1 Grunnlaget for regjeringens samepolitikk
1.1 Prinsippene og verdigrunnlaget for Regjeringens samepolitikk
Prinsippene for regjeringens samepolitikk er forankret i regjeringens
overordnede verdier – rettferdighet og fellesskap, et levende
folkestyre, en bærekraftig utvikling, et sosialt og samfunnskritisk engasjement,
forankret i vår kulturarv og de humanistiske verdier og
ideer.
Soria Moria-erklæringen danner sammen med forpliktelser
gjennom internasjonale konvensjoner, nasjonal lovgivning og et aktivt
samarbeid med Sametinget, regjeringens fundament for å bevare
og utvikle samisk kultur i Norge. Regjeringen vil føre
en samepolitikk bygget på rettferdighet og fellesskap mellom
samene og landets øvrige borgere. Til grunn for samepolitikken
ligger at staten Norge opprinnelig er etablert på territoriet
til to folk, samer og nordmenn, og at begge folkene har den samme
rett og det samme krav på å kunne utvikle sin
kultur og sitt språk. Det faktum at flertallet av samene
i verden bor i Norge, gir staten Norge særlige forpliktelser
overfor samisk kulturutvikling i vid forstand.
Regjeringen bygger sitt arbeid på ideen om at alle mennesker
er født frie, unike og ukrenkelige. Vi vil gjennom vår
politikk bidra til frihet for den enkelte. Sterke fellesskap er
den beste grunnmur enkeltmennesker kan bygge sine individuelle livsprosjekter
på. Denne friheten omfatter også friheten til å velge
og leve som same, også i et samisk felleskap.
Regjeringen vil derfor føre en politikk som skal tjene
den samiske befolkningen slik at samisk språk, kultur og
samfunnsliv skal ha en sikker fremtid i Norge. Samtidig vil regjeringen
føre et aktivt samepolitisk samarbeid med de øvrige
stater der samene bor, og fortsatt bidra til å utvikle
internasjonalt urfolksarbeid i regi av FN og andre internasjonale
institusjoner. Videreføring av arbeidet med en nordisk
samekonvensjon vil være et viktig bidrag og vil gi en ytterligere
konkretisering av innholdet i samenes rett til selvbestemmelse.
For regjeringen er Sametinget, som samenes representative folkevalgte
organ, den viktigste premissleverandøren for samepolitikken.
Sametinget må ha reell innflytelse på alle områder
som er viktige for det samiske samfunn. Samtidig kan ikke samepolitikken
isoleres fra det øvrige samfunn. Offentlige myndigheter
på alle forvaltningsnivå må derfor ta
et aktivt ansvar for utforming og iverksetting av samepolitikk innenfor
sine myndighetsområder. Regjeringens mål er at
samisk egenart må få utvikle seg i god sameksistens
med det øvrige samfunn, samtidig som samenes stilling og
rettigheter som urfolk i Norge blir ivaretatt.
I et rent flertallsdemokrati kan det være vanskelig å ivareta
samiske interesser, samisk kultur og samiske sedvaner på en
god nok måte. Det er derfor nødvendig med mekanismer
som sikrer at samiske perspektiver og vurderinger blir en del av grunnlaget
for de offentlige beslutningsprosessene. Som urfolk har samene i
henhold til ILO-konvensjon nr. 169 rett til å bli konsultert
i saker som kan påvirke dem direkte. Disse konsultasjoner
skal i henhold til konvensjonen foregå med god vilje, i former
som er tilpasset forholdene og med den målsetting å oppnå enighet
om eller tilslutning til de foreslåtte tiltakene. Dette
ligger til grunn for konsultasjonsprosedyrene mellom Sametinget
og statlige myndigheter.
Mulighetene for kulturell kontinuitet, at samisk kultur overføres
og utvikles fra en generasjon til den neste, er langt bedre i dag
enn for bare få tiår siden. Dette er resultatet
av en aktiv offentlig politikk som støtter opp under samenes ønske
om å videreføre sin kultur. I enkelte områder,
særlig innenfor forvaltningsområdet for samisk
språk, vokser det opp en ny generasjon samer som på en naturlig
måte har den språklige og kulturelle ballast som
skal til for å leve fullverdige liv med trygghet for både
samisk identitet, språk og kultur. Disse har ikke vært
utsatt for den fornorskningspolitikken som foreldre- og besteforeldregenerasjonen
ble utsatt for. Samtidig er det betydelige variasjoner innenfor
det samiske området. Fortsatt nyter mange samer i tradisjonelle
samiske områder ikke godt av den retts- og politikkutvikling
som har funnet sted til fordel for samene i Norge. Som følge
av sentralisering og urbanisering har også mange samer
flyttet til byer og regionsentra. Innenfor den samiske folkegruppen
finnes et rikt mangfold. Dette mangfoldet framtrer med ulike samiske
språk/hoveddialekter, kulturelle uttrykk, bosettinger
og næringstilpasninger. Dette er et mangfold det er viktig å ta
vare på. Dette er sentrale utfordringer for samepolitikken
i Norge.
Samisk språk er fortsatt i en utsatt stilling. Trolig
er avgangen av samiske språkbærere større
enn tilveksten. Spesielt er dette tilfellet utenfor forvaltningsområdet
for samisk språk, hvor majoriteten av samene i Norge bor.
Over tid er dette ikke kulturelt bærekraftig og representerer
en av de største trusler mot vår felles kulturarv. Østamisk/skoltesamisk
språk er ikke lenger et levende dagligspråk i
Norge. Sørsamisk og lulesamisk språk står overfor
samme trussel. Også nordsamisk er i en utsatt stilling
i kyst- og fjordområdene. Eksempelvis er det bare om lag
500 elever som årlig får opplæring i
samisk språk på videregående skoles nivå, av
disse er det få som har samisk som førstespråk.
Et levende samisk språk er en sentral del av samisk
kultur. Uten et tilstrekkelig antall samiske språkbærere
og språkarbeidere er det vanskelig å forestille
seg et moderne samisk samfunn. Det vil ikke være mulig å gi
opplæring i samisk språk i barnehager, i grunnopplæringen,
innen videregående opplæring eller innen høyere
utdanning. Helse- og sosialtjenestene vil ikke kunne gi kvalitativt
godt tilbud til samiskspråklige brukere. Samisktalende
brukere vil ikke kunne nyte godt av offentlige tjenester på samisk.
Det offentlige samiske ordskiftet er ikke mulig uten journalister med
gode kunnskaper i samisk språk. Regjeringen vil derfor
legge til rette for en forsterket innsats for samisk språk.
Vi vil forbedre muligheten for opplæring i samisk for alle
aldersgrupper.
De samepolitiske utfordringene knyttet til språk og
kultur må løses gjennom en styrking av det offentliges
ansvar og rolle overfor samiske brukere innenfor de sentrale velferdsoppgavene
som helse, omsorg og utdanning. På denne måten
vil velferdsstaten kunne gi et tilbud som også tar hensyn
til samisk språk- og kulturbakgrunn. Dette forutsetter
en aktiv politikk for å innarbeide et samiskspråklig
og kulturelt perspektiv i offentlige tjenester og tilbud.
Regjeringen vil føre en politikk for å redusere forskjellene
i samfunnet. Vi vil avskaffe fattigdom ved å styrke de
offentlige sikkerhetsnettene og ved å gi ledige mulighet
til å komme tilbake til aktivt arbeid. Dette er viktig
også i forhold til samene og samiske områder.
I dag er kunnskapsgrunnlaget om eventuelle forskjeller i bl.a. levekår
i en samisk kontekst mangelfulle. Arbeidet med samisk og samiskrelatert
statistikk er derfor viktig. Det må fokuseres på kompetanseutvikling
i forhold til samiske spørsmål i velferdsstatens
institusjoner, blant annet i Arbeids- og velferdsetaten. Det er nødvendig
at det kontinuerlig skjer kvalitativt god og kritisk forskning
med relevans for samiske samfunnsforhold. forskningen
må få fram et kunnskapsgrunnlag for utvikling
av det samiske samfunnet og for utformingen av den samepolitikken som
myndighetene til en hver tid fører. Samene selv skal ta
del i slik forskning.
Regjeringen vil bekjempe alle former for diskriminering, undertrykking,
intoleranse og rasisme. Vi vil føre en politikk som fremmer
likestilling mellom kvinner og menn. Personlig frihet bygges best på respekt
for andre, på toleranse og mangfold, på åpenhet
og raushet. Ingen skal forskjellsbehandles på grunn av
kjønn, sosial bakgrunn, religion, etnisk tilhørighet,
hudfarge, funksjonsnivå eller seksuell orientering. Alle
skal ha like muligheter til å utvikle seg og utnytte sine
evner, også de som trenger ekstra hjelp fra fellesskapet
for å ha samme muligheter som andre. Dette ligger også til
grunn for regjeringens samepolitikk. Samtidig vil det fortsatt være
nødvendig med særskilte tiltak på enkelte områder
for å oppnå reell likeverd.
Regjeringen vil føre en politikk som bidrar til å skape
møteplasser mellom mennesker. Vi vil bidra til en oppvurdering
av kunstens, kulturens og idrettens rolle. En offensiv kulturpolitikk
skal styrke kulturens betydning og tilstedeværelse i hele
samfunnet. Alle skal ha tilgang til kulturopplevelser, uavhengig
av geografiske og sosiale skiller. For regjeringen er det viktig
at Sametinget har styring med og ansvar for den samiske kulturpolitikken. Samtidig
er det viktig at det øvrige kulturlivet bidrar til utviklingen
av møtet mellom samisk kultur og annen kultur i landet.
Mangfoldsåret er viktig i så henseende. Regjeringen
vil utvikle et nært samspill med frivillige og ideelle
organisasjoner. Også i samisk sammenheng er et sivilt samfunn med
frivillig engasjement avgjørende for den samepolitiske
utvikling. Gjennom frivillig arbeid aktiviseres folk til meningsfylt
og samfunnsnyttig virksomhet. Det er også viktig i samiske
miljøer at man har et sterkt organisasjonsliv som kan knytte
personer sammen og som er med på å vedlikeholde felles
verdier og kulturell identitet.
