12 Høyere utdanning og forskning
Flere institusjoner er tillagt ansvar for å gi høyere utdanning
og drive forskningsvirksomhet rettet mot det samiske samfunn.
Universitetet i Tromsø har den mest omfattende og faglig
bredeste virksomheten, mens Samisk høgskole som den eneste samiskspråklige
institusjonen har et særlig ansvar for utvikling av samisk
språk. Også høgskolene i Finnmark, Bodø og
Nord-Trøndelag har utdanningstilbud beregnet på den
samiske befolkning.
Som et ledd i oppfølgingen av kvalitetsreformen i høyere
utdanning ble det i 2002 lagt fram en egen stortingsmelding om høyere
samisk utdanning og forskning, St.meld. nr. 34 (2001 – 2002). Meldingen
ga en utførlig presentasjon av høyere samisk utdanning
og forskning. En rekke tiltak ble foreslått for å styrke
samisk utdanning og forskning generelt. Det ble særlig
lagt vekt på styrking av samisk språk. Stortinget
sluttet seg til de foreslåtte tiltakene, jf. Innst. S.
nr. 12 (2002 – 2003).
Urfolk må selv ha muligheter til å bygge opp kapasitet
og kompetanse for reell innflytelse på og medvirkning i
den generelle samfunnsutviklingen, og særlig utviklingen
i nord. Som et ledd i oppfølgingen av Nordområdestrategien
vil regjeringen bidra til oppbygging av kapasitet ved de samiske institusjonene
innen urfolksrelatert forskning.
Ansvaret for samisk forskning er sektorovergripende,
og forskningen blir finansiert av ulike departementer.
Fra Kunnskapsdepartementet får forskning om samiskrelevante
temaer dels støtte gjennom tildelinger til universiteter
og høgskoler og dels gjennom tildelinger til Norges forskningsråd.
Se også Sametingets årsmelding 2006, punkt 8.3.
12.1 Samisk høgskole
Samisk høgskole er etablert for å ivareta og
styrke det samiske samfunns utvikling og behov for kompetanseoppbygging.
Høgskolen har et nasjonalt ansvar for å ivareta
og utvikle reindrift, duodji og samisk språk som vitenskapsfag.
Samorganiseringen med Nordisk Samisk Institutt og instituttets fagmiljø i
samisk språk forventes å gi synergieffekter slik
at faget samisk språk kan opprettes på høyere
nivå. Høgskolen er lokalisert i et samisk kjerneområde
og er den eneste høyere utdanningsinstitusjonen i Norge
som fullt ut er samiskspråklig. Undervisningen foregår
i all hovedsak på samisk, og samisk er også institusjonens
administrative språk. Utdanning ved institusjonen har et
allsamisk- og urfolksperspektiv.
Høgskolen har siden etableringen hatt hovedansvar for
samisk lærerutdanning. I tillegg har høgskolen
et samisk spesialpedagogisk støttesenter. Journalistutdanning
ble etablert i 2000. I tillegg har høgskolen studietilbud
i bl.a. samisk språk, pedagogikk, samfunnsfag, reindrift,
matkultur og samisk kunsthåndverk/duodji. Som øvrige
statlige høgskoler har Samisk høgskole myndighet
til selv å opprette og nedlegge studietilbud på lavere
grads nivå og har opprettet en rekke påbyggings/videreutdanningstilbud,
bl.a. urfolksjournalistikk og minoritetsmedier, samisk tolkeutdanning,
læremiddelpedagogikk, samisk utdanningsledelse og tospråklig/flerkulturell
pedagogikk. Studietilbud på høyere grads nivå må institusjonen
søke om adgang til å etablere i henhold til gjeldende
regelverk.
Samisk høgskole har en viktig rolle i å formidle samisk
språk og kultur. Regjeringen ser det som viktig at Samisk
høgskole kan bidra mer aktivt inn mot kompetanseoppbyggingen
innen ulike deler av offentlig sektor; helse, skolevesen, politi/fengselsvesen
osv. Regjeringen mener at det er behov for at særlig omsorgs-
og helsepersonell har tilstrekkelig kunnskap om samiske forhold
og kultur til å kunne møte samiske brukere, pasienter
og pårørende på en god måte.
Det er behov for at sosial- og helsefaglige utdanninger settes bedre
i stand til å gi studentene tilstrekkelig kunnskap om samiske
forhold og kultur. Det vises for øvrig til kapitlene 8.1
Grunnlaget for helsepolitiske tiltak overfor den samiske befolkning
og 5.2 Samisk språk- og kulturkompetanse i offentlig sektor.
12.1.1 Studentrekruttering
Høgskolen rekrutterer studenter fra hele det samiske
området, inklusive øvrige nordiske land og Russland.
Opptak til allmenn- og førskolelærerutdanning
foretas vanligvis annet hvert år, men det utvises fleksibilitet
avhengig av antall aktuelle søkere. Høgskolen
har hatt en negativ utvikling når det gjelder antall søkere
til disse studiene.
