3 Det rettslige grunnlaget for samepolitikken
3.1 Rettsgrunnlaget – hvorfor en særskilt urfolksrett?
Samene er anerkjent som urfolk i Norge. Det finnes imidlertid
ikke noen generell, internasjonalt akseptert definisjon av urfolk.
ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige
stater, inneholder imidlertid i artikkel 1b en definisjon av urfolk,
som også brukes i denne meldingen:
«Folk i selvstendige stater som er ansett som opprinnelige
fordi de nedstammer fra de folk som bebodde landet eller en geografisk
region som landet hører til da erobring eller kolonisering
fant sted eller da de nåværende statsgrenser ble
fastlagt, og som – uansett deres rettslige stilling – har
beholdt alle eller noen av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle
og politiske institusjoner.»
Definisjonen av urfolk i ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk
og stammefolk i selvstendige stater er folkerettslig forpliktende
for Norge innenfor det området konvensjonen dekker. I henhold
til Høyesteretts dom av 21.6.2001 uttales det at ILO-konvensjon
nr. 169, art. 1 nr. 1 b, utvilsomt gir samene status
som urfolk i Norge, også i det sørsamiske området.
Norske myndigheter er, både gjennom folkeretten og nasjonal
rett, forpliktet til å legge forholdene til rette for at
den samiske folkegruppen skal kunne sikre og utvikle sitt språk,
sin kultur og sitt samfunnsliv. Det er utviklet spesielle rettsstandarder
internasjonalt for å sikre at urfolks levesett og kultur
opprettholdes og utvikles. Denne utviklingen gjenspeiles også i
det norske lovverket. Regjeringens mål er at Norge skal
oppfylle alle sine nasjonale og internasjonale rettslige forpliktelser
i forhold til den samiske befolkningen. Disse rettslige forpliktelsene
er en sentral del av grunnlaget for regjeringens samepolitikk. Hensikten
med rettighetene er å sikre at det som er unikt for den samiske
folkegruppen, slik som språk og kultur, skal kunne sikres
og utvikles på samenes egne premisser. Det er også en
sentral målsetting at samene oppnår likeverdighet
med majoritetsbefolkningen når det gjelder tilbud om samfunnstjenester
og levekår.
Typisk for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det
større samfunnet de er en del av. Rent flertallsdemokrati
ivaretar derfor ikke nødvendigvis minoritetsinteresser.
Mekanismer som sikrer minoriteters rettigheter er derfor nødvendige
for å oppnå reelt demokrati som sikrer medbestemmelse
og innflytelse også for minoriteter. Urfolk er ikke minoriteter
i alle land. I flere stater, som Bolivia og Guatemala, utgjør
de et betydelig flertall av befolkningen.
Et annet fellestrekk for svært mange urfolk er at deres
kultur tidligere har vært forsøkt underminert
fra sentrale myndigheters side, og at urfolkene har vært
utsatt for langvarig assimilasjonspolitikk. Dette kjennetegner også samene
i Norge. På 1800-tallet ble samene gjerne definert som
et fremmed folkeslag – ofte karakterisert som usiviliserte, ville
nomader. Sosialdarwinistisk tenkning medvirket også til
rasistiske holdninger og forestillinger om rasehierarki. Denne tenkningen
ver med på å prege den politikken som ble ført
av offentlige myndigheter (jf. kap. 2).
Det er ikke tilstrekkelig å erklære en politikk preget
av diskriminering og assimilering som avsluttet. Ettervirkningene
i form av nedvurderende holdninger kan sitte i lenge. Det er derfor nødvendig
med positive tiltak for å bøte på langtidsvirkningene
av slik politikk. Aktiv handling fra statens side vil i mange tilfeller
være påkrevd for å reparere noen av de
skadene kultur og språk er påført, og å legge
grunnlaget for en språklig og kulturell revitalisering.
Urfolks rettigheter er beskyttet både i internasjonale
konvensjoner som Norge har tiltrådt, og i bestemmelser
i norsk lov. Det spesielle med menneskerettighetskonvensjonene er
at de gir statene plikter i forhold til individer innenfor statenes
jurisdiksjon/territorium. Selve gjennomføringen
av konvensjonene er overlatt til statene selv. De universelle menneskerettighetene
gjelder for alle, også for urfolk og minoriteter. I tillegg
finnes det rettigheter som bare gjelder minoriteter og/eller
urfolk.
