11 Grunnopplæringen
For den samiske befolkningen er retten til opplæring
i samisk av avgjørende betydning for at språket
skal utvikles og revitaliseres som talespråk og skriftspråk.
I tillegg gir grunnopplæringen den samiske befolkningen
forutsetninger for å velge høyere utdanning på sitt
språk. Et godt tilrettelagt opplæringstilbud er
derfor sentralt for samisk språks framtid.
For samfunnet for øvrig er det samiske innholdet i de
nasjonale læreplanene grunnlaget for å øke kunnskapen
om samiske forhold i Norge generelt. Større kjennskap til
og forståelse for den samiske befolkningen og kulturen
vil kunne bidra til å legge til rette for positiv samisk
samfunnsutvikling.
Figur 12.1 Kommuner med elever med samiskopplæring
Utdanningspolitikken for den samiske befolkningen i Norge er
utformet med grunnlag i bl.a. ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og
stammefolk i selvstendige stater som bl.a. fastslår urfolks
rett til å få opplæring og utdanning
på lik linje med de øvrige innbyggerne i nasjonalsamfunnet.
I artikkel 27 heter det at
«Ansvarlig
myndighet skal sikre at medlemmer av disse folk får opplæring,
og at de deltar i utforming og drift av utdanningsprogrammer med
sikte på gradvis og hensiktsmessig overføring
av ansvaret for driften av slike programmer til disse folk» Det
er et mål at utdanningen skal gi barna muligheter til å delta
fullt ut både i eget miljø og i nasjonal sammenheng.
I Soria Moria-erklæringen er det uttalt:
«Til grunn for samepolitikken ligger
at staten Norge opprinnelig er etablert på territoriet
til to folk, samer og nordmenn, og at begge folkene har den samme
rett og de samme krav på å kunne utvikle sin kultur
og sitt språk.[…] Vi vil føre
en samepolitikk som skal tjene den samiske befolkningen slik at
samisk språk, kultur og samfunnsliv skal ha en sikker framtid
i Norge.[…] Sametinget må ha
en reell innflytelse på områder som er viktig
for det samiske samfunn. Vi vil forbedre muligheten for opplæring
i samisk for alle aldersgrupper.»
Utviklingen i antallet elever som velger samiskopplæring
gir et bilde av situasjonen for samisk språk i Norge. For
regjeringen er det et mål at flere elever velger samiskopplæring.
For å oppnå dette må kommuner og fylkeskommuner
legge til rette for at de som ønsker det, får
et tilfredsstillende opplæringstilbud. Videre er det avgjørende
at det foreligger gode læremidler og at det fins tilstrekkelig lærekrefter
med kompetanse til å undervise i samisk. Dette er utfordringer
regjeringen aktivt vil arbeide med.
11.1 Sametingets rolle, ansvar og
oppgaver innen opplæring
Sametingets myndighet på opplæringsområdet framkommer
først og fremst av opplæringsloven § 6 – 4.
Sametinget har ansvar for utarbeiding av læreplaner for
samiske elever på grunnskolen og for opplæring
i samisk og særskilte samiske fag i den videregående
opplæringen. Sametinget har også ansvar for å gi
forskrifter om samisk innhold i de ulike fagområdene, jf.
kap. 11.4.
Videre gir Sametinget pedagogisk veiledning og informasjon om
samisk opplæring. Sametinget arbeider for å sikre
tilgang og kvalitet på læremidler, forvalter midler
til utvikling av læremidler, og informerer om og låner
ut læremidler til skoler og barnehager. Sametinget forvalter
ulike stipendordninger innenfor utdanning. En av disse, utdanningsstipend
til samisk ungdom, ble overført fra departementet til Sametinget
i 1993. Øvrige stipendordninger har Sametinget selv etablert.
Samisk utdanningsråd ble opprettet i 1976 og var en
av de første samiske institusjonene som ble opprettet.
Samisk utdanningsråd var direkte underlagt departementet.
Rådets oppgaver var å vurdere opplæringstiltak
for den samiske befolkning, utarbeide og bearbeide læreplaner
innenfor rådets ansvarsområde, godkjenne lærebøker,
veilede personell i barnehage, grunnskole, videregående
opplæring og voksenopplæring, følge opp arbeidet
med skriftlige veiledninger, følge opp etterutdanningen
og yte sakkyndig rådgivning til skolemyndigheter på alle
tre forvaltningsnivåer. Et læremiddelsenter ble
opprettet som en avdeling under utdanningsrådet.
I 1993 ble Sametinget gitt myndighet til å oppnevne
Samisk utdanningsråd. Samtidig fikk Sametinget også myndighet
til å oppnevne styret for de statlige samiske videregående
skolene og styret for den samiske grunnskolen i Hattfjelldal.
Da Samisk utdanningsråd ble nedlagt fra 2000 ble rådets
sekretariat (ca. 25 stillinger) lagt til Sametingets administrasjon.
Det ble samtidig etablert en egen 50-post for Sametinget på departementets
budsjett (jf. kap. 7.1.1). Bevilgningen dekker administrative ressurser
og utgifter til produksjon og utvikling av læremidler.
Sametinget har i stor grad de samme oppgavene på opplæringsområdet
som Samisk utdanningsråd hadde. Sametingets rolle i forhold
til Kunnskapsdepartementet er imidlertid av en annen art enn den
Samisk utdanningsråd hadde, jf. kap. 7.4 om Sametingets
formelle stilling. I dialogen med Sametinget legger Kunnskapsdepartementet
konsultasjonsavtalen mellom Sametinget og statlige myndigheter til
grunn. Det gjennomføres for øvrig faste dialogmøter
på administrativt nivå mellom Sametinget og departementet.
Se også Sametingets årsmeldinger 2006 (punkt 8)
og 2007 (punkt 9).
11.2 Samisk i grunnopplæringen
Staten har det overordnede ansvaret for at elever i grunnopplæringen
får oppfylt retten til opplæring i samisk uavhengig
av bosted, og for at det gis opplæring etter læreplanverket
Kunnskapsløftet/Kunnskapsløftet – Samisk.
Dette innebærer at staten har ansvaret for å fastsette
lover og forskrifter som ivaretar forpliktelsene, for å tildele
ressurser for gjennomføring av ulike tiltak, samt for å føre
tilsyn med virksomheten. Det samiske læreplanverket tilrettelegger
for at elevene skal få opplæring med basis i samisk
språk, kultur og samfunnsliv gjennom hele den 13-årige
grunnopplæringen.
Departementet har fått signaler om at de tilbudene som
den samiske befolkningen får, på en del områder
ikke er tilfredsstillende. Det gjelder bl.a. hvorvidt de får
innfridd opplæringsretten, opplæringens kvalitet
og innhold, og hvordan opplæringen tilrettelegges. Departementet
antar at det er forholdsvis store variasjoner. Fylkesmannen i Finnmark
sier for eksempel at der får alle oppfylt retten, mens
andre tilbakemeldinger kan tyde på at opplæring
i samisk settes inn i løpet av skoleåret, og ikke
ved skolestart. Departementet mener det er bekymringsfullt dersom
barn og unge som ønsker og har rett på samiskopplæring,
ikke får denne retten oppfylt og/eller får
opplæringstilbud som ikke imøtekommer deres opplæringsbehov. For å bidra
til at elevene (barn, unge og voksne) både i grunnskolen
og videregående opplæring får ivaretatt
sin opplæringsrett, er det forutsatt at fylkesmennene i
forbindelse med tilsynet bl.a. understreker kommunenes og fylkeskommunenes
plikt til å gi opplæring i samisk i samsvar med
gjeldende lov og regelverk, jf. opplæringsloven §§ 6 – 2
og 6 – 3. Når det gjelder tilsyn
for grunnskolen, har Sametinget observatørstatus under
Fylkesmannen i Finnmarks tilsyn med samiske grunnskoler. Sametinget ønsker
også å delta i tilsyn i barnehager med samiske
barn. Departementet vil se nærmere på hvordan
en kan legge bedre til rette for at Sametinget kan delta ved tilsyn
i kommuner som har samiske barn i barnehage- og grunnskolealder.