Til nye studietilbud som er etablert, har det vært forholdsvis
bedre søkning, bl.a. til videreutdanningstilbud rettet
mot lokale næringer som samfunnsfag med reindrift. Samisk
matkultur er opprettet som et nytt utdanningstilbud. Høgskolen har
også utdanningstilbud rettet mot konsekvensanalyser av
inngrep i urfolkenes land, hvor russisk urfolksungdom fra ulike
regioner har deltatt. Høgskolen har imidlertid fortsatt
en stor utfordring når det gjelder å øke
studentrekrutteringen. Det planlegges nå utdanningstilbud
relatert til urfolk og klimaendringer.
Utviklingen i søkertall totalt for Samisk høgskole
har vært negativ de siste årene. I 2003 hadde høgskolen
354 søkere, mens tallet for 2007 var 281. Trenden er imidlertid
positiv når det gjelder studentrekruttering målt
som utvikling i totalt antall registrerte studenter. Høgskolen
har økt studenttallet med rundt 30 prosent fra 2003 til
2007, og hadde i 2007 187 registrerte studenter
1.
Høgskolens budsjettramme ble i 2004 økt med 0,4
mill. kroner til arbeidet med rekruttering av studenter, som en
oppfølging av St.meld. nr. 34 (2001 – 2002).
Høgskolen arbeider aktivt med rekruttering fra alle samiske
områder, og hadde i 2007 spesielt fokus på rekruttering
til lærerutdanningen. Høgskolen har rapportert
at interessen for lærerutdanningene virker positiv.
Kunnskapsdepartementet vil oppfordre Samisk høgskole
til å tilby flere av studiene ved høgskolen desentralisert,
særlig der rekrutteringen er sviktende.
12.1.2 Lærerutdanning
Høgskolen har et nasjonalt ansvar for samisk allmennlærer-
og førskolelærerutdanning. En ny, fleksibel modell
for lærerutdanningene er utviklet og ble tatt i bruk ved
opptaket høsten 2005. Modellen er utarbeidet på grunnlag
av de nasjonale rammeplanene, men med en særegen profil
for å sikre relevans for det samiske samfunn. Det er lagt
vekt på at hvert utdanningsår skal ha en egen
faglig profil med konsentrasjon om ulike tema. Første studieår
er felles for både allmenn- og førskolelærerstudentene,
og det er også mulighet for samorganisering av fag i tredje
studieår. Den nye modellen vil øke studentenes
muligheter for fordypning i den valgfrie delen av utdanningene og
samtidig effektivisere ressursbruken ved institusjonen.
Høgskolen har opptak til allmennlærerutdanningen
og førskolelærerutdanningen annethvert år.
I 2007 var det registrert 14 studenter ved allmennlærerutdanningen.
Tallet på registrerte studenter har gått ned i
perioden 2003 – 2007, det samme gjelder
for antall søkere. I 2007 var det 18 søkere til
samisk allmennlærerutdanning, mens det i 2005 var 23 søkere.
Ved førskolelærerutdanningen var det i 2007 registrert
7 studenter. Også her har tallet på registrerte
studenter vist en synkende tendens. Til samisk førskolelærerutdanning var
det i 2007 21 søkere, mens det i 2006 var 10 søkere.
Antall søkere har gått ned også ved førskolelærerutdanningen.
Sametinget fastsetter rammeplaner for faget samisk i de samiske
lærerutdanningene. Utdanningene kvalifiserer for tilsetting
også i norskspråklige barnehager og grunnskoler.
Lærerutdanning ved Samisk høgskole gir også undervisningskompetanse
som lærer i Sverige og Finland. Det nasjonale ansvar institusjonen
har innebærer også et koordinerende ansvar for
sørsamisk og lulesamisk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag
og Høgskolen i Bodø.
Samisk høgskole har gjennom flere år utviklet nye,
fleksible læringsformer og -metoder basert på bærbare
student-PCer og trådløs kommunikasjon. Teknisk
og pedagogisk bruk av IKT i samarbeid med praksisfeltet framstår
som et av høgskolens viktigste kompetanseområder
innenfor lærerutdanningene. Som et synlig resultat av denne
utviklingen fikk Samisk høgskole tildelt Utdannings- og forskningsdepartementets
utdanningskvalitetspris i 2005.
Høgskolen har satset mye på å utvikle
videreutdanningstilbud både som ordinære undervisningstilbud
og som fjernundervisning for lærere ved grunnskoler og
barnehager i samiske områder. Samisk høgskole
er også tildelt ansvar og ressurser for å koordinere
nettverk for samiske fag i Kunnskapsløftet. Utdanningstilbudene
ved Samisk høgskole er dermed et sentralt virkemiddel for å sikre
godt kvalifisert personell til barnehager og skoleverk i samiske
områder. Samisk høgskole har også kompetanse
og mulighet til å tilby videreutdanningskurs om samisk
kultur og samiske forhold til skoleeiere utenfor det samiske området.
I forbindelse med gjennomgangen av nåværende
allmennlærerutdanning vil Kunnskapsdepartementet vurdere
hvordan samisk historie- og kulturforståelse kan styrkes
i ny rammeplan for utdanningen.