3.2 Forskjeller mellom urfolksrettigheter og minoritetsrettigheter
Det folkerettslige vernet om urfolks rettigheter, slik det er
formulert i ILO-konvensjon nr. 169, er mer konkret, går
lenger og omfatter flere felt enn både det generelle minoritetsvernet
i folkeretten, og det vernet nasjonale minoriteter har gjennom andre
internasjonale konvensjoner som Norge har ratifisert. En viktig
forskjell er at de tradisjonelle rettighetene urfolk har til land
og vann, har fått et særlig vern i ILO-konvensjonen.
Dette har sammenheng med deres langvarige tilknytning til landområdene,
og med at kulturen deres er nært knyttet til bruk av land
og naturressurser. Disse spørsmålene vil imidlertid
ikke bli behandlet i denne meldingen, men i det arbeidet som nå pågår
i regjeringen med Samerettsutvalgets forslag om Finnmark (NOU 1997:
4 Naturgrunnlaget for samisk kultur), og i det nye Samerettsutvalget
som ble nedsatt våren 2001 (jf. kap. 3.5).
Urfolksrettighetene er dessuten i større grad enn de
generelle minoritetsrettighetene formulert som kollektive rettigheter.
Konvensjoner som omhandler minoriteter refererer til individers
rettigheter, selv om mange av disse rettighetene kun gir mening
når de utøves i fellesskap med andre.
Til tross for de ovennevnte forskjellene, har urfolksrettighetene
likevel mye til felles med rettighetene til nasjonale minoriteter,
særlig når det gjelder retten til vern om og styrking
av kultur, språk og kulturell identitet.
3.3 Internasjonale rettsregler
Norge har tiltrådt flere internasjonale konvensjoner,
erklæringer og avtaler som har betydning for rettstilstanden
til etniske minoriteter og urfolk.
De viktigste internasjonale instrumentene som Norge har sluttet
seg til i denne sammenhengen er:
FNs konvensjon av 1966 om sivile
og politiske rettigheter, særlig artikkel 27
ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk
i selvstendige stater
FNs konvensjon om barnets rettigheter, jf. kapittel 9
Europarådets pakt for regions- eller minoritetsspråk,
jf. kapittel 7
Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale
minoriteter
Et annet dokument som gir uttrykk for det internasjonale samfunnets
syn på urfolks rettigheter, er Agenda 21, kapittel 26 om
anerkjennelse og styrking av urfolk og deres samfunn i erklæringen
fra Verdenskonferansen for miljø og utvikling i 1992 (Rio-erklæringen),
jf. kapittel 13.
Folkerettslig er det særlig artikkel 27 i FNs konvensjon
av 1966 om sivile og politiske rettigheter og ILO-konvensjon nr. 169
av 1989 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater som setter
rammer for norsk samepolitikk. Disse konvensjonene vil bli omtalt
nedenfor. En kort omtale av Europarådets rammekonvensjon
om vern av nasjonale minoriteter følger også nedenfor.
De andre vil bli omtalt i senere kapitler.
3.3.1 Artikkel 27 i FNs konvensjon av 1966 om sivile og politiske
rettigheter
Artikkel 27 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
fra 1966 er en sentral bestemmelse i internasjonal rett til vern
om minoriteter. Artikkelen sier at i de stater hvor det finnes etniske,
religiøse eller språklige minoriteter, skal de
som tilhører slike, ikke berøves retten til, sammen
med andre medlemmer av sin gruppe, å dyrke sin egen kultur,
bekjenne og praktisere sin egen religion, eller bruke eget språk.
Norske myndigheter anerkjenner at samene har rettigheter i forhold
til denne bestemmelsen. Artikkelen verner minoriteter i forhold
til negativ forskjellsbehandling, og gir grunnlag for aktiv støtte.
I forarbeidene til sameloven ble artikkel 27 vurdert som en sterk
rettskilde for samiske rettigheter, både politiske, kulturelle
og økonomiske. Den utgjorde også en del av grunnlaget
for Stortingets vedtak av Grunnlovens § 110a i
1988. Det er nå en alminnelig tolkning at den hjemler krav
om positive tiltak fra myndighetenes side for å etterkomme forpliktelsene.
