11 Helse- og sosialsektoren
11.1 Tiltak for likeverdige tilbud i helse- og sosialsektoren
Regjeringen har som mål at alle skal ha likeverdige helse-
og sosialtjenester uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn.
Dette forutsetter en aktiv politikk for å innarbeide et
samiskspråklig og kulturelt perspektiv i tjenestene.
Sosial- og helsedepartementet har siden 1997 fordelt midler til
oppfølging av NOU 1995:6 Samisk helse- og sosialplan. Innen
rammen av disse midlene har Sametinget siden 1999 forvaltet tilskuddsmidler
til opplærings- og utviklingstiltak i helse- og sosialsektoren.
Midlene anvendes i hovedsak til utviklingstiltak for tilpassing
av tjenestetilbudene til samiske brukeres behov, opplæring
av personell i samisk språk og kulturforståelse,
og tolketjeneste. Sametinget har dreid fordelingen av midlene mer
i retning av utviklingstiltak. Kommunale og fylkeskommunale helse-
og sosialtjenester mottar størstedelen av tilskuddsmidlene.
For 2001 er beløpet som overføres til Sametinget
4,7 mill. kr, inklusive midler øremerket til stipend for
samiskspråklige som utdanner seg i rehabiliteringsrelaterte
fag. Sosial- og helsedepartementet og Sametinget har blitt enige
om å forlenge perioden med tilskuddsmidler med ett år.
Etter en evaluering vil regjeringen ta stilling til om Sametingets
tilskuddsforvaltning fra 2003 skal fortsette som en permanent ordning,
eller om formålet med ordningen bør ivaretas på annen
måte. Det er ikke aktuelt å trappe ned innsatsen.
Sosial- og helsedepartementet har siden 1989 gitt tilskudd til
Finnmark fylkeskommune til fagstillinger innen somatiske og psykiatriske
spesialisthelsetjenester lokalisert i Karasjok og Lakselv. Dette
var opprinnelig en del av helse- og ulikhetsprogrammet, og har som
formål å bedre tjenestetilbudet i det samiske
forvaltningsområdet i fylket. Tilskuddet er for tiden på 2,8
mill. kr årlig.
Finnmark fylkeskommune har under utarbeiding en plan for sin
oppfølging av St.meld. nr. 25 (1996–97) Åpenhet
og helhet – om psykiske lidelser og tjenestetilbudene.
Oppfølgingsplanen vil bl.a. omhandle etablering av en familiebehandlingsenhet
ved Barne- og ungdomspsykitarisk poliklinikk (BUP) i Karasjok, og
utvikling av BUP Karasjok og Distriktspsykiatrisk senter i Lakselv
til nasjonale kompetansebaser for psykisk helsetilbud for den samiske
befolkningen. Dette innebærer at midlene som Sosial- og
helsedepartementet setter av til formålet (inntil 20 mill.
kr i årlige driftsutgifter) også skal dekke tilbud
om veiledning og hospitering overfor andre fylkeskommuner og kommuner,
samt eventuelle stillinger i andre samiske regioner knyttet til
kompetansefunksjonen.
Vinteren 2001 iverksatte Sosial- og helsedepartementet og Rikstrygdeverket
en stor informasjonskampanje i forbindelse med innføring
av fastlegeordningen. Informasjon til alle voksne over 16 år
ble sendt ut på både norsk og samisk i det samiske
forvaltningsområdet. Samisk informasjon var tilgjengelig
ved trygdekontor også utenfor området.
I 2001 etableres et senter for samisk helseforskning knyttet
til Universitetet i Tromsø, geografisk lokalisert i Karasjok.
