2 Samisk og norsk historie – noen historiske momenter
2.1 De to folkene – et historisk perspektiv
Under åpningen av Sametinget i 1997, uttalte kong Harald
V at staten Norge er etablert på territoriet til to folk – samer
og nordmenn. Han bad også om unnskyldning for den måten
staten hadde behandlet samene på opp gjennom tiden:
«Den norske stat er grunnlagt på territoriet
til to folk – nordmenn og samer. Samisk historie er tett
flettet sammen med norsk historie. I dag må vi beklage
den urett den norske stat tidligere har påført
det samiske folk gjennom en hard fornorskningspolitikk.»
Hvilke realiteter er det som ligger bak kongens formuleringer?
Hva menes med det felles territoriet, og hvorfor fant kongen det
nødvendig å beklage den behandlingen samene er
blitt utsatt for?
I denne korte historiske innledningen vil hovedvekten ligge på relasjonene
mellom det norske og det samiske folket opp gjennom tiden. Når ble
grensene som også berørte de samiske bruks- og
bosettingsområdene fastsatt? Hvilke formelle mekanismer
har tidligere eksistert når det gjaldt å sikre
samenes kulturelle og materielle rettigheter? Et helt sentralt spørsmål
er også hvilke motiver som lå til grunn for at
statens myndigheter fra rundt midten av 1800-tallet la opp til en
politikk som tok sikte på at denne kulturen skulle bort,
og fornorskningspolitikken ble gjennomført.
2.2 Strid om de samiske områdene – samene som
statenes felles undersåtter
Et viktig historisk utgangspunkt når det gjelder forholdet
mellom samene og de nordiske statene (og Russland), er at samene
bebodde deler av det som nå er disse statenes territorier
lenge før statene og statsgrensene ble etablert.
Det opprinnelige samiske bosetningsområdet strakte seg
fra Midt-Skandinavia og nordover, helt til Ishavskysten. Nåværende
Finland hørte med, øst til innsjøen Ladoga,
og derfra til den sørvestre delen av Hvitehavet, samt hele
Kolahalvøya. I deler av dette store, tynt befolkete område,
var den samiske befolkningen lenge dominerende og i enkelte distrikter
utgjør samene stadig et flertall av befolkningen.
I europeisk litteratur fra det første tusenåret
av vår tidsregning, finner man enkelte skriftlige nedtegnelser
om samene. Det som særlig fremheves, er at de var et jegerfolk,
og at de behersket skiløperkunsten.
Den første autentiske beretningen om samene, og om Skandinavia,
får man på slutten av 800-tallet. Da seilte den
nordnorske høvdingen Ottar – i følge ham
selv den nordligst boende nordmann – fra Tromsøtraktene
og helt inn i Hvitehavet. Langs kysten av Nord-Troms, Finnmark og
Kolahalvøya traff han bare samiske jegere, fiskere og fuglefangere.
Først ved strendene i Hvitehavet kom han i kontakt med
andre folkeslag. I denne beretningen, som han gav til kong Alfred
av England, kunne han for øvrig også fortelle
at samene hadde tilhold øst for den bebygde delen av nordmennenes
land. Det vil med andre ord si i det indre av den skandinaviske
halvøya.
Ottars beretninger et meget klart vitnesbyrd om at samisk kultur – i
hvert fall i denne nordlige delen av det samiske bosetningsområdet – var bygd
på jakt, fiske og fangst. Produksjonen var betydelig, og
det nordnorske høvdingaristokratiet bygde i vesentlig grad
sin rikdom på de «skattevarene» samene
betalte dem. Enkelte norske historikere har vært inne på at
verdien av skatten og handelen med samene, var så stor
at den også kan ha fått betydning for å stabilisere
og sikre det nye norske rikskongedømmet, når dette
overtok skattleggingsvirksomheten.
De varene samene produserte var svært verdifulle, og
etterspurte langt ut over Norden. Dette førte til konkurranse
mellom statene om beskatning og jurisdiksjonsutøvelse over
samene og områdene hvor de holdt til.
I denne prosessen ble samene delvis ansett som statenes felles
undersåtter, blant annet gjennom bilaterale avtaler. Partene
kunne for eksempel bli enige om at begge skulle ha skattleggingsrett, mens
bare den ene skulle utøve geistlig og verdslig jurisdiksjon.
Mellom Norge og Novgorod ble det for eksempel inngått
en fredstraktat i 1326, og et såkalt grenseskille som er
tre-fire år yngre. Der ble det ikke fastsatt grenser i
egentlig forstand, men et felles influensområde over grovt
sett Nord-Troms, Finnmark og Kolahalvøya. Samisk skattebetaling
til begge statene var det sentrale.
Rivaliseringen mellom russere/karelere, svensker/finner
og nordmenn/dansker, førte i de påfølgende
to-tre hundreårene ofte til flerdobbel beskatning og utbytting.
Dynamikken var at de som gjorde krav på deler av det samiske
området, mente at kravene ble forsterket og underbygd,
jo høyere skatt man maktet å drive inn.
