1 Innledning og sammendrag
Regjeringen legger med dette fram en stortingsmelding om samepolitikken.
Stortinget besluttet i tilknytning til vedtak om sameloven (Lov
av 12. juni 1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske
rettsforhold) at «Regjeringen framlegger inntil videre
for Stortinget årlig stortingsmelding om Sametingets virksomhet.
En gang i hver stortingsperiode fremlegges melding om de tiltak
som foretas for å sikre og utvikle samenes språk,
kultur og samfunnsliv.»
Dette er den tredje meldingen av en slik karakter. De to foregående
meldingene om norsk samepolitikk ble lagt fram i 1993 (St.meld.
nr. 52 (1992–93) og i 1997 (St.meld. nr. 41
(1996–97)). Det ble lagt fram tilleggsmelding i 1998 (St.meld.
nr. 18 (1997–98)).
I denne meldingen ønsker regjeringen å skissere
aktuelle målsettinger, utfordringer og tiltak på det
samepolitiske området. I tillegg vil regjeringen gi et
bilde av utviklingen i norsk samepolitikk i de fire årene
som er gått etter at forrige stortingsmelding ble lagt
fram. For å sette dagens samepolitikk inn i en sammenheng,
er det nødvendig både å gi et historisk
tilbakeblikk og en oversikt over det rettslige grunnlaget i meldingen.
Enkelte temaer som er omtalt i de foregående stortingsmeldingene,
blir ikke gjentatt i denne meldingen.
Sametingets årsmelding om virksomheten i 2000 er vedlagt
denne stortingsmeldingen.
1.1 Sammendrag og hovedprinsipper
Som et viktig grunnlag for sin samepolitikk legger regjeringen
til grunn at staten Norge opprinnelig er etablert på territoriet
til to folk – samer og nordmenn – og at begge
folkene har den samme rett og det samme krav på å kunne
utvikle sin kultur og sitt språk. Denne prinsipielle likeverdigheten
er slått fast i Grunnlovens § 110a.
Samene er anerkjent som urfolk fordi de nedstammer fra folk som
bebodde landet da de nåværende statsgrensene ble
fastlagt, og har beholdt alle eller noen av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle
og politiske institusjoner, jf. ILO-konvensjon nr. 169
om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, art. 1.
Regjeringens grunnleggende prinsipp er at kulturelt mangfold
er en berikelse for samfunnet, og at Norge er et land med plass
til, og mulighet for, kulturelt mangfold. Gjensidig respekt mellom ulike
grupper er viktig for at både storsamfunnet og lokalsamfunnene
skal kunne fungere. Felles verdier må være demokrati,
solidaritet, likestilling og toleranse.
Gjennom lang tid var den offisielle politikken at det samiske
språket og den samiske kulturen skulle bort. Formålet
med dagens politikk er ikke å gi samene en særstilling,
men å rette opp de negative virkningene av tidligere fornorskningspolitikk,
oppnå reell likebehandling og motvirke diskriminering.
1.2 Samisk og norsk historie – noen historiske momenter
Kapittel 2 beskriver meget kort enkelte trekk fra samenes historie
fra 800-tallet og frem til i dag. Det er lagt hovedvekt på relasjonene
mellom det norske og samiske folket opp gjennom tiden. Fornorskningspolitikken,
som pågikk i mer enn 100 år fra rundt midten av
1800-tallet, står sentralt i en slik forbindelse.
1.3 Det rettslige grunnlaget for samepolitikken
Norske myndigheter er både gjennom folkeretten og gjennom
nasjonal rett forpliktet til å legge forholdene til rette
for at den samiske folkegruppen skal kunne sikre og utvikle sitt
språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Regjeringens mål
er at Norge skal oppfylle alle sine nasjonale og internasjonale
rettslige forpliktelser i forhold til den samiske befolkningen.
Internasjonale instrumenter som Norge har sluttet seg til når
det gjelder etniske minoriteter og urfolk samt nasjonal lovgivning
av særlig betydning for samepolitikken beskrives i kapittel
3.
Kompetansesenteret for urfolks rettigheter, som skal ligge i
Kautokeino, og domstolen for Indre Finnmark (Indre Finnmark tingsrett)
som skal lokaliseres til Tana, omtales også i kapittelet.
