10 Utdanning
Skolen spiller en viktig rolle i arbeidet med å styrke og
utvikle samisk kultur og samfunnsliv. Gjennom en opplæring
bygget på samisk språk og kultur, vil samiske
elever få en sikker forankring i det samiske samfunnet,
og utvikle en positiv kulturell identitet.
Skolen i samiske områder er en del av fellesskolen,
og gir samiske elever del i det felles kunnskapsgrunnlaget som gjelder
for alle norske elever. Regjeringens mål er å videreutvikle
en flerkulturell forståelse, og bidra til positive holdninger og
kunnskaper som kommer de samiske lokalsamfunnene, så vel
som det norske samfunnet, til gode.
Utdanning for samer med utgangspunkt i samisk språk
og kultur er en viktig forutsetning for levedyktige samiske samfunn.
Samenes innflytelse på innholdet i skolen er et viktig
redskap i bevaring og utvikling av samisk språk, kultur
og samfunnsliv. Sametinget har derfor et ansvar for skolens rolle
i utviklingen av samiske lokalsamfunn og samisk identitet hos samiske
barn og unge.
Det samiske samfunnet er også en del av det norske storsamfunnet.
Utgangspunktet for opplæringen for samiske elever skal
være reelt likeverd. Derfor er det viktig at opplæringen
for samiske elever skjer innenfor rammen av fellesskolen. Funksjonell
tospråklighet og tokulturell kompetanse er en forutsetning
for samers aktive deltakelse i samfunnet. For den samiske eleven
er det viktig at elevens utdanning foregår under slike betingelser
at det på et kollektivt grunnlag ikke kan stilles spørsmål
om elevens kvalifikasjoner i det norske samfunnet.
10.1 Sametingets syn på organiseringen av utdanningssektoren
Sametinget, Samisk utdanningsråd og Samisk språkråd
har utarbeidet en rapport om «Organisering av Sametingets
arbeid med språk- og opplæringssaker».
Arbeidsutvalget som har avgitt rapporten, foreslår å overføre
oppgaver til Sametinget utover dem som følger av bestemmelsene
i opplæringsloven. Til Sametingets plenumssamling i juni 2000
hadde Sametingsrådet en utdanningspolitisk redegjørelse.
Disse dokumentene presenterer Sametingets syn på hvilken
rolle Sametinget bør ha i forhold til utdanning i tillegg
til de oppgavene Sametinget får gjennom opplæringsloven.
10.2 Det rettslige grunnlaget
Norsk lovgivning, som alltid har vært gjenstand for revisjoner
etter endrede behov i samfunnet, gir grunnlag for å bygge
opp en kulturbevarende og utviklende opplæring for den
samiske befolkningen. Internasjonale konvensjoner, anbefalinger
og erklæringer fastsetter verdenssamfunnets minimumsnormer
for urfolks rettigheter. Med sine generelle bestemmelser og fleksibilitet
inspirerer disse internasjonale dokumentene også til en levende
debatt i samfunnet om samiske spørsmål (jf. kap
3).
Det norske skoleverket er regulert av en rekke lover og forskrifter.
De fleste tiltakene overfor den samiske befolkningen iverksettes
innenfor rammene av den ordinære lovgivningen. På noen områder
har det vært nødvendig med spesielle bestemmelser
for å imøtekomme behov i den samiske befolkningen.
10.2.1 Ny opplæringslov
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa
(Opplæringslova) trådte i kraft 1. august 1999
sammen med forskriftene til loven.
Betegnelsen same, samisk og samisk distrikt blir definert i Opplæringsloven.
Rettighetsbestemmelsene, som i loven er knyttet til disse betegnelsene,
er dermed blitt mer presise.
Alle elever i grunnskolen i samisk distrikt har rett til opplæring
i og på samisk. Den individuelle retten til opplæring
i samisk gjelder nå for samiske elever, både i
grunnskolen og i videregående opplæring i hele
landet. I samisk distrikt kan kommunen gi forskift om at alle i
grunnskolealder skal ha opplæring i samisk språk.
Utenfor samisk distrikt har minst ti elever som ønsker
opplæring i og på samisk i en kommune, rett til
slik opplæring så lenge det er minst seks elever
(samer og ikke samer) igjen i gruppa. Kommunene kan gi opplæring
i samisk til mindre grupper, men er ikke pålagt å gjøre
det i følge opplæringsloven.
Sametinget har fått myndighet til å fastsette
det samiske innholdet i de nasjonale læreplanene, læreplaner
i samiske språkfag, og i de spesielt samiske fagene i videregående
opplæring (doudji og reindrift). For å sikre Sametinget
reell innflytelse, også over opplæringen i de øvrige
fagene for elever som får opplæring etter særskilt
samisk læreplan, har Sametinget fått ansvar for
utarbeidelse av planene, mens Kirke-, utdannings og forskningsdepartementet
beholder sin myndighet til å fastsette planene. Denne rollefordelingen
gir et godt utgangspunkt for et nært samarbeid i utarbeidelsesprosessen.