Fram til 1997 fikk lærere som underviste i/på samisk
en tidsressurs på 10,75 pst. av timetallet til slik
undervisning (konverteringsressurs). Lærerne
kunne bl.a. bruke konverteringsressursen eller deler av denne til
utvikling av læremidler. I 1997 ble konverteringsressursene
for spesialundervisning og undervisning i og på samisk
slått sammen og tildelt skolen som én pott, som
ble fordelt blant lærerne etter lokal vurdering på skolen. Fra
2001 ble konverteringsressursen omgjort til ressurs for byrdefull
undervisning og redusert med 15 pst. Hvordan ressursen
skal fordeles, avgjøres av skolene etter drøftinger
med de tillitsvalgte. Kunnskapsdepartementet hadde tidligere ansvaret
for avtaler som bl.a. leseplikt for lærerne, herunder konverteringsordninger.
KS overtok ansvaret for disse ordingene i 2004 når det
gjaldt kommunale og fylkeskommunale skoler.
For de samiske skolene har staten fortsatt ansvar for den ressursen
som gis for byrdefull undervisning. Det samlede tilskuddet som gis
til skolene, er redusert minimalt for de samiske skolene. 10,75 pst.
av timetallet som gis til undervisning i og på samisk,
minus 15 pst., disponeres fortsatt av skolene og kan gis
som redusert leseplikt for lærere som underviser i og på samisk.
Fylkesmannen i Finnmark har utarbeidet en brosjyre som gir orientering
om rettigheter for opplæring i samisk, rutiner ved søknad
om timer til opplæring, alternative opplæringsformer
og Sametingets ansvar og arbeidsoppgaver. Brosjyren distribueres årlig
til de øvrige fylkesmennene. Det kan imidlertid være
behov for mer informasjon til foreldre og elever om retten til opplæring
i og på samisk, og også om klageadgang. Videre
bør skoleeiere, særlig utenfor samiske distrikt,
få bedre informasjon om hvilken plikt skoleeier har til å gi opplæring
i og på samisk, og om økonomiske ordninger i forbindelse
med denne plikten. Departementet vil legge til rette for å bedre
distribusjonen av informasjon om opplæringsrettigheter
m.v., slik at den blir lettere tilgjengelig for mottakerne.
Tabell 12.1 Antall elever i grunnskolen med opplæring i samisk
som første- eller andrespråk.
| Nordsamisk | Lulesamisk | Sørsamisk |
---|
2001/2002 | | | |
Samisk førstespråk | 989 | 34 | 1 |
Samisk andrespråk | 667 | 21 | 74 |
Sum | 1653 | 55 | 75 |
2003/2004 | | | |
Samisk førstespråk | 950 | 33 | 10 |
Samisk andrespråk | 787 | 31 | 81 |
Sum | 1737 | 64 | 91 |
2005/2006 | | | |
Samisk førstespråk | 953 | 29 | 16 |
Samisk andrespråk | 839 | 27 | 81 |
Sum | 1792 | 56 | 97 |
2006/2007 | | | |
Samisk førstespråk | 971 | 31 | 18 |
Samisk andrespråk | 1508 | 46 | 98 |
Sum | 2479 | 77 | 116 |
2007/2008 | | | |
Samisk førstespråk | 984 | 25 | 16 |
Samisk andrespråk | 1370 | 54 | 89 |
Sum | 2354 | 79 | 105 |
Kilde: Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
11.2.1 Samisk grunnskoleopplæring
I henhold til opplæringslovens kapittel 6 har barn i grunnskolealder
i samiske distrikt individuell rett til opplæring
i og på samisk. Utenfor samiske
distrikt har elever rett til slik opplæring dersom det
er minst ti elever i en kommune, og dersom gruppene kan videreføres
med minst seks elever, jf opplæringsloven § 6 – 2.
Departementet ser at lovfesting av rett til samiskopplæring
har bidratt til at samiske barn og unge får en økt
trygghet til å bruke morsmålet sitt i alle sammenhenger.
I tillegg gir opplæringen en innsikt i egen kultur som
medvirker til at de i langt større grad enn tidligere blir stolte
av sin bakgrunn og får muligheter til å bringe sine
tradisjoner videre.
Sametinget har ønsket å endre opplæringsloven
slik at også grunnskoleelever bosatt utenfor samiske distrikt
skal ha individuell rett til opplæring på samisk.
Departementet mener at dette vil være vanskelig å gjennomføre
på grunn av mangel på kvalifiserte lærere
til slik opplæring og lavt rekrutteringsgrunnlag til utdanningene,
jf. kap. 12.1.1 der det også påpekes at det er
forholdsvis bedre søkning til nye studietilbud, men at
det fortsatt er store utfordringer knyttet til rekruttering. En
endring av opplæringsloven slik Sametinget ønsker,
vil bety utstrakt bruk av fjernundervisning. Slike tilbud vil i
mange tilfeller dekke opplæringsbehov som ikke kan imøtekommes
på andre måter. Fjernundervisningstilbudene varierer
både i kvalitet og omfang for de tre samiske språkene,
og variasjonene gjelder organisering, bruk av teknologi, tilgjengelig
kompetanse og ikke minst tilgang på læremidler,
jf kap. 11.5. Departementet vil vurdere om det kan legges til rette
for at flere som ønsker opplæring på samisk,
kan få tilbud om dette for eksempel ved endring av reglene
om krav til gruppestørrelse. Før en slik ordning
eventuelt iverksettes, vil departementet kartlegge hvordan de eksisterende
ordninger fungerer, og det må kostnadsberegnes hva en individuell
rett uavhengig av bosted vil koste. Inntil dette er utredet, vil
departementet legge vekt på å sikre retten til
opplæring i samisk og oppfordre de kommuner utenfor samiske
distrikt som ønsker å gi opplæring på samisk,
til å nytte tilbud om fjernundervisning.
Det ble i forbindelse med reformen for grunnskolen i 1997 for
første gang laget et eget parallelt læreplanverk
for den samiske skolen (L97/L97S). Med Kunnskapsløftet
ble dette utvidet til også å omfatte videregående
opplæring, se kap. 11.2.2. Faget samisk språk
og kultur er etter ønske fra Sametinget utelatt i Kunnskapsløftet.
Som tabell 11.1 viser, er det skoleåret 2007/2008
nedgang i antall elever som får opplæring i nordsamisk.
Reduksjonen er først og fremst i Finnmark, der antallet
som tar nordsamisk som andrespråk har sunket fra 1086 elever
i skoleåret 2006/2007 til 959 i inneværende
skoleår. I Troms er antall elever som velger samisk, stabilt,
mens det er oppgang i Nordland. Fylkesmannen i Finnmark har ikke
gjort noen undersøkelser om årsaken til nedgangen,
men har overfor Kunnskapsdepartementet pekt på at nedgangen
kan skyldes organisering av tilbudet. Opplæring i samisk
(og finsk) kommer i tillegg til de andre fagene, og timene legges
parallelt med timer i andre fag eller som 7. time. Det kreves mye
av elevene dersom de skal nå kompetansemålene
i fagene, og det er stort frafall i opplæringen. I tillegg
er fagene små, og lærerne blir veldig alene rundt
opplæringen. Videre er det få læremidler
og mangel på kvalifiserte lærere. Kommunene er
heller ikke alltid like villige til å tilrettelegge opplæringen
slik at den blir best mulig.
Fylkesmannen i Finnmark ønsker å finne ut hvorfor
det er nedgang i antall elever som tar samiskopplæring.
I samarbeid med fylkesmennene i Troms og Nordland ønsker
Fylkesmannen i Finnmark å sette i gang et forskningsprosjekt
for å finne årsakene til forskjellene mellom fylkene.
Samisk høgskole er oppfordret til å se på saken.
Tabell 12.2 Antall elever i grunnskolen med opplæring i Samisk
språk og kultur.
Skoleår | 2005/2006 | 2003/2004 | 2001/2002 |
---|
Finnmark | 704 | 524 | 520 |
Norge –
totalt | 1110 | 847 | * |
* En har ikke tall for omfanget, men det anslås
at totalt antall elever var ca 860.
Kilde: Oppvekst- og utdanningsavdelingen hos Fylkesmannen i Finnmark
Når en ser tabell 11.1 og 11.2 under ett, går
det fram at antall elever som velger opplæring i ett av de
samiske språkalternativene, nordsamisk, sørsamisk
og lulesamisk, var stigende mellom 1997 – 2006.