Regjeringen vil føre en moderne og fremtidsrettet politikk
for å skape verdier. Vi vil ta hele landet og naturressursene
i bruk. Vi vil bygge ut gode kommunikasjoner for å utløse
det store potensialet for verdiskaping i hele landet. I samiske
områder skaper dette særlige utfordringer som
det må tas hensyn til. Samer har, på linje med
andre brukere av land- og vannområder, opparbeidet individuelle og
kollektive bruks- og eiendomsrettigheter basert på alders
tids bruk. I tillegg har samer som urfolk kollektive rettigheter
knyttet til utnytting av naturressurser. Næringsliv og
sysselsetting er grunnlaget for bosetting i samiske områder.
Primærnæringene reindrift, jordbruk og fiske er
sentrale elementer i det materielle grunnlaget for samisk kultur.
Kombinasjoner av tradisjonelle samiske næringer, som jordbruk,
duodji (samisk husflid), fiske, reindrift og utmarksnæringer
vedlikeholder og produserer samisk kultur. Samtidig er samene i stor
grad en del av det øvrige nærings- og arbeidsliv.
En aktiv nærings- og sysselsettingspolitikk er sammen med
en offensiv distriktspolitikk grunnlaget for bosetting i samiske
områder. Regjeringen vil at Sametinget skal ha reell innflytelse
på utformingen av jordbruks-, reindrifts- og fiskeripolitikken,
og på forvaltningen av avgjørende ressurser for
samisk samfunnsliv. Regjeringen vil derfor bl.a. styrke Sametingets
rolle i tilknytning til arealplanleggingen gjennom forslaget til
ny plandel i plan- og bygningsloven. Gjennom aktiv medinnflytelse ønsker
regjeringen at Sametinget kan ta del i felles utfordringer for å trygge
bosetting, sysselsetning, næringsutvikling, verdiskaping
og velferd.
Regjeringen har i 2008 satt i verk et verdiskapningsprogram for
næringskombinasjoner i samiske strøk. Programmet
forvaltes av Sametinget og vil også omfatte satsinger knyttet
til reiseliv. Reiseliv med utgangspunkt i samisk kultur er en næring
i vekst. Regjeringen vil legge til rette for samisk reiselivsutvikling
for å sikre og styrke næringslivet i samiske områder.
Utvikling av samisk reiseliv må bygge på respekt
for samiske verdier.
Klimaendringene representerer store utfordringer for urfolks
kulturer, næringstilpasninger og samfunnsutvikling. Samisk
kultur er fortsatt sterkt knyttet til primærnæringene
og nærhet til naturen. Regjeringen vil bygge sin miljøpolitikk
på prinsippet om bærekraftig utvikling, føre
var-prinsippet, og solidaritet med våre etterkommere. Vi
vil føre en politikk som forvalter ressursene på en bedre
måte, tar vare på det biologiske mangfoldet og
reduserer utslippene for å hindre menneskeskapte klimaendringer.
For å løse globale miljøutfordringer
trengs forpliktende internasjonalt samarbeid. Urfolks tradisjonelle
kunnskap vil kunne være viktig i forhold til klimautfordringene
og i forhold til samspillet mellom mennesker og natur. For regjeringen
er det derfor viktig med samisk deltakelse i arbeidet med klimaspørsmål
og at samene gjennom sine institusjoner kan bidra i utviklingen
av kunnskapsgrunnlaget knyttet til natur, miljø og klimaendringer.
I arbeidet med verneregimer er det viktig å ta hensyn til
samiske sedvaner og tradisjonell bruk og næringsutøvelse
av områdene. De samiske kjerneområdene omfatter store
naturverdier som det er en viktig nasjonal oppgave å ta
vare på for ettertiden – ikke minst som grunnlag
for fortsatt samisk bosetting, næringsvirksomhet og kultur.
Regjeringens nordområdepolitikk skal bidra til å trygge
urfolkenes livsgrunnlag, næringer, historie og kultur i
nordområdene. I nordområdene må det være
fokus på urfolks interesser og rettigheter. Urfolkenes
historie, kultur, næringer og samfunn må vernes
og utvikles, samtidig som det legges til rette for urfolks deltakelse
og aktive bidrag til folk til folk-samarbeidet.
1.2 Nasjonale rammer for samepolitikken
Utviklingen av samenes rettslige stilling i Norge bygger på Samerettsutvalgets
og Samekulturutvalgets utredninger på 1980-tallet. Videre
er utviklingen påvirket av den internasjonale utviklingen
på det urfolksrettslige området. Samerettsutvalget
og Samekulturutvalget la til grunn at norske myndigheter har et
ansvar for å sikre samisk samfunnsliv og kultur gjennom
lovgivning og andre tiltak.
Regjeringen ønsker først og fremst å ivareta hele
befolkningen gjennom den generelle lovgivningen. Det er imidlertid
særregler for å sikre hensynet til den samiske
befolkningen i Grunnloven § 110 a og Lov 12. juni
1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold
(sameloven). Videre er Lov 21. mai 1999 nr. 30
om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven)
av betydning.
1.2.1 Grunnloven § 110 a
Grunnloven § 110 a slår fast:
«Det paaligger Statens Myndigheter at lægge Forholdene
til Rette for at den samiske Folkegruppe kan sikre og udvikle sit
Sprog, sin Kultur og sit Samfundsliv.»
Ordlyden i Grunnloven § 110 a ligger nært
opp til artikkel 27 i FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter.
Med denne bestemmelsen har norske myndigheter fastsatt en rettslig,
politisk og moralsk forpliktelse til å tilrettelegge forholdene
slik at samene selv skal kunne sikre og påvirke det samiske
samfunnets utvikling. Paragrafen gir samene i Norge en aktiv rolle
med hensyn til å ivareta sine interesser. Grunnlovsparagrafen
er utformet med tanke på både vern og utvikling.
1.2.2 Sameloven
Sameloven ble vedtatt for å ivareta den samiske folkegruppes
rettigheter i Norge. Loven konkretiserer innholdet i de overordnede
prinsippene som Grunnloven § 110 a etablerer.
Sametinget ble etablert ved samelovens vedtakelse. Loven gir bestemmelser
om Sametingets arbeidsområde og myndighet, valg til Sametinget
og Sametingets administrasjon. I forarbeidene til sameloven ble det
lagt stor vekt på at Sametingets myndighet skulle utvikles
i takt med tingets egen oppfatning og det generelle samfunnssyn
på samenes stilling i Norge.
Regler om bruk av samisk språk kom inn som et tillegg
i sameloven 21. desember 1990. Samisk språk og
samelovens språkregler omtales i kapittel 19 i denne stortingsmeldingen.
Etableringen av Sametinget er en gjennomføring av samenes
rett som et folk til å organisere seg og opprette representative
institusjoner. Sametinget er samenes eget folkevalgte organ som
taler samenes sak og fremmer samiske interesser. Gjennom Sametinget
kan samene bli hørt i nasjonale, regionale og lokale fora.
Sametinget er et talerør for å fremme samiske
interesser for regjering og statsforvaltning. Slik får
de samiske interessene som fremmes ekstra tyngde i møte
med nasjonale og storsamfunnets interesser.
I forarbeidene til sameloven, Ot.prp. nr. 33 (1986 – 1987),
la regjeringen frem prinsipielle synspunkter knyttet til samene
som minoritetsbefolkning i Norge. Regjeringen sluttet seg til Samerettsutvalgets
grunnsyn i NOU 1984: 18. Det uttales i odelstingsproposisjonen at
samene er en egen etnisk gruppe, et eget folk, som har hatt tilhold
i nåværende norske områder (og tilstøtende
områder i nabolandene) siden før den norske riksdannelsen.
Uttalelsene viser at samenes status som minoritet og urfolk var
fastslått gjennom vedtakelsen av sameloven, og dermed uavhengig
av internasjonale avtaler som Norge senere har sluttet seg til,
samtidig som disse avtalene bekrefter og styrker urfolksdimensjonen
i samepolitikken.
Samelovens formål, inntatt i lovens § 1,
er «å legge forholdene til rette for at den samiske
folkegruppe i Norge kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur
og sitt samfunnsliv». I odelstingsproposisjonen uttaler
regjeringen bl.a. (s. 22): «
Generelt
sett dreier det seg her om hvordan myndighetene gjennom lovgivning
og andre tiltak kan bidra til å sikre at samene kan bestå som
et eget folk også i framtiden.»
Videre blir det uttalt at «
målsettingen om å opprettholde
samisk etnisitet i landet ikke kan oppnås uten særskilte
tiltak overfor den samiske befolkningen» (s. 23).
Dette vil medføre at det i noen grad må skje avvik
fra den formelle likestillingen i snever forstand mellom samfunnsborgerne.
Men hensikten vil være å oppnå en likestilling
i videre forstand, eller med andre ord en
reell
likeverdighet mellom samisk kultur og annen kultur i det norske samfunnet.
Tilfredsstillende rettsgarantier for en minoritet kan ikke uten
videre bygge på flertallsoppfatninger i alminnelig
norsk forstand. De samepolitiske tiltakene
må snarere måles mot og utformes på grunnlag
av mer prinsipielle verdiforestillinger om forholdet til et etnisk
mindretall.
1.2.3 Menneskerettsloven
Ved vedtakelsen av menneskerettsloven ble blant annet FN-konvensjonen
om sivile og politiske rettigheter fra 1966 gitt status som norsk
lov, jf. menneskerettsloven § 2. Det vil si at
artikkel 27 om minoriteters rettigheter har stilling som norsk lov. Konvensjonens
bestemmelser skal ved motstrid gå foran annen norsk lov,
jf. § 3. Det følger av menneskerettsloven
at hvis en norsk domstol skulle finne at en norsk lov strider mot
artikkel 27, må loven vike. Regjeringen antar imidlertid
at det skal mye til før en slik situasjon kan oppstå,
blant annet fordi artikkel 27 i stor grad har vært inspirasjonskilde både
til Grunnloven § 110 a og sameloven, og at hensynet
til samisk kultursikring og kulturutvikling er ivaretatt i senere
lovgivning. Regjeringen vurderer i dag fortløpende samiske
hensyn ved utarbeidelse av ny lovgivning.
