9 Samiske barn og unges oppvekstvilkår
Menneskene er samfunnets viktigste ressurs. Forholdene i hjem
og nærmiljø er viktige for barn og unges trivsel,
trygghet og utvikling. Gjennom sosial læring, utdanning
og medvirkning skal barn lære å få ansvar,
vise omsorg, utvikle kritisk sans og selvtillit. Regjeringen vil
legge stor vekt på å skape gode og trygge oppvekst-
og opplæringsvilkår for barn, og på å styrke
Norge som kunnskapsnasjon. Regjeringen vil sikre og styrke barns
rettigheter, og vil aktivt følge opp anbefalingene fra
FNs ekspertkomité for barn som etterser at FNs barnekonvensjon
følges opp. Regjeringen skal legge til rette for at barn
og unge i økende grad blir hørt i saker som angår
dem.
Med hensyn til valg av språk og kultur er mange samiske
barn og unge i en situasjon som majoritetsbefolkningens barn og
unge ikke opplever. Samiske barn og unges oppvekst foregår
i spenningsfeltet mellom tradisjon og modernisering. På den
ene siden det samiske samfunns bevisste forhold til sin egen tradisjon,
og på den andre siden storsamfunnets innflytelse og krav
om omstillinger på alle livsområder.
Figur 10.1 Samiske barn og unge skal kunne vokse opp med trygghet for
egen kultur, språk og identitet.
Kilde: Márkomeannu
Mange har tilpasset seg storsamfunnets krav og forventninger,
men har også et aktivt og bevisst forhold til egen kulturell
bakgrunn. Samiske barn og unge velger forskjellige strategier i
møte med fordommer og uvitenhet om samiske verdier og tradisjoner.
Noen velger å tone ned sin samiske tilhørighet
for å slippe ubehageligheter. Andre igjen velger å profilere
det samiske, gjør det til en styrke i livet og arbeider
for å endre fordommer. Mange samiske barn og unge i dag
er slektsmessig flerkulturelle. Mange verken kan eller ønsker å bli
kategorisert som bare same eller bare norsk.
Regjeringens mål er at samiske barn og unge skal kunne
vokse opp med trygghet for egen kultur, språk og identitet.
9.1 FNs konvensjon om barnets rettigheter
FNs konvensjon om barnets rettigheter bygger på en grunnleggende
erkjennelse av barns behov for spesiell beskyttelse og omhandler
sivile, politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Regjeringen
arbeider aktivt for at barns rettigheter fremmes i henhold til konvensjonen.
Konvensjonen tar bl.a. hensyn til den betydning hver enkelt folkegruppes
tradisjoner og kulturelle verdier har for barnets vern og for dets
harmoniske utvikling. Barnekonvensjonen har to bestemmelser som
særskilt nevner urfolksbarns rettigheter, art. 17 (d) og
30. Art. 17 (d) etablerer en forpliktelse for staten til å «oppmuntre» media til å ta
spesielle hensyn til minoritetsbarns og urfolksbarns språklige
behov. Artikkel 30 gir følgende generelle prinsipp: «I
land hvor det finnes etniske, religiøse eller språklige
minoriteter eller urfolk, skal et barn som tilhører en
slik minoritet eller urfolk, ikke nektes retten til sammen med andre
medlemmer av sin gruppe å nyte godt av sin kultur, å bekjenne
seg til og utøve sin religion eller til å bruke
sitt eget språk.»
FNs barnekomités uttalelser til statspartene om urfolksbarns
rettigheter inneholder en lang rekke anbefalinger. Staten skal respektere
urfolksbarns rett til å bevare egen identitet. Personnavn
er sammen med språk og kultur blant de viktigste identitetsfaktorer
for enhver person. Komiteen ber da også om at statspartene
iverksetter nødvendige tiltak for å sikre at urfolksbarn
kan nyte godt av sin kultur og bruke sitt språk.
De internasjonale forpliktelsene har betydning for norske myndigheters
politikk på en rekke områder som berører
samiske barn og unges rettigheter og oppvekstvilkår. Viktige
områder som helse- og sosialtilbud, barnevern, barnehage, grunnskole,
videregående skole, kultur- og fritidstilbud, media og
andre områder har offentlige myndigheter et ansvar for.
Men staten har også ansvar for å overvåke
at rettighetene blir fulgt opp av andre. Kommunene har et spesielt
ansvar for å sikre en oppvekst hvor samiske barn og unge
får muligheter til å styrke sin identitet og sin
tilhørighet til det samiske samfunnet.