Det totale antall elever som velger en form for samiskopplæring,
ble noe redusert da samisk språk og kultur ble utelatt,
mens antall elever som velger samisk som første- eller
andrespråk hadde en viss økning i skoleåret
2006/2007. I Kunnskapsløftet inngår kunnskap
om samisk språk og kultur i langt flere fag enn tidligere,
og i tillegg skal alle elever i landet få denne kunnskapen,
jf. kap. 11.6.1. Departementet vil imidlertid følge utviklingen
og ser det som et mål å øke antall elever
som velger samisk også utenfor Finnmark og de samiske distriktene.
Elever som velger samisk, har til sammen 190 timer (á 60
minutter) mer enn andre elever i løpet av de sju første årene
i grunnskolen. Dette blir vurdert som nødvendig for å gi
rom for to språk uten at det går ut over omfanget
av og måloppnåelsen i de andre fagene. På skoler
eller i områder der de fleste eller alle elevene har opplæring
både i norsk og samisk, blir de ekstra timene sett på som en
naturlig del av timeplanen. Departementet vil øke kunnskapen
om hvordan elevene selv oppfatter sin opplæringssituasjon,
bl.a. når det gjelder lengre skoledag. I forbindelse med
timetallsutvidelsen i grunnskolen har departementet lagt til grunn
at den planlagte økningen også skal gjelde fag-
og timefordelingen for elever som har samisk. I høringsbrevet
er det bedt om at de høringsinstansene det gjelder, spesielt
ser på forslaget om utvidelse av timetallet i samisk/norsk
som førstespråk vil være hensiktsmessig
siden timetallet allerede er høyt for disse elevene. Høringsinstansene
bes også kommentere om timene eventuelt bør fordeles
med halvparten på førstespråk og halvparten
på andrespråk. Dersom det ikke gjennomføres
ytterligere styrking av timetallet i samisk/norsk som førstespråk,
vil det nåværende timetallet på 916 i samisk/norsk
førstespråk kunne deles med 604 timer på 1.-4. årstrinn
og 312 timer på 5.-7. årstrinn.
Over Kunnskapsdepartementets budsjett gis det årlig
et eget øremerket tilskudd til samiskopplæring
for å medvirke til at det blir gitt opplæring
i samsvar med § 6 – 2
i opplæringsloven. Midlene nyttes til delvis å kompensere
for kommunenes ekstra utgifter for de elevene som velger samisk, og
delvis til å styrke lærernes kompetanse i samisk språk
og kultur. Kommunene har plikt til å gi elever i samiske
områder undervisning i og på samisk dersom elevene ønsker
det. Mange kommuner har overfor departementet gitt uttrykk for at tilskuddet
bare dekker en del av utgiftene. Regjeringen er opptatt av at alle
elever skal få opplæring i samsvar med sine rettigheter.
Utdanningsdirektoratet skal i 2008 evaluere tilskuddsordningen til samisk
i grunnskolen. Denne evalueringen vil blant annet kunne si noe om
hvorvidt kommunenes økonomi påvirker elevenes
opplæringstilbud i samisk.
Innføringen av Kunnskapsløftet medførte
en del endringer også i den samiske opplæringen. Bl.a.
får elevene nå ikke opplæring i faget
samisk språk og kultur, men i samisk som første-
eller andrespråk. Det er for tidlig å si om dette
gir elevene bedre grunnlag for videre opplæring eller hvordan
elevene selv vurderer denne endringen. For å få kartlagt
hvordan samiskopplæringen blir tilrettelagt og fungerer,
vil det bli satt i gang en undersøkelse av kvaliteten og
omfanget på det samiske opplæringstilbudet.
11.2.1.1 Sørsamisk og lulesamisk
i grunnopplæringen
Som statistikken viser, er det få elever som får
opplæring i lulesamisk og i sørsamisk. Ca 2000
personer snakker lulesamisk, og de fleste av disse bor i Sverige.
Sørsamisk er et truet språk, og bosetningene som
har brukt dette språket, er små og spredte. I
den senere tid har det vært bevisst innsats for å bevare
språket, og opplæring for nye generasjoner barn
er selvfølgelig av avgjørende betydning for at
dette skal lykkes. Fylkesmannen i Nordland har vært prosjektleder
for prosjektet
Sørsamisk opplæring
ved hjemmeskolen, der statlig støtte har medvirket
til et opplegg med fjernundervisning og hospitering for sørsamiske
elever på flere steder i landet. Elevene har vært
knyttet til egen hjemmeskole og mottatt den daglige opplæringen
i sørsamisk i form av fjernundervisning fra en samisk skole,
f.eks. Sameskolen i Midt-Norge, Hattfjelldal. Elever fra Elgå oppvekstsenter
har også deltatt i prosjektet, og de samiske elevene derfra
har deltatt i hospiteringsopphold ved Snåsa.
Boks 12.1 Elgå-prosjektet
Figur 12.2 Engerdal kommune i Hedmark
Sametingets språkmotiveringsprosjekt (2001 – 2006),
utført under veiledning av Samisk høgskole i samarbeid
med Engerdal kommune, har satt fokus på situasjonen til
sørsamisk språk. Målsettingen er at barna,
etter å ha fått opplæring i og på sørsamisk
både i barnehage og skole, skal være tospråklige
når de går ut av ungdomsskolen. I og med at kompetansen i
sørsamisk blant foreldrene er svært variabel, har
besteforeldregenerasjonen deltatt som viktige ressurspersoner. Resultatene
fra prosjektet viser bl.a. at barna som var med i prosjektet, daglig
bruker sørsamisk som kommunikasjonsspråk og at
de har en positiv holdning til sørsamisk språk.
Regjeringen er svært positiv til dette arbeidet. Engerdal
kommune har i 2007 og 2008 fått bevilget 500 000 kroner årlig
for å videreføre arbeidet. Bevilgningen gis over
Arbeids- og inkluderingsdepartementets budsjett.
Prosjektet er nå inne i en ny fase, der det er utviklet
en nettside til hjelp for lærere. Foreløpig er nettsiden
lite brukt, og en arbeider for å forbedre versjonen. Det
tas sikte på lansering i 2008.
Fjernundervisning er en helt sentral forutsetning for å sikre
språkopplæring for sørsamiske elever.
Elgå har eget fjernundervisningsstudio og kan utvikle tilbud
om fjernundervisning til elever ved andre skoler ved behov. Det
sørsamiske språksamfunnet står likevel
overfor store utfordringer, både fordi det er mangel på lærere
med kompetanse i sørsamisk og mangel på læremidler
på sørsamisk i hele det sørsamiske området.
Utdanningsdirektoratet har meldt at interessen for sørsamisk vokser,
og antall elever som har sørsamisk i videregående
opplæring, er økende.
Fylkesmannen i Nordland samarbeider med Sverige med tanke på å sette
i gang et prosjekt med sørsamisk på tvers av landegrensene.
Departementet vurderer mulighetene for at Fylkesmannen i Nordland
skal få i oppgave å koordinere tiltak for lulesamisk
opplæring tilsvarende den oppgaven fylkesmannen i dag har
med koordinering av sørsamiske tiltak.
11.2.2 Samisk videregående opplæring
Samer i videregående opplæring har rett til
opplæring i samisk, jf opplæringsloven § 6 – 3.
For å bidra til at samiske elever/lærlinger
i videregående opplæring får opplæring
i samsvar med rettighetene sine, gis det øremerket tilskudd
til slik opplæring. Våren 2007 var det 285 elever/lærlinger
i videregående skoler som utgjorde tilskuddsgrunnlaget
til opplæring i samisk
1.
Dette er en svak reduksjon fra 2006 da 305 elever og 5 lærlinger
utgjorde tilskuddsgrunnlaget.
Det gis samiskopplæring i videregående skoler i
sju fylkeskommuner og ved tre private skoler. De fleste elevene/lærlingene
får opplæring i Finnmark (139) og Troms (92),
mens det i Oslo i 2007 var tre og i Akershus en elev/lærling
som fikk samiskopplæring. Det var totalt 38 elever som
fikk opplæring i Nordland. 11 av disse fikk opplæring
i lulesamisk, 23 i nordsamisk og fire i sørsamisk. I Hedmark,
Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag ble det
gitt opplæring i sørsamisk, med henholdsvis to, to
og åtte elever.
