15 Arealforvaltning i områder med samisk bosetting
Siden areal- og naturressursene er begrensede ressurser med grunnleggende
samfunnsmessig be-tydning, er det nødvendig med en langsiktig
planlegging og forvaltning av disse. Arealbruken, som fastsettes
med rettsvirkninger i den kommunale planleggingen, blir bestemmende
for hvilke bygge- og anleggstiltak, og hvilken virksomhet, som er
tillatt på de forskjellige arealene. Kompetansen til å gjøre
planvedtak som binder arealdisponeringen er i utgangspunktet lagt
til kommunene.
St.meld nr. 29 (1996–97) Regional planlegging og
arealpolitikk fastslår at bl.a. følgende hensyn skal
ivaretas i planleggingen:
helse, trivsel og levekår
økologisk bærekraftig utvikling
biologisk mangfold
rekreasjon og friluftsliv
behovene til grupper med spesielle arealbehov
Hensynet til biologisk mangfold er spesielt framhevet. Sikring
av biologisk mangfold skjer i arealplanleggingen generelt og bl.a.
ved å opprette særskilte verneområder
etter naturvernloven. Mange verneområder er, eller vil
bli, opprettet som del av nasjonale planer for barskog, nasjonalparker
og andre store verneområder og gjennom tematiske verneplaner.
Pr. oktober 2000 var ca. 7,4 pst. av fastlandsarealet vernet i medhold
av naturvernloven. Mange eksisterende og planlagte store verneområder
ligger i Midt- og Nord-Norge og berører samiske områder,
særlig knyttet til reindrift.
15.1 Plan- og bygningsloven
Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet og
Miljøverndepartementet har gått sammen om et felles
rundskriv om arealbruk og byggetiltak i reinbeiteområder.
I rundskrivet redegjøres det for spørsmål
i sammenheng med behandlingen av reindriftsinteressene i planlegging
og i byggesaksbehandling etter plan- og bygningsloven. Rundskrivet
omhandler også reindriftsretten og behandlingen av bygninger
og anlegg etter reindriftsloven.
Plan- og bygningsloven er et viktig virkemiddel for utformingen
og organiseringen av de fysiske omgivelsene, og for å ivareta
kvaliteter i nærmiljøet. Loven legger opp til
et system for helhetlig planlegging for statlig, fylkeskommunal
og kommunal virksomhet.
Kommunal planlegging kan være av vesentlig betydning
for å sikre naturgrunnlaget for samisk kultur, næring
og samfunnsliv. Tydeliggjøring av planprosessene og en
sterk forpliktelse for planmyndighetene til å tilrettelegge
for medvirkning fra samiske organisasjoner og den samiske befolkningen,
er viktige forutsetninger for et godt resultat. Det vil også være
viktig å få utviklet en arealpolitikk som sikrer
at samiske interesser blir ivaretatt gjennom plansystemet.
Sikring av reindriftsarealene er en avgjørende forutsetning
for framtidig reindrift. Ved siden av det vernet reindriftsloven
gir, er planleggingen etter plan- og bygningsloven et godt virkemiddel for å få vurdert
og sikret at områder av stor verdi ikke tas i bruk for
andre formål.
Det vil bli vurdert hvordan, og på hvilke områder,
det kan være hensiktsmessig å bruke rikspolitiske
retningslinjer, f.eks. for arealer, landskap og naturgoder i områder
for reindrift og for samisk kultur. Siktemålet med rikspolitiske
retningslinjer er å klarlegge og konkretisere nasjonale
mål i forhold til innhold og saksbehandling i planleggingen.
Kommunal- og regionaldepartementet tar sikte på bruk av
rikspolitiske retningslinjer for å formidle samiske interesser
i planarbeidet etter plan- og bygningsloven, jf § 17,
1. ledd. Arbeidet vil skje i samarbeid med Miljøverndepartementet, Landbruksdepartementet
og Sametinget, og vil bli samordnet med regjeringens oppfølging
av planlovutvalgets innstilling.
Regjeringen har i St.meld. nr. 31 (2000–2001) Kommune,
fylke, stat – en bedre oppgavefordeling, foreslått
en rekke tiltak for å samle og styrke det regionale utviklingsansvaret.