Norge rapporterer hvert 5. år til FN om oppfølgingen
av barnekonvensjonen. Under artikkel 30 redegjøres det
for tiltak overfor samiske barn og ungdom. I Norges 3. rapport (2003)
ble det bl.a. redegjort for opplæringsloven av 1999 som
bl.a. innebar en styrking av elevers rettigheter til opplæring
i og på samisk. Det ble videre redegjort for et eget tilskudd
til barnehager som har vedtektsfestet at de bygger på samisk
språk og kultur. (Jfr. Norges 3. rapport, pkt. 587 – 589.)
FNs barnekomité hadde ingen merknader til Norges 3. rapport
hva angår samiske barn og unge.
I 2006 ble det produsert en ny plakat med kortversjonen av barnekonvensjonen.
Plakaten ble trykket på bokmål, nynorsk og nordsamisk
og distribuert til alle landets kommuner, skoler, barnehager, etc.
En ny bokmålsversjon av barnekonvensjonen med tilleggsprotokoller
ble dessuten oversatt til nynorsk og samisk. Både plakaten
og konvensjonsteksten er tilgjengelig på Barne- og likestillingsdepartementets
nettsider.
Norges 4. rapport er avlevert i februar 2008. Under artikkel
30 redegjøres for nye lovbestemmelser og tiltak overfor
samiske barn i barnehage og overfor samiske elever i grunnskolen,
inkludert tiltak gjennom Kunnskapsløftet. Det redegjøres
for prosjektet «Samiske veivisere», spesielle
tilskudd til idrett, samisk ungdomskonferanse og driftstilskudd
til samiske barne- og ungdomsorganisasjoner. Det redegjøres
også for spesielle tiltak innenfor barnevernet til samiske
barn.
Kommunene har en sentral rolle når det gjelder oppfølging
av barnekonvensjonen, herunder barns rett til å si sin
mening og bli hørt. Barne- og likestillingsdepartementet
inviterte derfor 8 kommuner, bl.a. Alta og Kautokeino, til å innhente
synspunkter fra barn og unge på hvordan det er å vokse
opp i Norge. Målet har vært både å engasjere
barn og unge i rapporteringen til FN, og å videreutvikle kompetanse
i kommunene når det gjelder å innhente og følge
opp synspunkter fra barn og unge. NOVA har sammenfattet kommunenes
rapporter, og en samlerapport følger som vedlegg til Norges 4.
rapport til FNs barnekomité.
Et utkast til Norges 4. rapport ble høsten 2007 forelagt
Sametinget. Sametinget ble bedt om å se spesielt på omtalen
av samiske barn og unge, og komme med eventuelle bidrag. Det ble
også arrangert et møte med Sametinget. Sametinget
har kommet med innspill til rapporten og deler av dette er tatt
inn, bl.a. en generell omtale av utfordringer som Norge står
overfor når det gjelder behovet for utvikling av samisk
identitet og tilhørighet blant barn og unge, behovet for
forskning på samiske barn og unges oppvekstvilkår,
og behovet for samisk språk- og kulturkompetanse blant
tilsatte i det offentlige tjenesteapparatet.
9.2 Barneombudet
Barneombudet er ombud for alle barn i Norge, inkludert samiske
barn. Ombudets generelle arbeidsoppgaver er å sikre alle
barn i Norge en god oppvekst og de rettigheter de har gjennom FNs barnekonvensjon.
Dette arbeidet gjøres blant annet ved å overvåke
at det sikkerhetsnettet som skal ta vare på barn i samfunnet
fungerer. Barneombudets arbeid for å bedre barns rettigheter generelt
kommer også samiske barn og unge til gode. Når
Barneombudet setter fokus på områder der barns
rettigheter ikke i tilstrekkelig grad er ivaretatt, vil dette også være
et arbeid for samiske barn. Hovedfokus er å oppnå reell
likebehandling og motvirke diskriminering.
Barneombudet har gjennom Barnekonvensjonens artikkel 30 et ansvar
for å følge opp samiske barn og unges mulighet
til å ivareta sin kultur. Ombudet har altså både
et generelt ansvar og et spesielt ansvar for samiske barn og unge.