1.4 Sametingets myndighet og begrepet selvbestemmelse
Sametingets arbeids- og myndighetsområde og prinsipper
for overføring av myndighet og oppgaver til Sametinget
beskrives i meldingen. Videre beskrives oppgaver som kan være
aktuelle å overføre til Sametinget.
Regjeringen vil legge fram forslag om å endre sameloven,
slik at Sametinget gis fullmakt til selv å fastsette forskrift
om de overordnede og prinsipielle reglene for valg av Sameting.
Dette gjelder for eksempel reglene om valgkretser, mandatfordeling
og kriteriene for å stå i det samiske valgmanntallet.
Selvbestemmelse er et begrep som har stått sentralt
i den samepolitiske debatten i flere år, blant annet i
viktige politiske rammedokumenter fra Sametinget. FNs menneskerettskomité har også bedt
Norge om å rapportere om samenes situasjon i forhold til
retten til selvbestemmelse. Sametingets myndighet og begrepet selvbestemmelse drøftes
i kapittel 4. Det fastslås at utviklingen av samisk selvbestemmelse
skal skje innenfor det nasjonale rammeverket.
1.5 Sametingets rolle i forhold til stat,
region og kommune
Sametinget har i sin årsmelding for 1999 bedt om at
tingets rolle blir nærmere avklart gjennom en presisering
av ansvarsforholdet mellom Sametinget og de ulike forvaltningsnivåene.
Sametinget ønsker at det prøves ut ordninger for
hvordan tinget skal delta i arbeidet med, og gjennomføringen av,
fylkesplanleggingen. Sametinget krever også at kommuners
og fylkeskommuners ansvar for samiske saker må defineres
klarere.
Kapittel 5 beskriver departementenes mekanismer for konsultasjon
og drøftinger med Sametinget, samt oppgave- og ansvarsfordelingen
i samepolitikken og Sametingets forhold til det lokale og regionale
styringsnivået.
Regjeringen mener at det er behov for å avklare disse
spørsmålene og skisserer ulike måter
Sametingets fremtidige myndighet/oppgaver, og andre offentlige
organers ansvar for samiske saker, kan utredes på. De ulike
alternativene vil bli drøftet med Sametinget.
Regjeringen mener det er behov for mer informasjon og veiledning
om offentlige organers forpliktelser i forhold til den samiske befolkningen. Regjeringen ønsker
derfor større fokus på informasjon om blant annet
menneskerettighetsbestemmelser som har betydning for urfolk.
1.6 Sørsamer, østsamer/skoltesamer og
lulesamer
Foruten nordsamene, som er den største samiske gruppa,
finnes det også mindre grupper blant samene i Norge. Det
er sørsamer, østsamer/skoltesamer og
lulesamer. Disse gruppene har egne dialekter som til dels er svært
forskjellige fra nordsamisk.
Regjeringen bygger på at samisk kultur representerer
et mangfold og innser at enkelte av behovene til de mindre samiske
gruppene bare kan bli møtt gjennom særtiltak,
for eksempel når det gjelder språk, kultur og
utdanning. Myndighetene legger derfor stor vekt på å bevare
og utvikle sørsamisk, østsamisk/skoltesamisk
og lulesamisk språk.
1.7 Språk
Kapittel 7 omhandler myndighetenes internasjonale og nasjonale
forpliktelser når det gjelder å bevare og utvikle
samisk språk. En nylig gjennomført undersøkelse
viser at ca. 25 000 personer er samiskspråklige,
dvs. at de kan snakke og/eller følge med i en
samtale på samisk. Litt over halvparten av disse kan også lese
samisk. Dette betyr at mer enn 10 000 samiskspråklige
ikke kan lese og skrive samisk. Lese- og skriveopplæringstilbud
for dem som kan snakke samisk er én utfordring. En annen
er språkopplæringstilbud for alle dem med samisk
bakgrunn som verken kan lese, skrive eller snakke språket.
Regjeringen legger vekt på å sikre samisk-
og norsktalende en likeverdig tjenesteyting i samfunnet. Undersøkelser
viser at samelovens språkregler ikke følges opp
i tilstrekkelig grad. Regjeringen vil iverksette informasjonstiltak
om disse språkreglene. Forvaltningen av de midlene som
i dag gis som skjønnsmidler til kommuner som har merutgifter
pga. tospråklighet, vil bli overført til Sametinget.