Regjeringen vil vurdere hensiktsmessigheten av stipendordninger
som virkemiddel for å øke rekrutteringen til samiske
lærerutdanninger.
12.1.3 Samisk språk
Det er stort behov for kandidater med solide kunnskaper i samisk
språk. Det er fortsatt mangel på samisktalende
førskolelærere og lærere i barnehage
og grunnskole, og høyere utdanningsinstitusjoner har problemer
med å få tilsatt i stillinger der det kreves vitenskapelig
kompetanse. Ulike samfunnssektorer har også behov for kandidater
som behersker både samisk og norsk.
Samisk høgskole er tillagt et nasjonalt ansvar for å ivareta,
styrke og utvikle samisk språk som vitenskapsfag, jf. St.meld.
nr. 34 (2001 – 2002). Dette ansvaret
omfatter samtlige språkgrupper, både nordsamisk,
sørsamisk og lulesamisk og forutsetter nært samarbeid
med fagmiljøer ved øvrige aktuelle høyere
utdanningsinstitusjoner. Høgskolen har nedlagt et stort
arbeid i utviklingen av fagterminologi innen ulike fagområder.
Utvikling av samisk som vitenskapsspråk er imidlertid et
langsiktig arbeid som krever kontinuerlig innsats.
Samisk høgskole har deltatt i Sametingets prosjekt for
vitalisering av sørsamisk språk i Elgå i Engerdal
kommune, et prosjekt som har gått over 5 år fra
2001 – 2006 (jf. boks 11.1). Fagansatte
ved høgskolen har deltatt både i styringsgruppen
for prosjektet og med faglig veiledning under prosjektperioden.
Samisk språk er i dag opprettet på lavere grads nivå og
som ledd i lærerutdanning ved Samisk høgskole.
I den nevnte stortingsmeldingen gikk regjeringen inn for at høgskolen
skulle styrkes med sikte på at samisk språk kunne
opprettes på høyere nivå. En forutsetning
for oppretting av studier på høyere nivå er
at studiene blir akkreditert av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
(NOKUT). I februar 2008 fikk Samisk høgskole akkreditert masterstudiet
i samisk språk. For å styrke samisk språk
har høgskolen fått tildelt en stipendiatstillling.
Høgskolens budsjett ble i 2005 økt med kr. 500 000
for å styrke utgivelsen av lærebøker
på samisk.
Det er en utfordring å rekruttere studenter til studier
i samiske språk og til samisk lærer- og førskolelærerudanning.
Noe av årsaken ligger i at søkermassen er begrenset
av at samiskkunnskapene i de samiske områdene er svake.
Forkurs for studenter med svake eller manglende forkunnskaper i
samisk kan være et tiltak som kan bidra til å øke
rekrutteringen. Regjeringen vil vurdere å tildele ekstra
midler til forkurs i samisk språk.
12.1.4 Duodji
Samisk høgskole har lang tradisjon i å gi utdanning i
samisk kunsthåndverk/duodji. Høgskolen
har spisskompetanse innen dette fagområdet og ble i St.meld.
nr. 34 (2001 – 2002) tillagt nasjonalt
ansvar for videre utvikling av faget. Høgskolen planlegger å søke
akkreditering for masterstudium i duodji.
12.1.5 Samorganisering av Samisk høgskole
og Nordisk Samisk Institutt
Nordisk Samisk Institutt ble opprettet i 1973 som en institusjon
under Nordisk ministerråd. Fra 1.1.2005 er den faglige
virksomheten ved instituttet organisert som en enhet ved Samisk
høgskole. Det er fastsatt nye vedtekter for instituttet
der instituttets faglige selvstendighet understrekes. Tre av styrets
fem medlemmer oppnevnes av Samisk høgskole etter forslag
fra sametingene i Finland, Norge og Sverige. Instituttlederen er
samtidig forskningsdirektør ved Samisk høgskole.
Instituttets basisbevilgning fra Nordisk ministerråd er gradvis
redusert til at den i 2007 dekker 25 prosent. Øvrig basisfinansiering
dekkes av Norge med 50 prosent, Sverige med 15 prosent og Finland
med 10 prosent. Bevilgningene tildeles Samisk høgskole øremerket
for instituttets virksomhet. Instituttet har i tillegg en vesentlig
andel oppdragsinntekter.
Instituttets formål er gjennom forskning å styrke
og utvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv sett i et
allsamisk perspektiv. Instituttet prioriterer tre faglige satsingsområder:
samfunnsforskning, samisk språkforskning og rettshistorisk forskning.
Det er ca. 20 forskere ansatt på åremål med
kompetanse innen de ulike fagområdene.
12.1.6 Utvikling av faglig nivå
I St.meld. nr. 34 (2001 – 2002) om
høyere samisk utdanning og forskning ble det
lagt vekt på å styrke det samiske utdannings-
og forskningsområdet slik at Samisk høgskole
på sikt kunne bli godkjent som vitenskapelig høgskole.
Sentrale elementer i denne sammenheng var styrking av samisk språk og
duodji med sikte på at fagene skulle kunne opprettes på høyere
nivå. Høgskolen har i dag fem doktorgradsstillinger
finansiert over sitt grunnbudsjett.