I 1994 engasjerte Barneombudet en egen samisk konsulent som hadde
arbeidssted på Sametinget. Konsulentens oppgave var å arbeide
for å ivareta samiske barn og unges rettigheter. Arbeidet
ble oppsummert og avsluttet i to rapporter i 1995, «Like
som snøkrystaller», som beskrev situasjonen for samiske
barn og unge i Norge.
I etterkant av disse rapportene har Barneombudet hatt faste årlige
møter med Sametinget for å diskutere ulike spørsmål
av betydning for samiske barn og unge. Barneombudet har også besøkt områder
med samisk befolkning og snakket med fagpersoner innen barnevern,
psykisk helsevern og skolesektor, samt besøkt flere samiske
barnehager. Ombudet har også årlig deltatt på oppvekst- og
barnehagekonferanser om samiske barn.
Ombudet har gjennom samarbeid med Sametinget og fagpersoner opparbeidet
seg en god kunnskapsbase om aktuelle problemstillinger for samiske
barns oppvekst. Ombudet har de siste år arbeidet med bl.a.
følgende temaer:
samiske barns mulighet til å ivareta
sin kultur ved plassering i fosterhjem
kvaliteten på samisk språkopplæring
psykisk helsevern for samiske barn
reindrift- og slaktingsreguleringer som forhindrer at barna
kan erfare og lære om forvaltning av sentral samisk kultur,
blant annet ved at barnehagebarna ikke kan være med på slakt
styrking og utvikling av samisk identitet i områder
med få samer
definering av samisk identitet utenfor tradisjonelle samiske
næringer.
I 2007 startet Barneombudet et prosjekt kalt «retten
til medvirkning for samiske barn og unge». Prosjektet er
et samarbeid mellom barneombudene i Sverige, Norge og Finland. Målet
med prosjektet er at samiske barn skal få mulighet til å formidle
sine erfaringer når det gjelder barns rett etter barnekonvensjonens
artikkel 30. Barneombudet ønsker å få et
bilde av situasjonen for samiske barn i de tre landene og identifisere
problemområder slik barn selv ser dem. Barneombudet ønsker å bringe
barnas erfaringer og innspill videre til politikere, tjenestemenn
og beslutningstakere i Norden for å bedre de samiske barnas
stilling i samfunnet. Sametingets ungdomspolitiske utvalg har etter
Barneombudets forslag fått et medlem i styringsgruppen
for prosjektet. Prosjektrapporten er ferdigstilt i april 2008.
Barne- og likestillingsdepartementet styrket i 2007 Barneombudets
budsjett for å sikre en bedre kompetanse på samiske
spørsmål. Ombudet har fra 2008 en egen rådgiver
med faglig ansvar for samiske barn og unge, barn av nasjonale minoriteter
og barn med flerkulturell bakgrunn. Rådgiverens rolle overfor
samiske barn er å ivareta det samiske perspektivet innenfor
alle problemstillinger Barneombudet arbeider med. Barneombudet ønsker å styrke
sitt arbeid i forhold til samiske barn og unge. Barneombudet har
ikke samiskspråklig kompetanse ved kontoret, men har opprettet
kontakt med oversettere som brukes når Ombudet får
brev på samisk.
For å sikre og styrke samiske barns rettigheter vil
Barne- og likestillingsdepartementet fortsatt bidra til å styrke
kompetansen på samiske spørsmål hos Barneombudet.
9.3 Kommunal og fylkeskommunal barne- og ungdomspolitikk
Utforming og oppfølging av barne- og ungdomspolitikk
for samisk barn og ungdom må ha som mål å skape
oppvekstmiljøer for barn der samisk og norsk kultur i størst
mulig grad har samme status og oppleves som likeverdige. Samiske
barn og unge i de samiske områdene må kunne forvente
at de kommuner og fylkeskommuner de er bosatt i vil ivareta deres
behov innenfor sine ansvarsområder. Regjeringen vil stimulere
til at barn og ungdom står sentralt på dagsorden
i kommuner og fylker.
Samiske barn og unge er ingen ensartet gruppe, verken med hensyn
til bosted eller til erfaringsbakgrunn. Det er store ulikheter i
vilkårene for samisk kulturutfoldelse avhengig av hvor
barna bor. Noen steder er samer i flertall og dermed synlige i samfunnet,
mens andre steder er samene i mindretall og fremdeles mindre synlige
i offentlige sammenhenger.
