14 Næringsutvikling og levekår i områder
med samisk befolkning
Tradisjonelt har de samiske områdene vært preget av
næringsvirksomhet basert på primærproduksjon
(fiske, utmarksnæringer, reindrift og jordbruk). Et noe
ensidig næringsliv, blant annet i Indre Finnmark, samt
strukturelle endringer i primærnæringene, gjør
det nødvendig å sette fokus på utvikling
av alternative næringsformer. De viktigste utfordringene
er sysselsetting og bosetting i samiske områder, og å opprettholde
og utvikle et levende samisk språk og kultur. Ressurssituasjonen
og presset på naturgrunnlaget utgjør vesentlige
utfordringer innen primærproduksjonen.
14.1 Sysselsetting og levekår i samiske områder
14.1.1 Indre Finnmark
Tar man for eksempel for seg Indre Finnmark, er enkelte næringer
dominert av mange små aktører som ikke har kapasitet
eller motivasjon for å drive utvikling. Det finnes også næringer
som er dårlig organisert. Viktige trekk ved næringslivet
i Indre Finnmark er:
mange små bedrifter/husholdsaktører,
ofte med lav inntjening
stort sett tradisjonelle bedrifter mht. produkter, produksjonsutstyr
og marked
mange «enslige» bedrifter med få potensielle, regionale
samarbeidspartnere
mye uformell kompetanse (tradisjonelt håndverk
og «læring ved gjøring») og
mindre formell kompetanse innen for eksempel økonomi og
forretningsdrift
sterk kulturell identitet
Boks 14.24 Analyse av næringslivet i Indre
Finnmark
På oppdrag fra Sametinget har Agderforskning i 2001
gjort en analyse av næringslivet i Indre Finnmark, med
utgangspunkt i de to kommunene Kautokeino og Nesseby. I rapporten
vises det blant annet at det er enkelte felles målsettinger
for etablering av en virksomhet. For flere av de intervjuede har
alternativet vært arbeidsledighet. Ved å etablere
egen bedrift har de skapt sin egen arbeidsplass og dermed unngått
arbeidsledighet eller å måtte flytte. Flytting
til regionen for å bo i et samisk område har vært
viktig for flere av dem som har etablert egen bedrift. En annen
motivasjon har vært å skape en virksomhet som
et middel for å oppfylle et annet mål. Dette kan
f.eks. være å spre samisk kultur, tjene penger,
vise at det er mulig å leve av egen virksomhet og ha frihet
til å kunne bestemme over egen arbeidsdag. I Indre Finn-
mark tar det generelt sett lang tid (5–8 år)
før en bedrift kan sies å være solid
og veletablert. I rapporten vises det også at kultur kan
virke både fremmende og hemmende for næringsutvikling,
med utgangspunkt i funn fra sølvsmedmiljøet i
Kautokeino. De yngre har sterkere vekstambisjoner enn de eldre (over
50 år), og de har bedre formelle kunnskaper. Det kan, ifølge
Agderforskning, tyde på at det er et generasjonsskifte
på gang når det gjelder målsettinger
om vekst, dvs. at det etter hvert blir flere vekstaktører
og færre husholdsaktører i regionen. I rapporten
anbefales det at Sametinget jobber mer aktivt overfor næringslivet,
konsentrerer virkemiddelbruken om gode enkeltbedrifter og vektlegger
oppbygging av regionale næringsklynger.
Utdanningsnivået i Indre Finnmark er preget av at mange
har høyere utdanning, men samtidig er det mange uten noen
form for utdanning. Kvinner har generelt høyere utdanning
enn menn.
Figur 14.1 Andel med høyere utdanning fordelt på kjønn
i forvaltningsområdet for samisk språk (1999).
Prosent.
Regjeringen er oppmerksom på levekårssituasjonen
i enkelte områder med samisk befolkning. Indre Finnmark
har for eksempel fortsatt en høyere arbeidsledighet enn
fylkes- og landsgjennomsnittet. Særlig høy er
arbeidsledigheten i Guovdageaidnu suohkka/Kautokeino kommune,
hvor den lenge har vært på atskillig over 10 pst.
Det er behov for å utvikle et mer variert næringsliv
og å løfte kompetansenivået i befolkningen.
Problemene må for øvrig løses bl.a. gjennom
en forsterket koordinering av innsatsen til arbeidsmarkedsetaten,
trygdeetaten og sosialtjenesten. Det er også behov for bedre
individuelt tilpassede løsninger, som særlig fanger
opp personer med manglende formelle kvalifikasjoner. Slike løsninger
må innebære at det stilles klare krav til den
enkelte, samtidig som tiltakene gir mening ut fra den erfaring brukerne
har. Kultur- og naturbevaring kan være sentrale elementer
i en slik strategi. Spesielt bør det legges opp til en
strategi som gir lokalbefolkningen en rimelig andel av nytteverdien
og fordelene som skapes. Sosial- og helsedepartementet og Kommunal-
og regionaldepartementet har bevilget midler til en hurtigarbeidende
prosjektgruppe, med lokal forankring, som skal beskrive situasjonen
i Indre Finnmark, identifisere de viktigste utfordringene og prioritere
tiltak. Finnmark fylkeskommune leder dette prosjektet der kommunene
i Indre Finnmark deltar.
Særskilte grep i forhold reindriftsnæringen beskrives
i kap. 14.2.
Regjeringen viser ellers til de generelle tiltakene for bedring
av levekår som er beskrevet i Langtidsprogrammet for 2002–2005,
kap. 11, «Plan for økonomisk og sosial
trygghet», og i St.meld. nr. 50 (1998–1999)
Utjamningsmeldinga. Om fordeling av inntekt og levekår
i Norge.
Tabell 14.1 1 Prosent registrert arbeidsledige i alderen 25–66 år
og personer med uførepensjon pr. 1000 innbygger i forvaltningsområdet
for samisk språk og i landet
| Kautokeino | Karasjok | Porsanger | Tana | Nesseby | Kåfjord | Norge |
---|
Reg. arb.ledige 25–66 år – pst.
(juni 2000) | 12,1 | 5,4 | 4,5 | 4,4 | 5,4 | 7,8 | 2,5 |
Uførepensjon 16–66 år – pr. 1000
innb.(1999) | 85 | 109 | 125 | 142 | 132 | 155 | 93 |
14.1.2 Omstillingsarbeidet i Indre Finnmark
Omstillingsprogrammet for Indre Finnmark ble etablert høsten
1993, og siste inntak av nye driftsenheter til omstilling var 31.12.1995.
Programmet hadde som mål å redusere reintallet
og kanalisere en oversysselsetting over i andre yrker.
Omstillingsprogrammet ble avsluttet i sin opprinnelige form ved årsskiftet
1998–1999. I en overgangsperiode i 1999/2000,
ble det drevet ekstraordinært omstillingsarbeid før
overføring til det ordinære virkemiddelapparatet.
I 1999 ble det øremerket 26 mill. kr
til omstillingsarbeid i Indre Finnmark. I 2000, som var det siste året
med ekstraordinær omstilling, ble det satt av 18 mill. kr.
Av prosjekter som er blitt støttet kan bl.a. nevnes
bedriftsstøtte som har resultert i ca. 70 nye arbeidsplasser.
Andre sentrale tiltak er oppfølging av etablerere, bl.a.
gjennom etablereropplæring og den ekstraordinære
INKO-tjenesten (Informasjon og kontaktformidling), samt andre kompetansehevende
tiltak overfor næringslivet (for eksempel kurs i næringskombinasjoner
for omstillere fra reindriften). Støtte er også gitt
til UNIREG-prosjektet, et dokumentasjonsprosjekt knyttet til Universitetets
registreringssentral. Gjennom dette prosjektet er det etablert i
alt 40 opplæringsplasser i de fire kommunene.
Satsing overfor ungdom har også vært et prioritert
område, bl.a. er det etablert ungdomsservicekontorer i
alle fire kommunene. Ca. 52 pst. av støtten
har gått til ulike ungdomstiltak.
Fra og med 1. januar 2001 er næringsutviklingsarbeidet
i Indre Finnmark lagt inn under det ordinære virkemiddelapparatet.
Det er viktig å bygge på og følge opp
de erfaringer og resultater som er oppnådd. En totalevaluering
av hele omstillingsperioden bør startes opp ca. ett år
etter at den ekstraordinære perioden er over, dvs. primo
2002.
14.2 Reindrift
14.2.1 Reindriftspolitiske mål og retningslinjer
De mål og retningslinjer som ligger til grunn for reindriftspolitikken
er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–92), – En
bærekraftig reindrift, og Stortingets behandling av denne,
jfr. Innst. S. nr. 167 (1991–92). I innstillingen
konkretiseres «En bærekraftig reindrift» gjennom
følgende tre mål:
økologisk bærekraft
økonomisk bærekraft
kulturell bærekraft.
