr, noe som medfører at tilskudd
til kortfilmproduksjonen ved Nordnorsk filmsenter blir på samme
nivå som for Vestnorsk filmsenter.
4.6 Endring av sameloven
4.6.1 Sentral føring av samemanntallet
Stortinget har etter forslag fra regjeringen endret sameloven § 2–6
jf. Ot.prp. nr. 26 (2003–2004
)
Om lov om endringer i lov 12. juni 1987 nr. 56
om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven).
Dette
er også omtalt i Sametingets årsmelding kap 2.4.
Bakgrunnen var Sametingets forslag om sentral føring av
samemanntallet. Lovendringen innebærer at Sametinget har
overtatt manntallsføringen fra kommunene og tinget har
ansvaret for den samlete manntallsføringen og for at samemanntallet
føres kommunevis. Begjæring om innføring
i samemanntallet har hittil vært fremmet overfor bostedskommunen.
Lovendringen innebærer at begjæring om innføringer
og strykninger i samemanntallet skal rettes til Sametinget. Kommuner
som mottar begjæringer, skal oversende disse løpende
til Sametinget. Samemanntallet vil bli utarbeidet av Sametinget
på grunnlag av folkeregisteret, samemanntallet ved siste
valg og de krav om innføring eller strykning som er kommet i
løpet av valgperioden.
Den administrative oppfølgning og tilrettelegging for
sentral føring av samemanntallet vil skje av Sametinget
i samarbeid med Sentralkontoret for folkeregistrering. Eventuelle
merkostnader beregnes til ca 0,5 mill kroner pr. år. Endringen
i sameloven krever tilsvarende revisjon av forskrift om valg av
Sameting. Forskriftsendringen vil skje i nært samarbeid
med Sametinget.
4.6.2 Innføring av fire utjevningsmandater i Sametinget
Regjeringen har fremmet forslag om endringer i samelovens § 2–4
med sikte på å innføre fire utjevningsmandater
til Sametinget slik at det totalt blir 43 representanter i tinget.
Det tas sikte på at lovendringen kan iverksettes med virkning
fra valget i 2005. Se Ot.prp. nr. 21 (2004–2005)
for ytterligere opplysninger.
4.7 Helse- og sosialtjenester til samene
Helseministeren har i denne perioden hatt to møter,
avholdt i Karasjok og i Oslo, om saker vedrørende helsetjenestetilbudet
til den samiske befolkning. Disse samtalene har bl.a. ført
til enighet om opprettelse av et samarbeidsorgan som kan ivareta
hensyn til den samiske befolkningen i forhold til helseforetakene.
Sametinget og Helsedepartementet konsulterer hverandre ellers jevnlig om
forhold knyttet til helsetjenesten.
I den videre gjennomføringen av tiltak i handlingsplan «Mangfold
og likeverd – Regjeringens handlingsplan for helse- og
sosialtjenester til den samiske befolkning i Norge 2002–2005»
19
forutsetter
departementet et tett samarbeid mellom Sametinget og Sosial- og
helsedirektoratet. Handlingsplanen gjelder for perioden 2002–2005,
og videre oppfølging skal avklares i løpet av
2005.
Helsedepartementet har avsatt midler (10,7 mill. kr i 2004) til
forsøks- og utviklingsarbeid med utgangspunkt i NOU 1995:
6 «Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkning
i Norge» og handlingsplanen «Mangfold og likeverd».
Av disse midlene er 5,1 mill. kr overført til Sametinget.
Dette beløpet går i hovedsak til forvaltning av prosjektmidler
og til finansiering av to saksbehandlerstillinger i Sametinget.
I tråd med konklusjoner fra evalueringen i 2002 har Sametinget
et selvstendig ansvar for forvaltning av tilskuddsmidlene.
Resten av midlene blir forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet
til iverksetting av de andre tiltak i planen. Senter for samisk
helseforskning er i 2004 tildelt 4,3 mill. kroner til ordinær
drift og til sluttføring av helse- og levekårsundersøkelse
i samiske områder. De resterende midler disponeres til
etablering av samisk informasjonstjeneste, oversettelser, forprosjektering
av tolkeutdanning og delfinansiering av samisk logopedstilling ved
Sonjatun helsesenter i Nordreisa.