Hva som er nødvendig å gjøre for å styrke samiske
barn og unges identitet og tilhørighet til det samiske
samfunnet, vil variere fra kommune til kommune. I noen kommuner
er det tilbud om opplæring i samisk språk og muligheter
for videreføring av samiske kulturtradisjoner som kan være det
mest presserende. I andre kommuner handler det om å få i
gang en samisk barnehage og et samisk skoletilbud. I de kommunene
som tradisjonelt blir sett på som samiske kan det være
framtidsutsiktene til ungdom, utdanning og framtidige arbeidsmuligheter
som er det viktigste innsatsområdet.
Kommunene har varierende bevissthet om samiske barn og unges
behov og interesser, noe som gjenspeiles i hvordan rettigheter og
tilbud ivaretas. I den praktiske gjennomføringen av barne- og
ungdomspolitikken må kommuner og regionale myndigheter
være de sentrale aktørene. Barns og ungdoms oppvekstvilkår
fastsettes i stor grad ut fra kommunale beslutninger og gjennom
de kommunale tjenester. Når barn og unge settes i sentrum må de
organisatoriske løsningene formes ut i fra hva som er best
for dem. Tverrsektorielt samarbeid og bedre utnyttelse av ressursene
må stå sentralt i arbeidet med å videreutvikle
det barne- og ungdomspolitiske arbeidet i kommuner og fylker. Det
er viktig at lokale myndigheter arbeider planmessig for å styrke
oppvekstmiljøet, og at en ser sammenhengen mellom de offentlige
tiltakene og arbeidet de frivillige organisasjonene gjør.
Barne- og ungdomspolitikken må tilrettelegges slik at
barn og ungdom får muligheten til å utvikle seg
i fellesskap med sine jevnaldrende, og de må få tid
og rom til å holde på med aktiviteter på egne premisser.
Tilgangen på og utformingen av møtesteder i nærmiljøet
og i lokalsamfunnet har betydning for hvordan barn og unge kan møtes
og for hva de kan gjøre. Både barnehage, skoler,
fritidsklubber, kulturskoler, frivillige organisasjoner og andre
offentlige og private arenaer, som samiske språk- og kultursentra
er viktige. Det må derfor legges til rette for at den lokale
frivilligheten kan utvikle seg med gode rammevilkår, blant
annet gjennom tilgang på gratis skolelokaler eller andre egnede
lokaler.
Barn og ungdom må trekkes aktivt med i utformingen av
barne- og ungdomspolitikken lokalt, regionalt og nasjonalt. Barne-
og likestillingsdepartementet har i en årrekke stimulert
til og støttet opp om lokalt medvirkningsarbeid for barn
og unge, og lagt til rette for erfaringsutveksling og styrket kompetanse
når det gjelder metodebruk. Barne- og ungdomsorganisasjonene
er sentrale aktører i den lokale barne- og ungdomspolitikken. Det
er viktig at kommuner og fylkeskommuner legger til rette for deltakelse
fra samiske organisasjoner, for eksempel i lokale og regionale barne-
og ungdomsråd m.v.
Regjeringens innsats mot mobbing blant barn og unge er med på å skape
et inkluderende samfunn. Gjennom Manifest mot mobbing 2006 – 2008 har
Barne- og likestillingsdepartementet ansvaret for innsats mot mobbing
på fritidsarenaer blant barn og unge. I dette arbeidet
er det helt naturlig og nødvendig å nå ut
til barn og unge i fritidsklubber og i ungdomshus, samt barn og
unge som engasjerer seg i foreninger, klubber og i de frivillige
barne- og ungdomsorganisasjonene. Det er viktig at barn og ungdom
får gode muligheter til å delta aktivt i dette
arbeidet, gjennom at de blir tatt med på råd og
får gjennomslag for egne forslag og strategier.
Sametinget har inngått samarbeidsavtaler med fylkeskommunene
i Troms, Finnmark, Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag
og Hedemark fylkeskommuner blant annet om utvikling av tiltak og prosjekter
som innholder tiltak for og av barn og unge. Tiltakene retter seg
mot blant annet synliggjøring og utvikling av samisk språk
og kultur.
9.4 Sametingets arbeid for samiske barn
Sametinget arbeider for å skape gode og stabile oppvekstvilkår
for samiske barn og unge. Ved fordeling av tilskudd prioriteres
barn og unge. Samiske festivaler som har innslag for eller med samiske
barn og unge gis støtte, likedan teatervirksomhet. Sametinget
støtter informasjonskontoret for samisk ungdom Infonuorra,
jf. boks 9.1.