Senteret vil ha oppgaver knyttet til dokumentasjon og forskning
i helse- og sosialsektoren. Bakgrunnen er bl.a. at kunnskapsgrunnlaget
om den samiske befolkningens helse og levekår og deres
behov for tilpasninger av tjenestetilbudet er for svakt. Samtidig
reflekteres den eksisterende kompetansen i for liten grad i undervisningen
i helse- og sosialfaglig utdanning. Senteret vil kunne bli et knutepunkt
mellom samiske fagmiljøer, utdanningsinstitusjonene, Sametinget
og helsemyndighetene. Senteret vil også kunne spille en
rolle i det internasjonale faglige samarbeidet om urfolksspørsmål
i regi av World Health Organisation. Norge var medforslagsstiller
til en resolusjon som ble vedtatt på Verdens helseforsamling
i 2001, som vektlegger behovet for datainnsamling om urfolks helse.
Regjeringen merker seg for øvrig at Sametinget ønsker å løfte
internasjonale helse- og sosialspørsmål til behandling
i Samisk parlamentarisk råd.
Det har etter hvert blitt en bedre geografisk spredning på forsøksvirksomheter
som Sametinget gir tilskudd til. Likevel foregår fortsatt
en stor del av virksomheten i forvaltningsområdet for samisk
språk. Utenfor dette området er tilgangen på samiskspråklige
tjenestetilbud marginal. I store områder, særlig
i sørsamiske strøk, er det vanskelig å få til
en radikal bedring av språksituasjonen i helsesektoren.
Tolketjeneste er derfor et nødvendig supplement for å ivareta
de forsvarlighetskrav og krav til brukermedvirkning/informert
samtykke som inngår i helseretten. Det er ofte enklere å gjøre
tjenestetilbudet mer tilpasset samiske brukeres kulturelle bakgrunn.
For mange samer kan dette oppleves som vel så viktig som
muligheten for å bli betjent på samisk språk.
11.2 Samisk innflytelse over helsetjenester til den samiske
befolkningen
Regjeringen viser til at Sametinget og samiske fagfolk ønsker
en formalisert samisk innflytelse over spesialisttjenestene i Indre
Finnmark og andre tjenestetilbud som har et særskilt ansvar
for den samiske befolkningen. Stortingets vedtak om statlig overtakelse
av spesialisthelsetjenestene (jf. odelstingsproposisjon nr. 66
(2000–2001) innebærer at sykehus og annen spesialisthelsetjeneste organiseres
i ulike statlige driftsforetak forankret i regionale helseforetak
med bestilleransvar. Sosial- og helsedepartementet har bedt Sametinget
om forslag til personer som kan sitte i foretaksstyrene. Regjeringen
vil også vurdere hvordan hensynet til den samiske befolkningen
kan ivaretas i styringsdialogen mellom Sosial- og helsedepartementet
og de regionale helseforetakene, jamfør behovene som påpekes
i Sametingets årsmelding, pkt. 2.5. Forslag framlagt
i revidert nasjonalbudsjett for 2001 om omorganisering av den sentrale
helseforvaltningen, innebærer blant annet at fylkeslegene innlemmes
i fylkesmannsembetet, og at det nåværende Statens
helsetilsyn også får ansvar for tilsyn etter lov
om sosiale tjenester. Tilsyn med helse- og sosialtjenester kan dermed
drøftes samlet i dialogen mellom fylkesmennene og Sametinget,
jf. kap. 5.
11.3 Videre utvikling av tjenestetilbudene, forskning og utdanning
Senter for samisk helseforskning vil prioritere å utarbeide
dokumentasjon av eksisterende kompetanse i sektoren. Samtidig er
det behov for en større samisk helse- og levekårsundersøkelse. Denne
er nå under planlegging, og vil bli gjennomført
i samarbeid med Statens helseundersøkelser i forbindelse
med helseundersøkelsen for Troms og Finnmark. Det er også behov
for undersøkelser om samiske brukeres tilfredshet med helse-
og sosialtjenestene. Det neste steget vil være å få utdanningsinstitusjonene
og beslutningstakere til å anvende denne kunnskapen.