Et sentralt spørsmål i forhold til artikkel
27 har vært kulturbegrepets tolkning, og dermed innholdet
i de forpliktelsene den etablerer. Artikkelen uttrykker i sin ordlyd
vern om den ideelle kulturen og kulturelle ytringsformer som språk
og religion. I forhold til samer som urfolk er det en alminnelig tolkning
at bestemmelsen også omfatter de materielle forutsetningene
for samenes totale kulturutøvelse. Bestemmelsens betydning
for samenes rettsstilling er grundig drøftet i NOU 1984:
18 Om samenes rettsstilling. Mange av de spørsmålene som
var usikre i 1984, er senere avklart gjennom praksis i FNs menneskerettighetskomité,
som overvåker konvensjonen om sivile og politiske rettigheter.
Komitéens avgjørelser og uttalelser styrker den
tolkningen av begrepet som ble gjort i NOU 1984: 18 når
det gjelder rekkevidden av artikkel 27. I denne utredningen konkluderte
Samerettsutvalget med at artikkel 27 ikke bare beskytter mot statlige
inngrep som begrenser gruppens utøvelse av sin kultur,
men at statene også har en viss plikt til å sikre
at minoritetene får aktiv støtte. Samerettsutvalget
argumenterte også for at artikkel 27 omfatter de materielle
forutsetningene for opprettholdelse og videreføringen av
kulturen. FNs menneskerettskomité har lagt dette materielle kulturbegrepet
til grunn når det gjelder urfolk. Folkerettsekspertene
i NOU 1997: 5 Urfolks landrettigheter etter folkerett og utenlandsk
rett mener at tolkningen av artikkel 27 i internasjonal praksis
i forhold til urfolk har gått i samme retning som ILO-konvensjon
nr. 169. Menneskerettsloven gir konvensjonen om sivile
og politiske rettigheter status som norsk lov, jf. omtale i kapittel
3.4.3.
3.3.2 ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i
selvstendige stater
Den 76. internasjonale arbeidskonferansen i 1989 vedtok konvensjon
nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.
Ved den norske ratifikasjonen i 1990 gjorde Norge konvensjonen gjeldende
for samene.
ILO-konvensjon nr. 169 er sammen med den tidligere ILO-konvensjon
nr. 107 (1958), foreløpig de to eneste internasjonale
rettslige instrumenter som direkte omhandler vern av urfolk. Hovedprinsippet
i ILO-konvensjon nr. 169 er urfolks rett til å bevare
og videreutvikle sin egen kultur, og myndighetenes plikt til å treffe
tiltak for å støtte dette arbeidet.
Konvensjonen har bestemmelser om urfolks rett til selv å bestemme
over sin kulturelle utvikling, til å lære å bruke
eget språk og til å opprette egne institusjoner
til å representere seg overfor myndighetene. Konvensjonen
anerkjenner videre urfolks ønsker om og behov for kontroll
over egne institusjoner, sin egen livsform og økonomiske utvikling.
Dette innebærer en anerkjennelse av urfolks ønske
om å opprettholde og videreutvikle sin egen identitet,
språk og religion, innen rammen av de statene de lever
i. Konvensjonen har videre bestemmelser om blant annet landrettigheter,
sysselsetting og arbeidsliv, opplæring, trygd og helse.
Konvensjonen beskriver de allmenne retningslinjene for statens
forpliktelser. Hovedprinsippene kommer fram i artikkel 2 hvor det
heter at «regjeringene skal ha ansvaret for – med
deltaking av vedkommende folk – å sette i gang
samordnet og systematisk virksomhet for å verne disse folkenes rettigheter
og å garantere at deres integritet blir respektert».
Slik virksomhet skal sikre at medlemmene av det folk det gjelder,
nyter godt av rettigheter og muligheter på linje med andre
medlemmer av befolkningen. Videre skal tiltak fremme full virkeliggjøring
av disse folks sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter,
med respekt for deres sosiale og kulturelle identitet, tradisjoner
og institusjoner.
Som følge av ratifikasjon av konvensjonen har regjeringen
forpliktet seg til å rådføre seg med
vedkommende folk, ved hensiktsmessige ordninger og spesielt gjennom
deres representative institusjoner, når det overveies å iverksette
lovgivning eller administrative tiltak som kan få direkte
betydning for vedkommende folk, i vårt tilfelle samene.