Tilbudet til personer med psykiske lidelser i den samiske befolkningen
skal styrkes gjennom opptrapping av psykisk helsevern i Karasjok
og i Lakselv til nasjonale kompetansebaser for tjenester til den
samiske befolkning, slik dette framgår av Opptrappingsplanen
for psykisk helse, hvor det heter at tilbudet til personer med psykiske
lidelser i den samiske befolkningen skal styrkes gjennom etablering
av kompetansesenter og utbygging av behandlingstilbudet. Den samlede
bevilgning til formålet er ca. 13 mill. kr i 2004
(en økning på 6 mill. kr fra 2003).
4.8 Fiskerispørsmål
4.8.1 Kontakt mellom Fiskeri- og kystdepartementet og Sametinget
Det avholdes jevnlige møter mellom Sametinget og Fiskeri-
og kystministeren. Slik blir Fiskeri- og kystdepartementet kjent
med Sametingets synspunkter, og de samiske aspekter av problematikken
knyttet til samiske kyst- og fjordområder. Generelt gir
denne kontakten Sametinget muligheter for en innvirkning på fiskeripolitikken.
Fiskeri- og kystministeren besøkte Sametinget i Karasjok høsten
2004.
4.8.2 Om fisket av kongekrabbe
Norge innførte i forståelse med Russland i
2004 en vestgrense for felles forvaltning av kongekrabbe ved 26
grader østlig lengdegrad for å begrense spredningen
av kongekrabbe vest for denne grensen.
20
Fiskeridepartementet
vedtok 6. august 2004 en forskrift om fangst av kongekrabbe
vest for 26°Ø som åpner for fri fangst og setter
utkastforbud for all kongekrabbe i Norges indre farvann, sjøterritoriet
og økonomisk sone vest for 26°Ø. Fisket vest av
26°Ø er ikke adgangsbegrenset. For å unngå sammenblanding
av kongekrabbe fanget øst av 26°Ø, kan ikke fartøy
som har kvote på kongekrabbe øst for denne grensen
samtidig fiske etter kongekrabbe vest for 26°Ø.
For fisket etter kongekrabbe øst for 26°Ø fastsatte
Fiskeri- og kystdepartementet forskrift 8. juli 2004. Kvoten
på 280.000 krabber fordeles med 270.000 til kommersiell
fangst og 10 000 til forskningsfangst. Det er også avsatt
2.000 krabber som disponeres av reiselivsnæringen i Finnmark. Fangstperioden
er satt fra 27. september til 31. desember 2004,
og det er bare anledning til å fange hannkrabber over minstemål
på 137 mm skjoldlengde.
Alle som fikk adgang til å delta i kongekrabbefangsten
i 2003, har også adgang til å delta i 2004. Som
følge av utvidet fangstområde, endret referanseperiode
samt at øvre lengdegrense er endret til 21 meter og nedre
lengdegrense er endret til 6 meter, vil antall deltakende fartøy
i 2004 øke.
Fastsettelsen av en lavere lengdegrense for fiskefartøyer
har gjort at flere fiskere i de samiske områder nå kan
fiske kongekrabbe. Fiskeri- og kystdepartementet finner at det av
kvalitets- og sikkerhetsmessige grunner ikke vil være aktuelt å gå inn
for en lavere lengdegrense.
4.8.3 Om fisket av kysttorsk
21
Fra 1. mai 2004 ble det innført områdebegrensninger
for vern av norsk kysttorsk ved at det er trukket opp fjordlinjer
for begrensninger i utøvelsen av fisket. Fartøy
over 15 meter som fisker med konvensjonelle redskap må være
utenfor disse fjordlinjene når det fiskes etter torsk.
Det ble samtidig innført en øvre grense på 3.000 kg.
rund vekt for tillatt omsetning av torsk for ikke-manntallsførte
fiskere. Det skal også innføres en utførselskvote
på 25 kg fisk per person.
Disse bestemmelsene innebærer en skjerming av områder
for den minste kystflåten, og således også samiske
fjordfiskere.
Bestandssituasjonen for norsk kysttorsk er ifølge forskerne
svært dårlig også i 2004. Det er foreløpig
ikke tatt stilling til eventuelle ytterligere tiltak for 2005, men
eventuelle tiltak vil bli vurdert innen utgangen av 2004.