Menneskerettslovens formål er å styrke menneskerettighetenes
stilling i norsk rett, jf. § 1. Formålet
er dermed å styrke menneskerettighetene i norsk rett generelt,
ikke bare de rettigheter som inkorporeres i norsk lov ved menneskerettsloven. Formuleringen
understreker at også menneskerettskonvensjoner som ikke
blir inkorporert ved lovens § 2, skal anses som
tungtveiende rettskilder. Dette gjelder blant annet ILO-konvensjon nr. 169.
Stortingets justiskomité påpekte at man ved lovfestingen
av de grunnleggende menneskerettskonvensjonene sikrer at menneskerettighetene
fullt ut blir lagt til grunn ved norske domstoler, jf. Innst. O.
nr. 51 (1998 – 99).
Ved lov 1. august 2003 nr. 86 om endringer i menneskerettsloven
m.v. ble FNs konvensjon om barnets rettigheter inntatt i menneskerettsloven. Barnekonvensjonen
er dermed gitt status som norsk lov og har forrang foran annen lovgivning
jf. menneskerettsloven § 3. Barnekonvensjonen
i sin helhet gjelder også for samiske barn og unge. Konvensjonens
artikkel 30 vil ha særlig betydning for samene, i det den
fastslår at barn som tilhører en minoritet eller
urbefolkning ikke skal nektes retten til sammen med andre medlemmer
av sin gruppe «å leve i pakt med sin kultur, bekjenne
seg til og utøve sin religion, eller bruke sitt eget språk»,
se kap. 9.
Vedtakelsen av menneskerettsloven sikrer at hensynet til sikring
og utvikling av samisk kultur ivaretas i norsk rett. Artikkel 27
i FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (SP) har vært omtalt
i avgjørelser fra Høyesterett etter at konvensjonen
ble inkorporert i norsk lov. Høyesterett har aldri konstatert
motstrid mellom bestemmelsen og annen lovgivning. Det forhold at
artikkel 27 er gitt status som norsk lov har trolig bidratt til
større bevisstgjøring av minoritets- og urfolksvernet
i folkeretten ved utforming av nytt regelverk. Det må slik
antas at inkorporeringen av konvensjonen reduserer risikoen for
motstrid mellom konvensjonen og intern rett. Videre er det grunn
til å tro at SP artikkel 27 som tolkningsfaktor ved anvendelse av
annen lovgivning har blitt styrket ved vedtakelsen av menneskerettsloven.
1.2.4 Generell nasjonal rett med særlig betydning for samer
Hensynet til samiske interesser er videre ivaretatt i andre deler
av norsk rett – utenfor de lovbestemmelser som er vedtatt
for særlig å sikre og utvikle samisk kultur. Nedenfor
er gjengitt enkelte eksempler på rettsregler som i utgangspunktet
er allmenne, og som har betydning for samers rettsstilling i møte
med offentlige myndigheter og private rettssubjekter.
Særlige rettigheter til vann- og landområder kan
etter gjeldende nasjonal rett erverves på ulike måter.
På grunnlag av hevd og alders tids bruk kan enkeltindivider
eller grupper ut fra en vurdering av den bruken som er utøvd,
erverve eiendomsrett eller bruksrett til et område.
Rettsgrunnlagene hevd og alders tids bruk har vært anvendt
av domstolene i vurderingen av om samers bruk av land og vann har
konstituert rettigheter. I Selbusaken og Svartskogensaken fra 2001 var
spørsmålet for Høyesterett hvorvidt den
aktuelle bruken av tvisteområdene var av en slik karakter
at det var etablert særlige (tinglige) rettigheter. Den
første dommen gjaldt en konflikt om beiterettigheter for
rein hjemmehørende i deler av Selbu kommune, mens den andre
dommen gjaldt en tvist mellom beboerne i Manndalen i Kåfjord
kommune og staten om eiendomsretten til Svartskogen, et utmarksområde
på ca. 120 km2.
Høyesterett kom til, i begge sakene, at bruken som var
utøvd var så intensiv og hadde pågått
i god tro over tilstrekkelig lang tid til at det var etablert særlige
rettigheter. Høyesterett fant at rettsgrunnlaget alders
tids bruk kunne tilpasses samiske forhold, og at dette grunnlaget
alene var tilstrekkelig til å begrunne beiterett i Selbusaken
og eiendomsrett i Svartskogensaken. Det var ikke nødvendig å bygge
resultatet i dommene på FN-konvensjonen om sivile og politiske
rettigheter artikkel 27 eller ILO-konvensjon nr. 169 om urfolks
rettigheter. Høyesterett fant likevel støtte for
resultatet i Svartskogensaken i den internasjonale urfolks- og minoritetsretten.
De særlige hensyn som gjør seg gjeldende ved samisk
bruk av utmarksområder, er med grunnlag i uttalelser i
de nevnte høyesterettsavgjørelser, ivaretatt i
de nasjonale rettsreglene for alders tids bruk.
En rekke lover, for eksempel sosialtjenesteloven og pasientrettighetsloven,
er bygget opp slik at tjenester til enkeltpersoner skal gis etter
en konkret og individuell behovsprøving. Ut fra dette skal samer
tilbys tjenester som er tilpasset deres kulturelle og språklige
behov.
Pasientrettighetsloven § 3 – 5
omhandler informasjon om pasientens helsetilstand og helsehjelp og
om hvordan slik informasjon skal gis. Det går fram av forarbeidene
at i de tilfeller hvor pasienten er minoritetsspråklig
og det er avgjørende at han eller hun forstår
innholdet av informasjonen, må det skaffes tolk. Det presiseres
i forarbeidene at tilbud om tolk også vil være
aktuelt for den samisktalende delen av befolkningen.
Det følger av sosialtjenesteloven § 8 – 4
at tjenestetilbudet til enkeltpersoner så langt det er mulig
skal utformes i samarbeid med klienten. Dette innebærer
at sosialtjenesten skal kartlegge klientens behov og ønsker
slik at tjenestene i størst mulig grad blir utformet etter
disse. Sosialtjenesten må anstrenge seg for å finne
individuelt tilpassede løsninger. Samer har etter gjeldende
rett således et krav på, i alle fall i en viss
utstrekning, å kunne kommunisere på eget språk
og bli møtt med forståelse for sin kulturelle
bakgrunn fra tjenesteapparatets side. En slik rett tilkommer også de samer
som bor utenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
Eksempler på andre sektorlover er opplæringsloven
(Lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den
vidaregåande opplæringa med endringar), jf. omtale
i kap. 11 og reindriftsloven (Lov 15. juni 2007 nr. 40
om reindrift), jf. omtale i kap. 20.3.
1.3 Folkerettslige rammer for samepolitikken i Norge
1.3.1 Ikke-diskrimineringsprinsippet
Menneskerettighetene legger til grunn at alle mennesker er likeverdige.
I praksis er det store forskjeller. Ulike grupper i samfunnet behandles ulikt,
slik at det ofte trekkes skiller mellom kvinner og menn, eller mellom
personer som hører til ulike etniske eller religiøse
grupper. Det er mange menneskerettighetsbestemmelser som forbyr
diskriminering. Krav om ikke-diskriminering kan ses som en egen
menneskerettighet, men like gjerne som et overordnet prinsipp de
andre rettighetene er knyttet opp mot. Diskriminering omfatter alle former
for forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse
hvor forskjellsbehandlingen mangler en objektiv og rimelig grunn eller
er uforholdsmessig. For at forskjellsbehandling skal oppfattes som
diskriminering må forskjellsbehandlingen ha sitt grunnlag
i etnisk bakgrunn, språk, religion, politisk bakgrunn,
eiendom, hudfarge eller kjønn.
Forskjellsbehandling kan være noe annet enn diskriminering.
Forskjellsbehandling kan i mange tilfeller være saklig
begrunnet, for eksempel ut fra å fremme behovene til svake
grupper eller styrke bosettingen i visse områder.
Menneskerettighetene beskytter alle individer. I tillegg til
de generelle menneskerettskonvensjonene, er det utarbeidet egne
konvensjoner og rettigheter for bestemte grupper i samfunnet. Dette gjelder
særlig for kvinner, barn, minoriteter og urfolk. At disse
gruppene har egne konvensjoner og rettigheter, innebærer
at deres situasjon løftes opp på et eget plan.
Konvensjonene er utarbeidet ikke bare med sikte på å likestille
disse gruppene med andre grupper i samfunnet, men også beskytte
deres særskilte behov. Innenfor sine felt vil spesialkonvensjonene
kunne ha større betydning enn de generelle konvensjonene,
ved at de på et saklig avgrenset område gir individer
og grupper et sterkere vern og kan pålegge statene større aktivitetsplikt.
1.3.2 Minoritetsrettigheter og særskilte urfolksrettigheter
Samene er anerkjent som urfolk i Norge. Det er utviklet spesielle
rettsstandarder internasjonalt for å sikre at urfolks levesett
og kultur opprettholdes og utvikles. Disse folkerettslige forpliktelsene
er en sentral del av grunnlaget for regjeringens samepolitikk.
Typisk for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det
større samfunnet de er en del av. Rent flertallsdemokrati
ivaretar ikke nødvendigvis minoritetsinteresser. Mekanismer
som sikrer minoriteters rettigheter er derfor nødvendige
for å oppnå reelt demokrati som sikrer medbestemmelse
og innflytelse også for minoriteter.
Et annet fellestrekk for svært mange urfolk er at deres
kultur tidligere har vært forsøkt underminert
fra sentrale myndigheters side, og at de har vært utsatt
for langvarig assimilasjonspolitikk. Dette kjennetegner også samene
i Norge. Det er ikke tilstrekkelig å erklære en
politikk preget av diskriminering og assimilering som avsluttet. Ettervirkningene
i form av nedvurderende holdninger kan sitte i lenge. Det er derfor
nødvendig med positive tiltak for å bøte
på langtidsvirkningene av slik politikk. Aktiv handling
fra statens side vil i mange tilfeller være påkrevd
for å reparere noen av de skadene kultur og språk
er påført, og å legge grunnlaget for
en språklig og kulturell revitalisering.