Departementet har ikke fått tilbakemeldinger om at elever
ikke får oppfylt retten til å få opplæring
i samisk innenfor videregående opplæring, men
det har kommet henvendelser om at enkelte steder har store utfordringer
knyttet til å organisere gode og tilrettelagte opplæringstilbud.
Dette kommer bl.a. av det er få elever og mangel på kvalifiserte
lærere.
Det ser nå ut til å være en tendens
til at interessen for samiskopplæring øker, spesielt
i kystområdene, der flere etter hvert velger samisk som andrespråk.
Det er viktig at det informeres tilstrekkelig til elever, foreldre
og skoleeiere, slik at alle vet hvilke rettigheter og ordninger
som gjelder, samt at disse blir ivaretatt. Ved en økende
interesse for opplæring i samisk, vil kravene om gode tilbud øke.
Departementet vil derfor fortsatt følge utviklingen og
ha oppmerksomhet mot at det gis tilbud i samsvar med elevenes rettigheter.
Figur 12.3 Samiskopplæring i videregående skole
11.2.2.1 De statlige samiske videregående skolene
De statlige samiske videregående skolene, Samisk videregående
skole i Karasjok og Samisk videregående skole og reindriftsskole
i Kautokeino, ble utviklet og etablert i en tid da staten gradvis
endret sin samepolitikk. Det vokste fram en bevissthet om behovet
for å legge til rette opplæringstilbud som tok
hensyn til samisk språk og kultur. De statlige samiske
videregående skolene spiller derfor en viktig rolle når
det gjelder å oppfylle folkerettslige forpliktelser.
Per 13. oktober 2006 fikk 221 elever
2 opplæring
ved de to statlige samiske videregående skolene, som gir
opplæring i nordsamisk som første- og andrespråk
og som fremmedspråk.
Tabell 12.3 Antall elever ved de statlige samiske videregående
skolene
Tilbud skoleåret 2007/2008 | Samisk vg skole og reinsdriftsskole | Samisk vg skole i Karasjok |
---|
Samisk som første språk, | 68 | 44 |
Samisk som andrespråk,
nivå 2 og 3 | 7 | 40 |
Samisk som første språk,
etter R94 | 13 | 12 |
Samisk som fremmedspråk | | 2 |
Totalt | 88 | 98 |
Kilde: Samisk videregående skole og reindriftsskole og
Samisk videregående skole i Karasjok. Alle elevene får
opplæring i nordsamisk.
Samisk videregående skole i Karasjok gir også fjernundervisning
i nordsamisk. I tillegg gir skolene et bredt tilbud både
innenfor studieforberedende og yrkesfaglig opplæring.
Forvaltningsansvaret for de to statlige samiske videregående
skolene ble i 2002 utredet av Kvalvikutvalget, som foreslo at ansvaret
burde legges til Sametinget. På grunnlag av høringsuttalelser
og nye kontakter med de berørte parter nedsatte departementet
i 2006 en arbeidsgruppe til å vurdere saken. Gruppen har
bestått av representanter fra Sametinget, Utdanningsdirektoratet
og Kunnskapsdepartementet. I rapporten heter det: «Etter en
helhetlig vurdering […] foreslår
arbeidsgruppen at forvaltningen av den samiske videregående
skolen blir lagt til fylkeskommunen […].»
3 Videre arbeid med saken vil skje i samråd
med Sametinget.
Av Sametingets vedtak framgår det at Sametingsrådet
bes om å utrede en forvaltningsmodell med Sametinget som
forvaltningsorgan for de statlige samiske videregående
skolene, og at det utredes oppretting av eget organ under Sametinget
for forvaltning av samiske skole- og opplæringsspørsmål.
Inntil spørsmålet er utredet og Sametinget kan
påta seg ansvaret for forvaltningen av skolene, går
Sametinget inn for at de statlige samiske videregående
skolene forblir tilknyttet Utdanningsdirektoratet. Sametingsrådet
vil innlede konsultasjoner med Kunnskapsdepartementet om spørsmålene.
I tillegg til konsultasjoner med Sametinget om saken, vil Kunnskapsdepartementet
også trekke Fylkesmannen i Finnmark og Finnmark fylkeskommune
inn i prosessen med å finne fram til hvordan forvaltningsansvaret
for de statlige samiske videregående skolene best kan ivaretas.
11.2.3 Samisk for voksne
i grunnopplæringen
Når det gjelder grunnopplæringen for voksne
(kap. 4A i opplæringsloven), vurderes retten til opplæring
i og på samisk noe annerledes
enn for barn og unge. For at voksne skal få opplæring
i samisk, er det naturlig at de er samer, og normalt bør
krav om opplæring i samisk imøtekommes for en
voksen same som trenger grunnskoleopplæring.
Om voksne samer også skal få grunnskoleopplæring
på samisk, må derimot vurderes i det enkelte tilfellet
ut fra om slik opplæring er nødvendig for at opplæringen
for voksne skal bli forsvarlig.
Når det gjelder opplæring i samisk for voksne
i videregående opplæring, må de samme
forhold gjelde som for grunnskoleopplæringen for voksne. Av
opplæringsloven § 6 – 3
(som ikke gjelder direkte for voksne) går det fram at alle
samer i ordinær videregående opplæring
har rett til opplæring i samisk.
Det er ikke lovfestet rett til opplæring på samisk
for samiske elever i ordinær videregående opplæring,
og det samme legges til grunn for voksne samer som får
opplæring etter § 4A-3 i opplæringsloven.
Sameloven § 3 – 8
omtaler rett til opplæring i samisk. Dette dreier seg imidlertid
om noe annet enn de rettighetene som følger av opplæringsloven,
og i premissene til denne bestemmelsen heter det bl.a. at
«Retten innebærer at enhver
kan kreve å få gjennomgå relevant voksenopplæringskurs
i samisk som morsmål innenfor de gjeldende regler for voksenopplæring.»
Det er ikke eget tilskudd til opplæring i samisk for
voksne. Midlene til opplæringen, både alfabetiseringsopplæring
og grunnopplæring, må dekkes innenfor rammene
til kommuner og fylkeskommuner, og tilretteleggingen av slike tilbud
er den enkelte kommunes/fylkeskommunes ansvar. Det er derfor
viktig at de prioriterer opplæringsmidlene i samsvar med
regelverk og opplæringsbehov.
På grunn av langvarig fornorskningsprosess er det flere
generasjoner samisktalende som ikke kan lese og skrive morsmålet
sitt. Gruppen er lite forsket på, men det er stor spredning
i alder, geografi og nivå av analfabetisme. Mange av morsmålsanalfabetene
er også tradisjonsbærere, men har liten eller
ingen muligheter for å overføre sine kunnskaper
i et skriftbasert samfunn.
Det er kommunens ansvar å gi grunnopplæring og
opplæring i grunnleggende ferdigheter, men flere har pekt
på at det ikke er rimelig at de samiske kommunene skal
dekke utgiftene til grunnleggende alfabetisering for sin voksne samisktalende
befolkning. Bl.a. sier Troms fylkeskommune at det der bor mange
samer som ikke kan språket, og en alfabetiseringskampanje
er ett av målene i samarbeidsavtalen mellom Sametinget og
fylkeskommunen.
For å bedre situasjonen vil Kunnskapsdepartementet i
samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet invitere Sametinget
til å delta i et prosjekt om samisk morsmålsanalfabetisme,
der en i første omgang skal kartlegge behov og avgrense
målgruppen for et slikt prosjekt.
I forbindelse med at voksne fikk rett til grunnskoleopplæring,
utarbeidet Vox en brosjyre, «Ny sjanse. Voksnes rett til
utdanning», som også foreligger på samisk,
F-4131SA. Videre er det i St.meld. nr. 16 (2006 – 2007)
… og ingen sto igjen. Tidlig innsats
for livslang læring foreslått at departementet skal
sette i gang motivasjons- og informasjonsarbeid om voksnes opplæringsrett.
Informasjon rettet mot samer bør være en naturlig
del av dette arbeidet.