4.8.4 Om nærhets- og avhengighetsprinsippet
Sametinget hevder (årsmeldingens pkt 3.3.13.2 Næringsutvikling)
at samene som urfolk i Norge ikke får oppfylt de fundamentale
rettighetene når det gjelder forvaltning og mulighet til
fangst av fisk. Sametinget viser til at dette i første
rekke gjelder forvaltningsordninger som fører til at fiskere taper
sine historiske fiskerettigheter.
Sametinget etterlyser at nærhets- og avhengighetsprinsippet
legges til grunn ved forvaltning. Fiskeri- og kystdepartementet
påpeker (jf. St.meld. nr. 10 (2003–2004)
kap. 7.1.) at når det gjelder nærhets-
og avhengighetsprinsippet, i den betydning at deltakeradgang skal
tildeles på bakgrunn av geografisk tilhørighet,
er det pr. i dag ikke hjemmel i deltakerloven for å tildele
deltakeradgang basert bare på slike kriterier.
4.8.5 Om deltakelse i reguleringsrådet
Sametinget viser i sin årsmelding (kap 3.3.13.2) til at
det generelt har vært vanskelig å få gjennomslag i
Reguleringsrådet for Sametingets syn på reguleringene.
Fiskeri- og kystdepartementet vil presisere (jf. St.meld. nr. 10
(2003–2004) kap 7.1) at Reguleringsrådet erstatter
en ordinær høringsprosess og fungerer som et rådgivende
organ for Fiskeri- og kystdepartementet. Reguleringsrådet
gir råd om hvordan de norske kvotene skal fordeles mellom norske
fiskere og om hvordan fisket skal utøves. Fiskeridirektoratet
forbereder møtet i Reguleringsrådet, og gir i
sakspapirene forslag til råd. Forslagene blir diskutert
i Reguleringsrådet og Reguleringsrådet gir ved
avstemming blant medlemmene sin tilråding til Fiskeri-
og kystdepartementet. Rådet har 12 medlemmer og Sametinget
er representert med ett medlem.
4.9 Reindrift
4.9.1 Konsultasjoner og forhandlinger
Det vises til punkt 3.2.1 i Sametingets årsmelding angående
konsultasjoner. Landbruksdepartementet ser det som viktig og nødvendig
at det legges opp til gode konsultasjons- og forhandlingsprosedyrer
i forhold til samiske interesser. Det pågår nå et
arbeid med revisjon av reindriftsloven, og i den forbindelse har
Landbruks- og matdepartementet lagt opp til å konsultere
både Sametinget og Norske Reindriftsamers Landsforbund
22
.
4.9.2 Likestillingsmessige utfordringer
Det vises til Sametingets årsmelding kap. 3.2.5. angående
likestillingspolitiske utfordringer. Livskraftige samiske samfunn
forutsetter at kvinnene har en sentral posisjon og innflytelse på alle
plan. Når det gjelder det reindriftspolitiske arbeidet,
blir det derfor viktig å legge til rette for at kvinnene
finner det meningsfylt å være i reindriften. Avsetningen
til kvinnerettede tiltak over reindriftsavtalen er et bidrag i så henseende.
Det er nå igangsatt et arbeid med å vurdere kvinnenes
stilling i reindriften, herunder bruken av de økonomiske
virkemidlene. Formålet med dette arbeidet er å få utviklet en
fornyet og mer målrettet likestillingspolitikk i reindriftsnæringen
med siktemål å legge til rette for økt
deltagelse og innflytelse fra kvinner. I forbindelse med revisjonen
av reindriftsloven vil Landbruksdepartementet ha fokus på likestillingsmessige
spørsmål og de forpliktelser som følger
av FNs kvinnekonvensjon.
4.9.3 Kultur og næringsliv
I årsmeldingen påpekes det at Sametinget i
dag deltar som observatør i reindriftsforhandlingene (kap. 3.2.10).
Sametinget mener at denne rollen må endres slik at Sametinget
får en reell påvirkningsmulighet, og at dette
må gjelde både i forhold til reindriftsforhandlingene
og jordbruksforhandlingene.
For reindriftsforhandlingenes del innebærer dagens ordning,
foruten at Sametinget er observatør under forhandlingene,
at Sametinget avgir uttalelse på grunnlag av stortingsproposisjonen
om reindriftsavtalen før Stortinget sluttbehandler denne.
