15 Frivillighet
Regjeringen ser frivillig sektor som en grunnpilar i demokrati
og velferdssamfunn, og det er et hovedmål å stimulere
til økt deltakelse og engasjement, særlig fra
grupper som i dag faller utenfor det frivillige organisasjonslivet.
Frivillig sektors bidrag til mangfold, livskvalitet, kultur, politikk
og demokratiske holdninger er av stor samfunnsmessig verdi.
Frivillige organisasjoner er sentrale aktører på en
rekke viktige samfunnsområder i kraft av arbeidet de utfører.
Organisasjonene er bygget opp om ulike formål samtidig
som de skaper et interessefellesskap hvor deltakelse og samvær
er en viktig del av fellesskapet.
Regjeringen ønsker å legge til rette for frivillig engasjement.
Frivillige organisasjoner er en nøkkel til sosiale felleskap
og aktiv deltakelse, og har en sammenbindende effekt i samfunnet.
For regjeringen er det viktig å opprettholde et mangfold
av frivillige organisasjoner og sammenslutninger for å legge
til rette for en bred folkelig deltakelse i det frivillige organisasjonslivet.
15.1 Samiske organisasjoner
Det er viktig innenfor samiske miljø å ha et
sterkt organisasjonsliv som kan knytte personer sammen og som kan
bidra til å vedlikeholde felles verdier og kulturell identitet.
Samiske organisasjoner har alltid vært preget av samarbeid
over landegrensene.
Framveksten av samiske organisasjoner har i all hovedsak skjedd
etter andre verdenskrig, jf. kap. 3. Samisk organisasjonsliv har
særlig de siste tiårene blitt svært allsidig.
Det er etablert kunst- og kulturorganisasjoner, kvinneorganisasjoner, idrettsorganisasjoner
og mange flere. De er de siste årene også etablert
flere samiske næringsorganisasjoner, som arbeider for å ivareta
interessene til fiskere og utmarksbrukere. Også duodjiutøvere
har organisert seg for å ta vare på gamle håndverkstradisjoner
og få til et bedre næringsgrunnlag.
Samisk organisasjonsliv har alltid vært preget av samarbeid
over landegrensene, jf. kap. 1.5.
Ved opprettelsen av Sametinget i 1989 overførte Kommunaldepartementet
forvaltningen av tilskuddet til samiske organisasjoner til Sametinget (i
1990 2,35 mill. kroner). Denne ordningen ble tidligere forvaltet
av Norsk sameråd. Sametinget bevilger i dag driftsmidler
til kulturorganisasjoner, næringsorganisasjoner og til
såkalte hovedorganisasjoner, i 2007 til sammen ca. 8,5
mill. kroner.
15.2 Frivillighetssentralene
Frivillighetssentralene har som mål å styrke
deltakelsen og bredden i lokalt frivillig virke og er møteplasser
for frivillig innsats, deltakelse og tilhørighet i nærmiljøet.
Frivillighetssentralene har gjort det enklere for flere å delta
i frivillig arbeid, og sentralene har gått nye veier for å engasjere
folk til lokal frivillig innsats. Sentralene samarbeider med ulike
lag og foreninger, menigheter, offentlig myndigheter og enkeltpersoner.
Frivillighetssentralene har funnet en form som det er viktig å støtte opp
under, fordi de rekrutterer nye grupper og nye mennesker til meningsfull
frivillig innsats for enkeltmennesker og fellesskapet.
Det eksisterer om lag 300 frivillighetssentraler spredt over
hele landet. I Finnmark er det etablert seks og i Troms elleve frivillighetssentraler,
men kun en av dem har tatt et samisk navn: Eisevarluhppu i Karasjok
kommune. Dessuten er Skånland nærmiljøsentral
og Kåfjord nærmiljøsentral etablert i
kommuner hvor en stor andel av befolkningen er samisk.
Frivillighetssentralene rapporter om bruk av statsmidler gjennom årsrapporter
og regnskap. Ingen av frivillighetssentralene i Troms eller Finnmark
rapporterer om spesielle aktiviteter, annerledes former for frivillighet
eller utfordringer i forhold til den samiske kulturen. Kultur- og
kirkedepartementet har ikke kunnskap om dette betyr at sentralene
ikke opplever særskilte utfordringer i forhold til den
samiske befolkningen eller om rapporteringskravene er utformet på en
slik måte at dette ikke fanges opp.
15.3 Strategier og tiltak
Det foreligger i dag lite systematisert kunnskap om forskjeller
innenfor frivillig sektor når det gjelder den samiske befolkningen
og befolkningen for øvrig. Dette gjelder både
i forhold til statusdata og eksempelvis kunnskap om hvilke faktorer
som hemmer eller fremmer frivillig aktivitet i den samiske befolkningen.
Kultur- og kirkedepartementet vil derfor vurdere å sette
i gang et prosjekt for å få økt kunnskap
om forskjeller mellom samisk frivillighet og frivillighet i den øvrige
befolkningen.
Videre vil det bli vurdert satt i gang prøveprosjekter
ved en eller flere frivillighetssentraler, der formålet
er å bidra til større bevissthet om eventuelle
kulturforskjeller som har betydning for frivillig engasjement i
den samiske befolkningen.