13 Overordnede prinsipper for miljø-, nærings-
og distriktspolitikken
Norske myndigheter har rettslige forpliktelser når det
gjelder vern av det materielle grunnlaget for samisk kultur, bl.a.
gjennom FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (se kapittel
3). Blant annet setter konvensjonens art. 27 grenser for arealinngrep
som er til skade for samenes kultur og dens naturgrunnlag.
Tradisjonelle samiske næringer som duodji, reindrift,
fiske og utmarksnæringer er nært knyttet til naturen.
Miljøperspektivet og bærekraftig utvikling er
derfor svært viktige elementer i samiske næringer
og i samiske områder.
Samisk kultur er knyttet til områder i det som fra et
nasjonalt perspektiv anses som distrikter eller utkant. En vellykket
distriktspolitikk i samiske områder er derfor en forutsetning
for opprettholdelse og videreføring av samisk språk
og kultur. Regjeringen ønsker fortsatt å bidra
til fornyelse og omstilling av næringslivet, også i
områder med samisk bosetting. Dette er nødvendig
både for å fremme utviklingen av samiske bygder
og samisk språk og kultur, samt ut fra økologiske
hensyn.
Næringsliv og kultur er eksempler på områder som
bidrar på hver sin måte til kreativitet og vekst i
samfunnet. I en målrettet satsing på kulturbasert næringsutvikling
og et tettere samspill mellom næringslivet og kultur, er
det derfor viktig at tilrettelegging for økt verdiskaping
er et grunnleggende perspektiv.
Regjeringen ønsker generelt å skape gode rammevilkår
for næringsutøvelse. Utvikling av lønnsomme
bedrifter må være målet for innsatsen
i næringsutviklingen. Regjeringen legger til grunn at tilrettelegging
for næringsutviklingen er godt forankret i næringspolitikkens
overordnede mål og prinsipper. Den innebærer også at
den samlede offentlige næringsutviklingsinnsatsen på regionalt og
lokalt nivå må rettes mot å utvikle konkurransedyktige
og lønnsomme bedrifter og næringer med høy
evne til verdiskaping. Innenfor rammen av dette skal det være
rom for regionale tilpasninger i forhold til det lokale næringslivets
forutsetninger og utviklingsmuligheter. Regjeringen vil arbeide for å stimulere
ny næringsvirksomhet med utgangspunkt i samisk kultur og
tradisjonelle næringer. Sterke fagmiljøer og økt
forsøks- og utviklingsinnsats i forhold til næringer
og næringsutvikling i samiske områder vil i denne
sammenheng være viktig. Regjeringen vil legge til rette
for bruk av høyere kompetanse og moderne teknologi i de
tradisjonelle samiske områdene for å danne grunnlag
for nye etableringer og fortsatt bosetting.
13.1 Internasjonale føringer i miljøpolitikken
13.1.1 Konvensjonen om biologisk mangfold (CBD)
Norge ratifiserte FNs konvensjon om biologisk mangfold i 1993.
Den er nå ratifisert av ca. 170 land. Konvensjonen
er en global avtale som pålegger deltakende land å utvikle
strategier, planer og programmer for å oppnå en
bærekraftig bruk av biologisk mangfold. Hensynet til biologisk
mangfold skal så langt som mulig integreres i sektorplanlegging
og -virksomhet, og i nasjonale beslutningsprosesser.
Artikkel 8(j) pålegger statene å bevare og å opprettholde
kunnskaper om blant annet urfolk og lokalsamfunn i sin nasjonale
lovgivning. St.meld. nr. 58 (1996–97) Miljøvernpolitikk
for en bærekraftig utvikling tar opp utfordringene knyttet
til den økologiske dimensjonen ved bærekraftig
utvikling. Bærekraftig utvikling har imidlertid flere dimensjoner.
Den økonomiske dimensjonen viser at økonomisk
vekst er nødvendig for å utjevne forskjellene
mellom regioner og mellom folkegrupper. Den miljømessige
dimensjonen understreker at den økonomiske veksten må skje
innenfor de rammene som naturgrunnlaget setter. I prinsippene for
bærekraftig utvikling ligger det også forutsetninger
om å sikre kulturelt mangfold.
Boks 13.22 Dette er bærekraftig utvikling
Bærekraftig utvikling bygger på tre likeverdige
dimensjoner: miljøvern, økonomisk utvikling og
sosiale hensyn. Verdenskommisjonen for miljø og utvikling
definerte i 1987 bærekraftig utvikling som en utvikling
som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge framtidige
generasjoners muligheter for å tilfredsstille sine behov.
Ressursgrunnlaget må bevares på en slik måte
at økonomisk og sosial utvikling blir mulig. I tillegg
er demokrati og medinnflytelse sentrale elementer i en bærekraftig utvikling.