Sametingets uttalelse vil på den måten utgjøre
en del av grunnlaget for Stortingets behandling. Når det
gjelder jordbruksforhandlingene, er det lagt opp til drøftinger
med Sametinget om utformingen av jordbrukspolitikken generelt, og
utfordringene i det samiske jordbruket spesielt, i forkant av de årlige
jordbruksoppgjørene.
I lys av en nærings- og samepolitisk utvikling er spørsmålet
omkring Sametingets rolle noe som jevnlig vil måtte vurderes
nærmere av Regjeringen i samråd med de respektive
næringsorganisasjoner.
4.9.4 Arealvern, arealforvaltning og næringsutvikling
Reintallssituasjonen i Finnmark et forhold som vil ha stor oppmerksomhet
framover. Det gjøres nå en betydelig innsats for å legge
til rette for tilstrekkelig slakting og nødvendig avsetning
i markedet. (Problematikken omtales i Sametingets årsmelding
pkt. 3.3.13.2.)
4.10 Rettsforhold og forvaltning av grunn og naturressurser i samiske områder
Det vises til avsnitt om «rettigheter» i Sametingets årsmelding
kap. 3.2.2. og 3.2.3. Sametinget behandler arbeidet med
finnmarksloven også under «selvbestemmelse» i
punkt 3.2.2.
4.10.1 Finnmarksloven
Regjeringen fremmet 4. april 2003 Ot.prp. nr. 53 om
lov om rettsforhold og forvaltning av grunn og naturressurser i
Finnmark fylke (finnmarksloven) for Stortinget.
23
Stortingets
justiskomité har gjennomført høringer
og var i oktober 2003 på en reise i Finnmark der komiteen
blant annet hadde møter med Sametinget og Finnmark fylkesting
og ordførerne i de fem samiske kommunene. I april 2004 var
justiskomiteen på studiereise i Canada sammen med sametingspresidenten
og fylkesordføreren.
Justiskomiteen reiste i brev 19. juni 2003 en rekke
spørsmål til justisministeren om regjeringens
forslag til finnmarkslov. Komiteen ba blant annet om en uavhengig
folkerettslig vurdering av lovforslaget. Justisdepartementet ga
professorene Hans Petter Graver og Geir Ulfstein i oppgave å undersøke
lovforslagets forhold til folkeretten. Professorenes rapport ble
oversendt justiskomiteen 3. november 2003.
Professorene mente at lovforslaget ikke gikk langt nok i å oppfylle
folkerettens krav til urfolks landrettigheter og begrunnet dette
hovedsakelig i en tolkning av artikkel 14 nr. 1 i ILO-konvensjon nr. 169
om urfolk.
I brev 18. desember 2003 stilte justiskomiteen flere
spørsmål til regjeringen. Komiteen ba blant annet
om regjeringens vurdering av professorene Graver og Ulfsteins folkerettslige
utredning. Dette spørsmålet ble besvart ved justisministerens
brev 6. april 2004 og oversendelse av Utenriksdepartementets
retteavdelings folkerettslige utredning til justiskomiteen 22. april
2004. De øvrige spørsmålene fra justiskomiteen
ble besvart i brev 14. juni 2004.
Justiskomiteen vedtok i oktober 2003
at
den i
forbindelse med arbeidet med finnmarksloven skulle
gjennomføre konsultasjoner med Sametinget og Finnmark fylkesting.
Før sommeren 2004 er det avholdt to runder med konsultasjoner.
4.10.2 Samerettsutvalgets arbeid sør for Finnmark
Samerettsutvalget arbeider videre med spørsmål
i forhold til rettsforhold og forvaltning av
grunn
og naturressurser i samiske områder sør for Finnmark
fylke. Justisdepartementet har i den forbindelse tildelt midler
til et større forskningsprosjekt.
4.11 Miljøvern i samiske områder
4.11.1 Arealvern og arealforvaltning
Det vises til kap. 3.3.11.1 i Sametingets årsmelding. Verneplanarbeidet
etter naturvernloven skjer i henhold til lovens saksbehandlingsregler
i § 18 og etter nærmere saksbehandlingsregler
i Miljøverndepartementets rundskriv T-3/99. I
St.meld. nr. 10 (2003–2004)
Om
Sametingets virksomhet i 2002
heter det at
«Miljøverndepartementet vil ta kontakt
med Sametinget med tanke på å se nærmere
på om man kan bedre behandlingsrutinene innenfor rammen
av naturvernloven slik at samiske interesser kan ivaretas på best
mulig måte.»