Sametinget forvalter en egen tilskuddsordning for barns oppvekstvilkår.
I 2008 prioriterer Sametinget prosjekter som bidrar til utvikling
av nye arenaer, møteplasser og formidlingsformer for barn og
unge, prosjekter som bidrar til å overføre tradisjonskunnskap
og styrke samisk språk, på tvers av generasjoner,
og arenaer som fremmer barns oppvekstmiljø lokalt i samiske
områder (jf. sak 60/07). I 2008 fordeler Sametinget
1,9 mill. kroner i tilskudd til barns oppvekstvilkår.
Sametinget har gitt støtte til Tysfjord kommune til
konfliktforebyggende ungdomssamling ved Notvatn i Tysfjord august
2007. Målsettingen med prosjektet var å bygge
bro mellom de partene som har vært involvert i konflikter
mellom tettstedene i Tysfjord kommune. Prosjektet bidro til å bryte
ned fordommer mellom samene og den norske delen av befolkningen,
og fremmet også samisk kultur og skapte gode relasjoner
mellom ungdom fra de ulike delene av kommunen. Prosjektet ble av arrangøren
og ungdommene beskrevet som meget vellykket.
Sametinget gir årlig støtte til ungdomsbladet Š,
deler ut Sametingets idrettspris for ungdom og avholder Sametingets
ungdomskonferanse i regi av Sametingets ungdomspolitiske utvalg (SUPU).
SUPU er utnevnt til å være ungdommens talerør
i Sametinget og er oppnevnt av Sametingsrådet for en periode
for to år av gangen. SUPU har faste årlige møter
med Sametingsrådet og deltar på Sametingets årlige
møte med Barneombudet. I tillegg jobber SUPU også opp
mot andre instanser, og er engasjert i ulike utvalg, råd
og referansegrupper som Barents regionale ungdomsråd (BRYC),
Europarådets ungdomskampanje, referansegruppen for de samiske
veiviserne m.m.
Sametingets ungdomskonferanse skal være en møteplass
og et forum for samisk ungdom hvor de kan samles, diskutere aktuelle
problemstillinger for ungdom og utveksle erfaringer og ideer. SUPU har
ansvaret for gjennomføringen av konferansen. I tillegg
deltar medlemmene i SUPU på ulike konferanser og seminarer,
både som ordinære deltakere og som foredragsholdere.
Se også Sametingets årsmeldinger 2006, punkt 7
og 2007, punkt 1.1.1.
Boks 10.1 www.infonuorra.no
er en informasjonstjeneste for samisk ungdom i hele Sápmi
i regi av Nordland fylkeskommune. Tjenesten har som formål å hjelpe
ungdom å finne svar på spørsmål
de måtte ha og legger hovedvekt på tema som utdanning,
jobb, kultur & fritid, rettigheter og ut i verden. Arbeids-
og inkluderingsdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet
har bidratt med årlig støtte til Infonuorra siden
starten i 2004.
9.5 Samiske barne- og ungdomsorganisasjoner
Barne- og ungdomsorganisasjonene er viktige for utviklingen av
et dynamisk og demokratisk samfunn. Organisasjonenes arbeid er også viktig
for å engasjere barn og ungdom i utformingen av samfunnet
ut fra egne premisser og på forskjellig ideologisk grunnlag.
Regjeringen vil derfor videreutvikle og aktualisere tilskuddsordningene
som støtter opp under de frivillige barne- og ungdomsorganisasjonenes
virksomhet. I det samiske samfunnet er grunnlaget for spesialiserte
organisasjoner ikke alltid til stede. Det er få rene samiske
barne- og ungdomsorganisasjoner, særlig i områder
der samene er i fåtall. Samiske barn og unges interesser
inngår ofte i de lokale sameforeningenes virksomhet. Det
er viktig å ta høyde for dette i utformingen av
støtteordninger, også på lokalt og regionalt
nivå.
Samiske ungdomsorganisasjoner har fått driftstilskudd
fra Barne- og likestillingsdepartementets tilskuddsordning for grunnstøtte
til frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner. I denne tilskuddsordningen
stilles det krav til organisasjonenes størrelse og utbredelse.
