17 Samordning av samepolitikken
Regjeringen ønsker å føre en samordnet
og konsekvent samepolitikk, og den statlige politikken overfor samene
skal i størst mulig grad baseres på samenes egne
premisser.
Opprettelsen av Sametinget økte kravet til informasjonsflyt
mellom departementene i arbeidet med samiske saker. Sametinget har,
blant annet i sin årsmelding for 1999 og i brev til Stortingets
kommunalkomité av 10.11.2000, hevdet at regjeringen har
problemer med å samordne dette politikkområdet.
Det har fra Sametingets side vært et ønske om
at samordningsansvaret for samepolitikken, og hvordan dette ansvaret
skal utføres, blir lovfestet. Et annet ønske har
vært at samordningsansvaret for samiske saker legges til
statsministerens kontor.
Det er ikke hensiktsmessig å lovfeste hvordan den enkelte
regjering samordner sin samepolitikk. Enhver regjering kan organisere
sitt arbeid slik den selv ønsker. Det er ikke vanlig at
statsministerens kontor administrerer fagområder. Statsministerens
kontor har et overordnet ansvar for regjeringens arbeid generelt
og skal være sekretariat for statsministerens daglige virke.
Men regjeringen vil kontinuerlig vurdere om det er behov for endringer
i organiseringen og administreringen av det enkelte departement
og de enkelte fagområder.
Sektoransvarsprinsippet innebærer at den enkelte fagmyndighet
har ansvaret for tjenestetilbudet til alle grupper av befolkningen.
Fagmyndighetene på ulike sektorer og forvaltningsnivåer
har på sine områder det samme ansvar for den samiske befolkningen
som for resten av befolkningen. I tråd med sektoransvarsprinsippet
skal de ulike fagmyndighetene vurdere om det er behov for tilpasninger
eller tiltak på egne ansvarsområder. Opprettelsen
av Sametinget som et selvstendig politisk organ og den lovbestemte
oppfølgingen av tingets virksomhet skaper en ny utfordring
for departementene i forhold til den tradisjonelle departementsrollen
som forvalter av sektorpolitikken.
17.1 Samordning som virkemiddel
Den samiske befolkningen vil som hovedregel omfattes av generelle
regler og tiltak. I noen tilfeller vil det imidlertid være
nødvendig å endre eller tilpasse generelle ordninger
for å sikre den kulturelle dimensjonen. Generelt er en
samepolitisk sak enhver sak som har særlig betydning for
den samiske befolkningen eller for områder med samisk bosetting.
Samordning kan innebære at det foretas politiske prioriteringer
som medfører at enkeltes interesser prioriteres på bekostning
av andres. Alle departementene har en selvstendig plikt til selv å sørge
for at saker blir samordnet i forhold til andre departementer så langt
dette er nødvendig.
Generelt vil hensikten med samordning være behovet for å se
fagområder i sammenheng, og spesielt behovet for:
helhetstenkning eller helhetsløsninger
ut fra brukerhensyn
tilstrekkelig informasjon som grunnlag for beslutninger
og gjennomføring av tiltak
effektivitet (ressursbesparende, utnytte begrensede ressurser
bedre/få mer ut av innsatsen)
å unngå overlapping mellom ulike innsatsområder
å sikre kvaliteten på styringen
Samordning kan dreie seg om saksbehandlingsrutiner, etablering
av særskilte enheter/instanser/organer,
endring i virksomhetens organisering eller felles rammer og/eller
aktiviteter.
17.2 Kommunal- og regional-
departementets samordnings-
ansvar for samepolitikken
Siden 1980 har Kommunal- og regionaldepartementet hatt det sentrale
ansvaret for samordningen av arbeidet med samiske spørsmål.
Dette samordningsansvaret omfatter en rekke politikkområder,
som i det store og hele er omtalt i denne meldingen. De samepolitiske
sakene spenner faglig svært vidt og innebærer
en variasjon i politikkområdet som ikke er vanlig for departementsavdelinger.
Dette stiller spesielle krav til departementets bruk av virkemidler,
arbeidsmåter og kompetanse på feltet.
For å ivareta behovet for å se ulike sider
ved samepolitikken i sammenheng, har Kommunal- og regionaldepartementet
et særskilt ansvar for å følge utviklingen
på feltet på tvers av de ulike sektorgrensene.
