10 Barnehager
Norge har, med bakgrunn i urfolkets rettigheter, en særlig
forpliktelse til å ivareta samiske barns og foreldres interesser.
Barnehagen er en viktig arena for å utvikle samisk språk,
kultur og identitet. En trygg forankring i eget språk og
kultur gir samiske barn de beste forutsetninger for å kunne
utvikle sin identitet – samtidig som de skal forholde seg
til majoritetssamfunnet. Regjeringens mål er å styrke bruken
av samisk språk og å legge til rette for at samiske
barn opplever samisk og norsk som likeverdige språk. Det
er derfor viktig at samiske barn får et barnehagetilbud
som styrker deres samiske språkutvikling.
Figur 11.1 Kommuner med samiske barnehager i Norge
I barnehageloven understrekes at
«Barnehagen
skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn,
sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns
språk og kultur.» Det innebærer blant
annet at dersom samiske barn går i norskspråklige
barnehager, bør foreldre som ønsker det kunne
forvente at barnehagens ansatte har kjennskap til og legger vekt
på at også den samiske kulturen skal være
en del av barnehagens innhold.
Formålet med det særskilte tilskuddet til samisk
barnehagetilbud, er å legge til rette for at samiske barn
skal få utvikle samisk språk og kultur i barnehagen. Øvrige
tilskudd som går til stimulering av utbygging av barnehageplasser
og finansiering av drift, gjelder for samiske barnehager på lik linje
med norske barnehager.
Fylkesmannen har veiledningsplikt overfor kommuner og barnehageeiere
og skal føre tilsyn med at kommunen utfører de
oppgaver den som barnehagemyndighet er pålagt etter barnehageloven.
Det innebærer blant annet aktivt å gi veiledning
på de områder barnehageloven dekker, både overfor
kommunen som barnehagemyndighet og overfor kommunale og private
barnehageeiere. Sametinget har samtidig et særlig rådgivende ansvar
overfor kommuner og barnehager når det gjelder utforming
og innhold i samiske barnehager og barnehager med samiske barn.
Kunnskapsdepartementet vil konsultere Sametinget om hvordan det
kan samarbeides om tilsyn rettet mot den samiske barnehagesektoren,
jf. også kap. 11.2.
10.1 Barnehager for samiske barn
I 2007 var det 41 samiske barnehager i Norge med om lag 1000
samiske barn. De samiske barnehagene er etablert fra Vadsø i
nord til Oslo i sør. Hovedvekten av barnehagene ligger
i Finnmark. Antall samiske barnehager har vært relativt
stabilt de senere årene, jf. figur 10.2. Samiske barn i
norske barnehager kan få tilbud om samiskopplæring. Dette
tilbudet har vært økende de senere årene,
jf. figur 10.3. I 2007 fikk 14 norske barnehager med samiske barn
tilskudd til samisk språkopplæring. Det er et
mål at samiske barn skal få et barnehagetilbud
tilpasset sitt språk og sin kulturbakgrunn. Kommunene har
et spesielt ansvar for å sikre at samiske barn får
et barnehagetilbudet som bygger på samisk språk
og kultur, jf. barnehageloven § 8.
Figur 11.2 Barn i samiske barnehager 2002 – 2007
Kilde: Sametinget
Figur 11.3 Norske barnehager med samiskopplæring 2002 – 2007
Kilde: Sametinget
Å legge til rette for samiske barnehagetilbud i kommuner
der samisk språk og kultur står svakt, er særlig
viktig. Kommuner som er i en fase med revitalisering av samisk språk
og kultur bør ta særlig hensyn til at samiske
barn får møte samisk språk og kultur
i barnehagen. Utvikling av samisk språk i barnehagen bør
skje i et aktivt samspill mellom barnehage, foreldre og nærmiljø.
10.2 Sametingets rolle
Sametinget tildeler midler over Kunnskapsdepartementets budsjett
til tilskudd til samiske barnehager, til utarbeidelse av pedagogisk
materiell, til språkopplæring og til informasjons-,
utviklings- og veiledningsarbeid i samiske barnehager og barnehager
med samiske barn.