10.3 Økonomiske, administrative og pedagogiske tiltak
Opplæringstilbudet for samer administreres og iverksettes
gjennom det ordinære utdanningssystemet. På noen
områder er det likevel nødvendig å sette
inn spesielle tiltak i form av administrative enheter, institusjoner,
drift av bygninger og tilskuddsordninger.
De overordnede målene for opplæringen framgår
av læreplan for grunnskolen, videregående opplæring
og voksenopplæring – generell del. Her omtales
samisk språk og kultur som en del av den «felles
arv som det er et særlig ansvar for Norge og Norden å hegne
om. Denne arven må gis rom for videre utvikling i skoler
med samiske elever, slik at den styrker samisk identitet og vår
felles kunnskap om samisk kultur» (L97, s .19).
En skole med forankring i samisk språk og kultur er
et viktig virkemiddel i arbeidet med å styrke samisk identitet.
Opplæringen for samiske elever skal ha et innhold og en
kvalitet som gir grunnleggende kunnskaper og bidrar til å levendegjøre
den samiske kulturarven, slik at elevene skal bli inspirert til å delta
i det lokale kulturlivet som aktive medlemmer av det samiske og
det norske samfunnet.
Samene er en del av Norges befolkning. Kunnskaper om samisk historie
og kultur vil være av stor betydning for å utvikle
positive holdninger til den samiske folkegruppen. Læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (L97) legger vekt på at alle
elever i norsk skole skal opparbeide grunnleggende kunnskap om ulike
sider ved samisk språk, kultur og samfunnsliv.
10.3.1 Sametingets opplæringsavdeling
For å gi Sametinget administrativ kapasitet og pedagogisk
kompetanse til de nye oppgavene, i henhold til Opplæringsloven,
overførte departementet det tidligere Samisk utdanningsråds
sekretariat til Sametinget i januar 2000. Med denne overføringen
overtok også Sametinget ansvaret for sekretariatets oppgaver
i forhold til samisk utdanning.
10.3.2 Utvikling av samiske læremidler
Samisk utdanningsråd (nå Opplæringsavdelingen
i Sametinget) fikk en betydelig styrking av 98-budsjettet for læremiddelproduksjonen.
Dette nivået er holdt siden for den samlede læremiddelutviklingen
for barnehager, grunnskole, videregående skole og for spesialpedagogiske
formål. Det er etablert et nordisk samarbeid for å utarbeide
programmer for læremiddelutvikling, og et videre internasjonalt
samarbeid om utviklingsarbeidet.
Som et ledd i den nasjonale satsingen på IKT i utdanningen
forsterkes arbeidet med utvikling av digitale læremidler
også på samisk. Med finansiering fra Læringssenteret
går det nå egne prosjekter for utvikling av nettbasert
fjernundervisning i nordsamisk og sørsamisk. Se kap. 10.6.3
om tilsvarende satsing for lulesamisk.
10.3.3 Nye spesialpedagogiske tiltak
Fra august 2000 ble det satt i gang en del tiltak for å styrke
samisk spesialpedagogikk. Det gjelder administrasjonen ved Opplæringsavdelingen
i Sametinget, kompetanseheving i skolen og styrking av Samisk høgskole.
Et prosjekt for kartleggingsprøver i leseferdighet på samisk
vil bli sluttført i 2001. Da vil det foreligge prøver
med veiledningsmateriell for 2., 3., 5., 7. og 9. klasse.
10.4 Grunnskolen
10.4.1 Innføringen av Det samiske læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (L97S)
Det Samiske læreplanverket for den 10- årige grunnskolen
er omtalt i St.meld. nr. 18 (1997–98)) Tillegg
til St.meld. nr. 41 (1996–97) Om norsk samepolitikk,
pkt. 9.4.1. Som en del av arbeidet med innføringen
av læreplanverket, ble det utarbeidet planer for etterutdanning
og veiledninger knyttet til L97 Samisk. Fag som det er utarbeidet egne
læreplaner for i L97 Samisk ble prioritert. I andre fag
tok arbeidet med kompetanseutvikling utgangspunkt i planer for etterutdanning
og veiledninger knyttet til L97.
Dessuten er det utarbeidet en veiledning i det lokale arbeidet
med L97 Samisk – Fellesskap og tilpasning. Dette heftet
vil foreligge fra Læringssenteret første halvår
i 2001.