Dette innebærer en kontinuerlig avveining av synspunkter,
hensyn og interesser mellom fagdepartementene, med tilhørende
sektorinteresser, og samiske interesser representert ved Sametinget,
ut fra samerettslige bestemmelser. Sentrale oppgaver for Kommunal-
og regionaldepartementet i forhold til sektordepartementene er å:
formidle samepolitiske mål,
prinsipper og retningslinjer
skaffe informasjon om planlegging og gjennomføring
av tiltak av vesentlig betydning for samiske spørsmål
gi konkrete innspill i saker
avklare prinsipielle spørsmål om myndighetenes
forhold til Sametinget, herunder statsråders eventuelle
parlamentariske ansvar for Sametingets virksomhet
Kommunal- og regionaldepartementet skal gjennom sin samordning
sikre at den samlede effekten av ulike sektortiltak blir størst
mulig og at kvaliteten på saksbehandlingen er tilfredsstillende.
Dette innebærer blant annet et utstrakt samarbeid med de
ulike departementene og Sametinget.
Samordningsutvalget for samiske spørsmål ble opprettet
av regjeringen i 1991. Kommunal- og regionaldepartementet har ledelsesansvar
og er sekretariat for utvalget. Utvalget drøfter multilaterale
saker mellom departementene. Utvalget utgjør også et
viktig nettverk i samepolitiske spørsmål på administrativt
nivå, og oversikten over aktuelle saker på feltet
har blitt betydelig forbedret etter at utvalget ble opprettet. Elleve
departementer deltar fast i utvalget, mens andre departementer får
invitasjon til å delta når saker som berører dem
skal drøftes.
For å styrke arbeidet i forhold til samer og nasjonale
minoriteter, ble det fra 15. juni 2001 opprettet en egen
Same- og minoritetspolitisk avdeling i Kommunal- og regionaldepartementet.
De senere årene har det vært utnevnt en egen statssekretær for
samiske saker i Kommunal- og regionaldepartementet.
Regjeringen ønsker å foreta en evaluering av samordningen
av samiske saker i statsforvaltningen. Det tas sikte på at
evalueringen gjennomføres i løpet av 2002. Også i
1998 foretok Statskonsult en gjennomgang av Kommunal- og regionaldepartementets
arbeid på det samepolitiske området.
Regjeringen vil utarbeide en veileder for behandlingen av samiske
saker. Veilederen vil, i likhet med tilsvarende veiledere utarbeidet
for distriktsmessige konsekvensutredninger og konsekvenser for likestilling,
være et hjelpemiddel for å avklare om en sak har
konsekvenser for samiske interesser, og gi et faglig grunnlag for å foreta
vurderinger i slike saker. Regjeringen tar sikte på at en
veileder vil være utarbeidet i løpet av 2001.
17.2.1 Samordning av samiske saker i statsbudsjettet
Regjeringen ser det som særlig viktig å styrke
samordningen av samiske saker i budsjettprosessen. Det ble i 1998
innført nye prosedyrer for regjeringens arbeid med samiske
saker i budsjettsammenheng. Saken ble omtalt i St.meld. nr. 41
(1996–97) Om norsk samepolitikk. Målet var å klargjøre Kommunal-
og regionaldepartementets samordningsansvar, departementenes fagansvar
og Sametingets rolle i budsjettprosessen. Departementenes faglige
ansvar innebærer et budsjettmessig oppfølgingsansvar,
også for de ordningene som er overført fra departementene
og som Sametinget forvalter. Et sentralt punkt i de nye prosedyrene
er at samiske saker fremstilles samlet på budsjettkonferansene.
Kommunal- og regionaldepartementet har ansvar for å initiere
og samordne de nødvendige prosessene i budsjettsammenheng.
Departementet utarbeider et årlig rundskriv om behandling
og samordning av samiske saker i statsbudsjettet.
Kommunal-
og regionaldepartementet utarbeider hvert år i tillegg
en publikasjon med oversikt over de samlede bevilgningene til samiske
formål.
17.2.2 Rutiner for konsultasjon med Sametinget
Kommunal- og regionalministeren inviterer hvert år Sametinget
til møte hvor mål og prioriteringer i Sametingets
budsjettforslag drøftes. Dette er viktig for å skape
en god og åpen dialog mellom departementet og Sametinget,
og på denne måten følge opp den plikten
regjeringen har til å konsultere landets urfolk i saker
som samene selv betrakter som viktig for egen samfunnsutvikling.
Det vil være naturlig at både Sametinget og departementene
tar initiativ til møter i enkeltsaker.
17.3 Tiltak
Regjeringen vil etablere regelmessige
møter på politisk nivå mellom departementene
og Sametinget.
Det vil bli foretatt en evaluering av regjeringens samordning
av samiske saker.
Regjeringen vil utarbeide en veileder for arbeidet med samiske
saker for departementene. Målsettingen med veilederen er å sikre
at det tas hensyn til samiske interesser i sentralforvaltningens
politikkutforming og saksbehandling.