Boks 2.1 Samenes tredobbelte skatteplikt
En samtidskommentator på slutten av 1500-tallet, Peder
Claussøn Friis, undret seg over at samene hørte
inn under kongen av både Norge, Sverige og Russland, og
var skattepliktige til alle tre. De var så verdifulle skatteobjekter
at hvis noen drepte en same, måtte det bøtes til
alle tre kongene.
En slik mangedobbel skatteplikt var ikke vanlig. Claussøn
Friis mente derfor at den tredobbelte skatteplikten måtte
ha helt spesielle forklaringer. Det han kom frem til var at én konge
alene ikke hadde klart å undertvinge samene. Årsaken
var den trolldomsmakten de satt inne med.
De aktuelle kongene var derfor blitt nødt til å slutte
et slags forbund for å få styringen over dem.
Svenskekongen var kommet Norges konge til hjelp med sine såkalte østfinner. Fra
russisk side stilte man med bjarmelendere. De to sistnevnte gruppene
skulle være jevngode med samene i trolldom. Først
når disse kreftene hadde forent seg, måtte samene gi
tapt.
Han hadde imidlertid også en annen forklaring på samenes
tredobbelte skatteplikt. De ville ha «… Fred og
ingen Fiendskab af de nest omliggendis Land.».
I første halvdel av 1500-tallet ble det lagt grunnlag
for en mer ekspansiv svensk politikk nordover mot Ishavskysten.
Birkarlenes gamle skattlegging av samene ble samtidig lagt inn under
kronen. Som et ledd i denne utviklingen proklamerte Gustav Vasa
i 1551, at samene på en lang strekning av Ishavskysten – «Vesterhavet» – var
Sveriges undersåtter. De var skattepliktige kun til ham,
og han tok både dem og deres rørlige og urørlige gods
under sin beskyttelse. Dette skjerpet motsetningene mellom de involverte
statene. En viss avklaring fant likevel sted i 1595. Russland overdro da
til Sverige sin skattleggingsrett av samene vest for Varanger.
Med avtalen fra 1595 som grunnlag, mente den svenske kongen at
hans rett til kyst- og fjordområdene i det nordligste Norge
var blitt styrket. På begynnelsen av 1600-tallet prøvde
svenskene blant annet å etablere fysiske støttepunkter
i Finnmark, og etter ordre fra Stockholm ble det sendt folk nordover
som på kongens vegne skulle organisere fisket i de største
lakseelvene.
Blant annet striden om herredømmet over den nordligste
delen av Nordkalotten, førte til Kalmarkrigen, 1611–12,
som Sverige tapte. Gjennom fredsslutningen i 1613, ble det slått
fast at de omtvistede kyst- og fjordområdene, ene og alene skulle
tilhøre Danmark–Norge. Dermed fikk også samene
i dette området bare én stat å forholde
seg til, både i jurisdiksjonell og skattemessig forstand.
For de samiske områdene i den indre delen av Finnmark,
ble det imidlertid ikke noen tilsvarende avklaring. Der fikk man
en bilateral avtale om at samene skulle være begge landenes
undersåtter. Sverige skulle ha den geistlige og verdslige
jurisdiksjon, men samene som bodde der skulle betale skatt til begge
statene.
Danmark med Norge, og Sverige med Finland, lå flere
ganger i strid med hverandre, også på 1600-tallet.
Dette fikk konsekvenser for sørsamene. Utfallet av nok
en krig var nemlig at Jemtland og Härjedalen i 1645 gikk
over fra å være norske, til å bli svenske
distrikter.
Et stykke ut på 1700-tallet ble Danmark-Norge og Sverige
enige om å komme frem til en endelig grense mellom de to
landene. Dette innebar også at det skulle bestemmes hvem
som skulle få jurisdiksjon over det som nå er
den indre delen av Finnmark. Denne grensetrekkingen og grensefastsettelsen
fant sted i 1751. Mesteparten av fellesområdet tilfalt
Norge. Én viktig årsak til dette var norskregistrerte
reindriftssamers bruk av Finnmarksvidda til vinterbeite. Grenselinjen
fra den gang er stadig grense mellom Sverige og Norge, og Finland
og Norge.
I første halvdel av 1800-tallet ble det siste samiske
fellesområdet delt opp. Det var de øst- eller
skoltesamiske siidaene Neiden, Pasvik, og Petsjenga («Peisen»),
sør for Varangerfjorden. Det skjedde i forbindelse med
at grensen mellom Russland og Norge, og mellom en del av Norge og
Finland, ble trukket i 1826. Resultatet ble at nåværende
Sør-Varanger ble en del av Norge. Frem til da hadde samene
i dette området i det vesentlige vært under russisk
jurisdiksjon, men med skatteplikt også til norsk side.
Grensekonvensjonen av 1826 gjorde også formelt slutt
på Norges flere hundre år gamle pretensjon på skatten
fra samene på Kolahalvøya – en pretensjon
som for øvrig ikke hadde hatt noe reelt innhold siden begynnelsen
av 1600-tallet.