For Norges vedkommende legger regjeringen til grunn at lovgivningen,
generelt sett, er i samsvar med konvensjonens prinsipper. ILO-konvensjon nr. 169
etablerer minimumsstandarder for rettslig beskyttelse av urfolk.
For norsk samepolitikk anser regjeringen standardene verken å være uttømmende
eller begrensende. Enkelte lover, slik som sameloven, går
i flere henseende lenger enn forpliktelsene Norge har påtatt
seg gjennom ILO-konvensjonen. Etter ikrafttredelsen har Norge rapportert
til ILO om konvensjon nr. 169 i henhold til organisasjonens
regelverk. Sametinget har fremmet sine synspunkter direkte til ILO
i form av et vedlegg til regjeringens rapportering.
I forbindelse med ratifikasjonen av ILO-konvensjon nr. 169
uttalte Sametinget at det er «tvilsomt om norsk lovgivning
og praksis fullt ut tilfredsstiller de krav som er kommet til uttrykk
i K-169.» (jf. st. prp. nr. 102 (1989–90),
s 12). Sametinget viste imidlertid til de utredningene som foregikk
i regi av Samerettsutvalget, med sikte på å komme
fram til eventuell ny lovgivning, og anbefalte ratifikasjon begrunnet
med at ratifikasjon vil stille krav til rettsavklaring og sannsynligvis
til lovendringer på visse punkter senere.
Sametinget har senere gitt uttrykk for en annen fortolkning av
enkelte av bestemmelsene om rettigheter til land og vann enn det
regjeringen har lagt til grunn. ILOs organer har ikke tatt direkte stilling
til dette, men har nøyd seg med å signalisere
forventninger til den avklaringen som behandlingen av Samerettsutvalgets
innstilling vil medføre.
Ved ratifikasjon av ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk
og stammefolk i selvstendige stater, la regjeringen til grunn at
det ikke forelå hindringer for norsk ratifikasjon av konvensjonen.
Imidlertid er det regjeringens politikk å videreutvikle
både folkeretten og norsk rett på området.
3.3.3 Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale
minoriteter
Rammekonvensjonen ble vedtatt av Europarådets ministerkomité i
1994. Norge var blant de 21 statene som undertegnet konvensjonen
da den ble åpnet for undertegning i 1995. Norge ratifiserte konvensjonen
17. mars 1999.
Rammekonvensjonen er den første juridisk bindende multilaterale
avtalen om allment vern av nasjonale minoriteter. I forbindelse
med ratifikasjonen ble det slått fast at bl.a. samene oppfyller kriteriene
i konvensjonen for å kunne regnes som nasjonal minoritet,
og således omfattes av bestemmelsene i konvensjonen. Sametinget
har imidlertid uttalt at samene ikke ønsker å omfattes
av Norges politikk overfor de nasjonale minoritetene, da samenes
rettigheter etter ILO-konvensjon nr. 169 går lenger
enn de rettighetene som følger av rammekonvensjonen, jf.
st. prp. nr. 80 (1997–1998) og St.meld. nr. 15
(2000–2001).
3.4 Norske rettsregler
Utviklingen i Norge når det gjelder samenes rettslige
stilling er for en stor del resultat av utredningene som ble avgitt
av Samerettsutvalget og Samekulturutvalget i løpet av 1980-årene.
Utviklingen er også påvirket av den internasjonale
utviklingen på det urfolksrettslige området. Samerettsutvalgets og
Samekulturutvalgets utredninger la til grunn et samepolitisk syn
som erkjente at norske myndigheter har et ansvar for å sikre
samisk samfunnsliv og kultur gjennom lovgivning og andre tiltak.
Det ble videre lagt til grunn at slike positive tiltak er nødvendige
for å sikre at samene skal kunne bevare sin kulturelle
egenart og bestå som eget folk også i framtiden.