I Grunnskolens informasjonssystem (GSI) registreres ikke antall
voksne som får opplæring i eller på samisk
innenfor grunnskoleopplæringen, og det finnes heller ikke
oversikt over antall voksne i videregående opplæring
som får opplæring i samisk, og om de dermed får
den samiskopplæringen de har lovmessig krav på.
Departementet ser det som hensiktsmessig å få kartlagt
omfang av og behov for samiskopplæring for voksne, fordi dette
vil kunne gi bedre grunnlag for eventuelt å iverksette
mer relevante tiltak.
11.2.4 Strategier og tiltak
Kunnskapsdepartementet vil konsultere med Sametinget om de opplæringstiltakene
som det tas sikte på å sette i verk.
Kunnskapsdepartementet vil kartlegge
i hvilken grad elever ikke får oppfylt sine rettigheter til
et fullverdig opplæringstilbud i samisk, og hvordan dette
eventuelt kan bedres.
Som en følge av at faget samisk språk
og kultur ikke er videreført i Kunnskapsløftet,
er det totale antall som velger samiskopplæring noe redusert.
Departementet vil følge utviklingen og se den i sammenheng
med den undersøkelsen som fylkesmennene i de tre nordligste
fylkene ønsker å sette i gang for å se
på antall elever som velger samisk.
Departementet vil iverksette en elevundersøkelse
om hvordan samiske elever i grunnopplæringen, også utenfor
samiske distrikt, opplever sin egen opplæringssituasjon.
Departementet vil vurdere om det kan legges til rette for at flere
som ønsker opplæring på samisk, kan få tilbud
om dette, f.eks. gjennom fjernundervisning. I første rekke
tar departementet sikte på å legge best mulig
til rette for at alle får innfridd sin rett til opplæring
i samisk.
Når interessen for opplæring i samisk øker
i videregående opplæring, vil det også bli økt oppmerksomhet
på kvaliteten på tilbudene. Departementet vil
derfor fortsatt følge utviklingen og påse at det
gis tilbud i samsvar med elevenes rettigheter.
På bakgrunn av de forslagene som er framkommet
i forbindelse med vurderingen av forvaltningsansvaret for de statlige
samiske videregående skolene i arbeidsgrupperapporten og i
Sametingets vedtak i saken, vil Kunnskapsdepartementet i samarbeid
med Sametinget, Fylkesmannen i Finnmark og Finnmark fylkeskommune
finne fram til hvordan forvaltningsansvaret best kan ivaretas.
Departementet vil sørge for at det framskaffes et
bedre kunnskapsgrunnlag over behovet for samiskopplæring
blant voksne, og antall voksne som får samiskopplæring.
Kunnskapsdepartementet ved Utdanningsdirektoratet vil, i
samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet og med invitasjon til
Sametinget, sette i gang et prosjekt om samisk morsmålsanalfabetisme.
Prosjektet må bl.a. fastsette og avgrense hvem som vil
ha behov for samisk morsmålsopplæring og kartlegge
hvor mange som ønsker å benytte et slikt tilbud.
På bakgrunn av resultatene kan en vurdere tiltak om opplæring
for de samiske morsmålsanalfabetene som inkluderes i målgruppa.
Det bør vurderes samarbeid med alfabetiseringskampanjen
som Troms fylkeskommune og Sametinget tar sikte på å sette
i gang.
11.3 Fjernundervisning
Opplæringsloven åpner for at opplæring
i samisk kan gis på alternative måter når
lærer med samisk kompetanse ikke er tilgjengelig. Slik
alternativ opplæring vil som regel omfatte fjernundervisning/nettlæring,
hospitering/integreringsopphold ved en samisk skole og
ambulerende lærer/besøkslærer.
Fjernundervisning kan bidra til å øke motivasjonen
for elever som ønsker å lære samisk,
og tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet
blir viktig for å tilrettelegge gode tilbud.
Regjeringen vil arbeide videre for at alle elever skal få tilbud
om fjernundervisning som er av høy kvalitet uavhengig av
bosted og av hvilket samisk språk de benytter.
Fjernundervisningen har delvis vært organisert som prosjekter
som har hatt språkvitalisering som mål, og det
er gjort gode erfaringer med denne satsingen. Det vil bli utarbeidet
en samlet plan for fjernundervisning i samisk, bl.a. for å legge
til rette for ordinær og forutsigbar drift av fjernundervisning på alle
de tre samiske språkene.
For å utnytte potensialet og dra nytte av stordriftsordninger
og samarbeid bør man komme fram til mer enhetlige ordninger
også når det gjelder valg av teknologi. Et fullverdig
nettbasert undervisningstilbud forutsetter tilgang til bredbånd.
Regjeringen vil derfor arbeide for at nordområdene får
full bredbåndsdekning.
For fullt ut å utnytte det pedagogiske potensialet i
elektroniske medier er det nødvendig med utvidet kunnskap
i pedagogisk bruk av IKT, og det er behov for videre- og etterutdanning
i IKT for lærere som skal gi slik undervisning. Skoleeiere
og skoleledere bør oppfordre og legge til rette for at lærere
som har ansvar for fjernundervisning, deltar i kompetanseutvikling
med fokus på pedagogisk bruk av IKT.
Fjernundervisningstilbudet Davvin er spesielt rettet mot personer
som ikke har forkunnskaper i samisk. Sámás
er utviklet for voksne med nordsamisk som morsmål og som
ikke kan lese og skrive samisk. Kursprisen refunderes når
alle innleveringene er besvart, slik at tilbudene blir gratis for
deltakerne.
11.3.1 Strategier og tiltak
Regjeringen vil arbeide videre for
at alle elever som ikke kan følge ordinær undervisning
skal få tilbud om fjernundervisning og at kvaliteten på denne
skal være høy uavhengig av bosted og av hvilket
samisk språk de benytter.
I løpet av 2008 skal Utdanningsdirektoratet utarbeide
en plan for samisk fjernundervisning. Planen skal omhandle bruk
av læremidler, kompetanseutvikling og bredbånd.
Det er viktig at arbeidet også omfatter forslag til felles retningslinjer
for hvordan fjernundervisningstilbudene kan tilrettelegges, slik
at det blir større likhet og bedre helhet i de tilbudene som
gis, og at det tas hensyn til både skoleeiere og tilbyderskoler.
På bakgrunn av erfaringene fra ulike prosjekter
vil departementet arbeide for ordinær og forutsigbar drift
av fjernundervisning på alle de tre samiske språkene.
11.4 Utvikling og innføring av
Læreplanverket for
Kunnskapsløftet og
Kunnskapsløftet – Samisk
(LK06-S)
Da opplæringsloven trådte i kraft i 1999, fikk
Sametinget vesentlig større innflytelse og ansvar for utvikling
av læreplaner. Opplæringslovens § 6 – 4 beskriver
Sametingets ansvar for innholdet i opplæringen, som med
innføringen av Kunnskapsløftet nå blir
prøvd ut i praksis.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Samisk består
i likhet med det nasjonale læreplanverket for Kunnskapsløftet
av tre deler:
Del I: Generell del er felles for alle elever i Norge og er videreført
fra tidligere læreplanverk. Det er her slått fast
at
«Samisk språk og kultur
er en del av denne felles arv som det er et særlig ansvar
for Norge og Norden å hegne om. Denne arven må gis rom
for videre utvikling i skoler med samiske elever, slik at den styrker
samisk identitet og vår felles kunnskap om samisk kultur».
Del II: Prinsipper og rammer for opplæringen – Samisk.
Sametinget har tilpasset prinsipper og rammer for opplæringen
til samiske forhold.
Del III: Læreplaner for fag består av parallelle likeverdige
planer for grunnopplæringen i fagene mat og helse, musikk,
KRL, naturfag, samfunnsfag, historie, geografi og religion og etikk.
Disse planene skiller seg fra de nasjonale planene ved at de er
tilpasset samiske forhold og brukes i opplæringen i grunnskoler
i samisk forvaltningsområde, i samiske videregående
skoler og ved andre læresteder som tilbyr opplæring
etter disse planene. Hensikten med den samiske tilpasningen er at fagene
skal ivareta den samiske dimensjonen i et større samfunnsperspektiv.