2.3 Grensetrekkingen i 1751. Samenes interesser skulle sikres
Det som både i et statlig og samisk perspektiv er særlig
interessant i forbindelse med grensetraktaten fra 1751, er det innholdsrike
tillegget på 30 paragrafer, om de grenseoverflyttende samenes rettigheter.
Denne tilleggsavtalen – som skulle ha samme kraft som grensetraktaten
selv – er senere blitt kalt lappekodisillen. Til grunn
for denne lå en uttalt vilje fra statenes side om å sikre
fremtiden for det samiske folket. I forarbeidene ble det nemlig eksplisitt
sagt at man ønsket å bidra til «den Lappiske
Nations Conservation.»
Det viktigste med lappekodisillen er de samiske næringsrettighetene.
De samene som hadde behov for å krysse grensen i forbindelse med
næringsutøvelsen, i særlig grad reindrift, skulle
fortsatt ha full rett til å gjøre dette. Mot en viss
avgift skulle de ha rett til å bruke land og vann i det
andre landet på linje med dets egne undersåtter.
Dette gjaldt både beite, jakt, og fiske i sjø og ferskvann.
I forbindelse med overflyttingene ble det innført en
viss egenforvaltning, hvor samelensmannen skulle ha en sentral rolle.
Kodisillen instituerte videre et internt samisk rettssystem, og
samiske domstoler med til dels betydelig myndighet – også på tvers
av den nye grensen – «Lapperetten». Dessuten
ble det fastsatt at det skulle være samisk representasjon
på det laveste nivået i det ordinære rettsvesenet,
når en same fra det andre landet stod for retten.
Naturlig nok ble det i kodisillen også gitt retningslinjer
for hvordan samene kunne velge statsborgelig tilhørighet,
eller hvordan denne tilhørigheten skulle avgjøres.
Et interessant element var likeledes at den grenseoverflyttende
samiske befolkningen skulle ha full nøytralitet i tilfelle
krig mellom Danmark/Norge og Sverige. Selv i krigstider
hadde de rett til å flytte fra det ene landet til det andre,
og skulle taes vel i mot når de flyttet over. For grenseområdene
mot Øst-Finnmark, det vil si det daværende aller
nordligste Sverige, sikret lappekodisillen også at innbyggerne
på svensk side skulle ha frihandelsrett på norsk
side av grensen.
2.4 Lappekodisillen på 1800-tallet
I forbindelse med Napoleonskrigene på begynnelsen av
1800-tallet, skjedde det store endringer i de statsrettslige forholdene
i Norden. I 1809 ble Finland utskilt fra Sverige. Landet ble da
et storfyrstedømme under den russiske tsaren, og en ny
grense mellom Sverige og Finland ble trukket året etter. Norge
på sin side, ble i 1814 revet løs fra Danmark, og
tvunget inn i en personalunion med Sverige.
De statspolitiske endringene som fant sted, ser imidlertid ikke
ut til å ha påvirket den gjensidige samiske bruken
av naturgodene på tvers av grensen. Helt nord gjaldt dette
blant annet finske og norskregistrerte reindriftssamenes flyttinger
til fjordene og til kysten av Troms og Finnmark om sommeren, og
inn til de nordfinske skogene om vinteren. De fellessamiske laksefiskeordningene på tvers
av grenselinjen i Tanavassdraget, og annen felles ressursbruk – sommerboplasser, beite
for husdyr, brenselsskog, og slåttemarker ble heller ikke
berørt i første omgang. De nordligstboende finske
samene fortsatte også sitt sjøfiske i de nærmeste
fjordene på norsk side, særlig i Varangerfjorden.
Denne grenseoverskridende ressursbruken var så rotfestet,
at det mot slutten av 1820-tallet også ble vedtatt likelydende
regler i Norge og Finland, for gjensidig geistlig betjening av samene, når
disse oppholdt seg i nabolandet.
I forbindelse med Norges nye statsrettslige stilling i 1814,
ble det heller ikke stilt noen spørsmål ved lappekodisillens
bestemmelser i forholdet mellom Norge og Sverige. Reindriftssamene
fortsatte med flyttingene sine mellom de to landene slik de alltid
hadde gjort, og slik lappekodisillen sikret disse flyttingene.
Lokale kontroverser om mindre forhold på grensen mellom
Norge og Finland, førte omkring 1830 til at spørsmålet
om lappekodisillens formelle status ble et aktuelt tema mellom Norge
(Sverige) og Finland (Russland). Resultatet ble negativt.
Etter flere forhandlingsrunder ble det i 1852, fra russisk-finsk
side, nedlagt forbud mot reindriftsflyttinger over grensesperringen.
Dette ble umiddelbart fulgt opp fra svensk-norsk hold. Der nedla
man også forbud mot fremmede (finske) undersåtters
sjøfiske og jakt på norsk område. Men – lappekodisillen
som sådan ble ikke formelt sagt opp av noen av partene.