Det folkerettslige vernet av urfolks rettigheter er mer konkret,
går lenger og omfatter flere felt enn det vernet nasjonale
minoriteter har gjennom internasjonale konvensjoner som Norge har
ratifisert. En viktig forskjell er at de tradisjonelle rettighetene
urfolk har til land og vann, har fått et særlig vern.
Dette har sammenheng med deres langvarige tilknytning til landområdene,
og med at kulturen deres er nært knyttet til bruk av land
og naturressurser. Urfolksrettighetene er dessuten i større grad
enn de generelle minoritetsrettighetene formulert som kollektive
rettigheter.
Språket er et sentralt element i enhver kultur. Mange
betrakter det som det viktigste for å opprettholde kulturell
egenart. Skal samenes språk unngå ytterligere
svekkelse, må det fungere som en naturlig del av samenes
totale liv, ikke bare henvises til bestemte områder, som
f.eks. skolen og reindriftsnæringen. Ideelt sett er ethvert
språk et fullverdig instrument som uttrykksmiddel, analyseapparat
og kontaktskapende faktor på alle livets områder.
At samenes morsmål blir akseptert som et slikt instrument,
både av samene selv og andre, er en viktig forutsetning
for språklig vekst og utvikling. I dette bildet spiller
den offentlige språkpolitikken en sentral
rolle.
Norge har sluttet seg til flere internasjonale konvensjoner,
erklæringer og avtaler som har betydning for urfolk og
etniske minoriteter. Art. 27 i FNs konvensjon av 1966 om sivile
og politiske rettigheter og ILO-konvensjon nr. 169 av 1989 om urfolk
og stammefolk i selvstendige stater er særlig viktige for
norsk samepolitikk, men også andre folkerettsinstrumenter
har betydning. Blant disse er FNs konvensjon om barnets rettigheter.
Norge ratifiserte konvensjonen i 1991 og den ble inkorporert i menneskerettsloven
i 2003. Barnekonvensjonen omtales nærmere i kap. 9. Også Konvensjonen om
biologisk mangfold har betydning for samepolitikken. Dette er den
første konvensjonen som omfatter vern og bærekraftig
bruk av alt biologisk mangfold, se kap. 13. Den europeiske pakten
om regions- eller minoritetsspråk trådte i kraft
i 1998. Paktens formål er å verne om minoritetsspråk
for derved å bevare en mangeartet europeisk kultur, jf.
kap. 19.
1.3.3 Artikkel 27 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
Artikkel 27 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
fra 1966 er en sentral bestemmelse i internasjonal rett til vern
av minoriteter. Gjennom menneskerettsloven har bestemmelsen status
som norsk lov. Ved motstrid går bestemmelsen foran bestemmelser
i annen lovgivning, jf. menneskerettsloven § 3.
I forarbeidene til sameloven ble artikkel 27 vurdert som en sterk
rettskilde for samiske rettigheter, både politiske, kulturelle
og økonomiske. Den utgjorde også en del av grunnlaget
for Stortingets vedtak av Grunnlovens § 110 a
i 1988.
I artikkelen slås det fast at i de stater hvor det finnes
etniske, religiøse eller språklige minoriteter, skal
de som tilhører slike, ikke berøves retten til, sammen
med andre medlemmer av sin gruppe, å dyrke sin egen kultur,
bekjenne og praktisere sin egen religion, eller bruke eget språk.
Det er klart at bestemmelsen gjelder samer. Det følger
av praksis fra Menneskerettighetskomiteen at urfolk iht. artikkel
27 både kan ha individuelle og kollektive rettigheter.
Enkelte av rettighetene, som retten til å bruke sitt eget
språk, kan bare ha mening når de kan utnyttes
kollektivt. Også kultur, skikker og tradisjonelle næringsformer
forutsetter på ulike måter utøvelse sammen med
andre, og rettigheter som gjelder massemedia, utdanning og kulturvern
kan i realiteten bare oppfylles gjennom tiltak overfor hele gruppen.
Artikkel 27 beskytter ikke bare mot statlige inngrep som begrenser
en minoritets utøvelse av sin kultur, men pålegger
også statene en plikt til å sikre minoriteten
mot inngrep fra andre, for eksempel andre offentlige organer eller
private interesser.
Norske myndigheter har siden behandlingen av sameloven av 1987
lagt til grunn at staten har en plikt til positivt å bidra
til at den samiske folkegruppen har forutsetningene for å dyrke
sin kultur. Det er nå en alminnelig tolkning at bestemmelsen hjemler
krav om positive tiltak fra myndighetenes side for å etterkomme
forpliktelsene.
FNs menneskerettighetskomité, som overvåker
konvensjonen om sivile og politiske rettigheter, har også uttalt
at bestemmelsen krever tiltak for å sikre minoriteter effektiv
deltakelse i avgjørelser som angår dem.
Et sentralt spørsmål i forhold til artikkel
27 har vært tolkningen av kulturbegrepet, og dermed innholdet
i de forpliktelsene artikkelen etablerer. Etter ordlyden gir bestemmelsen
vern av den ideelle kulturen og kulturelle ytringsformer som språk
og religion. I forhold til samer som urfolk er det en alminnelig
tolkning at bestemmelsen også omfatter de materielle forutsetningene
for samenes totale kulturutøvelse, også omtalt
som naturgrunnlaget for samisk kultur. Bestemmelsens betydning for
samenes rettsstilling er grundig drøftet i NOU 1984: 18
Om samenes rettsstilling. Mange av de spørsmålene
som var usikre i 1984, er senere avklart gjennom praksis i FNs menneskerettighetskomité.
1.3.4 ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige
stater
Den 76. internasjonale arbeidskonferansen (International Labour
Organization) vedtok i 1989 konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk
i selvstendige stater. Ved den norske ratifikasjonen i 1990 gjorde
Norge konvensjonen gjeldende for samene. Samene var anerkjent som
urfolk i Norge før konvensjonen ble fremforhandlet og ratifisert.
Gjennom ratifikasjonsprosessen ble samenes urfolksstatus bekreftet.
Det har til tider vært debatt om rekkevidden av begrepet
av urfolk i ILO-konvensjonen. Det er imidlertid ikke tvilsom at
samene er omfattet av konvensjonens definisjon, jf. konvensjonen
art. 1 (b). Stortinget gav også eksplisitt uttrykk for
en slik forståelse.
Hovedprinsippet i ILO-konvensjon nr. 169 er urfolks rett til å bevare
og videreutvikle sin egen kultur, og myndighetenes plikt til å treffe
tiltak for å støtte dette arbeidet. ILO-konvensjon
nr. 169 etablerer minimumsstandarder for rettslig beskyttelse av
urfolk. Konvensjonen har bestemmelser om urfolks rett til selv å bestemme
over sin økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling, til å lære å bruke
eget språk og til å opprette egne institusjoner
til å representere seg overfor myndighetene. Konvensjonen
anerkjenner videre urfolks ønsker om og behov for kontroll
over egne institusjoner, sin egen livsform og økonomiske
utvikling. Dette innebærer en anerkjennelse av urfolks ønske
om å opprettholde og videreutvikle sin egen identitet, språk
og religion, innen rammen av de statene de lever i. Konvensjonen
har videre bestemmelser om blant annet landrettigheter, sysselsetting
og arbeidsliv, opplæring, trygd og helse.
I følge art. 2 i konvensjonen er hovedprinsippet i konvensjonen
at
«regjeringene skal ha ansvaret
for utvikling av, med deltakelse av vedkommende folk, å sette
i gang samordnede og systematiske tiltak for å verne disse
folks rettigheter og for å garantere at deres integritet
blir respektert». Slike tiltak skal sikre at medlemmene
av det folk det gjelder, nyter godt av rettigheter og muligheter
på linje med andre medlemmer av befolkningen. Videre skal
tiltak fremme full virkeliggjøring av disse folks sosiale, økonomiske
og kulturelle rettigheter, med respekt for deres sosiale og kulturelle
identitet, tradisjoner og institusjoner. Dette prinsippet utdypes
og forsterkes i art. 4 nr. 2 hvor det bestemmes at staten er forpliktet
til å respektere klart uttrykte ønsker fra urfolk
når det skal treffes særlige tiltak som kan berøre
den enkelte eller urfolks institusjoner, eiendom, kultur, arbeid
og miljø. I samisk sammenheng betyr dette at tiltak som
berører de nevnte områdene ikke uten videre kan
iverksettes i strid med klart uttrykte ønsker og prioriteringer
fra samene. Det vil primært være Sametinget, som samenes
folkevalgte organ som kan uttale seg forpliktende på vegne
av samene.
Som følge av ratifikasjon av ILO-konvensjon nr. 169
har regjeringen forpliktet seg til å konsultere vedkommende
folk, ved hensiktsmessige prosedyrer og spesielt gjennom deres representative
institusjoner, når det overveies å innføre
lovgivning eller administrative tiltak som kan få direkte
betydning for dem, jf. art. 6. Forpliktelsen har resultert i prosedyrer
for konsultasjoner mellom statlige myndigheter og Sametinget.
Norge rapporterer til ILO om konvensjon nr. 169 i henhold til
organisasjonens regelverk, og Sametinget fremmer sine synspunkter
direkte til ILO. Neste rapportering skal skje i 2008.
I forrige rapporteringsrunde, i 2003, stod regjeringen Bondevik
IIs utkast til finnmarkslov (Ot.prp. nr. 53 (2002 – 2003))
sentralt, både i rapportene fra regjeringen og
Sametinget, og ved behandlingen i ILOs ekspertkomité. ILOs
ekspertkomité var kritisk til konsultasjonsprosessen forut
for at lovforslaget ble lagt fram. Stortingets justiskomité gjennomførte
som følge av dette supplerende konsultasjoner med Sametinget
og Finnmark fylkeskommune ved utarbeidelsen av finnmarksloven, jf. Innst.