Dette innebærer at læreplanene som nyttes i engelsk
og matematikk, er identiske med nasjonale læreplaner, mens
det er egne samiske planer for duodji og samisk språk.
Fagenes struktur og hovedområder i de parallelle planene
er likeverdige med de nasjonale planene og inneholder både
nasjonale og spesifikke samiske kompetansemål. Målet
er at den enkelte læreplan skal utgjøre en helhet
og sikre samiske elevers kompetanse både i samisk og nasjonal
sammenheng, jf. ILO-konvensjon nr.169 artikkel 27 og 29.
De særskilte samiske læreplanene er fastsatt
av Sametinget. Samisk som førstespråk og samisk som
andrespråk er gjennomgående læreplaner
for grunnskolen og videregående opplæring innenfor Kunnskapsløftet.
Læreplaner i samisk som andrespråk legger til
rette for to ulike progresjoner gjennom hele grunnopplæringen.
Etter ønske fra Sametinget er faget samisk språk
og kultur ikke ført videre fra L97 til Kunnskapsløftet – Samisk.
I henhold til opplæringslovens § 6 – 4
skal alle norske elever ha «
opplæring
om den samiske folkegruppa og om språket, kulturen og samfunnslivet
til denne folkegruppa i tilknyting til dei ulike fagområda.
Innanfor rammer fastsette av departementet gir Sametinget forskrifter
om innhaldet i slik opplæring». Det er første
gang Sametinget har hatt formell myndighet til å fastsette
det samiske innholdet i nasjonale planer. De nye læreplanene
innført med Kunnskapsløftet vektlegger i større
grad enn tidligere samisk innhold.
Det samiske innholdet i de nasjonale planene ble fastsatt før
man ferdigstilte læreplanene i Kunnskapsløftet – Samisk.
Planene i K06-S er utviklet i samarbeid mellom læreplangrupper
nedsatt av Sametinget. Forslagene er drøftet i administrative og
politiske konsultasjonsmøter mellom Sametinget og Kunnskapsdepartementet.
På denne bakgrunn har departementet fastsatt de parallelle
likeverdige læreplanene for grunnskolen, dvs. K06-S.
For videregående opplæring er det fastsatt
særskilte samiske planer i samisk historie og samfunn, samisk
musikk og scene, samisk visuell kultur, design og duodji vg 2
og 3 og reindrift vg 2 og 3.
Departementet ser det som prinsipielt viktig at den opplæringen
som gis etter Kunnskapsløftet – Samisk er likeverdig
med opplæringen som gis etter Kunnskapsløftet
for øvrig, slik at de samiske elevene får tilsvarende
kompetanse som andre norske elever.
11.4.1 Samarbeid over grensene
Sametingene i Norge, Sverige og Finland har vedtatt å arbeide
for samnordiske læreplaner i blant annet samiske språk
og duodji. I områder med få elever og vanskelig
tilgang på lærekrefter, som for eksempel i sørsamiske
områder, kan det være en god løsning
at skoler på begge siden av grensen samarbeider om undervisningen,
jf kap. 12.1.1. Også mangelen på samiske læremidler
kan avhjelpes noe ved samarbeid over landegrensene.
Europarådets charter for regions- og minoritetsspråk
(jf. kap. 19.3.1) art. 14 Grenseoverskridende kontakter forplikter
statene til å legge til rette for og fremme samarbeid over
landegrensene, bl.a. på opplæringsområdet.
Den sørsamiske bosetningen omkring Elgå strekker
seg inn i Sverige, og det har vært drøftinger
med svenske myndigheter om eventuelt samarbeid om samisk opplæring
over grensen. Etter et møte på embetsmannsnivå i
mars 2006 skulle representantene for det svenske departementet drøfte
spørsmålet nærmere, blant annet i forhold til
egne hjemler for forsøksvirksomhet. Videre utspill fra
Sverige er ikke kommet, men spørsmålet om grunnskolesamarbeid
over grensene er stadig aktuelt, og departementet vil fortsatt følge
opp saken.
Samarbeidet med Finland har i første rekke vært
knyttet til skolesamarbeidet mellom skolene i Sirma og Utsjok som
siden 1999 hatt et tett samarbeid. Samarbeidet har særlig
vært begrunnet med ønsket om å ta vare
på og utvikle samisk språk, kultur og identitet.
Skolene har felles undervisning to dager i uken i norsk, finsk,
samisk, engelsk og matematikk. Elevene følger sitt lands
læreplan og er administrativt tilknyttet sitt lands skole.
Skolene i Sirma og Utsjok bytter lærere i enkelte timer. Lærerne
er ansatt i sine respektive kommuner. Samarbeidet mellom skolene
er et viktig bidrag til å styrke samisk språk
og kultur i de to bygdene.
Boks 12.2 Sameskolen i Troms
Figur 12.4 Målselv kommune i Troms
Sameskolen i Troms er en internatskole etablert i 1983 i Målselv
kommune. Initiativet til etableringen av skolen kom fra foreldre
i reindriften. Skoleåret 2007 – 2008
er 25 elever tilknyttet skolen. 12 av disse er fulltidselever som
bor hjemme eller på internatet. Elever med samisk som morsmål
har undervisning på samisk. Elever som ikke har samisk
som morsmål, men som skal bli fullt ut tospråklige
gis språkbad- eller immersionundervisning. 9 elever, fra
Nordland, Nord-Trøndelag og Rogaland, gis fjernundervisning.
3 elever fra Nordland og Tromsø hospiterer ved skolen, én
uke pr. måned eller annenhver måned. Skolen, internatet
og kjøkkenet har rundt 14 årsverk, og de aller
fleste ansatte har samisk som morsmål.
Skolen har i 2005 utviklet Boazoprošeakta
(reinprosjektet) for å trekke tradisjonell samisk kunnskap
inn i skolehverdagen. Hver elev får en reinkalv som de
skal temme i løpet av vinteren. Elevene deltar i bl.a.
oppsett av reingjerde (måling, innkjøp, bygging),
laging av grimer og annet utstyr til reinen, foring, temming og
kjøring med slede.
Sameskolen i Troms har en internasjonal profil. Skoleåret
2006 – 2007 hospiterte en russisk forsker
og to elever ved skolen (prosjekt LENA). Formålet var å se
på muligheten for å lage en tilsvarende skole
i Jakutsk i Sibir, for å beskytte evenfolkets språk
og kultur. Flere urfolk i de sirkumpolare områdene har
vist interesse for kombinasjonen «vestlig» skole
og tradisjonell urfolkskunnskap og har besøkt skolen. Det
er utviklet felles læremidler som temahefter for å forenkle
samarbeidet.
Når det gjelder framtidige utfordringer, peker skolen
selv på at antallet samiskspråklige elever sannsynligvis
vil synke, men at antallet elever kan ligge på 15 – 20
fulltidselever fremover, forutsatt at skolen fortsatt kan drive
språkbadundervisning. Skolen har god utstyrskapasitet til
fjernundervisning, men ønsker mer langsiktige avtaler for å kunne
sikre lærerressursene. Som for andre er læremiddelsituasjonen
en utfordring, og skolen produserer temahefter selv.
I tillegg til å samarbeide med Sverige og Finland vektlegger
regjeringen også betydningen av å videreføre
og styrke det samarbeidet som er etablert mellom skoler i Nordvest-Russland
og Finnmark/Troms, og som bl.a. omfatter utveksling av elever
og lærere. Å lære hverandres språk
er en viktig del av dette samarbeidet, samt at Russland og Norge
har ulike styrker og tradisjoner på ulike fagområder.
Utveksling av kunnskap og erfaringer vil kunne føre til økt
kunnskap i begge land, jf. regjeringens nordområdestrategi.
11.4.2 Eksamen og nasjonale prøver
Høsten 2006 ble det opprettet fagnemnder til å utarbeide
eksempeloppgaver i samsvar med Kunnskapsløftet – Samisk.
De skal blant annet sikre at oppgavene er i tråd med de
samiske læreplanene som er utarbeidet av Sametinget. Fagnemndene har
kompetanse i alle de tre samiske språkene og skal samarbeide
med fagnemndene i norsk, norsk for elever med samisk og finsk som
andrespråk.