Disse tre målene står i en innbyrdes sammenheng: økologisk
bærekraft gir grunnlag for økonomisk bærekraft,
og sammen gir økologisk og økonomisk bærekraft
mulighet for å utvikle kulturell bærekraft.
Økologisk bærekraft forutsetter at det legges avgjørende
vekt på å forvalte beitegrunnlaget slik at beitebalansen
sikres. I områder der det har vært overbeiting
må balansen gjenopprettes. Dette for å gi næringen
utviklingsmuligheter på kort og lang sikt. Beitepotensialet
må sikres ved regulering av reintallet og ved at det ikke
gjøres for sterke inngrep i ressursgrunnlaget fra andre
interesser. Målsettingen forutsetter videre at det ut fra
overordnede nasjonale mål om en bærekraftig utvikling, gjennomføres
en beitebruk og driftsmessig tilpasning fra reindriften som skjer
på naturens premisser og som bevarer og utvikler miljøkvalitet
i vid forstand.
Økonomisk bærekraft forutsetter at det stilles krav
om produktivitet, inntjeningsevne, kostnadseffektivitet, inntektsnivå og
inntektsfordeling. Det stiller også krav om at det er et
rimelig forhold mellom næringens ressursgrunnlag og det
antall mennesker som skal finne inntekts- og sysselsettingsmuligheter
i reindriften, med de markeds- og inntektsmuligheter som er tilstede.
En bedre utnytting av verdiskapingspotensialet er sentralt i denne sammenhengen.
Her vises det til potensialet som ligger i et større produktmangfold
basert på lokal kultur og tradisjon, lokal bearbeiding,
utnyttelse av biprodukter, samt en optimalisering av den biologiske
råvareproduksjonen – tilpasning av produksjonen
til ressursgrunnlaget.
14.2.2 Forvaltning av reindriftspolitikken
Reindrift er en liten næring i nasjonal målestokk, men
både i samisk og lokal sammenheng har den stor betydning, – økonomisk,
sysselsettingsmessig og kulturelt. Reindriften har alltid vært
oppfattet og akseptert som en helt spesiell samisk næring.
Den er derfor en viktig del av det materielle grunnlaget for samisk
kultur.
På bakgrunn av nasjonale forpliktelser, etter Grunnloven
og folkerettens regler om urfolk og minoriteter, sees reindriftspolitikken
i en generell same- og samfunnspolitisk sammenheng. Reindriftspolitikken
er derfor bygd på to selvstendige grunnlag; en næringspolitisk
produksjonsverdi og en samepolitisk kulturverdi. Landbruksdepartementet
er det ansvarlige næringsdepartement for reindriftspolitikken,
mens Kommunal- og regionaldepartementet er ansvarlig for samepolitikken generelt.
Den sentrale Reindriftsforvaltningen er lokalisert til Alta og
har det samlede forvaltningsansvaret for reindriften i landet. Reindriftsstyret,
som oppnevnes av Landbruksdepartementet og Sametinget, skal være
faglig rådgiver for forvaltningen, i arbeidet med reinforskning
og veiledning. Videre skal Reindriftsstyret utføre de oppgaver
som er gitt i, eller med hjemmel i, lov om reindrift.
Landet er inndelt i seks reinbeiteområder. I hvert av
de seks reinbeiteområdene er det etablert lokale forvaltningskontorer.
For hvert reinbeiteområde er det etablert områdestyrer
som oppnevnes av de respektive fylkestingene og av Sametinget. Områdestyrene
skal være faglige rådgivere og premissgivere overfor
offentlig forvaltning og i andre saker som angår reindriften
i vedkommende reinbeiteområde. Videre skal også områdestyrene utføre
de oppgaver som er gitt i, eller med hjemmel i, lov om reindrift.
De lokale forvaltningskontorene, ved reindriftsagronomene, er sekretariat
for områdestyrene.
Hvert reinbeiteområde er videre delt inn i reinbeitedistrikt
med egne styrer. Distriktsstyret velges av og blant reineiere/driftsenhetsinnehaverne, og
det representerer reinbeitedistriktets interesser utad samtidig
som det har myndighet innad. Det er til sammen 83 reinbeitedistrikter
innen det samiske reinbeiteområdet. Enkelte distrikter
er delt inn i egne beiteområder for ulike siidaer. I tillegg
skilles sommerflokken i noen tilfeller i to eller flere vintersiidaer.
Under distriktsnivået er reindriften organisert i driftsenheter.
Den enkelte driftsenhet er knyttet til en ansvarlig leder og eventuelt
dennes ektefelle. Nye driftsenheter må godkjennes, «konsesjonsbehandles»,
mens allerede etablerte enheter kan overføres udelt til
barn. Innenfor en driftsenhet kan det være fra én
til flere reineiere.
14.2.3 Virkemidlene i reindriftspolitikken
14.2.3.1 Reindriftsloven
I St.meld. nr. 28 (1991–92) En bærekraftig
reindrift, ble endringer i reindriftsloven trukket fram som en forutsetning
for å få gjennomført nødvendige
endringer i reindriftspolitikken. Reindriftsloven, slik den ble
vedtatt i 1978, hadde på mange måter vist seg
utilstrekkelig som et næringspolitisk virkemiddel.
Stortinget vedtok 30. januar 1996 endringer i reindriftsloven.
Endringene gjorde det mulig å knytte økonomiske
og lovbaserte virkemidler sammen i et mer helhetlig virkemiddelsystem
for å tilpasse beitetrykket, og samtidig redusere miljøproblemene
knyttet til overbeiting, jf. Ot.prp. nr. 28 (1994–95) og
Innst. S. nr. 233 (1995–96).
Ved revisjon av reindriftsloven i 1996 ble bestemmelsene som
omhandler styring og forvaltning av reindriften, og regulering av
de interne forholdene i næringen, i liten grad viet oppmerksomhet.
Ved dette revisjonsarbeidet konsentrerte man seg særlig
om overtallighetsproblematikken i Finnmark, rettighetsforhold i
sørområdene og den samepolitiske utviklingen som
tilsa at Sametinget fikk oppnevne medlemmer i reindriftsstyret og områdestyrene.
Bestemmelsene i någjeldende reindriftslov vedrørende
styring, forvaltning og interne forhold for øvrig, er i
det vesentlige identiske med den opprinnelige lovteksten fra 1978.
På bakgrunn av de nevnte forholdene, nedsatte Landbruksdepartementet
høsten 1998 et utvalg med mandat å gjennomgå reindriftsloven,
med sikte på å revidere de bestemmelsene som gjelder
styringen og forvaltningen av reindriften og regulering av de interne
forhold i næringen. Utvalget overleverte sin innstilling
til Landbruksministeren 15. mars 2001.
Utvalget viser i sin innstilling til at det er viktig å utarbeide
regler som skaper større forutsigbarhet og rettssikkerhet
for den enkelte reineier. Derfor er det foreslått regler
som klarere enn i dag angir hvilke rettigheter og plikter den enkelte
har. Det er lagt vekt på at reindriften er avhengig av
de biologiske ressursene og at beitebruken må være bærekraftig
i et langsiktig perspektiv.
Videre viser utvalget til at reindriften har en sterk tradisjonell
forankring, og det sosiale og arbeidsmessige fellesskapet, siida,
har fått en viktig plass i lovforslaget. En siida innebærer
at det eksisterer en reinflokk som holdes samlet ved gjeting/vokting
og at en eller flere reindriftsfamilier deltar med sine rein i fellesskapet.
Utfordringen for utvalget har vært å lage regler
som passer for de ulike siidaordningene som eksisterer, samtidig som
reglene ikke må bli så løse at de i praksis
mister sin rettslige betydning.
Utvalgets innstilling vil bli sendt på bred høring.
14.2.3.2 Reindriftsavtalen
Reindriftsavtalen er, ved siden av reindriftsloven, det viktigste
operative redskapet for å følge opp målene
og retningslinjene i reindriftspolitikken. I forhandlingene om Reindriftsavtalen,
mellom Norske Reindriftsamers Landsforbund og Staten ved Landbruksdepartementet,
drøftes de sentrale økonomiske spørsmålene
som knytter seg til utviklingen i reindriften. Bruken av økonomiske
virkemidler fastsettes bl.a. ut fra reindriftslovens intensjon og
bestemmelser.
Spesielt reintallstilpasningen i Finnmark, men også reintalls-
og inntektsfordeling, har stått sentralt når man
har drøftet innretningen av de økonomiske virkemidlene
over Reindriftsavtalen de senere år. På samme
måte har optimalisering av produksjonen vært et
fokusert delmål.
Fastsettelse av rammebetingelser er, og skal være, en
statlig oppgave i forhold til en næring, herunder reindrift.