O. nr. 80 (2004 – 2005)).
Selv om det er de engelske og franske originaltekstene som er
folkerettslig bindende, har departementet utarbeidet uoffisielle
oversettelser til norsk og nordsamisk. I 2007 ble det gjort en del justeringer
i disse oversettelsene, både for å bringe språket
i tråd med begrepsbruken som har utviklet seg siden ratifikasjonen
i 1990, og for å rette opp enkelte feil. Den engelske originalteksten
og de oppdaterte oversettelsene til norsk og nordsamisk fins på regjeringens
nettsider om samepolitikk.
1.3.5 Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale
minoriteter
Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale minoriteter
ble vedtatt av Europarådets ministerkomité i 1994
og Norge ratifiserte konvensjonen i 1999. Rammekonvensjonen er den
første juridisk bindende multilaterale avtalen om vern
av nasjonale minoriteter. I forbindelse med ratifikasjon ble det
slått fast at samene oppfyller kriteriene for å kunne
regnes som nasjonal minoritet i henhold til konvensjonen. Sametinget
har imidlertid uttalt at samene ikke ønsker å bli
omfattet av Norges politikk overfor de nasjonale minoritetene, med
henvisning til at samenes rettigheter etter ILO-konvensjon nr. 169
går lenger, jf. St.prp. nr. 80 (1997 – 1998)
og St.meld. nr.15 (2000 – 2001). Folkerettslig
er Norge likevel bundet av Rammekonvensjonens forpliktelser, også overfor
samene.
1.3.6 FN-erklæringen om urfolks rettigheter
FN-erklæringen om urfolks rettigheter ble vedtatt i
FNs generalforsamling 13. september 2007. Erklæringen er
ikke et folkerettslig bindende dokument, men vil legge viktige føringer
i det videre arbeidet for å fastslå hvilke rettigheter urfolk
har. Erklæringen vil særlig få betydning
i de land der det bor urfolk, og som ikke har ratifisert ILO-konvensjon
nr. 169.
Arbeidet med erklæringen har pågått
i mange år. I 1993 la Menneskerettighetskommisjonens arbeidsgruppe
for urfolk frem utkast til en urfolkserklæring. Utkastet
ble behandlet i en egen arbeidsgruppe i Kommisjonen frem til et
endelig utkast etter langvarige forhandlinger ble vedtatt av Menneskerettighetsrådet
i 2006. Generalforsamlingen vedtok urfolkserklæringen med
overveldende flertall. 4 land, Australia, Canada, New Zealand
og USA, stemte mot erklæringen.
I arbeidet med teksten har representanter for urfolkene og FNs
medlemsland arbeidet tett sammen. Den norske delegasjonen til arbeidsgruppen
som arbeidet med erklæringsteksten har bestått
av representanter fra norske myndigheter og Sametinget. Norske myndigheter
har, sammen med Sametinget og samiske organisasjoner, vært en
aktiv pådriver for å få fram en erklæring.
Urfolk er verden over blant de mest marginaliserte grupper i
samfunnet. En anerkjennelse av urfolks rettigheter i et FN-dokument
vil være et viktig redskap for å styrke urfolks
stilling. Selv om erklæringen ikke er rettslig bindende,
inneholder den en sterk oppfordring til stater til å anerkjenne urfolks
rettigheter til land og ressurser.
Fra samisk hold er arbeidet med en erklæring om urfolks
rettigheter tillagt stor vekt. Selv om mange av de rettigheter som
finnes i erklæringen er gjennomført i Norge gjennom
for eksempel finnmarksloven og konsultasjonsavtalen mellom regjeringen
og Sametinget av 11. mai 2005, er erklæringen et viktig
signal om statens generelle holdning til urfolks rettigheter.
Erklæringen omhandler rettigheter for verdens urfolk.
Erklæringen har bestemmelser både når
det gjelder grunnleggende behov som mat, helse og utdanning, og
bestemmelser om bruk av tradisjonelle ressurser og landområder.
Erklæringen fastslår urfolks rettigheter til land
og naturressurser som de tradisjonelt har eid, okkupert eller brukt.
Disse rettigheter er avgrenset til å gjelde retten til å eie,
bruke, utvikle og kontrollere de landområder og ressurser
som de i dag besitter som følge av tradisjonell tilknytting.
Erklæringens bestemmelser om landrettigheter, i artikkel
26 og følgende, kan tolkes på ulike måter.
Urfolks landrettigheter i Norges tilfelle er definert av ILO-konvensjon
169.
Den største debatten under arbeidet med erklæringen
har vært rundt urfolks rett til selvbestemmelse. I forbindelse
med avstemningen i generalforsamlingen avga Norge en tolkningserklæring om
urfolks rett til selvbestemmelse der det fremheves at denne retten
skal utøves innen rammen av statens territorielle integritet,
og at den i Norge anses ivaretatt gjennom gjeldende ordninger og rettigheter
i henhold til norsk rett. En anerkjennelse av retten til selvbestemmelse
for samer er i tråd med Norges holdning over flere år,
bl.a. i de to forrige overordnete stortingsmeldingene om samepolitikken
(St.meld. nr. 55 (2000 – 2001) og St.
meld. nr. 33 (2001 – 2002)). Det vises
også til Innst. S. nr. 110 (2002 – 2003),
punkt 5.2.1 om begrepet selvbestemmelse.
Erklæringen gjør det klart at selvbestemmelse innbefatter
retten for urfolk til fritt å arbeide for sin egen økonomiske,
sosiale og kulturelle utvikling. Retten til selvbestemmelse kan
samtidig ikke brukes til handlinger i strid med FN-pakten eller
FNs menneskerettighetskonvensjoner.
Urfolk har, når de utøver sin rett til selvbestemmelse,
en rett til autonomi eller selvstyre i saker som angår
deres interne og lokale anliggender, og rett til et system for finansiering
av sine selvstyrefunksjoner, jf. art 4. Anerkjennelsen av den retten til
selvbestemmelse som det er vist til i erklæringen, krever
videre at urfolk har full og effektiv deltakelse i et demokratisk
samfunn, og i beslutningsprosesser som er relevante for dem.
Hva samenes rett til selvbestemmelse konkret vil innebære
er imidlertid ikke fullt ut klarlagt. Regjeringen legger til grunn
at debatten om en rett til selvbestemmelse også må omfatte
en debatt om innholdet i begrepet, og om hvordan en selvbestemmelsesrett
kan gjennomføres som praktisk politikk. Et folks rett til
selvbestemmelse vil ikke nødvendigvis innebære
det samme i tilfeller der rettigheten kan knyttes til et folk som
bor alene innenfor et avgrenset geografisk område, og der rettigheten
er knyttet til et folk som bor spredt og i områder hvor
det også bor andre etniske grupper. Utviklingen av samers
selvbestemmelsesrett må også vurderes i forhold
til eventuelle presedensvirkninger internasjonalt. En nærmere
fastlegging av samers rett til selvbestemmelse vil kunne ha interesse
når retten til selvbestemmelse for urfolk skal utformes
i andre stater. Se også Sametingets årsmelding
2007, punkt 3.1.
I innledningen til Urfolkserklæringen slås
det fast at situasjonen til urfolk varierer fra region til region
og fra land til land, og at betydningen av nasjonale og regionale
særegenheter og forskjeller i historisk og kulturell bakgrunn
bør tas med i vurderingen. I praksis betyr det at rettighetene
i erklæringen må gjennomføres på en
måte som er tilpasset situasjonen for det enkelte urfolk.
Samisk selvbestemmelse er, i den norske konteksten, et spørsmål
om hvorvidt vårt demokratiske system evner å gi
den samiske befolkningen tilstrekkelig grad av innflytelse på de
nasjonale politiske prosessene og beslutningene som angår
dem.
I Norge vil en rekke politiske saksområder være
relevante og ha stor betydning for samene. Når det gjelder
slike saker, kan retten til selvbestemmelse sees på som
en rett til innflytelse og medbestemmelse, i saker som berører
samene som gruppe. Når en slik rett til deltakelse og innflytelse
skal gjennomføres, kan det legges til grunn to typer av
rettigheter. For det første kan det være tale
om en rett til å fatte avgjørelser alene om forhold
som bare berører samene, altså en kulturell og
språklig autonomi. Eksempler kan være tiltak som
gjelder samisk språk og Samisk utviklingsfond
1. For det andre må det være
tale om en rett til reell, effektiv deltakelse i offentlig myndighetsutøvelse
som både berører samene og samfunnet de er en
del av, for eksempel når det gjelder beslutninger om arealplanlegging
og ressursutnyttelse. En rett til deltakelse kan blant annet gjennomføres
ved konsultasjoner, og en plikt til å konsultere vedkommende
urfolk er også omhandlet i erklæringen. I Norge
er konsultasjonsplikten implementert gjennom prosedyrene for konsultasjoner
mellom statlige myndigheter og Sametinget, i tråd med artikkel
6 i ILO-konvensjon nr. 169. Retten til deltakelse i forvaltningen
av naturressursene kan også gjennomføres ved at
Sametinget oppnevner representanter til felles styringsorganer,
som Finnmarkseiendommen og de regionale rovviltnemndene.
I praksis må de nevnte rettigheter i første
rekke utøves gjennom Sametinget, som et folkevalgt organ
med beslutnings- og konsultasjonsmyndighet.
Selv om begrepet selvbestemmelse ikke har et presist innhold,
har regjeringen og Sametinget vært i dialog om praktiske
tiltak for å gjennomføre samisk beslutningsmyndighet
og medbestemmelse innenfor dagens regelverk. Enkelte tiltak er gjennomført,
som finnmarksloven og konsultasjonsprosedyrene. Noen er fremmet
for Stortinget, som nye bestemmelser i plan- og bygningsloven om
Sametingets innsigelsesmyndighet i plansaker. Andre er under vurdering
eller i en konsultasjonsfase, for eksempel forslag fra Kystfiskeutvalget
for Finnmark om deltakelse i forvaltningen av saltvannsfiske i Finnmark
og forslagene fra Samerettsutvalget II.