Høsten 2007 er det gjennomført nasjonale prøver
i lesing på norsk og engelsk og i regning på 5. og
8. trinn. Departementet legger til grunn at elever som har samisk
som første- eller andrespråk, skal ha like mange
nasjonale prøver som andre elever. Utdanningsdirektoratet
har fått i oppdrag å utvikle nasjonale prøver
i lesing på samisk for elever som har samisk som førstespråk. Det
tas sikte på at nasjonale prøver i lesing på samisk
testes ut høsten 2008 og gjennomføres første
gang høsten 2009. Departementet og Sametinget er enige
om at det skal utarbeides et eget rammeverk for nasjonale prøver
i lesing på samisk
.Rammeverket
skal beskrive formålet med nasjonale prøver og
avgrense den grunnleggende ferdigheten lesing på samisk.
Det arbeides med å utvikle nye kartleggingsprøver
i lesing og regning for 2. trinn i grunnskolen. Disse prøvene
vil være obligatoriske fra og med inneværende
skoleår . Prøvene skal oversettes til de tre samiske
språkene.
11.4.3 Evaluering av Kunnskapsløftet –
Samisk
Nordlandsforskning har, i samarbeid med Norut Samfunn, Norut
NIBR og Høgskolen i Finnmark, fått i oppdrag å evaluere
Kunnskapsløftet – Samisk.
Hovedproblemstillingene for evalueringen er å vurdere
om Kunnskapsløftet – Samisk bidrar til å oppnå målet
om likeverdig opplæring for de samiske språkgruppene
i Norge, og på hvilken måte læreplanene
er blitt implementert, og hvordan dette har hatt innvirkning på skolenes
praksis. Evalueringen vil bestå av tre delprosjekter:
Hvilke forberedelser som er gjort
når det gjelder implementeringen av Kunnskapsløftet – Samisk.
I hvilken grad virkemidlene knyttet til LK06-S er styrende
for virksomheten i skolene.
Hvordan læreplanene virker styrende for virksomheten
i skolene.
Hovedprosjektet blir ledet og koordinert av Nordlandsforskning,
og all rapportering vil komme samlet fra hovedprosjektet. Det vil
komme delrapporter fra evalueringen i april 2009 og 2010, mens sluttrapporten
skal foreligge i april 2011.
11.4.4 Strategier og tiltak
11.5 Samiske læremidler
Samiske læremidler skal bidra til å styrke
samisk kultur og identitet ved å gi elever mulighet til å lære
seg samisk og lære på samisk. Tilgang til læremidler
på samisk er en forutsetning for at skolen skal kunne gi
et fullverdig undervisningstilbud til samiske elever. Innføring
av Kunnskapsløftet – Samisk med nye læreplaner
har ført til økt behov for samiske læremidler
i de fleste fag. Per i dag er tilfanget av samiske læremidler
tilpasset Kunnskapsløftet – Samisk begrenset.
Sametinget har siden Samisk utdanningsråd ble slått
sammen med Sametinget i 2000 hatt ansvar for ulike støtteordninger
for utvikling av samiske læremidler. Innenfor rammen av
Samisk læremiddelutvikling – Strategisk
plan 2001 – 2005 er det utviklet
læremidler for grunnopplæringen, med hovedvekt
på grunnskolen. For videregående opplæring
er det kun produsert læremidler for enkelte prioriterte
fag. Sametinget har de siste tre årene avsatt ca 14 mill.
kroner årlig til ulike typer samiske læremidler.
I tillegg fikk Sametinget i desember 2006 2 mill. kroner til utvikling
av digitale læremidler. For 2008 er det budsjettert med
14 mill. kroner til læremidler.
Sametinget har foretatt en ekstern evaluering av tilskuddsordningen
og strategiplanen for samiske læremidler. Evalueringen
viser at tilskuddsordningene Sametinget disponerer ikke har fungert
tilfredsstillende og peker på flere årsaker til
at det ikke har vært mulig å utvikle et tilstrekkelig
omfang av samiske læremidler tilpasset Kunnskapsløftet – Samisk.
Begrenset tilgang på utviklerkompetanse, små fagmiljøer
og liten lønnsomhet nevnes som viktige årsaker
til lav produksjon av samiske læremidler.
Manglende oversikt over eksisterende samiske læremidler
gjør det vanskelig for skoler og lærere å ta
samiske læremidler i bruk. Det er derfor nødvendig
at det foretas en kartlegging av eksisterende trykte og digitale
læremidler, og at informasjon om disse gjøres
lett tilgjengelig via eksisterende kommunikasjonskanaler. Sametinget
tar sikte på å behandle utkast til en ny strategisk
plan for læremidler våren 2008. Denne planen vil
ta utgangspunkt i resultatene fra evalueringen.
Etter at Sametinget har behandlet sin strategiske plan, vil departementet
konsultere og samarbeide med Sametinget om det videre arbeidet med samiske
læremidler. Departementet mener at Utdanningsdirektoratets
rolle og ansvar i arbeidet med utvikling av samiske læremidler
bør vurderes. En eventuell overføring av ansvar
for å utvikle og produsere samiske læremidler
forutsetter samarbeid mellom Utdanningsdirektoratet og Sametinget
både når det gjelder kartlegging av og tilrettelegging
av de læremidlene som skal utvikles.
Fordi behovet for samiske læremidler er stort, bør
alternative produksjonsløsninger vurderes for å fylle
dette behovet så raskt som mulig. Blant annet kan sterkere
satsing på utvikling av digitale læremidler som
raskere kan oppdateres og distribueres, bidra til å imøtekomme
behovet for læremidler. Økt satsing på oversettelse
av norske læremidler til samisk vil også kunne
gi større tilfang av læremidler for samiske elever.
Økt fokus på kompetanseutvikling og samarbeid
mellom ulike fagmiljøer vil kunne bidra til produksjon
av flere læremidler. Fagmiljøer ved universiteter
og høgskoler bør utfordres i denne sammenheng.
Samisk høgskole har i flere år gitt tilbud
om videreutdanning i læremiddelpedagogikk og har hatt kurs
i utvikling av IKT – baserte læremidler. For å øke
rekrutteringen til dette studiet innførte Sametinget en
stipendordning for studenter som gjennomførte dette studiet
i perioden 2002 til 2005. Høgskolen har også satt
av tid for faglærere slik at de kan delta i utvikling av
læremidler.
Etablering av samarbeid mellom de nordiske landene om læremiddelutvikling
bør igangsettes i nær framtid. Universiteter og
høgskoler i Sverige har for eksempel spesiell kompetanse
i sørsamisk.
11.5.1 Strategier og tiltak
Departementet vil våren 2008,
i forståelse med Sametinget, opprette en bredt sammensatt arbeidsgruppe
som skal utarbeide en plan for utvikling av samiske læremidler
for grunnopplæringen. I tillegg skal arbeidsgruppen vurdere om
læremidler beregnet for det norske markedet i større
grad kan oversettes og tilpasses Kunnskapsløftet – Samisk.
Arbeidsgruppen skal også vurdere økonomiske insitamenter
som kan bidra til å stimulere ulike fagmiljøer
til å engasjere seg i økt produksjon av samiske læremidler.
Planen vil bli sett i sammenheng med Sametingets strategiske plan
for læremidler.
Departementet vil i samarbeid med Sametinget gjennomgå evalueringen
for å se nærmere på hvordan støtteordningen
for læremidler har fungert, og hvordan utvikling og oppfølging
av støtteordninger kan forbedres.
Departementet vil ta initiativ til, i samarbeid med Utdanningsportalen
www.utdanning.no å kartlegge
og lage en oversikt over trykte og digitale samiske læremidler.
Det vil bli opprettet et eget nettsted for samiske læremidler
på
www.utdanning.no
11.6 Kompetanseutvikling
I forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet overførte
regjeringen 2 mill. kroner til Sametinget til kompetanseutvikling
for lærere som gir opplæring i/på samisk.
I tillegg kan de midlene som er bevilget til «Kompetanse
for utvikling – Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen
2005 – 2008», også benyttes
av lærere som underviser i og på samisk.