Samisk høgskole har fått i oppdrag å evaluere innføringen
av L97 samisk. Rapportene vil foreligge i perioden desember 2001 – juni
2003. Prosjektet legger vekt på å belyse samenes
situasjon som minoritetsbefolkning.
10.4.2 Grunnskoletiltak i det sørsamiske området
De sørsamiske gruppene bor spredt over et stort geografisk
område (jf. kap. 6). For å ivareta språkets
og kulturens egenart, er det opprettet to internatskoler. Sameskolen
i Snåsa er en kommunal internatskole, som er 100 pst. statsfinansiert. Sameskolen
for Midt-Norge i Hattfjelldal er en statlig eid internatskole.
Det pågår nå et arbeid med målsetting
om å lage et helhetlig opplæringsopplegg for sørsamiske
elever ved hjemstedsskolene basert på alternative metoder.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet regner med at prosjektet
kan fullføres i løpet av skoleåret 2002/2003.
Etter en utbygging og renovering ved Sameskolen i Snåsa,
ble 1–10 skolen tatt i bruk i januar 2001. Internatdelen
vil stå ferdig renovert ved skolestart høsten
2001. Se Kap. 10.6.3 om satsing i det lulesamiske området.
Boks 10.18 Internatskole i Troms
Sameskolen i Målselv i Troms er en kommunal internatskole
hvor drifts- og investeringsutgiftene dekkes av staten. Ny skolebygning
med internat ble tatt i bruk ved skolestart 1997/98.
10.5 Den videregående opplæringen
10.5.1 Språktiltak i videregående opplæring
Det gis tilskudd til ekstra språkopplæring
i samisk for elever og lærlinger i videregående
opplæring. Tilskuddet gis for samiske elever/lærlinger
som får undervisning i samisk ved andre enn de samiske
videregående skolene.
10.5.2 Om innholdet i videregående opplæring
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har godkjent reindrift
som nytt lærefag. Sametinget, departementet og partene
i arbeidslivet er nå i ferd med forarbeidet for å iverksette
vedtaket.
Det er opprettet et eget opplæringsråd for
faget duodji. Rådet er rådgivende organ innenfor
sitt faglige virkefelt overfor Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
I løpet av år 2000 kom det tre evalueringsrapporter:
Samisk videregående opplæring – rettigheter og
innhold (Nordisk samisk institutt)
Samisk videregående opplæring under reform 94
(NIBR)
sammendraget Evaluering av samisk videregående
opplæring under Reform 94 laget av AGENDA.
Departementet har sendt evalueringsrapportene til Læringssenteret
for videre behandling.
10.5.3 Støttepunktfunksjoner
I Finnmark
Ved de fylkeskommunale videregående skolene i Finnmark,
får alle elever som velger det, opplæring i samisk.
Samisk videregående skole i Karasjok og Samisk videregående
skole og reindriftskole i Kautokeino er statlige skoler som gir
opplæring på videregående nivå.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil vurdere tiltak
for å styrke disse skolenes framtid. I dette arbeidet må en
ha oppmerksomhet rettet både mot skolenes organisatoriske
tilhørighet og samarbeidsforhold. En hovedmålsetting
bør være å opprettholde og utvikle skolenes
faglige kompetanse og å sikre en akseptabel ressursutnyttelse
over tid.
Utenfor Finnmark
For å ivareta fjernundervisning i lulesamisk område, har
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet de senere årene
satset betydelig på stiftelsen Árran og grunnskolen
i Musken i Tysfjord kommune. Hensikten er å styrke det
pedagogiske utviklingsarbeidet med fjernundervisning i lulesamisk
språk og kultur. I grunnskolen i Tysfjord er det for eksempel nå opprettet
egne klasser for opplæring i og på samisk, i hht.
opplæringslovens § 6-2, andre ledd.
I Troms skal Nordreisa videregående skole stå for
fjernundervisning i samisk fra skoleåret 2001/2002.
I Nordland er det to skoler som har ansvaret for samisk i videregående
opplæring. Hamarøy videregående skole
har ansvar for lulesamisk og Mosjøen videregående
har ansvar for tilbudet i sørsamisk. Grong videregående
skole koordinerer all samisk opplæring ved de videregående
skolene i Nord-Trøndelag. I Sør-Trøndelag
har Røros og Oppdal videregående skoler opplæring
i samisk. En gruppe lokaltilknyttede ressurspersoner har i 2001
orientert Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet om at de
vil bidra med en plan for forbedringer av tilbudet i videregående
opplæring for lulesamisk ungdom. Departementet ser positivt
på dette initiativet, som kan gi et verdifullt supplement til
de nevnte rapportene om samisk videregående opplæring,
jf. kap. 10.6.2.