Det vil være behov for å videreføre
arbeidet med å fastlegge hva samenes rett til selvbestemmelse
konkret kan innebære. Det er videre sannsynlig at de løsninger
man kommer frem til i Norge vil kunne tillegges vekt i den internasjonale
utviklingen knyttet til selvbestemmelsesretten for urfolk. Regjeringen
forutsetter at utviklingen av samisk selvbestemmelse skal skje innenfor
rammen av en eksisterende uavhengig og demokratisk stat, og innenfor
Norges eksisterende geografiske grenser.
1.3.7 Utkast til nordisk samekonvensjon
En nordisk ekspertgruppe overleverte sin innstilling med et utkast
til en nordisk samekonvensjon høsten 2005. Regjeringene
i Finland, Sverige og Norge er enige om å videreføre
arbeidet med en nordisk samekonvensjon, i første omgang
gjennom fortsatt nasjonalt arbeid med høringsoppfølging
og eventuelle konsekvensanalyser. En arbeidsgruppe med representanter
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Justisdepartementet, Utenriksdepartementet
og Sametinget har arbeidet med den nasjonale oppfølgingen
av konvensjonsutkastet, og avga sin rapport 3. oktober 2007. Det
tas sikte på at sameministrene og sametingspresidentene
til neste fellesmøte høsten 2008 har avklart sine
posisjoner.
Konvensjonsutkastet, utarbeidet av en nordisk ekspertgruppe,
tar utgangspunkt i at samene er urfolk i Finland, Sverige og Norge.
Utkastet er utarbeidet på bakgrunn av de internasjonale instrumentene
som de tre landene er bundet av. En nordisk samekonvensjon foreslås å ha
som målsetting å
«bekrefte
og styrke slike rettigheter for det samiske folket at det kan sikre
og utvikle sitt språk, sin kultur, sine næringer
og sitt samfunnsliv med minst mulig hinder av landegrensene», jf.
ekspertgruppens forslag til artikkel 1.
I utkastet til nordisk samekonvensjon er samers rett til selvbestemmelse
fastslått i artikkel 3. I tillegg inneholder konvensjonsutkastet
bestemmelser som tar sikte på å konkretisere innholdet
i retten til selvbestemmelsen. Særlig sentrale er bestemmelsene
om sametingenes myndighet i beslutningsprosesser. Sametingene i
Sverige, Finland og Norge er i konvensjonsutkastet gitt myndighet
eller ulik grad av medbestemmelse, avhengig av hvor viktig den aktuelle
saken er for samiske interesser (artiklene 14 flg.). For det første
slås det fast en rett for Sametinget til å treffe
selvstendige vedtak der Sametinget etter nasjonal eller internasjonal
rett har myndighet til dette (artikkel 15). Videre skal offentlige
myndigheter føre forhandlinger med Sametinget i saker av
vesentlig betydning for samene (artikkel 16). Utkastet slår
også fast en uttalelsesrett og en rett for Sametinget til å være
representert i offentlige råd og utvalg (artikkel 17).
Videre skal Sametinget gis mulighet til å møte
nasjonalforsamlingen for å redegjøre for sitt syn
i spørsmål av betydning for samene (artikkel 18).
Sametingenes rett å representere samene internasjonalt
er slått fast i utkastets artikkel 19. Det videre arbeidet
med utkastet vil kunne være et viktig bidrag til fastleggelsen
av det nærmere innholdet i samers rett til selvbestemmelse.
1.4 Internasjonalt urfolksarbeid
1.4.1 Arbeidet med urfolk i utviklingssamarbeidet
Retningslinjene «Norsk innsats for å styrke
arbeidet med urfolk i utviklingsarbeidet», som ble publisert
i 2004, er retningsgivende for Norges støtte til urfolk
i utviklingssamarbeidet. Retningslinjene vektlegger behovet for
sammenheng mellom det normative arbeidet på urfolksområdet
og det praktiske urfolkssamarbeidet. I det norske utviklingssamarbeidet
er det et ønske om økt fokus på urfolk og
en helhetlig tilnærming innenfor urfolkssamarbeidet. Dette
vil kreve styrket samordning av de ulike norske innsatsformene på området.
Retningslinjene legger opp til en ytterligere styrking av rettighetsperspektivet
i norsk urfolksinnsats. Rettighetsbaseringen av den norske urfolksstøtten
har sitt utgangspunkt i ILO-konvensjon nr 169 – det eneste
folkerettslige instrument som tar for seg urfolks særlige
rettigheter. Den norske innsatsen skal med andre ord bidra til anerkjennelse
av urfolks grunnleggende rettigheter og styrke urfolks muligheter
og evne til å fremme og forvalte sine interesser.
Hovedtyngden av den norske urfolksstøtten kanaliseres
via norske frivillige organisasjoner. Norad har ansvaret for den
støtten som kanaliseres via norske, samiske og internasjonale
organisasjoner og ved direkte støtte til urfolksorganisasjoner. I
tillegg kommer den innsatsen som gjøres av Utenriksdepartementet
via norske ambassader (ambassadene i Guatemala og Brasil forvalter urfolksprogram),
multilaterale institusjoner og internasjonale organisasjoner.
Deltakelse i det internasjonale arbeidet for å fremme
urfolks rettigheter blir høyt prioritert fra norsk side.
Størstedelen av samarbeidet på urfolksområdet
har dreid seg om støtte til styrking av urfolks rettigheter
i Latin-Amerika, men de siste årene har støtte
til urfolk i Afrika og Asia fått økt oppmerksomhet.
Ettersom urfolk ofte utgjør fattigdomslommer i sine respektive
land, også i rikere land, vil prosjektaktiviteter innenfor
norsk urfolksinnsats ikke være begrenset til MUL-landene
(de minst utviklede land). Urfolkspolitiske hensyn vil veie tungt
når nye innsatser skal vurderes. Innsatsen vil også bli
vurdert i forhold til tiltakets karakter, synergi med øvrig
bistand og hvorvidt samarbeidet er rettet mot spørsmål
som er spesielt relevant for urfolk. En betydelig andel av samarbeidet på urfolksområdet
omfatter styrking av urfolks egne organisasjoner, og inngår
som del av Norads samarbeid for støtte til styrking av
det sivile samfunn. Samarbeidet kanaliseres via globale ordninger
som Norad har ansvar for.
1.4.2 FNs Permanente forum for urfolkssaker
Norge var blant pådriverne for å etablere et
permanent forum for urfolkssaker i FN. Forumet ble vedtatt etablert
i 2001 som et rådgivende og koordinerende organ under FNs økonomiske
og sosiale råd (ECOSOC). Forumet har siden den gang hatt årlige
sesjoner som har samlet representanter fra både urfolksorganisasjoner,
FNs organisasjoner og FNs medlemsland. Lederen for forumet i den første
treårsperioden var Ole-Henrik Magga, Norges første
sametingspresident.
Med Forumet fikk for første gang statlige og ikke-statlige
representanter lik status i et permanent, representativt organ innenfor
FN-systemet. Forumet er et rådgivende og koordinerende
organ for urfolksspørsmål i FN og skal bidra til
at ulike FN-organisasjoner inkluderer hensyn til urfolk i sitt arbeid.
Forumet fremmer også anbefalinger til FNs medlemsland.
I 2005 og 2006 var hovedtemaet for møtene urfolk og Tusenårsmålene.
Hovedtemaet for sesjonen i 2007 var urfolks rettigheter til land,
territorier og naturressurser.
1.4.3 FNs spesialrapportør for urfolks menneskerettighetssituasjon
FNs Menneskerettighetskommisjon oppnevnte i 2001 den første
spesialrapportør på menneskerettighetssituasjonen
for urfolk. Spesialrapportørens mandat er å søke,
motta og utveksle informasjon om brudd på urfolks rettigheter.
Spesialrapportøren har også mandat til å utforme
anbefalinger og forslag til tiltak og aktiviteter som vil bidra
til beskyttelse av urfolks rettigheter. Spesialrapportøren
avgir årlige rapporter til FNs Menneskerettighetsråd,
som er det organ som har erstattet Menneskerettighetskommisjonen.
Rapportøren utarbeider rapporter om situasjonen for urfolk
i ulike land på grunnlag av besøk. I dag foreligger
rapporter om urfolkssituasjonen i Mexico, Chile, Guatemala, Filippinene,
Colombia, Canada, New Zealand, Sør-Afrika, Ecuador
og Kenya. Rapportøren har det siste året også fulgt
tett urfolkssituasjonen i Nepal. Rapportøren utarbeider
også rapporter på tema av særlig betydning
for urfolk, bl.a. eksisterer det rapporter om tospråklig
utdanning og spørsmål knyttet til rettssystemer
og sedvanerett. Fra norsk side støtter vi opp om spesialrapportørens
virksomhet, som bidrar til å bringe urfolks situasjon til
det internasjonale samfunns bevissthet. I forbindelse med at Menneskerettighetsrådets
arbeidsmetoder fastlegges arbeider vi for at dette mandatet skal
videreføres og for at spesialrapportørene i størst
mulig utstrekning skal beholde sin uavhengige stilling.
1.4.4 Gáldu – kompetansesenter
for urfolks rettigheter
Gáldu – Kompetansesenteret
for urfolks rettigheter ble etablert i 2002 med den målsetting å øke
kunnskapen om og forståelsen for urfolks rettigheter. Senteret
skal samle inn, bygge opp, systematisere, vedlikeholde, bearbeide,
tilrettelegge og formidle relevant informasjon og dokumentasjon om
urfolksrettigheter nasjonalt og internasjonalt. Senteret kan også påpeke
behovet for forskning på aktuelle områder.
Målgrupper for senterets virksomhet er alle som søker
kunnskap om urfolksrettigheter nasjonalt og internasjonalt, herunder
skoler, frivillige organisasjoner, offentlige institusjoner og myndigheter.