Dette er fulgt opp med et møte mellom sametingspresidenten
og miljøvernministeren i januar 2004. Det er senere gjennomført
et administrativt møte 27. april 2004 mellom Sametinget
og Miljøverndepartementet. Sametingets skal på denne bakgrunn
komme med konkrete forslag til forbedringer i planprosessen. Departement
tar deretter sikte på å fremme et forslag til
nærmere saksbehandlingsregler som på en best mulig
måte kan sikre at samiske interesser blir involvert i verneprosesser
etter naturvernloven i løpet av 2004.
Miljøverndepartementet vil også bemerke at verneplanprosessen
for Tysfjord-Hellemo nå er kommet i gang igjen etter å ha
ligget nede siden 2001. Spørsmålet om å gjenoppta
verneplanarbeidet har vært gjenstand for behandling av
Stortinget våren 2003. Stortinget vedtok følgende
anmodning (vedtak nr. 367 (2002–2003)) ved behandlingen
av St.meld. nr 55 (2000–2001) og St.meld. nr. 33
(2001–2002), jf Innst. S. nr. 110 (2002–2003) 1. april:
Stortinget ber Regjeringen medvirke til at verneplanarbeidet
for Tysfjord/Hellemobotn blir en nasjonal prosess med direkte
kontakt mellom Miljøverndepartementet og Sametinget. Organiseringen
av arbeidet skal skje i samråd med Sametinget, og sikre
at det ikke blir fattet avgjørelse om vern av Tysfiord/Hellemo-området
uten at lulesamiske interesser er utredet og ivaretatt.
Det er i samråd med bl.a. Sametinget laget et saksbehandlingsopplegg
og program som fremgår av Miljøverndepartementets
brev av 16. januar 2004 til Fylkesmannen i Nordland. Det
er i mandatet lagt til grunn at det videre arbeid skal skje som en
nasjonal prosess, og det er lagt opp til planleggingsprosedyrer
som skal sikre at lulesamiske interesser blir utredet og tatt med
på råd. En arbeidsgruppe med representasjon fra
lokale samiske interesser og kommunale og statlige interesser på lokalt-/regionalt
nivå skal legge fram et forslag til opplegg for organisering
og planlegging innen 1. september 2005.
4.11.2 Kulturminnevern
Det vises til kap. 3.3.11.2 i Sametingets årsmelding.
Miljøverndepartementet overførte i 2001 myndighet
til Sametinget etter kulturminneloven som en midlertidig forvaltningsordning
i 3 år. Norsk Institutt for by- og regionsforskning (NIBR)og Norut
Finnmark evaluerte høsten 2003 forvaltningsordningen, og
utredningen har vært på en begrenset høring
ved årsskiftet 2003/2004. Forvaltningsordningen
ble i 2004 forlenget ut 2005.
Regjeringen skal legge frem en egen stortingsmelding om kulturminnepolitikken
hvor bl.a. samisk kulturminneforvaltning vil bli omtalt.
4.12 Mineralloven
Under Nærings- og handelsdepartementets ansvarsområde
er det punkt 3.3.7.2 i Sametingets årsmelding som foranlediger
utfyllende kommentarer. Punktet angår mineralloven.
På bakgrunn av møtet mellom den politiske ledelsen
i Nærings- og handelsdepartementet og Sametingets visepresident
ble det fra Nærings- og handelsdepartementets side tatt
initiativ til å avholde et møte med Sametinget
for å diskutere Sametingets synspunkter på et
nytt mineralloverk. Heldagsmøtet fant sted i Karasjok i
mars der også Kommunal- og regionaldepartementet var til stede.
I forkant av møtet oversendte departementet skriftlig bakgrunnmateriale
som grunnlag for diskusjonene i møtet. Det er utarbeidet
referat fra møtet. Både Sametinget og Nærings-
og handelsdepartementet ga uttrykk for at møtet hadde vært konstruktivt
og nyttig.