Her vises det til statens rolle når det gjelder å få tilpasset
reintallet til ressursgrunnlaget for deler av reinbeiteområdene
i Finnmark. Videre skal staten, gjennom Reindriftsavtalen, legge
til rette for best mulig bruk av samfunnets ressurser innenfor de
gitte rammene samt bidra til inntektsutjevning. Tilpasning av antall driftsenheter
er en viktig forutsetning for en effektiv ressursutnyttelse. Det
er næringens ansvar å utøve en reindrift
som gir tilstrekkelig vederlag for arbeid og egenkapital innenfor
de gitte rammebetingelsene og de muligheter som markedet gir.
14.2.4 Hovedutfordringer
Reindriften står overfor store utfordringer. Utfordringer
som rovdyrtap (jf. pkt. 14.2.4.4.) og arealinngrep går
igjen i de fleste områder, men det er også betydelige
regionale forskjeller. I Finnmark har mangel på klare rammebetingelser
mht. reintall og beiteområder resultert i en svært
vanskelig ressurssituasjon, særlig i Vest-Finnmark. Dette
har hatt stor negativ betydning, både økonomisk
og sosialt innad i næringen. Hovedutfordringen blir derfor å få disse
rammebetingelsene på plass. For Troms er hovedutfordringen
et stort underskudd på vinterbeiter, store rovdyrtap og
svak økonomi. For Nordland og Nord-Trøndelag er
hovedutfordringene rovdyrtap og arealvern, og for Sør-Trøndelag
er hovedutfordringen arealvern og konflikter om den samiske retten
til reindrift på privat grunn innenfor reinbeitedistriktene.
14.2.4.1 Rammevilkår
Tilpasning av reintallet i forhold til beiteressursene har vært
tema for reindriftsforhandlingene siden St.meld. nr. 28
(1991–92) «En bærekraftig reindrift» og
fram til avtaleforhandlingene i 2000/2001. Ved avtaleforhandlingene
2000/2001 ble det lagt til grunn at tilpasningen av beitegrunnlaget
fra nå av vil bli gjennomført ved hjelp av lovbaserte
virkemidler, slik at alle driftsenhetene plikter å foreta reduksjon
av reinbestanden i distrikter med en for høy bestand. De økonomiske
virkemidlene har vist seg å ikke være tilstrekkelige
for å oppnå tilpasning av reintall til beitegrunnlaget.
Omfanget av det enkelte distrikts ressursbruk skal etter reindriftslovens § 2
fordeles av Reindriftsstyret gjennom fastsetting av distriktsgrenser,
beitesoner innenfor distriktsgrensene, beitetider og øvre
reintall per distrikt. For tiden foregår arbeid med nye distriktsinndelinger
i Øst-Finnmark, Vest-Finnmark og Troms. Arbeidet i Finnmarksområdene forventes
sluttført i løpet av 1. halvdel av 2002, mens
arbeidet i Troms er lagt på is i påvente av reforhandlinger
av den norsk-svenske reinbeitekonvensjonen.
Reindriftsforvaltningen er i gang med grunnlagsarbeidet, slik
at reindriftsstyret kan fastsette øvre reintall for distriktene
i Finnmark. For Vest-Finnmark forventes arbeidet å være
fullført innen utgangen av 2001, og for Øst-Finnmark
i løpet av 1. halvdel av 2002. Dette vil gi den totale
rammen i forhold til ressurstilgangen, og vil sikre en økologisk
bærekraft. I forbindelse med dette arbeidet vil også nye
beitetider fastsettes.
14.2.4.2 Økonomi
Den sviktende økonomien i deler av næringen
er svært alvorlig. Denne situasjonen bidrar til å svekke
næringens kulturelle bærekraft, blant annet ved
at reindriftsfamilier er helt avhengige av å hente mesteparten
av familiens inntektsgrunnlag utenfor næringen. Det er
derfor av avgjørende betydning at det økonomiske
grunnlaget reetableres.
Situasjonen krever at de planlagte omleggingene i næringen
gjennomføres. De økonomiske virkemidlene skal
bidra til høyt slakteuttak, tidligere gjennomføring
av slaktingen og satsing på utviklings- og investeringstiltak.
Dette er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig
utvikling i reindriftsnæringen.
Et økende antall driftsenheter med lite rein (<200),
særlig i Karasjok og Troms, gjør det vanskelig å oppnå en
akseptabel inntekt og en egenkapital per driftsenhet. I motsetning
til andre primærnæringer, er antall personer tilknyttet
reindriftsnæringen økt. Et høyt antall
rein i forhold til beiteressursene i enkelte områder, synes
ikke å skyldes mange rein per enhet, men altfor mange enheter.
I disse områdene vil det ikke være tilrådelig
at en fortsatt reintallsreduksjon skjer gjennom redusert antall
rein per driftsenhet. Dette vil svekke det økonomiske grunnlaget
ytterligere. Derfor må en reduksjon av reintallet skje
ved hjelp av færre driftsenheter. Ressursgrunnlaget gir
ikke økonomisk grunnlag for så mange personer
i næringen som det er i dag.
14.2.4.3 Tap av rein
Reintapet har økt de siste årene, og i dag
representerer dette en betydelig trussel for næringens eksistensgrunnlag.
Reduksjon av tapene er derfor en nødvendighet for næringens
framtidige økonomiske og kulturelle bærekraft.
Det er særlig ta-pene til rovvilt som har økt.
Det viktigste og mest effektive tiltaket i så henseende,
er en rovviltforvaltning som muliggjør en reindrift uten
de store tapene. Mye er allerede gjort fra myndighetens side. Rovviltforvaltningen
har hatt et betydelig fokus det siste året. Det er imidlertid
fortsatt behov for en tett oppfølging av, og økt
kunnskap om, samspillet rein-rovvilt og uttak av skadedyr der det
er behov for det. Regjeringen vil legge frem en stortingsmelding
om rovviltforvaltningen i 2003.
Beitesituasjonen i deler av Øst-Finnmark og Vest-Finnmark
er også en betydelig tapsårsak, i form av flere
dødsfall blant rein. Reintallstilpasning er derfor et sentralt
element i forhold til å redusere tap av dyr på beite.
14.2.4.4 Arealvern
Inngrep og forstyrrelser innenfor reinbeiteområdene
har akselerert de siste tiårene. Dette har ført til
varig reduksjon av arealer som reindriften har hatt til rådighet,
og til økte forstyrrelser for reinflokkene. Direkte konsekvenser
av inngrep og forstyrrende aktiviteter, er permanent tap av det
beitelandet som nedbygges eller oppdyrkes, samt hindringer i reinens
trekk- eller flyttleier. Indirekte konsekvenser er midlertidig tap
eller redusert bruk av omkringliggende beiteland, merarbeid for reineierne
og stress for reinen. Totaleffekten av mange små inngrep
og forstyrrende aktiviteter er oftest større enn hva de
enkelte inngrepene skulle tilsi. Dette henger sammen med oppstykking
av beiteområdene, som vanskelig lar seg forene med reinens
behov for sammenhengende «friområder» og
trekkleier. En slik fragmentering av reindriftsarealer er trolig
en av de alvorligste truslene mot reindriftens arealgrunnlag.
På den andre siden bidrar reindriften med inngrep og
ferdsel som har innvirkning på arealinteresser, og da spesielt
naturverninteressene og jakt- og friluftsinteressene. Lange sperregjerder,
ut-strakt barmarkskjøring og overbeiting medfører skader
på jordsmonn, vegetasjon og fauna, og forringer naturmiljø og
naturopplevelser for andre brukere. Sannsynligheten for at reindriften
vinner forståelse for at det er nødvendig å begrense
inngrepene i reinbeiteland, øker dersom reindriften også viser
forståelse for andre arealinteresser ved sine inngrep og
sin bruk av arealene.
Det er viktig å bedre samordningen av reindriftens arealbruk
med andre interesser. Plan- og bygningsloven er et sentralt virkemiddel
i denne sammenhengen. Etter dagens plan- og bygningslov er reindriften
høringsinstans og innsigelsesmyndighet til kommunens arealplaner,
reguleringsplaner og andre arealsaker.
Det er ikke uvanlig at reindriften utnytter arealer over flere
kommunegrenser. Dette gjør at reindriftsutøverne
ofte ikke har tilknytning til kommunene der arealkonfliktene oppstår.
Erfaringer viser at enkelte kommuner ikke ser det som sin oppgave å ivareta
reindriften som utøves innenfor kommunens grenser. Det
er derfor viktig å få tydeliggjort planleggernes
ansvar på alle nivåer for å ivareta samiske
interesser, herunder reindrift.