Gáldu – Kompetansesenteret
for urfolks rettigheter er en faglig selvstendig institusjon, som i
stor grad fastsetter egne mål og resultatkrav. Styret er
senterets øverste organ, og har iht. vedtektene ansvaret
for faglig utvikling, ressursbruk og prioriteringer, samt å utarbeide
strategier for senterets virksomhet. Styret er oppnevnt av Sametinget
og Kommunal- og regionaldepartementet i fellesskap, etter forslag
fra bl.a. Nordisk samisk institutt og Samisk høgskole.
Senteret anser digitale informasjonsverktøy som viktig
i sitt formidlingsarbeid og har etablert en egen nettportal – www.galdu.com.
Her finnes bl.a. informasjon om senteret og dets virksomhet og utredninger,
rapporter og artikler om urfolks rettigheter. Senteret utgir også et
eget tidskrift Gáldu Čála– Tidskrift
for urfolks rettigheter. Siden etableringen har senteret vært
både arrangør og medarrangør av en rekke
seminarer hvor ulike sider knyttet til urfolks rettigheter har vært
tema.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet tildeler midler til senteret
over kap. 682, post 01. I tillegg settes det av midler til senteret
over Utenriksdepartementets budsjett.
1.5 Urfolkssamarbeid i Norden og nordområdene
1.5.1 Nordisk samarbeid om samepolitikken
I utviklingen av en helhetlig samepolitikk er det viktig å se
samiske spørsmål i et felles nordisk perspektiv
med utvikling og etablering av fellestiltak og samarbeid på tvers
av landegrensene.
Ministrene ansvarlig for samiske saker og sametingspresidentene
i Finland, Sverige og Norge etablerte i 2000 et fast samarbeid for
regelmessig orientering, drøfting og behandling av samiske
spørsmål av felles interesse. Målsettingen med
samarbeidet er å styrke og utvikle det samiske folkets
språk, kultur, næringer og samfunnsliv. Samarbeidet
har uformell, men nær tilknytning til Nordisk Ministerråd.
Det ble i 2003 opprettet en nordisk samisk språkpris – Gollegiella – som
en anerkjennelse og synliggjøring av innsats og arbeid
til fremme for samisk språk i Finland, Sverige, Norge og
Russland. Prisen deles ut annet hvert år. Det arbeides videre
med utfordringene om et bredere nordisk samarbeid innen samisk forskning.
Samiske og urfolks fag- og forskningsmiljøer
i Finland, Norge, Sverige og Russland understreker behovet for utarbeidelse
av felles strategier og standarder for forskning i samiske
og urfolks områder (nordisk samisk seminar, rapport «Future
challenges for reindeer husbandry societies», Umeå,
mars 2007). Regjeringen har bedt Norges forskningsråd å initiere
en utredning som skal vurdere etablering av et felles samisk forskningsutvalg
for Norge, Sverige og Finland, jf. St.meld. nr. 20 (2004 – 2005)
Vilje til forskning. Behov for å opprette
et samisk etikkutvalg foreslås også vurdert i
denne sammenheng. Det planlegges en konferanse i 2008 mellom reindriftsnæringen
og reindriftsmyndighetene i Norge, Sverige og Finland. Formålet
er å styrke kontakten og identifisere eventuelle samarbeidsområder
til gjensidig nytte for næringen.
Sameministrene og sametingspresidentene ønsker styrket
kontakt og dialog med russiske myndigheter og samer om samiske og
urfolks spørsmål av felles interesse. Utvidet
kontakt med Nordvest Russland på politikernivå er
i tråd Nordisk Råds rekommandasjoner om samarbeid
med urfolk i Barentsregionen. Ministrene og presidentene mener det
er viktig å styrke statusen for samer og andre urfolk i
Barentsregionen og har oppfordret Barentsrådet, Arktisk
Råd og Nordisk Ministerråd til å sette økt
fokus på urfolkenes situasjon og bidra med støtte
til tiltak som sikrer urfolks eksistensgrunnlag, språk
og kultur.
Sametingene i Finland, Norge og Sverige har organisert sitt arbeid
gjennom Samisk parlamentarisk råd i saker hvor det er naturlig å framstå med en
samordnet politikk for å ivareta det samiske folkets felles
interesser. Regjeringen anser Samisk parlamentarisk råd
som et viktig organ for det nordiske samarbeidet og et organ som
har betydning i internasjonale sammenhenger for et styrket samarbeid
urfolk i mellom, og mellom urfolk og andre aktører. Sametingene
har anmodet sameministrene i Finland, Norge og Sverige om å samfinansiere
rådets virksomhet. Se også Sametingets årsmelding
2007, punkt 2.2.
Samerådet er et samarbeidsorgan for de samiske organisasjonene
i Finland, Norge, Sverige og Russland, og er en uavhengig organisasjon (NGO – non-governmental
organization). Rådets overordnede målsetning er å ivareta
samenes interesser som ett folk, styrke samenes samhørighet
over grensene og arbeide for at samene også i framtiden
erkjennes som ett folk, hvis kulturelle, politiske, økonomiske,
og sosiale rettigheter skal sikres dels ved hvert enkelt lands lovgivning
og dels ved avtaler mellom de berørte stater og samenes
representative organ.
Samekonferansen, som avholdes hvert fjerde år, er Samerådets øverste
beslutningsorgan. Samekonferansen har spilt en stor rolle i den
samepolitiske utviklingen etter 2. verdenskrig og har i dag stor
betydning for samisk organisasjonsliv både nasjonalt, nordisk
og internasjonalt. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har gitt
800 000 kroner i tilskudd til å avholde den 19.
nordiske samekonferansen i Rovaniemi i Finland høsten 2008.
Konferansens hovedtema er samisk kulturarv.
1.5.2 Urfolkssamarbeid i nordområdene
Nordområdene ble i Soria Moria-erklæringen
definert som Norges viktigste satsningsområde i årene
som kommer. I tråd med dette lanserte regjeringen 1. desember
2006 sin helhetlige nordområdestrategi, med hovedformål å skape
bærekraftig vekst og utvikling i nordområdene.
Regjeringens nordområdepolitikk skal bidra til å trygge
urfolkenes livsgrunnlag, næringer, historie og kultur i
nordområdene. Urfolksdimensjonen er sentral i regjeringens
nordområdestrategi og i Norges formannskap i Arktisk råd.
En utvikling med økt internasjonalisering byr på nye
muligheter, men øker samtidig presset på urfolks
kultur- og livsgrunnlag. For at urfolkssamfunn skal overleve disse
globale endringsprosessenene, er det viktig at urfolks rettigheter
blir etterlevd i utnyttelsen og forvaltningen av ressurser og miljøet
i nordområdene.
I en helhetlig ressursforvaltning inngår beskyttelse
av naturgrunnlaget for urfolkenes næringer, av kulturminner,
tradisjonell kunnskap og arealer til reindrift. I en slik forvaltning
inngår også beskyttelse av miljøet langs
kysten og den tradisjonelle utøvelsen av sjøfiske
og laksefiske.
Urfolkene i nord skal ha en sterk posisjon og rolle i utviklingen
av egen situasjon. Sametinget skal ha reell innflytelse på saksområder
som er viktige for samiske samfunn. Urfolks deltakelse tidlig i
prosesser og saker er avgjørende. Utenriksdepartementet
og Sametinget har etablert halvårige samråd om
nordområdespørsmål. Petroleumsvirksomhet
i Barentshavet kan få direkte betydning for samiske interesser,
og særlig kan ilandføringen av olje og gass fra
denne virksomheten få betydning for samisk næringsvirksomhet.
Samiske organisasjoner/institusjoner og Sametinget har
lang erfaring i internasjonalt samarbeid og samhandling med minoritetsgrupper
og urfolk i andre land. Denne erfaringen er verdifull kunnskap for
samene selv, myndighetene på ulike forvaltningsnivåer
og samarbeidsaktører når nordområdesatsingen
skal utvikles og konkretiseres videre. Det er positivt at Samisk
høgskole og Statoil ASA har undertegnet en avtale i 2007
der formålet er samarbeid på lengre sikt. Samisk
høgskole/Nordisk Samisk Institutt har faglig kompetanse
i urbefolkningsspørsmål som Statoil vil ha nytte
av i utforming og kvalitetssikring av etiske retningslinjer ved
olje- og gassaktivitet som berører urfolk.
Urfolkenes situasjon er en naturlig og viktig del av regjeringens
samarbeid med Russland i nord. Urfolksspørsmål
drøftes på regjerings- og embetsnivå,
samarbeidet i Arktisk råd, Barentssamarbeidet og Den nordlige
dimensjon. Det er positivt at Murmansk oblast i samarbeid med urfolksorganisasjoner,
har etablert et samisk råd i 2006. Rådet skal
samordne og gi råd i spørsmål som er
av betydning for den samiske befolkningen på Kola.
I regjeringens nordområdestrategi har den samiske befolkningen
og samiske kulturutøvere en naturlig plass i den bredere
satsingen på folk-til-folk-samarbeidet og kultursamarbeidet
over landegrensene i nord. Det gjelder barn og unge, helse, idrett,
frivillighet, kultur og kultursamarbeid innen kultur, film og festivaler.
For å bidra til at samiske sendinger på sikt kan
etableres på permanent basis i Nordvest-Russland, har Utenriksdepartementet
i 2007 og tidligere år gitt tilskudd til videreutvikling av
en radiokanal for den samiske minoriteten på Kola.
Urfolkene har behov for økte muligheter til å samhandle
seg imellom og med aktuelle samarbeidspartnere i nordområdene.
Utenriksdepartementet bidrar med støtte til samarbeidsprosjekter som
retter seg mot samiske og andre urfolksmiljøer i Arktis,
Russland og Norge innenfor samarbeidet i Arktisk råd og
prosjektsamarbeid med Nordvest-Russland. Det ytes også reisestøtte
til samiske miljøer som deltar i samarbeid under Arktisk
råd og Barentsrådet. Arbeids- og inkluderingsdepartementet
har gitt tilskudd til etablering og oppbygging av Samiske institusjoners
nordområdenettverk i urfolksspørsmål
ved árran i Tysfjord, til åpningen
av Urfolkenes internasjonale polarår i Kautokeino og til
Verdensforbundet for reindriftsfolk til å starte planlegging
og organisering av den 4. verdenskongressen for reindriftsfolk som
arrangeres i Kautokeino i begynnelsen av 2009.