24
4.13 Petroleumsvirksomhet i Barentshavet
Som omtalt i St.meld. nr. 38 (2003- 2004) Om petroleumsvirksomheten
ble det i høringsperioden for utredningen om helårig
petroleumsvirksomhet i området Lofoten – Barentshavet
(ULB) avholdt et møte mellom myndighetene og representanter
for samiske interesser. På møtet deltok representanter
fra Olje- og energidepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet,
Landbruksdepartementet, Sametinget, Norske Reindriftssamers Landsforening
og Reindriftsstyret. Ulike tiltak for oppfølging av utredningen «Petroleumsvirksomhet
i Lofoten-Barentshavet og samiske forhold», som ble utarbeidet
under ULB, ble diskutert. I denne forbindelse ble det enighet om
noen punkter som myndighetene skulle følge opp. Av disse punktene
har Olje- og energidepartementet ansvaret for følgende:
For å sikre at samiske forhold blir tilstrekkelig belyst
ved utbygging av petroleumsressurser, skal det tas inn i veilederen
til konsekvensutredninger for feltutbygginger at konsekvenser for
samiske interesser og reindriftsinteresser skal inngå i
konsekvensutredningen der dette er relevant.
Når produksjonen på Snøhvit har foregått
noen år, skal det utføres et flerfaglig forskningsprosjekt
for å kartlegge de faktiske konsekvenser av Snøhvitutbyggingen
på samiske næringer, kultur og samfunn. I etterkant
av dette arbeidet vil man i dialog med Sametinget og reindriftens organisasjoner
vurdere avbøtende tiltak for å begrense eventuelle
negative konsekvenser av utbyggingen for samiske næringer,
kultur og samfunn. Snøhvitutbyggingen ble godkjent av Stortinget
i 2002 og skal etter planen være i produksjon fra 2006.
Regjeringen har gjennom sitt vedtak 15. desember 2003
om å åpne for videre helårig petroleumsvirksomhet
i de allerede åpnede områdene i Barentshavet syd,
signalisert at den ønsker å satse på en utvikling
av petroleumsvirksomheten i Barentshavet. Vilkårene for
en slik satsing er strenge krav til sikkerhet og miljø på operasjoner
i dette området. Ved å satse på petroleumsvirksomhet
i norsk del av Barentshavet ønsker regjeringen å legge
til rette for at denne virksomheten kan gi positive føringer
for utviklingen i hele Barentshavet, og at forholdene legges til
rette for et samarbeid om sikker og effektiv utnyttelse av petroleumsressursene i
norsk og russisk del av Barentshavet.
4.14 Vindkraft
Regjeringen fastsatte i Sem-erklæringen et mål
om vindkraftanlegg som årlig produserer 3 TWh innen 2010.
Målet bygger på målsetninger for energiomleggingen
fastsatt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av Stortingsmelding
nr. 29 (1998–99)
Om energipolitikken.
Myndighetene
har fremmet økonomiske virkemidler for å få dette
til. Vindkraft vil med de naturgitte forutsetningene vi har i Norge,
kunne gi et betydelig bidrag til utviklingen av ny fornybar energi.
Det er et mål for Regjeringen at vindkraftutbyggingen
skjer på en bærekraftig måte og i et
helhetlig perspektiv hvor også hensynet til andre areal- og
samfunnsinteresser ivaretas på en god måte. De fleste
av de planlagte vindparkene er tenkt etablert fra Trøndelag
og nordover. Dette innebærer at etableringen av parkene
kan berøre samiske interesser, og særskilt den
reindriften som utøves i området.
Reindriftsutøverne har som urfolk et rettslig vern mot
vesentlige inngrep i mulighetene til å fortsette sitt tradisjonelle
næringsliv. Dette følger både av folkeretten
og av norsk rett. I St.meld. nr. 33 (2001–2002) –
Tilleggsmelding til St.meld. nr. 55
Om samepolitikken
understreker Regjeringen behovet for at
vernet av reindriftens arealer styrkes. Det er viktig å avklare
virkninger av ulike vindkraftprosjekter og sørge for hensiktsmessige prosesser
som gjør at man kan redusere mulige negative virkninger
for reindriften.
Dagens regler for behandling av vindkraftprosjekt innebærer
en grundig vurdering av enkeltprosjekt etter energiloven og KU-bestemmelsene
i plan- og bygningsloven, og gir således et godt grunnlag
for å vurdere konsekvensene av det enkelte prosjekt. Regjeringen
ser det som nødvendig at det også tilrettelegges
for en mer samlet vurdering av konsekvensene av de planlagte vindmølleparkene.
I den forbindelse ønsker Regjeringen å etablere
et system for en tematisk konfliktvurdering, for bl.a. reindriften,
av foreliggende vindkraftprosjekter, hvor både meldte og
konsekvensutredete vindkraftprosjekter kan ses i sammenheng.
