1 Proposisjonens hovedinnhold
Regjeringen legger med dette fram forslag til ny reindriftslov.
Det foreslås endringer i forhold til dagens rettstilstand
når det gjelder de interne forhold i næringen.
Bestemmelsene i reindriftsloven av 1978 vedrørende dette
har stort sett stått uendret siden loven trådte
i kraft 1. juli 1979. Endringene i reindriftsloven må ses
i forhold til Regjeringens og Stortingets overordnede mål
for reindriftspolitikken, dvs. en økonomisk, økologisk
og kulturelt bærekraftig reindrift. En viktig premiss for
arbeidet med lovforslaget har vært at reindriften er avhengig
av de biologiske ressurser, og at bruken av disse må være
bærekraftig i et langsiktig perspektiv. Forslagene til
endringer i loven er videre utformet på en slik måte
at den bedre støtter opp om disse målene. I dette
ligger en lovmessig ramme som sikrer større grad av internt
selvstyre i næringen. Etter Regjeringens vurderinger er dette
nødvendig for å oppnå bedre måloppnåelse.
Til grunn for forslaget ligger utredning fra Reindriftslovutvalget
avgitt 15. mars 2001 (NOU 2001:35 Forslag til endringer i reindriftsloven), uttalelser
i høringen, synspunkter framkommet under de gjennomførte
konsultasjoner med Sametinget og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL),
samt generelle rettspolitiske føringer.
Departementet har i tråd med Reindriftslovutvalgets
forslag lagt vekt på kulturen og tradisjonene innenfor
reindriften så langt dette har vært forenlig med
de hensyn en reindriftslov skal ivareta. Det arbeidsmessige fellesskapet
siida
har fått en sentral plass,
og utgjør et viktig element i bestemmelsene om intern organisering.
Begrepet siidaandel foreslås å erstatte dagens
driftsenhetsbegrep. Det foreslås åpnet en adgang
til å etablere sideordnet rekrutteringsandel for å gi
mulighet for smidige generasjonsoverganger. Videre har det vært
lagt vekt på å sikre et grunnlag for den enkelte
reindriftsutøvers rettssikkerhet.
Departementet har hatt fokus på likestillingsmessige
spørsmål. Norges forpliktelser i henhold til FNs
kvinnekonvensjon, som nå er vedtatt inkorporert i norsk
rett, har vært lagt til grunn.
Ordningen med reinbeitedistrikter foreslås videreført,
men distriktsstyret rendyrkes som et privatrettslig organ. Utarbeidelse
av bruksregler for distriktet blir en av distriktsstyrenes viktigste oppgaver.
Bruksreglene skal gi nærmere bestemmelser om forvaltning
av distriktets ressurser hvor bestemmelser om beitebruk og reintall
vil være særlig viktig. Distriktsplanen, som også finnes
i gjeldende lov, forutsettes nå bare å gi de opplysninger
om reindriften i distriktet som er nødvendige for den offentlige
planleggingen.
En hovedtanke med forslaget er at reindriften i utgangspunktet
ikke skal behøve å være gjenstand for
myndighetenes oppmerksomhet gjennom offentligrettslige reguleringer
og vedtak. De private aktører må selv forventes å kunne
finne fram til fornuftige og langsiktige løsninger. I den
forbindelse foreslås det en bestemmelse om utenrettslig konfliktløsning
ved mekling.
I visse situasjoner vil det imidlertid være nødvendig
at myndighetene griper inn. Ressursgrunnlaget og hensynet til øvrige
samfunnsinteresser vil kunne kreve tiltak fra myndighetenes side
fordi det ut fra omstendighetene må anses som et offentlig anliggende.
Det samme vil kunne være tilfellet der hvor den interne
samhandling i reindriften ikke fungerer, og man står overfor
situasjoner som ikke kan løses uten myndighetenes mellomkomst.
Det er utformet sanksjonsbestemmelser som etter omstendighetene
skal kunne nyttes i ulike situasjoner.
Når det gjelder organiseringen av den offentlige forvaltningen
på dette området, foreslår departementet
at dagens ordning videreføres inntil videre. På denne
bakgrunn er det også hensiktsmessig å utsette
spørsmålet om opprettelse av et eget reinoppsyn.
Det vises til nærmere omtale av dette spørsmålet
i kapittel 8.
Det er foretatt en redaksjonell gjennomgang og opprydding i loven.
Dette har ført til at departementet, i tråd med
utvalgets forslag, har funnet det mest hensiktsmessig å fremme
forslag om en ny lov. Lov om reindrift av 9. juni 1978 nr. 49 forutsettes
dermed opphevet fra ikrafttredelsestidspunktet for den nye loven.
Et nytt samerettsutvalg ble oppnevnt i 2001. Utvalget skal utrede
spørsmålene omkring den samiske befolknings rettslige
stilling når det gjelder retten til, og disponering og
bruk av land og vann, i de samiske områdene utenfor Finnmark fylke.
Særlig skal reindriftens arealbruk og rettigheter vurderes.
Som det framgår av kapittel 2 og 8, har det til grunn for
fastsettelsen av Reindriftslovutvalgets mandat ligget en forutsetning
om at de mer grunnleggende rettighetsmessige spørsmål skal
vurderes av det nye samerettsutvalget.
Stortinget vedtok finnmarksloven i 2005. Etter departementets
vurdering får bestemmelsene i finnmarksloven ikke i noen
særlig grad betydning for de forhold som omhandles i denne
proposisjonen.
I arbeidet med ny lov har departementet hatt flere konsultasjonsmøter
med Sametinget og NRL. Det er i alt avholdt syv konsultasjonsmøter,
hvorav tre på politisk nivå. I forkant av de siste
møtene fikk NRL og Sametinget oversendt utkast til lovtekst. Utkast
til lovtekst har også vært behandlet av Sametingets
plenum. Konsultasjonene har vært avholdt i tråd
med avtale om prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget, stadfestet i kongelig resolusjon 1. juli 2005. Etter
Regjeringens syn har konsultasjonene vært både
omfattende og uttømmende. Det redegjøres nærmere
for innholdet i konsultasjonene under kapittel 3 og 8, herunder
om hvor det er enighet og uenighet om lovens innhold.