10.6 Høyere utdanning
Samisk utdanning og forskning har en nøkkelfunksjon
i å bevare og videreutvikle samisk kultur, språk
og tradisjoner, og for å bidra til en bærekraftig
utvikling.
Regjeringen mener at det er behov for å se sa-misk høyere
utdanning og forskning i sammenheng.
Nergård-utvalgets innstilling, NOU 2000: 3
Sa-misk lærerutdanning – mellom ulike kunnskapstradisjoner,
foreslår en rekke tiltak, blant annet når det
gjelder organiseringen av, og innholdet i, samisk lærerutdanning.
Nergård-utvalget og Mjøs-utvalget (NOU 2000: 14
Frihet med ansvar) foreslår begge at Samisk høgskole
får status som vitenskapelig høgskole, der man
har både samisk forskning og høyere utdanning.
Kirke-, utdannings- og forskingsdepartementet vil vurdere forslagene
i NOU 2000: 3 i et eget kapittel i lærerutdanningsmeldingen
i 2002, jf. St.meld. nr. 27 (2000–2001) Gjør
din plikt – krev din rett.
Det er likevel også behov for å se utvalgenes forslag
i et helhetlig perspektiv. Regjeringen varslet en bred gjennomgang
av samisk utdanning og forskning i St.meld. nr. 27 (2000–2001).
Regjeringen ønsker, i tråd med Stortingets
innstilling, å foreta en bred gjennomgang av samisk utdanning
og forskning, både ved Samisk høyskole og ved
andre institusjoner på ulike nivåer. Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet vil komme nærmere tilbake til
Stortinget med dette i en egnet form.
Behovet for en slik gjennomgang må også sees i
lys av at Nordisk Samisk Institutt og Samisk høgskole er
i gang med å formalisere sitt samarbeid.
10.6.1 Samisk høgskole
Samisk høgskole ble etablert i 1989 for å ivareta
det samiske samfunnets utvikling og behov for kompetanse og forskning.
Samisk utdanning og forskning er høgskolens særegne
faglige profil og skolens hovedspråk er samisk. Høgskolen
har kontinuerlig i gang et vitenskapelig og faglig utviklingsarbeid
av høyere utdanningstilbud på samisk. I dette
arbeidet inngår det en løpende utvikling av det
samiske innholdet, urfolksperspektivet og det samiskspråklige
begrepsapparatet som innpasses i fagene og utdanningstilbudene.
All utdanning er rettet mot behovene i det samiske samfunnet og
omgivelsene. Høgskolens oppgave er å utvikle nasjonal spisskompetanse
innen samisk høyere utdanning og drive forskning som fremmer
utviklingen av høgskolens egne fag og utdanninger, og som
tjener utviklingen av samisk nærings- og kulturliv og de
vitenskapsbaserte behovene i samfunnet.
Utdanningstilbudet ved Samisk høgskole er det sentrale
virkemiddelet for å sikre godt kvalifisert personell til
barnehager og skoleverk i de samiske områdene. Utdanningstilbudet
har basis i samisk kultur, bl.a. ved at undervisningen foregår
på samisk. Utdanningen gir samme kvalifikasjon som norsk
lærerutdanning. Oppgaven til samiske lærere er
blant annet å føre tradisjonell samisk viten og kunnskap
videre til kommende generasjoner, samtidig som de er med på å utvikle
ny viten og kunnskap.
Høgskolens hovedoppgave er lærerutdanning. For å øke
rekrutteringen, er det en utfordring å gjøre lærerutdanningen
mer fleksibel og attraktiv for søkerne. Et aktuelt tiltak
er å gi desentraliserte tilbud. Høgskolen er også i
ferd med å organisere lærerutdanningstilbudet
som fjernundervisning. For å effektivisere ressursbruken
ved institusjonen, er høgskolen i ferd med å legge
til rette for prosjekt og temaorganisert undervisning på tvers av
førskole- og allmennlærerutdanningen der opplæringa
er lagt i bolker. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har i en 4-års periode støttet høgskolen
særskilt for å styrke fagpersonalets IKT-kompetanse.
Hensikten er blant annet å utvide lærerutdanningens
arbeidsmåter, for eksempel ved å legge til rette
for mer egenaktivitet hos studentene. Det vil bli lagt vekt på at
lærerutdanningstilbudet ved Samisk høgskole blir
fleksibelt og attraktivt for flere studenter.
Samisk høgskole har, med sin status som den eneste samiskspråklige
høyere utdanningsinstitusjonen, et særlig samfunnsansvar
for aktivt å bevare og utvikle det samiske språket,
jf. høgskolens strategiplan 1999–2005. Samisk
språk anvendes i den daglige virksomheten, undervisningen og
FOU-arbeidet. Høgskolen har samisk språk som et
studiefag på grunnfags- og mellomfagsnivå. Samisk
grunnfag tilbys årlig, mens mellomfaget tilbys år
om annet. I tillegg har høgskolen studietilbud, med forskningsbasert
undervisning, i samisk semesteremne og samisk begynneropplæring
for voksne.