Samorganiseringen av de to samiske institusjonene, Samisk høgskole
og Nordisk Samisk Institutt, vil føre til en vesentlig
styrking av det samiske akademiske miljøet. De to institusjonene
har i stor grad en komplementær fagportefølje,
og det forventes at samorganiseringen vil gi faglige synergieffekter.
Det er fastsatt en felles strategisk plan gjeldende for årene
2006 – 2011. I planen blir det lagt vekt
på å utvikle og styrke Samisk høgskoles og
Nordisk Samisk Institutts felles aktiviteter som en samhandlende
institusjon. Et hovedmål i strategiplanen er at en slik
samlet institusjon blir akkreditert som vitenskapelig høgskole
i løpet av denne perioden. Regjeringen har sluttet seg
til målsettingen om at den vitenskapelige kompetansen skal bygges
opp slik at høgskolen fyller kravene til å bli akkreditert
som vitenskapelig høgkole. Som ledd i dette arbeidet har
Samisk høgskole arbeidet for å få opprettet
masterstudium i samisk språk. Studiet ble akkreditert av
NOKUT i februar 2008.
Boks 13.1 Samisk vitenskapsbygg i Kautokeino
Figur 13.1 Kautokeino kommune i Finnmark
Et tettere faglig samarbeid mellom flere samiske institusjoner
i Kautokeino forventes når det felles vitenskapsbygget
som er under bygging står ferdig. Her vil Samisk høgskole og
Nordisk Samisk Institutt samlokaliseres med bl.a. Sametingets avdeling
for opplæring, språk og kultur, Samisk arkiv,
Samisk spesialpedagogiske støtte, Gáldu – Kompetansesenteret
for urfolks rettigheter, Internasjonalt fag- og formidlingssenter
for reindrift og Studentsamskipnaden i Indre Finnmark. Samling av
disse institusjonene og aktivitetene vil legge til rette for et
fruktbart samarbeid og ha viktige synergieffekter for samisk språk,
kultur, forskning og utdanning. Samordning av samisk arkiv-,
informasjons- og dokumentasjonssenter vil også bidra til større
tilgjengelighet for forskning og læring og et
bedre integrert tilbud for brukerne. Bygget skal etter planen stå ferdig
i 2009.
12.2 Universitetet i Tromsø
Universitetet i Tromsø har et nasjonalt ansvar for urfolksrelatert
forskning, utdanning og formidling. Samisk forskning
og kunnskapsoppbygging, utdanning og formidling om samiske forhold
har stått sentralt for Universitetet i Tromsø siden
etableringen, og universitetet har et hovedansvar for utdanning
og forskning for den samiske befolkningen innenfor et
bredt fagspekter. Universitetet har ansvar for å gi utdanning
fra grunn- til toppnivå innen de fleste fagområder
som realfag, humanistiske fag, samfunnsfag og en rekke profesjonsutdanninger.
De fleste fagområder inneholder også studieemner
som tematiserer særlig urfolks og samiske problemstillinger.
Forskningsmiljøet ved universitetet utgjør nasjonalt,
og innen enkelte fagområder internasjonalt, et tyngdepunkt
innen samisk- og urfolksstudier. Senter for samiske studier, som
ble opprettet i 1990, har som overordnet målsetting å fremme
undervisning og forskning om samiske forhold ved universitetet,
samordne virksomheten, stimulere til tverrfaglig virksomhet og styrke
rekrutteringen til samisk forskning. Det foreligger planer
om på sikt å gjøre Senter for samiske
studier til et Senter for urfolksforskning generelt.
Samisk utdanning og forskning er et satsingsområde
ved universitetet. I universitetets strategiplan for 2000 – 2010
inngår en rekke tiltak for å styrke samisk og
urfolksrelatert forskning og utdanning. Bl.a. er det etablert
et masterprogram i urfolksstudier som inkluderer urfolkstema innen historie,
juss, sosialantropologi og humaniora. Det er også etablert
et program for reindriftsrelatert forskning og en reisestøtteordning
for samiske master- og doktorgradsstudenter.
Senter for samisk helseforskning ble opprettet i 2001 med finansiering
fra daværende Sosial- og helsedepartementet. Senteret er
knyttet til Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø og
driver forskning på helse og levekår
i områder med samisk befolkning.
Universitetet er fortsatt den eneste institusjon som gir utdanning
i samisk språk på alle nivåer. Universitetet
har på denne bakgrunn et særlig ansvar for forskerutdanning
i samisk språk. Videre utvikling og bevaring av samisk
språk, inklusive sørsamisk og lulesamisk der fagmiljøene
er svært små, må stå sentralt
og foregå i nært samarbeid med Samisk høgskole,
Høgskolen i Bodø og Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Det har vært vanskelig å rekruttere til toppstillinger
i samisk språk. Universitetet har nå tilsatt en
professor II i samisk språkvitenskap, som har sin hovedstilling
ved Universitetet i Umeå.