14.2.4.5 Sikring av den sørsamiske reindriften
Reindriften i Sør-Trøndelag/Hedmark
reinbeiteområde ligger i sør- og ytterkant av
det samiske reindriftsområdet. Det har i flere år
pågått konflikter med grunneierne om retten til
reindrift på privat grunn innenfor reinbeitedistriktene.
Regjeringen ser det som viktig å bygge opp tillit og skape forståelse
og erfaring for at reindrift kan utøves uten konflikter
med annen tradisjonell næringsvirksomhet. Ordningen med
konfliktforebyggende tiltak, det vil si støtte til inngjerding
av dyrket areal, er et sentralt virkemiddel for å løse
næringskonflikter mellom jordbruk og reindrift. Det er
helt avgjørende for reindriftens framtid i dette området
at beitearealene ivaretas og sikres mot skadelige og ødeleggende
arealinngrep.
14.2.4.6 Kvinnenes deltakelse i reindriften
Kvinnenes deltakelse i reindriften har stor kulturell og sosial
betydning. Derfor bør kvinnenes mulighet til deltakelse
i næringen forbedres. I forbindelse med ansettelse av en
kvinne- og familiekonsulent i reindriftsnæringen bevilget
Kommunal- og regionaldepartementet 900 000 kroner og 1 million
kroner for henholdsvis 1999 og 2000 til kvinnerettede tiltak. Formålet
var å fokusere spesielt på kvinners og familiens
stilling i reindriftsnæringen og kvinners betydning for
samisk kultur.
Tiltak rettet mot kvinner og unge i reindriftsnæringen
må sees i sammenheng med tiltak rettet mot kvinner og unge
i samiske områder spesielt og i distrikts- og regionalpolitikken
generelt.
14.2.5 Verdiskapingsprogrammet
Den spesialiseringen som har skjedd i reindriftsnæringen,
i likhet med i landbruket, har resultert i at primærprodusentene
har fått ansvaret for en mindre del av verdiskapningsprosessene
fram til sluttproduktet. Reineierens ansvar er etter hvert blitt
begrenset til å produsere slaktedyr, som i stor grad leveres
levende til sentrale slakterier. Den videre verdiskapningen er det
andre som tar seg av. Dette har resultert i at mye av tradisjonell
kunnskap om bearbeiding av kjøtt og utnytting av biprodukter
er svekket.
Samisk kultur og tradisjon er et sterkt profilelement og reindriften
har store muligheter til å bruke dette for å gi
produktene en høyere verdi i markedet. Det blir derfor
en utfordring å revitalisere tradisjonelle bearbeidingsformer
av bl.a. matprodukter og presentere disse for markedet.
I Reindriftsavtalen for 2001/2002 er det avsatt 7 millioner
kroner til et verdiskapningsprogram for reindriften. Formålet
med programmet er å øke verdiskapningen i næringen,
slik at det kommer reineierne til gode. Satsingsområdene
for programmet vil være en gjennomgang av regelverk som
kan være til hinder for økt verdiskapning, mobilisering
av nettverk, veiledning og motivering, og kompetanseheving. Forvaltningen
av programmet legges til Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND).
14.2.6 Tiltak – reindrift
Reinlovutvalget avga sin innstilling
15. mars 2001. Utvalgets innstilling vil bli sendt på bred høring
før lovendringene blir lagt fram for Stortinget høsten
2002.
Regjeringen vil følge opp arbeidet med fordeling
av beiteressursene i Finnmark, slik at reindriftsdistriktene sikres
en større grad av balanse mellom sesongbeitene.
Det nyopprettede fellingslaget i Statens naturoppsyn vil,
ved store tap av rein, kunne settes inn i enkelte typer skadefelling
for å få til et mest mulig effektivt og målrettet
uttak.
Regjeringen ønsker å styrke Sametingets
mulighet til å arbeide aktivt med reindriftsspørsmål.
14.3 Fiskeri og havbruk
Fiske, gjerne i kombinasjon med andre næringer, er et
sentralt element i den samiske kulturen. Det er flere som er tilknyttet
fiske enn reindrift i samiske bosettingsområder. Det tradisjonelle
sjøsamiske bosettingsområdet strekker seg fra
kyst- og fjordområdene i nordre Nordland til den russiske
grensen i nordøst. Fisket drives til dels med sjarker og åpne
båter. Det sjøsamiske fisket skiller seg i liten
grad fra det norske kyst- og fjordfisket i måten dette
drives på. Fisket i samiske kyst- og fjordstrøk
er avhengig av de lokale, kystnærme ressursene. Tilgang
på fangstmottak og produksjonsanlegg har betydning for
den minste flåtegruppens avsetningsmuligheter.
Fiskeripolitikken skal legge til rette for en lønnsom
utvikling av fiskerinæringen – en næring
med stort potensiale. En bærekraftig ressursforvaltning er
en forutsetning for å oppnå dette. Det er nødvendig å sette
rammer for næringsutøvelsen, bl.a. for å verne
ressursgrunnlaget og for å hindre oppbygging av overkapasitet.
Regjeringen ønsker at rammebetingelsene for fiskeriene
skal gi grunnlag for livskraftige lokalsamfunn. Dette gjelder også for fiske
i samiske bosettingsområder.
14.3.1 Oppfølging av Samisk fiskeriutvalgs-
arbeid
Fiskeridepartementet nedsatte i 1993, etter krav fra bl.a. Sametinget,
et utvalg for å gjennomgå samiske interesser i
fiskerisammenheng. Utvalgets arbeid skulle ta utgangspunkt i internasjonale og
internrettslige nasjonale forpliktelser overfor samene som urfolk.
Utvalget avga sin innstilling i april 1997. Innstillingen fra Samisk
fiskeriutvalg – eller «Gregussenutvalget» – har
vært på høring og er nå til
behandling i Fiskeridepartementet.
Samisk Fiskeriutvalg diskuterer bl.a. hvordan man skal avgrense
målgruppen for ulike tiltak. Et alternativ er å benytte
enkeltindivider som subjekt. Et annet alternativ er å avgrense
tiltakenes nedslagsfelt til geografiske områder som etter
en nærmere bestemt definisjon kan sies å inneholde
en overvekt av samisk befolkning. Sametinget og Fiskeridepartementet
er enige om at det ikke er hensiktsmessig å innføre
favoriserende tiltak på individnivå.
For å bedre situasjonen for fiskeri i samiske områder,
har utvalget mange forslag til tiltak. Når det gjelder
utvalgets tilrådinger vedrørende reguleringspolitikk
er hovedforslaget fritt fiske for fartøy under 7 meter
største lengde, i et nærmere avgrenset tiltaksområde.
Sametingets forslag til tiltak og endringer henger i stor utstrekning sammen
med utvalgets forslag. Angående fritt fiske er imidlertid
Sametingets forslag at grensen settes til fritt fiske for fartøy
under 10,67 meter største lengde.
Regjeringen ser ikke at det ut fra ressursgrunnlaget kan åpnes
for fritt fiske. Det er overveiende sannsynlig at fritt fiske, enten
grensen går ved 7 eller 10,67 meter største lengde,
vil medføre økning av antall deltakende fartøy
og fangstkapasitet. Dette vil igjen øke presset på fiskebestandene, og
spesielt torskebestanden. Selv om det fremmes krav om fritt fiske
kun for mindre fartøy, er den mengden disse fartøyene
fisker ikke ubetydelig. Gruppen under 10 meter største
lengde fisket i 1993 over 40 000 tonn torsk. Og fartøyene
i denne gruppen blir også mer og mer effektive etter hvert som
teknologien utvikler seg.
Et annet av utvalgets forslag, som også støttes av
Sametinget, er at fordelingsprofilen i kvotefordelingene må vris
til fordel for de mindre fartøyene, slik at disse tildeles
en større andel av totalkvoten innenfor fartøykvotegruppen
enn i dag. Regjeringen prøver å utforme et reguleringsopplegg
som tar hensyn til alle flåtegruppene.
Utvalgets mandat inneholdt også en redegjørelse
av Samisk fiskerisone. Utvalget er delt i spørsmålet
om opprettelse av en Samisk fiskerisone bør anbefales.
Flertallet kom til at utvalget ikke ville foreslå opprettelse
av Samisk fiskerisone. Dette begrunnes med at det foreløpig
er for uklart hva som menes med en slik sone. Sametinget har imidlertid
opprettholdt sitt krav om at myndighetene må opprette en
slik sone.