Det gis et eget tilskudd til barnehager som har vedtektsfestet
at de bygger på samisk språk og kultur. Intensjonen
med tilskuddet er å dekke de ekstrautgifter som et samisk
barnehagetilbud medfører og sikre at samiske barn i barnehagene får
mulighet til å utvikle og styrke sitt samiske språk
og sin kulturbakgrunn. Sametinget forvalter tilskuddet og har utarbeidet
retningslinjer for tildeling.
Sametinget og departementet har fast årlig samarbeidsmøte
på administrativt plan. Sametinget samarbeider også med
fylkesmennene om barnehagekonferanser, kompetansetiltak, utviklingsarbeid
og nettverksarbeid. Kunnskapsdepartementet vil fra 2008 ta initiativ
til to årlige samarbeidsmøter med Sametinget.
Se også Sametingets årsmeldinger 2006 (punkt 7.3)
og 2007 (punkt 8).
10.3 Kompetanse og rekruttering
Kunnskapsdepartementet har 1. mars 2006 med hjemmel i § 2
i barnehageloven fastsatt forskrift om rammeplan for barnehagens
innhold og oppgaver. Det samiske perspektivet er en integrert del
av den nye rammeplanen.
Rammeplanen for
barnehagen fastslår at «samiske barn trenger støtte
til å bevare og utvikle sitt språk og sin kultur
uavhengig av hvor i landet de bor.»
Sametinget har i samarbeid med Kunnskapsdepartementet utarbeidet
veiledningsmateriell til rammeplanen. Det er blant annet utgitt
et temahefte om samisk kultur i barnehagen. Dette er distribuert
til alle landets barnehager. Videre skal det utarbeides et veiledningshefte
for ansatte i samiske barnehager og barnehager med samiske barn.
Kunnskapsdepartementet iverksatte våren 2007
Kompetanse i barnehagen – strategi
for kompetanseutvikling i barnehagesektoren 2007 – 2010.
I kompetansestrategien forutsettes det et nært samarbeid
med Sametinget i utforming av tiltak for den samiske barnehagesektor.
Overordnet mål for kompetansestrategien er å videreutvikle
barnehagen som lærende organisasjon med et aktivt forhold
til kompetanseutvikling. Målgruppen er alle ansatte i kommunale
og ikke-kommunale barnehager. Fire fagområder blir prioritert
i strategien: Språkmiljø og språkstimulering,
barns medvirkning, samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
og pedagogisk ledelse.
Høgskolen i Vestfold gjennomførte i 2006 en kartlegging
av tilbud og behov for etter- og videreutdanning i barnehagesektoren
på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Kartleggingen konkluderte
blant annet med at kompetanseplaner bør utvikles lokalt
og ses i sammenheng med barnehagens funksjon og stilling i samfunnet.
På oppdrag fra Sametinget og Kunnskapsdepartementet
har Samisk høgskole utarbeidet en kompetansekartlegging
blant barnehageansatte i samiske barnehager og i barnehager med
samiske barn. Kartleggingen viser at det er stort behov for etter-
og videreutdanning for styrere, pedagogiske ledere og assistenter
i samiske barnehager. Ansatte i samiske barnehager peker på de
samme kompetansebehov som framkommer i kartleggingen fra Høgskolen
i Vestfold, blant annet kompetanse om barns medvirkning, de minste
barna i barnehagen, sammenheng barnehage-skole og pedagogisk dokumentasjon.
I tillegg ble det pekt på at det var stort behov for kompetanse
i tospråklighet, duodji og joik.
Personalet er den viktigste ressursen i barnehagen, og personalets
samlede kompetanse er avgjørende for hva som blir formidlet
og vektlagt i barnehagehverdagen. Sametinget har gjennom sitt veiledningsarbeid
overfor samiske barnehager og barnehager med samiske barn påpekt
at det er stort behov for at personalet har kompetanse i de ulike
delene innenfor samisk kultur, levesett og samfunnsliv. Sametinget
vil initiere tiltak for å øke kompetansen innenfor
disse områdene. Herunder blir videreutdanningstilbud og
forsøks- og utviklingsarbeid sentralt.
Det er regjeringens mål at bruken av samisk språk
styrkes, og at samisk språk blir en ressurs for nye samiske
generasjoner. Arbeid med språkutvikling må starte
tidlig. Språkarbeid er et av de viktigste arbeidsområdene
for barnehagene, og for samiske barn er tidlig og god språkstimulering avgjørende
for å videreutvikle og bevare samisk språk. Det
er særlig viktig å rette fokus mot lule- og sørsamiske
områder hvor det samiske språket står svakt.