En relativt stor andel av den samiske befolkningen i dag er ikke
samisktalende. Det har ført til stor etterspørsel
etter samisk for nybegynnere. Universitetet i Tromsø har
tidligere tilbudt et slik studium, men er nå i gang med
planleggingen av et bachelortilbud i samisk som fremmedspråk.
Universitetet har også vedtatt å etablere et senter
for samisk leksikografi og språkteknologi (Senter for samisk
språkteknologi). Det er en permanentgjøring av
et prosjekt som startet i 2001 finansiert av Norges forskningsråd.
Universitetet er tildelt to stipendiatstillinger for å ivareta
ansvaret for samiske studier.
12.3 Utdanning ved andre
institusjoner
12.3.1 Høgskolen i Bodø
Høgskolen i Bodø gir studietilbud i lulesamisk språk
som ledd i allmennlærer- og førskolelærerutdanning
eller som videreutdanningstilbud for søkere med ulik bakgrunn.
Tilbudene gis annet hvert år avhengig av antall søkere
og tilgang på lærere de enkelte år. Tema
med lulesamiske problemstillinger kan ellers inngå i flere
utdanninger. For å bygge opp kompetanse har høgskolen
fått tildelt doktorgradsstipend og har for tiden en stipendiatstilling
i lulesamisk språk. Høgskolen har inneværende år
inngått en samarbeidsavtale med árran
lulesamiske senter med det formål å etablere et
langsiktig forsknings- og utdanningssamarbeid innen samisk
og urfolksstudier.
I St.meld. nr. 34 (2001 – 2002) ble
Høgskolen i Bodø tillagt et nasjonalt ansvar for
lulesamisk språk som ledd i lærerutdanning. Det
er lagt inn midler på høgskolens budsjett for å ivareta
dette ansvaret.
I 2005 hadde lulesamisk språk 10 registrerte studenter
og 11 søkere. Studiet har ikke blitt tilbudt i studieåret
2006/2007, men høgskolen planlegger å tilby
studiet igjen i studieåret 2008/2009.
Regjeringen vil vurdere å tildele ekstra midler til
forkurs i lulesamisk, jf. omtale under kap. 12.1.3. Regjeringen
vil også vurdere hensiktsmessigheten av stipendordninger
som virkemiddel for å øke rekrutteringen til samiske
lærerutdanninger.
12.3.2 Høgskolen i Nord-Trøndelag
Det sørsamiske språket har vært utsatt
for et særlig press da det ikke finnes noen kjerneområder
for sørsamisk språk. Det har derfor vært
særlig viktig å utdanne samiskspråklige
lærere for barnehage, grunnskole og videregående
skole. Som et ledd i å bevare og utvikle sørsamisk
språk er Høgskolen i Nord-Trøndelag tillagt
et nasjonalt ansvar for sørsamisk språk i en lærerutdanningskontekst,
jf. St.meld. nr. 34 (2001 – 2002). Høgskolen
har etablert sørsamisk som et halvårig studietilbud.
Studiet inneholder språkkunnskap, litteratur- og kulturkunnskap
og fagdidaktikk og kan inngå i lærerutdanning
eller bachelorutdanning eller tas som videreutdanning. Høgskolen
gir også etterutdanningskurs i samisk tradisjonskunnskap
beregnet på tilsatte i skoleverket, offentlig og privat
virksomhet. Det er lagt inn ekstra ressurser i høgskolens budsjettrammer
for å ivareta høgskolens ansvar for sørsamisk.
I 2007 hadde studiet sørsamisk språk ni registrerte
studenter, tilsvarende tall i 2006 var seks studenter. Sørsamisk
språk hadde i 2007 14 søkere, mens tilsvarende
tall i 2006 var 7 søkere.
Regjeringen vil vurdere å tildele ekstra midler til
forkurs i sørsamisk, jf. omtale under kap. 12.1.3. Regjeringen
vil også vurdere hensiktsmessigheten av stipendordninger
som virkemiddel for å øke rekrutteringen til samiske
lærerutdanninger.
12.3.3 Høgskolen i Finnmark
Høgskolen har en rekke studietilbud der samisk kultur,
historie og samfunnsliv inngår som en integrert del. Det
gjelder både innen profesjonsutdanninger som lærerutdanning
og ulike sosial- og helsefagutdanninger, men også innen
fag som reiseliv, friluftsliv og naturressursforvaltning inngår
emner med samiske problemstillinger. Høgskolen er ikke tillagt
et spesielt ansvar for samiskrelaterte fag, men har utviklet en
faglig profil der samiske problemstillinger ivaretas.
12.3.4 Samarbeid mellom institusjonene
De samiske akademiske miljøene er små og det
ble derfor i St.meld. nr. 34 (2001 – 2002)
lagt stor vekt på at samarbeidet mellom institusjonene
måtte bli styrket. Som et ledd i oppfølgingen
av stortingsmeldingen foreligger det en utredning om faglig samarbeid
mellom Universitetet i Tromsø, Samisk høgskole/Nordisk
Samisk Institutt og Høgskolen i Finnmark. Eksisterende
samarbeidsavtaler og utvidete rammer for samarbeid presenteres.