Boks 14.25 Eiendomsrettgarantien for Maoriene på New
Zealand
Waitangitraktaten har av domstolene i New Zealand vært
ansett som «grunnlaget for utvikling av en sosial kontrakt» mellom
staten og maoriene. Artikkel II i maoriutgaven av traktaten garanterer
maoriene både en eiendomsrett til sine stammeressurser
og rett til selvstyre innen stammen. Fiskeriene er et godt eksempel
på eiendomsrettgarantien. Fisk var en viktig eiendel som
var avgjørende for stammens økonomi. Stammene
utøvet kontroll over fiskeriene innen deres sedvanemessige
grenser. I
Ngai Tahu Sea Fisheries Report
fant
Waitangitribunalet at stammen hadde en «eksklusiv rett
I henhold til traktaten til sjøfisket rundt hele deres
kyst ut til 12 mil eller så, da det ikke foreligger noen
erklæring eller avtale fra deres side om oppgivelse av
slike rettigheter». Maoriene hadde også en «traktatutviklet
rett til en rimelig andel av sjøfisket utenfor deres kyst
fra 12 mil og ut til og forbi kontinentalsokkelen og over i havfisket innenfor
den økonomiske sonen på 200 mil, idet denne retten
er eksklusiv for [den stammen]». Bevisførsel
viste at maoriene hadde vedlikeholdt denne stammeressursen så godt de
kunne, til tross for overfiske av anglo-kolonistenes handelsinteresser
og marginaliseringen av maorienes deltagelse i fiskerinæringen.
Sedvanebasert rett, som innføring av «tapu» og «rahui» for å beskytte yngleområder
og truede arter, hadde vært tatt i bruk for å regulere
ressursene. (Jf. NOU 1997:5 Ur-folks landrettigheter etter
folkerett og utenlandsk rett).
Boks 14.26 Canada – Marshalldommen
Canadisk høyesterett avsa dom i Marshallsaken 17. september
1999. Dommen slo fast at traktater som ble signert av Mi’kmaq-
og Maliseetindianerne i 1760 og 1761 inkluderer en kollektiv rettighet
til å jakte, fiske og sanke for å opprettholde
et «moderat levebrød». En tidligere dom
(Sparrowdommen, 1990) hadde allerede slått fast at urfolk
har rett til å fiske til mat samt til «sosiale
og seremonielle formål».
Marshalldommen påla den canadiske regjeringen en plikt
til å gi urfolk muligheter til å tjene til et «moderat
levebrød» fra jakt, fiske og sanking. Det oppsto
også et behov for å forhandle om uavklarte spørsmål
i forhold til urfolks rettigheter. I november 1999 satte regjeringen
i gang et program som har som målsetting å øke
Mi’kmaq- og Maliseetsamfunnenes deltakelse i det atlantiske,
kommersielle fisket. Forhandlinger om midlertidige avtaler med samfunnene
som omfattes av Marshalldommen ble satt i gang. Avtalene sikrer
urfolkene tilgang til fiske under gitte betingelser. Urfolkene har
også rett til økonomisk støtte til blant
annet utstyr og opplæring. Det er en utfordring å sikre
urfolkene innpass i fiskeriene, og samtidig hindre at det totale
fisket økes. Regjeringen satser på å gi pensjoner
til andre fiskere slik at det blir ledige fisketillatelser, som
kan gis til urfolk. Forhandlingene om langsiktige avtaler er satt i
gang.
14.3.2 Sametingets handlingsplan for samiske kyst- og fjordområder
Sametinget vedtok i mai 1996 Handlingsplan for samiske kyst-
og fjordområder med næringer, språk og
infrastruktur som referanseramme. Planen skal ha en samordnende
funksjon med hensyn til tiltak og virkemidler som Sametinget ønsker å gjennomføre.
Det geografiske området for handlingsplanen strekker seg
fra Tysfjord i Nordland i sør til Grense Jakobselv i nordøst.
Ved rullering av planen høsten 1998 er det satt hovedfokus
på kvinner og kvinners plass i lokalsamfunnene i samiske kyst-
og fjordområder. Gode vilkår for at kvinner skal
bli boende er et sentralt tema når bygder i disse områdene
skal videreutvikles. Planen fastsetter flere satsingsområder,
i tillegg til å ha en klar kvinneprofil.
De senere årene har det vært rutinemessige møter
to ganger pr. år mellom Sametinget og fiskeriministeren.
På disse møtene, og gjennom annen kontakt, er
tiltakene i Sametingets handlingsplan gjort kjent for regjeringen.
Innføring av «nærhets- og avhengighetsprinsippet»i
forvaltning og beskatning er et sentralt tema i handlingsplanen.
Når det gjelder nærhets- og avhengighetsprinsippet,
i den betydning at deltakeradgang skal tildeles på bakgrunn
av geografisk tilhørighet, er det pr. i dag ikke hjemmel
i Deltakerloven for å tildele deltakeradgang basert bare på slike
kriterier.
14.3.3 Lokal forvaltning
Etter initiativ fra Sametinget, er regjeringen og Sametinget
i dialog om lokal forvaltning. Fra Sametingets side er formålet
med dette arbeidet å prøve ut nasjonale forvaltningsordninger
med en lokal tilpasning, slik at man kan få til en positiv
og stabil næringsutvikling i samiske kyst- og fjordområder.
Sametinget har vært en pådriver for et pilotprosjekt
for samlekvote og har hatt en representant med i arbeidsgruppen
som utredet saken. Med samlekvote menes i utgangspunktet at hvert
fartøy får en kvote som omfatter torsk, hyse og
sei, der uttak av en art omregnes i ekvivalenter, som så blir avregnet
samlekvoten. En slik ordning vil komme kystfiskerne til gode. Erfaringer
fra inneværende år vil være viktige i
vurderingen om samlekvoter kan være et reguleringsalternativ
for fremtiden. Samlekvoteprosjektet er et prosjekt der en prøver ut
et opprinnelig nasjonalt reguleringsopplegg i småskala
eller i lokalt perspektiv.
Sametinget arbeider med å undersøke om det er
mulig å etablere ulike ordninger med mer lokalt tilpasset
forvaltning. Ressurssituasjonen i kyst- og fjordområdene
påvirkes både av den fiskeriaktivitet som foregår
i disse områdene og av fiske i andre havområder.
I tillegg til naturlige svingninger i fiskebestandene påvirkes
det marine økosystemet også av forurensning og
globale miljøendringer. For å sikre en helhetlig
ressursforvaltning må en overordnet nasjonal forvaltning
av fiskeressursene legges til grunn. Men regjeringen er av den grunn ikke
negativ til å prøve nasjonale reguleringer ut lokalt,
som for eksempel samlekvoteprosjektet.
14.3.4 Innføring av regler om garanterte kvoter for fartøy
under 11 meter største lengde i gruppe I i torskefisket
Disse fartøyene gis mulighet til å fiske deler
av sin kvote selv om gruppekvoten eller periodekvoten er oppfisket.
Dette representerte ved innføringen en endring av reguleringssystemet
som kommer de torskeavhengige småfartøyene i Finnmark
til gode, selv om dette også gjelder alle fartøy
nord for 62°N. For deltakere i gruppe II, dvs. fartøy uten adgang
til å delta i gruppe I, gjelder bestemmelsen om garanterte
kvoter for fartøy under 10 meter største lengde,
som er hjemmehørende i Finnmark eller Nord-Troms.
Både Sametinget og Samisk fiskeriutvalg har foreslått
at det innføres forbud mot at fartøy selges ut
av landsdelen. I deltakerforskriften for torsk for 2001 er det et
generelt forbud mot å selge fartøy med adgang
til å delta i gruppe I ut av Finnmark og Nord-Troms. Dette
bidrar til at fartøy blir værende i landsdelen.
En tilsvarende bestemmelse har vært i forskriften de siste årene.
Det er fra Sametinget hevdet at det kan være vanskelig
for de som driver fiskeri i kombinasjon med annen næring å oppfylle
vilkårene for å stå oppført
i fiskermanntallet. Å drive kystfiske og fjordfiske i kombinasjon
med annen næring er utstrakt i samiske områder
i Finnmark. Fiskeridepartementet har imøtekommet initiativet
og forbedret mulighetene for å drive næringskombinasjon. Regjeringen
har økt grensen for hva man kan ha i inntekt fra annen
næring uten å falle ut av fiskermanntallet. I
kommuner omfattet av Samisk utviklingsfond kan personer som driver
fiske ha inntekt på 5G fra annen næring uten å miste
retten til å være ført på blad
A i fiskermanntallet, mens grensen i andre områder er 4G.
Med G menes det til enhver tid gjeldende grunnbeløp i Folketrygden. Det
er også nedsatt en arbeidsgruppe i Fiskeridepartementet
som gjennomgår regelverket for fiskermanntallet. Arbeidsgruppen
tar sikte på å ha avsluttet sitt arbeid i løpet
av 2001.