Sametinget deltok som observatør i den norske delegasjonen
til FNs konferanse om miljø og utvikling i 1992 og i den
forberedende komitéen før konferansen. Sametinget
deltok også i den norske delegasjonen til møte
under konvensjonen om biologisk mangfold i Sevilla, Spania i mars
2000. På dette møtet ble det utformet et forslag
til arbeidsprogram for oppfølging av konvensjonens § 8j
som er rettet mot urfolk. Dette programmet ble behandlet og prioritert
innsats vedtatt på konvensjonens partsmøte, der
også Sametinget var invitert til å delta, i mai
2000. Sametinget vil bli invitert til å delta i den norske
delegasjonen i alle relevante møter under konvensjonen
for biologisk mangfold.
I St.meld. nr. 42 (2000–2001) Om biologisk mangfold
beskrives både konvensjonen for biologisk mangfold og samiske
forhold. Sametinget utarbeidet et eget vedlegg til nevnte stortingsmelding.
13.1.2 Rio-deklarasjonen om miljø og utvikling
Artikkel 22 i Rio-deklarasjonen om miljø og utvikling
slår fast at urfolk og deres samfunn har en vital rolle
i forvaltning og utvikling av miljø på grunn av sine
kunnskaper og tradisjonelle praksis. Videre sier den at stater bør
anerkjenne og støtte urfolks identitet, kultur og interesser,
og gjøre dem til effektive deltakere i bestrebelsene for
en bærekraftig utvikling.
13.1.3 Agenda 21 – en veiviser til bærekraftig
utvikling
Et viktig sluttdokument fra FN-konferansen om miljø og
utvikling i Rio de Janeiro i 1992 er Agenda 21. Agenda 21 er en
handlingsplan som skal bidra til å gjøre samfunnsutviklingen
sosialt, økonomisk og økologisk bærekraftig.
Handlingsplanen oppfordrer alle regjeringer til å lage
nasjonale strategier for en bærekraftig utvikling. Agenda
21 gir retningslinjer for hvordan man kan oppnå en bærekraftig
balanse mellom forbruk og befolkningsvekst og jordas økologiske
kapasitet.
Kapittel 26, pkt. 3, «Styrking av sentrale
aktører», omhandler urfolks rolle. Der heter det
blant annet at regjeringene bør erkjenne at urfolks landområder
trenger beskyttelse mot aktiviteter som skader miljøet.
Urfolks rettigheter og plikter bør inkorporeres i nasjonal
lovgivning. Landene kan også vedta lover og retningslinjer
for å bevare sedvaner og urfolkenes råderett over
jord, ideer og kunnskaper. Vedtaket legger stor vekt på bred
folkelig deltakelse og på gruppers rett til delaktighet i
prosesser som påvirker egen situasjon. I dette ligger at
myndighetene forventes å involvere, og å etablere
en kanal for dialog med, sentrale samfunnsgrupper. Dette gjelder
også involvering av, og dialog med, urfolk.
I kapittel 28 heter det at lokale myndigheter bør utarbeide
en lokal Agenda 21 (LA 21), i samarbeid med innbyggere og nærings-
og organisasjonsliv. I Norge har ca. 250 kommuner og alle
fylkeskommunene uttrykt sin vilje til å arbeide med slike spørsmål
gjennom tilslutning til «Fredrikstaderklæringen».
Miljøverndepartementet har i perioden 1997–2001
hatt ansvar for et særskilt stimuleringsprogram for å støtte
og oppmuntre kommuner, organisasjoner og næringsliv i deres
arbeid med LA 21. Innenfor dette programmet er det også inngått
en treårig samarbeidsavtale med Sametinget om forsøk
med samisk knutepunkt for LA 21.
Sametinget har vedtatt en strategiplan for sitt arbeid med LA
21, og ønsker på denne måten å bidra
aktivt til å finne veier til en bærekraftig utvikling
i fylker og kommuner. Forsøket med samisk knutepunkt evalueres
av Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR). Evalueringen
startet i 2000 og vil vare ut 2002. Evalueringen vil bygge både
på den omfattende forskningen som gjennom flere år
er gjort på samiske samfunnsforhold og på øvrig
forskning om lokal Agenda 21 ved NIBR.
13.1.4 Bern-konvensjonen
Bern-konvensjonen om vern av ville europeiske planter og dyr
og deres naturlige leveområder (the Convention on the Conservation
of European Wildlife and Natural Habitats), er den viktigste internasjonale
konvensjonen når det gjelder viltforvaltning. Konvensjonen
ble utarbeidet i 1979 og ratifisert av Norge i 1986. Konvensjonen
stiller krav både til norsk naturforvaltning generelt og
til vilt-/rovdyrforvaltningen spesielt. De arter som naturlig finnes
i Norge, skal videreføres innenfor sine naturlige leveområder
slik at mangfoldet sikres.