Det foreslås samarbeid om utdanning innen samisk språk
(begynneropplæring), naturressursforvaltning, samt behovet
for kompetanseoppbygging som følge av nasjonale målsettinger
om inkludering av samiskrelaterte emner både i barnehager og
grunnskoler. Innen forskning foreslås bl.a. samarbeid
om forskerutdanning innen samisk- og urfolksrelaterte emner og en
videreføring og økt støtte til urfolksnettverket.
Tradisjonell kunnskap foreslås som et konkret tema for
forskersamarbeid. Det vil være en sentral oppgave for institusjonene å følge
opp aktuelle forslag i utredningen.
12.4 Urfolksnettverket
Forskningsrådet opprettet i 1997 et nettverksprosjekt
for urfolksforskning som et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet
i Tromsø, Samisk høgskole og Nordisk Samisk Institutt.
Formålet med prosjektet var å fremme samisk forskning
og urfolksforskning gjennom kontakt mellom forskere fra ulike miljøer
og land og slik stimulere til rekruttering og nye forskningsprosjekter.
Etter prosjektperiodens utløp har Universitetet i Tromsø fått
overført kr. 600 0000 for videreføring av nettverket.
Til de ulike forskningsprosjektene knyttet til nettverket
må det som tidligere søkes ekstern finansiering.
12.4.1 Arktisk universitet
Arktisk universitet (University of the Arctic) er et nettverkssamarbeid
mellom universiteter og høgskoler i det arktiske området.
Høyere utdanningsinstitusjoner fra de åtte medlemslandene
i Arktisk råd deltar i nettverket. Fra norsk side deltar
de høyere utdanningsinstitusjonene i de tre nordligste
fylkene. Samarbeidet er spesielt rettet inn mot student- og lærerutveksling.
Bl.a. koordineres mobilitetsprogrammet north2north, studieprogrammet Bachelor
of Circumpolar Studies og tematiske nettverk og feltkurs gjennom
nettverket. Som et ledd i dette samarbeidet driver Samisk høgskole
et prosjekt om reindriftsforvaltning rettet mot russiske urfolk
og utvikler internasjonale kurs i tilpasning til klimaendringer
i urfolkssamfunnene i Nordområdene.
Universitetet i Tromsø koordinerer det norske samarbeidet
innenfor nettverket. Det er i 2008 avsatt 5,3 mill. kroner til virksomheten
over Universitetet i Tromsøs budsjett. Regjeringen vil
som ledd i nordområdestrategien styrke samarbeidet mellom
kunnskapsinstitusjonene i det sirkumpolare nord gjennom økt
lærerutveksling og etablering av et masterprogram.
12.5 Samisk forskning gjennom
Norges forskningsråd
St.meld. nr. 34 (2001 – 2002)
Kvalitetsreformen, Om høyere samisk
utdanning og forskning foreslo blant annet å styrke
Forskningsrådets program for samisk forskning.
Meldingen foreslo at rekrutteringen til samisk forskning
skulle styrkes, dels gjennom stipendmidler fra Forskningsrådet
og dels gjennom tildeling av rekrutteringsstillinger over aktuelle
institusjoners budsjetter. Meldingen foreslo også at regjeringen
skulle ta initiativ til å drøfte et nærmere
nordisk samarbeid om organiseringen av samisk forskning.
Stortinget ga ved behandlingen av Innst. S. nr. 12 (2002 – 2003)
og St.meld. nr. 34 tilslutning til at det skulle arbeides videre
for å styrke samisk høyere utdanning og forskning.
Program for samisk forskning fikk økte ressurser
i samsvar med meldingens forslag. St.meld. nr. 20 (2004 – 2005)
Vilje til forskning gikk inn
for å fortsette styrkingen av samisk forskning
og rekrutteringen av samiske forskere, og foreslo i denne forbindelse
at Forskningsrådets program for samisk forskning
skulle forlenges og styrkes.
12.5.1 Program for samisk forskning
Forskningsrådets program for samisk forskning ble
startet i 2001 og avsluttet i 2006. Programmet, som har omfattet
humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning, har hatt
i overkant av 44 mill. kroner til rådighet i løpet
av programperioden. Vel tre fjerdedeler av midlene er kommet fra
Kunnskapsdepartementet, og resten fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Formålet med programmet har vært å bidra
til kompetanseoppbygging, rekruttering og tverrfaglig og flerinstitusjonelt
samarbeid. Spesielt fokus har vært rettet mot utvikling
av samisk som vitenskapsspråk. I den siste delen av programperioden
har det vært lagt økt vekt på formidling
av forskning. Generelt har programmet lagt vekt på rekruttering
av kvinner til forskning. I tillegg til nordsamiske prosjekter,
er det gitt midler til sørsamiske og lulesamiske prosjekter.
En avslutningskonferanse ble holdt i 2006. Oppsummeringen viste
at programmet har hatt stor betydning både for rekrutteringen
til samisk forskning og for formidlingen av forskningen.