Stortingets flertall har sluttet seg til at fylkeskommunen får
tilført oppgaver og ansvar med sikte på å utvikle
dens rolle som regional utviklingsaktør, jf. Innst. S.
nr. 307 (2000–2001). Ett av tiltakene som ble
foreslått, og som har fått Stortingets tilslutning,
er å legge beslutningsmyndigheten i innsigelsessaker vedrørende
kommunale arealplaner til fylkeskommunen. Sametingets innsigelsesrett
i forhold til kommunale arealplaner vil ikke bli endret som følge
av St.meld. nr. 31. Regjeringen vil arbeide videre med de
nærmere rammene tilknyttet overføring av innsigelsesmyndighet
til fylkeskommunen, herunder forholdet til Sametinget.
15.1.1 Planlovutvalget
Planlovutvalget skal arbeide for å gjøre plan-
og bygningsloven (PBL) til et bedre virkemiddel for å ta
vare på biologisk mangfold. Det vil samtidig være
et viktig virkemiddel for å trygge naturgrunnlaget, også naturgrunnlaget
for samiske interesser.
Planlovutvalget har i 2001 avgitt sin første rapport,
NOU 2001: 7 «Bedre kommunal og regional planlegging etter
plan- og bygningsloven», der samiske interesser er omtalt
i pkt. 16.3.17.
Planlovutvalget skal etter sitt mandat vurdere flere spørsmål
av betydning for reindriften. I utredningen foreslås formålsparagrafen
utbygget slik at den uttrykkelig sier at loven blant annet skal
ivareta vern av naturmiljøet generelt, og naturgrunnlaget
for samisk kultur og næring. Utvalget har også vurdert
og skissert muligheter for klargjøring og endring av arealbrukskategorien «landbruks-, natur-
og friluftsområder», med sikte på nyansering
av denne arealbrukskategorien. Blant annet skisseres muligheten
for at spesielle områder for reindriften gjennom kommuneplanens
arealdel skal kunne sikres fortrinn i områder med flerbruk. Videre
har utvalget pekt på behovet for en bedre samordning mellom
reindriftsloven og plan- og bygningsloven, bl.a. i forhold til reindriftens
planleggingsbehov på tvers av kommune- og fylkesgrenser
med samordning i forhold til næringens distriktsplaner.
Utvalget vil arbeide videre med disse spørsmålene,
blant annet med sikte på at spesielle områder for
reindriften lettere kan sikres i arealplaner. Utvalgets arbeid vil
pågå ut 2002.
15.2 Forsvaret og reindriften
Reindriften er en arealkrevende næring. For å kunne
gi militære avdelinger tilfredsstillende opplæring
og trening, har også Forsvaret behov for å kunne
disponere store arealer til skyte- og øvingsfelt. I de
områdene hvor begge disse arealkrevende aktivitetene foregår
ved siden av hverandre, kan det derfor oppstå interessekonflikter.
Forsvarets målsetting er at reindriften sikres tilfredsstillende
arealer, samtidig som Forsvaret får tilfredsstilt behovet
for øving. Dette setter store krav til fleksibilitet og
kommunikasjon mellom Forsvaret og reindriftsutøverne. Et
eksempel er Mauken-Blåtind saken, hvor reineierne i det
aktuelle området har protestert mot Forsvarets planer om
sammenbinding av skytefeltene Mauken og Blåtind. Et annet
eksempel er utfordringene reindriften og Forsvaret står
overfor når det gjelder å avklare hvordan arealene
skal disponeres i Halkavárre skytefelt i Finnmark. Evne
og vilje til å utvise fleksibilitet og å opprettholde
dialog bør være en hovedutfordring for både
Forsvaret og reindriftsnæringen, med sikte på å unngå arealkonflikter
for fremtiden.
15.3 Økologisk bærekraft og overbeiteproblematikk
Økologisk bærekraft forutsetter at beitegrunnlaget forvaltes
slik at beitebalansen sikres på lang sikt. Dette innebærer
at reintallet må tilpasses beitepotensialet i et område.