14.3.5 Redskapskollisjoner i kyst og fjordområdene
Sametinget har i handlingsplanen foreslått å frede fjordområdene
fra aktive redskaper, samt autoline og snurrevad. Grensedragningsutvalget
har avgitt uttalelse om autoline, og Fiskeridepartementet har fastsatt
forskrift av 17. august 2000 som setter forbud for visse
linefartøy over 21,35 meter å sette line innenfor
4 nautiske mil fra grunnlinjen langs norskekysten. Grensedragningsutvalget
har nå avgitt innstilling vedrørende snurrevad.
Innstillingen er sendt på høring.
14.3.6 Enhetskvoter og spesielle kvoteordninger
Fiskeridepartementet innførte i juni 2000 enhetskvote
for ringnot-, torsketrål- og grønlandsrekeflåten.
I juli 2000 ble det også innført enhetskvoteordning
for konvensjonelle fartøy på eller over 28 meter.
Ordningen med enhetskvote har som formål å redusere
antall fartøy som deltar i fisket, slik at driftsgrunnlaget
blir bedre for de som er igjen.
Et viktig utgangspunkt er at de enkelte virkemidlene må være
tilpasset den flåtegruppen man til enhver tid snakker om.
Det som passer for en gruppe, passer ikke nødvendigvis
like godt for en annen. Enhetskvotemodellen som brukes i havfiskeflåten
er for eksempel neppe anvendbar i hele kystflåten. Det
arbeides derfor nå med å legge forholdene til
rette for at også kystflåten kan få tilbud om
struktureringsvirkemidler, såkalte spesielle kvoteordninger.
Stortinget har bedt regjeringen utrede muligheten for å innføre
spesielle kvoteordninger også for flåten under
28 meter. For å kunne innføre spesielle kvoteordninger
for denne delen av flåten, må imidlertid Stortinget
gi regjeringen en ny lovhjemmel. Kystflåten konkurrerer
med havfiskeflåten om bl.a. mannskap og om å levere
best kvalitet på råstoffet. Kystflåten
bør få tilgang på struktureringsordninger
for å kunne konkurrere på like vilkår.
Fiskeridepartementet har oversendt en proposisjon til Stortinget
for å få på plass en slik hjemmel som
kan benyttes for flåten under 28 meter. Lovforslaget ble
vedtatt av Stortinget 3. mai 2001 og sanksjonert av Kongen
i Statsråd 1. juni 2001.
14.3.7 Kongekrabben
Pr. i dag er kongekrabbefangsten regulert som en forskningsfangst.
Regjeringen har i fiskeriforhandlingene oppnådd enighet
med Russland om at kommersiell fangst av kongekrabbe kan starte
fra og med 2002.
Så langt har man ikke grunnlag for å si at
kongekrabben i større grad enn andre skalldyr er befengt
med sykdom eller at den fortrenger eller gjør skade på andre
arter i økosystemet. Noe forskning på disse spørsmålene
er allerede satt i gang, og flere studier er på trappene.
Samtidig som det er en fare for at kongekrabben kan virke negativt
på øvrig liv i havet og mange opplever store problemer
med bifangst, kan kongekrabben også sees på som
en verdifull ressurs som har et verdiskapningspotensiale og som
kan fungere som et lukrativt supplement til tradisjonelle fiskerier.
Mange garnfiskere, særlig i Øst-Finnmark, er kommet
opp i en svært vanskelig situasjon på grunn av
bifangst av kongekrabbe. Det er opprettet en arbeidsgruppe, der
Sametinget er representert, som skal utrede forslag til fremtidig
forvaltningsstrategi av kongekrabben. Gruppen ledes av Fiskeridepartementet
og skal sluttføre sitt arbeid innen utgangen av august
2001.
14.3.8 Oppdrettsnæringen
Havbruk har de siste årene vært assosiert med
rikdom, vekst og Norges fremtid. Det er uten tvil et stort potensiale,
både i oppdrett av laks og av andre arter som torsk, kveite
m.m. Regjeringen ønsker å fortsette forskningen
på dette området. Også i Finnmark og
i samiske bosettingsområder skal innbyggerne kunne høste
av det potensialet som ligger i havbruk.
Regjeringen har som mål at nye konsesjoner for matfiskoppdrett
av laks og ørret skal bidra til at hele kysten tas i bruk.
Regjeringen tar derfor sikte på at de konsesjonene som
skal tildeles i 2001, vil lokaliseres til områder som har
gode forutsetninger for å drive oppdrett, men som har hatt
få eller ingen konsesjoner ved tidligere tildelinger. Ved den
geografiske fordelingen av konsesjoner, vil departementet også legge
vekt på om kommunene har lagt forholdene til rette for
en videre utvikling av havbruksnæringen.
Det legges opp til å tildele to konsesjoner lokalisert
til Hellemofjorden i Tysfjord kommune. Dette for å styrke
det lulesamiske samfunnet i Musken. Det vil bli knyttet spesielle
tilleggsforutsetninger til disse konsesjonene.
14.3.9 Laksefiske
De ville laksebestandene er i mange områder av stor
betydning for samisk kultur og samfunnsliv. Dette gjelder ikke minst
i Finnmark, som sammen med Kolahalvøya har de mest livskraftige
bestandene av atlantisk villaks i hele artens utbredelsesområde.
Her har vi også Tanavassdraget, der det tradisjonelle samiske
laksefisket utgjør en svært viktig kulturbærer.
Regjeringen er nå i ferd med å ta et vesentlig løft
for å sikre de ville laksebestandene, jf. St.meld. nr. 33
(1999–2000) Om regjeringens miljøvernpolitikk
og St.meld. nr. 24 (2000–2001) Om rikets miljøtilstand.
I den forbindelse vil det bli lagt stor vekt på villaksens
betydning som trivsels-, nærings- og kulturgrunnlag i de
samiske områdene. Som del av dette vil rettighetshavere
og lokalsamfunn få et større ansvar for forvaltningen
av laksefisket, samtidig som Sametinget vil bli trukket inn i lakseforvaltningen
i samiske områder der laksefisket utgjør et viktig
materielt grunnlag.
14.3.10 Tiltak – fiskeri
Regjeringen vil gå gjennom
problemstillingene omkring infrastruktur og mottaksanlegg og vurdere
egnede virkemiddeltiltak.
Regjeringen vurderer nå forslag fra Grensedragningsutvalget
om regler for snurrevad.
Regjeringen vil legge til rette for en forsvarlig forvaltning
av kongekrabben og i den forbindelse vurdere forslagene som kommer
fra arbeidsgruppen nedsatt av Fiskeridepartementet.
Det legges opp til å tildele to oppdrettskonsesjoner,
med spesielle tilleggsforutsetninger, lokalisert til Hellemofjorden
i Tysfjord kommune
Rettighetshavere og lokalsamfunn vil få et større
ansvar for forvaltningen av laksefisket, samtidig som Sametinget
vil bli trukket inn i lakseforvaltningen i områder med
samisk bosetting.
14.4 Næringskombinasjoner
Kombinasjonstilpasning gir en fleksibel utnyttelse av naturressursene.
Denne formen for ressursutnyttelse kjennetegnes av allsidighet og
balanse i ressursuttaket. Marginale ressurser gir ofte ikke tilstrekkelig økonomisk
grunnlag for å basere næringsdrift på én
type virksomhet eller ett yrke.
Næringslivet i de samiske bosettingsområdene har
gått gjennom mange av de samme endringsprosessene som i
landet for øvrig, med tiltakende spesialisering innen primærnæringene.
Faktorer som klima, ressurs- og arealgrunnlag samt tradisjon og
geografisk lokalisering har likevel gjort at næringskombinasjoner
spiller en større rolle i samiske enn i de fleste norske
bosettingsområder. Et slående trekk ved samenes
materielle tilpasning er allsidigheten i ulike typer kombinasjon
av næringer. Denne allsidigheten har vært en nødvendig forutsetning
for eksistens i marginale områder. Etter hvert som ulike
servicenæringer har vokst fram, er disse i stor grad blitt
en del av kombinasjonstilpasningen i samiske lokalsamfunn. Kombinasjonstilpasning
av nyere virksomheter synes like naturlig som de mer tradisjonelle
næringskombinasjonene.
Regjeringen vil arbeide for at rammevilkårene for næringskombinasjonene
tilpasses behovene og at det fortsatt legges til rette for kombinasjonsbruk i
områder med samisk befolkning. Støtte til og utvikling
av næringskombinasjoner bør være et særlig
ansvar for Samisk utviklingsfond.
14.4.1 Duodji – samisk håndverk og husflid
Duodji er i ferd med å få økt betydning
som næring og har stor betydning, spesielt for samiske
kvinner. Mange av de tidligere reindriftsutøverne som har gått
ut av reindriften, blant annet flere kvinner, ønsker å satse
på duodji som ny næringsvei. Støtte til
næringskombinasjoner fra Samisk utviklingsfond gir god
mulighet til å utøve duodji sammen med andre næringer.