Barnehageloven § 2 understreker eksplisitt at
barnehagen skal ta hensyn til samiske barns språk.
Sametinget har arbeidet bevisst med språkutvikling i
barnehager i flere år, blant annet gjennom konferanser,
seminarer, veiledning overfor kommuner og enkeltbarnehager og ulike
typer nettverk. Flere kommuner har ansatt egne språkmedarbeidere
som veileder barnehager og skoler i utviklingen av det samiske innholdet
i rammeplan og læreplan. Mange barnehager og kommuner har også gode
erfaringer med ulike typer språkbadprosjekt. Andre har
engasjert den eldre generasjon for formidling av samisk kultur og
språk.
Den enkelte barnehageeier har ansvaret for at virksomheten har
den nødvendige kompetanse for å drive i tråd
med lov og forskrifter. Barnehageeier er ansvarlig for de ansattes
kompetanseutvikling og skal stille nødvendige ressurser
tilgjengelig til dette. Kunnskapsdepartementet har avsatt midler til
kompetansetiltak. Barnehageeier kan søke om statlige kompetansemidler
via kommunene. Det er viktig at kommuner og private barnehageeiere
stimulerer samiske barnehager og barnehager med samiske barn til å søke
om kompetansemidler. Her vil det særlig være aktuelt
med midler innenfor satsingsområdet språkmiljø og
språkstimulering.
Boks 11.1 Badjemánáid beaiveruoktu – språkprosjekt
Badjemánáid
beáiveruoktu i Karasjok
har hatt et språkmotiveringsprosjekt i to år.
Målet med prosjektet er å styrke og utvikle barnas
språkkompetanse i reindriftsterminologi, stedsnavn, stedsbetegnelser
og vær- og føreforhold.
Barnehagen har mottatt prosjektmidler fra Sametinget. Dette har
gjort det mulig for foreldrene å ta med barna til fjells
eller til reinflokken uten at de har måttet betale for plassen
i den perioden. Alle foreldre skal legge fram logg og rapport til
barnehagen etter turen. Rapporten skal omhandle tiltak, arbeid,
ord og uttrykk, gjennomføring, evaluering og bilder. Barnehagen
er opptatt av å lære barna ord og uttrykk der
hvor arbeidet utføres og i miljø hvor barn og
voksne har felles fokus om det man snakker om. Besteforeldre er
også en viktig ressurs i barnehagen. Tradisjonell kunnskap
må føres fra en generasjon til neste.
10.3.1 Rekruttering av barnehagepersonale
Kunnskapsdepartementet la våren 2007 fram
Strategi for rekruttering av førskolelærere
til barnehagen 2007 – 2011. Den
rekordstore veksten i antall barnehageplasser gjør at behovet
for førskolelærere har økt de siste årene.
Strategien skal imøtekomme de nasjonale rekrutteringsutfordringene. På bakgrunn
av strategien og oppdatert kunnskap om utviklingen i sektoren, vil
departementet utarbeide årlige tiltaksplaner.
Det er fortsatt en stor utfordring å rekruttere barnehagepersonale
med samiskspråklig kompetanse. Når det gjelder
pedagogisk personale, står den samiske barnehagesektoren
overfor en dobbel utfordring: Det er vanskelig å rekruttere
førskolelærere generelt og førskolelærere
med samiskspråklig kompetanse spesielt. Samtidig er det
viktig å beholde det personalet som allerede arbeider i
barnehagen. Det er særlig behov for å utdanne førskolelærere
med samiskspråklig kompetanse i sør- og lulesamisk
språkområde. Likeledes er det behov for samisktalende
personale i flere kommuner utenfor indre Finnmark.
Sametinget har siden 2002 hatt en egen ordning med stipend til
førskolelærere og allmennlærere, blant
annet innenfor læremiddelpedagogikk og språk.
Det er blant annet gitt stipend til førskolelærere
med fordypning i lulesamisk språk. Utfordringen er imidlertid
at det er få søkere, og at et fåtall
av disse oppfyller kriteriene som er satt for tildeling. Sametinget
har særlig fokus på tiltak for å rekruttere
barnehagepersonale i sin barnehageplan.