Programmet har særlig lykkes med rekruttering av kvinner
til forskning. Flere prosjekter har bidratt til utviklingen
av samisk som vitenskapsspråk. Dette var en viktig målsetting
for programmet. En rekke tverrfaglige prosjekter har gitt forskning som
kan bidra med nye perspektiver på samisk samfunnsliv og
danne underlag for framtidig politikkutforming. Gjennom programmet
er det gitt støtte til 51 ulike prosjekter, hvorav 15 formidlingstiltak.
Et nytt program har startet opp i 2007, med grunnlag i egenevalueringen
fra det avgåtte programstyret for forrige program, innspill
fra Sametinget og fra miljøer som har samisk forskning.
Det nye programstyret har representasjon fra Sverige og Finland.
Sametinget har en observatør i styret.
Program for samisk forskning II har som mål å fremme
langsiktig forskning av høy kvalitet om samiske
forhold, og bidra til rekruttering og videre utvikling av samisk
som vitenskapsspråk. I tillegg legges det vekt på internasjonalt
forskningssamarbeid, nettverksbygging og formidling av
forskningen. Når det gjelder rekruttering vil postdoktorstipend
være et viktig virkemiddel. Tradisjonell kunnskap vil være
blant satsningsområdene i det nye programmet for samisk
forskning, jf. kap. 13. Programperioden er utvidet fra
5 til 10 år med en evaluering ca. midtveis midt i perioden. Det
er Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet
som finansierer programmet.
12.5.2 Samiske perspektiver i annen
programvirksomhet
Det er viktig å bygge opp faglig bredde i samisk forskning.
Et bidrag til dette er Forskningsrådets arbeid for å integrere
samiske elementer i andre deler av sin programvirksomhet. Samiske
perspektiver inngår for eksempel i flere programmer relatert
til klima og miljø.
Programmet Landskap i endring – bruk og forvaltning
av kulturmiljø og naturressurser, har hatt samiske elementer
inne fra starten. Deler av programmene NORKLIMA, Miljø 2015
og Areal og naturbasert næringsutvikling (AREAL) kan være relevante
for urfolks- og reindriftsproblematikk.
Helseforskningsprogrammene Program for psykisk helse, Folkehelseprogrammet,
Miljø, gener og helse og Program for helse- og omsorgstjenester,
som alle ble startet i 2006 og skal løpe i fire år,
kan også ta opp i seg samiskrelatert forskning
på sine områder.
Av nye tildelinger i 2007, gikk det blant annet midler til samisk
forskning gjennom programmene AREAL, Polaråret
og andre miljøprogrammer.
Boks 13.2 EALáT
og det internasjonale polaråret
Forskningsprosjektet EALáT
er en oppfølging av Arktisk råds klimarapport (ACIA)
og er et prosjekt under det internasjonale polaråret (2007 – 2008).
Prosjektet skal se på hvordan beitearealer for rein påvirkes
av klimaendringer. Dette skal skje i nært samarbeid mellom
reindriftsfolk og forskere. Et viktig mål er å integrere
tradisjonell kunnskap med vitenskapelige data fra ulike regioner
i Arktis. Norges forskningsråd har tildelt 9 mill. kroner
til prosjektet i 2006 som ledes fra Samisk høgskole/Nordisk
Samisk Institutt. Arbeidet skjer sammen med forskere, reineiere
og formidlere som samarbeider fra forskningsinstitusjoner
i Norge og andre land, bla. i USA og Russland. Målet med
prosjektet er å forberede reineiere og myndigheter på de
forandringer som kan komme som følge av global oppvarming
for reinbeitene og i endret bruk av Arktis. Prosjektet skal bidra til
at reineierne selv kan redusere sin sårbarhet i næringen
og definere risikofaktorer relatert til fremtidige klimaendringer. EALáT-
prosjektet vil produsere kunnskaper både til reindriftsfolk
og myndigheter med sikte på utvikling av nye positive forvaltningsstrategier
som kan bidra til å øke reindriftens robusthet
overfor forandringer og til å bevare reinbeitearealene
for fremtiden.
Forskningsrådet finansierer også andre urfolksrelevante
prosjekter innenfor polarår-satsingen. Dette gjelder prosjektene
Community Adaption and Vulnerability in the Arctic Regions, The
Impacts of Oil and Gas Activity on Peoples in the Arctic, The Linguistic
and Cultural Heritage Electronic Network og Monitoring of Development
in Traditional Indigenous Lands of the Nenets Autonomous Okrug.
Samiskrelevante prosjekter mottar derfor støtte innenfor
forskjellige programmer som finansieres over flere departementers
budsjetter. Det gis også midler til samisk forskning
innenfor frittstående prosjekter, og i 2007 ble det gitt
støtte til et samiskrelevant strategisk instituttprosjekt
i rettsvitenskap.
Regjeringens nordområdestrategi ble presentert 1. desember
2006. Strategien understreker blant annet at urfolksdimensjonen
ved kunnskapsutviklingen i nord er viktig. Ifølge strategien
vil regjeringen legge til rette for å styrke den nordområderelevante
forskningen gjennom Norges forskningsråd.
Se kap. 1.5.2 for omtale av nordområdestrategien.