En utfordring er å forbedre distribusjon og markedsføring
av duodjiprodukter.
Gjennom «læreplan i duodji» har duodji
fått en plass som fag i skolen. Duodji har også status
som verneverdig fag. Det er utviklet retningslinjer for å avlegge
svennebrev i duodji. Svennebrevordningen har sikret formidling av
verdifull kompetanseoverføring fra eldre og erfarne duodjiutøvere
til lærlinger. Det er viktig å videreutvikle lærlingeordningen
for å sikre rekruttering til faget.
Sametinget understreker det betydelige utviklingspotensialet
duodji har som fag, kultur og næring, dersom rammebetingelsene
legges til rette. Sametinget peker også på betydningen
av duodji for kvinner, for samisk språk og som identitetsskapende
samisk aktivitet. For blant annet å stimulere til næringsetablering,
har Sametinget utarbeidet et femårig utviklingsprogram
for duodji.
14.4.2 Innlandsfiske
Innlandsfiske har fra gammelt av vært en viktig del av
næringsgrunnlaget for den samiske befolkningen. Fremdeles
er innlandfiske en viktig inntektskilde for enkelte kombinasjonsutøvere.
I dag er det imidlertid mange produktive innsjøer hvor
det i en lengre periode ikke har vært drevet fiske, og
hvor kvaliteten på fiskebestandene er blitt dårlig.
Kultivering av utvalgte vann vil kunne øke mengden kvalitetsfisk
både for næringsfiskere og fritidsfiskere, og
dermed inntektsmulighetene i enkelte samiske områder. En økt
satsing på innlandsfiske bør følges opp
av en bevisst satsing på forskning og kompetanseoppbygging
for å finne optimalt bærekraftig høstingsnivå i
ulike typer innsjøer, samt mer kostnads- og arbeidseffektive
fiskeredskaper og metoder. Ved hjelp av regionale virkemidler skal
det bygges et mottaks- og serviceanlegg for innlandsfisk i Karasjok.
Innlandsfiskenæringen er avhengig av et slikt mottaksanlegg
som er tilgjengelig når fisket pågår.
Salg og markedsføring av fisken bør i størst
mulig grad koordineres for å få ned kostnadene
i forbindelse med omsetningen.
På ulike måter kan innlandsfiske inngå som aktivitetstilbud
i en målrettet reiselivssatsing. En sentral utfordring
vil være å få til samarbeid mellom innlandsfiskere
og fritidsfiskere.
På sikt kan oppdrett av ulike arter innlandsfisk bli
en vekstnæring i samiske områder. For å få til dette,
er det nødvendig med forskning og utviklingsarbeid for å finne
frem til landbaserte oppdrettsanlegg som er sikre i forhold til
forurensning, rømming og sykdomsspredning. Oppdrettsfisk
vil kunne øke mengden fisk til mottaksanlegg for innlandsfisk,
og således forlenge slaktesesongen og øke lønnsomheten
for slike anlegg.
14.4.3 Tiltak
Regjeringen vil arbeide for at rammevilkårene for
næringskombinasjonene tilpasses behovene og at det fortsatt
legges til rette for kombinasjonsbruk i områder med samisk
befolkning.
Regjeringen vil arbeide for at Sametinget kan få økt
innflytelse og ansvar i næringspolitikken.
14.5 Jordbruk
14.5.1 Status
I følge Sametingets jordbruksplan, er næringslivet i
samiske bosettingsområder preget av at en stor andel (12,9
pst.) er sysselsatt i primærnæringene (jordbruk,
skogbruk og fiske), tilsvarende tall for Nord-Norge er 7,7 pst.
og landet for øvrig ca. 4 pst. Datagrunnlaget er 16 kommuner
i de tre nordligste fylkene. I disse kommunene har det i perioden 1989
til 1999 vært en nedgang i antall bruk på 35 pst.,
fra 1160 bruk til 757 bruk. I samme periode var nedgangen i landet
som helhet på 28 pst. (SSB-jordbrukstellingene).
I de samiske bosettingsområdene er det en klar tendens
til sentralisering av jordbruket mot noen fjord- og innlandskommuner.
Ytre fjord- og kystkommuner har hatt en dramatisk nedgang i antall bruk.
For en del kystkommuner er nedgangen så stor at det er
snakk om en utradering av jordbruket. Det er de sjøsamiske
områdene som rammes hardest. Melkeproduksjonen er fortsatt
bærebjelken i distriktsjordbruket, så også i
de samiske områdene. Melkeproduksjonen har den største verdiskapningen
pr. bruk og gir betydelige ringvirkninger for kommuner og lokalsamfunn.
I perioden 1989 til 1999 har antall melkeproduksjonsbruk blitt redusert
med 25 pst. Største delen av denne nedgangen kan
knyttes opp mot ordningen med kjøp og salg av melkekvoter.
Denne ordningen har slått uheldig ut for jordbruket i de
samiske områdene. I stor grad har melkeproduksjons- og kjøttproduksjonsbrukene
i samiske områder dratt god økonomisk nytte av
de spesielle distriktstilskuddene på melk og kjøtt
(NILF notat nr. 2001-8).
Bruk med sau og geit har blitt redusert med 42 pst.
eller nærmere 300 bruk i perioden 1989-1999. For nasjonen
som helhet har reduksjonen vært på 21 pst.
i samme periode. På den annen side er gjennomsnittsstørrelsen
nærmest fordoblet fra 23 vinterfora sau/melkegeiter
i 1989 til 32 vinterfora sau/melkegeiter i 1999. Gjennomsnittsstørrelsen på sau-/geitbruk
i samiske kommuner er i dag over landsgjennomsnittet (SSB-jordbrukstellingene).
14.5.2 Virkemidler
Gjennom de generelle landbrukspolitiske virkemidlene kanaliseres
virkemidler i et betydelig omfang til jordbruket i samiske bosettingsområder.
Regjeringen har spesielt lagt vekt på å styrke økonomien
på melkeproduksjonsbruk i marginale områder. I
tillegg er 2,0 mill. kr av bygdeutviklingsmidlene, som fordeles
over jordbruksavtalen, avsatt til Sametinget som virkemidler til
samisk jordbruk og næringskombinasjoner. Utover dette forvalter
Sametinget midler gjennom Samisk Utviklingsfond og driftsstøtte
til næringskombinasjoner og duodji. Overfor jordbruket
kan Sametinget yte følgende støtte: investeringer
i bygninger og miljøtekniske tiltak, investeringstilskudd
ved kjøp av maskiner og redskaper, driftstilskudd ved næringskombinasjoner
hvor jordbruket inngår som delkomponent i kombinasjon med
enten reindrift, fiske, utmarksnæring eller duodji, felles
tiltak, tiltaksprosjekter m.m.
14.5.3 Jordbrukspolitiske mål, retningslinjer og tiltak
innenfor samiske områder
I St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon,
kap. 5.5.6 Landbruket i Nord-Norge, har regjeringen gitt en del
signaler om ønsket utvikling på landbrukssektoren
i landsdelen. I meldingen heter det: «På grunn
av de vanskelige naturgitte forhold, små og spredte landbruksmiljø og
lange avstander for transport av innsatsfaktorer og landbruksprodukter
vil det i de tre nordligste fylkene være en særlig
utfordring å opprettholde livskraftig landbruk som grunnlag
for sysselsetting og bosetting».
Meldingen trekker opp tre strategier for satsingen på nordnorsk
landbruk: styrke den tradisjonelle produksjonens posisjon i markedet
gjennom profilering på ren mat og arktisk klima, utvikle
nye og revitalisere tradisjonelle næringskombinasjonstilpasninger,
både innenfor ressursbasert og tjenesteytende sektor og
utvikle et kompetansesenter for nordnorsk landbruk som skal medvirke
til å styrke landbruket i landsdelen.
Meldingen peker videre på den rollen landbruket har
for bevaring av samisk kultur og levemåte: «Landbruket
er også en viktig næringsgren i de samiske bosettingsområdene
og dermed en del av det materielle grunnlaget for den samiske kulturen.
Samisk næringstilpasning har tradisjonelt vært
preget av kombinasjonsnæringer. Det er derfor viktig at
grunnlaget for at slike tilpasninger kan opprettholdes i disse områdene:»
Sametinget har utarbeidet en egen Samisk jordbruksplan. Under
Sametingets plenumssak 8/01 Jordbruket i samiske områder,
ble følgende overordnede mål vedtatt:
å sikre stabil sysselsetting slik at
man gjennom dette kan bevare og utvikle samisk språk og
kultur.
For å oppnå dette, går
Sametinget inn for følgende innsatsområder: inkorporere samisk
landbrukspolitisk sone i et nasjonalt landbruksperspektiv, verdiskapingsprogram
for samisk jordbruk, tilpasse Sametingets virkemiddelbruk innenfor
jordbruket.