Samisk høgskole i Kautokeino er den eneste høgskolen
som utdanner førskolelærere med samiskspråklig
kompetanse. Samisk høgskole har enkelte år ikke
hatt stort nok søkergrunnlag til å igangsette
førskolelærerstudiet. En av årsakene kan
være mangel på studiekompetanse hos søkerne.
Samisk høgskole arbeider med ulike strategier for å møte
behovet om generell studiekompetanse, og i tillegg vurderes modeller
for desentraliserte opplegg for førskolelærerutdanning
og etterutdanningstilbud.
I arbeidet med oppfølging av Handlingsplan for likestilling
i barnehagen 2004 – 2007 har Sametinget
og fylkesmennene i Nordland, Troms og Finnmark hatt særlig
fokus på rekruttering av mannlige førskolelærere,
blant annet til samiske barnehager. Handlingsplanen skal videreføres
i en strategi for likestilling i barnehagen og grunnopplæringen 2007 – 2012.
Det må arbeides systematisk med veiledning og utviklingsarbeid
i barnehagene for å rekruttere til arbeid i samiske barnehager
og for å kunne bidra til stabilitet i personalgruppen.
Likeledes bør det stimuleres til nettverksbygging
mellom samiske barnehager for informasjons-
og erfaringsutveksling. Sametinget har i de siste årene tatt
initiativ til en rekke nettverkssamlinger. Hovedhensikten med nettverkene
er å bygge opp kompetanse, informere og spre gode erfaringer mellom
de ansatte i barnehagene.
Det er først og fremst kommunen som barnehageeier og
barnehagemyndighet og private barnehageeiere som har ansvar for å stimulere
til utviklingsarbeid og nettverksbygging. Også interkommunalt
samarbeid vil være viktig for å spre erfaringer,
knytte kontakter og for motivasjon og inspirasjon. Fylkesmennene
i Finnmark og Troms og Sametinget arrangerer årlige nasjonale
konferanser for ansatte i samiske barnehager.
10.4 Utvikling av pedagogisk materiell
Det er fortsatt mangel på pedagogisk materiell tilpasset
samiske barn og samiske barnehager. De siste årene er det
utgitt læremidler på alle de tre samiske språkene.
Sametinget har en læremiddelsentral med pedagogisk materiell
for barnehage og skole. Det er behov for barnebøker, fagbøker,
filmer, plakater, samisk inspirerte leker, CD med samisk musikk/joik
og IKT-læremidler. Sametinget tildeles årlig midler
fra Kunnskapsdepartementet til utvikling av pedagogisk materiell
til bruk i samiske barnehager og barnehager med samiske barn.
10.5 Overgang barnehage – skole
I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver vektlegges at
barnehagen, i samarbeid med skolen, skal legge til rette for barns
overgang fra barnehage til første klasse og eventuelt SFO.
Dette skal skje i nært samarbeid med barnets hjem. Det er
særlig viktig at samiske barn og foreldre opplever kontinuitet
i utdanningsløpet for å få videreutviklet
språk og kultur.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole er ett av satsingsområdene
i Kunnskapsdepartementets strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren.
Dette vil kunne bidra til økt lokal satsing gjennom for
eksempel utviklingsarbeid, felles kurs og seminarer mellom barnehager og
skoler. Midler som tildeles til kompetansetiltak i barnehagesektoren,
kan ses i sammenheng med midler til kompetanseutvikling i grunnopplæringen.
Departementet skal for øvrig utarbeide en veileder om
samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.
10.6 Strategier og tiltak
Som en oppfølging av Kompetansestrategien for
barnehagen, vil Kunnskapsdepartementet invitere Sametinget til samarbeid
om tiltak rettet mot den samiske barnehagesektor, bl.a. tilsyn.
Kunnskapsdepartementet vil se behovet for rekruttering av
pedagogisk barnehagepersonale med samisk språk- og kulturkompetanse
i sammenheng med fordelingen av kompetansemidler i barnehagesektoren.
Kunnskapsdepartementet vil fra 2008 ta initiativ til to årlige
administrative samarbeidsmøter med Sametinget om utfordringer
og tiltak i den samiske barnehagesektoren.