Det er likevel tatt hensyn til de forhold og muligheter som gjelder
for organisasjoner med begrenset rekrutteringsgrunnlag, deriblant
samiske organisasjoner. Norske samers riksforbund fikk i 2007 kr
225 000 til sitt barne- og ungdomsarbeid.
De samiske ungdomsorganisasjonene vil spille en sentral rolle
i utviklingen av ungdomssamarbeidet i Barentsregionen. Barents Regional
Youth Forum (BRYF) har representanter fra urfolksungdom. Forumet
vil få en rolle som pådriver og initiativtaker
til videre utvikling av samarbeid i regionen.
9.6 Barnevernet
Det er et mål for regjeringen å videreutvikle
et faglig godt barnevern med god flerkulturell kompetanse og god
kunnskap om samisk barnevern i områder med samisk befolkning.
Et barnevern til barnets beste innebærer et barnevern der
også samisk språk og kultur oppleves som viktig
og likeverdig. Ideelt sett betyr dette at barneverntjenesten i kommuner
med samisk befolkning har kunnskap om og tar hensyn til det samiske
kulturelle perspektivet i samhandling med klienten, i sine beslutningsprosesser
og i sine avgjørelser/tiltak. Regjeringen bygger
videre sin barnevernpolitikk på at foreldrene er barnas
viktigste omsorgspersoner, og at det så langt det er mulig
bør gis hjelp i familien og/eller i nærmiljøet
og fra lokale forhold. Der foreldrene ikke strekker til, må samfunnet sikre
barn og unge gode omsorgstilbud og oppvekstvilkår.
Som ledd i arbeidet med å spre kompetanse om kulturperspektivet
i barnevernarbeidet i samiske områder, ytes det over Barne-
og likestillingsdepartementets budsjett driftstilskudd til Barnevernets utviklingssenter
i Nord-Norge. En viktig oppgave for senteret er å bidra
til utvikling av kunnskap om barnevernets møte med det
flerkulturelle samfunnet, med vekt på samisk barnevern.
Barnevernets utviklingssenter i Nord-Norge ga i 2006 ut flere undervisningshefter
om kulturperspektivet i barnevernet med utgangspunkt i barnevernsarbeid
i samiske områder. Heftene handler om hvilke teoretiske
og praktiske forankringer et kulturperspektiv i barnevernet bør
ha. Temaheftene kan brukes i undervisningen for studenter i grunn-
og videreutdanningene, og for ansatte i barnevernet. Barne- og likestillingsdepartementet
arrangerte i juni 2007 en nasjonal konferanse om samisk kultur og oppvekst
og temaet kultur og barnevernsarbeid ble presentert på denne
konferansen.
Barne-, ungdoms- og familieetaten ble etablert i 2004, og består
av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og fem regioner. Etaten
har bl.a. ansvaret for familievern og samlivstiltak, barneverninstitusjoner,
fosterhjemstjenesten, familie- og nærmiljøbaserte
tjenester, faglig bistand til kommuner på barnevernområdet,
adopsjon m.m. Barne-, ungdoms- og familieetaten har 26 fagteam som
samarbeider nært med det kommunale barnevernet for at det
beste tiltaket blir valgt i den enkelte barnevernssak. Barne-, ungdoms-
og familieetatens oppgaver er å gi barn, unge og familier
som trenger hjelp og støtte tiltak med høy og
riktig kvalitet uansett geografisk plassering i Norge. Etaten har
også som oppgave å bidra til utvikling av et kunnskapsbasert
barnevern som tar hensyn til kulturen.
Barne-, ungdoms og familieetaten, region nord (Alta), har et
spesielt ansvar for å gi den samiske befolkningen et godt
barnevernstilbud. Et mål for virksomheten er at barnevernet
skal ivareta det samiske perspektivet i arbeidet med samiske barn og
familier. Barne- og likestillingsdepartementet har gjennom tildelingsbrev
presisert at det statlige barnevernet skal ivareta det samiske perspektivet og
ha kunnskap om barnevernet i samisk kontekst.
Barne-, ungdoms- og familieetaten, region nord, skal gjennom
rekruttering av fagfolk sørge for at regionkontoret, fagteam
og andre utvalgte enheter har ansatte med samisk bakgrunn og som behersker
det samiske språket og har god kulturforståelse.
Barne-, ungdoms- og familieetaten skal videre sørge for
at etaten kan gi samiske foreldre tilrettelagte tilbud av forebyggende
karakter. Etaten skal sørge for et differensiert tilbud
til barnevernet i kommunene når det er aktuelt å plassere barn
utenfor hjemmet, med vekt på fosterhjemsbaserte løsninger.