Gjennom grensesperringen i 1852 opplevde samene i dette området
at der faktisk var en grense Man kunne ikke lenger innrette næringslivet,
drive reindriften, på den måten som økologien
hadde lagt grunnlaget for.
For reindriftssystemene på hele Nordkalotten var grensesperringen
svært negativ, og førte til store omveltninger,
avskallinger og endringer i flyttemønstre over lang tid
og i store områder. Markant i dette bildet var den betydelige
utflyttingen av reindriftssamer fra Kautokeino til svensk Karesuando,
i løpet av 1850-tallet.
2.5 De to folkene på det felles territoriet
Når det gjelder forholdet mellom folkegruppene finner
man blant annet at den tette sammenvevingen mellom norsk og samisk
historie, kommer til uttrykk allerede i Snorre Sturlasons kongesagaer. Der
er «finner», det vil si samer, nevnt en rekke ganger.
For eksempel berettes det at den første norske rikskongen – Harald
Hårfagre – hadde flere typer kontakt med samer
og samiske miljøer.
Sagaene forteller også at samene på kysten
av Nord-Norge var dyktige båtbyggere. Det var et håndverk
som må ha stått høyt i kurs for 1000 år siden,
da sjøen var den dominerende transport- og ferdselsåre.
I Sigurd Slembes saga heter det at de samiskbygde båtene
var så raske på vannet at knapt noe annet skip
tok dem igjen.
Sagaene gir totalt sett et bilde av ulike typer samhandling mellom
samer og nordmenn, og noen gjerne farget av samtidens forestilling
om at samene satt inne med overnaturlige krefter.
I dansketida, de fire hundre årene før 1814,
var Norge er del av et rike som var meget kulturelt og språklig
sammensatt. Nordmenn og samer, etter hvert også kvener,
var noen av mange ulike folkeslag innen dette riket.
Når det gjelder samisk kultur spesielt, ble det fra
ca. 1715 og fremover, med støtte fra de verdslige
myndighetene, satt i gang en omfattende misjonsvirksomhet overfor
de samene som ennå ikke var fullt ut kristnet. I denne
prosessen prøvde man å fjerne alle spor etter
den gamle samiske religionen. Runebommer og offerplasser ble ødelagt,
og samiske navneskikker og joik ble forbudt.
Dette hadde selvsagt sterkt negative virkninger for vesentlige
sider ved den gamle samiske kulturen. På den andre siden
ble det i den første fasen av misjonstiden lagt stor vekt
på bruk av samisk språk, både i forkynnelse
og i de skolene som ble opprettet. Det fantes imidlertid også sentrale
geistlige aktører som hadde en mindre aksepterende holdning
til samisk språk og kultur.
Hovedinntrykket når det gjelder sentralmyndighetenes
politikk før 1814, er likevel at samene var akseptert som
en av mange folkegrupper i helstaten. Dette kom, ikke minst, til
uttrykk gjennom den vekt man la på å sikre samenes
interesser da grensen mellom Norge og Sverige ble trukket i 1751,
jf. kap. 2.4. Man respekterte i prinsippet samene som et folk med
sin egen kultur, på linje med andre folk innenfor helstatens
grenser.
2.6 Synet på samisk kultur endres. Fornorskningspolitikk
Det faktum at Norge ble etablert som en egen stat i 1814, førte
heller ikke til umiddelbare endringer i synet på samenes
språk og kultur. Markante geistlige, som Nils V. Stockfleth,
stod fra 1820-tallet av sterkt på at samisk (og kvensk)
måtte brukes i skole og kirke, og at kulturen hadde en
egenverdi. Etter hans syn bidro utvikling og bevaring av egen kultur
til sann og ekte harmoni mellom folkene.
Denne aksepterende holdningen til samisk kultur begynte imidlertid å endre
seg fra noe før midten av 1800-tallet og utover i århundret
ble holdningen sterkt negativ. Samene ble etter hvert, i «offisiell sammenheng» beskrevet
som mindreverdige, et folk uten kultur, og delvis også uten
materielle rettigheter. Blant annet ble Finnmark av regjering og Storting,
i 1848 definert som et opprinnelig herreløst område.
Hovedbegrunnelsen for dette var at amtet kun skulle ha vært
bebodd av nomadiske samer og nomadisme ga, etter den rådende
lære, ikke grunnlag for eiendomsrett. Derfor hadde kongen/staten
eid amtet fra gammel tid.
Omtrent samtidig med dette begynte man også å se
tegn til en omlegging av kulturpolitikken, og fornorskningsperioden
ble for alvor innledet på 1860-tallet. Den rådende
oppfatningen var nå at samene stod på et lavt
kulturelt nivå. Målsettingen var total assimilasjon.
Spesielt ble skolen et viktig instrument i fornorskningspolitikken.
Tidligere passuser om at samiske barn også burde lære
morsmålet ble strøket. Utenom undervisningstimene
ble lærerne forpliktet til å passe på at
elevene brukte norsk språk. Ved slutten av 1800-tallet
ble det ved lov fastsatt at undervisningen skulle foregå på norsk.