Regjeringen og Stortinget sluttet seg til dette grunnsynet. Lovgivning
som er av særlig betydning for norsk samepolitikk er:
Grunnlovens § 110
a
Sameloven (Lov 12. juni 1987 nr. 56 om
Sametinget og andre samiske rettsforhold)
Menneskerettsloven (Lov 21. mai 1999 nr. 30 om
styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett)
Opplæringsloven (Lov 17. juli 1998 nr. 61
om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa),
jf. omtale i kapittel 10
Reindriftsloven (Lov 9. juni 1978 nr. 49
om reindrift), jf. omtale i kapittel 14
3.4.1 Grunnlovens paragraf 110a
Grunnlovens paragraf 110a lyder:
«Det paaligger Statens Myndigheter at lægge Forholdene
til Rette for at den samiske Folkegruppe kan sikre og udvikle sit
Sprog, sin Kultur og sit Samfundsliv.»
Grunnlovens § 110 a har et tilsvarende innhold som
artikkel 27 i FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter.
Grunnlovsparagrafen er en overordnet rettsregel som etablerer prinsipielle retningslinjer
for norsk samepolitikk uavhengig av skiftende regjeringers syn.
Paragrafen er ikke bare en «honnørbestemmelse»,
men en overordnet regel som har interesse og betydning for ethvert forvaltningsorgan
som får samiske problemstillinger til behandling (jf. også St.meld.
nr. 41 (1996–97) Om norsk samepolitikk, s. 12).
I forbindelse med forarbeidene til grunnlovsbestemmelsen (Innst.
S. nr. 147 (1987–88)) understreket Stortingets
utenriks- og konstitusjonskomité betydningen av at myndighetene «… i
den mest høytidelige og forpliktende form vår
rettsorden kjenner», har anerkjent og trukket konsekvenser
av det faktiske forhold at det gjennom Norges historie har eksistert
en egen samisk folkegruppe i vårt land. De samme synspunktene
ble gjentatt under stortingsdebatten om grunnlovsparagrafen (St.
tid. 1987–88 s. 3026).
Med denne paragrafen har norske myndigheter fastsatt en rettslig,
politisk og moralsk forpliktelse til å tilrettelegge forholdene
slik at samene selv skal kunne sikre og påvirke det samiske
samfunnets utvikling. Paragrafen gir samene selv en aktiv rolle
med hensyn til å ivareta sine interesser. Grunnlovsparagrafen
er utformet med tanke på både vern og utvikling.
3.4.2 Sameloven
Sameloven gir et mer konkret innhold til de overordnede prinsippene
som Grunnlovens § 110a etablerer. Loven gir bestemmelser
om Sametinget, herunder Sametingets arbeidsområde og myndighet,
valg til Sametinget og Sametingets administrasjon. Sametingets arbeidsområde
er alle saker som tinget selv oppfatter å være
viktige for den samiske folkegruppen. I forarbeidene til sameloven
ble det lagt stor vekt på at Sametingets myndighet skulle utvikles
i takt med tingets egen oppfatning og det generelle samfunnssyn
på samenes stilling i Norge. Loven sier i tillegg at andre
offentlige organer bør gi Sametinget anledning til å uttale
seg før de treffer avgjørelse i saker på tingets
arbeidsområde.
Sameloven fikk 21. desember 1990 et tillegg om bruk
av samisk språk, samelovens språkregler. Samisk
språk og samelovens språkregler omtales i kapittel
7.
3.4.3 Menneskerettsloven
Ved lov 21. mai 1999 nr. 30 om styrking av
menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven)
ble blant annet FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter
fra 1966 gitt status som norsk lov, jf. menneskerettsloven § 2.
Det vil si at artikkel 27 om minoriteters rettigheter har stilling
som norsk lov. Konvensjonens bestemmelser skal ved motstrid gå foran
annen norsk lov, jf. § 3. Det følger
av menneskerettsloven at hvis en norsk domstol skulle finne at en
norsk lov strider mot artikkel 27, må loven vike. Regjeringen
antar imidlertid at det skal mye til før en slik situasjon
kan oppstå, blant annet fordi artikkel 27 i stor grad har vært
inspirasjonskilde både til Grunnlovens § 110a og
sameloven, og at disse hensynene er ivaretatt i senere lovgivning.