Arbeidet med å bedre vilkår for grensepassering
i nord vil også lette samhandlingen mellom urfolk og samarbeidsaktører.
Ny visumavtale er undertegnet mellom Norge og Russland i 2007. Avtalen
vil tre i kraft når den russiske Duma har ratifisert den.
Visumbehandlingen ved Norges generalkonsulat i Murmansk er effektivisert
og åpningstiden skal utvides ved Storskog grensestasjon
så snart en tilsvarende løsning med utvidet åpningstid
er på plass på russisk side. For mulige ytterligere
lettelser for grensepassering er det nedsatt en arbeidsgruppe med
representanter for berørte instanser på sentralt,
regionalt og lokalt nivå, for å gjennomgå norske
rutiner på Storskog og ved utenriksstasjonene i Russland.
Urfolk skal selv ha muligheter til å bygge opp kapasitet
og kompetanse for å kunne utøve reell innflytelse
på den generelle samfunnsutviklingen, og særlig
utviklingen i nord. Som et ledd i vektlegging av kunnskap i og for
nordområdene, har regjeringen doblet tildelingene til Barents
2020 i 2007 til 20 mill. kroner. Det er behov for å utvikle eksisterende
og nye næringer som grunnlag for bosettingen og den samiske
kulturen. Barents 2020 har som formål å skape
en ny arena for samarbeid om kunnskapsproduksjon mellom norske og
utenlandske kompetansemiljøer, næringslivsinteresser
og myndighetsorganer. Dette vil også gjelde samiske interesser.
Det er etablert en ordning med Nordområdestipendier for
studier ved nordnorske læresteder finansiert over samme
program. Ordningen vil legge særlig vekt på reiselivsfag,
fiskerifag, petroleumsfag, urfolksspørsmål og bedriftsøkonomiske
studier.
En betydelig del av bevilgningene til nordområdeforskning
kanaliseres gjennom Norges forskningsråd. forskningsrådet
har lagt frem en egen nordområdestrategi hvor også strategier
for urfolksforskning er med. Arktisk universitet er et nettverk
av høyere læresteder rundt Nordpolen som blant
annet koordinerer mobilitetsprogram north2north, Bachelor of Circumpolar
Studies og feltkurs. Urfolksnettverket tildeles midler over budsjettet
til Universitetet i Tromsø. Nettverket skal bidra til samarbeid
mellom norske og utenlandske miljøer som driver med samisk
forskning og er et samarbeidstiltak mellom Universitetet
i Tromsø, Samisk høgskole og Nordisk samisk institutt.
Urfolkene har verdifull kunnskap om natur, miljø og
tradisjoner. De forvalter kulturverdier og har kunnskap om næringsveier
under marginale vilkår i et subarktisk område.
Arktisk råds klimarapport (ACIA) dokumenterer hvordan urfolk
har tilpasset seg tidligere klimaendringer. Den konkluderer med
at oppvarmingen av Arktis skjer raskere enn tidligere forutsatt
og at urfolksamfunnene vil merke store økonomiske og kulturelle
forandringer som følge av dette. Endringer i det globale
klimaet vil kunne stille reindriften, jordbruket og fiske i sjø og
elver i samiske områder overfor nye utfordringer. Det er
særlig utfordringer knyttet til forventet temperaturøkning
og økende grad av ekstreme værsituasjoner. Konsekvensene
av dagens klimaendringer kan bli store for urfolks levesett. Det
er viktig at det utvikles tilpasningsstrategier. forskning
med videre kunnskapsoppbygging framstår som sentralt i
dette arbeidet. Reindriftens særlige utfordringer er forutsatt å ha betydelig
oppmerksomhet i de forskningsprosjekter
som er igangsatt.
Mange av utfordringene reindriftsnæringen står
overfor er felles for landene i nordområdene. På den
bakgrunn, og med sikte på å styrke det internasjonale
reindriftssamarbeidet i Arktis, ble Internasjonalt fag- og formidlingssenter
for reindrift etablert høsten 2005. Utenriksdepartementet har
bidratt med tilskudd til et prosjektsamarbeid med Russland om kompetanseoppbygging
og reetablering av familiebasert reindrift på Kola.
Regjeringens strategier for nordområdene er langsiktige
og konkretiseringen av disse vil skje løpende over flere år.
Se også Sametingets årsmelding 2007, punkt 2.3.1.
1.5.3 Internasjonalt fag- og formidlingssenter for reindrift
For å styrke det internasjonale samarbeidet om reindrift
ble Internasjonalt fag- og formidlingssenter for reindrift etablert
i 2005 i Kautokeino. Senteret skal utveksle kunnskap og informasjon
mellom reindriftsutøvere, forskere og forvaltning i forskjellige
land og fremme reindriftssamarbeid mellom landene. Det er lagt vekt
på at reindriftsfolk og deres organisasjoner skal ha et
nært forhold til senteret, og det skal drives i samråd
med Verdensforbundet for reindriftsfolk (Association of World Reindeer
Herders – WRH). WRH er en sirkumpolar organisasjon som
representerer alle verdens reindriftsfolk.
Senteret er en faglig selvstendig institusjon som i stor grad
fastsetter egne mål og resultatkrav. Styret er senterets øverste
organ. Styresammensetningen gjenspeiler eksisterende grenseoverskridende
reindriftssamarbeid, med representanter fra Russland, Sverige, Finland
og Norge. Senteret fyller en viktig funksjon i det sirkumpolare
reindriftssamarbeidet og ivaretar både faglige behov og koordineringsbehov
hos senterets målgrupper.
Senteret har gjennom WRH et bredt lokalt nettverk mot urfolkssamfunn
og institusjoner i nordområdene, herunder i Russland. Det
forventes at senteret spiller en mer aktiv rolle for å fremme lokal
kunnskapsoppbygging og forskning i og om urfolkssamfunnene
i nordområdene, spesielt sett i forhold til Russland. Dette
samsvarer også med innholdet i regjeringens nordområdestrategi.
Senteret har siden etableringen innledet samarbeid med en rekke
institusjoner, organisasjoner og andre aktører i de arktiske
områdene med tanke på nettverksbygging og faglig
utveksling, bl.a. er det gjennomført møter, prosjekter
og faglig utveksling med reindriftsorganisasjoner, offentlige reindriftsmyndigheter
og faginstitusjoner i Russland, Alaska og i de nordiske landene.
Senteret har initiert og igangsatt en rekke prosjekter som vil
ha betydning for senterets virksomhet framover. Av de prosjekter
som er prioritert fremheves særlig EALáT-
programmet, jf. kap. 12.5. Senteret har under utvikling en web og
reindriftsportal for verdens reindriftsfolk –
www.reindeercentre.org, www.ealat.org, www.reindeerblog.org.
Internasjonalt fag- og formidlingssenter for reindrift er evaluert
av Agderforskning våren 2007. Evalueringen viser at senteret
siden etableringen har vært med på å utvikle
og gjennomføre tiltak og prosjekter innenfor senterets
formål og mandat. Senteret har opparbeidet seg samarbeidsrelasjoner
og nettverk med relevante fag- og forskningsmiljøer,
og har vært aktive i å synliggjøre senteret
og reindriften i en rekke ulike formum, både nasjonalt
og internasjonalt. Videre har senteret også ivaretatt mer
forvatningsmessige og administrative oppgaver. Innenfor de tids-
og ressursrammer man har hatt til rådighet, har senteret
hatt et høyt aktivitetsnivå.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet tildeler midler til senteret
over kap. 684, post 01. Fram til og med budsjettåret 2007
ble det også gitt midler til senteret over Utenriksdepartementets
og Landbruks- og matdepartementets budsjetter.
1.5.4 Strategier og tiltak
Regjeringen vil
bidra til lettere samordning av grenseoverskridende
tiltak og fellesprosjekter som berører samene spesielt
legge til rette for at samiske fag- og forskningsmiljøer
i Finland, Norge, Sverige og Russland har gode vilkår for
arbeidet med felles forskningsstrategier og standarder
bidra til økt kontakt og samarbeid mellom reindriftsnæringen
og reindriftsmyndighetene i Norge, Sverige og Finland
bidra til å sikre gode vilkår for Samisk
parlamentarisk råds virksomhet
vektlegge et videre arbeid med sikte på en nordisk
samekonvensjon
involvere Sametinget og urfolksrepresentanter til et nært
samarbeid i nordområdespørsmål og i utviklingen
av nasjonale tilpasningsstrategier
bidra til at det utvikles felles urfolksstandarder for økonomisk
virksomhet i nordområdene
legge til rette for økt folk til folk-samarbeid
og satse på økt kultursamarbeid med Russland
videreføre 1 mill. kroner i 2008 til Barentssekretariatet
for multilaterale tiltak og prosjekter på barne- og ungdomsområdet.
Målgruppen er barn og ungdom fra de 13 regionene og urbefolkningene
i Barentsregionen.
bidra til å styrke nettverket mellom sameradioene
i nordområdene og støtte etablering av en felles
radiokanal når det digitale sendernettet er ferdig utbygd
i de nordiske landene
i nært samarbeid med aktuelle samiske institusjoner
og organisasjoner, bidra til utvikling og gjennomføring
av konkrete prosjekter og tiltak som bidrar til kunnskaps- og kompetanseutvikling
i nordområdene, herunder innenfor Arktisk råd
og i prosjektsamarbeidet med Nordvest-Russland
følge opp arbeidet med sikte på ytterligere
lettelser for grensepassering i nord med russiske myndigheter
vurdere muligheter og rammer for næringsutvikling
i samiske områder
bidra til oppbygging av kapasitet ved de samiske institusjoner
innen urfolksrelatert forskning
bidra til en videreutvikling av Arktisk Universitet
arbeide for at urfolks kunnskap og observasjoner får
en sentral plass i oppfølgingen av klimarapporten (ACIA)
til Arktisk råd
prioritere videre kunnskapsoppbygging om klimaendringer,
konsekvenser og tilpasninger for urfolks levesett i samarbeid med
andre land i nord.