For å fremme fornorskningen ble det også, etter
hvert, bygd statsinternater hvor barna skulle bo mens de gikk på skolen.
På mange av disse internatene ble det også lagt
vekt på at barna ikke skulle snakke samisk seg i mellom.
Dette vedvarte til langt etter andre verdenskrig.
Ledende historikere har dokumentert at en viktig årsak
til fornorskningspolitikken var å finne i sikkerhetspolitiske
forhold, som skyldtes den sterke kvenske/finske innvandringen,
særlig til Øst-Finnmark etter midten av 1800-tallet.
Finland var et storfyrstedømme under den russiske tsaren,
slik at de som kom i prinsippet var russiske undersåtter. Frykten
for Russland var dermed en sentral årsak til de omfattende
fornorskningstiltakene som ble iverksatt. Man gjorde store anstrengelser
for å uniformere språk og kultur i samiske og
kvenske distrikter. Det ble i liten grad skilt mellom samer og kvener.
Begge ble snart under ett karakterisert som «de fremmede
folkeslag».
2.7 Synet på forholdet mellom folkegruppene endrer
seg
Dreiningen i synet på samisk åndelig og materiell kultur
begynte imidlertid allerede før de sikkerhetspolitiske
aspektene tok til å gjøre seg gjeldende med full
tyngde, fra 1860-tallet.
I en slik forbindelse er det grunn til å feste oppmerksomhet
ved den norske nasjonsbyggingen, som for alvor tok til et par tiår
etter 1814. Hovedsiktemålet var at man skulle bygge opp
en egen norsk nasjonal identitet, og plassere seg i verden, særlig i
forhold til sine nabofolk – svensker og dansker. I en slik
sammenheng ble det nedlagt et stort arbeid i å vise at
det norske folket hadde en minst like lang forhistorie i Skandinavia
som sine nabofolk, eller at Norge egentlig hadde beholdt sin indre
selvstendighet under dansketida.
I den forbindelse er læren til den «norske
historiske skole» viktig. Der stod den såkalte
innvandringsteorien sentralt. Første gang denne teorien ble
lansert, var av Rudolf Keyser mot slutten av 1820-tallet.
Denne læren frakjenner ikke samene en noe eldre tilstedværelse
innenfor Norges grenser. Det er helt gjennomgående at nordmennene
fremstilles som de «dannete» med en overlegen
og gammel samfunnsorganisasjon – i motsetning til samenes
tilfeldige omflakking og ville, rå og usle levesett – et
laverestående folkeferd både i åndelig
og legemlig henseende.
Studentene som fulgte Keysers forelesninger, og de som satte
seg inn i hans vitenskapelige forfatterskap, måtte få et
negativt inntrykk av samene, og av forholdet mellom nordmenn og
samer.
Samene var opprinnelig en vill, usivilisert og nomadisk befolkning.
De var kommet til det området som senere ble Norge, relativt
kort tid før den germanske, norrøne innvandringen
fra øst og nord.
Samene var nordmennene underlegne både i åndelig,
fysisk og våpenteknologisk henseende. Derfor var det enkelt
og naturlig for den norrøne folkestamme å fortrenge
de samiske nomadene til de ytterste utkanter, eller delvis utrydde
dem under innvandringen. De samiske nomadene eide ikke grunnen.
De drev heller ikke jord- eller åkerbruk. Derfor tok nordmennene
ubebygd land der de slo seg ned.
Keysers vitenskapelige forfatterskap, sammen med hans virke som
universitetslærer i Kristiania gjennom mange tiår,
kom etter alt å dømme til å bli viktig
når det gjaldt å forme den nye norske embetsstandens
syn på forskjellen mellom samer og nordmenn – og
dermed også til å legge grunnlaget for en omlegging
av politikken overfor samene. Dette henger sammen med den gjennomslagskraften
som innvandringsteorien fikk. Historikere som har arbeidet med spørsmålet
påviser nemlig at med den sterke appellen denne hadde til
norsk nasjonalfølelse, ble den snart fastslått
som en urokkelig sannhet i Norge.
Et annet viktig element i læren var at der de germanske
folkestammene slo seg ned, var det kun de som eide jord og etablerte
staten. Folket var de frie norske bøndene. Eiendomsrett
til jord oppstod ikke før de innvandrende nordmennene slo seg
ned som bønder og tok jord til eie som odel.
Samene var med andre ord, ikke en del av folket. De tilhørte
ikke rettssamfunnet som var bygd opp i Norge av den nordgermanske
folkestammen som nordmennene tilhørte.
Blant annet et slikt teoretisk bakteppe, ved siden av de sikkerhetspolitiske
vurderingene som etter hvert begynte å gjøre seg
gjeldende, gjør det enklere å forklare den sterke
fornorskningspolitikken som ble iverksatt.
I forbindelse med politikken overfor samene og kvenene finner
man i løpet av andre halvdel av 1800-tallet også et
betydelig innslag av rasetenkning, og et rasehierarki med den ariske
og germanske rase øverst, og samene nederst. Til dette
bidro nok også de sosialdarwinistiske holdningene som begynte å gjøre
seg gjeldende mot slutten av århundret. Fra embetsmannshold
ble for eksempel samisk og kvensk underrepresentasjon i kommunestyrene
begrunnet med at de nevnte gruppene hadde akseptert den norske rases
intellektuelle overhøyhet.