I Finnmark har lavbeiteressursene utviklet seg i en negativ retning
og dermed gjort rammebetingelsene for næringen vanskelig.
I forbindelse med reindriftsforhandlingene for avtaleåret
2000/2001 ble avtalepartene enige om at forhold som berører
reintallsregulering skal følges opp gjennom reguleringer
med hjemmel i reindriftsloven. Reindriftsforvaltninga er i gang
med en utredningsprosess for å gi Reindriftsstyret grunnlag
for å fastsette rammevilkårene for distriktene
i Vest-Finnmark reinbeiteområde i løpet av 2001
og for Øst-Finnmark i 2002. Driftsenhetene i hvert distrikt
skal så bli enige om reintallsfordelingen mellom driftsenhetene.
Dersom distriktene ikke kan bli enige om fordelingen, vil dette
bli gjort av Områdestyrene. Andre viktige momenter for å skape
trygge rammevilkår, er fastsettelse og overholdelse av
beitetider samt distriktsinndeling av fellesbeitene (vår/høst
og vinterbeiter). Dette forutsettes gjennomført innen utgangen
av mars 2002.
Disse tiltakene vil forhåpentligvis bidra til at reindriften
i Finnmark igjen kommer inn i et økologisk bærekraftig
mønster.
15.4 Forvaltning av vassdrag
Tiltak innen Olje- og energidepartementets ansvarsområder
innebærer ofte inngrep av stor samfunnsmessig betydning.
I den sammenhengen settes det i gang omfattende planlegging i form
av konsekvensutredninger som skal ivareta alle viktige interesser.
Samiske interesser utredes gjennom slik planlegging.
Ved vassdragstiltak blir samiske interesser forsvarlig ivaretatt
gjennom konsesjonsbehandling. Samiske interesser blir ansett som
allmenne interesser som både kan utløse konsesjonsplikt
og som vektlegges ved avgjørelsen av om det skal gis konsesjon.
Ved konsesjon til vassdragsreguleringer kan det blant annet pålegges
vilkår om reindriftsfond for å fremme reindriften
i det berørte distriktet. For øvrig søkes
det gjennom konsesjonsbehandling å avbøte eventuell
skade på samisk kultur og næringsgrunnlag i den
utstrekning dette er mulig og hensiktsmessig.
Forholdet mellom forvaltningen av naturressurser og samiske interesser
og rettigheter vil også bli nærmere vurdert i
forbindelse med arbeidet som pågår med oppfølgingen
av Samerettsutvalgets andre delinnstilling (NOU 1997: 4).
Direktoratet for naturforvaltning har gitt nye retningslinjer
for driften av «Samlet plan for vassdrag» inntil
vassdragssortering er gjennomført etter de nye retningslinjene.
Disse sier bl.a. at det ved behandling av saker om flytting av vannkraftprosjekter
fra kategori II til kategori I, fordi lokal motstand er opphørt,
skal reindriftsinteresser og andre samiske interesser høres
spesielt. Flytting til kategori I innebærer at prosjektet
kan konsesjonsbehandles.
I St.meld. nr. 37 (2000–2001) Om vasskrafta
og kraftbalansen gikk regjeringen inn for å instruere Statkraft
SF om å skrinlegge vannkraftprosjektene i Beiarn, Bjølloga
og Melfjord. Stortinget har samtykket i regjeringens tilrådning,
jf. Innst. S. nr. 263 (2000–2001).
15.5 Tiltak
Regjeringen tar sikte på bruk
av rikspolitiske retningslinjer for å ivareta samiske interesser
i planleggingen.
Planlovutvalget har lagt grunnlaget for en nyansering av
arealbrukskategorien landbruks-, natur- og friluftsområder
og vil arbeide videre med disse spørsmålene med
sikte på at spesielle områder for reindriften
lettere kan sikres i arealplaner.
Naturgrunnlaget for samisk kultur og næring skal
være et viktig formål i planleggingen.
Regjeringen vil gå inn for mer forpliktende bruk
av fylkesplanen i forhold til reindriften, bl.a. fordi reindriften
stort sett går over flere kommuner.