Høgskolen har også utviklet videreutdanningstilbud
og andre utdanningstilbud spesielt tilpasset det samiske samfunnet.
Høgskolen har studietilbud på grunnfagsnivå i
tospråklighetspedagogikk, flerkulturell forståelse,
duodji, spesialpedagogikk, joik og fortellerkunst og praktisk-pedagogisk utdanning
for duodji og kunstutøvere. Tilgang på faglige
og økonomiske ressurser og studentgrunnlag avgjør
om de ulike studiene kan tilbys årlig. Enkelte utdanningstilbud
tilbys også som desentraliserte tilbud.
Ordningen med realkompetanse ved opptak til høyere utdanning,
vil også kunne gjøre det mer aktuelt for nye studentgrupper å studere
ved Samisk høgskole. Det blir viktig for høgskolen å arbeide
for å nå denne målgruppen. Høgskolen rekrutterer
også studenter fra Sverige, Finland og Russland.
Høgskolen har siden 2000 tilbudt 2-årig journalistutdanning
på deltid over 3 år. Dette tilbudet rekrutterte
svært godt. Fra høsten 2000 er det også etablert
et spesialpedagogisk tyngdepunkt for samiske brukere. Senteret skal
bygges opp til tre årsverk i 2003, og skal administreres
av styret for Statlig spesialpedagogisk støttesystem.
Samisk høgskole rekrutterer i utgangspunktet samiskspråklige
til sine studietilbud. Samtidig er det klart at det er et meget
stort antall samer/samiskættede, som ikke behersker
samisk verken muntlig eller skriftlig. Dette stiller høgskolen,
og andre utdanningsinstitusjoner, overfor spesielle ut-fordringer
når det gjelder rekruttering. Dette er noe som bør
vies stor oppmerksomhet. En eventuell omlegging av rekrutteringspolitikken
vil innebære en stor prinsipiell endring. Det dreier seg
om helt grunnleggende forhold – nemlig ikke-samiskspråklige
samers rett og mulighet til å få tilbud som gir
dem adgang til det viktige samiske kulturfellesskapet som finnes
innen forskning og høyere utdanning.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har mottatt planer
om et nytt bygg for Samisk høgskole, som i tillegg skal
romme Nordisk Samisk Institutt, Samisk arkiv og Navnekonsulenttjenesten
for samiske og finske stedsnavn. Det er også ønske
om at samisk spesialpedagogisk tyngdepunkt innen det statlige pedagogiske
støttesystemet, og kompetansesenteret for urfolks rettigheter,
skal gis plass i dette fellesbygget. En samlokalisering av de ulike
institusjonenes faglige arbeid, samiskspråklige oppgaver
og vitenskapelige virksomhet, vil trolig styrke og effektivisere
miljøet. Det vil være naturlig at et slikt fellesbygg
plasseres på prioritetslisten over bygg i universitets-
og høgskolesektoren. Dette er en av de mange virksomhetene
som må prioriteres og det må vurderes i hvert
enkelt års budsjett hvor høy prioritering dette
bygget vil få.
10.6.2 Universitetet i Tromsø
Universitetet i Tromsø har et særskilt ansvar
for forskning, utdanning og formidling med særlig relevans
for Nord-Norge, herunder det samiske feltet. Her er det undervisning
på en rekke fagområder opp til hovedfagsnivå,
og forskningsaktivitet på disse områdene. Det
er etablert et Senter for samiske studier som blant annet skal bidra
til økt forskning og undervisning om samiske forhold ved universitetet,
styrket rekruttering til slik forskning samt informasjon og kontakt
vedrørende samiske forhold nasjonalt og internasjonalt.
10.6.3 Andre utdanningstilbud
Reindriftsundervisningen ved Norges landbrukshøgskole
blir gitt som et 2-vekttalls frivillig kurs i reindrift. Omlag 600
studenter har gjennomført kurset. Det er et mål å gjøre
studentene kjent med næringen slik at de senere kan se
denne i sammenheng med sine ulike engasjementer innen naturforvaltning.
Kurset har generert mange spesialoppgaver og hovedoppgaver innen
reindrift.
Høgskolen i Nord-Trøndelag ble i 1987 tildelt hovedansvar
for sørsamisk språk og kultur. Høgskolen
i Bodø gir tilbud i lulesamisk språk og kultur/samfunnsfag.