I saker som omhandler samiske barn skal det legges vekt på det
generelle krav om at en først skal undersøke muligheten
for plassering i barnets familie og nettverk. Barne-, ungdoms- og
familieetaten, region nord, skal videre bidra til økt kunnskap
og metodeutvikling.
Regionkontoret, fagteam Alta, og etatens fosterhjemstjeneste
i Finnmark vurderer selv å ha god dekning blant sine ansatte
i forhold til nordsamisk språkbeherskelse og kulturforståelse.
Fagteam Alta fungerer som ressursteam for regionens øvrige
fagteam. Region nord har tre institusjoner, to i Finnmark og en
i Troms, med spesielt ansvar for å tilrettelegge opphold
for ungdom med samisk bakgrunn. Fosterhjemstjenesten i Finnmark
har rekruttert flere fosterhjem og ett beredskapshjem som kan ivareta
samiske barns identitet og språkutvikling.
Barne-, ungdoms- og familieetaten har gitt Barnevernets utviklingssenter
i Nord-Norge i oppdrag å utarbeide «Kunnskapsstatus
og kunnskapsbehov for barnevernet i samiske områder av
Norge». Sluttrapport foreligger i mars 2008. Formålet
med kunnskapsstatusen er å få en oversikt over
bl.a. metoder og tiltak som kan fungere godt for samiske barn, unge
og familier. Framtidig metodeutvikling skal bygge på resultater
fra dette prosjektet og rapporten skal brukes som en del av kunnskapsgrunnlaget
for en større implementering av metoder som tar hensyn
til kulturelle særegenheter.
9.6.1 Utfordringer
Tidligere statlige dokumenter har gitt et bilde av et barnevern
som kan bli bedre tilpasset samiske brukere for å kunne
yte riktig hjelp til riktig tid til samiske barn og ungdoms beste.
Dette gjelder blant annet språk, lokal kultur og tenkemåte, samiske
tradisjoner og oppdragelsesformer m.m. (jf. NOU 1995:6
Plan for helse- og sosialtjenester for den samiske
befolkning i Norge, St. meld. nr. 55 (2000 – 2001)
Om samepolitikken og St. meld. nr. 40 (2001 – 2002)
Om barne- og ungdomsvernet). Det er det
siste året reist spørsmål om samiske
barns rettigheter blir godt nok ivaretatt i dagens lov om barneverntjenester
og om barnevernet tar nok hensyn til barns språklige og
kulturell tilknytning. Media har bl.a. tatt opp saker hvor samiske
barn har blitt flyttet til ikke-samiske fosterhjem.
Etter Grunnloven § 110 a påligger
det staten å legge forholdene til rette for at den samiske
folkegruppen kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og
sitt samfunnsliv. Etter FNs barnekonvensjon artikkel 30 skal et
barn som tilhører en minoritet eller urfolk ikke nektes
retten til sammen med andre medlemmer av sin gruppe å leve
i pakt med sin kultur, bruke sitt eget språk og bekjenne
seg til og utøve sin religion. Barnevernloven gir nærmere regler
om hvilke hensyn som skal tas ved plassering i fosterhjem, institusjon
eller i opplærings- eller behandlingsinstitusjon. Stedet
for plassering skal etter § 4 – 15
velges ut fra hensynet til barnets egenart og behov for omsorg og
opplæring i et stabilt miljø. Det skal også tas
tilbørlig hensyn til at det er ønskelig med kontinuitet
i barnets oppdragelse, og til barnets etniske, religiøse,
kulturelle og språklige bakgrunn. Ved plassering i fosterhjem skal
barneverntjenesten alltid vurdere om noen i barnets familie eller
nære nettverk kan velges som fosterhjem (jf. forskrift
om fosterhjem fastsatt 18. desember 2003 og retningslinjer for fosterhjem
av 15. juli 2004, hvor det er det gitt nærmere regler om
blant annet valg av fosterhjem til det enkelte barn).