En konfliktvurdering i forhold til reindriftsinteressene kan
gjennomføres av reindriftsforvaltningen etter nærmere
fastsatte kriterier. En slik vurdering vil kunne gjennomføres
raskt og uten forsinkelser av betydning i forhold til avklaring
av meldte prosjekt. Systemet vil kunne håndtere både foreliggende
planer og nye prosjekt som meldes. Konfliktvurderingene skal inngå i
grunnlaget for konsesjons- og planbehandlingen av meldte og omsøkte
prosjekt.
Ved etablering av vindkraftanlegg er hovedregelen at det både
kreves tillatelse etter energiloven og at det utarbeides reguleringsplan
etter plan- og bygningsloven. Gjennom plan- og bygningslovens bestemmelser
sikres reindriften en større mulighet for medvirkning i
prosessene. Regjeringen legger til grunn at det normalt ikke bør
gis dispensasjon fra plan- og bygningsloven ved tiltak med behov
for så vidt store arealer som vindkraftutbygginger. Dette
gjelder særlig i områder med samiske interesser
og reindriftsinteresser.
Regjeringen vil utarbeide retningslinjer for planlegging og lokalisering
av vindkraftverk. Et formål med retningslinjene vil være å stimulere kommunalt
og regionalt nivå til aktivt å vurdere egnede
områder til vindkraftformål i overordnede arealplaner.
Retningslinjene vil i tillegg redegjøre for hvilke hensyn
som skal tillegges vekt ved lokalisering og utbygging av vindkraftanlegg.
I retningslinjene vil det også bli gitt anvisning på hvordan
behandlingen av vindkraftsaker etter plan- og bygningsloven og energiloven
kan samordnes på en effektiv måte.
4.15 Det internasjonale engasjement
I løpet av det internasjonale urfolkstiåret
(1995–2004) har man innenfor FN satt et sterkere fokus på den
vanskelige situasjon urbefolkninger i mange deler av verden lever
under. I New York er det opprettet et Permanent Forum for urfolksspørsmål.
Forumet som er underlagt ECOSOC, har et bredt mandat og møtes årlig.
I Genève foregår det forhandlinger om en FN-erklæring
om urfolks rettigheter. Urfolksspørsmål har også en viktig
plass på dagsorden i FNs Generalforsamling og i FNs Menneskerettighetskommisjon.
Urbefolkningens situasjon blir også behandlet i en lang rekke
andre sammenhenger innenfor FN-systemet.
4.15.1 FNs permanente forum for urfolkssaker
Permanent Forum (PF) har 16 individuelle medlemmer. Halvparten
er urfolk. Alle medlemmer deltar i PF som uavhengige eksperter i
urfolksspørsmål. I tillegg til medlemmene deltar
representanter fra statene, FN-organer og -organisasjoner og urfolksorganisasjoner
i forumet som observatører med talerett.
Tredje møte i PF ble avholdt i mai 2004. I tillegg til
den vanlige dagsorden (økonomisk- og sosial utvikling,
kultur, miljø, undervisning, helse og menneskerettigheter)
fokuserte forumet spesielt på temaet barn og ungdom. Sametinget
deltok i den norske delegasjonen. Det ble holdt et felles innlegg
fra Regjeringen og Sametinget om kultur på PF. Regjeringen
har hele tiden støttet etableringen av Permanent Forum,
både politisk og økonomisk.
4.15.2 Arbeidet med en FN-erklæring om urfolks rettigheter
Arbeidsgruppen som FNs Menneskerettighetskommisjon har opprettet
for å utarbeide FN-erklæringen om urfolks rettigheter,
avholdt sin årlige sesjon i Genève i september
2003. For første gang i arbeidsgruppens historie var det
bred oppslutning blant land og urfolksrepresentanter om å finne
frem til kompromisser som ligger nært opp til det opprinnelige
utkastet til erklæring. Gruppen som enten krever at utkastet
skal vedtas uten endringer eller at hele erklæringen må skrives
om, er blitt betydelig redusert. Dermed lyktes det også for
første gang å få til reelle forhandlinger
om erklæringens materielle innhold. Forhandlingene foregikk
med utgangspunkt i forslag fremmet av de nordiske land. Forbedringen
i forhandlingsklimaet gir håp om at man kan få vedtatt
erklæringen i løpet av de nærmeste par år.