I dette ideologiske klimaet fikk man også en rekke beskrivelser
som viser hvilket syn man i ledende kretser i Norge hadde på de
tre etniske gruppenes antropologiske egenskaper, og deres innbyrdes
verdi.
Merkelappene «degenererte» eller «lavtstående
rase» ble gjerne knyttet til samene eller til grupper av
samer. Kvenene kunne nok bestå i kampen for tilværelsen,
mens nordmennene ble karakterisert som overlegne de to andre rasene,
både i legemlig og åndelig utvikling. De besatt
den «germanske races beste egenskaper» og var
i følge enkelte iakttakere «den herskende race».
Liknende klassifiseringer ble for øvrig også gjort
av Statistisk sentralbyrå, i forbindelse med deres analyser
av folketellingene i fleretniske områder.
I andre halvdel av 1800-tallet falt koloniseringstanken – å skaffe
plass til befolkningsoverskuddet sør i landet – også sammen
med fornorskningspolitikken. I begge henseender ble det ansett som formålstjenlig å få etnisk
norske til slå seg ned i nord, og man begynte også å gi
fordeler og subsidier til norske tilflyttere for å få dem
til å slå seg ned i det nordligste amtet – Finnmark.
Dette skulle danne en motvekt mot de «fremmede folkeslagene» – samer
og kvener. Denne politikken ble enkelte steder videreført
helt opp mot andre verdenskrig.
2.8 Etter 2. verdenskrig
På slutten av 1930-tallet begynte det å gjøre
seg gjeldende et mer positivt minoritetspolitisk syn i forhold til
samene blant toneangivende politiske krefter i Norge, og også blant
enkelte framstående embetsmenn. Det antas at dette skjedde
under innflytelse av blant annet nye internasjonale strømninger,
spesielt Folkeforbundets engasjement i minoritetsspørsmål.
Etter 2. verdenskrig kom dette først til uttrykk i Samordningsnemnda
for skoleverket sin tilrådning nr. 3, avgitt i
1948. Den tok blant annet opp spørsmål om lærebøker
på samisk, opplæring for lærere i samisk,
framhaldsskole for samer, samisk folkehøgskole og andre
tiltak, som også omfattet opplysningsskrifter på samisk.
Det til tross for at samiske skolespørsmål ikke
var nevnt i mandatet.
Samekulturutvalgets utredning NOU 1985: 14 viser til Samordningsnemndas
leder ekspedisjonssjef Boyesen i Kirke- og undervisningsdepartementet,
som i en senere sammenfatning i 1956 om nemndas arbeid med samiske
skole- og opplysningsspørmål, uttaler at «det
faktisk er et nytt syn på samespørsmålene
som har arbeidet seg frem i den senere tid. Fra på sett
og vis å fornekte denne folkegruppens egenart og de hensyn
som derfor burde tas til denne minoritet i vårt nasjonale
samfunn, er man kommet til en klar erkjennelse av hvilke plikter
vi som folk har til å behandle samene med den tilbørlige
respekt og hensynsfullhet. Statsmaktene er seg altså bevisst å ville
forlate en norsk nasjonaliseringsprosess og isteden legge forholdene
best mulig til rette for samenes livs- og arbeidsbetingelser i vårt
land».
Kirke- og undervisningsdepartementet fremmet ingen stortingsmelding
på grunnlag av Samordningsnemndas tilråding, men
valgte å følge opp de enkelte tiltakene med forslag
i statsbudsjettet. Dette gjaldt bevilgning til utarbeidelse av samisk lesebok,
lønnstilskudd til lærere som lærte seg samisk
og arbeidet i distrikt hvor det var bruk for språket og
utgiving av lærebøker med norsk og samisk tekst.
Bispinne Margrethe Wiigs ABC på norsk og nordsamisk, som
kom ut i 1951, er kjent blant flere samer som hadde sine første
skoleår på 1950-tallet.
Staten overtok også i 1951 ansvaret for den sørsamiske
skolen og opprettet Sameskolen i Hattfjelldal. Skole for sørsamiske
barn hadde inntil da vært Finnemisjonens anliggende.
På bakgrunn av et behov for en mer omfattende utredning
om fremtiden til samisk i Norge, og spesielt, som det fremkommer
av en henvendelse fra den daværende kringkastingssjef i
1955, en prinsipiell avklaring «om målet for arbeidet
med samiske spørsmål skal ha karakter av eit kulturvern
eller om ein skal ta sikte på ei kultur- og målreising
til full jamstilling», besluttet Kirke- og undervisningsdepartementet
i 1956 å oppnevne en komité for å utrede
samespørsmål.