Artikkel 2 krever at signaturstatene skal treffe nødvendige
tiltak for å bevare artsmangfoldet av ville dyr og planter,
og tilpasse det til et nivå som samsvarer med økologiske,
vitenskapelige og kulturelle krav. Artikkel 3 pålegger
statene å fremme en nasjonal politikk for å bevare
artsmangfoldet og artenes naturlige leveområder, og ta
særlig hensyn til truede eller sårbare arter («endangered
and vulnerable species»). Artikkel 7 (1) forplikter statene til å treffe
passende og nødvendige lovgivningsmessige og forvaltningsmessige
tiltak for å sikre beskyttelse av de ville artene som er
særskilt nevnt i konvensjonens vedlegg. Bern-konvensjonen består av
4 vedlegg der vedleggene omfatter arter av flora (I) og fauna (II)
som betinger strengt vern som ulv, bjørn og jerv, og vedlegg
III som omfatter fauna som betinger særlige hensyn som
gaupe.
Konvensjonens formål er sammenfallende med viltlovens
målsetting om å sikre levedyktige bestander av
rovdyr, bevare artsmangfoldet og sikre en bærekraftig utvikling.
13.2 Nasjonale mål
Det overordnede målet for distrikts- og regionalpolitikken
er å bevare hovedtrekkene i bosettingsmønsteret
og sikre likeverdige levekår i alle deler av landet. Et
konkurransedyktig regionalt næringsliv vil være
avgjørende for bosettingen i distriktene. I tillegg vil
en viss bredde i arbeidsmarkedet samt et variert utdannings- og
velferdstilbud være viktige forutsetninger for å nå disse
målene.
Rammebetingelser som gjelder generelt for distriktene har også betydning
for verdiskaping og utvikling av næringslivet i samiske
bosettingsområder. Regjeringen ser det som viktig at man
utvikler en næringspolitikk spesielt tilrettelagt for samiske
bosettingsområder. Næringslivet i distriktene
har alltid vært sterkt råvarebasert og eksportorientert.
Lange avstander og spredt bosetting fører til at investeringer
i drift og infrastruktur ikke kan forventes å gi samme
avkastning som i mer sentrale deler av landet.
I følge Sametinget er det helt avgjørende for samisk
samfunnsutvikling at det utvikles forvaltningsmodeller hvor lokalbefolkningen
kan dra nytte av komparative fordeler, slik som nærhet
til ressursene, og fangst og utnyttelse av lokale ressurser. Grunnlaget
for Sametingets politikk er en langsiktig nærings- og samfunnsutvikling
i samiske områder, der bruken av naturressursene ikke må overskride
naturens bæreevne. I følge Sametinget er det fundamentalt
at miljøperspektivet fungerer som en rød tråd
og er en forutsetning for all samfunnsmessig aktivitet. Videre mener Sametinget
at det er av avgjørende betydning for samiske interesser
hva som skjer av utbygging og samfunnsforming, og hvordan det legges
til rette for at samiske interesser kommer med i vurderingen av
tiltak som veibygging, kraftutbygging, masseuttak, mineralutvinning
m.v.
13.2.1 Samisk medvirkning og innflytelse
Sametingets rolle som fremste premissleverandør i samepolitikken
må gjenspeiles i så vel politikkutforming som
i forvaltning av samiske interesser i miljø-, nærings-
og distriktspolitikken. Sametinget har et utstrakt samarbeid med
andre offentlige instanser, både nasjonalt og regionalt,
jf. kap. 4. Sametinget vil medvirke i Planlovutvalgets
fase 2, jf. kap. 15.
Sametinget er, spesielt gjennom Samisk utviklingsfond, en viktig
aktør i nærings- og distriktspolitikken i samiske
områder. Sametinget har viktig og sentral kunnskap om samisk
kultur og næringsliv. Denne kunnskapen er nødvendig
for å legge til rette for en positiv utvikling i samiske områder.
Regjeringen vil arbeide for at Sametinget kan få økt
innflytelse og ansvar i næringspolitikken, i første
rekke gjennom en gradvis utvidelse og utvikling av Samisk utviklingsfond
og ved økt samordning med de øvrige distrikts-
og næringspolitiske virkemidler.
Boks 13.23 Samisk utviklingsfond
Samisk utviklingsfond (SUF) har som formål å fremme
tiltak av særlig kulturell, sosial og økonomisk
betydning for den samiske befolkningen og det samiske bosettingsområdet.
Fondets geografiske virkeområde er avgrenset til 20 kommuner
eller deler av kommuner i Finnmark, Troms og Nordland og den samiske
befolkningen i sørsameområdet. SUF kan også finansiere
tiltak som særlig styrker samisk språk og kultur
i resten av landet. Fondet ble opprettet i 1975 for å bøte
på mangelen på egenkapital i samiske områder. I
rapporten «Ka kan æ få pæng
til?» (1999), utarbeidet av Agderforskning for Kommunal- og
regionaldepartementet, kommer det frem at SUF er det virkemiddelet
for næringsdrift i samiske områder som brukerne
er mest fornøyd med, sammenliknet med SND og kommunale
næringsfond.