Menneskerettslovens formål er å styrke menneskerettighetenes
stilling i norsk rett, jf. § 1. Denne formuleringen
understreker at menneskerettskonvensjoner som ikke blir inkorporert,
skal anses som tungtveiende rettskilder. Dette gjelder blant annet ILO-konvensjon
nr. 169. Stortingets justiskomité påpekte
at man ved lovfestingen av de grunnleggende menneskerettskonvensjonene
sikrer at menneskerettighetene fullt ut blir lagt til grunn ved
norske domstoler, jf. Innst. O. nr. 51 (1998–99).
3.5 Samiske rettsforhold – videre utvikling
Samerettsutvalget, som ble oppnevnt i 1980, le-verte i 1997 sin
annen delinnstilling, NOU 1997: 4 Naturgrunnlaget for samisk kultur.
Innstillingen omhandler mange typer rettighetsforhold, forvaltning
og arealvern i Finnmark, samt forslag om arealvern for hele det
tradisjonelle samiske området i landet. Utvalget har fremmet
lovforslag som omfatter alle disse temaene.
I det forslaget som Samerettsutvalget fremmet, var et viktig
siktemål å gi Sametinget, fylkestinget og kommunestyrene
innflytelse på og medansvar for forvaltning og arealdisponering
i Finnmark.
Utredningen har vært ute på en bred høring
fra 1997 til 1999, der Sametinget, Finnmark fylkesting og departementene
foretok sin behandling etter at den alminnelige høringen
var avsluttet. Høringsmaterialet er svært omfattende,
og gir et viktig grunnlag for arbeidet videre. Det viser også at
sentrale temaer og forslag er kontroversielle. Både tiden
Samerettsutvalget brukte og høringsuttalelsene viser at
dette dreier seg om sammensatte spørsmål, som
krever både tid og fordypelse for å komme fram
til rettferdige løsninger som kan samle bred oppslutning.
Etter avsluttet høring og analyse av materialet arbeider
Justisdepartementet med oppfølging i form av lovforslag,
i samarbeid med berørte departementer. Som ledd i den politiske
behandlingen videre vil det være en dialog med Sametinget
og Finnmark fylkeskommune for å avklare grunnlaget for
mulige løsninger. Det er for tidlig å si noe om
hvilke løsninger som vil bli foreslått.
Ved avlevering av den andre delutredningen, hadde Samerettsutvalget
oppfylt vesentlige deler av sitt mandat. Det gjensto imidlertid
fortsatt å utrede bruk og forvaltning av grunn og naturgoder i
samiske bruksområder utenfor Finnmark fylke.
Et nytt samerettsutvalg ble oppnevnt i statsråd 1. juni
2001 og har frist til 1. juli 2005 med å fullføre denne
siste delen av mandatet. Det ble foretatt enkelte mindre endringer
av mandatet for å synliggjøre den nasjonale og
internasjonale utviklingen som har vært på dette
området siden utvalget først ble opprettet i 1980.
Ved sammensetningen av utvalget er det lagt vekt på at
berørte interesser skal være representert og at
utvalget skal ha dekkende kompetanse i forhold til de spørsmålene
det skal utrede. Det er videre lagt vekt på å sikre
en god kjønnsmessig og geografisk representasjon. For å sikre
at utvalget skal kunne arbeide effektivt, har det i tillegg vært lagt
vekt på at utvalget ikke skulle bli for stort.
Justisdepartementet har hatt en god og meningsfull dialog med
Sametinget, både om utformingen av mandatet og om sammensetningen
av utvalget.
Boks 3.3 Forskningsprosjektet om samiske sedvaner
og rettsoppfatninger
Samerettsutvalgets mandat omfattet også «å undersøke
samiske sedvaner og rettsoppfatninger og ta stilling til hvilken
vekt disse skal tillegges». Et underutvalg i Samerettsutvalget,
den såkalte Rettsgruppen, fikk til oppgave å utrede
og ta stilling til hva som i dag må anses for å være
gjeldende rett med hensyn til eiendomsrett og bruksrett til land
og vann i Finnmark fylke. Jf. NOU 1993: 34.
Rettsgruppens konklusjoner møtte betydelig kritikk fra
samisk hold, og i samråd med Sametinget besluttet Justisdepartementet
i 1995 å ta initiativ til et særskilt forskningsprosjekt.
Prosjektet har hatt som målsetting å gi en redegjørelse
og analyse av samiske sedvaner og rettsoppfatninger som har gjort,
eller som gjør, seg gjeldende i forhold til retten til bruk
av land og vann i samiske områder.