Kommunene og fylkeskommunene skal gis kompensasjon for utgifter
til tospråklighet. Regjeringen vil påse at stadnamnlova
følges opp, også i områder utenfor forvaltningsområdet
for samisk språk (Kommunene Karasjok, Kautokeino, Kåfjord,
Nesseby, Porsanger og Tana).
Statlige etater skal ta i bruk programvare som muliggjør
bruk av samisk tegnsett. På regjeringens internettsider,
ODIN, skal det etableres et eget samisk språkvalg.
1.8 Informasjon og holdninger
Myndighetene har også forpliktelser, i henhold til internasjonale
avtaler og nasjonalt lovverk, til å informere storsamfunnet
om samisk kultur. Til tross for at det i lengre tid har vært
en positiv utvikling i synet på samisk kultur, er det likevel
nødvendig å iverksette både kortsiktige
og langsiktige tiltak for å motvirke og redusere nedarvede
negative holdninger til samer og samisk kultur. I den forbindelse
er informasjon, undervisning og kunnskapsutvikling sentrale elementer.
Et variert informasjonsarbeid om samiske og flerkulturelle forhold er
derfor helt nødvendig. Det vil bli utarbeidet undervisningsmateriale,
både i grunnskolen og i videregående opplæring,
som er utformet med tanke på å skape gjensidig
respekt, toleranse og forståelse mellom folkegruppene.
Regjeringen vil bidra til å støtte opp under arenaer/institusjoner
i lokalsamfunnene for synliggjøring, formidling og utøvelse
av samisk språk og kultur.
1.9 Samiske barn og unges
oppvekstvilkår
Samisk barn og ungdom er ingen ensartet gruppe, verken med hensyn
til bosted eller erfaringsbakgrunn. Utforming og oppfølging
av en barne- og ungdomspolitikk for samiske barn og ungdom må ha
som mål å skape oppvekstmiljøer for barn
der samisk og norsk kultur i størst mulig grad har samme
status og oppleves som likeverdige. Regjeringen vil sikre at Barneombudet
får kompetanse i samisk språk og kultur.
Barne- og familiedepartementet og Sametinget vil i løpet
av 2001 utgi et hefte som vil gi oversikt over ulike tilbud til
samiske barn og ungdom.
Antall samiske barnehager har økt betydelig de siste årene.
Det er stort behov for statistisk informasjon om samiske barnehager.
Barne- og familiedepartementet vil, i samarbeid med Sametinget, vurdere
en eventuell undersøkelse om barnehagebehovet blant samiske
foreldre. Det er en utfordring å sikre rekruttering av
personale med kompetanse i samisk språk til barnehager.
Regjeringen vil utrede behovet for etter- og videreutdanningstiltak
i barnehagesektoren. Samiske barnehager har behov for informasjon,
veiledning og erfaringsutveksling.
Det er fortsatt behov for å styrke kompetansen og integrere
det samiske perspektivet i barnevernet. Barne- og familiedepartementet
vil sørge for samisk oversettelse av informasjonsmateriell
om omsorgs- og oppdragerrollen til foreldre og til bruk på helsestasjoner.
1.10 Utdanning
Skolen spiller en viktig rolle i arbeidet med å styrke og
utvikle samisk kultur og samfunnsliv. Av hensyn til reelt likeverd
er det viktig at opplæringen for samiske elever skjer innenfor
rammen av fellesskolen. Funksjonell tospråklighet og tokulturell kompetanse
er en forutsetning for samers aktive deltakelse samfunnet. For de
samiske elevene er det viktig at utdanningen deres er slik at det
på et kollektivt grunnlag ikke kan stilles spørsmål
om elevenes kvalifikasjoner i det norske samfunnet.
Samisk læremiddelutvikling skal omfatte barnehager,
grunnskole, videregående skole og spesialpedagogiske læremidler.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil få en
kompetent offentlig institusjon til å styre skoleverkets
satsing på IKT i samisk opplæring.
Det samiske læreplanverket for den 10-årige grunnskolen
ble innført i 1997 (L97 Samisk). Et veiledningsheftet i
det lokale arbeidet med L97 Samisk – Fellesskap og tilpasning
vil foreligge fra Læringssenteret i løpet av 2001.