12.5.3 Organisering
Siste forskningsmelding, St.meld. nr. 20 (2004 – 2005),
legger vekt på behovet for å se samisk forskning
i sammenheng med annen forskning. Meldingen slår
derfor fast at midler til samisk forskning, som øvrige
forskningsmidler, fortsatt vil bli kanalisert dels direkte
til universitets- og høgskolesektoren, dels gjennom Norges
forskningsråd.
Det arbeides for å oppnå et bredere nordisk samarbeid
i samisk forskning. Samiske fag- og forskningsmiljøer
understreker behovet for utarbeidelse av felles strategier og standarder
for forskning i samiske og urfolksområder, jf.
seminarrapporten Future challenges for reindeer husbandry societies,
Umeå, mars 2007. I St.meld. nr. 20 (2004 – 2005)
blir Forskningsrådet bedt om å ta initiativ til
en felles nordisk utredning som skal vurdere opprettelse av et samisk
forskningsutvalg for Norge, Sverige og Finland. Tanken
er at et slikt utvalg skal legge strategier for samisk forskning og
bidra til bedre ressursutnyttelse gjennom koordinering av forskningen
på nordisk basis. Meldingen ber om at behovet for etablering
av et samisk etikkutvalg vurderes samtidig. Forskningsrådet arbeider
med et slikt initiativ overfor de aktuelle nordiske land.
12.6 Strategier og tiltak
Universitetet i Tromsø vil
fortsatt ha et nasjonalt ansvar for urfolksrelatert forskning,
utdanning og formidling, inklusive samisk. Forskerutdanning innenfor
samisk- og urfolksrelaterte fagområder vil være
en sentral oppgave for universitetet. Ved tildeling av rekrutteringsstillinger
forutsettes det at universitetet prioriterer også disse
fagområdene. For alle disse tiltakene vil Senter for samiske
studier måtte spille en sentral rolle.
Samisk høgskole har fortsatt et nasjonalt ansvar
for å ivareta og utvikle reindrift, duodji og samisk språk
som vitenskapsfag. Samorganiseringen med Nordisk Samisk Institutt
og instituttets fagmiljø i samisk språk forventes å gi
synergieffekter slik at faget samisk språk kan opprettes
på høyere nivå.
Det er en utfordring å rekruttere studenter til studier
i samiske språk og til samisk lærer- og førskolelærerudanning.
Noe av årsaken ligger i at søkermassen er begrenset
av at samiskkunnskapene i de samiske områdene er svake. Forkurs
for studenter med svake eller manglende forkunnskaper i samisk kan
være et tiltak som kan bidra til å øke
rekrutteringen. Regjeringen vil vurdere å tildele ekstra
midler til forkurs i nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk
språk.
Regjeringen vil vurdere hensiktsmessigheten av stipendordninger
som virkemiddel for å øke rekrutteringen til samiske
lærerutdanninger.
Regjeringen ser det som viktig at Samisk høgskole
kan bidra mer aktivt inn mot kompetanseoppbyggingen innen ulike
deler av offentlig sektor; helse, skolevesen, politi/fengselsvesen
osv. Dette kan også gjennomføres desentralisert.
I forbindelse med gjennomgangen av nåværende
allmennlærerutdanning vil Kunnskapsdepartementet vurdere
hvordan samisk historie- og kulturforståelse kan styrkes
i ny rammeplan for utdanningen.
Det er et mål at en samorganisert Samisk høgskole/Nordisk
Samisk Institutt skal bli godkjent som vitenskapelig høgskole.
Det forutsettes at det ved akkreditering godtgjøres at
fastsatte kriterier er oppfylt.
Høgskolen i Bodø og Høgskolen
i Nord-Trøndelag skal fortsatt ha nasjonalt ansvar for
henholdsvis lulesamisk og sørsamisk som ledd i lærerutdanning.
Regjeringen vil vurdere å nedsette et utvalg for å se
nærmere på de utfordringer på området høyere
utdanning og forskning som er skissert i kjølvannet
av St.meld. nr 34 (2001 – 2002). Det bør
legges spesiell vekt på de forslag som fremkommer i utredningen «Samarbeid
om samisk høyere utdanning og forskning» (Samisk
høgskole/NSI). Spesielt vil koblingen mellom Samisk
høgskole/Nordisk Samisk Institutt og Universitetet
i Tromsø med sikte på å sikre kompetanseoppbyggingen
rundt samiske forhold være av interesse i denne sammenhengen.
Videre bør det tas utgangspunkt i at Samisk høgskole
utvikles ut fra sin målsetting om samisk som administrativt
og faglig hovedspråk og med tilbud til befolkningen i Russland,
Finland, Sverige og Norge.
Regjeringen vil som ledd i nordområdestrategien
bidra til oppbygging av kapasiteten ved de samiske institusjonene
innen urfolksrelatert forskning.
Regjeringen legger til rette for tettere samarbeid mellom
flere samiske institusjoner gjennom å realisere et felles
vitenskapsbygg i Kautokeino.
Regjeringen vil arbeide for fortsatt styrking av samisk
forskning og rekruttering av samiske forskere.