Rapportene fra forskningsprosjektet for Finnmarks vedkommende
vil bli utgitt som en egen NOU i løpet av 2001. Materialet
inngår som en del av grunnlaget for behandlingen av Samerettsutvalgets
andre delutredning.
I tilknytning til Samerettsutvalgets arbeid i områdene
sør for Finnmark fylke, vil samiske sedvaner og rettsoppfatninger
i disse områdene bli utredet.
Boks 3.4 Forskningsprosjekt om samisk rettsutvikling
i nyere tid
Prosjektansvarlig er Nordisk samisk institutt (NSI). Prosjektet
har pågått siden 1998 og er en videreføring
av NSIs rettshistoriske forskningsarbeid. En grunnleggende tanke bak
prosjektet har vært å etablere metoder for forskning
om samiske rettigheter, dvs. en allmenn strategi for samisk rettsforskning. Det
skal kartlegges hva som har skjedd med samiske rettigheter i Norge
og Sverige fra 1700-tallet og fram til i dag. Arbeidet vil, i tillegg
til å erverve ny kunnskap, systematisere og offentliggjøre
historisk kunnskap som hittil har vært ukjent. Prosjektet
skal ferdigstilles i 2001.
3.6 Kompetansesenter for urfolks rettigheter
Forslaget om å etablere et kompetansesenter for urfolks
rettigheter i Nord-Norge ble lansert i St.meld. nr. 21
(1999–2000) Menneskeverd i sentrum – handlingsplan
for menneskerettigheter. Stortingets utenrikskomité sluttet
seg til forslaget, jf. Innst. S. nr. 23 (2000–2001).
Bakgrunnen for forslaget er at det i mange deler av verden er manglende
forståelse for urfolkenes stilling og rettigheter, og at
det derfor er behov for mer kunnskap om dette.
Regjeringen har startet planleggingen av etableringen av senteret,
som skal lokaliseres i Kautokeino. Det tas sikte på at
senteret skal være i drift fra årsskiftet 2001/2002.
Hensikten med å opprette et kompetansesenter for urfolks
rettigheter er å øke kunnskapen om slike rettigheter,
både i Nord-Norge og i landet for øvrig. Det er ønskelig
at senteret skal skape et faglig nettverk til andre institusjoner
som arbeider med urfolksspørsmål nasjonalt og
internasjonalt. Dokumentasjon, formidling, informasjon og nettverksbygging
vil være sentrale arbeidsoppgaver for senteret. Senteret
vil også kunne påpeke behov for ny forskning,
men skal ikke være en forskningsinstitusjon.
3.7 Opprettelse av domstol i Indre Finnmark
I sameloven stadfestes det at samisk og norsk skal være
likestilte innenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
I utredningene fra Domstolkommisjonen (NOU 1999: 19) og Strukturutvalget
(NOU 1999: 22) ble det foreslått at det skulle opprettes
en domstol i Indre Finnmark. Begrunnelsen for å opprette
domstolen er et ønske om å øke samenes
tillit til domstolene.
I St.meld. nr. 23 (2000–2001) Førsteinstansdomstolene
i fremtiden, fremmet regjeringen forslag om å opprette
en domstol innenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
Stortinget ga sin tilslutning til regjeringens forslag 21. mai
2001, jf. Innst. S. nr. 242 (2000–2001).
Den nye domstolen skal hete Indre Finnmark tingsrett/Sis-Finnmárkku
diggegoddi og lokaliseres til Tana. Domstolens jurisdiksjonsområde
vil omfatte kommunene Karasjok, Kautokeino, Nesseby, Porsanger og
Tana i Finnmark fylke.
3.8 Tiltak
Regjeringen vil arbeide med forslag
til ny lovgivning om retten til, og forvaltningen av, land og vann
i Finnmark fylke, med utgangspunkt i Samerettsutvalgets innstilling
NOU 1997: 4 Naturgrunnlaget for samisk kultur.
Regjeringen vil, i tilknytning til Samerettsutvalgets
arbeid i forhold til områdene sør for Finnmark
fylke, sørge for at samiske sedvaner og rettsoppfatninger
i disse områdene blir utredet.