Samisk høgskole har fått i oppdrag å evaluere
innføringen av L97 Samisk. Rapporten vil foreligge i 2003.
Regjeringen vil vurdere tiltak for å styrke framtida
til de samiske videregående skolene. En hovedmålsetting
bør være å opprettholde og utvikle skolenes
faglige kompetanse og å sikre en akseptabel ressursutnyttelse
over tid.
Regjeringen ønsker å foreta en bred gjennomgang
av samisk utdanning og forskning, både ved Samisk høgskole
og ved andre institusjoner på ulike nivåer. Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet vil komme nærmere
tilbake til Stortinget med dette i en egnet form. Spørsmål
som gjelder samisk lærerutdanning og som er foreslått
i NOU 2000: 3, vil bli behandlet i et eget kapittel i lærerutdanningsmeldingen
i 2002. Fra 2002 vil Statens utdanningskontor i Nord-Trøndelag
få to studiehjemler per år som vil bli tildelt
lærere for videreutdanning i sørsamisk med bindingstid
ved skoler der det gis opplæring i sørsamisk.
Regjeringen vil bidra til fortsatt FOU-innsats på feltet,
spesielt når det gjelder samiske samfunnsforhold i moderne
tid, holdninger til samer og samisk kultur, samt samisk språk
og informasjon. Arbeidet for å fremme rekruttering til
samisk forskning vil fortsette.
1.11 Helse- og sosialsektoren
Regjeringen har som mål at alle skal ha likeverdige helse-
og sosialtjenester uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn.
Dette forutsetter en aktiv politikk for å innarbeide et
samiskspråklig og kulturelt perspektiv i tjenestene.
Sosial- og helsedepartementet har siden 1997 fordelt midler til
oppfølging av NOU 1995:6 Samisk helse- og sosialplan. Midlene
anvendes i hovedsak til utviklingstiltak for tilpassing av tjenestetilbudene
til samiske brukeres behov, opplæring av personell i samisk
språk og kulturforståelse, og tolketjeneste. I
2001 etableres et senter for samisk helseforskning i Karasjok. Senteret
er knyttet til Universitetet i Tromsø. En større
samisk helse- og levekårsundersøkelse er under
planlegging. Regjeringen vil høsten 2001 legge frem en
handlingsplan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkningen
i Norge.
1.12 Kultur og kirke
Regjeringen har som prinsipp at eksisterende samiske kulturbygg
skal sikres tilfredsstillende driftsfinansiering før nye
investeringer foretas. Kulturdepartementet vil utarbeide en investeringsplan
for nasjonale kulturbygg og tusenårssteder som legges frem
for Stortinget i 2002.
Det foreligger planer om å utvikle et samisk arkiv-,
informasjons- og dokumentasjonssenter, med utgangspunkt i det som
i dag er Samisk arkiv.
Norsk filminstitutt har fra og med 2000 etablert en støtteordning
til samisk filmproduksjon.
Kulturdepartementet vurderer ytterligere overføring
av kulturtiltak til Sametinget. Vurderingene skjer i samarbeid med
Sametinget og berørte organisasjoner/institusjoner.
Samisk kirkeliv skal være en naturlig og integrert del
av det øvrige kirkelivet i Norge. Arbeidet med oversettelse
av bibeltekster og annet materiell til samisk vil være
et viktig bidrag for å realisere denne målsettingen.
Det samme gjelder arbeidet med å tilpasse kirkens liturgier
til samisk språk og musikk, særlig i de lule-
og sørsamiske områdene. Opplæring i samisk
språk i den kirkelige utdanningen er et viktig satsingsområde
i prestegjeldene som ligger i forvaltningsområdet for samisk
språk.
1.13 Overordnede prinsipper for miljø-
nærings- og distriktspolitikken
Regjeringen ønsker fortsatt å bidra til fornyelse
og omstilling av næringslivet, også i områder
med samisk bosetting. Næringspolitikkens mål er å gjøre
norsk næringslivs verdiskapingsevne så stor som
mulig. Det krever også at den offentlige innsatsen, så vel
på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, rettes
mot å utvikle konkurransedyktige og lønnsomme
bedrifter og næringer med høy evne for verdiskaping.