Tilbudene ved de to høgskolene er avhengige av at det melder
seg nok søkere, og de blir ikke gitt årlig. Søkergrunnlaget
tilsier ikke at det blir utviklet en egen lærerutdanning
i sørsamisk og lulesamisk etter tilsvarende modell som ved
Samisk høgskole ved høgskolene i Bodø og Nord-Trøndelag.
Høgskolene i Finnmark har også tilbud som tar utgangspunkt
i det samiske perspektivet, blant annet sykepleierutdanning.
10.6.4 Rekruttering til høyere utdanning og etterutdanning
En viktig forutsetning for et sterkt og bærekraftig samisk
samfunn er at det samiske folk besitter kompetanse på flest
mulig samfunnsområder. Det har over tid vært lagt
vekt på særskilte tiltak for å bedre
rekrutteringen av samiske søkere til høyere utdanning.
Kvoteordninger
Ved høgskole- og universitetsutdanninger er det fastsatt
særskilt kvoteordning for samiske søkere. Ved
sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Finnmark, er inntil
10 pst. av plassene i regional kvote forbeholdt samiske søkere.
Ved Universitetet i Bergen, medisinstudiet, er inntil 2 studieplasser for
samisktalende. Ved Universitetet i Tromsø har de fleste
utdanninger i det samordna opptaket kvoter av ulik størrelse.
I det samordna opptaket er det også kvoter for samiske
søkere ved veterinærstudiet ved Norges veterinærhøgskole,
medieteknikk ved høgskolene i Lillehammer og Stavanger
og ortopediigeniør, reseptas og tannteknikk ved Høgskolen
i Oslo.
Studiepermisjon med lønn
Siden 1979 har det vært gitt tilskudd til kommuner i
Nordland, Troms og Finnmark som har gitt lærere permisjon
med lønn for å ta videreutdanning i samisk. Forutsetningen
er at læreren forplikter seg til å undervise i
språkblandingsdistrikt. Denne bindingstiden ble endret
fra 5 til 2 år i 1998. For årene 1998- 2000 ble
det i Nordland, Troms og Finnmark innvilget studiepermisjoner med
lønn tilsvarende 12 helårsstudier. Fra 2002 vil
Statens utdanningskontor i Nord-Trøndelag få to
tilsvarende studiehjemler per år. Disse skal tildeles lærere
for videreutdanning i sørsamisk, med bindingstid ved skoler
der det gis opplæring i sørsamisk.
Nedskrivning av studielån
Lånetakere i Statens lånekasse for utdanning
som bor og arbeider i Finnmark, eller i en av de syv virkemiddelkommunene
i Nord-Troms, får nedskrevet lånet sitt med 10
pst. av opprinnelig lånebeløp, maksimalt kr 16 500
for hvert år de har opphold og arbeid i virkeområdet.
Stipend
Utdanningsstøtte gis i samsvar med lov om utdanningsstøtte
til elever og studenter. Det gis særskilte stipender til
borteboende elever i videregående opplæring fra
Nord- Troms og Finnmark. Sametinget har en stipendordning for alle
elever som har samisk som fag i videregående skole. Antall
elever er økende fra år til år.
10.7 Samisk forskning
10.7.1 Status og strategier
Forskning innen humaniora og samfunnsvitenskap har tradisjonelt
vært, og er fortsatt, dominerende innen samisk forskning.
Det er fortsatt også behov for rettsforskning om samiske
sedvaner og om relasjonen mellom statssamfunnet og samene opp gjennom
tiden. Det er viktig å få kartlagt og dokumentert
samefolkets tradisjonelle kunnskaper om natur, økologi
og bruksformer i samiske områder. Forskningen bør
også ha fokus mot å frambringe kunnskap om dagens
situasjon. Den bør rettes mot samiske samfunnsforhold,
forholdet mellom storsamfunnet og det samiske samfunnet, ivareta
kjønnsperspektivet og bringe fram mer kunnskap om kvinners
situasjon i samfunnet. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ønsker
ikke at deres forskningsrådsmidler knyttes til spesifikke
føringer, men at disse midlene går til grunnforskning
på bredt grunnlag.
Det samiske forskningsmiljøet er lite og sårbart.
Det er behov for å rekruttere flere samer til den samiske
forskningen, for videre oppbygging av kompetanse og for kommunikasjon
mellom forskere på feltet. Høy samisk kompetanse
innenfor ulike fagområder er av avgjørende betydning
for å sikre samisk språk, kultur og samfunnsliv
for fremtiden. Det er også viktig at det samiske språket
brukes mer i forskning og forskningsformidling. Terminologiutvikling
innen de ulike disiplinene står her sentralt.
Den samiske forskningen foregår særlig ved Universitetet
i Tromsø, Samisk høgskole og Nordisk Samisk Institutt,
og disse har også etablert et nettverk for urfolksforskning.