For å møte utfordringene i samisk jordbruk
står følgende utfordringer sentralt: bedre produksjonsbetingelsene,
redusere kostnadene, øke verdiskapingen og øke
kompetansen.
Regjeringen vil:
invitere Samtinget til å drøfte
utformingen av jordbrukspolitikken generelt, og utfordringene i
det samiske jordbruket spesielt, i forkant av de årlige
jordbruksoppgjørene
sammen med Sametinget utrede et verdiskapingsprogram for
samiske områder. Programmet må samordne utfordringer
og muligheter knyttet til jordbruk, reindrift, fiske og tradisjonelt
håndverk ut fra den sterke tradisjonelle integrasjonen
som har eksistert mellom disse næringene i samiske bosettingsområder.
sammen med Sametinget vurdere andre landbrukspolitiske tiltak
innenfor rammen av nasjonal landbrukspolitikk
vurdere tiltak for å sikre melkeproduksjonen og
andre produksjonsformer i de samiske områdene
bidra til utvikling av modeller som sikrer en langsiktighet
i bruken av utmarksressursene i samiske bosettingsområder
følge opp prosjektet «Landbruksbygg i
arktisk», med sikte på å utvikle billigere
og bedre landbruksbygg
integrere utfordringer knyttet til samisk jordbruk og innlandsfiske
som en del av ansvarsområdet til kompetansesenteret for
nordnorsk landbruk. Det vil være viktig at samiske institusjoner
og fagmiljøer blir knyttet til nettverket som totalt skal
utgjøre senterets fagsentre.
øke satsningen på samarbeidstiltak og
samdrifter i jordbruket i samiske områder.
14.6 Industri og bergverk
I Norge har det vært en sterk omstilling innen mineralnæringen
fra metallgruver til produksjon av industrimineraler. Mange av disse
nye mineralske råstoffene er lavkostprodukter. Kystnær
beliggenhet vil derfor være av vesentlig betydning for lønnsomheten.
I Finnmark er mindre enn én promille av arealet tatt i
bruk til mineralutvinning. I enkelte tilfeller vil det kunne oppstå interessekonflikter
mellom mineralnæringen og samiske interesser.
Norsk mineralindustri har en omsetning på 7 milliarder
kroner og sysselsetter 5500 personer. Næringen er viktig
for distriktene, og den er spredt ut over hele landet, spesielt
langs kysten. Når det gjelder antall ansatte i mineralproduksjonen,
er Finnmark på femteplass etter fylkene Nordland, Møre
og Romsdal, Rogaland og Vestfold. I Indre Finnmark er det i dag
ingen utvinning av mineralressurser, med unntak av to natursteinsbedrifter som
er i startfasen i Kautokeino.
I Finnmark har Norges geologiske undersøkelse (NGU)
og større prospekteringsselskaper gjennomført
relativt omfattende kartlegginger og undersøkelser etter
gull, kobber og nikkel, med forholdsvis dårlig resultat.
Det ser i dag ikke ut til at området har et stort potensiale
for malmforekomster, selv om ny kunnskap og nye letemetoder kan
gi andre konklusjoner. Diamantfunn i Finland har således
ført til interesse for å lete etter diamantførende
bergarter (kimberlitter) i Finnmark. Foreløpig er imidlertid
interessen fra utenlandske selskaper liten, og selskapene konsentrerer
sitt arbeid i Finland og Sverige. Etter NGUs vurdering står
ikke Finnmark foran en sterk pågang fra prospekteringsselskaper
med mindre man legger forholdene så godt til rette at selskapene
vil investere i nye undersøkelser av mineralressurser.
14.6.1 Mineralloven
Etter at forslag til ny minerallov (Ot.prp. nr. 35 (1998–99)
Om lov om erverv av og drift på mineralressurser) ble trukket
tilbake våren 2000 (ot. meld. nr. 1 (1999–2000)),
har regjeringen arbeidet med å vurdere deler av proposisjonen
på nytt. Dette gjelder spesielt forholdet mellom mineralnæringens behov
og grunneiernes interesser. I forbindelse med dette arbeidet vil
også forholdet mellom minerallovgivningen og samiske rettigheter
bli gjennomgått.
14.7 Reiseliv
Regjeringen har redegjort for hovedutfordringene i næringspolitikken
overfor reiselivsnæringene i St.meld. nr. 15 (1999–2000)
Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer.
Svært sentralt i politikken er at verdiskapingen og lønnsomheten i
næringen må økes, blant annet for at
næringene skal kunne konkurrere om den framtidige arbeidskraften.
Satsing på reiselivsprodukter som turistene etterspør,
utvikling av attraktive reisemål i de ulike landsdelene
samt markedsføring og profilering av Norge som reisemål,
er sentrale satsingsområder.
Samisk kultur bør i fremtiden kunne være den vesentlige
innsatsfaktoren i reiselivsnæringen i samiske områder.
I forbindelse med Stortingets behandling av reiselivsmeldingen,
St.meld. nr. 15 (1999–2000) Lønnsomme
og konkurransedyktige reiselivsnæringer, uttalte Stortingets
næringskomité:
Komitéen mener at reiseliv også i de samiske områdene
vil kunne bli en bærekraftig næring, som kan sikre
sysselsetting og bosetting. Komitéen ser positivt på en
utvikling av samiske reiselivstilbud. Det vil være viktig
at samisk kultur gjenspeiles i dette tilbudet. Komitéen
mener at reiselivsvirksomhet i kombinasjon med andre næringer, har
et stort potensial i samiske områder. Komitéen vil
vektlegge at målet for samisk reiseliv må være lønnsomme
og konkurransedyktige bedrifter av høy kvalitet. Komitéen
ser det som viktig at sa-miske miljøer både lokalt,
regionalt og nasjonalt er med på å utvikle samisk
reiseliv og nye reiselivsprodukter. En helhetlig samisk reiselivsplan
kan her være en premissleverandør for reiselivets
plass i samisk nærings- og kulturliv.
Kulturminner, museer og salg av duodji danner potensiale for
samisk reiseliv. Imidlertid skaper stor turisttrafikk og ukritisk
bruk av samisk kultur i reiselivssammenheng en rekke utfordringer. Samisk
reiseliv må utformes på samiske premisser, og
det vil være avgjørende med lokal deltakelse i
slik virksomhet.
Næringslivet i de samiske områdene består
i hovedsak av små og mellomstore bedrifter. Reiselivsbedrifter
med lokal forankring er ofte kombinert med andre næringer.
Det satses gjerne på individuell turisme, med hovedvekt
på opplevelse, både med kultur- og naturbaserte
produkter. En hovedforutsetning må være at slike
bedrifter er levedyktige og økonomisk bærekraftige.
SND har medvirket til etableringer innen småskalaproduksjon
når det gjelder håndverk, mat og anlegg for aktiviteter.
Noe av innsatsen har vært rettet mot nettverksbygging og
etableringer for kvinner.
Reindriftsnæringen synes å ha et svært
attraktivt potensiale som reiselivsprodukt. Reindriftsbasert turisme
kan være en mulig binæring. Et problem er at reiseliv
knyttet til reindriftsaktiviteter vil kunne kreve transport utover
det som dagens motorferdsellov hjemler. Et annet potensiale er bruk av
utmarks- og maritime miljøer og ressurser. Det er viktig
at dette skjer med lokal tilpasning slik at verdiskapingen kan beholdes
lokalt.
Turisme i samiske områder har utvilsomt et stort utviklingspotensiale.
Men en slik utvikling forutsetter en langsiktig planlegging, en
kompetanseforhøyelse og økt samordning. Dette
er et arbeid der de respektive fylkenes turistorganisasjoner har
et stort ansvar. En helt klar forutsetning er også at viljen
til å drive turistsatsing kommer fra samene selv. Med et
slikt utgangspunkt kan man få til en bærekraftig
turisme i disse områdene som verken truer områdets
natur eller samenes kultur.
Boks 14.27 Turisme på samiske premisser
Det er et økende antall turister som ønsker å få innblikk
i lokalsamfunnenes egenart, historie og kultur. Reiselivsnæringen
må bidra til at kulturminner bevares. Produktutvikling, informasjon
og markedsføring av samisk kultur bør ha en språkform
som samer selv kan stå inne for. Det er viktig at presentasjonen
av samisk kultur skjer på samiske premisser og bygger på ekthet,
originalitet, styring og engasjement fra det samiske miljøet
lokalt, regionalt og nasjonalt. Kultur som formidles må ha
en ekthet og en troverdighet som ivaretar et etisk nivå og
som er i samsvar med, og ikke virker støtende på,
samiske verdier, normer og skikker. Det er behov for å bygge opp
kulturell kompetanse og lokal kunnskap som tar hensyn til dette.