Sametinget deltok i den norske delegasjonen. Til arbeidsgruppens
10. sesjon i 2004 fremla de nordiske land sammen med Estland, New
Zealand og Sveits enda et arbeidspapir med forslag til endringer
i erklæringsutkastet. Også dette arbeidspapiret
ble lagt til grunn for forhandlingene og bidro til at fremgangen
fortsatte.
4.15.3 Urfolksarbeid under konvensjonen om biologisk mangfold (CBD)
Norge deltar aktivt i urfolksrelatert arbeid under konvensjonen
om biologisk mangfold (CBD). Stikkord for urfolksarbeidet innen
CBD er blant annet ulike aspekter ved tradisjonell kunnskap, full og
effektiv deltagelse, respekt for religiøse og kulturelle
verdier av biomangfold og en helhetlig økosystemforvaltning.
I tilknytning til CBD arrangerte Norge sommeren 2003 den fjerde
internasjonale Trondheimskonferanse om biologisk mangfold. Temaet
var teknologisamarbeid og teknologioverføring. Tradisjonell
kunnskap ble omtalt i flere av foredragene.
I tillegg til at urfolksrelaterte problemstillinger blir integrert
i alle arbeidsområder i konvensjonen, arbeides det med
oppfølging av et eget arbeidsprogram for temaet. Det er
etablert en arbeidsgruppe som arbeider med oppfølging av
arbeidsprogrammet for urfolksrelaterte saker.
I arbeidsgruppen for urfolksrelaterte saker «sidestilles» urfolksgrupperinger
med partene til konvensjonen med hensyn til taletilgang og tid.
Temaene som ble behandlet i 2003 var blant annet:
Utvikling av frivillige retningslinjer
for medvirkning i arealplanprosesser og konsekvensanalyser som ivaretar
urfolks kulturelle, miljømessige og sosiale forhold.
Utvikling av struktur og gjennomføringsplan for
en rapport om status og trender i urfolks kunnskap, praksis og erfaring
som er relevant for bevaring og bærekraftig bruk av biologisk mangfold.
Utvikling av
sui generis-
systemer
(annet enn patentsystemer) for beskyttelse av tradisjonell kunnskap.
Samarbeid med FNs Permanente Forum for Urfolk.
Sametinget deltar i den norske delegasjonen til partsmøter
under biokonvensjonen og til møter i arbeidsgrupper for
urfolksprogrammet.
4.16 Erstatning til utdanningsskadelidende samer og kvener
25
Regjeringen la den 2. juli 2004 frem St.meld. nr. 44 (2003–2004)
Erstatningsordning for krigsbarn og erstatningsordninger
for romanifolk/tatere og eldre utdanningsskadelidende samer
og kvener.
I meldingen foreslår regjeringen at søknader
om erstatning for samer og kvener som har kommet særskilt uheldig
ut på grunn av tapt skolegang under krigen og fornorskingspolitikken,
skal kunne imøtekommes gjennom en tilpasning av billighetserstatningsordningen.
Regjeringen legger til grunn at de som må anses for å ha
kommet spesielt uheldig ut, vil være personer som hadde
samisk eller kvensk/finsk som morsmål, og som
ikke behersket norsk tilfredsstillende nok til å kunne
ha utbytte av undervisningen som ble gitt. Regjeringen mener det
også bør foretas avgrensninger på bakgrunn
av hvor mange års skolegang som er tapt, og foreslår at
det settes en grense ved tap av 1,5 års skolegang eller
mer. Regjeringen ønsker at det ikke skal være nødvendig
for personer som har søkt tidligere, å søke
om erstatning på nytt. I stedet bør tidligere søknader
kunne bekreftes gjennom foreningen USKAV og Foreningen for tapt
skolegang. Nye søkere som mener de oppfyller vilkårene,
kan sende søknadene direkte til Billighetserstatningsutvalget.
Regjeringen antar at Sametingets forutsetninger for å ta
imot Samefolkets fond nå er imøtekommet, at vedtektene
for fondet endelig kan fastsettes, og at avkastningen kan nyttes
til de formål Sametinget ønsker å prioritere.
Vedlegg; Sametingets regnskap for 2003. Vedlegget tilsvarer kap.
4 i Sametingets årsmelding 2003.