Høgskolen i Nord-Trøndelag har et særskilt
ansvar for sørsamisk språk og kultur. Høgskolen
i Bodø har ansvar for lulesamisk. Reindriftens Utviklingsfond
(RUF) får bevilget 5 mill. kroner til forskning og forskningsformidling
over årlig reindriftsavtale mellom staten og Norges Reindriftsamers
Landsforbund. Det vises også til forskningsarbeid initiert
av Arktisk råd, jf. kap. 16.
I St.meld. nr. 36 (1992–93) Forskning for fellesskapet,
ble Norges Forskningsråd og Sametinget bedt om å «vurdere
hvordan man skal gå fram for å skaffe den nødvendige
kompetanse innen samisk forskning» og «peke ut
hvilke områder de mener bør prioriteres».
St.meld. nr. 52 (1992–93) Om norsk samepolitikk,
gjentok oppfordringen med følgende tilføyelse: «Det
bør gjøres en prinsipiell vurdering av samisk
forskning og hvordan Norges Forskningsråd best kan ivareta
samiske interesser». Sametingets del av utredningsarbeidet
ble ferdig i 1996 og konsentrerte seg om rammevilkår for
og organisering av samisk forskning. Forskningsrådets utredning
forelå i 1998 og beskriver hovedtrekk og behov bl.a. om
kunnskapstilfang, rekruttering og faglige nettverk.
St.meld. nr. 39 (1998–99) Forskning ved et
tidsskille, legger vekt på behovet for videre oppbygging
av kompetanse innenfor samisk forskning. Det understrekes at institusjonene
selv må ta aktivt ansvar for rekruttering til feltet. Likeledes
oppfordres Norges forskningsråd til å se på hvordan rekrutteringen
til samisk forskning kan forbedres. I meldingen sies det også at
Forskningsrådet bør ta initiativ innenfor samisk
forskning på alle sine områder, og at Forskningsrådet
bør være bevisst på at samiske interesser
og kompetanse er representert i rådets organer.
Sametinget mener at det er behov for en samisk forskningspolitikk
og forskningspolitiske styringsorganer som kan ivareta det samiske
samfunnets behov for og innflytelse på samisk forskning.
Tingets målsetting er at det etableres et nordisk samisk
forskningsråd som omfatter hele det samiske bosettingsområdet
(jf. Sametingets årsmelding 1999).
10.7.2 Samisk forskning gjennom Norges forskningsråd
Forskningsrådet vedtok høsten 2000 en handlingsplan
for samisk forskning. Denne bygger på henstillingene i
St.meld. nr. 52 (1992–93) Om norsk samepolitikk
og st. meld nr. 39 (1998–99) Forskning ved et
tidsskille, og på utredningene som ble gjort av Sametinget
og forskningsrådet i 1996 og 1998. Handlingsplanen inneholder
følgende tiltak innenfor samisk forskning:
kartlegging av kunnskapsstatus
arbeid med etiske problemstillinger
synliggjøring og inkludering i Forskningsrådets
programmer og tiltak
representasjon av samiske interesser og kompetanse i Forskningsrådets
organer
regelmessig kontakt med Sametinget
samisk forskningsprogram
Det samiske forskningsprogrammet er et av de viktigste elementene
i handlingsplanen. Programmets hovedmål er å stimulere
til forskning som kan gi ny forståelse, nye perspektiver
og tverrfaglig samarbeid. Programmet skal ivareta og utvikle fagfelt,
forskningsområder og miljøer som til dels har svakere
forskningstradisjoner enn de tradisjonelle og etablerte forskningsdisiplinene
og –miljøene ved universitetene. Samtidig skal
programmet bidra til å bygge et kunnskapsgrunnlag som kan være
til nytte både for samiske og norske beslutningstakere.
Programmet løper i perioden 2001–2005 med oppstart
av de konkrete prosjektene i 2002. Det er oppnevnt et programstyre
som også skal være et rådgivende organ
i samiske spørsmål innen Forskningsrådet.
Programmet har foreløpig et budsjett på 4 mill
kr pr. år.
10.7.3 Nordisk Samisk Institutt
Nordisk Samisk Institutt i Kautokeino er en fellesnordisk institusjon
under Nordisk Ministerråd, opprettet i 1973. Instituttet
har som formål, gjennom forskning, å styrke og
utvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv.
Nordisk Samisk Institutt har i de senere årene gjennomgått
administrative og organisatoriske endringer som har bidratt til å styrke
instituttets forskningsmessige profil. Forskningsinnsatsen dekker
emneområdene samisk samfunnsforskning med fokus på endringsprosesser
i samfunnet, samisk språkforskning med erverv av ny kunnskap
for anvendelse i språkrøkt, og rettsforskning med
erverv av kunnskap om vilkår for å sikre det materielle
grunnlaget for samisk kultur og en bærekraftig utvikling
for samene.