Sametinget ønsker midler til et eget forskningsprogram
for slike formål. Regjeringen legger til grunn at finansieringen
av virksomheten ved Senter for samisk helseforskning har forskningsressurser
knyttet til stillingene. Prosjekter som beskrevet over vil bli finansiert
gjennom særskilte midler knyttet til oppdrag fra Sosial-
og helsedepartementet. Utover dette må senteret søke
Norges forskningsråd om midler til forskningsprosjekter.
Det er hittil bare innen psykisk helsevern at Sosial- og helsedepartementet
har lagt til rette for nasjonale funksjoner i tjenestetilbudet til
den samiske befolkningen. De faktiske behovene for overføring
av kompetanse fra fagmiljøer, særlig i Indre Finnmark,
til andre geografiske områder er også til stede
innen andre tjenester. Departementet vil i første omgang
vurdere om det somatiske spesialistlegesenteret skal ha noe av den
samme rollen innen somatiske helsetjenester. Dette må i så fall
ses i sammenheng med utviklingen av et nasjonalt elektronisk helsenett
med tilrettelegging for telemedisinske tjenester.
Sosial- og helsedepartementet arbeider med løsninger
for en nasjonal tolketjeneste og tolkeutdanning i sektoren, samt
etablering av en informasjonstjeneste for samiske brukere av helse-
og sosialtjenester. Retningslinjene for desentralisert sykepleierutdanning
forutsetter at høgskolene prioriterer tilbud i kommunene
med størst sykepleiermangel. Dette innebærer at
det ikke blir påbegynt noen ny samiskspråklig
sykepleierklasse ved Samisk høgskole i Kautokeino. Imidlertid
er Karasjok en av de kommunene som vil bli prioritert ved opprettelse av
nye veiledningsgrupper, og høgskolen i Finnmark vil bygge
på erfaringene fra det samiskspråklige tilbudet.
Sosial- og helsedepartementet oppfordrer universitetene til å fastholde
og videreutvikle kvoteordningene for samiske studenter på de
aktuelle studiene. Medisinsk fakultet ved universitetet i Tromsø har
intensjoner om å ta et nordisk ansvar for medisinerutdanning
med samisk profil, noe de-partementet ser svært positivt
på.
11.4 Regjeringens handlingsplan for helse- og sosialtjenester
til den samiske befolkningen
Regjeringen vil høsten 2001 legge frem en handlingsplan
for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkningen i Norge,
jf. regjeringens høringsutkast av november 1999. Hovedprinsippet for
tiltak for den samiske befolkningen er at tiltakene ytes innenfor
de etablerte tjenestene, i tråd med prinsippet om individuell
tilpasning. Dette er hjemlet i helselovgivningen.
Først og fremst er regjeringens handlingsplan en strategi
for kunnskapsoppbygging, kompetanseheving hos helse- og sosialpersonell
og en bevisstgjøring på forvaltningsnivå.
Staten tar ansvar for å utvikle forskningsbasert kompetanse om
helse- og levekårsforhold i den samiske befolkningen, og
deres behov for ivaretakelse av samisk språk og kultur
i helse- og sosialtjenestene. Utvikling av slik spisskompetanse
vil ha betydning for undervisning om samiske forhold i helse- og
sosialfaglig utdanning. Det er kommuners og fylkeskommuner/helseforetaks
ansvar å følge opp denne strategien i de lokale
tjenestene. Sametinget har vært kritisk til høringsutkastet
til handlingsplan, på grunn av manglende tidsangivelser
og økonomiske rammer for tiltakene, foruten store forsinkelser,
jamfør årsmeldingens kap. 1.3. Regjeringen understreker
at tempoet i gjennomføringen av tiltakene avhenger av de årlige
budsjettvedtakene.
11.5 Tiltak
Regjeringen vil finansiere en helse-
og levekårsundersøkelse i samiske områder.
Regjeringen vil høsten 2001 legge frem en handlingsplan
for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkningen i Norge.