Etter regjeringens vurdering blir samiske barns rettigheter godt
ivaretatt gjennom Grunnloven, barnekonvensjonen og i dagens barnevernlov. Lovgivningen
og politiske føringer må imidlertid følges
opp med god praksis på systemnivå og i den enkelte
sak. En utfordring kan være at barneverntjenesten mangler
kompetanse til å vurdere betydningen av kulturell, språklig
og religiøs tilknytning og kan mangle kunnskap om ulike
lokale (moderne og gamle) tradisjoner i de samiske lokalmiljøene,
samiske verdier og holdninger. En annen utfordring kan være å få ansatt
personale i barnevernet som har kulturkompetanse og som i tillegg snakker
samisk og forstår det samiske språkets betydning.
En særlig utfordring er at det er flere samiske språk
i bruk i Norge. Utfordringen kan videre være å finne
et tiltak som både ivaretar barnets språklige
og kulturelle tilknytning og som samtidig anses å være
det beste tiltaket ut fra barnets øvrige individuelle behov.
Det er f.eks. generelt vanskelig å skaffe fosterhjem, og
det kan til tider være spesielt vanskelig å skaffe
fosterhjem til barn med samisk eller minoritetsetnisk bakgrunn. Region
nord har det siste året (2007) satset ekstra på rekruttering
av samiske fosterhjem. De har rapportert om gode resultater og det
rekrutteres flere samiske fosterhjem enn etterspørselen
er i dag.
9.6.2 Strategier og tiltak
Regjeringen har på generelt grunnlag tillit til at barnevernet
tilstreber å fatte avgjørelser på et
godt faglig og juridisk grunnlag, og til at barnevernet forstår
betydningen av å ha god flerkulturell kompetanse. Det er
imidlertid fortsatt behov for å styrke og integrere den
flerkulturelle kompetansen og det samiske perspektivet i både
det statlige og kommunale barnevernet. Men selv under ideelle forhold
vil det kunne finnes utfordringer og dilemmaer bl.a. fordi barnevernssaker
ofte er sammensatte og komplekse og fordi det kan være
ulike meninger om hva som er til barnets beste. Denne utfordringen
er det også nødvendig å adressere.
Barne-, ungdoms- og familieetaten skal fortsatt ha fokus på utvikling
av et kunnskapsbasert barnevern som tar hensyn til kulturen, og
på å gi den samiske befolkningen et godt barneverntilbud
i samsvar med bl.a. lovverket og politiske føringer. Den
samiske befolkningen er bosatt i hele landet, og det bør
derfor være et nasjonalt fokus på kompetanseutviklingen.
Ved behov for konsultasjon og veiledning når det gjelder
samiske barn, kan Bufetat region nord bistå andre regioner.
Det vil bli sett nærmere på om særskilte
behov i lule- og sørsamiske områder ivaretas tilfredsstillende
innenfor dagens organisering.
Barne- og likestillingsdepartementet vil gjennom et flerårig
kunnskaps- og kompetanseprogram, som ble iverksatt i 2007, bidra
til å styrke kommunenes kompetanse om bl.a. barnevern i samiske
områder. Rapporten «Kunnskapsstatus og kunnskapsbehov
for barnevernet i samiske områder av Norge», ferdigstilt
mars 2008, skal brukes som en del av kunnskapsgrunnlaget for en
større implementering av noen utvalgte kultursensitive metoder.
Dette følges opp av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Det vil fra høsten 2008 starte et videreutdanningstilbud
kalt «Barnevern i et minoritetsperspektiv» etter
initiativ fra Barne- og likestillingsdepartementet. Tilbudet starter
opp ved høgskolene i Lillehammer, Finnmark, Oslo og Telemark
og innholdet i studiet bygger på NIBR-rapport 2007:10 «Flerkulturelt
barnevern – en kunnskapsoversikt».
Familieråd er en modell hentet fra arbeid med urfolk
i New Zealand, maoriene. Modellen kan brukes i alle typer
saker, og er fleksibel i forhold til kulturelle referanserammer.
Modellen trekker veksler på nettverket når det
skal fattes beslutninger i barnevernet. Modellen er svært
aktuell å implementere, og det har allerede vært
gjennomført flere familieråd i samiske familier.
Det er laget en implementeringsplan for modellen, og flere samiske
kommuner vil i løpet av 2008 få tilbud om opplæring
i familieråd. Modellen er også anvendelig i rekruttering
av fosterhjem i barnets nettverk. Det er oversatt brosjyrer til
nordsamisk.
Barne- og likestillingsdepartementet ønsker å være
i dialog med Sametinget om framtidige strategier for å styrke
barnevernets kompetanse om et samisk barnevern.