11.6.1 Gávnos
I tilknytning til implementering av læreplanene i Kunnskapsløftet
har det vært stor etterspørsel etter ressursmateriell
om det samiske innholdet i de nasjonale læreplanene. For å møte
dette behovet har Samisk høgskole, på oppdrag
fra nasjonale utdanningsmyndigheter, utviklet en veileder for det
samiske innholdet i nasjonale læreplaner. Veilederen skal
være en del av en informasjons- og motivasjonspakke for
samisk innhold koblet til etterutdanning og opplæring av
fagpersonell. Gávnos er
primært rettet mot lærere som underviser etter
nasjonale læreplaner, men vil også være
et nyttig hjelpemiddel for lærere som underviser etter
læreplanene for Kunnskapsløftet – Samisk.
Ressursmateriellet består av ressursheftet
Gávnos,
(gávnos betyr funn eller
oppdagelse) som skal fungere som en faglig ressurs for lærerne
i arbeidet med samisk innhold i de nasjonale læreplanene
i samspill med nettbaserte læringsressurser.
Gávnos ble
trykt og sendt alle skoleeiere og skoler til skolestart i august 2007.
Ressursheftet inneholder bakgrunnsstoff, autentiske tekster og ideer
til gjennomføring. Det er ikke en metodisk veiledning,
men en «førstehjelp» med eksempler som
læreren selv kan fylle på. Institusjonene som
står bak veilederen, vil i samarbeid med Skolenettet utvikle
nettbaserte læringsressurser som er knyttet til
Gávnos i form
av en «ressursbank» på
www.skolenettet.no/gavnos.
11.6.2 Utvikling av etterutdanningstilbud
At det samiske innholdet er tydeliggjort i de nasjonale planene,
stiller nye krav til kompetanseheving. Det antas at det vil bli
uttrykt behov for fleksible og regionalt tilpassede etterutdanningstilbud, og
det vil også være en utfordring å synliggjøre
de samiske perspektivene i sentrale rammeplaner og i institusjonenes
egne fagplaner både for førskolelærer-
og lærerutdanningene. I tillegg er det viktig å legge
til rette for at lærerutdanningsinstitusjonene også utvikler
kompetanse som bidrar til at det samiske perspektivet blir dekket
i fagene i grunnutdanningen.
Boks 12.3 Eksempler på samiske temaer i kompetansemålene
i læreplanene for Kunnskapsløftet
Norsk
gjenkjenne og uttale bokstavene som
finnes i samisk alfabet
gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk
språk og om utbredelsen av de samiske språkene
i Norge, Sverige, Finland og Russland
Naturfag
gi eksempler på hvordan samer
utnytter ressurser i naturen
gi eksempler på folkemedisin, blant annet den samiske,
og samtale om forskjellen på alternativ medisin og skolemedisin
Samfunnsfag
fortelle om samene, urfolket i Norge,
og om sentrale trekk ved kulturen og levekårene til samene
fram til vikingtida
fortelle om sentrale trekk ved kulturen og levekårene
til samene fra vikingtiden til slutten av dansketiden, og om samenes forhold
til statene på Nordkalotten i denne perioden
Kristendoms-, religions- og livsynsskunnskap
Historie
For å legge til rette for en nasjonal kompetanseheving
har Utdanningsdirektoratet med utgangspunkt i
Gávnos gitt
Samisk høgskole i oppdrag å utvikle et opplegg
for etterutdanning av lærere om samisk innhold i Kunnskapsløftet.
Høgskolen er bedt om å fokusere på noen
sentrale innholdselementer for å motivere lærere
til å arbeide med samiske kompetansemål og for å bidra
til god kunnskapsutvikling. Tilbudet ble tatt i bruk høsten 2007.
I samarbeid med Høgskolen i Oslo arrangerte Samisk høgskole
et seminar for ansatte i universitets- og høgskolesektoren,
utdanningsavdelingene hos fylkesmennene og andre interesserte for
bl.a. å motivere til utvikling av etterutdanningstilbud. Våren
2007 avviklet fylkesmennene i Troms og Nordland et seminar om samisk
innhold.
Det vil være opp til skoleeier å vurdere behov for
etterutdanning knyttet til arbeidet med de samiske kompetansemålene.
Skoleeier vil på bakgrunn av behov for kompetanseutvikling
kunne ta kontakt med høgskoler for å igangsette
samarbeid på dette området. Slikt samarbeid vil
for eksempel kunne organiseres på regionalt nivå.
11.6.3 Samisk lesesenter
Samisk høgskole etablerte Samisk lesesenter som et tiltak
våren 2007. Samisk høgskole har foreslått at
lesesenteret etableres som et fast miljø for samisk leseopplæring,
og at det skal drive forsknings- og utviklingsarbeid i
lesing på samisk, bidra med faglige tjenester i forbindelse
med samisk språk og skole, bl.a. i arbeidet med nasjonale
prøver, samt være et fagmiljø for samisk
leseopplæring. Departementet mener at Samisk lesesenter bør
vurdere å etablere et samarbeid med eksisterende fagmiljøer
som bl.a. arbeider med leseopplæring og forskning,
slik at en kan utvide og dra nytte av hverandres kompetanse og erfaringer.
11.6.4 Strategier og tiltak
For å legge til rette for
en nasjonal kompetanseheving har Utdanningsdirektoratet med utgangspunkt
i
Gávnos gitt
Samisk høgskole i oppdrag å utvikle et opplegg
for etterutdanning av lærere om samisk innhold i Kunnskapsløftet.
Departementet ser det som viktig å styrke samisk
leseopplæring og vil i samråd med Samisk høgskole
vurdere hvordan dette best kan ivaretas.
11.7 Studieforbund og tilbud for
voksne
Det er to samiske studieforbund, Samisk studieutvalg (SOL)
4 og
Sjøsamisk studieforbund (SSF) som har som hovedmål å jobbe
for å gi opplæring i samisk språk og
kulturarv. I 2006 deltok 484 deltakere på kurs i regi av
SOL, mens 88 deltakere deltok i opplæring organisert av
SSF. De fleste kursene omfatter tilbud innenfor samisk kultur og samfunnsliv,
samt tilbud i samisk språk.
En del av de øvrige studieforbundene, bl.a. Folkeuniversitetet,
gir også tilbud om opplæring i samisk, ofte som
fjernundervisning. De samiske språksentrene (jf. kap. 19.7.3)
er også aktører som gir ulike kurs for voksne.
SSF har i sin høringsuttalelse til NOU 2007:11
Studieforbund – læring for
livet pekt på at Sametinget pga. manglende bevilgninger
prioriterer barn og unge når det gjelder opplæring
og læremiddelproduksjon. Dagens læremidler er
ikke egnet for voksne som ikke har et samisk språk, og
det er også stort behov for læremidler i bl.a.
doudji og tradisjonell kunnskap. I høringsuttalelsen fra
Norske Samers Riksforbund sies det at studieforbundene har en viktig
rolle for overføring av samisk tradisjonskunnskap og språkarbeid
i det samiske samfunnet. Det heter videre: «
Problemet med voksenopplæring for samer
er betydelig da det er en rekke nasjonale reformer og innsatsområder
som dessverre ikke har samisk profil. Det betyr at satsning på basisopplæring
for voksne i arbeidslivet […] i liten
grad har evnet å nå frem til samene. Grunnen kan
være at informasjonen om ordningene ikke finnes på samisk,
at tilskuddsordningene er innrettet på bedrifter og arbeidsgivere
av en viss størrelse og at samiske aktører i liten
grad har sett mulighetene for å utløse midler
fra slike innsatsområder. Videre er det slik at […] voksne
født før 1978 får rett til tilpasset
opplæring på videregående nivå heller
ikke har blitt fulgt opp med spesielle informasjonstiltak i forhold
til samene. Det er ikke urimelig å anta at det vil være relativt
mange voksne samer som disse satsningsområdene direkte
omhandler. Det er etter NSRs mening svært alvorlig at samenes
utfordringer i slike sammenhenger ikke får oppmerksomhet,
og grunnen kan være nettopp ordningenes forankring i det
offentlige systemet. Sametinget skal og bør spille en rolle
i utformingen av voksnes adgang til opplæring i henhold
til basisferdigheter, tradisjonskunnskap, språkopplæring
mv.»
Gjennom program for Basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) er det
gitt midler til grunnleggende opplæring i matematikk, lesing
og skriving på samisk og norsk og i IKT i regi også av
samiske forbund/utøvere.