Et lønnsomt og konkurransedyktig næringsliv vil
være avgjørende for bosettingen og utvikling av
livskraftige samfunn i distriktene. Det er viktig å utvikle
en næringspolitikk tilrettelagt for samiske bosettingsområder,
blant annet fordi tradisjonelle samiske næringer og samisk
kultur i stor grad er knyttet til utkantstrøk. Sametinget
er, og skal være, en viktig aktør og premissleverandør
i miljø-, nærings- og distriktspolitikken i samiske bosettingsområder.
Regjeringen vil bidra til å iverksette prosjekter som
skal kartlegge tradisjonell samisk kunnskap om natur, økologi
og bruksformer.
1.14 Næringsutvikling og levekår i områder
med samisk befolkning
Tradisjonelt har de samiske områdene vært preget av
næringsvirksomhet basert på primærproduksjon
(fiske, utmarksnæringer, reindrift og jordbruk). Ressurssituasjonen
og presset på naturgrunnlaget utgjør vesentlige
utfordringer innen primærproduksjonen.
Det er behov for å utvikle alternative næringsformer,
sikre sysselsetting og bosetting i samiske områder, og å opprettholde
og utvikle et levende samisk språk og kultur.
Reindriften har stor betydning for bevaring og utvikling av samisk
bosetting, kultur og språk. Reindriften står overfor
store utfordringer når det gjelder rovdyr, beitegrunnlag,
arealinngrep og sviktende økonomi. Regjeringen vil følge
opp arbeidet med fordeling av beiteressursene i Finnmark, slik at
reindriftsdistriktene sikres en større grad av balanse
mellom sesongbeitene. Det nyopprettede fellingslaget i Statens naturoppsyn
vil, ved store tap av rein, kunne settes inn i enkelte typer skadefelling
for å få til et mest mulig effektivt og målrettet
uttak. Regjeringen ga i 2001 Stortinget en utvidet orientering om
dagens situasjon i reindriftsnæringen i stortingsproposisjonen
om årets reindriftsavtale. Et statlig utvalg med mandat
til å gjennomgå reindriftsloven og bestemmelser
som gjelder styringen og forvaltningen av reindriften og reguleringen
av de interne forholdene i næringen, leverte sin innstilling
til regjeringen 15. mars 2001.
Fiske, gjerne i kombinasjon med andre næringer, er et
sentralt element i samisk kultur. Regjeringen ønsker at
retten til, og mulighetene for, å livnære seg
av fiske – eventuelt i kombinasjon med andre næringer – sikres.
Regjeringen ønsker at rammebetingelsene for fiskeriene
skal gi grunnlag for livskraftige lokalsamfunn. Dette gjelder også for
fiske i samiske bosettingsområder. Innstillingen fra Samisk
fiskeriutvalg («Gregussenutvalget») har vært
på høring og er nå til behandling i Fiskeridepartementet.
Etter initiativ fra Sametinget, er regjeringen og Sametinget i dialog
om å prøve ut nasjonale forvaltningsordninger
med en lokal tilpasning, slik at man kan få til en positiv
og stabil næringsutvikling i samiske kyst- og fjordområder.
Rettighetshavere og lokalsamfunn vil få et større
ansvar for forvaltningen av laksefisket, samtidig som Sametinget
vil bli trukket inn i lakseforvaltningen i områder med
samisk bosetting.
Faktorer som klima, ressurs- og arealgrunnlag, samt tradisjon
og geografisk lokalisering, har gjort at næringskombinasjoner
spiller en større rolle i samiske enn i de fleste norske
bosettingsområder. Regjeringen vil arbeide for at rammevilkårene
for næringskombinasjoner tilpasses de samiske behovene
og at det fortsatt legges til rette for kombinasjonsbruk i områder
med samisk befolkning. Støtte til, og utvikling av næringskombinasjoner, bør
være et særlig ansvar for Samisk utviklingsfond.
Regjeringen ønsker å ta hensyn til jordbruk som
kombinasjonsnæring i samiske områder, fordi jordbruket
er svært viktig for bosettingen i disse strøkene.
Regjeringen vil gjennomgå forholdet mellom minerallovgivningen
og samiske rettigheter i forbindelse med ny vurdering av forslag
til ny minerallov (Ot.prp. nr. 35 (1998–99) Om
lov om erverv av og drift på mineralressurser).