Samekomitéens innstilling ble avgitt i 1959 og la opp
til en politikk som innebar avgjørende brudd med fornorsknings-
og assimilasjonspolitikken. Komitéen uttalte at målsettingen
for myndighetenes politikk overfor samene burde være å styrke den
samiske minoriteten økonomisk, sosialt og kulturelt.
Samekomitéen fremmet en rekke forslag som omfattet blant
annet tiltak for vern og utvikling av samisk språk, ved å gi
samisk preferanser innenfor et kjerneområde hvor samene
var i avgjort majoritet, opprettelse av et eget sorenskriveri og
politidistrikt som skulle omfatte de samme kommuner, bruk av samiske
stedsnavn, aksept av samenes historiske rett til sine bosettingsområder,
rett til erstatning for tap av bruksområder og fortrinnsrettigheter
til anlegg og industribedrifter som anlegges i samiske områder.
Komitéen foreslo også opprettet en egen lovkomité for å utrede
samenes rett til naturressursene. På det skolepolitiske
området framholdt komitéen likeverdet mellom samisk
og norsk kultur og foreslo en skolepolitikk hvor målsettingen
skulle være full tospråklighet og med forankring
i barnas hjemlige kultur.
Komitéen ga uttrykk for et grunnsyn som tilsa at «Som
et demokratisk land plikter Norge å legge vilkårene
til rette slik at samene kan ha muligheter til å bevare
sitt særpreg».
Kirke- og undervisningsdepartementet fremmet på grunnlag
av Samekomitéens utredning en stortingsmelding, St.meld.
nr. 21 (1962–63) Om kulturelle og økonomiske
tiltak av særlig interessen for den samisktalende befolkning.
Denne stortingsmeldingen dannet grunnlag for den første omfattende
prinsippdebatt om norsk samepolitikk i Stortinget og bekreftet de
tidligere signalene om prinsipielle endringer i norsk samepolitikk.
Kirke- og undervisningsdepartementet framhevet i stortingsmeldingen
at man først og fremst siktet mot å skape like
muligheter for den samisktalende og den norsktalende befolkningen.
Etter departementets oppfatning skulle dette kunne realiseres ved
styrking av generelle velferds- og utdanningstiltak. Samtidig ble
det åpnet for språklige særtiltak for å oppnå «… full
likestilling som medlemmer av vårt statssamfunn uansett
språklig bakgrunn».
Både Samordningsnemnda og Samekomitéen hadde
fremmet forslag til en rekke praktiske og politiske tiltak, men
dette ble ikke fulgt opp med forslag om styrking av departementenes
eget administrative apparat. Et mindretall i Samekomitéen
foreslo opprettet et eget kontor for samiske saker for lettere å kunne
koordinere de ulike tiltakene fra statsmaktenes side. Et slikt kontor
ble opprettet først i 1980 i Kommunaldepartementet som
siden har hatt ansvar for koordinering av samiske spørsmål.
I 1964 ble det imidlertid opprettet en stilling som samekonsulent
i Landbruksdepartementet. Denne stillingen avløste den
konsulentstillingen som i 1953 var blitt opprettet for Finnmark.
Samtidig ble Norsk sameråd opprettet og avløste
på sin måte det tidligere samisk råd
for Finnmark.
Samekomitéens innstilling og regjeringens og Stortingets
behandling av denne (St.meld. nr. 21 (1962–63) og Innst.
S. nr. 196, dannet på 1960- og -70-tallet for øvrig
grunnlag for en rekke senere utredninger på flere sektorområder.
Av de viktigste nevnes:
Innstilling om gymnas på samisk.
Utgitt av Kirke og undervisningsdepartementet 1968.
Innstilling vedrørende sosial- og sysselsettingsproblemer
i Indre Finnmark. Finnmark fylke 1969.
St.meld. nr. 99 (1969–70) Om tiltak for å forbedre
boligforholdene i Indre Finnmark.
Innstilling om samisk husflid som støttenæring.
Kommunaldepartementet 1970.
NOU 1972: 33 om landsdelsplan for Nord-Norge. Denne ble
fulgt opp med
St.meld. nr. 108 (1972–73) Om et utbyggingsprogram
for Nord-Norge, og
St.meld. nr. 33 (1973–74) Tillegg til st. meld nr. 108
(1972–1973), begge ble avgitt av Kommunaldepartementet.
Landsdelsplanen og de to oppfølgende stortingsmeldingene
resulterte bl.a. i styrking av Norsk sameråd og oppretting
av Samisk utviklingsfond i 1974.
St.meld. nr. 8 (1973–74) Om organisering og finansiering
av kulturarbeidet.
Medførte bl.a. opprettelsen av Samisk kulturutvalg som
et underutvalg under Norsk kulturråd.
St.meld. nr. 13 (1973–1974) Om en aksjonsplan for
de samiske bosettingsområder.
Det ble også avgitt en rekke utredninger og innstillinger
vedrørende det utdanningspolitiske området med
direkte eller indirekte betydning for samene i årene 1973
til 1980.