Instituttet er, gjennom den någjeldende budsjettavtalen
med Nordisk Ministerråd, pålagt å formalisere
samarbeidet med Samisk høgskole med tanke på en
rasjonell forvaltning av institusjonenes ressurser, eventuelt med
sikte på en samlokalisering av virksomheten.
10.7.4 Reindriftens utviklingsfond
Reindriftens utviklingsfond (RUF) får årlige
bevilgninger til forskning og formidling over reindriftsavtalen
mellom staten og Norges Reindriftssamers Landsforbund (NRL). For
avtaleperioden 2000–2001 var bevilgningen på 5
mill. kroner. Reindriftsforvaltningen i Alta er sekretariat for
fondet som har et eget styre. Den reindriftsforskningen som utføres
med midler fra RUF skal bidra til at det fremskaffes næringsrettet
kunnskap som er anvendbar for reindriftsnæringen, forvaltningen, politikere
og samfunnet. En ny strategiplan for perioden 2002–2005
er utarbeidet og sendt på høring.
10.8 Opplæringstiltak for voksne
10.8.1 Språkkurs
Institusjonen FB Fjernundervisning har tilbud om to kursrekker
i samisk som fjernundervisning: Davvin 1- 4 og Sámás
1–3. Kursene er fullfinansiert av staten og er gratis for
deltakerne under forutsetning av fullføring av kurs. Samordningsutvalget
for Finnmark Utdanningsregion delfinansierte også lese-
og skrivekurs for voksne i de samiske områdene.
10.8.2 Samiske studieforbund
Det er to samiske studieforbund, Norske Samers Riksforbund, der
studievirksomheten er ivaretatt av Samisk Studieutvalg (SOL) og
Samenes Landsforbund (SLF). For 1999 rapporterte SOL 10 253 studietimer
med lærer og 2 218 studietimer uten lærer.
SLF rapporterte i 1999 50 studietimer med lærer og 213
studietimer uten lærer.
10.8.3 Grunnskoleopplæringen for voksne samer
Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97)
ble innført i grunnskoleopplæringen for voksne
skoleåret 1999/2000. Fra samme tidspunkt gjaldt
Det samiske læreplanverket for den 10-årige grunnskolen
(L97S) i grunnskoleopplæring av voksne samer i det samiske
læreplanverkets virkeområde.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil utvikle en
veiledning i grunnskoleopplæring for voksne tilpasset L97.
Veiledningen skal inneholde et kapittel som omtaler tilpasning til
opplæring av samiske voksne basert på Det samiske læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen. Arbeidet utføres
i et samarbeid mellom departementet og Sametingets opplæringsavdeling.
10.9 Tiltak
Som et ledd i den nasjonale satsingen
på IKT i utdanningen forsterkes arbeidet med utvikling av
digitale læremidler.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil få en
offentlig institusjon med nødvendig kompetanse til å styre
skoleverkets satsing på IKT i samisk opplæring.
Prosjektet Kartleggingsprøve i leseferdighet på samisk
vil bli sluttført i 2001.
Regjeringen vil vurdere tiltak for å styrke framtida
til de samiske videregående skolene. I dette arbeidet må en
ha oppmerksomhet rettet både mot skolenes organisatoriske
tilhørighet og samarbeidforhold.
Det videre arbeidet med oppfølging av evalueringen
av Reform 94 vil bli gjennomført i et samarbeid mellom
Sametinget og Læringssenteret.
Regjeringen ønsker å foreta en bred gjennomgang
av samisk utdanning og forskning, både ved Samisk høgskole
og ved andre institusjoner på ulike nivåer.
Spørsmål som gjelder samisk lærerutdanning og
som er foreslått i NOU 2000: 3, vil bli behandlet i et
eget kapittel i lærerutdanningsmeldingen i 2002.
Fra 2002 vil Statens utdanningskontor i Nord-Trøndelag
få to studiehjemler per år, som tildeles lærere
for videreutdanning i sørsamisk med bindingstid ved skoler
der det gis opplæring i sørsamisk.
Regjeringen vil bidra til å få fram kunnskap
som kan styrke, bevare og utvikle det samiske samfunnet og vil arbeide
for en bedre samordning mellom departementenes FoU-innsats på det samiske
området.
Regjeringen legger vekt på at kunnskaper om kvinners
rolle og posisjon i det samiske samfunnet blir belyst, og at samenes
tradisjonelle kunnskaper kartlegges og dokumenteres.
Regjeringen vil, sammen med Norges forskningsråd,
Sametinget og samiske forskningsmiljøer, arbeide for mer
samordning av samisk forskning i nordisk sammenheng.