Regjeringen anser at reiselivsnæringen i de samiske
områdene har et betydelig potensiale for vekst og utvikling.
Samisk reiseliv må utformes på lokalsamfunnenes
premisser og de stedlige forutsetningene. Samtidig er det viktig
at den offentlige innsatsen bidrar til å legge til rette
for økt verdiskaping og lønnsomhet i reiselivsnæringene,
i samsvar med de prinsippene som er nedfelt i St.meld. nr. 15
(1999- 2000) Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer.
Regjeringen går inn for at alle skal kunne delta i kunnskapssamfunnet.
I dette ligger det at også samiske områder skal
ha tilgang til bredbåndskommunikasjon.
Regjeringen planlegger i 2002–2003 en oppfølging
av tidligere arbeid med samisk byggeskikk, bl.a. i form av et Nord-Skandinavisk
samarbeid, der også samer fra sørsameområdet
bør medvirke.
1.15 Arealforvaltning i områder med
samisk bosetting
Tydeliggjøring av planprosessene og en sterk forpliktelse
for planmyndighetene til å tilrettelegge for medvirkning
fra samiske organer og organisasjoner og den samiske befolkningen,
er viktige forutsetninger for å sikre naturgrunnlaget for
samisk kultur, næringer og samfunnsliv. Det er også viktig å utvikle
en overordnet arealpolitikk som sikrer at samiske interesser blir
ivaretatt gjennom plansystemet.
I Planlovutvalgets første rapport, NOU 2001:7 «Bedre
kommunal og regional planlegging etter plan- og bygningsloven» er
det drøftet flere spørsmål av betydning
for reindriften. Naturgrunnlaget for samisk kultur og næring
skal være et viktig formål i planleggingen. Videre
vurderes muligheten for å gi bestemmelser til arealbrukskategorien landbruks-,
natur- og friluftsområder (LNF), bl.a. for å kunne
sikre at reindriften gis fortrinn i områder med flerbruk.
Regjeringen tar sikte på å utrede bruk av rikspolitiske
retningslinjer for å formidle samiske interesser i planarbeidet
etter plan- og bygningsloven. Sametinget vil bli orientert om arbeidet
og ha anledning til å delta.
I områder hvor reindrift og militær aktivitet foregår
side om side, mener regjeringen at evne og vilje til å utvise
fleksibilitet og til å opprettholde dialog bør
være en hovedutfordring for begge parter, med sikte på å unngå arealkonflikter.
1.16 Nordisk og internasjonalt
samarbeid
Samarbeid på tvers av landegrensene er spesielt viktig
for samer, i og med at de er bosatt i fire stater. Det er viktig
at Sametingets innflytelse og kompetanse benyttes i nordiske og
internasjonale sammenhenger. Regjeringen legger stor vekt på at internasjonale
urfolksspørsmål drøftes i et nært samvirke
mellom regjeringen og urfolksrepresentanter. Norske holdninger til
internasjonale urfolksspørsmål utformes derfor
i nært samarbeid med Sametinget. Det legges også stor
vekt på at Sametinget, i den grad det er mulig, skal være representert
i internasjonale sammenhenger hvor urfolksspørsmål
står på dagsordenen. Regjeringen vil, i samråd
med Sametinget, utarbeide prosedyrer og strukturer for konsultasjoner
med tanke på internasjonalt urfolksarbeid i FN og ILO (International
Labour Organisation). En arbeidsgruppe i Utenriksdepartementet vil,
i samarbeid med Sametinget, utarbeide nødvendige strukturer
og rutiner for samarbeidet mellom Sametinget og Utenriksdepartementet.
1.17 Samordning av samepolitikken
Regjeringen ønsker å føre en samordnet
og konsekvent samepolitikk. Den statlige politikken overfor samene
skal i størst mulig grad baseres på samenes egne
premisser. Regjeringen vil etablere regelmessige møter
på politisk og administrativt nivå mellom aktuelle
departementer og Sametinget. Regjeringen vil utarbeide en veileder
for arbeidet med samiske saker for departementene. Målsettingen
med veilederen er å sikre at det tas hensyn til samiske
interesser i sentralforvaltningens politikkutforming og saksbehandling.
Det vil bli foretatt en evaluering av regjeringens samordning av
samiske saker.