Av de ovenfor nevnte utredinger og stortingsmeldinger, utmerker
særlig NOU 1972: 33 seg som det mest omfattende med hensyn
til oppfølgning av de forslagene som framkom i Samekomitéens
innstilling. De fleste av disse, i den utstrekning de ikke hadde
blitt realisert, ble senere tatt opp av Samerettsutvalget og Samekulturutvalget
som begge ble oppnevnt høsten 1980.
Blant de forslagene som allerede var iverksatt nevnes særskilt
opprettelsen av Samisk utviklingsfond i 1974 og etablering av en
reindriftsavtale i 1976. En evaluering foretatt av Norsk institutt
for by- og regionforskning i 1993 bekrefter at Samisk utviklingsfond
på en konstruktiv måte har ivaretatt de erklærte
målsettingene om å bevare og utvikle bosetting
og næringsliv i de samiske bosettingsområdene.
Regjeringens oppfølgning av de spørsmålene som
lå til grunn under konfliktene rundt Altasaken i årene
rundt 1980, bidro igjen til en mer konsentrert innsats på det
samepolitiske området. Samerettsutvalget ble oppnevnt ved
kgl. res. 10. oktober 1980 og utvalg til å drøfte
samiske kultur- og utdanningsspørsmål ble oppnevnt
ved kgl. res. 17. oktober samme år. Det sistnevnte
utvalget er i ettertid omtalt som Samekulturutvalget.
Samerettsutvalgets 1. delutredning, NOU 1984: 18 Om samenes rettsstilling,
innholdt utredninger om samenes status og samiske rettigheter på et prinsipielt
grunnlag i Norge, herunder også i forhold til internasjonal
rett. Utvalget fremmet forslag om opprettelse av et samisk folkevalgt
organ og vurderte i denne sammenhengen spørsmål
om sammensetning, valg og myndighet. Regjeringen fremmet i 1987
Ot.prp. nr. 33 (1986–87) Forslag til lov om Sametinget
og andre samiske rettsforhold (sameloven). Under behandlingen i
Odelstinget 29. mai 1987 av justiskomitéens enstemmige
innstilling, Innst. O. nr. 79 (1986–1987), ble
det benyttet flere karakteristikker som «milepæl
i norsk samepolitikk» og «stille revolusjon».
Om forventningene til den videre utviklingen av samepolitikken uttalte
saksordfører Jørgen Kosmo blant annet at: «Det
samepolitiske grunnsyn som Odelstinget nå inviteres til å slutte
seg til, angir ikke farten i samepolitikken eller størrelsen
på bevilgningene til samepolitiske spørsmål.
Men dagens behandling angir retningen og målet, og det
er et klart brudd med tidligere tiders fornorskningspolitikk».
Det første valget til Sametinget skjedde samtidig med
stortingsvalget i september 1989, og det første Sametinget
ble høytidlig åpnet av kong Olav 7. oktober
samme år.
På bakgrunn av Samekulturutvalgets utredning NOU 1985:14
Samisk kultur og utdanning, fremmet regjeringen ved Ot.prp. nr.
60 (1989–90) forslag til lovbestemmelser med sikte på å høyne
det samiske språkets status og for å stimulere
og styrke den samiske språkutfoldelsen. Lovforslaget ble
fremmet som lov om endring av sameloven og ble vedtatt i desember
1990.
Etter denne lovendringen konstaterer sameloven at samisk og norsk
er likeverdige språk. I forvaltningsområdet for
samisk språk, som loven fastsetter å omfatte kommunene
Karasjok, Kautokeino, Nesseby, Porsanger, Tana og Kåfjord, fastsettes
det rett til å bli besvart på samisk av lokale
offentlige organer. Det samme gjelder ved skriftlige henvendelser
til regionale offentlige organer. Lover og forskrifter som er av
særlig interesse for den samiske befolkningen skal oversettes
til samisk. Kunngjøringer som retter seg mot hele befolkningen
i forvaltningsområdet skal skje både på samisk
og norsk.
Loven fastsetter videre utvidet rett til bruk av samisk, både
overfor domstolene og helse- og sosialsektoren, samtidig som det
fastsettes rett til individuelle kirkelige tjenester på samisk
inne forvaltningsområdet.
Boks 2.2 Samefolkets fond
Stortinget vedtok 16. juni 2000 å bevilge 75 mill.
kroner til et «Samefolkets fond» i forbindelse
med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2000. Om fondets
formål uttalte flertallet i finanskomitéen: «Avkastningen
av fondet skal gå til forskjellige tiltak som vil styrke
samisk språk og kultur.»
Stortingets vedtak omtaler fondets opprettelse som en kollektiv
erstatning for de skadene og den uretten fornorskningspolitikken har
påført det samiske folk. Finanskomitéen uttaler
videre at fondet bør forvaltes av Sametinget. Regjeringen
vil fastsette vedtektene for fondet slik Stortingets vedtak forutsetter. Disse
vil bli formulert slik at Sametinget skal stå friest mulig
i å fastsette egne retningslinjer og prioriteringer for
sin forvaltning av fondet. Fondets grunnkapital er plassert på en konto
opprettet for dette formål i Norges Bank.